Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Eerstehulpverlening / Lotus => Pre-Hospitaal => Evenementenhulpverlening => Topic gestart door: mrpddnos op 26 maart 2006, 21:59:55
-
hallo allemaal,
Ik vraag mij af waarom wij als Rode Kruis op een evenement niet de licht en geluidsignalen op de PAM gebruiken moeten als we een oproep krijgen van een post ergens anders op het terrein.
Het is soms zo moeilijk om snel bij een slachtoffer te komen met de PAM als het een klein beetje aan de drukke kant is. Mij lijkt het zo veel handiger als wij op een evenemententerrein ze gewoon gebruiken mogen. We zijn dan toch niet op de openbare weg? :-\ Wie heeft er dan last van? :-[ De organisatie kan soms ook zo zeuren als we ook maar een seconde te laat bij een slachtoffer hebben.
En waarom mogen we eigenlijk geen draagbrancards meer gebruiken? Tijdens een wedstrijd, ik post regelmatig bij de majorette in onze afdeling, gaat er nog wel eens iemand onderuit. Die wedstrijden moeten zo snel mogelijk door maar als wij 10 minuten met een slachtoffer bezig zijn midden op het veld word niemand toch beter van? Z'n slachtoffer zou ik persoonlijk snel, tenzijn er nekrugletsel is, op een brandcard leggen en naar een EHkamer brengen en daar verder gaan.
Wat vinden jullie hiervan? Als ik dom aan het l..en ben zeg het dan ff.
-
En waarom mogen we eigenlijk geen draagbrancards meer gebruiken?
hoezo mogen deze niet meer gebruikt worden?
-
Heb ik ook nooit begrepen maar dat vertelde onze teamleider een tijd geleden voor een motorcross wedstrijd. Ik heb nog speciaal gevraagt of dat geld voor alle inzetten en hij bevestigde dit :-\
-
Bij veel afdelingen wordt niet meer geleerd hoe je met een brancard moet omgaan puur om een simpele reden.
Waarom vervoeren als de ambu toch binnen 15 minuten ter plaatse is.
Wij verplaatsen bij een motor cross niet als we denken dat we het letsel er mee verergeren. We leggen gewoon de wedstrijd stil en wachten op de ambu.
Veel afdelingen werken ook nog maar alleen volgens het ok boekje en daar staat het helaas niet meer in dus staan ze het niet toe dat de vrijwilligers met brancards gaan zeulen.
Mocht je kiezen voor werken met brancards geef er dan ook les in is mijn mening. Wij krijgen elk jaar een les til technieken en ik moet zeggen dat het altijd erg leuk en leerzaam is.
-
Nergens in de wet zijn draagbrancards verboden voor zover ik weet, misschien in de ARBO-wet? Iets met tillen... de ambulance maakt zeer terecht gebruik van rolbrancards.
Maar qua geluidssignalering: Er zijn op het forum meerdere ruzies uitgevochten over het gebruik van OGS. Het RK doet het gewoon niet, en eerlijk gezegd heb ik daar geen enkel probleem mee. Wannabee-ambulancechauffeurgedrag wordt erg aantrekkelijk, en *juist* als het druk is moet je niet hard willen rijden... *SPLAT*, feestganger om de bumper gevouwen... maar ik had mn lichtjes toch aan...?
-
Nergens in de wet zijn draagbrancards verboden voor zover ik weet, misschien in de ARBO-wet? Iets met tillen... de ambulance maakt zeer terecht gebruik van rolbrancards.
Maar qua geluidssignalering: Er zijn op het forum meerdere ruzies uitgevochten over het gebruik van OGS. Het RK doet het gewoon niet, en eerlijk gezegd heb ik daar geen enkel probleem mee. Wannabee-ambulancechauffeurgedrag wordt erg aantrekkelijk, en *juist* als het druk is moet je niet hard willen rijden... *SPLAT*, feestganger om de bumper gevouwen... maar ik had mn lichtjes toch aan...?
Op afgesloten terreinen of in opdracht van CPA wordt er door het rode kruis(ambulances) in zandvoort op bijv. het circuit wel met OGS gereden door opgeleide chauffeurs, dit alleen als er indicatie voor is (urgentieindeling zoals bij cpa wordt gehanteerd), en veiligheid staat voorop, dus niet het belang van doorgaan of snelheid van race/evenement etc.
-
Op afgesloten terreinen of in opdracht van CPA wordt er door het rode kruis(ambulances) in zandvoort op bijv. het circuit wel met OGS gereden door opgeleide chauffeurs, dit alleen als er indicatie voor is (urgentieindeling zoals bij cpa wordt gehanteerd), en veiligheid staat voorop,[/font] dus niet het belang van doorgaan of snelheid van race/evenement etc.
volkomen mee eens
-
Op afgesloten terreinen of in opdracht van CPA wordt er door het rode kruis(ambulances) in zandvoort op bijv. het circuit wel met OGS gereden door opgeleide chauffeurs, dit alleen als er indicatie voor is (urgentieindeling zoals bij cpa wordt gehanteerd), en veiligheid staat voorop, dus niet het belang van doorgaan of snelheid van race/evenement etc.
ben ik helemaal mee eens.
Het lijkt wel leuk maar veiligheid de 1-ste regel van de EHBO gaat voor alles. en of je dan iets later komt of niet de meot er op een goede manier komen zonder brokken en zonder dat er meer slachtoffers vallen
-
dit is de goede instelling, we hebben de lampies en toeters, maar de meesten wachten met gebruiken tot er een legetieme reden is.
De CPA maakt uit of ze aan mogen. iedereen gelukkig
-
dit is de goede instelling, we hebben de lampies en toeters, maar de meesten wachten met gebruiken tot er een legetieme reden is.
De SPA maakt uit of ze aan mogen. iedereen gelukkig
SPA? Dat is toch de dierenbescherming? :P
Je zult de CPA wel bedoeld hebben. :)
-
dit is de goede instelling, we hebben de lampies en toeters, maar de meesten wachten met gebruiken tot er een legetieme reden is.
De CPA maakt uit of ze aan mogen. iedereen gelukkig
De CPA meldkamer maakt dit uit op de openbare weg. Op een evenementen terein kan ook de centralist van het RK zijn die op het evement zit Voor zover ik weet . Tenminst zo is het op zandvoort geregeld ( maar daar kan Joffry me op terug fluiten als ik dat verkeerd heb). Bij de grote evenementen staan we daar altijd met ambulances en zijn we aangemeld bij de CPA. Het kan dus ook voorkomen dat we op een 112 melding afgaan die naar ons wordt door gezet door de CPA waarna de CPA de regeluliere ambulance wel laat rijden naar het circuit voor eventueel vervoer naar het ziekenhuis.
