Een triest incident dit natuurlijk.
Toen ik een van de eerste foto's zag dacht ik, wellicht kan de brandweer de schade nog beperken, het lijkt alsof er een silo o.i.d. achter de stal in brand staat.
Een volgende foto bracht mij tot de conclusie, oh nee, dit hele bedrijf gaat afbranden. Brand die op 2 verschillende plaatsen uitslaat a.g.v. een snelle brandverspreiding. Ziet ernaar uit dat er geen compartimentering is.
In een artikel stond dat de brand mogelijk in een droogtunnel voor de mest was ontstaan. Of daar de brandoorzaak ligt weet ik niet maar doet er voor mijn vraag eignelijk niet toe. Ik werd getriggerd door de "mest/tunneldroger" en die snelle branduitbreiding. Als zo'n mestdroger achter verschillende geschakelde stallen wordt gebouwd, wordt deze dan brandveilig gescheiden van de stallen?
Ik heb enige filmpjes bekeken op youtube van leveranciers van deze droogsystemen. Nergens kan ik iets vinden wat hierop duidt en ook op de websites kom ik verder geen informatie tegen over de (brand)veiligheid van deze systemen.
En zo doemen er al snel een aantal vragen op:
- Wordt er bij deze systemen rekening gehouden met ATEX (droge mest/stof)
- Wordt er zonodig drukontlasting toegepast?
- Vindt er brandcompartimentering (brandkleppen/brandluiken) plaats bij de luchtkanalen?
- Worden er automatische blussystemen toegepast?
In de agrarische sector is voldoende kennis over brand- en explosiegevaar, met name bij stoffige grondstoffen/voeders e.d.
Is deze kennis ook in de puimveesector aanwezig voor deze specifieke toepassing?
Ik kan er verder weinig over vinden.