Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: amstaf3 op 14 april 2008, 21:52:31
-
laatst las ik ergens een stukje over dat bij ongevallen de hulpverlenig terplaatse zijnde hun blauw uitmoesten zetten en oranje aan moeten doen kan het alleen niet meer vinden wie kan mij helpen ????????????
gr amstaf3
-
laatst las ik ergens een stukje over dat bij ongevallen de hulpverlenig terplaatse zijnde hun blauw uitmoesten zetten en oranje aan moeten doen kan het alleen niet meer vinden wie kan mij helpen ????????????
gr amstaf3
Staat uit mijn hoofd gezegd in de nieuwe regeling optische en geluidssignalen.
-
Huidige regels van incident management (snelwegen) schrijven dat ook al voor.
Eerste voertuig in de fend-off voert signaalverlichting. Alles daarachter niet!
-
laatst las ik ergens een stukje over dat bij ongevallen de hulpverlenig terplaatse zijnde hun blauw uitmoesten zetten en oranje aan moeten doen kan het alleen niet meer vinden wie kan mij helpen ????????????
gr amstaf3
dit staat alleen in het incident management, niet in de nieuwe regeling optisch en geluid, het staat namenlijk haaks op elkaar, volgens de nieuwe regeling optisch en geluid mag dit niet.
de ''heren'' hebben nog even een probleem (tegenstrijdige regelgeving), in het incident management staat namenlijk dat oranje alleen aan mag voor het tegemoetkomend verkeer (naar het incident toe), en de nieuwe regeling zegt alleen ''rondom'' zichtbaar.
wie gaat het winnen? ;D
-
wat ik begrepen had, zou enkel buffervoertuig optische signalen aanzetten en niet eerste wagen ter plaatse...
Lijkt me ook logischer, want als achteropkomend verkeer zie je de 1e wagen meestal al niet meer. Er is wel een wens naar
oranje, om de kijkersfile te minimaliseren, maar aangezien veel wagens nog niet dubbel uitgevoerd zijn, op dit moment simpelweg nog niet mogelijk
om van blauw naar geel om te schakelen.
Enkel de HV's brandweer, de Haakarmvoertuigen en de TS'en in onze regio beschikken over een oranje zwaailicht. Ambulance en politie hebben dit niet aan boord.
Groeten, Ruud
-
wat ik begrepen had, zou enkel buffervoertuig optische signalen aanzetten en niet eerste wagen ter plaatse...
Als je als eerste aankomt ga je doorgaans ook bufferen..... todat de politie ter plaatse is en zij het van je overnemen. :)
-
De politie hier in de regio heeft wel van die mooie oranje LED flitsers tussen de blauwe LED balken zitten, die zien er zeker mooi uit :P
maar idd de ambu heeft voor zover ik het weet niets oranje's (of je moet de alarmlichten mee tellen)
-
Volgens IM, is het zo dat alleen her bufferende voertuig de zwaailichten aanhouwd, alles daar achter gaat uit. (verbeter me als het niet zo is :D)
Quinten
-
Momenteel zijn er nog geen definitieve afspraken over oranje dan wel blauw op incidentlocatie. Hiervoor zijn wel plannen.
Wel heeft ehbo'er quinten gelijk dat volgens IM-richtlijnen alleen het buffervoertuig optische signalering aan. Overige hulpdiensten voeren alleen
optische (en eventueel accoustische) signalen tijdens het aanrijden en bij aankomst op de incidentlocatie. Hulpverleningsvoertuigen die ter plaatse
komen bij een incident rijden voorbij het incident en parkeren dan hun voertuigen achter de incidentlocatie.
Veel info omtrent richtlijnen en gebruik signalering zijn te vinden op de website van RWS.
-
hier is eea te downloaden. (http://www.incidentmanagement.nl/)
De officiele richtlijnen mbt IM.
-
Hier in Terneuzen zag ik op de Ambu een groen lichtje achterop.. Was alleen te laat om een plaatje te schieten.. Kan dat of keek ik in de zon ;D
-
Dat is een zwaailicht die wordt gebruikt door de leider van de plaats incident, dat is altijd de ambu die het eerst te plaatse is ;)
-
Dat is een zwaailicht die wordt gebruikt door de leider van de plaats incident, dat is altijd de ambu die het eerst te plaatse is ;)
Mijn dank, weet ik dat ook weer.. Nooit gezien of op gelet :)
-
Ik heb de regeling gelezen en als ik de regeling goed begrijp gaat het niet om een oranje zwaailicht, maar een geel zwaailicht.
-
Ik heb de regeling gelezen en als ik de regeling goed begrijp gaat het niet om een oranje zwaailicht, maar een geel zwaailicht.
Ja, gele zwaailampen en oranje zwaailampen zijn het zelfde ;)
-
Ja, gele zwaailampen en oranje zwaailampen zijn het zelfde ;)
Net zo iets als door Oranje rijden...... is geen Oranje maar Geel!!!!!!! :P
-
het was toch amber? ::) ;D
-
Officieel is het dat het buffervoertuig (op 100 meter afstand van het incident) schuin met wielen in lijn van rijstrook een oranje zwaailicht voert. En ja, mocht je geen oranje hebben dan voer je blauw. Dat doen ze inderdaad om een kijkersfile te besparen.
Uitzondering hierop zijn volgens mij zeer donkere en onoverzichtelijke wegen. Daar wordt volgens IM wel weer geadviseerd blauw te gebruiken.
In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.
-
Officieel is het dat het buffervoertuig (op 100 meter afstand van het incident) schuin met wielen in lijn van rijstrook een oranje zwaailicht voert. En ja, mocht je geen oranje hebben dan voer je blauw. Dat doen ze inderdaad om een kijkersfile te besparen.
Uitzondering hierop zijn volgens mij zeer donkere en onoverzichtelijke wegen. Daar wordt volgens IM wel weer geadviseerd blauw te gebruiken.
In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.
De politie neemt de taak als buffervoertuig over, en is dan de enige die blauwe verlichting voert. De overige voertuigen parkeren in lijn van het ongeval (er achter) en voeren geen zwaailampen. Pas als zij vertrekken vanaf de ongevalslokatie, voeren zij weer (even) blauw, om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.
In gebieden waar Rijkswaterstaat of de provincie komt, neemt de cantonier overigens vaak het beveiligen en het ''bufferen'' over.
-
Per oktober gaat er een nieuwe regeling optische & geluidssignalen in...... (zal wel wat vertraging in zitten) maar dan schijnen er enkele veranderingen op te treden. Het buffer voertuig mag dan ook geen "blauw" meer voeren. Vandaar dat er overal geel verschijnt. Kennelijk treed er dan ook een wijziging op in het Incident management.
Nog ff afwachten dus wat het precies gaat worden.
-
Is de hele discussie over het voeren van gele zwaailichten niet een uitvloeisel dat RWS de boel gaat afzetten (en die mogen niet met blauw rijden....) ::) ::) ??? ;)
Als ik in de verte gele lampen zie dan denk ik a: zwaar/bijzonder transport b: pech geval / anwb c: wegwerkzaamheden c: enz
Als ik blauw zie dan denk ik a: ongeluk b: bijzondere situatie dus extra opletten c: enz
-
Dat kan ook betekenen dat jij je denkproces moet aanpassen in plaats van een aanpassing van de regelgeving qua kleuren ;) Neem de Spaanse denk-variant anders, oranje=ambulance=ongeval dus Extra opletten... enz enz ;)
-
Dat kan ook betekenen dat jij je denkproces moet aanpassen in plaats van een aanpassing van de regelgeving qua kleuren ;) Neem de Spaanse denk-variant anders, oranje=ambulance=ongeval dus Extra opletten... enz enz ;)
Dat zou ook kunnen ;) Maar moet ik nu bij ieder bijzonder transport, loodgieter, traktor, minigraver, strooiwagen, gemeentelijke veegwagen, enz aan een incident gaan gaan denken waarbij ineens voor me een stilstaande file kan ontstaan? :)
-
Het klinkt allemaal heel erg goed en goed doordacht, maar met de nieuwe ´´oranje signalering´´ die je nu op de voertuigen ziet komen (neem een Whelen LFL met een ronde LED lamp erop of een Vista met oranje rondom). Daar ga je niet mee op een donkere weg staan als buffervoertuig (of wel en dan wissel je sneller van voertuig ....)
-
"Always expect the unexpected" zei ooit eens één van mijn verkeersleider-instructeurs tegen mij ;) ;)
..maar ik snap waar je heen wilt Palmpie. Soms is de logica van bepaalde zaken ver te zoeken vanuit het oogpunt van de ietwat meer onderlegde weggebruiker, maar je moet ook denken op het "oogkleppen-op-wegvolk" niveau wat gemiddeld bij het zien van blauw juist nog eens extra in de ankers gaat (uit nieuwsgierigheid dan meestal) en wellicht daardoor meer schade berokkent dan wanneer ze een oranje pit zien.
@jerommeke
Wat is dan het verschil tussen een nieuwe oranje LED lamp bovenop de Liberty en een enkele blauwe Haztek pit achterop de KLPD Volvo. Ik weet wel waar er méér licht uitkomt.
-
@jerommeke
Wat is dan het verschil tussen een nieuwe oranje LED lamp bovenop de Liberty en een enkele blauwe Haztek pit achterop de KLPD Volvo. Ik weet wel waar er méér licht uitkomt.