-
Uit mijn eigen ervaring op evenemententerreinen (o.a. Pinkpop) weet ik dat als de mensenmassa groot genoeg is, zwaailicht-en-sirene ook maar weinig indruk maken...
Verder ben ik van mening dat sinds het Rode Kruis geen erkende ambulances meer heeft (en PAM's/rolstoelbussen/verbindingswagens vallen daar al helemaal niet onder) er beter afgezien kan worden van de zwaailichten en sirenes op de voertuigen.
In Limburg is al jaren geen radioverbinding meer tussen Rode Kruis voertuigen en de CPA's (D/C-mobilofoon is in Maastricht al meer als zeven jaar geleden uitgezet), dus wordt snel toestemming aan de CPA vragen best lastig.
Laat het toeters-en-bellen-werk over aan de professionals van de ambulancediensten en de (semi-)professionals van de GHOR.
Je kunt wel met veel kabaal ter plaatse gaan, maar wanneer je de materialen en/of bevoegdheden niet hebt om adequaat op te treden maak je jezelf en het NRK alleen maar belachelijk.
Ik weet dat er afdelingen zijn waar artsen en gespecialiseerde verpleegkundigen extra diensten kunnen/willen verlenen, maar aangezien dit bij de meeste afdelingen niet zo is, kan er beter 1 lijn getrokken worden. Het NRK levert EHBO-diensten en laten we dat dan maar zo goed mogelijk doen, zonder ons een status te willen aanmeten die niet bij ons past.
:D Hier ga ik vast wel wat reacties op krijgen :D
-
Helemaal mee eens... overigens, het D/C kanaal kan toch via de XX-X-90(2) tooncode wel de CPA bereiken?
-
Helemaal mee eens... overigens, het D/C kanaal kan toch via de XX-X-90(2) tooncode wel de CPA bereiken?
In Zuid-Limburg echt al meer als zeven jaar niet meer.
Na de fusie van de CPA's Maastricht-Heerlen-Geleen in 1998 is er op de nieuwe lokatie niet eens een D/C-mob. geplaatst (GGD wilde niet...).
-
Bij de CPA in Zwolle staat er wel een.
Die gebruiken wij nog steeds tijdens de diverse wielerrondes die we begeleiden.
Dag vooraf aan evenement vragen we per telefoon om toestemming om hen via dat kanaal
te alarmeren.
op de dag zelf melden we ons vervolgens eerst in voordat het evenement begint.
Zo weet de dienstdoende centralist (nadat hij van de schrik bekomen is dat de nostalgie nog werkt :D)
dat we "online" zijn en dus een opoep kunnen plaatsen.
Zo zal het ook a.s. zaterdag weer gaan... ;)
-
In zandvoort hebben we volledig uitgeruste ambulances en bij de grote evenementen zitten er verpleegkundigen op. Verder hebben we ( wellis waar nog analoog) rechtstreeks contact met de CPA via de mobilofoon en rechtstreekse nummers om de CPA te kunnen bellen. We bellen dus geen 112 maar de rechtstreekse nummers.
Het hangt dus erg van de regio af of hoe de rode kruis afdeling en de CPA hier mee omgaan.
-
Uit mijn eigen ervaring op evenemententerreinen (o.a. Pinkpop) weet ik dat als de mensenmassa groot genoeg is, zwaailicht-en-sirene ook maar weinig indruk maken...
Verder ben ik van mening dat sinds het Rode Kruis geen erkende ambulances meer heeft (en PAM's/rolstoelbussen/verbindingswagens vallen daar al helemaal niet onder) er beter afgezien kan worden van de zwaailichten en sirenes op de voertuigen.
In Limburg is al jaren geen radioverbinding meer tussen Rode Kruis voertuigen en de CPA's (D/C-mobilofoon is in Maastricht al meer als zeven jaar geleden uitgezet), dus wordt snel toestemming aan de CPA vragen best lastig.
Laat het toeters-en-bellen-werk over aan de professionals van de ambulancediensten en de (semi-)professionals van de GHOR.
Je kunt wel met veel kabaal ter plaatse gaan, maar wanneer je de materialen en/of bevoegdheden niet hebt om adequaat op te treden maak je jezelf en het NRK alleen maar belachelijk.
Ik weet dat er afdelingen zijn waar artsen en gespecialiseerde verpleegkundigen extra diensten kunnen/willen verlenen, maar aangezien dit bij de meeste afdelingen niet zo is, kan er beter 1 lijn getrokken worden. Het NRK levert EHBO-diensten en laten we dat dan maar zo goed mogelijk doen, zonder ons een status te willen aanmeten die niet bij ons past.
:D Hier ga ik vast wel wat reacties op krijgen :D
Inderdaad hier een reactie.
Als jij de situatie in Limburg laat bepalen dat er in de rest van Nederland door andere rode kruis afdelingen geen OGS gebruikt mag worden dan is dat geen logische redenatie. Omdat iets bij jullie in Limburg lastig ligt hoeft dat namelijk nog niet onmogelijk te zijn in de rest van NL. 1 lijn trekken is niet nodig, er zijn ook verschillen in d eambulancezorg in Nederland ( ene regio heeft trombolyse mogelijkheid, de andere heeft PCI mogelijkheid, de andere regio's weer niet) maar het minimum aan zorg wordt in elke regio gegarandeerd.
En status is een gevoelig onderwerp merk ik maar weer, denk dat het meer over een soort jalousie gaat omtrent mogelijkheden die de ene RK afdeling wel heeft en de andere niet, dan over aanmeten van status.
-
En status is een gevoelig onderwerp merk ik maar weer, denk dat het meer over een soort jalousie gaat omtrent mogelijkheden die de ene RK afdeling wel heeft en de andere niet, dan over aanmeten van status.
Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar bij het Rode Kruis is toch anders.
Maar van mij mag je rustig nog even in de ontkenningsfase blijven hangen...
-
In zekere zin zijn de status en jaloezie die Joffry noemt met elkaar verweven. En hij heeft wel gelijk, Nederland is groter dan alleen Limburg.
