Verplicht gekoppelde rookmelders in woonhuizen
Ik stel voor, dat gekoppelde rookmelders in een aantal ruimtes verplicht worden in elk woonhuis. Nog beter lijkt het me, om een brandmeldinstallatie in elk woonhuis verplicht te stellen.
Ik verwacht, dat door die maatregel, de brandweer gemiddeld veel eerder zal worden gewaarschuwd bij branden.
Die verplichting hoeft niet intensief te worden gecontroleerd door de overheid. Een deel van de burgers zal zich volgens mij, ook zonder controle aan die verplichting houden. En die verplichting lijkt me meer overtuigend, dan een vrijblijvend advies van de overheid over rookmelders.
Eventuele overheidscontroles op deze rookmelder-verplichting kosten de overheid per saldo geen geld, als de boetes op overtreding daarbij hoog genoeg zijn. De controleurs kunnen dan worden betaald, uit de opbrengst van de boetes, die ze opleggen.
Als gekoppelde rookmelders verplicht worden in elk woonhuis, zullen ze vermoedelijk veel vaker verkocht gaan worden, waardoor de prijzen kunnen dalen.
Aanvullend op die verplichting, moet de overheid vragen van burgers over rookmelders beantwoorden op een speciaal internetforum. Daarop kan onder andere precies worden uitgelegd, wat die verplichting inhoudt, welke merken en typen rookmelders daarvoor geschikt zijn, en hoe ze moeten worden geïnstalleerd en waarom.
Een verplichting tot gekoppelde rookmelders in woonhuizen, lijkt me vooral belangrijk op het platteland, waar de gemiddelde opkomsttijd van de brandweer erg lang is, in Nederland.