Ik ook ;)
Alleen staan de KLPD Volvo´s vaak op ´´redelijk´´ verlichtte wegen, meestal nog voorzien van matrix borden.
De wegen die door sommige regio´s lopen (bijvoorbeeld kronkelige wegen door de bossen op de veluwe zonder enige verlichting) zijn in mijn ogen wel wat andere koek.
Ik ben ''bang'' dat ze die nieuwe ''regels'' er moeilijk in gaan krijgen.
-
"Always expect the unexpected" zei ooit eens één van mijn verkeersleider-instructeurs tegen mij ;) ;)
..maar ik snap waar je heen wilt Palmpie. Soms is de logica van bepaalde zaken ver te zoeken vanuit het oogpunt van de ietwat meer onderlegde weggebruiker, maar je moet ook denken op het "oogkleppen-op-wegvolk" niveau wat gemiddeld bij het zien van blauw juist nog eens extra in de ankers gaat (uit nieuwsgierigheid dan meestal) en wellicht daardoor meer schade berokkent dan wanneer ze een oranje pit zien.
(...)
Moet er nu geen 'strengere' regelgeving komen voor het gebruik van gele lampen? Moet / mag een veegwagen van de gemeente standaard met gele lampen rijden?
http://www.frissen.nl/dynamics/modules/SPUB0100/view.php?pub_Id=86&att_Id=64[/img]
Is het geen betere optie om voor te schrijven dat bij een fend of positie de HV voertuigen alleen tegen de rijrichting in hun licht signaal mogen geven (zodat het verkeer op de andere rijbaan geen optische tekens ziet)? :)
Maar ja... dan zouden de voertuigen van RWS weer in de problemen komen... ;)
-
Ik denk dat Nederland omkomt in de regeltjes, als er zelfs al ge-mierencopuleert wordt over de kleur en hoeveelheid verlichting op een voertuig bij een ongeval in welke richting.
-
De politie neemt de taak als buffervoertuig over, en is dan de enige die blauwe verlichting voert. De overige voertuigen parkeren in lijn van het ongeval (er achter) en voeren geen zwaailampen. Pas als zij vertrekken vanaf de ongevalslokatie, voeren zij weer (even) blauw, om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.
In gebieden waar Rijkswaterstaat of de provincie komt, neemt de cantonier overigens vaak het beveiligen en het ''bufferen'' over.
Ik snap en zie wel dat het nu zo gebeurt, maar dat is volgens mij niet de 'wens' van IM (het voeren van blauw).
-
Interessante aan het geheel:
Een aantal hier voorgestelde ideeën en functionaliteiten zitten al gewoon in de balken/ lampen.
Het uitschakelen van de achterzijde is een optie op (vrijwel) alle Whelen lichtbalken en een standaard optie op de Whelen Liberty. Hij wordt alleen zelden of nooit aangesloten.
Daarnaast zijn een hele berg opties, die in andere EU landen worden gebruikt ten aanzien van verhoging van de veiligheid in NL niet in gebruik. In Engeland zitten bijvoorbeeld standaard 2 rode knipperlampen aan de achterzijde op een politiewagen, zodat duidelijk is bij een ongeval wat voor- en wat de achterzijde is.
Verschil is gewoon dat we in NL een voertuig in Fend Off plaatsen, in andere landen wordt nog wel eens "recht" afgezekerd. Effectieve, gerichte flitslampen naar 1 kant verliezen in NL dus een beetje het nut. De afstraalhoek werkt niet meer optimaal als een voertuig schuin staat.
Voordeel van fend off daarentegen is dat wel meteen duidelijk is dat het buffervoertuig stilstaat en niet meer in beweging is.
Maar zelfs met pijlwagens, pilonnen, buffervoertuigen krijgen sommige mensen het nog klaar om zaken over het hoofd te zien helaas. Ik denk dat dit ook niet zomaar op te lossen is door meer of fellere lampen op een auto te plaatsen
Groeten, Ruud
-
Verschil is gewoon dat we in NL een voertuig in Fend Off plaatsen, in andere landen wordt nog wel eens "recht" afgezekerd. Effectieve, gerichte flitslampen naar 1 kant verliezen in NL dus een beetje het nut. De afstraalhoek werkt niet meer optimaal als een voertuig schuin staat.
Wat dat betreft heeft Rijkswaterstaat het aardig opgelost, met draaibare auto DRIP's. Het voertuig staat alsnog in de fend-off positie en de signalering is richting het verkeer. Misschien moet daar alleen nog een oranje pitje op, omdat de lichtbalk niet meedraait.
(althans, niet overal. er zijn ook systemen waarbij de lichtbalk bovenop het DRIP staat).
Een verhoogd pitje en/of lichtbalk vergroot de attentiewaarde sowieso wel, omdat je dat eerder van tevoren kunt zien. Daar maakt de autobahnpolizei in Duitsland geloof ik ook gebruik van.
Dus volgens mij zijn er nog best wat nuttige oplossingen op de markt :)
-
In Duitsland (of oostenrijk?) heeft de 'RWS' ook blauwe lampen / flitsers op hun wagen zitten.
Ik verval in herhaling maar dat zal wel mijn leeftijd liggen... ;D Als RWS hier de afzetting gaat over gaat nemen bij incidenten dan kunnen ze niet anders dan bij IM voorschrijven dat er met gele lampen gewerkt moet worden... Maar moeten nu de hulpdiensten die wel blauw mogen voeren RWS volgen en massaal gele lampen gaan aanschaffen of moeten ze gewoon blauw blijven gebruiken (met alle opties die zo'n balk heeft).... ::) ??? ;)
Als geel een betere attentie waarde heeft dan moeten we blauwe lampen gaan afschaffen en met z'n alleen gaan overstappen op geel.... (en van geel een exclusieve HV kleur maken)... (OT: dan mag de dieren ambu met blauw gaan rijden... ;D ;D ;D ;D)
-
tjsa, de nieuwe regeling.. de meeste zaken zijn niet echt nieuw, hooguit onder de aandacht gebracht. een paar puntjes:
Het afzekeren van een ongeval (bijvoorbeeld als buffervoertuig) dient volgens de oude regeling O&G (http://www.healthlaw.nl/wav_reg_regeling1.pdf) te gebeuren met geel licht. ik citeer:
Artikel 5
Bij de volgende werkzaamheden of
omstandigheden moet een voertuig,
indien de kans bestaat dat het voertuig
niet tijdig door andere weggebruikers
wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht
voeren:
a. werkzaamheden ten behoeve van de
hulpverlening op of langs de weg met
kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
in het RVV 1990 art 30 staat:
Bestuurders van motorvoertuigen, die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden tijdens deze werkzaamheden geel zwaai- of knipperlicht. De in artikel 29 genoemde bestuurders mogen in die gevallen in plaats van geel zwaai- of knipperlicht, blauw zwaai- of knipperlicht voeren.
Oftewel, een voertuig met blauw licht mag dat gebruiken in plaats van geel licht. Volgens de nieuwe richtlijn heeft een voorrangsvoertuig zowiezo gele lichten aan boord en kunnen ze die dus ook voeren
De brancherichtlijn van de brandweer spreekt over het alarmerende effect van de blauwe lampen en beveelt het gebruik van de oranje lamp bij een niet voorrangs voertuig aan.
de Incident Management regelgeving heeft het niet over de kleur van het zwaailicht maar bepaalt uitsluitend dat alleen het buffervoertuig zwaailicht voert. In die zin maakt het niet uit of een berger, RWS, KMAR of ander afzekert, als ze maar zwaailicht voeren.
Verder is het de richtlijn dat de politie de afzetting van alle andere partijen overneemt. In de praktijk is het gebruikelijk dat de wegbeheerder deze taak overneemt.
Grofweg is de nieuwe regeling dus zo: blauw licht is voor een voertuig dat als voorrangsvoertuig onderweg is. Geel licht is voor een voertuig dat gevaar oplevert.Lijkt mij een prima indeling.
Nu is er natuurlijk de discussie dat blauw licht veiliger is omdat jan en alleman een geel lampje hebben en permanent laten branden. Ook bij mijn werkgever (RWS) levert dit vaak aardige discussies op. Mijn inziens is het beter om het gebruik van oranje lampen te beperken, om de verwatering tegen te gaan..
-
De nieuwste LED units bevatten dual color LEDs. De led zelf veranderd dus van kleur. Bijvoorbeeld van Blauw naar Amber. Waarom worden deze units op dit moment nog niet toegepast? Het prijsverschil is niet veel meer, vooral niet als je vergelijkt dat je niet en blauw en geel bij je hoeft te hebben.
-
Hallo,
Vermoedelijk hebben deze units nog geen typegoedkeuring en worden daarom nog niet toegepast op voertuigen. Er zijn maar een paar lampen met dual color type goedkeuring op het moment.
Whelen Freedom 2 van Honac
Whelen Liberty met losse L32 Beacon erbovenop "geplakt"
Fedsig Vama Phoenix/ 9000 dual color
Bumperflitsers in 2 kleuren bestaan wel (o.a. axixtech), maar zijn niet toegelaten volgens ECE R65.