Op de openbare weg hoort OGS bij het RK niet thuis, aangezien het leeuwendeel van de chauffeurs daar niet toe opgeleid is. Op festivals, op een afgesloten terrein, is er (als het goed is) geen wet die het gebruik van OGS verbied. Binnen een afdeling moet men zelf afspreken of het al dan niet wenselijk is of er op een evenementen terrein met OGS wordt gereden. Dat geld ook voor het gebruik van de mobilofoon om contact op te nemen met de CPA, sommige regios doen dat nog, anderen niet.
-
Op het Pinkpop terrein is rijden met toeters en bellen geen optie je kunt beter iemand van de securety met de brom scooter vragen om voor op te rijden.
Het enige waar een groot aantal festival gangers een bootschap aan heeft is de schaar van de securety, als ze je pols bandje door knippen is het van het terrein af en er niet meer op.
Eens ligtjes op de claxson duwen zoals je doet al er voor het verkeers licht als iemand niet oplet geeft vaker een beter resultaat dan met veel bravoer komen aan scheuren (blijft raar volk de Pinkpop gangers).
Ik ken RK collega's die "sterk doorbloede lichaamsdelen krijgen" als ze achter het stuur van de bus mogen zitten en al helemaal als ze aan het konpje van de taa-tuut kunnen zitten (gelukkig is die er bij onze nieuwe PAM er niet op en komt er ook niet op).
Heeft een afdeling een ambu en personeel dat weet waar ze mee bezig zijn (zelf heb ik meer verstand van koudetechniek) laat ze dan gewoon hun gang gaan zolang er duidelijke afspraken zijn met alle betrokkenen en die afspraken ook na geleeft worden.
Reden dat in Zuid Limburg de D/C mob niet meer op de CPA staat is dat er mensen zijn geweest die elke bootschappen rit gingen aanmelden bij de CPA die werden daar horen dol van ook weer een geval van status.
Groetjes Rolf
Urlie ben je nog elders actief binnen het RK nadat je bij je oude afdeling bent weg gegaan?
-
Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar bij het Rode Kruis is toch anders.
Maar van mij mag je rustig nog even in de ontkenningsfase blijven hangen...
Ik ga maar eens heerlijk achterover liggen en lekker uitrusten .... ;D ;D ;D
-
Op de openbare weg hoort OGS bij het RK niet thuis, aangezien het leeuwendeel van de chauffeurs daar niet toe opgeleid is.
Helaas geldt dat dus niet voor het team dat repressief aanwezig is op het circuit van Zandvoort. Daarbij kan het Rode Kruis ook buiten het circuit zeer goed werk verrichten. In de regio Kennemerland is gebleken dat Zandvoort een soort status aparte heeft. Of het is er rustig en gebeurt geen eene moer, of het is er giga druk en het werk is niet weg te werken. Enige jaren geleden heeft het Rode Kruis geassisteerd na een race dag op het station van Zandvoort, omdat de eerste wagen van de ambulancedienst daar meer dan 32 onwel meldingen te verwerken kreeg. Als assistentie laat je dan toch de ambulances van het Rode Kruis opkomen. Dit alles in opdracht van en met ritnummer.
En door de logistieke ligging van Zandvoort is het soms zeer slecht te bereiken. Als je dan een incident hebt, je hebt goed opgeleid personeel en je hebt het materiaal, waarom laat je dan de zorgvrager de dupe zijn van jouw onwil? Hoor jij dan wel thuis in een dergelijke hulpverlenende instantie?
RR (die zeker 1 oktober op het circuit is)
-
RR (die zeker 1 oktober op het circuit is)
In functie of als toeschouwer ? 8)
Ik zit er ook in iedergeval. De masters, DTM en A1 zijn al vrijgeroosterd op me werk ;D
-
In functie of als toeschouwer ? 8)
Ik zit er ook in iedergeval. De masters, DTM en A1 zijn al vrijgeroosterd op me werk ;D
Eh das moeilijk. In elk geval als, door de gemeenschap, betaalde toeschouwer. En inderdaad ben ik er ook 3 september. Uiteraard in functie, alleen welke laat ik nu nog ff open. Op 6 augustus heb ik nog vakantie, dus dan zou ik graag wel een lift door de poort willen hebben.
RR (toch wel makkelijk zo'n toegangsmogelijkheid)
-
En door de logistieke ligging van Zandvoort is het soms zeer slecht te bereiken. Als je dan een incident hebt, je hebt goed opgeleid personeel en je hebt het materiaal, waarom laat je dan de zorgvrager de dupe zijn van jouw onwil? Hoor jij dan wel thuis in een dergelijke hulpverlenende instantie?
Ik weet niet of je met die onwil mij bedoelde, die laatste zin vind ik niet helemaal correct. Het rijden met OGS op de openbare weg door medewerkers van het RK zonder dat zij een degelijke OGS-rijtraining (vast een mooiere naam voor) gehad hebben is juridisch niet goed in te dekken. Als dat wel het geval is, hoor je mij niet klagen, zelfde geld voor een afgesloten terrein. Daarnaast is het de vraag of medeweggebruikers niet in gevaar worden gebracht door onervaren en ongecertificeerde chaffeurs op RK voertuigen met OGS.
Bedenk goed dat ik het Nederlandse Rode Kruis bedoel en niet een enkele lokale afdeling.
Ik begrijp uit meerdere topics op het forum hier, dat Zandvoort beter uitgerust is dan de gemmiddelde afdeling. Het incident wat je noemt vind ik dan ook prachtig, het Rode Kruis dat inspringt als de GGD het erg druk heeft. Prima, als het maar goed (en wettelijk) geregeld is.
Het zinnetje "Hoor jij dan wel thuis in een dergelijke hulpverlenende instantie?" kan ik niet helemaal plaatsen. Je wilt dus zeggen dat als ik er niet achter sta dat het Rode Kruis met OGS rijdt zonder papieren daarvoor, dat ik maar beter iets anders kan gaan doen? Vreemd argument. Maar misschien bedoel je iets anders.
De zorgvrager staat centraal, maar wel met inachtneming van regel 1 van de EHBO, Eigen veiligheid (en die van anderen).
-
PdR,
dit verhaal betreffende het gebruik van optische en geluidssignalen loopt exact gelijk aan het reddingsbrigade verhaal. Alleen met dien verstanden dat reddingsbrigades geen officiële hulpverlenende instantie zijn en het Rode Kruis wel. Zodat het Rode Kruis wel de legale dekking heeft volgens art. 29. en de reddingsbrigades op die voet niet.
Maar beide rijden in opdracht van . . . , beide krijgen een ritnummer, beide hebben directe communicatie.
