Ik citeer Expert maar even:
Dat de eerstehulpverlener de volgorde van ABCDE gebruikt, ofwel de genoemde ABCDE-benadering lijkt mij goed te verdedigen. Immers, 'treat first what kills first' is algemeen geaccepteerd. Dat kan prima op het niveau van de eerstehulpverlener, efficiënt en doelmatig, zonder dat deze verzeild raakt in het spectrum aan kennis en handelingen dat nodig is voor de ABCDE-methodiek van de professional, zonder fancy gadgets. Het wordt tijd dat de professional dat gaat inzien. De meeste lesmethoden volgen impliciet ook de ABCDE-benadering (of volgorde).
Ik neem aan dat je zelf ook inziet dat veel eerste hulpverleners door de ABCDE bomen het bos niet meer zien in de ABCDE benaderingen, methodieken, kapstokjes en geheugensteuntjes.
Geen idee wat je met de quote van Expert richting mij wilt bedoelen, maar al het geneuzel en belangrijk gedoe van EHV-ers rondom de methodieken etc. neem ik met een grote baal zout.
De meeste ambulancezorgverleners die lesgeven in de EHV wereld en/of hen tegenkomen in de buitenwereld zien genoeg EGV-ers die m.b.t. de ABCDE controles, handelingen en theorie de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... de goede niet tena gesproken.