De bereidheid om te gaan reanimeren stijgt als OK/RK/NIBHV stoppen met het aanmoedigen om 112/ambulance te bellen?
De nieuwe OK/RK/NIBHV opleidingen dragen op zijn minst niet bij aan het direct hulpverlenen.
De nadruk bij het OK/RK/NIBHV wordt nu gelegd op het direct alarmeren zonder eigenlijk te weten wat een slachtoffer vermoedelijk aan letsels en stoornissen heeft.
Dat gegeven op zich veroorzaakt een enorme toename van het aantal achteraf (!) gebleken onnodige 112 meldingen en A1 ritten.
Vanuit de OK/RK/NIBHV visie van direct 112 bellen zullen EHBO-ers en BHV-ers minder snel geneigd zijn om direct levensreddende eerstehulp te verlenen en alleen 112 te bellen. Immers de ambulance komt er toch aan na het alarmeren?
"Ik heb dan aan mijn burgerplicht voldaan en kan dus niet juridisch en strafrechtelijk worden gevolgd." Ik voorzie de komende jaren een dramatische stijging van onnodige 112 meldingen door EHBO-ers en BHV-ers opgeleid volgens het nieuwe OK/RK/NIBHV systeeem die een verkapte "112 meldcursus" hebben gevolgd.