Wat betreft de instructie, volgens de letter van de Wet kan ik je dat in 2 minuten geven en ben je klaar. Is dat voldoende? Nee, daarom krijgen de dames en heren extra instructie, ook praktijk.
Maar het Rode Kruis Nederland en Reddingsbrigades Nederland hebben veel vergelijkingen. Alle lokale afdelingen hebben eigen regeltjes en kunnen veel zelf bepalen. Zo heeft het dus weinig zin om een lokale afdeling van het Rode Kruis een compleet uitgeruste ambulance erop na te houden als je deze nimmer gebruikt. Wederom als voorbeeld Zandvoort, daar wordt die ambulance wel frequent gebruikt. Dus is er lokaal van alles geregeld om legaal gebruik te maken van die voertuigen.
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om al die PAM's waar optische (blauw) en geluidssignalen op zitten. Als ik dan kijk wie daar achter het stuur zitten. Vaak zijn dat bejaarden of huisvrouwen die maar één kant opkunnen met die bus en dat is vooruit. Dat vind ik eigenlijk absurd. Van die busjes die mensen in rolstoelen ophalen voor een dagbehandeling of ander uitstapje. En als ze dan als eerste aankomen bij een ongeval gewoon doorrijden, omdat ze niks weten wat er gevraagd wordt van hun. En daar staat wel het logo van het Rode Kruis op!
RR (ook hier diffrentatie van vervoer)
-
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om al die PAM's waar optische (blauw) en geluidssignalen op zitten. Als ik dan kijk wie daar achter het stuur zitten. Vaak zijn dat bejaarden of huisvrouwen die maar één kant opkunnen met die bus en dat is vooruit. Dat vind ik eigenlijk absurd. Van die busjes die mensen in rolstoelen ophalen voor een dagbehandeling of ander uitstapje. En als ze dan als eerste aankomen bij een ongeval gewoon doorrijden, omdat ze niks weten wat er gevraagd wordt van hun. En daar staat wel het logo van het Rode Kruis op!
Ik ga een heel eind mee in je zorgen, maar ik denk dat het vooral de rode kruizen zijn die de verwachtingen wekken en niet zo zeer de toeters en bellen.
Dus zouden alle chauffeurs tenminste EHBO moeten hebben.
-
Goed nu rijden we dus met onze rodekruis bus op een evenementen terrein, en hebben OGS aan. We zijn onderweg naar een ongevalletje op het evenemententerrein. Helaas tijdens de rit naar het ongevalletje rijden we zelf één van de mensen aan op het evenementen terrein :o
Ja hoe gaat het nu met de aansprakelijkheid? Er wordt wel gezegt we rijden niet op de openbare weg, dus geen opdracht van de MKA. De centralist van de verbindingsdienst heeft je wel opdracht gegeven op met OGS terplaatse te gaan, maar in hoeverre zijn zij bevoegd om deze opdracht te geven? :-\
De patiënt die je hebt aangereden houd er in dit geval blijven letsel aan over en wordt arbeids ongeschikt.
Ben jij als chauffeur daarvoor verzekerd? Is het rode kruis daarvoor verzekerd?
In hoeverre in het RK bevoegd op op een evenemententerrein met OGSte rijden? Is het rk ook verzekerd als de OGS aangezet wordt? ;)
Ik heb zelf bij het rk ook wel met OGS gereden tijdens wielerwedstrijden. Maar nu ik zelf op de ambulance rijd , realiseer ik mij steeds weer dat ik toen wel heel veel risico's heb genomen. Er werd ons altijd verteld dat als we een aanrijding zouden krijgen , we er zelf verantwoordelijk voor zijn. En die risico nemen is het niet waard!!!!!! ;)
-
In het rijtje 'veiligheid' komt de veiligheid van de patient nog steeds als laatste:
-eigen veiligheid
-veiligheid van omstanders
-veiligheid van het slachtoffer
Op een evenemententerrein hoort een ambulance met ongetraind personeel gewoon niet thuis...
-
Op een evenemententerrein hoort een ambulance met ongetraind personeel gewoon niet thuis...
Elders wel dan ::)
;)
-
Ik ga een heel eind mee in je zorgen, maar ik denk dat het vooral de rode kruizen zijn die de verwachtingen wekken en niet zo zeer de toeters en bellen.
Dus zouden alle chauffeurs tenminste EHBO moeten hebben.
Ook dat is iets waar ik het volkomen mee eens ben en slechts in weinig afdelingen wordt doorgevoerd, helaas...
PdR,
dit verhaal betreffende het gebruik van optische en geluidssignalen loopt exact gelijk aan het reddingsbrigade verhaal. Alleen met dien verstanden dat reddingsbrigades geen officiële hulpverlenende instantie zijn en het Rode Kruis wel. Zodat het Rode Kruis wel de legale dekking heeft volgens art. 29. en de reddingsbrigades op die voet niet.
Maar beide rijden in opdracht van . . . , beide krijgen een ritnummer, beide hebben directe communicatie.
Wat betreft de instructie, volgens de letter van de Wet kan ik je dat in 2 minuten geven en ben je klaar. Is dat voldoende? Nee, daarom krijgen de dames en heren extra instructie, ook praktijk.
Maar ondanks aansturing van CPA, communicatie en ritnummer, is het dan zo dat dat wettelijk is ingedekt? Een niet officieel opgeleide chauffeur van het RK die met OGS rijdt? Ik hoop het niet! Ik neem aan dat aan die extra instructie ook een erkend diploma hangt?
Wicher noemt al heel wat punten, die duidelijk maken dat als het fout gaat, er een behoorlijk probleem is, openbare weg of evenemten terrein. Dingen waar een afdeling/vrijwilliger indien niet goed verzekerd aan ten onder kan gaan.
Laat het duidelijk zijn, een zorgvrager dient zo snel mogelijk de hulp te ontvangen die hij/zij nodig heeft, maar wel moet de veiligheid van de overige weggebruikers/festivallers gegarandeerd zijn.
-
Maar ondanks aansturing van CPA, communicatie en ritnummer, is het dan zo dat dat wettelijk is ingedekt? Een niet officieel opgeleide chauffeur van het RK die met OGS rijdt? Ik hoop het niet! Ik neem aan dat aan die extra instructie ook een erkend diploma hangt?
PdR,
das dus direct het probleem voor het rijden met OGS. Een ieder die instructie gehad heeft, mag met OGS rijden. Volgens de wet, Art. 2 Optische en geluidssignalen, staat verder niet omschreven waar de instructie precies aan moet voldoen. Dus dat laat al snel de ruimte tot een eigen interpetatie. Na deze instructie moet de persoon worden aangewezen zijn door de kentekenhouder als bevoegd bestuurder. En klaar.
