Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: JeanBateau op 28 maart 2007, 09:23:25
-
Weet niet of ik hier de juiste plaats heb, maar goed. Zat maandag weer eens in de file en toen hoorde ik op de radio dat ze het hadden over de zogeheten kijkersfile. Nu ben ik het niet eens met die benaming want als je in zo'n file staat begin je weer met rijden zodra je vlak voor het ongeval bent dat op de andere rijstrook plaatsgevonden heeft. Mijn mening en ervaring is dat deze file's negen van de tien keer ontstaan doordat er meerdere hv auto's staan die allemaal hun blauw zwaailicht aanhebben en je vanaf een afstand niet goed kan zien aan welke kant van de weg die lichtmassa staat. Is er niet een manier om dat licht te verminderen? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid dat er zeg 2 auto's met zwaailichten aan staan en de rest hun zwaailicht uitzetten als ze ter plaatse zijn??
-
daar waren toch al speciale regeltjes voor?
-
De brancherichtlijn schrijft duidelijk voor dat het fend-ff voertuig (die dient ervoor als buffer) zijn zwaaibalk/licht aan laat, frontflitsers moeten uit. De rest van de voertuigen voert een geel zwaailicht of niets. Die regel is inderdaad in het leven geroepen om dit soort files zoveel mogelijk te vermijden. Uiteraard werkt dat alleen als de regels ook in acht worden genomen.
-
Klopt helemaal. Alleen als de gehele rijksweg wordt dicht gegooid en RWS neemt de afzetting over dan is het nut van de blauwe lamp weg ;) Dan kan deze ook wel uit.
-
idd. de regels samen afgesproken in het zogenoemde Incident Management stelt dat het Buffer voertuig "Fend-Off"staat, en dat alle voertuigen voorbij het incident parkeren zonder zwaailichten aan, alleen alarmlichten. De enigste die in de buffer dus voor het incident mag parkeren is de brandweer omdat deze vaak een ring vormen rondom het voertuig. Het fend-off voertuig houdt hier ook als het goed is rekening mee, als deze weet dat de brandweer komt, dan wordt de buffer ruimte zodanig verlengd zodat de brandweer ook weer 100mtr binnen de afzetting staat.
meer lezen hierover.. www.weginspecteur.nl
http://www.weginspecteur.nl/Forumfoto's/auto-frans.jpg
http://www.weginspecteur.nl/Forumfoto's/1225.JPG
Voorbeeld Fend-Off stand voertuig
[verwijderd door de beheerder]
-
De pit-wagens in amsterdam hebben ook oranje lampen voor tijdens het stilstaan bijvoorbeeld op de weg.
Blauw willen ze al tijden gaan verminderen geloof ik omdat dat inderdaad een hogere atentiewaarde heeft dan geel.
-
Ja, de wagens van de RSA ( Ring Suveillance ) hebben een oranje strobo ipv 3e remlicht.
Maar verder heb ik begrepen dat districts wagens niet naar meldingen mogen op de snelweg, dat is alleen voor de DCI
-
Ja, de wagens van de RSA ( Ring Suveillance ) hebben een oranje strobo ipv 3e remlicht.
Maar verder heb ik begrepen dat districts wagens niet naar meldingen mogen op de snelweg, dat is alleen voor de DCI
Klopt maar ook de pitwagens hebben 2 oranje flitsers achter de ruiten.
De RSA heeft ook een 3e remlicht trouwens :) (bovenaan het achterruit)
Die oranje flisters zit onder aan het achterruit.
[bij de S60's]
Dit is de oranje ledflitser bij de golfjes:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg266.imageshack.us%2Fimg266%2F6366%2Fimg0295xdq4.jpg&hash=d3df5554bc1f51efa366e109851f0f28) (http://imageshack.us)
Van mij part mogen er op elk voertuig oranje zwaailichten om inderdaad blauw wat te minderen ;)
-
Klopt maar ook de pitwagens hebben 2 oranje flitsers achter de ruiten.
De RSA heeft ook een 3e remlicht trouwens :) (bovenaan het achterruit)
Die oranje flisters zit onder aan het achterruit.
[bij de S60's]
Dit is de oranje ledflitser bij de golfjes:
[IMG]http://img266.imageshack.us/img266/6366/img0295xdq4.jpg[img] (http://imageshack.us)
Van mij part mogen er op elk voertuig oranje zwaailichten om inderdaad blauw wat te minderen ;)
Hier in de regio hebben de meeste voertuigen wel oranje flitsers, de ambu's, politiewagens en brandweer ook volgens mij.