Daarnaast is het Europees ook niet helemaal duidelijk wat de status is van oranje bumperflitsers. In Duitsland zijn gele bumperflitsers bijvoorbeeld enkel met een speciale vergunning toegestaan een zogenaamde "Ausnahmgenehmigung".
Er zijn wel nog andere toegelaten opties, o.a. een Hänsch DBS 975 LED met oranje leds naar achter, maar voldoet in NL niet aan de nieuwe regels voor Incident management (360 graden rondom blauw én 360 graden rondom oranje)
Groeten, Ruud
-
Een de Federal Signal Vista ook lijkt mij ::)
-
In Zaanstreek-Waterland krijgen/hebben alle nieuwe Tourans de oude lichtbakken overgenomen. Daarop wordt een platte oranje zwaailicht gemonteerd.
Dit is zo een oranje "pit" die in Zaanstreek-Waterland op de blauwe balk gemonteerd is/word.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg222.imageshack.us%2Fimg222%2F2521%2F131108verkeerscontroleasp3.jpg&hash=cced351b274a2f23fc91c5e244e59144)
Heb hem alleen nog "steeds" niet werkend gezien... iemand een flimpje?
-
Hallo,
Het is een Whelen L32 Super-LED 360 Beacon, Type WHL32LAF
Misschien dat je er op Youtube een paar filmpjes van kan vinden. Normaalgesproken wordt hij namelijk los gemonteerd op een voertuig en niet bovenop ene balk. In NL is dit enkel een optie om te voldoen aan 360 graden rondom blauw en 360 graden rondom oranje signaalverlichting. Geen idee welk flitspatroon ze gekozen hebben zodat hij voldoet aan de eisen, maar er zitten een aantal flits mogelijkheden en een aantal gesimuleerde draaipatronen in.
Dit is bijvoorbeeld zo'n lamp (ok blauw, maar zelfde type) ->
http://www.youtube.com/watch?v=A7GYgnZmC58 (http://www.youtube.com/watch?v=A7GYgnZmC58)
Groeten, Ruud
-
Dit is zo een oranje "pit" die in Zaanstreek-Waterland op de blauwe balk gemonteerd is/word.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg222.imageshack.us%2Fimg222%2F2521%2F131108verkeerscontroleasp3.jpg&hash=cced351b274a2f23fc91c5e244e59144)
Heb hem alleen nog "steeds" niet werkend gezien... iemand een flimpje?
Deze worden/zijn ook op de Utrechtse balken gemonteerd.
-
Dit is zo een oranje "pit" die in Zaanstreek-Waterland op de blauwe balk gemonteerd is/word.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg222.imageshack.us%2Fimg222%2F2521%2F131108verkeerscontroleasp3.jpg&hash=cced351b274a2f23fc91c5e244e59144)
Heb hem alleen nog "steeds" niet werkend gezien... iemand een flimpje?
Jup, bij de woningbrand aan de Acaciastraat te Zaandam. Dat ding flits zo: flitskort pauzekort flitskort pauzelang. Ik vond de alarmlichten meer opvallen.
-
Er zijn meerdere patronen in deze LED beacons instelbaar. Kwestie van het patroon-draadje een plusje geven.
-
De L32 Ledbaken welke is gemonteerd op de politievoertuigen, voldoen aan het ECE65 Keurmerk.
Er zijn daarom in de ECE versie slechts 2 patronen mogelijk; SingleFlash of DoubleFlash.
Atreides
-
Dat geldt misschien voor de Whelen L32. Gek genoeg zijn sommige producten toch toegestaan met Quad Flash of "Quadro Flash"
Sommige versies zijn zelfs toegestaan met een rotating patroon erin. (o.a. speciaal voor Franse markt heb ik me laten vertellen)
Dit heb ik zowel bij Balken, als bij losse lampen als bij bumperunits gezien. Hänsch Movia D led is bijvoorbeeld ook 4 flits.
Vind het erg vreemd, want bijvoorbeeld Duitsland heeft het 120Hz Dubbelflitspatroon al jaren verplicht gesteld voor Xenon Flitsers en bumperunits. Zelfs het dubbelflits synchroon, wat in Dld gebruikelijk is, is logelaten.
Al die lampen hebben namelijk naast een ECE R65 toelating ook een zogenaamd K nummer, oftewel een toelatingsnummer van het Kraftfahr Bundesamt.
Groeten, Ruud
-
Dank je wel Ruud ;) ;) Ik denk wel eens, geheel voor eigen rekening, dat HONAC er een eigen invulling aan het ECE keurmerk en standaarden op nahoudt... iets met marktmonopolie ofzo.. ;D ;D
Inderdaad, de Duitsers voldoen aan zo'n beetje alle ECE, EC, CE, TÜV keuringen en die kunnen het wél met quad-flash.. rara..
Bovendien meen ik dat oranje niet onder ECE-R65 valt, tenminste volgens de conceptregeling niet tot in 2013, dus in hoeverre oranje gebonden is aan enkel- of dubbelflits lijkt mij multi-interpretabel.
-
Hoi,
Op de site van Ambershop onder deze link:
http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering.html (http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering.html)
En dan het 4e ammendement van de ECE R65, daarin staat onder punt 7.1 wel expliciet wat de flitsfrequentie moet zijn (tussen de 2 en 4 Hz) echter staat er niet vermeld dat je gebonden bent aan dubbel of quad flash, tenminste ik zie geen expliciete verwijzing naar quad of single of double flash.
Groeten, Ruud
-
Dank je wel Ruud ;) ;) Ik denk wel eens, geheel voor eigen rekening, dat HONAC er een eigen invulling aan het ECE keurmerk en standaarden op nahoudt... iets met marktmonopolie ofzo.. ;D ;D
Inderdaad, de Duitsers voldoen aan zo'n beetje alle ECE, EC, CE, TÜV keuringen en die kunnen het wél met quad-flash.. rara..
Bovendien meen ik dat oranje niet onder ECE-R65 valt, tenminste volgens de conceptregeling niet tot in 2013, dus in hoeverre oranje gebonden is aan enkel- of dubbelflits lijkt mij multi-interpretabel.
ik denk dat ik daar toch wel een antwoord op kan geven, Honac houd er zeker geen eigen invulling op na, alle produkten betreffende licht zijn/worden gekeurd in engeland (woodway laat dit doen) en geheel volgens de ECE-R65 norm.
De keuring wordt uitgevoerd door het Britisch Standard Institute die de licht keuring weer in spanje laat doen waar overigens heel europa zijn produkten laat keuren.
of produkten daadwerkelijk zijn gekeurd is na te gaan aan het ''E'' nummer.
duitsers voldoen aan zo'n beetje alle keuringen!! EC, CE zijn onderdeel van ECE en TUV is geen erkende keurinstantie voor ECE.
Oranje, (amber) dient volledig aan de ECE-R65 te voldoen, dus ook rondom zichtbaar en bewaakt, net als blauw.
-
Hoi,
Op de site van Ambershop onder deze link:
http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering.html (http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering.html)
Groeten, Ruud
wees voorzichtig met boven genoemde informatie, alleen de 2 pdf's betreffende de ECE-R65 zijn nog relevant, de overigen zijn achterhaald door de nieuwe regeling van het RVV
-
Hoi,
Op de site van Ambershop onder deze link:
http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering.html (http://www.tm-cs.nl/producten/downloads/voorschriften-signalering.html)
En dan het 4e ammendement van de ECE R65, daarin staat onder punt 7.1 wel expliciet wat de flitsfrequentie moet zijn (tussen de 2 en 4 Hz) echter staat er niet vermeld dat je gebonden bent aan dubbel of quad flash, tenminste ik zie geen expliciete verwijzing naar quad of single of double flash.
Groeten, Ruud
wanneer dubbel of quad flash aan de criteria van de ECE-R65 voldoet, mag dit, de enige manier om daar achter te komen is aanbieden ter keuring en het certificaat afwachten.
Honac heeft gekozen voor single flash of dubbel flash (voorstel uit amerika) en deze laten keuren (via woodway), deze is goed gekeurd en wordt nu ook in engeland toegepast.
Engeland heeft nog een ander patroon geprobeerd, 2 sec. links aan, dan 2 sec. rechts aan dan weer links en zo ''traag'' verder, flitsend of niet.
overigens een ''draaiende'' stationaire led lamp zou niet voldoen omdat de lichtintensiteit volgens de ECE-R65 dan niet wordt gehaald.
-
Om dit topic even wakker te schudden: even kleur bekennen allemaal ;)
De richtlijnen zijn er. We hebben een aanrijding letsel, politie ter beveiliging op 2-baans weg waar men ter plaatse 50 km mag rijden.
Welke kleur(en) zwaailicht gaan we (als regio-politie-agent denkende) gebruiken?
De laatste tijd zie ik zelf vaak het onderstaande gebeuren, oranje achter de achterramen en blauw op het dak/in de bumpers.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur1.jpg&hash=9cdca6ccdbaab3f12549d55435643771)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur2.jpg&hash=7f5e7fee72dca02e92063126279b113a)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur3.jpg&hash=4ce4a1b3c7608eca593056bee73b334d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur4.jpg&hash=b74bf938c2df0df4a990155362fc3092)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur5.jpg&hash=6ccbe82885c004ce03e3ffc4df1bbf09)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur6.jpg&hash=f3e163ecff3494835dd3f68ce308e384)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2Fkleur7.jpg&hash=00dd2926394a6ee0fc919930d33227ad)
-
En in Frankrijk rijdt de weginspectie trouwens ook met een oranje EN blauw; zelfs de strooiwagens gebruiken het ;D
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2FFrankrijk102.jpg&hash=165585d6c125c40301032440e5a4cce1)
-
De strooiwagen.