Ja hoe gaat het nu met de aansprakelijkheid? Er wordt wel gezegt we rijden niet op de openbare weg, dus geen opdracht van de MKA. De centralist van de verbindingsdienst heeft je wel opdracht gegeven op met OGS terplaatse te gaan, maar in hoeverre zijn zij bevoegd om deze opdracht te geven?
Wicher,
Niet bevoegd. Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd. Om die toestemming wel te krijgen, moet je dus in opdracht rijden van de MKA. En krijg je dus je ritnummer etc. en een gekoppelde ambulance voor de logistieke ondersteuning voor het vervoer naar het ziekenhuis.
En vervolgens blijft de chauffeur altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Dus rij je er een voor z'n pannetje tijdens het gebruik maken van OGS, zal de andere partij (slachtoffer) altjd de eerste schuldvraag krijgen, aangezien het slachtoffer geen ruimte heeft gegeven aan een voorrangsvoertuig. Totdat men daarna gaat onderzoeken of het voertuig wel gebruik van OGS mocht maken, of de chauffeur wel bevoegd was en getraind, etc. etc. Een lange lijdensweg waar niemand beter van wordt.
RR (tis zo simpel als er niks gebeurt!)
-
Wicher,
Niet bevoegd. Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd. Om die toestemming wel te krijgen, moet je dus in opdracht rijden van de MKA. En krijg je dus je ritnummer etc. en een gekoppelde ambulance voor de logistieke ondersteuning voor het vervoer naar het ziekenhuis.
En vervolgens blijft de chauffeur altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Dus rij je er een voor z'n pannetje tijdens het gebruik maken van OGS, zal de andere partij (slachtoffer) altjd de eerste schuldvraag krijgen, aangezien het slachtoffer geen ruimte heeft gegeven aan een voorrangsvoertuig. Totdat men daarna gaat onderzoeken of het voertuig wel gebruik van OGS mocht maken, of de chauffeur wel bevoegd was en getraind, etc. etc. Een lange lijdensweg waar niemand beter van wordt.
RR (tis zo simpel als er niks gebeurt!)
[/quote]
Dit is dus absoluut niet waar!!!! :-\
ik heb diverse grootschalige evenementen meegemaakt , en daar werd dus niet gereden in opdracht van een MKA!!!
En bij diverse evenementen word er niet in opdracht van een MKA gereden dus................
Het is inderdaad zo dat centralisten van de politie, brandweer en de ambulance de opdracht om OGS te gebruiken, mogen geven. Maar de centralist van de plaatselijke afdeling dan? Voor het RK zou dat dan een verpleegkundige moeten zijn, nou ik weet uit ervarig dat dit heeel vaak niet zo is.
We hebben het hier over een evenement waar de plaatselijke rk afdeling met een groep hulpverleners dienst doet. De rk bus die over OGS beschikt wordt ook ingezet, dit is volgenmij de vraag in deze topic( als ik het verkeerd begrijp verbeter mij dan AUB).
Uit ervaring weet ik dat decentralist van de verbindingsdienst wel ik contact staat met de MKA , maar voor een rit met de bus geen toestemming wordt gevraagd voor het gebruik van OGS bij de MKA.
Rescue Ranger kan jij mij eens vertellen in welke wet het staat dat de centralisten van de verbindingsdienst van het rode kruis bevoegd zijn om toestemming te geven voor het gebruik van OGS? Volgens mij is die er niet!!!!! Ik ben zelf ook centralist van de verbindingsdienst geweest en ben een hele tijd regio coördinator van de regio IJsselvecht geweest en de verbindingsdienst van het Rode Kruis heeft niet de bevoegdheid om toestemming te geven voor het gebruik van OGS. Dit heeft wel de MKA , maar die zal deze toestemming niet geven aan elke rk bus die daarom vraagt!!!!! :o
-
Wicher, (lees eens!! @^&%#*&$%@!!)
is een centralist van het Rode Kruis een centralist van een OOV organisatie? NEEN
Dus mag deze persoon een dergelijke A1 rit zonder tussenkomst wegschrijven naar een Rode Kruis voertuig? NEEN Dat het gebeurt lijkt me duidelijk, maar dat is hetzelfde als een bejaarde man in een PAM laten rondrijden. Allemaal leuk en aardig als ouwe dagvoorziening, maar adequaat??
En wat dus betreft het opdracht geven door een MKA voor het gebruik van OGS zal in den landen waarschijnlijk niet gebeuren, alleen in de regio Kennemerland. Gelukkig maar, want het materiaal dat het Rode Kruis Zandvoort gebruikt, wordt namelijk ook gebruikt door de ambulancedienst teveel uitval is. Dus dat materiaal is goed. De kennis en de wil is er wel bij de mensen. Dat zal bij andere afdelingen van het Rode Kruis wel anders zijn.
RR (@##^&%$$%#$#@#%^)
-
Wicher, (lees eens!! @^&%#*&$%@!!)
is een centralist van het Rode Kruis een centralist van een OOV organisatie? NEEN
Dus mag deze persoon een dergelijke A1 rit zonder tussenkomst wegschrijven naar een Rode Kruis voertuig? NEEN Dat het gebeurt lijkt me duidelijk, maar dat is hetzelfde als een bejaarde man in een PAM laten rondrijden. Allemaal leuk en aardig als ouwe dagvoorziening, maar adequaat??
En wat dus betreft het opdracht geven door een MKA voor het gebruik van OGS zal in den landen waarschijnlijk niet gebeuren, alleen in de regio Kennemerland. Gelukkig maar, want het materiaal dat het Rode Kruis Zandvoort gebruikt, wordt namelijk ook gebruikt door de ambulancedienst teveel uitval is. Dus dat materiaal is goed. De kennis en de wil is er wel bij de mensen. Dat zal bij andere afdelingen van het Rode Kruis wel anders zijn.
RR (@##^&%$$%#$#@#%^)
Nou waar heb jij het dan over!!!!!!!
Doe eens normaal met je reactie!!!!
ALs jij goed had gelezen in het begin van de topic dan weet je precies waar de vraag over gaat , en daar schijf ik over.
Dus wie moet er dan goed lezen????? :P
Gewoon weer ontopic gaan svp !!!!!!