Komt wel regelmatig voor dat ambu's gewoon de blauwe lampies aanlaten als ze midden op de weg staan.
IMG tags verwijderd!
palmpie
mod
-
Het KLPD heeft ook oranje in de achterklep zitten.
(klik)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg1.putfile.com%2Fthumb%2F3%2F8610361220.jpg&hash=eedebbc10e744cf1b9c156d9b4395b2a) (http://www.putfile.com/pic.php?img=5088690)
-
De brancherichtlijn schrijft duidelijk voor dat het fend-ff voertuig (die dient ervoor als buffer) zijn zwaaibalk/licht aan laat, frontflitsers moeten uit. De rest van de voertuigen voert een geel zwaailicht of niets. Die regel is inderdaad in het leven geroepen om dit soort files zoveel mogelijk te vermijden. Uiteraard werkt dat alleen als de regels ook in acht worden genomen.
Moet ik dan de lampjes uit de flitsers schroeven .. ::) ;D ;D
-
Moet ik dan de lampjes uit de flitsers schroeven .. ::) ;D ;D
gewoon de draadjes doorknippen
-
In principe doe je toch alles uit als de fend-off positie is overgenomen door de Politie c.q. Rijkswaterstaat.
Want als je in de afzetting staat, dan doe je toch alles uit.
Via de site van incident management kan je het boekje over de eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten downloaden. Staat een hoop info in voor
diensten van regio's die niet vaak op de rijkswegen opereren.
[verwijderd door de beheerder]
-
Het KLPD heeft ook oranje in de achterklep zitten.
(klik)
[plaatje]
Ook blauw toch?
-
Hier in de regio hebben de meeste voertuigen wel oranje flitsers, de ambu's, politiewagens en brandweer ook volgens mij.
Komt wel regelmatig voor dat ambu's gewoon de blauwe lampies aanlaten als ze midden op de weg staan.
Hoi,
de ambu's in jouw regio hebben GEEN oranje zwaailichten. Dus inderdaad, als je een beetje rot staat het blauwe licht aan laten staan en regelen dat er een betere buffer komt.
Moet ik dan de lampjes uit de flitsers schroeven .. ::) ;D ;D
Wij kunnen alle frontflitsers en de wig/wag apart schakelen. Jullie blijkbaar niet?
-
Hoi,
de ambu's in jouw regio hebben GEEN oranje zwaailichten. Dus inderdaad, als je een beetje rot staat het blauwe licht aan laten staan en regelen dat er een betere buffer komt.
Wij kunnen alle frontflitsers en de wig/wag apart schakelen. Jullie blijkbaar niet?
De brandweer hier in ASM kan ook de flitsers niet apart schakelen, plus dat er geen oranje lampen op zitten!
Zie trouwens hier in de naburige politieregio dat zij gebruik maken van Vista lichtbalken met trafficadvisor, maar deze zelden tot nooit aan hebben en altijd het blauw hebben draaien!
-
De flitsers zijn, in Chevy's van de Vries, in principe altijd apart schakelbaar. Zelfs in mijn Chevy Van uit 1996 zijn ze apart te schakelen.
Maar, als je die switch altijd aan hebt, dan gaan ze ook pas aan met de balk, en uit met de balk.. ja.. dat klopt ;)
-
Op dit filmpje is te zien dat alleen de lichtbalk en de flitser achter aan staat. De rest is uitgeschakeld
-
Klopt, je hebt nog een mooie knop bovenin zitten voor de halogeentjes aan de zijkant ook.
Het is allemaal relay geschakeld, de balk aan betekent dat de flitsers aankunnen en de halogeentjes en de sirene.
Is de balk NIET aan, dan kunnen de flitsers in de grille en balk niet aan en behoren de halogeen knipperaars ook niet te werken (in sommige Chevy Van G30's stonden deze wel los geschakeld op de stroom)
Maar waar hebben we het over... ;)
Wat ik interessanter vind is die opstelling van die KLPD Volvo, in de "fend-off" van opzij... het resultaat is dat niemand die LED's in de open kofferklep ziet, behalve de koeien in het weiland ernaast.
-
Wij kunnen alle frontflitsers en de wig/wag apart schakelen. Jullie blijkbaar niet?
Nee, tis blauw aan of uit ;)
-
Wat ik interessanter vind is die opstelling van die KLPD Volvo, in de "fend-off" van opzij... het resultaat is dat niemand die LED's in de open kofferklep ziet, behalve de koeien in het weiland ernaast.