-
De strooiwagen.
???
-
De strooiwagen.
Snelle en adequate taakuitvoering is het enige wat ik zou kunnen bedenken
-
???
Oui! Dans la neige en Route Nationale 13...
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.ouest-france.fr%2Fof-photos%2F2010%2F01%2F07%2FSIBR_2962281_3_apx_470__w_ouestfrance_.jpg&hash=44f4442b1964efe0c482df130b589b12)
-
Ik zou graag meer willen (info) weten van de franse collega's hebben die een site of zo,want ik heb al op google zitten kijken maar kom niet erg ver.
graag hoor ik het.
gr.rené
-
En in Frankrijk rijdt de weginspectie trouwens ook met een oranje EN blauw; zelfs de strooiwagens gebruiken het ;D
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdenkweb.ongevallen.net%2Fimages%2Fstories%2Fmeuk%2FFrankrijk102.jpg&hash=165585d6c125c40301032440e5a4cce1)
Bij strooiwagens in sommige Europeesche landen gelden deze regels.
Bij oranje zwaailicht mag je ze inhalen.(wel voorzichtigheid betrachten)
Als ze het blauwe zwaailichten aan hebben dan mag je ze niet inhalen (ivm het schuiven en strooien)
-
Op het kruispunt hier echt voor de deur stond de politie gisteren bij een ongeval zonder letsel. Netjes de oranje zwaailichten aan. Wat me wel opviel was dat een agent de rijbaan ging vegen waar nog gewoon auto's reden, zonder fluokleding. Ik vond het zelf nogal gevaarlijk aangezien de politiewagen na hem stond en niet voor hem. Mooie amber verlichting trouwens in dat dakset (touran, ergens bij eindhoven) had nog niet eerder een politieauto gezien met amber aan.
-
Hoe zijn de ervaringen met het voeren van amber lampen? Of is men bij de HV diensten weer terug geschakeld naar blauw? :)
-
Tja, amber gebruik ik meestal bij kleinere incidenten waarbij mensen moeten uitkijken voor ons voertuig, blauw bij wat grotere incidenten met omleidingen of meer materieel om te beveiligen bij hogere snelheden. Ook laat ik het blauw na een prio 1 rit soms aanstaan zodat voor de ambu meteen duidelijk is waar hij moet zijn, dan gaat het daarna wel uit.
Uiteindelijk gebruik ik amber ongeveer evenveel als blauw denk ik. En de brandweer voert ook steeds vaker amber, goede zaak want blauw hebben ze zelden nodig als ze stil staan.
-
In plaats van amber zwaailicht gebruik ik regelmatig de arrow stick wanneer ik een voertuig stilhoudt of bij een ander klein incident. Die arrow stick valt flink op, met name aan de achterzijde en dat is precies waar ik het licht nodig heb.
Bij een weg met hogere snelheden of onopvallend punt gaat gewoon het blauw aan.
-
Heb je naast de pijl links, rechts, "center-out" ook nog een "warning pattern" op de traffic advisor zitten of is dat merk/type afhankelijk? Puur uit interesse.
Geheel niet vergelijkbaar natuurlijk vanwege oudere apparatuur, die niet persé daardoor slechter is, in mijn Caprice heb ik op mijn Traffic Advisor kastje (een halogeen type SMC-5 van Federal Signal) naast de links/rechts/center-out ook nog een warning-flash zitten die een 4 inner 2-om-2 outer flash-warning geeft. Erg effectief, zowel in de dagstand (4 om 4_ 4) als in de nachtstand (2 om 2) en zelfs nog met een slow/fast modus erop.
-
Moet ik even denken hoor, heb namelijk net 10 weken school achter de rug en ga met 2 weken pas weer terug. De center out kan ik me niet herinneren, de warning pattern bestaat uit links/rechts volgens mij. Maar Jerommeke kan me hierin wel corrigeren denk ik zo. Anders maak ik over 2 weken even een filmpje.
-
Wij hebben:
<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>
<<<<<>>>>>
*** ooo (afwisselend links - rechts knipperend)
-
Wij ook. Ik moet zeggen dat ik amber bijna niet gebruik. Als ik op of langs de autosnelweg werk gebruik ik al snel blauw omdat dat gewoon een veel hogere attentiewaarde heeft en op provinciale wegen en in de stad gebruik ik blauw voor fend-off en voor de rest meestal enkel de alarmlichten. Uitzondering is als ik ergens op een rottige plek sta.
Als ik voorbij het incident sta dan zet ik meestal alles uit behalve stadslicht.
-
Morgen als het droog is maak ik even een filmpje van de Traffic Advisor in mijn MX7000. Naast de pijl links, rechts "center out" en warning flash ben ik zelf erg gecharmeerd van de dimfunctie en slow/fast optie.
-
Bij 'ons' (kan ik het al zeggen? :)) zitten er 4 functies op de Traffic Advisor (TA). De precieze uitwerking van split en flash ken ik niet. Wel is het zo dat de functies left en right anders zijn dan bij een Vista. Bij de Vista trek de TA een volgspoor, bij de Whelen Liberty niet, maar knippert de buitenste module nog 2 (of 3) keer. Ik moet overigens zeggen dat ik de TA nog nooit daadwerkelijk ergens gebruikt heb zien worden...
Ik zal het proberen te schetsen:
Vista Eén keer van links naar rechts
*
* *
* * *
* * * *
* * * * *
Whelen Liberty Eén keer van links naar rechts
*
*
*
*
*
*
*
De 11.04 van N-HN, een Opel Zafira.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg39.imageshack.us%2Fimg39%2F2090%2F10082010001.jpg&hash=d7a2aabfe5d434b261c5dc9f08a5bc67)
Boxen van de mob. Aanstuurset voor Traffic Advisor. 4 flitspatronen: Left, Right, Split of Flash. Ook nog keuze uit High of Low.
Op de foto zie je het aansturingskastje. Er zitten ook leds in zodat je kan zien wat de TA doet. Ik tel 8 leds, er zijn echter naar 5 modules.
-
Je kunt de Whelen TACTRL kastjes met dipswitches instellen, aan de achterzijde kun je insleutelen of je 5, 6, 7 of 8 lampen hebt, en het patroon kun je ook instellen d.m.v. diezelfde dipswitches.
-
Bij 'ons' (kan ik het al zeggen? :)) zitten er 4 functies op de Traffic Advisor (TA). De precieze uitwerking van split en flash ken ik niet. Wel is het zo dat de functies left en right anders zijn dan bij een Vista. Bij de Vista trek de TA een volgspoor, bij de Whelen Liberty niet, maar knippert de buitenste module nog 2 (of 3) keer. Ik moet overigens zeggen dat ik de TA nog nooit daadwerkelijk ergens gebruikt heb zien worden...
Ik zal het proberen te schetsen:
Vista Eén keer van links naar rechts
*
* *
* * *
* * * *
* * * * *
Whelen Liberty Eén keer van links naar rechts
*
*
*
*
*
*
*
Op de foto zie je het aansturingskastje. Er zitten ook leds in zodat je kan zien wat de TA doet. Ik tel 8 leds, er zijn echter naar 5 modules.
Ons is Kennemerland toch? ;)
-
Nope, Noord-Holland Noord ;)
-
Hoe zijn de ervaringen met het voeren van amber lampen? Of is men bij de HV diensten weer terug geschakeld naar blauw? :)
Laatst bij een incident op de drukke A16 blauw aan laten staan. Een Volvo van de KLPD stond er al als buffervoertuig, maar die ene blauwe pit - ongeval op linkerrijbaan - erg druk op de weg - deed mij besluiten het blauw erop te laten staan. Die hoge ambu valt net wat beter op, met al die verlichting rondom.
Amber lampen heb ik nog niet gezien op ambulances, zelfs niet op nieuwe. Uiteraard wel de gevaarslichtjes, en mits voldoende bufferverlichting zet ik alleen de gevarenlampjes aan.
-
Laatst bij een incident op de drukke A16 blauw aan laten staan. Een Volvo van de KLPD stond er al als buffervoertuig, maar die ene blauwe pit - ongeval op linkerrijbaan - erg druk op de weg - deed mij besluiten het blauw erop te laten staan. Die hoge ambu valt net wat beter op, met al die verlichting rondom.
Amber lampen heb ik nog niet gezien op ambulances, zelfs niet op nieuwe. Uiteraard wel de gevaarslichtjes, en mits voldoende bufferverlichting zet ik alleen de gevarenlampjes aan.
Heb ik ook eens gedaan, en kreeg daarna het (terechte) verzoek van de agenten om blauw uit te zetten... ;) maar als ik erg link sta hou ik blauw er gewoon op.
Tijd geleden in het AMC een (ik dacht) Brabantse Chevy gezien met een soort van arrow-stick achterop. De nieuwe GGD ambulances in Amsterdam hebben ook allemaal amber naast het blauw, en alle nieuwe (gele) VZA voertuigen hebben ook amber. En natuurlijk het MMT voertuig... in het midden, tussen het blauw, ook een oranje lamp. Kortom, genoeg gele voertuigen bij ons waar amber al op en inzit :).
