Middelbrand code 10 (woning) Majubastraat - Den Haag 19-10-2016

Auteur Topic: Middelbrand code 10 (woning) Majubastraat - Den Haag 19-10-2016  (gelezen 3781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:48:23
Citaat van: oma link=msg=1453018 date=1476869998
Zelfs als er sprake van zou zijn is het nog geen enkele reden om MMT te laten komen aangezien een ambulanceverpleegkundige zich er prima meer kan redden. Als de ambulanceverpleegkundige het niet kan wordt het inderdaad tijd om deze dure professionals van de ambulances af te halen en ze te vervangen door goedkopere EHBO-ers.

Als ik op de kaart van Den Haag kijk zie ik dat de Majubastraat heel dicht bij het Haga ligt. Hagaziekenhuis is een traumacentrum. Ik begrijp dus niet dat er een chirurg of anesthesioloog per helikopter vanuit Rotterdam naar Den Haag moet komen.

Voorts zag ik vorige week in tv-programma De Monitor dat men in de regio Haaglanden protocol veel belangrijker vindt dan gezond verstand. Een ambulancechauffeur vertelde dat de meldkamer Den Haag een MMT stuurde voor een kind dat goed aanspreekbaar was na het aanraken van schrikdraad. De meldkamer vond het noodzaak om een electrocutieprotocol te volgen.

Dan smijt alle protocollen die er zijn maar over de schutting en zet maar goedkope EHBO'ers op die ambu neer. En dan zeiken dat de ambulancezorg zwaar ondermaats is en er maar wat aangeklooid wordt. Er is niet voor de leukigheid een MMT en zeker 5 ambu's gealarmeerd. Dit gebeurd echt niet om ze maar in te zetten want jij weet ook netzoals mij dat er geen ambu's over zijn. Ik heb ook pas terug een melding gedaan via 112 waarbij de meldkamer het nodig achtte dat de Lifeliner kwam. Wij (3 EHBO'ers en een ambu vpk in eigen tijd) vonden dit niet direct nodig. Evengoed maar zo gelaten. Nadat de eerste ambu ter plaatse kwam en de persoon gecontroleerd had werd de heli afbesteld, netzoals 2e ambu en de OvD-G. Zoals ik begrijp is ook hier de traumaheli dus gecanceld. En waarom er niemand komt vanuit Haga? Omdat dat geen MMT heeft. Jij was toch zo'n voorstander om niet overal een MMT te plaatsen? Nou, dan heb je dus dit. En ik zie er geen probleem in.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:50:23
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1453021 date=1476870503
Dan smijt alle protocollen die er zijn maar over de schutting en zet maar goedkope EHBO'ers op die ambu neer. En dan zeiken dat de ambulancezorg zwaar ondermaats is en er maar wat aangeklooid wordt. Er is niet voor de leukigheid een MMT en zeker 5 ambu's gealarmeerd. Dit gebeurd echt niet om ze maar in te zetten want jij weet ook netzoals mij dat er geen ambu's over zijn. Ik heb ook pas terug een melding gedaan via 112 waarbij de meldkamer het nodig achtte dat de Lifeliner kwam. Wij (3 EHBO'ers en een ambu vpk in eigen tijd) vonden dit niet direct nodig. Evengoed maar zo gelaten. Nadat de eerste ambu ter plaatse kwam en de persoon gecontroleerd had werd de heli afbesteld, netzoals 2e ambu en de OvD-G. Zoals ik begrijp is ook hier de traumaheli dus gecanceld. En waarom er niemand komt vanuit Haga? Omdat dat geen MMT heeft. Jij was toch zo'n voorstander om niet overal een MMT te plaatsen? Nou, dan heb je dus dit. En ik zie er geen probleem in.

Vertel mij eens hoe veel patienten zijn er overgebracht naar het ziekenhuis?

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:51:02
Citaat van: oma link=msg=1453022 date=1476870623
Vertel mij eens hoe veel patienten zijn er overgebracht naar het ziekenhuis?

Weet ik niet. Ik was er niet bij. Enige wat ik heb gezien/gelezen zijn de meldingen op P2000 en de berichten hier. Heb ook nog geen tijd gehad om mij erin te verdiepen. Weet jij het?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:03:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1453023 date=1476870662
Weet ik niet. Ik was er niet bij. Enige wat ik heb gezien/gelezen zijn de meldingen op P2000 en de berichten hier. Heb ook nog geen tijd gehad om mij erin te verdiepen. Weet jij het?

