Het verweer "veroordeelt u mij niet want dan raak ik mijn baan kwijt" werkt in de praktijk niet altijd even goed bij rechters. Dat leidt nog wel eens tot de reactie "dan had u maar beter moeten weten, zodat u uw baan niet in gevaar brengt". Zeker omdat het binnen Nederland brengen en het enkele voorhanden hebben van een ploertendoder al strafbaar is, is dat in dit geval wel een risico.
Eens. Maar geen idee hoe die advocaat het gaat brengen. Die kwam namelijk met een beeld dat een stukadoor in dit geval klaar is met een boete die lager is dan voor rood licht rijden en is daarmee overal vanaf. Hij is er naast de boete ook zijn volledige bron van inkomsten mee kwijt en krijgt zo snel ook geen nieuwe baan meer.
Beetje hetzelfde verhaal als waarom het alcoholslot is afgeschaft toentertijd. Strafmaat is niet voor iedereen evenredig. Maar enfin, dat zei de advocaat.
Ik weet niet wat je persoonlijke mening is in deze zaak, maar hou er rekening mee dat je als politieagent wel vaker beslissingen gaat maken die mensen hun baan (kunnen) kosten.
Mijn persoonlijke mening is dat iedereen hier straf voor verdient. Ik zou hier zelf ook weinig moeite mee hebben.
Ik kan me vanuit hem echter wel voorstellen dat dit zeer problematisch gaat zijn.
Als de vriend van TS een inkomen van onder de 35600 euro had in 2014 komt hij al in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. Exacte bedragen hier: https://www.judex.nl/rechtsgebied/rechtsbijstand_%26_procedures/gefinancierde-rechtsbijstand/artikelen/1026/alleen-gefinancierde-rechtshulp-bij-laag-inkomen-en-beperkt-vermogen.htm
Hij is beveiliger dus ja, dat bedrag was lager.
Daarnaast is een advocaat geen garantie voor succes maar zijn je kansen aanzienlijk groter.
Misschien heeft hij alleen maar een diploma om als beveiliger te werken en/of vind hij dat werk heel erg leuk. Dan is het de kosten wel degelijk waard. Wellicht zijn er fouten gemaakt door de Marechaussee die in het voordeel werken.
Ik ga er niet van uit dat de Kmar fouten gemaakt heeft. Maar ander werk heeft hij niet zo snel.
Vond het wel frappant dat de advocaten er zo verschillend over denken (ze konden er beiden geld aan verdienen)