Verwarde man bij aanhouding in been geschoten - 's-Gravenzande 09-10-2016

Auteur Topic: Verwarde man bij aanhouding in been geschoten - 's-Gravenzande 09-10-2016  (gelezen 4335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kuipje

• Forum gebruiker
  • Aspirant Basispolitiezorg
p2kflex
18:52:02 08-10-16-ALPHA-A1 Hazelaarplein MSR 2681TE : 15122 Ritnr: 162196
1520022MKA Haaglanden (Ambu 15-122)
p2kflex
19:15:24 08-10-16-ALPHA-Monsterseweg GVE politie heeft verwarde man in been geschoten
1530875Politie Eenheid Den Haag (PersInfo Haaglanden)
p2kflex
21:52:49 08-10-16GROUP-1P 2 graag tel contact MKB Monsterseweg 96 GVE 6740
1500153BRW Haaglanden (Monster) (Kazernealarm)
1500332BRW Haaglanden (Monster) (Blusploeg)

‘s-Gravenzande – Op de Monsterseweg in ‘s-Gravenzande is zaterdagavond een man door de politie in zijn been geschoten toen ze hem wilde aanhouden. De man kwam vanaf het Hazelaarsplein in Monster. Aangekomen op het Burgemeester Woutersplein in Monster heeft de man met een samouraizwaard om zich heen gezwaaid. Op de Monsterseweg in ‘s-Gravenzande voelde een agent zich genoodzaakt de man in zijn linkerbeen te schieten. De man liep hierdoor zwaar beenletsel op en werd door ambulancepersoneel naar het ziekenhuis vervoerd. Meteen na het schietincident werd de Monsterseweg in beide richtingen afgesloten voor al het verkeer. De Forensiche Opsporing van de eenheid Rotterdam en de Rijksrecherche kwamen ter plaatse voor onderzoek. Hierdoor was de Monsterseweg lange tijd afgesloten.

Bron: District8.net

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Politie schiet zwaardzwaaiende man kapot

Een verwarde 18-jarige man uit Den Haag probeerde het daadwerkelijk schitterende 's-Gravenzande op stelten te zetten door met een katana te wapperen. Dat motten we in het Westland niet. Pleur op!

Filmpje: http://www.dumpert.nl/mediabase/6906057/59b84922/politie_schiet_zwaardzwaaiende_man_kapot.html
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

7194

• Senior gebruiker
Ik voel een veroordeling van de collega aankomen...  ::)

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Ik kan het niet helemaal goed zien, heeft hij het zwaard in z'n hand op het moment dat er wordt geschoten?

7194

• Senior gebruiker
Al had hij er twee in zijn handen. Volgens de ambtsinstructie mag er helemaal niet geschoten worden in dergelijke situaties.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Verwarde man bij aanhouding in been geschoten
Laatste update: 09-10-2016 | 14:47

's-Gravenzande - Zaterdag 9 oktober omstreeks 18.30 uur kwam er een melding binnen dat er een verwarde man zou lopen op het Haagweg in Monster. De man zou zich vreemd gedragen en zou een oudere man slaan.

Gewaarschuwde agenten gingen op zoek naar de man en troffen hem aan op de Monsterseweg in s’-Gravenzande. De verwarde man had een tas en een samoerai zwaard bij zich. De man gedroeg zich recalcitrant. De agenten sommeerde hem te luisteren, op geen enkele manier was de man tot bedaren te brengen.

Een van de agenten loste een waarschuwingsschot, ook daarop reageerde hij niet. Om de man aan te houden is er door een van de agenten gericht geschoten en werd de man in zijn been geraakt. Daarna kon hij worden aangehouden. De 18-jarige man uit Den Haag is vervoerd naar een ziekenhuis. De rijksrecherche onderzoekt de zaak.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/oktober/9/06-verwarde-man-bij-aanhouding-in-been-geschoten.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Gelderland

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Citaat van: 7194 link=msg=1451719 date=1476109710
Al had hij er twee in zijn handen. Volgens de ambtsinstructie mag er helemaal niet geschoten worden in dergelijke situaties.

Wat dacht je van noodweer?

7194

• Senior gebruiker
Citaat van: Gelderland link=msg=1451737 date=1476115832
Wat dacht je van noodweer?

Gezien deze beelden is er geen OVJ die daar in meegaat...

Artikel 41
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2 Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben voor aanpassing van de ambtsinstructie i.v.m. dit soort gevallen. Maar ik ken wel wat collega's die een voorwaardelijk aan hun broek hebben hangen n.a.v. een soort gelijke casus.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
En evenzoveel zaken die onder noodweer of overmacht vielen. Wat vooraf is gegaan aan de beelden weten we niet, maar dat kan het schot wel rechtvaardigen. Dus 'ik voel een veroordeling aankomen' vind ik wat prematuur.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Volgens mij voldoet dit mogelijk gewoon aan lid 1 letter b van art 7 ambtsinstructie. Ken ook maar weinig IBT docenten die jou zullen adviseren om het wapen in de tas te houden in deze situatie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v