GRIP 1 Zeer Grote Brand (kippenboerderij) Plasweg - Waddinxveen 06-10-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote Brand (kippenboerderij) Plasweg - Waddinxveen 06-10-2016  (gelezen 15421 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Fireball link=msg=1452553 date=1476564489
Een en ander zal gewoon onderdeel uitmaken van een compartiment. En indien er een technische installatie bijzit dat aan bepaalde eisen voldoet zit dat in een apart compartiment.

Ook goed opgemerkt, maar is zo'n mestdroger/tunnel wellicht een "compartiment" waar mogelijk nog hele andere eisen van belang zijn, dan alleen het bouwbesluit?
En is daar meer info over te vinden?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1452622 date=1476625649
Ook goed opgemerkt, maar is zo'n mestdroger/tunnel wellicht een "compartiment" waar mogelijk nog hele andere eisen van belang zijn, dan alleen het bouwbesluit?
En is daar meer info over te vinden?

Als je doelt op brandpreventie kan ik even niets extra's verzinnen, behalve de "normale" eisen van bouwbesluit, installatietechniek, nen-normen e.d.. Daarnaast gelden ook op basis van milieuregelgeving emissie-eisen

guest12562

• Gast
Ik hoop dat brandpreventje zijn kennis en info aan kan spreken?

guest12562

• Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452403 date=1476455871
Héhé eindelijk iemand die een inhoudelijk gesprek aan wil gaan over brandpreventie hier op het forum!

Even een reminder!

redder

• Forum gebruiker
ik wacht in spanning af, vind dit een interessant onderwerp, omdat er bij meerdere meer vragen dan antwoorden zijn,
de grootste vraag is bij een bouwbesluit kijkt de brandweer toch ook naar de in geleverde stukken en geven zij ook een visie op het te bouwen object.

reden van interesse: zit zelf in de stallenbouw wereld.

janvangent

• Forum gebruiker
Citaat van: redder link=msg=1452961 date=1476815371
reden van interesse: zit zelf in de stallenbouw wereld.

Misschien kun jij dan alvast een tipje van de inhoudelijke sluier oplichten: hoe ziet een moderne pluimveestal er uit? Zitten daar brandwerende voorzieningen in de droogtunnel? En komt de plaatselijke brandweer kijken of het klopt?

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Als de 1, 2 of 3 van de 4 stallen maximaal één brandcompartiment mogen vormen zullen verbindingen tussen de die compartimenten brandwerend uitgevoerd zijn, toch!? Dus als er iets van ventilatie- of droogsysteem verbonden is met alle 4 de stallen zullen hier brandkleppen in aanwezig moeten zijn denk ik zo.

guest12562

• Gast
Mijn idee, we praten hier toch over jou vakgebied? Hoor juist van een expert hoe dit zit, zeker iemand uit HM welke bekend is met dit soort zaken in zijn gebied!

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1453128 date=1476901003
Als de 1, 2 of 3 van de 4 stallen maximaal één brandcompartiment mogen vormen zullen verbindingen tussen de die compartimenten brandwerend uitgevoerd zijn, toch!? Dus als er iets van ventilatie- of droogsysteem verbonden is met alle 4 de stallen zullen hier brandkleppen in aanwezig moeten zijn denk ik zo.

Niet alleen moeten er brandkleppen in de ventilatie-of droogsystemen etc. aanwezig zijn maar moeten er ook deugdelijk brandscheidingen tussen de verschillende stallen zijn en moeten er  brandscheidingen zijn tussen het geheel droog etc. bouwsel van het systeem en de verschillende stallen.
Brandkleppen in de kanalen binnendoor is een maar aanstraling  en buitenom brandoverslag van het droog etc. bouwsel is twee.
Aan de hand van de beelden heb ik het idee dat dit laatste ook is gebeurd.

N.B. Brandkleppen zijn er in allerlei soorten en gradaties en van het merendeel van de brandkleppen moet/kun je echt niet alles verwachten.
Brandoverslag is nmm eigenlijk vrijwel in de praktijk alleen te voorkomen door dubbelsteens muren oid. en dan ook nog eens van voldoende hoogte boven het dak tussen de compartimenten, andere uitvoeringen kunnen nogal eens sneuvelen tijdens een fikse brand.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Thor link=msg=1453210 date=1476952301
Niet alleen moeten er brandkleppen in de ventilatie-of droogsystemen etc. aanwezig zijn maar moeten er ook deugdelijk brandscheidingen tussen de verschillende stallen zijn en moeten er  brandscheidingen zijn tussen het geheel droog etc. bouwsel van het systeem en de verschillende stallen.
Brandkleppen in de kanalen binnendoor is een maar aanstraling  en buitenom brandoverslag van het droog etc. bouwsel is twee.
Aan de hand van de beelden heb ik het idee dat dit laatste ook is gebeurd.

N.B. Brandkleppen zijn er in allerlei soorten en gradaties en van het merendeel van de brandkleppen moet/kun je echt niet alles verwachten.
Brandoverslag is nmm eigenlijk vrijwel in de praktijk alleen te voorkomen door dubbelsteens muren oid. en dan ook nog eens van voldoende hoogte boven het dak tussen de compartimenten, andere uitvoeringen kunnen nogal eens sneuvelen tijdens een fikse brand.

Het ontbreken van dergelijke voorzieningen maakt snelle branduitbreidng mogelijk met alle consequenties van dien voor de dieren en de bouwsels. Het ontbreken van controle en documentatie van deze voorzieningen kan een gevaar leveren voor de brandweerlieden ter plekke. Bovendien zal de brandweer dan minder snel geneigd te zijn om bijv. een binnenaanval te overwegen of te trachten de dieren te redden/vrij te laten etc.