En in het kader van Incident Management... binnenkort zijn er volgens mij weer Veiligheidsdagen. Zie http://www.wordsatwork.nl/ (http://www.wordsatwork.nl/)
-
Klinkt allemaal goed, Bart. Heb nog geen ambu gezien met amber, ook niet in Brabant. Politie wel; komen aanscheuren met blauw en vervolgens wordt diezelfde balk fel oranje, prachtig.
En weet je, ik vind alles eigenlijk situatieafhankelijk. Het ter plaatse inschatten, is er noodzaak voor blauw? Zo rij ik soms in bijzondere gevallen zelfs zonder blauw, onder een A1. Neem Nederland-Spanje, waar de MKA al doorgaf: ''Niet via die en die route ter plaatse komen, daar is de sfeer erg grimmig en is de straat geblokkeerd door menigte. ''
Dan wil je niet met je busje alle aandacht naar je toe trekken.
IM vind ik prima, maar gezond verstand blijft overrulen. Maar ik zal links en rechts eens mijn licht :D opsteken, waarom er nog geen gele verlichting op zit. O0
-
Buiten tussen de buien door een filmpje geschoten van de opties op mijn Traffic Advisor.
Naast de links/rechts/center-out zit er ook nog een warning-pattern op, met als extra opties dimstand (1 licht per keer ipv progressief) en fast.
Enjoy!
MX7000 Traffic Advisor controlled by FedSig SMC5 (http://www.youtube.com/watch?v=SN0eZzzcRYo#)
-
Buiten tussen de buien door een filmpje geschoten van de opties op mijn Traffic Advisor.
Naast de links/rechts/center-out zit er ook nog een warning-pattern op, met als extra opties dimstand (1 licht per keer ipv progressief) en fast.
Enjoy!
MX7000 Traffic Advisor controlled by FedSig SMC5 (http://www.youtube.com/watch?v=SN0eZzzcRYo#)
Mooi flmpje Larissa 0098 :P
Leuk om te zien wat je allemaal kunt met zo'n traffic advisor, maar maak je het dan voor de gebruiker niet te ingewikkeld?
Niet dat zoiets moeilijk te bedienen is, maar ik zou het denk ik simpel houden en het beperken tot 4 patronen en functies (links, rechts, center en warning). Voor het werk dan hè, niet voor de hobby natuurlijk ;)
Immers: hoe meer keus je hebt, hoe moeilijker het is om te kiezen 8)
-
Ik zal de complimenten aan mijn dochter doorgeven O0
Je weet, alles wat origineel Amerikaans is moet zo uitgebreid mogelijk van alle opties voorzien, liever alle opties erop en een paar gebruiken dan te weinig opties en een gebruiker die gaat lopen miauwen.
Vergeet niet dat deze kastjes al in de jaren 80 in gebruik waren he! ;) Voor mij is het een waardevol collectie-item die ik juist om deze opties in de Caprice wilde hebben!
De DIM functie is met name 's avonds enorm handig, de volle bak oranje is overdag prima, 's avonds is de DIM-stand ruim voldoende. De FAST-optie trekt, althans dat vind ik, in het WARN-patroon net iets vlotter de aandacht dan als de WARN op normaal staat. Bij de pijlfuncties heeft de FAST voor mij visueel in ieder geval nauwelijks meerwaarde. Ja, óf je moet de DIM in combinatie met FAST weer duidelijk vinden bij een arrow links of rechts....... 0098 0098
Wat ik ooit eens heb vernomen van mijn buddy in Texas is dat 's nachts, bij traffic stops, de Traffic Advisor op DIM-stand wordt gezet om zo de ondersteunende units niet te verblinden zodra ze erachter parkeren. Het WARN-patroon is dan ook voornamelijk een visueel herkenningspunt voor de aanrijdende voertuigen. De afstanden en wegen in Texas (en de rest van de USA) moet je ook iets anders zien dan hier in NL wat dat betreft, daarop zal ook het gebruik en de opties van dit soort verlichting deels gebaseerd zijn
-
Het is me helemaal helder (nadat ik het bericht drie keer had doorgelezen) 0098
-
Laatst bij een incident op de drukke A16 blauw aan laten staan. Een Volvo van de KLPD stond er al als buffervoertuig, maar die ene blauwe pit - ongeval op linkerrijbaan - erg druk op de weg - deed mij besluiten het blauw erop te laten staan. Die hoge ambu valt net wat beter op, met al die verlichting rondom.
Amber lampen heb ik nog niet gezien op ambulances, zelfs niet op nieuwe. Uiteraard wel de gevaarslichtjes, en mits voldoende bufferverlichting zet ik alleen de gevarenlampjes aan.
Het idee achter dat ene pitje is, is dat de weggebruiker beter waar kan nemen waar het blauwe licht vandaan komt. In de jaren 80 (kan ook begin 90 zijn) is hier ooit onderzoek naar gedaan door TNO. Als er een hele balk staat te draaien/knipperen wordt moeilijker waargenomen op welke rijstrook de afzetting staat door de hoeveelheid licht. Dit onderzoek is geweest in samenwerking met deverkeerspolitie GePo Amsterdam. Heb het alleen van horen zeggen. Zal eens kijken of er nog collega's zijn die het onderzoek nog hebben. Was het pre-digitale tijdperk...
-
Het idee achter dat ene pitje is, is dat de weggebruiker beter waar kan nemen waar het blauwe licht vandaan komt. In de jaren 80 (kan ook begin 90 zijn) is hier ooit onderzoek naar gedaan door TNO. Als er een hele balk staat te draaien/knipperen wordt moeilijker waargenomen op welke rijstrook de afzetting staat door de hoeveelheid licht. Dit onderzoek is geweest in samenwerking met deverkeerspolitie GePo Amsterdam. Heb het alleen van horen zeggen. Zal eens kijken of er nog collega's zijn die het onderzoek nog hebben. Was het pre-digitale tijdperk...
En is dat idee door meer landen/regio's gevolgd of is dit een unieke situatie in de wereld? ??? :)
-
En is dat idee door meer landen/regio's gevolgd of is dit een unieke situatie in de wereld? ??? :)
Als TDMdR het verhaal, naar eigen woorden, al van horen zeggen heeft, hoe zou hij dan een antwoord op jouw vraag kunnen geven?
-
Als TDMdR het verhaal, naar eigen woorden, al van horen zeggen heeft, hoe zou hij dan een antwoord op jouw vraag kunnen geven?
als het niet uniek is zullen er vast wel plaatjes rondzweven op het WWW of bij verzamelaars van auto's met één pit... ;)
-
Ik zou zeggen, Google er zelf eens op (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.foppes.nl%2Fsmileys%2Fidea.gif&hash=93dd655279b97b46b89058744aaa7a0a) Vraag niet aan anderen wat je zelf ook vinden kan O0 ;)
-
Ik zou zeggen, Google er zelf eens op http://www.foppes.nl/smileys/idea.gif[/img] Vraag niet aan anderen wat je zelf ook vinden kan O0 ;)
O0 Zal ik voortaan ook zeggen als iemand een brandpreventieve vraag heeft. Alle info is wel ergens te vinden op het WWW als je weet waar je moet zoeken... Dus als je hier een vraagt stelt heb je gewoon niet goed genoeg gezocht! O0
-
... Dus als je hier een vraagt stelt heb je gewoon niet goed genoeg gezocht! O0
Ligt eraan, heb je er al naar gezocht of niet, that's the difference. 998765
-
Het idee achter dat ene pitje is, is dat de weggebruiker beter waar kan nemen waar het blauwe licht vandaan komt. In de jaren 80 (kan ook begin 90 zijn) is hier ooit onderzoek naar gedaan door TNO. Als er een hele balk staat te draaien/knipperen wordt moeilijker waargenomen op welke rijstrook de afzetting staat door de hoeveelheid licht. Dit onderzoek is geweest in samenwerking met deverkeerspolitie GePo Amsterdam. Heb het alleen van horen zeggen. Zal eens kijken of er nog collega's zijn die het onderzoek nog hebben. Was het pre-digitale tijdperk...
Ik heb vandaag een ander verhaal gehoord: die ene pit is om windoverlast te voorkomen. Vandaag reed ik weer op de snelweg en boven de 100 maakt die volvo best wat windgeluid, wat door de lichtbak blijkt te komen. KLPD zou die ene pit hebben zodat ze dat irritante geluid niet de hele dag hebben.
-
.. en niet te vergeten natuurlijk, hoe minder luchtweerstand op je dak, hoe meer snelheid je eruit trekt wat je op de snelweg nodig zou kunnen hebben, ook al scheelt het maar een paar kilometers.
De RP porsches met één pitje op het dak konden niet anders, daar zet je geen balk op ;)
-
In plaats van amber zwaailicht gebruik ik regelmatig de arrow stick wanneer ik een voertuig stilhoudt of bij een ander klein incident. Die arrow stick valt flink op, met name aan de achterzijde en dat is precies waar ik het licht nodig heb.