-
Om het weer on topic te krijgen,
Kort samen gevat. Het hangt dus van het evenement af, de opleiding van de chaufeurs, bestuur van de afdeling en de afspraken met de CPA / organisator. Op het moment dat het een evenementen terrein is is de wegenverkeerswet in principe niet geldig. Toegang bij die evenementen hebben vaak op het toegangskaartje wel een of andere regel dat toegang tot het evenement op eigen risico geschied.
In de meeste regios is het dus niet toegestaan.
Sommige regio's hebben andere afspraken met de CPA waardoor het wel mogelijk is. In het geval zandvoort ( andere regio's heb ik geen kennis van ) hebben we rechtstreeks contact met CPA via de mobilofoons en portofoons. Eigen 5 tooncodes en rechtstreekse nr's van de meldkamer. Bij hele grote evenementen is het mogelijk 112 meldingen naar ons worden geschoven om al terplaatse te gaan als de reguliere ambulance aanrijd. Afhankelijk van de melding gebeurd dit met OGS.
-
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat hypothetische onderstellingen tot ultime waarheden worden verheven.
Misschien heeft die bejaarde man en EHBO diploma en de geestelijke en fysieke mogelijkheden om adequaat hulp te kunnen verlenen, maar daar gaat het niet om.
-
Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd.
Hoe zit dat dan eigenlijk bij sommige HAP diensten die met A1 rijden zonder melding aan/toestemming van een CPA/MKA ?
Bij mijn hap mochten we pas met A1 rijden na toestemming van de CPA (overigens heb ik wel ruim 'n jaar zonder enige rijopleiding met A1 gereden, had enkel een A4-tje gekregen wat met richtlijnen, maar dat even terzijde), maar ik heb ook al vaker hier op het forum gelezen dat er bij sommige HAP's geen toestemming wordt gevraagd aan 'n MKA en dat de arts/HAP-centralist zelf bepaald of er met A1 gereden wordt.
-
Karim,
zonder ritnummer (= dus zonder toestemming) mag je geen OGS gebruiken. De MKA bepaald of er sprake is van "een direct levensbedreigende situatie". Gebruik je toch OGS ben je strafbaar. Maar het dubbele aan het verhaal is dat je bij een aanrijding altijd in eerste instantie "geen schuld" krijgt, omdat de andere partij het voorrangsvoertuig voor had moeten laten gaan. Echter, het oneigenlijk gebruik van OGS wordt hierdoor door een rechter strenger bestraft, neem ik aan, maar daar is geen jurispendentie over. Wel over het gebruik van OGS tijdens een oefening, ook dan kan je als voorrangsvoertuig erg ver gaan. Als je maar een beetje nadenkt over Art. 5 en dat staat op dat A4-tje.
Een evenementen terrein moet een afgesloten terrein zijn, echter blijft de WVW daar ook van toepassing. Omdat voetgangers verkeer blijven en voertuigen bestuurt blijven worden door bestuurders. Echter moet inderdaad door de eigenaar/ organisator "vergunningen" worden afgegeven, zodat men zich schikt in het eigen risico. Maar men mag dat risico weer acceptable gemaakt worden middels Art 5 van WVW.
RR (Overal is wel een regeltje voor)
-
Een evenementen terrein moet een afgesloten terrein zijn, echter blijft de WVW daar ook van toepassing. Omdat voetgangers verkeer blijven en voertuigen bestuurt blijven worden door bestuurders. Echter moet inderdaad door de eigenaar/ organisator "vergunningen" worden afgegeven, zodat men zich schikt in het eigen risico. Maar men mag dat risico weer acceptable gemaakt worden middels Art 5 van WVW.
RR (Overal is wel een regeltje voor)
Daar denkt de politie toch wel anders over. Ik heb al eens politie gebeld voor iemand op het circuit die iemand aan had gereden op een brommer. Daar konden ze niets aan doen want het was een evenementen terein en de wegenverkeerswet was niet van toepassing. :o Ze zijn wel wezen kijken en hebben de heren een beetje rustiger gekregen, maar het bonnen boekje of proces verbaal konden ze niet opmaken.
-
Karim,
zonder ritnummer (= dus zonder toestemming) mag je geen OGS gebruiken. De MKA bepaald of er sprake is van "een direct levensbedreigende situatie". Gebruik je toch OGS ben je strafbaar.
Toch raar dat dat op veel plaatsen gebeurd dan toch.
'n quotje uit 't HAP subforum :
Bij ons is de afspraak met de Meldkamer Ambulance gemaakt dat wij géén toestemming behoeven te vragen voor het rijden met optische- en geluidssignalen. De artsen hebben de bevoegdheid om zelf in te schatten of (en bij welke melding) wij gaan rijden met OGS. Er hoeft ook niet op een later moment een terugkoppeling plaats te vinden naar de MKA.
-
Een evenementen terrein is meestal een afgesloten terrein. Dus daar gelden de regels uit het RVV niet. Anders dan waneer het er duidelijk staat aangegeven dat het RVV ook van kracht is op het terrein.
Als je dan bijvoorbeeld het circuit van Zandvoort neemt, daar kan ik zowel op komen door de hoofdingang, maar ook via de toegang op de boulevard. Echter er staat daar nergens aangegeven dat het RVV daar van kracht is.
Dus zal de politie er geen aanrijdingstaat opmaken als er een aanrijding gebeurd. Want het is geen openbaarterrein.
En op de site van het circuit staat dan ook het volgende:
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.
-
Een evenementen terrein is meestal een afgesloten terrein. Dus daar gelden de regels uit het RVV niet. Anders dan waneer het er duidelijk staat aangegeven dat het RVV ook van kracht is op het terrein.
Als je dan bijvoorbeeld het circuit van Zandvoort neemt, daar kan ik zowel op komen door de hoofdingang, maar ook via de toegang op de boulevard. Echter er staat daar nergens aangegeven dat het RVV daar van kracht is.
Dus zal de politie er geen aanrijdingstaat opmaken als er een aanrijding gebeurd. Want het is geen openbaarterrein.
En op de site van het circuit staat dan ook het volgende:
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.
Dit geld dacht ik alleen als het hek van de toegangsweg is gesloten en de toegangscontrolle aanwezig is. Als je zonder meer het terein op kan is de regeling geloof ik anders. :-X Net als dat op schiphol op de toegangswegen nog altijd slagbomen staan om dat dit particulier terein is. Wegenverkeerswet is daar wel van toepassing, maar omdat het particulier terein is, kan je dus voertuigen op de 'openbare' weg tegen komen zonder kenteken.
-
De luchthaven Schiphol is geen privé terrein meer, het is openbare weg en valt onder de luchtvaartwet.
