Trap hem dan zelf maar af, zou ik zeggen. Jij bent tenslotte preventist in Hollands-Midden, dus laat ons maar weten wat de geldende eisen waren voor deze stal. Dan kunnen we het gesprek aan op basis van feiten, in plaats van vragen.
Het gaat niet om de geldende eisen voor de stal. Die kunnnen uit het bouwbesluit worden gehaald.
Uit de foto blijkt dat er een snelle branduitbreiding was, mede ook doordat compartimentering ontbreekt.
Als het dan om een feitje in plaats van vragen gaat. Er was geen brandscheiding in het systeem op de foto. Brand kan zo van de ene naar de andere kant, en kon zo ook doorgaan naar de onderling gescheiden stallen. Dit feitje geeft juist vele vragen. En dan niet verder over dit specifieke geval, maar over het grotere geheel.
Maar het gaat om de achterliggende oorzaak en wat valt daaruit te leren en te verbeteren.
Die droogsystemen zijn nieuwe ontwikkelingen om te kunnen voldoen aan milieu-eisen. En blijkbaar worden/kunnen deze dan zo bij/aan bestaande stallen worden geplaatst.
Denkt de branche wel na wat de gevolgen zijn van introduceren van nieuwe technieken. in de procesindustrie wordt dit ook Management of Change (MOC) genoemd. Wordt dit ook al eens toegepast in de pluimveesector. Welke problemen worden met de nieuwe techniek opgelost (blijkbaar een milieuprobleem), maar welke nieuwe risico's worden hierdoor binnengehaald?
En er bestaat ook nog zoiets als "Historie of learning". Wat waren brandoorzaken van de andere grote pluimveeschuren die in brand zijn gegaan. Ik lees/zie niks meer over de brandonderzoeken hiernaar, zijn die niet gedaan, of blijft het bij de conclusie "vermoedelijk kortsluiting".
Het kan ook de warmteontwikkeling zijn geweest in een motor, mogelijk zelfopwarming en ontbranding van mest, vonkvorming in een ventilator. Zomaar een aantal risicobronnen, en die grote gevolgen kunnen hebben zeker in een mogelijke atex-omgeving?
Wordt er geleerd, van vergelijkbare branden, of van andere industrieën met vergelijkbare risico's?
Een flinke tijd terug was er een explosie bij een veevoeder?bedrijf. Er waren mooie foto's van ook op dit forum waarin je zag dat op verschillende plaatsen het gebouw (transportbanden) beschadigd was. Een fantastisch voorbeeld van een explosie met de daarop volgende voortschrijdende explosies.
Maar triest dat dit zo bekende fenomeen optreedt, bij een bedrijf (of branche, ik wil geen schuldige aanwijzen) dat met deze risico's zeker bekend had kunnen(moeten) zijn. Had dus niet hoeven plaatsvinden.
Ook van dit incident trouwens geen nadere info over de directe oorzaak en achterliggende oorzaken.
Ik kan MOC/learning from case histories , niet vinden in deze casussen.
En als dat zo is, hoe kan dat dan verbeterd worden?