Ik heb 4 flessen zuurstof op de auto. Ik kan 4 mensen direct behandelen voor rook/co inhalatie. 2 of maximaal 3 auto's was meer dan genoeg geweest denk ik. We roepen allemaal dat ambulancezorg schaars is. Dus moeten we ook meer improviseren dan voor iedere persoon die een halve minuut in de rook heeft gestaan een aparte ambu vragen. MMT / grip 1 is standaard bij code 10. Geen idee waarom maar daar zullen ze vast heel veel en heel lang over vergaderd hebben denk ik.
Bij ons werkt het ook zo. Bij iedere brand sturen we standaard een rapid response vehicle van HART (hazardous area response team) ter plaatse. De bemanning bestaat uit een critical care paramedic en paramedic. Ze gaan ter plaatse om direct slachtoffers medische zorg te kunnen bieden en ze moeten zorgen dat ingezette brandweerlieden die in problemen komen direct hoogwaardige medische zorg krijgen.
Een RRV van HART kan ook vier rookhappers gelijktijdig spoelen met zuurstof. Als er meer rookhappers even aan de zuurstof moeten kunnen ze uiteraard een beroep doen op een aantal ambulancevoertuigen. De meldkamer zal dan altijd een materiaalwagen ter plaatse sturen om de ambulancevoertuigen weer te bevoorraden waardoor de ambulancevoertuigen direct weer uitrukgereed zijn. Het is bij ons beleid om zo snel mogelijk de ambulancevoertuigen uitrukgereed te krijgen, HART kan ter plaatse blijven tot de brandweer weer retour gaat naar de kazerne. Wij willen onze spoedambulancevoertuigen zo snel mogelijk vrij hebben omdat we heel zwaar tillen aan de dekking en het garanderen dat we binnen de wettelijke responsetijd (8 minuten) ter plaatse zijn. Het gaat ons niet lukken als we een groot aantal ambulancevoertuigen niet meer uitrukgereed hebben omdat ze druk zijn 10 rookhappers te spoelen.