De arrowstick op/in de Federal Signal Vista's is ook rondom zichtbaar (en bij de nieuwste voertuigen voldoet het zelfs aan de eisen) ;)
-
Wij ook. Ik moet zeggen dat ik amber bijna niet gebruik. Als ik op of langs de autosnelweg werk gebruik ik al snel blauw omdat dat gewoon een veel hogere attentiewaarde heeft en op provinciale wegen en in de stad gebruik ik blauw voor fend-off en voor de rest meestal enkel de alarmlichten. Uitzondering is als ik ergens op een rottige plek sta.
Als ik voorbij het incident sta dan zet ik meestal alles uit behalve stadslicht.
Grappig. Ik gebruik juist bij 90% van de gevallen m'n amber flitsers. Hier moet ik wel bijzeggen dat dit de amberflitsers zijn die enkel ACHTEROP zitten. Wanneer we bij ons op alle auto's 360graden amber hebben zal ik het in minder gevallen gebruiken. Zo vind ik het niet nodig dat mij tegmoet komende auto's worden 'lastig' gevallen door amber. Daarentegen het achterop komende verkeer wil ik liever wel waarschuwen, ik gebruik de huidige amber flitsers daarom dus ook als een soort veredelde alarmlichten, maar enkel voor achterop komend verkeer. Wat dat betreft zou ik graag de optie zien dat je alleen de voor- of achterkant in amber aan kan zetten (en uiteraard ook beide)
-
Voorzijde arrow stick vind ik een onnodige functionaliteit. Voor- en achterzijde amber heb ik wel eens nodig gehad, toen ik echt middenop een kruispunt stil moest staan.
-
Zoveel gebruikers, zoveel verschillen ;).
Om nog even terug te komen op het enkel pitje verhaal. Vorige week reed ik nog hier op een provinciale weg in de buurt. In die weg zit een flauwe bocht. In die bocht stond een voertuig van een bedrijf dat vaak bebording rondom wegwerkzaamheden plaatst. Dat voertuig was uitgerust met een amberkleurige lichtbak met daarin 5 lampen (!) en nog tenminste 2 ledflitsers achterop. Door de enorme hoeveelheid licht die daar vanaf kwam zag ik het voertuig heel erg snel maar ik zag pas heel laat goed waar het voertuig stond, namelijk op mijn rijbaan. Een paar dagen later kwam ik een ander voertuig tegen op diezelfde plek met enkel 2 amber flitsers. Dat voertuig zag ik heel snel waar het precies stond, ook doordat ik nu de achterlichten weer zag in plaats van alleen maar amber.
Veel licht is goed als je rijdt maar als je stilstaat ben ik het er mee eens dat 2 lampjes beter is dan meer.
-
De arrowstick op/in de Federal Signal Vista's is ook rondom zichtbaar (en bij de nieuwste voertuigen voldoet het zelfs aan de eisen) ;)
Nu moet ik zeggen dat die "update" van de Vista de bedoeling van de Arrowstick niet duidelijker maakt.
Vroeger liep de arrowstick gewoon zijn patroontje. Bij de nieuwere voertuigen flitsen de buitenste lampen los van het patroon waardoor het gehele patroon eigenlijk wegvalt / onduidelijker wordt.
-
De arrowstick op/in de Federal Signal Vista's is ook rondom zichtbaar (en bij de nieuwste voertuigen voldoet het zelfs aan de eisen) ;)
Ja en nee. Pas wanneer de buitenste twee led units aangaan zijn ze op de hoeken en de voorzijde ook zichtbaar. Kijk er maar eens goed naar. Of het moet alleen bij onze studentenbus zo zijn ;)
-
(...)
Om nog even terug te komen op het enkel pitje verhaal. Vorige week reed ik nog hier op een provinciale weg in de buurt. In die weg zit een flauwe bocht. In die bocht stond een voertuig van een bedrijf dat vaak bebording rondom wegwerkzaamheden plaatst. Dat voertuig was uitgerust met een amberkleurige lichtbak met daarin 5 lampen (!) en nog tenminste 2 ledflitsers achterop. Door de enorme hoeveelheid licht die daar vanaf kwam zag ik het voertuig heel erg snel maar ik zag pas heel laat goed waar het voertuig stond, namelijk op mijn rijbaan. Een paar dagen later kwam ik een ander voertuig tegen op diezelfde plek met enkel 2 amber flitsers. Dat voertuig zag ik heel snel waar het precies stond, ook doordat ik nu de achterlichten weer zag in plaats van alleen maar amber.
Veel licht is goed als je rijdt maar als je stilstaat ben ik het er mee eens dat 2 lampjes beter is dan meer.
En uw logische reactie was dus bij deze eerste situatie "oh jee, wat is er aan de hand" en u remde af? Dan heeft de wegwerker in kwestie dus bereikt wat hij wilde: u mindert snelheid en passeert op een veilige manier. En van u als politieagent mag ik aannemen dat u dat ook doet in de tweede situatie. De gemiddelde Nederlander doet dat in situatie 2 echter niet. Oranje lampjes? Nou en? Als extra verlichting dan zorgt dat de weggebruiker afremt en dat het werk aan de weg dus veiliger wordt, dan mag hij er van mij nog wat lampjes bij plaatsen.
-
Nu moet ik zeggen dat die "update" van de Vista de bedoeling van de Arrowstick niet duidelijker maakt.
Vroeger liep de arrowstick gewoon zijn patroontje. Bij de nieuwere voertuigen flitsen de buitenste lampen los van het patroon waardoor het gehele patroon eigenlijk wegvalt / onduidelijker wordt.
Klopt, door de nieuwe eisen is de hele functie van traffic-advisor (nagenoeg) onzichtbaar
Ja en nee. Pas wanneer de buitenste twee led units aangaan zijn ze op de hoeken en de voorzijde ook zichtbaar. Kijk er maar eens goed naar. Of het moet alleen bij onze studentenbus zo zijn ;)
Nee, dat is bij alle ''oudere'' voertuigen (met een LED-balk) zo, vergelijk em maar eens met bijv. de nieuwe generatie noodhulpvoertuigen ;)
-
Dan is dat de reden. Tijd voor een nieuwe Transporter met nieuwe balk ;)
... of wachten tot Q8 ;)
-
En uw logische reactie was dus bij deze eerste situatie "oh jee, wat is er aan de hand" en u remde af? Dan heeft de wegwerker in kwestie dus bereikt wat hij wilde: u mindert snelheid en passeert op een veilige manier. En van u als politieagent mag ik aannemen dat u dat ook doet in de tweede situatie. De gemiddelde Nederlander doet dat in situatie 2 echter niet. Oranje lampjes? Nou en? Als extra verlichting dan zorgt dat de weggebruiker afremt en dat het werk aan de weg dus veiliger wordt, dan mag hij er van mij nog wat lampjes bij plaatsen.
Dat is sowieso mijn reactie bij amber. Daarom stoor ik mij ook aan vrachtwagens die (onnodig) amber voeren aan de voorzijde op de autosnelweg of transportbegeleiders die alles hebben aan staan. Dat is op de autosnelweg helemaal niet meer nodig. Op gewone wegen is natuurlijk iets anders.
In bovenstaande situatie dacht ik in eerste instantie dat de wagen op het fietspad naast de rijbaan stond. Door de hoeveelheid amber kon ik de achterlichten niet meer zien dus ik wist ook niet of het voertuig naar mijn kant of de andere kant op stond. Daarnaast kon ik toen ik vlakbij het voertuig niet zien door het continu geflits niet goed zien of er een tegenligger tegemoet kwam. Ik vond in dit geval dat juist de hoeveelheid amber een gevaarlijke situatie gaf.
-
Bovendien: waar stopt het? Nu reageren mensen op bijvoorbeeld 3 stuks amberverlichting, straks zijn ze dat gewend. Dan nog maar een vierde erbij plaatsen? Door totdat ze gewend zijn aan een rondom knipperend amber voertuig?
Meer amber op een voertuig plaatsen maakt het naar mijn mening gevaarlijker voor andere voertuigen die niet zoveel amber voeren.
-
Ik ben van mening dat signalering aangepast moet zijn aan de omstandigheden - of meer precies, aan de risico's van bepaalde omstandigheden. Als de situatie zodanig gevaarlijk is dat maximale verlichting (even los van de vraag of dat blauw of amber moet zijn) gewenst is, dan vind ik het prima dat ik zodanig moet afremmen dat ik weer fatsoenlijk zicht heb. Dat maakt het werk van de mensen in of bij dat voertuig wel zo veilig. Als de situatie echter zodanig veilig is dat er maar beperkte verlichting nodig is, dan vind ik ook dat de signalering daarop aangepast moet worden en dat weggebruikers daar dan ook gepast op kunnen reageren. Lijkt me niet meer dan logisch. Overigens kan dat wat mij betreft ook betekenen dat er alleen signalering wordt gevoerd aan de voorkant, zijkant of achterkant in plaats van 360 graden rondom. Ik hoef op de vluchtstrook van een snelweg bijvoorbeeld geen verkeer op de andere rijbaan te waarschuwen...