Daaronder dus ook het RVV 1990.
wat betreft het circuit, ik denk dat de tekst heel duidelijk is:
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.
Het plaatsen van: Hekken, paaltjes of kettingen ontrekt het terrein alleen maar van de openbareweg. Op andere tijden is het een halfopen terrein. Maar blijft de bovenstaande tekst ten alle tijden gelden.
-
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.
Het plaatsen van: Hekken, paaltjes of kettingen ontrekt het terrein alleen maar van de openbareweg. Op andere tijden is het een halfopen terrein. Maar blijft de bovenstaande tekst ten alle tijden gelden.
En dat geld ook als iemand door een RK voertuig dat OGS voert wordt doodgereden? Of blijvend invalide blijft?
'Jammer, maar helaas, bij de poort stond dat we niet aansprakelijk zijn, dus pech gehad?'
-
Toch raar dat dat op veel plaatsen gebeurd dan toch.
Karim,
rij jij nooit niet legaal door rood met je privé voertuig? Of rij jij nooit te hard? Zo is het ook met het gebruik van OGS door de HAP. Persoonlijk maakt het mij helemaal niks uit of ze er gebruik van maken, maar sommige mensen weten het totaal uit hun proporties te plaatsen. En daarbij is mijn mening absoluut geen wet.
En dat geld ook als iemand door een RK voertuig dat OGS voert wordt doodgereden? Of blijvend invalide blijft?
'Jammer, maar helaas, bij de poort stond dat we niet aansprakelijk zijn, dus pech gehad?'
Zoals ik en mijn voorgangers reeds vermeld hadden is het RVV niet van toepassing op dat soort terreinen. Maar de WVW wel en dan met name Art. 5. Als je die nou eens leest heb je zelf het antwoord gegeven op je stelling.
RR (oog om oog, tand om tand, maar niet in het verkeer!!)
-
Even voor de zekerheid, we hebben het over dit artikel uit de WVW 1994?:
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
-
Even voor de zekerheid, we hebben het over dit artikel uit de WVW 1994?:
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dan komen we op de vraag wie wie hindert, maar dat is niet relevant.
Veel van de dscussies gaat over gedrag van malloten en iedereen wordt vervolgens gelijk gesteld.
De vraag is of het zinvolle aanvulling kan zijn en niet vanwege het gedrag sommige malloten.
-
Karim,
rij jij nooit niet legaal door rood met je privé voertuig? Of rij jij nooit te hard? Zo is het ook met het gebruik van OGS door de HAP. Persoonlijk maakt het mij helemaal niks uit of ze er gebruik van maken, maar sommige mensen weten het totaal uit hun proporties te plaatsen. En daarbij is mijn mening absoluut geen wet.
Ik rij nooit door rood, maar eigenlijk wel altijd te hard. Maar ik ben geen bedrijf of instelling o.i.d.
Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat 'n HAP perse toestemming van de CPA/MKA nodig had om rijden met A1 legaal te maken, bij mijn hap gebeurde dat toevallig zo, maar ik had dus ook gelezen dat dat niet bij alle HAP'en zo was, en dat vond ik wel 'n beetje vreemd gezien dat een wettelijk regeling zou moeten betreffen.
In de ambulance moet ik mij ook aan de regels houden en kan ik ook niet zomaar bij 'n bijv. een B-rit de toeters en bellen aanzetten, en bij politie en brandweer netzo, d'r zijn regels en daar moet je je aan houden.
Maar blijkbaar zijn die regels in HAP land dus of niet duidelijk cq compleet, of ze worden gewoon genegeerd.
-
De luchthaven Schiphol is geen privé terrein meer, het is openbare weg en valt onder de luchtvaartwet.
Daaronder dus ook het RVV 1990.
wat betreft het circuit, ik denk dat de tekst heel duidelijk is:
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.
Het plaatsen van: Hekken, paaltjes of kettingen ontrekt het terrein alleen maar van de openbareweg. Op andere tijden is het een halfopen terrein. Maar blijft de bovenstaande tekst ten alle tijden gelden.
Volgens mij zegt het Burgelijk Wetboek toch wel wat anders..... Als de exploitant verwijtbaar/niet volgens de richtlijnen gehandeld heeft is hij dus WEL aansprakelijk ;) ;D. Een 'bordje' nooit boven het BW kan gaan ;)
-
Het is een huishoudelijk regelement en dan bestaat wel deze mogenlijkheid.
-
Als we van onze afdeling bij een motorcross staan komt er altijd een ambu van de afdeling Epe-Heerde. Deze heeft OGS en als de arts van de motorcross zegt dat er direct vervoer moet plaats vinden naar het ziekenhuis dan mag er op de openbare weg gewoon met OGS gereden worden (mits de arts door onze verpleegkundige word geassisteerd). De chaufeur van Epe-Heerde heeft met een OGS diploma (of hoe heet z'n ding...?)
-
Als we van onze afdeling bij een motorcross staan komt er altijd een ambu van de afdeling Epe-Heerde. Deze heeft OGS en als de arts van de motorcross zegt dat er direct vervoer moet plaats vinden naar het ziekenhuis dan mag er op de openbare weg gewoon met OGS gereden worden (mits de arts door onze verpleegkundige word geassisteerd).
Dan ga ik er vanuit dat de arts telefonisch contact met de CPA heeft gehad (anders mag het echt niet op de openbare weg).
Laat ik (als oud CPA-verpleegkundige + SOSA-aantekening) even duidelijk zijn over de regels: NIEMAND rijdt met toeters-en-bellen zonder toestemming van de CPA.
-
Lowieke,
Ik ben het helemaal eens jou reactie en dat zou wat mij betreft ondubbelzinnig in de wet vastgelegd moeten zijn.
Maar kan ik in de wet vinden dat het zo geregeld is ?
-
Lowieke,
Ik ben het helemaal eens jou reactie en dat zou wat mij betreft ondubbelzinnig in de wet vastgelegd moeten zijn.
Maar kan ik in de wet vinden dat het zo geregeld is ?
Wet Ambulancezorg, artikel 7 lid 3: "Het is verboden daadwerkelijk ambulancezorg te verlenen zonder opdracht van een meldkamer".
(men heeft bewust CPA door "meldkamer" vervangen in de nieuwe wetgeving).
Wet Ambulancezorg artikel 8: "Op elke aanvraag om ambulancezorg beslist de meldkamer van de regio waarbinnen de aangevraagde zorg aanvangt, of ambulancezorg nodig is, alsmede door wie en op welke wijze deze zal worden verleend."
