Vastlopen met klinisch redeneren en ABCDE?
Als je deugdelijk bent opgeleid ga je niet diagnotiseren en is de volgorde van je handelen juist gebaseerd op volgorde van levensbedreigendheid, inderdaad de ABCDE volgorde van handelen. Dit komt juist de effectiviteit van de eerstehulp ten goede.
Probleem is dat vele opleidings bedrijfjes en instituten de ABCDE "verkeerd" uitdragen. De genoemde gevolgen van vastlopen met klinisch redeneren en in de ABCDE zijn hiervan het gevolg.
ABCDE is voor vele instructeurs van bedrijfjes en EHBO verenigingen een hype als ik hun websites bekijk. En vele daarvan doen dat met "eigen" lesmateriaal en eigen "ABCDE inzichten". Dat verklaart voor mij veel ten aanzien van enkele (zeer) opmerkelijke uitspraken als "ABC stabiel" etc, etc, etc.
Daar is geen evidence-based onderzoek voor nodig. Slechts kritisch naar websites kijken en goed luisteren naar EHBO-ers die een "ABCDE instructie" hebben gehad van instructeurs die het ABCDE wiel zelf hebben uitgevonden.
Dat is een interessante invalshoek. Het geeft mijns heel goed aan wáárom de ABCD methodiek niet toepasbaar is binnen het EHBO domein. Wil je het ABCD goed kunnen toepassen, dan is klinisch redeneren namelijk onontbeerlijk. Daar wringt de schoen!
Ik ben het met je eens dat men graag mee wil liften op de hype. 'Opleidingsinstituten' realiseren zich heel goed dat er sprake is van een kennis 'gap' en ómdat men het vermogen mist om klinisch te redeneren, past men het lesmateriaal naar eigen inzicht aan. De kracht van het ABCD is gelegen in het feit dat het niet zinvol is om een "B-probleem" te behandelen als iemand is gestopt met ademhalen. B-problemen zijn vaak heel lastig in te schatten. Daarvoor is het vermogen om klinisch te redeneren een absolute vereiste. Een acuut B-probleem moet onmiddellijk worden opgelost. Pas daarna gaat men een C-probleem en daaropvolgend D-probleem aan de slag.
Dit onderwerp is in eerdere discussies ook aan de orde geweest en ik raak er steeds meer van overtuigd dat een EHBO'er gewoon Eerste Hulp moet bieden, volgens de basisregels. Daar is niks mee. Als men vervolgens in het ABCD keurslijf wordt geperst, leidt dit af van de eigenlijke taak. Daarmee wordt de effectiviteit van EHBO ondermijnd.