Dat is dus een (niet bedacht ??) nadeel van de regeltjes op en rond de snelweg!
Fend off voertuigen met een arrowstick kun je dus ook niet zien als ze in de fend off positie staan!
-
http://www.weginspecteur.nl/Forumfoto's/auto-frans.jpg
Bij deze LIJKT het alsof de pijl en balk gedraaid staan, wel richting de rijbaan.
Weginspecteur, kun jij hier meer "licht" in verschaffen?
-
Ze kunnen idd draaien ;)
-
behalve de koeien in het weiland ernaast.
En bedankt >:(
;) ;D
Ook blauw toch?
Nee, of blauw of oranje. Verschilt per voertuig. Geldt ook voor de meeste Visser type 4 ambu's, die hebben ook blauw of oranje in de klep (ik heb nooit een combi gezien althans).
-
En bedankt >:(
;) ;D
Nee, of blauw of oranje. Verschilt per voertuig. Geldt ook voor de meeste Visser type 4 ambu's, die hebben ook blauw of oranje in de klep (ik heb nooit een combi gezien althans).
Dan heb je niet goed opgelet!
De (nieuwe) Visser ambulances hebben geel aan de buitenkant en blauw in het midden.
- - - - (zo iets dus)
De KLPD Volvo hebben blauwe flitser op het achterruit en oranje in de klep!
-
http://www.weginspecteur.nl/Forumfoto's/auto-frans.jpg
idd wat je hier ziet is de drip met het verkeer meegedraaid. Dus voertuig fend-off en de drip zichtbaar naar het verkeer gedraaid.
Hieronder gezien met de andere soort drip die we gebruiken.
http://www.weginspecteur.nl/Forumfoto's/Afbeelding 037.JPG
Ook deze kan beide zijdes opdraaien tbv zichtbaarheid voor het verkeer. Tevens zit er een lichtsensor op die de lichtsterkte autm. regelt op de lichtsterkte t.p.
Hopenlijk geeft dit een antwoord op je vraag.
Gr.
[verwijderd door de beheerder]
-
Mooi spul!
Zo'n voertuig neerzetten en er kan al een boel blauw weg.
-
Nou en dat is nu ook de hele insteek met het incident managemant. Met onze voertuigen kunnen we nu ook veel meer, en kunnen we ook de fend-off positie innemen. Officieel moet de politie de fend-off overnemen, maar vaak menen zij dat wij veel meer opvallen dan hun met 1 blauwe pit op het dak.
[verwijderd door de beheerder]
-
Mooi spul!
Zo'n voertuig neerzetten en er kan al een boel blauw weg.
De afspraak is dat sowieso al het blauw uit is, behalve het fend-off voertuig.
-
idd. als iedereen nou ook op de hoogte is van de richtlijnen eerste veiligheidsmaatregelen, dan wordt het een stuk rustiger qua blauw/geel feestverlichting op de weg.
Geluklkig moet ik zeggen dat het echt veel beter gaat op de weg.!! daarvoor Complimenten.!!!!!!!
[verwijderd door de beheerder]
-
De afspraak is dat sowieso al het blauw uit is, behalve het fend-off voertuig.
Helaas word dit niet altijd nageleefd...
Door de profesionele ringweg vaak (altijd) wel maar hier op de A6 heb ik alle voertuigen gewoon met blauw-blauw aan zien staan :|
-
Helaas word dit niet altijd nageleefd...
Door de profesionele ringweg vaak (altijd) wel maar hier op de A6 heb ik alle voertuigen gewoon met blauw-blauw aan zien staan :|
Tja, en dat los je helaas niet op door er zo'n mooie gele Nissan voor te zetten. Dat is meer een mentaliteits/opvoedings/scholing probleem...
-
Tja, en dat los je helaas niet op door er zo'n mooie gele Nissan voor te zetten. Dat is meer een mentaliteits/opvoedings/scholing probleem...
Jep dat is inderdaar waar maar zo'n wagen is wel een mooi begin.
-
Even terug komend op dat ene pitje op de nieuwe V50. Vind het zelf een beetje zielig staan. Leg dan een losse in de auto en gebruik deze waar nodig.
Ik snap toch al niet dat hier aan vast gehouden word. Als men dit zo veel beter/veiliger vind waarom hebben de voertuigen van RWS dan allemaal een grote oranje balk?
