Ik ben met je eens dat een Rode Kruis vrijwilliger nooit de indicatie kan stellen en het middel kan toedienen.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt met blijven bewaken bij toediening door MMT of VPK? Is dit continue monitoring van de vitale functies, of beschikbaar zijn bij vragen/problemen, of een andere optie?
Zou een Rode Kruis vrijwilliger wel kunnen ondersteunen in dit geheel of maakt de noodzaak tot monitoring van de pt het dan eigenlijk onmogelijk om te gebruiken als vroege pijnstilling voor T3's en T2's?
Penthrox uitdelen in het tentje T3 slachtoffers is iets anders dan appelsapjes uitdelen.
Penthrox kan o.a. ademhalingsdepressie, laryngospasme, hypotensie, acuut nierfalen en maligne hyperthermie veroorzaken. Het zegt dat degene die het middel verstrekt in staat moet zijn om vroegtijdig de complicaties te kunnen herkennen en in staat moet zijn direct in te grijpen.
Ik heb geen enkele ervaring met een grote groep patienten gelijktijdig aan de Penthrox in een tentje maar maak me wel zorgen over de effecten van de door de patienten uitgeademde Penthrox in de omgevingslucht in de tent. Ik zou in deze setting (opgeschaalde prehospitale zorg/massa-pijnbestrijding in een tent) voorkeur geven aan fentanyl intranasaal.