Het probleem is echter dat er diverse organisaties en instanties zijn die hier niet in mee kunnen of willen gaan. "Kunnen" omdat het vaak te maken heeft met regelgeving: je moet immers wettelijk gezien 360 graden signalering voeren. Er is niks vastgelegd over situatie-afhankelijk voeren van signalering. Ook "kunnen" betreft het technisch niet kunnen uitschakelen van (delen van) de verlichting: met één schakelaar begint direct je hele balk maximaal te flikkeren. Tot de categorie "willen" reken ik dan de mensen die willens en wetens rondrijden met een sloot aan verlichting terwijl het 1) niet (wettelijk) verplicht is en 2) wel separaat in/uitschakelbaar is.
Maar ja, in Nederland is alles nogal zwart-wit vastgelegd, dus dan hebben we de flexibiliteit van een bezemsteel 98uiye
-
Heel irritant vind ik persoonlijk de zwaar transport auto's die voorop oranje flitsers hebben, willen ze soms erlangs?
Volkomen onnodig op rijkswegen,in mijn opinie, want daar is geen tegenligger om te waarschuwen.
Ook collega bergers die altijd, ook bij gewoon transporteren, met zwaailampen en flitsers rijden kan ik me enorm aan ergeren, mensen wennen aan al dat oranje/amber, en zien er niks raars meer in.
Ik zou nog steeds blij worden van een andere kleur zwaailampen voor bergingsvoertuigen, zodat we meer opvallen.
-
Heel irritant vind ik persoonlijk de zwaar transport auto's die voorop oranje flitsers hebben, willen ze soms erlangs?
Volkomen onnodig op rijkswegen,in mijn opinie, want daar is geen tegenligger om te waarschuwen.
Ook collega bergers die altijd, ook bij gewoon transporteren, met zwaailampen en flitsers rijden kan ik me enorm aan ergeren, mensen wennen aan al dat oranje/amber, en zien er niks raars meer in.
Ik zou nog steeds blij worden van een andere kleur zwaailampen voor bergingsvoertuigen, zodat we meer opvallen.
En dan gaan je collega bergers met die kleur aan rijden tijdens transport. Zie het nut niet in van een aparte kleur voor bergers.
-
Heel irritant vind ik persoonlijk de zwaar transport auto's die voorop oranje flitsers hebben, willen ze soms erlangs?
Volkomen onnodig op rijkswegen,in mijn opinie, want daar is geen tegenligger om te waarschuwen.
Ook collega bergers die altijd, ook bij gewoon transporteren, met zwaailampen en flitsers rijden kan ik me enorm aan ergeren, mensen wennen aan al dat oranje/amber, en zien er niks raars meer in.
Ik zou nog steeds blij worden van een andere kleur zwaailampen voor bergingsvoertuigen, zodat we meer opvallen.
Andere kleur zou niet helpen met opvallen.. Met oranje val je al genoeg op.. Alleen nederland wordt steeds associaler (op een grote groep mensen na) en gaan gewoon niet aan de kant, dus een andere kleur zou ook niet helpen..
-
Andere kleur zou niet helpen met opvallen.. Met oranje val je al genoeg op.. Alleen nederland wordt steeds associaler (op een grote groep mensen na) en gaan gewoon niet aan de kant, dus een andere kleur zou ook niet helpen..
Het gaat er ook niet om dat men aan de kant gaat voor een bergingvoertuig, maar dat de beringvoertuigen als zijnde bergingvoertuig herkenbaar zijn dmv een afwijkende kleur zwaai/flitslamp. Aldus de strekking van poster Berger.
-
Het gaat er ook niet om dat men aan de kant gaat voor een bergingvoertuig, maar dat de beringvoertuigen als zijnde bergingvoertuig herkenbaar zijn dmv een afwijkende kleur zwaai/flitslamp. Aldus de strekking van poster Berger.
Welke kleur had men in gedachte?
Blauw, amber, rood, wit en groen vallen al af lijkt mij. Blijven er weinig kleuren over die zich van eerdergenoemde kleuren onderscheiden.
-
Welke kleur had men in gedachte?
Blauw, amber, rood, wit en groen vallen al af lijkt mij. Blijven er weinig kleuren over die zich van eerdergenoemde kleuren onderscheiden.
Je zou nog weer (terug) kunnen naar kleurcombinaties, zoals in dit geval oranje en rood...maar ik zie er de meerwaarde ook niet direct van in...
Ik herken een berger vaak aan het soort lichtbalk, veel draaiers/spiegels, dus veel geflits, t.o.v. link/rechts patroon wat de HV officieel moet gebruiken
-
Ik heb ooit op de A7 bij knooppunt Heerenveen een bergingsvoertuig gezien met 1 Rode en 1 Amber kap gezien (niet in werking)
Weet iemand zo welk Nederlands bedrijf dit heeft, want ik weet zo gauw geen bedrijfsnaam.
Er zijn best veel kleurencombinaties mogelijk :P
Zie hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_vehicle_lighting)
-
Welke kleur had men in gedachte?
Blauw, amber, rood, wit en groen vallen al af lijkt mij. Blijven er weinig kleuren over die zich van eerdergenoemde kleuren onderscheiden.
Tja, misschien roze?
Ik vind het idee voor een andere kleur voor bergers niks. Prima zo.
-
Geinig deze discussie, ik heb deze ook gevoerd met een medewerker van Marelko en samen kwamen we er niet uit.
Na zoeken op google kom ik op twee boekjes uit voor IM nl;
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met éénzijdig aanrijdingsgevaar
en
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met Tweezijdig aanrijdingsgevaar
Deze twee vervangen sinds januari 2010 het roodblauwe boekje
Hierin word beschreven dat "Het buffervoertuig voert gele zwaai of knipperlampen (let op voor 2010 mochten alleen blauwe knipperlampen gebruikt worden amber was niet eens opgenomen in de voertuigsignalerings index) en alle andere ter plaatse komende voertuigen zetten de optiche signalering uit en voeren alleen nog gevarenlampen."
Irriterend is dat op een provinciale weg vaak de politie het voertuig in een fend-off zetten, dit mag niet. Dit heeft namelijk een groter aanrijdingsrisico voor het overige verkeer.
Gebruik van Amber wanneer het niet nodig is is ook strafbaar en kan beboet worden, tevens bij herhaaldelijk vergrijp kan het in beslag genomen worden.
-
Geinig deze discussie, ik heb deze ook gevoerd met een medewerker van Marelko en samen kwamen we er niet uit.
Na zoeken op google kom ik op twee boekjes uit voor IM nl;
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met éénzijdig aanrijdingsgevaar
en
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met Tweezijdig aanrijdingsgevaar
Deze twee vervangen sinds januari 2010 het roodblauwe boekje
Hierin word beschreven dat "Het buffervoertuig voert gele zwaai of knipperlampen (let op voor 2010 mochten alleen blauwe knipperlampen gebruikt worden amber was niet eens opgenomen in de voertuigsignalerings index) en alle andere ter plaatse komende voertuigen zetten de optiche signalering uit en voeren alleen nog gevarenlampen."
Irriterend is dat op een provinciale weg vaak de politie het voertuig in een fend-off zetten, dit mag niet. Dit heeft namelijk een groter aanrijdingsrisico voor het overige verkeer.
Gebruik van Amber wanneer het niet nodig is is ook strafbaar en kan beboet worden, tevens bij herhaaldelijk vergrijp kan het in beslag genomen worden.
De door jou genoemde richtlijnen ( Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met éénzijdig aanrijdingsgevaar en Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met Tweezijdig aanrijdingsgevaar)
vervangen niet het "roodblauweboekje" maar "Richtlijnen voor incidenten op de autosnelweg."
Het roodblauweboekje vermeld de taken en rollen van de verschillende IM-diensten en is deels samengevat in de nieuwe "schouwkaart" op basis van het Methane principe.
Bekijk anders even de "Richtlijn gebruik gele attentieverlichting" Deze is erg nuttig voor oa jouw beroepsgroep.
te vinden op www.eigenveiligheideerst.nl (http://www.eigenveiligheideerst.nl)
-
Dit boekje heb ik ook in mijn bezit, en idd die zouden nog veel wegwerkers mogen lezen.
-
Dit boekje heb ik ook in mijn bezit, en idd die zouden nog veel wegwerkers mogen lezen.
:'( helaas, niet alleen wegwerkers. :-\
-
Het boekje is mij aardig bekend (zie pagina met 'met dank aan'), maar de toepassing ervan is vaak nog ver te zoeken.
Buiten dat ik wél constateer dat een KLPD-voertuig met oranje flitsers een berger met bijzondere lading escorteert, is het bij een incident daarentegen weer een rare gewaarwording om een ander dienstvoertuig (regio, in dit geval) met oranje én blauw tegelijk te zien knipperen, terwijl men fend-off staat op een provinciale weg. Het lijkt dan soms net alsof we het gewoon even niet weten en maar voor de optie met de meeste lampjes kiezen.
Ook een voorbeeld met nogal wat kleur:
GRIP1-melding voor een ongeval met veel gewonden door ijzel, aangevuld met de opmerking PAS OP HET IS GLAD!
Waarbij ik overigens wél moet zeggen dat er hard gewerkt is bij dit incident en er ondanks de betrokkenheid van rond de 20 voertuigen en slachtoffers binnen drie uur de weg weer kon worden vrijgegeven; zonder onnodig oponthoud. O0
22 gewonden bij ongeval A12 (http://www.youtube.com/watch?v=1dGRwzfzCmw#ws)
Het achteropkomende verkeer kreeg dit te zien voorbij de laatste afslag:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.heitinkmedia.nl%2Fwp-content%2Fgallery%2F22-gewonden-ongeval-a12-01-02-2011%2Fa12-4.jpg&hash=0b32fe3c243d045c237b9e59263cb80d)
-
tsja allemaal rode kruizen = alle rijstroken afgesloten, stoppen en niet verder rijden. (of een foutje?)