Hoe is het mogelijk dat als jij niets weet stellig kan beweren dat er niet voor de leukigheid een MMT en zeker vijf ambulances zijn ingezet?

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:03:39
Nu niet zo mopperen en brommen op elkaar.
Het is allemaal veel simpeler, het is namelijk een standaard inzetvoorstel bij een Code 10.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:09:09
Citaat van: Rood123 link=msg=1453028 date=1476871419
Nu niet zo mopperen en brommen op elkaar.
Het is allemaal veel simpeler, het is namelijk een standaard inzetvoorstel bij een Code 10.

Dat is exact de reden om ontzettend te gaan mopperen omdat MMT een toegevoegde waarde moet zijn op onze peperdure ambulancezorg.

We weten al dat de ambulancediensten moeite hebben om op te tijd te kunnen, het wordt extra triest als de verpleegkundigen speciale training en bevoegdheid hebben gekregen (functionele zelfstandigheid) maar nog steeds eens chirurg/anesthesioloog als kinderjuf nodig hebben omdat er 10 mensen gewond zijn geraakt of een beetje rook hebben gehapt.

De betrokken MMT-artsen mogen zich trouwens ook doodschamen als ze hiervoor uitrukken. Het zal vermoedelijk komen door het gebrek aan chirurgen en chirurgische attitude binnen de huidige MMT's

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:13:07
Citaat van: oma link=msg=1453027 date=1476871402
Hoe is het mogelijk dat als jij niets weet stellig kan beweren dat er niet voor de leukigheid een MMT en zeker vijf ambulances zijn ingezet?

Zoals Rood123 laat zien: protocol bij meer dan x aantal slachtoffers. Maar jij weet dus ook niet of ze nodig zijn geweest of niet? Dus jij beweert zo stellig dat ze niet nodig zijn terwijl je dit netzoals mij niet 100% zeker weet. Oma: jij weet alles zoveel beter als hier iedereen bij elkaar blijkbaar. Waarom kom je het in dit land niet eventjes regelen dan? Ipv alleen maar kritiek te hebben op hier en prijzen hoe geweldig jij dat hebt geregeld in Qatar.....

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:20:44
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Jullie hebben jullie namen niet mee hoor in deze discussie.
Oma en Grumpy niet zo mopperen op elkaar. Op dit forum zullen we het vandaag toch niet oplossen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:22:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1453031 date=1476871987
Zoals Rood123 laat zien: protocol bij meer dan x aantal slachtoffers. Maar jij weet dus ook niet of ze nodig zijn geweest of niet? Dus jij beweert zo stellig dat ze niet nodig zijn terwijl je dit netzoals mij niet 100% zeker weet. Oma: jij weet alles zoveel beter als hier iedereen bij elkaar blijkbaar. Waarom kom je het in dit land niet eventjes regelen dan? Ipv alleen maar kritiek te hebben op hier en prijzen hoe geweldig jij dat hebt geregeld in Qatar.....

Kun je ook inhoudelijk reageren? Oma heeft een groot punt. Omdat er code10 is gegeven moet er een MMT komen. Je kunt ook op basis van de melding en de eerste sitraps een ander besluit nemen. Ambulances zijn schaars en MMT'S zijn ook schaars. Daarom moet je deze middelen op een juiste wijze inzetten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2016, 12:26:02
Citaat van: RemRoof link=msg=1453033 date=1476872574
Kun je ook inhoudelijk reageren? Oma heeft een groot punt. Omdat er code10 is gegeven moet er een MMT komen. Je kunt ook op basis van de melding en de eerste sitraps een ander besluit nemen. Ambulances zijn schaars en MMT'S zijn ook schaars. Daarom moet je deze middelen op een juiste wijze inzetten.

Ik kan hier net zo inhoudelijk op reageren als oma: NIET. Waarom niet? We weten niet wat de melding bij de meldkamer is geweest en dus op basis waarvan ze 5 ambu's+MMT hebben gealarmeerd. Zolang dit niet bekend is kan niemand zeggen waarom er zo opgeschaald is direct. Blijkbaar is oma nog altijd heilig hier......