Erg leuk om te lezen hoe hulpverleners denken c.q. oordelen over leken hulpverleners. Ik ben zo’n leken hulpverlener en doe vrij regelmatig EHBO inzetten. Bij sport en muziek evenementen. Ik heb geleerd om via de ABC systematiek te handelen en vind daar niets mis mee of klinisch aan. Ik vind het juist erg goed om stap voor stap systematisch te werk te gaan. Natuurlijk hoef je niet bij elk incident volgens de ABC systematiek te werk te gaan. Bij een enkel verstuiking lijkt het mij zinloos. Maar wanneer iemand bewusteloos is lijkt me het wel handig. Onderweg kwam ik een keer in een situatie dat ik een wielrenner zag liggen in de berm. Toen ik erbij kwam was iemand op zijn borst aan het slaan en aan het smeken of hij wilde gaan ademhalen. Ik ben direct gaan reanimeren. Niet eerst ABC omdat ik dat, kennelijk initiatief tijdverlies vond. De man kwam snel bij en de ambu was er binnen een aantal minuten.
Wanneer ik bij een evenement samenwerk met een arts of verpleegkundige laat ik graag hun het initiatief nemen. Zij staan qua kennis en ervaring ver boven die van mij maar dat betekent NIET dat ik als leken hulpverlener minder ben!
Even voor de zekerheid, je hebt het in jou post over ABC in plaats van over ABCDE. Nu weet ik dat er een aantal EHBO opleiders met ABC iets anders bedoelen dan met de "ABC" uit ABCDE. Dat zorgt soms voor spraakverwarring. Over welke van de 2 ABC's heb jij het?
Puur voor de volledigheid, ABCDE: Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure uit de ATLS.
De alternatieve, EHBO ABC: Ademhaling, Bewustzijn, Circulatie. Waarbij het idee achter deze ABC is dat deze 3 zaken, "de vitale functies" zodanig aan elkaar verbonden zijn dat een probleem in 1 van de 3, wanneer er niet goed op gereageerd wordt, vanzelf zal zorgen voor een probleem in de andere 2. (met alle gevolgen van dien).
Bijvoorbeeld iemand die zich verslikt, of met zijn hoofd onderwater ligt zal zonder ingrijpen bewusteloos raken na iets meer dan een minuut, en even later zal ook de circulatie stoppen. Of iemand die bewusteloos is, zal zijn ademweg niet vrij kunnen houden, waardoor ook ademhaling stopt etc. etc.
Het idee achter de EHBO ABC is dat je die in 1 of 2 stappen beoordeeld door iemand aan te spreken, voorzichtig aan te schudden en afhankelijk van de reactie daarop te kijken/luisteren/voelen of er een normale ademhaling is.
Dus mijn vraag aan Sanagistry, wat betekent jou ABC?