De wet is vrij duidelijk over wie de "baas" is.
-
Wet Ambulancezorg, artikel 7 lid 3: "Het is verboden daadwerkelijk ambulancezorg te verlenen zonder opdracht van een meldkamer".
(men heeft bewust CPA door "meldkamer" vervangen in de nieuwe wetgeving).
Wet Ambulancezorg artikel 8: "Op elke aanvraag om ambulancezorg beslist de meldkamer van de regio waarbinnen de aangevraagde zorg aanvangt, of ambulancezorg nodig is, alsmede door wie en op welke wijze deze zal worden verleend."
De wet is vrij duidelijk over wie de "baas" is.
Wat dus inhoud dat als je als rode kruis bij een evenement ambulances hebt staat op het evenementen terrein en je hebt een meldkamer dat je met OGS mag rijden op het terrein als de meldkamer centralist ( in overleg met de inzetleiding) die ambulance opdracht geeft.
-
Wat dus inhoud dat als je als rode kruis bij een evenement ambulances hebt staat op het evenementen terrein en je hebt een meldkamer dat je met OGS mag rijden op het terrein als de meldkamer centralist ( in overleg met de inzetleiding) die ambulance opdracht geeft.
Leuk bedacht, maar de wet stelt onder artikel 3a: Dat het een meldkamer betreft welke in stand gehouden wordt door de Regionale Ambulance Voorziening (RAV), dus niet die van het Rode Kruis o.i.d.
Aangezien de CPA als zelfstandige organisatie is vervallen, spreekt men nu over ""meldkamer" als onderdeel van de RAV, eventueel geintegreerd met meldkamers van brandweer en/of politie.
-
Leuk bedacht, maar de wet stelt onder artikel 3a: Dat het een meldkamer betreft welke in stand gehouden wordt door de Regionale Ambulance Voorziening (RAV), dus niet die van het Rode Kruis o.i.d.
Aangezien de CPA als zelfstandige organisatie is vervallen, spreekt men nu over ""meldkamer" als onderdeel van de RAV, eventueel geintegreerd met meldkamers van brandweer en/of politie.
Wel zo handig als je dat bij het Artikel er voor vermeld had. ::)
Verder zal het nog altijd afhangen van de afspraken die je met de meldkamer ambulance hebt als afdeling.
-
Wel zo handig als je dat bij het Artikel er voor vermeld had. ::)
Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken ;)...
-
Al deze en veel meer teksten kan je allemaal terug halen op www.overheid.nl. Aan de linkerzijde staat "Wet en regelgeving" en via die kan je heeeeeel lang zoeken naar de wets- en regelteksten. Veel leesplezier.
RR (die uren daar rondgezworven heeft)
-
Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken ;)...
Had ik kunnen doen. Alleen als ik etsartikelen aanhaal en een ander artikel is daar bij een verklaring voor een van de zaken waar een artikel voor geld, zorg ik vaak wel dat ze er alle twee staan zodat er een compleet beeld ontstaat.
Al deze en veel meer teksten kan je allemaal terug halen op www.overheid.nl. Aan de linkerzijde staat "Wet en regelgeving" en via die kan je heeeeeel lang zoeken naar de wets- en regelteksten. Veel leesplezier.
RR (die uren daar rondgezworven heeft)
Ik zwerf hier ook regelmatig rond, alleen dan meer voor de luchtvaart, arbo, wegenverkeers en telecommunicatie wetten. Meer regels dan me lief is als techneut :-X
-
De situatie op een evenmententerrein is extra interessant, zeker voor het RK.
Wat er op het evenemententerrein gebeurt en wel of niet mag is de verantwoordelijkheid van de organisator, en deze is dan ook als eerste aansprakelijk als er dingen mis gaan op zijn terrein. Ik ben het helemaal eens dat het burgelijk wetboek voor gaat op bordjes trouwens.
Echter een evenemententerrein is pas een evenemententerrein als daar vergunning voor is verstrekt. En bij het afgegeven van een vergunning worden er natuurlijk eisen gesteld, en dat kan een aardig pak papier zijn. Bv, dingen als gescheiden afval inzameling kunnen verlangd worden. En natuurlijk kunnen ook aan de beveiliging en hulpverlening eisen worden gesteld, waarbij de gemeente uitgaat van de adviezen van de politie en de GHOR. Heb je een leidinggevende die vanuit de politie betrokken is bij het evenment en accoord gaat met het gebruik van signalen en natuurlijk als ook de organisator dat wil dan zit je goed. Heeft de politie er bezwaar tegen dan heb je kans, als je het toch doet, bij de volgende vergunning dit wordt genoemd en dan zal de organisator dit ongetwijfeld volgen.
-
Verder ben ik van mening dat sinds het Rode Kruis geen erkende ambulances meer heeft (NIET WAAR! Er zijn nog steeds verschillende, goedgekeurde ambulance's binnen de afdelingen van het NRK) (en PAM's/rolstoelbussen/verbindingswagens vallen daar al helemaal niet onder) PAM/ roelstoelbus vervult vaak dubbele functie en kan ook bij calamiteiten ingezet worden! er beter afgezien kan worden van de zwaailichten en sirenes op de voertuigen.
In Limburg is al jaren geen radioverbinding meer tussen Rode Kruis voertuigen en de CPA's (D/C-mobilofoon is in Maastricht al meer als zeven jaar geleden uitgezet), dus wordt snel toestemming aan de CPA vragen best lastig. CPA toestemming vragen: Gsm gebruiken (evt. push-2-talk)
Laat het toeters-en-bellen-werk over aan de professionals van de ambulancediensten en de (semi-)professionals van de GHOR.
Je kunt wel met veel kabaal ter plaatse gaan, maar wanneer je de materialen en/of bevoegdheden niet hebt om adequaat op te treden maak je jezelf en het NRK alleen maar belachelijk.
Ik weet dat er afdelingen zijn waar artsen en gespecialiseerde verpleegkundigen extra diensten kunnen/willen verlenen, maar aangezien dit bij de meeste afdelingen niet zo is, kan er beter 1 lijn getrokken worden. Het NRK levert EHBO-diensten en laten we dat dan maar zo goed mogelijk doen, zonder ons een status te willen aanmeten die niet bij ons past.
:D Hier ga ik vast wel wat reacties op krijgen :D
-
1ste reactie. topic doorgelezen ?
2de reactie. Haal je altijd discussies van 3 jaar oud naar boven op fora ?