Verder mooi voertuig die V50. Die LED's in de grill (voertuig met lompe balk) zijn ook erg mooi.
-
Lijkt mij wat onhandig een losse pit.
Dan kan je (lijkt mij vrij logisch) beter gewoon 1tje op het dak hebben!
-
Ik snap toch al niet dat hier aan vast gehouden word. Als men dit zo veel beter/veiliger vind waarom hebben de voertuigen van RWS dan allemaal een grote oranje balk?
wie vindt dit dan?, zou niet weten waarom het beter en veiliger zou zijn.
-
Buiten het feit dat die regelgeving er is, kan ik me niet voorstellen dat het uitzetten van de lichten de file op de andere rijbaan verminderdt. Wij reden laatst met een aantal dienstvoertuigen achter een vrachtauto die lading verloor, waardoor er bouwafval op de rijbaan terecht kwam. We hebben de vrachtauto op de vluchtstrook gedirigeerd en stonden er zelf met 3 brandweervoertuigen (klein). Ondanks dat wij geen enkele blauwe of gele verlichting voerden, ontstond er op de andere baan een file van 9 km. Het probleem is dat mensen af gaan remmen omdat ze anders niet kunnen zien wat er aan de hand is. En dan maakt het niet uit wat er staat of welke verlichting er gevoerd wordt.
-
Beste mallemiering, besef je wel dat je reageerde op een bericht van ruim 2 jaar geleden ;)
-
Beste mallemiering, besef je wel dat je reageerde op een bericht van ruim 2 jaar geleden ;)
ja en ? ::) moet toch kunnen, nieuwe inzichten, discussie tot leven brengen ?
-
Heet jij mallemiering? ;)
-
;D
<<<<<<
:P
-
Buiten het feit dat die regelgeving er is, kan ik me niet voorstellen dat het uitzetten van de lichten de file op de andere rijbaan verminderdt. Wij reden laatst met een aantal dienstvoertuigen achter een vrachtauto die lading verloor, waardoor er bouwafval op de rijbaan terecht kwam. We hebben de vrachtauto op de vluchtstrook gedirigeerd en stonden er zelf met 3 brandweervoertuigen (klein). Ondanks dat wij geen enkele blauwe of gele verlichting voerden, ontstond er op de andere baan een file van 9 km. Het probleem is dat mensen af gaan remmen omdat ze anders niet kunnen zien wat er aan de hand is. En dan maakt het niet uit wat er staat of welke verlichting er gevoerd wordt.
Als een vrachtwagen lading verliest en bouwafval op de rijbaan neersmijt, kan ik me wel enigszins voorstellen dat mensen vaart minderen en er een file ontstaat...
-
Volgens mij staat er duidelijk op de andere baan, tegengestelde rij-richting dus .....
Maw. signalering maakt weinig tot niets uit voor de andere rij-richting. Zelfs bij pech-auto's gaat de hele snelweg op de rem om even te kijken wat er aan het handje is....
-
Ik kan uit bovenstaand verhaal niet opmaken dat "de andere baan" een tegengestelde rijrichting betreft. Wellicht een tweeebaansweg?
-
als ik zie dat er aanrijding is met gewonden ga ik eerst mensen helpen en zet daarna me lampjes wel uit....
mensen die die dingen verzinnen hebben nog nooit mensen horen roepen om hulp.....
veilgheidvestje prima....
zee van blauwe lampen... ach als ze remmen omdat ze willen kijken betekend iig dat ze me hebben gezien... interesseert mij het nou dat er een file ontstaat... is in ieder geval de snelheid eruit...
-
Er zullen altijd tegenstrijdige belangen zijn; neem nou een sporenonderzoek...
Toch moeten we ook even aan het algemeen belang denken, als de doorstroming goed is én de patiënt goed geholpen kan worden is iedereen ermee gebaat. Als echter je eigen veiligheid in het geding is zal er niemand struikelen over de blauwe lampjes... Als jij op je donorhart zit te wachten dat in de file staat wordt je er ook weer niet vrolijk van ;D.
-
De brancherichtlijn schrijft duidelijk voor dat het fend-ff voertuig (die dient ervoor als buffer)
Kick.....
Geen idee waarom de OVD-G zijn voertuig dan fend-off zet, maar gebruikt wel mooi Amber.
2012-12-25 OvD-G Prio 1 aankomstN35 (http://www.youtube.com/watch?v=-OkjqVI-n2k#ws)
Mark4GTL