-
uit mijn informatie rws oost-nl waren alle vier de Rijstroken afgesloten,dit wel tijdelijk.maar ja foto i snog steeds een momentopname
-
Voorafgaand aan getoonde foto had je denk ik eerst 1 pijl, vervolgens 1 kruis + pijl, 2 kruizen + pijl...etcetera? En is getoonde foto de laatste van de matrixpoortjes, afsluiting snelweg. Is dan toch geen foutje?
-
Naar wat ik heb gehoord van een collega in de regio was er doorgekomen bij de meldkamer van RWS dat er een tanker op zijn kant lach over vier rijstroken.
Bij ADR incidenten word elke weg afgesloten tot nader bericht van de dienst gevaarlijke stoffen.
In dit geval bleek de melding niet helemaal juist te zijn.
-
Nou, laat ik vooropstellen dat er over de afsluiting geen discussie mogelijk was, dit was terecht. Eigenlijk heb ik over het hele incident verloop niets negatiefs te zeggen zelfs, een terechte GRIP1 ook.
Over een afstand van 2 kilometer lagen ca 20 autowrakken met ca 20 slachtoffers op een rijbaan die is veranderd in een ijsbaan... het verkeer is er netjes af geleid.
Maar mijn punt is meer wat de relevantie is om alle kleurtjes op het dak aan te laten wanneer men ter plaatse is. Het achterste voertuig verzorgd immers netjes de beveiliging en in dit geval was het verkeer erachter al stilgezet.
-
Voorafgaand aan getoonde foto had je denk ik eerst 1 pijl, vervolgens 1 kruis + pijl, 2 kruizen + pijl...etcetera? En is getoonde foto de laatste van de matrixpoortjes, afsluiting snelweg. Is dan toch geen foutje?
dat zei ik ook niet. Of het was een volledige afsluiting van de rijbaan, of het was een foutje. nou ja, had een foutje kunnen zijn. Begrijp je?
Ook is het niet noodzakelijk dat je eerst die pijlen etc. ervoor krijgt. In deze situatie kan de WvL besluiten om handmatig 4 kruizen erin te zetten, waardoor je alleen de snelheidsmatrixen ervoor krijgt. (90, 70 en dan 50 en mss zelfs wel 30 als dit mogelijk is op de matrixbakken).
-
Hahaha, door een snelheidsdeken stond de hele A12 al op 50... had namelijk net voor ik zelf op dit incident stuitte via twitter nog gesuggereerd dat er op de verkeerscentrale iemand jarig was ;D
je kunt op onderstaande foto mooi de staat van de weg zien... spiegeltje!
link naar die foto (http://twitpic.com/show/large/3vjixu/full)
-
Allemaal Blauw.
(1:50)
A1 18-187 Prio1 Politie 18-1098 naar ongeval letsel A16 Zwijndrecht Ri Dordrecht met beelden TP (http://www.youtube.com/watch?v=yKDln2lbJ74#ws)
hulpdiensten112
-
Briljant, met vier wagens half op de rijstrook, met blauw op alle wagens, op een volledig afgekruisde tunnelbuis en de slagboom naar beneden....ik zie het in deze regio veel vaker. Ambulance die zijn blauw uitzet is ook een klein wondertje, meestal mag de wis het hele rijtje aflopen om het even te vragen, en dan vinden ze je vaak nog een zeikerd ook.
-
Briljant, met vier wagens half op de rijstrook, met blauw op alle wagens, op een volledig afgekruisde tunnelbuis en de slagboom naar beneden....ik zie het in deze regio veel vaker. Ambulance die zijn blauw uitzet is ook een klein wondertje, meestal mag de wis het hele rijtje aflopen om het even te vragen, en dan vinden ze je vaak nog een zeikerd ook.
Tja, en wat waren de afspraken ookal weer omtrent de ruimte tussen het voertuig in de fend-off en het incident. ::)
-
Ach, weet je, eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo. Tuurlijk regels zijn er niet voor niets, maar uiteindelijk willen we toch graag dat slachtoffers snel geholpen worden? En of er nu blauw of amber gevoerd word of niets, kijkersfiles heb je altijd. Ik rijd elke dag vanuit Twente naar het Gooi en weer terug en ik zie het bijna elke dag weer.
Dus ik snap best dat het in de hectiek vergeten word of collega's er helemaal niet bij stil staan.
Misschien niet goed, maarja er zijn belangrijkere dingen waar ik me druk over kan maken.
-
Briljant, met vier wagens half op de rijstrook, met blauw op alle wagens, op een volledig afgekruisde tunnelbuis en de slagboom naar beneden....ik zie het in deze regio veel vaker. Ambulance die zijn blauw uitzet is ook een klein wondertje, meestal mag de wis het hele rijtje aflopen om het even te vragen, en dan vinden ze je vaak nog een zeikerd ook.
Vreemd dat jij dat heel vaak ziet, ik weet dat er met enige regelmaat bij de diverse hulpdiensten aandacht wordt besteed aan de procedure en dat het over het algemeen juist wel goed gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit het juiste voorbeeld is 98uiye :'(
-
Vreemd dat jij dat heel vaak ziet, ik weet dat er met enige regelmaat bij de diverse hulpdiensten aandacht wordt besteed aan de procedure en dat het over het algemeen juist wel goed gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit het juiste voorbeeld is 98uiye :'(
Hij is echt niet de enige die het ziet, ik ook namelijk. ;)
En ik maak ook nog vaak genoeg mee dat er hulpdiensten in fend off achter mijn bots gaan staan als xtra kreukelzone... :'(
Maar het is gewoon iets dat veel mensen ook niet WILLEN, voelen zich veiliger met blauw.
-
Ik denk dat het in deze een bewuste keuze is geweest van de ACH, blauw erop te laten. Goed bekeken is de ambu het enigste fend-off voertuig. Gezien de plek van de verongelukte auto, en de plek waar het SO ligt. Zelfs z'n wielen heeft ie nog netjes naar de middenvangrail gedraaid.
-
Zelfs z'n wielen heeft ie nog netjes naar de middenvangrail gedraaid.
En daar gaat het mis ;D
Het is m.i. de inschatting van de chauffeur. Als deze het idee heeft dat de andere (in dit geval politie)voertuigen niet zodanig staan opgesteld dat het incident goed beveiligd is (of als de ambu als eerste ter plaatse was) dan is het prima de ambulance ook in fend-off te zetten, met blauw er op. Dat ga je tijdens de hulpverlening niet even uitzetten, dat komt vanzelf...
-
En daar gaat het mis ;D
Het is m.i. de inschatting van de chauffeur. Als deze het idee heeft dat de andere (in dit geval politie)voertuigen niet zodanig staan opgesteld dat het incident goed beveiligd is (of als de ambu als eerste ter plaatse was) dan is het prima de ambulance ook in fend-off te zetten, met blauw er op. Dat ga je tijdens de hulpverlening niet even uitzetten, dat komt vanzelf...
En als iedereen druk is in het heetst van de strijd met slachtoffers dan zal ik (WIS) niks zeggen totdat de boel onder controle is en dan gaan we wat blauw laten uitzetten ;),en het moet goed neergezet zijn de afzetting en daar zorg onder andere ik en mijn collega's voor van rws.
-
En 9 vd 10 keer is die ambu dan toch al vertrokken met patiënt. Meestal gaan dit soort kleine reünietjes langs de ambu-bemanning heen. Links en rechts een knikje en een glimlach en een klein woordje van ''hoe is het'' en voor de rest is de bemanning van de ambu bezig met so'(s). En z.s.m. weer vertrokken.
De overige kolommen blijven nog een poosje ''narommelen'' op de snelweg, soms mist alleen nog de koffie en een puntje. >:D
-
Als je er lang genoeg over doet zorgt de WIS daar zelfs voor is mijn ervaring :D
-
Ik heb de indruk dat je het de collega's niet zo kwalijk kan nemen dat ze de afstandsregels en voornamelijk het gebruik van blauw/amber verkeerd doen. Er is (zeker voor de mensen die al wat langer van de academie weg zijn) nauwelijks tot geen aandacht voor geweest. De meeste collega's weten gewoon niet dat er regels zijn opgesteld m.b.t. het gebruik van blauw, afstanden en veiligheidsmarges..... :-\
-
Dat hoor ik dus ook regelmatig, raar toch eigenlijk dat je in een gevaarlijke situatie bezig bent, en niet weet hoe je het voor jezelf zo veilig mogelijk kan maken?
-
Het heeft vermoedelijk geen prioriteit......
-
Het heeft vermoedelijk geen prioriteit......
Euhm. Regel 1 - eigen veiligheid eerst :-X
-
Ja. Helaas hebben wij met meer situaties te maken waar veiligheid voorop staat en heeft IM schijnbaar niet zo'n hoge prio. Don't shoot the Messenger, ik zie het ook liever anders.
Wellicht dat andere regio's hier wat voortvarender in zijn.
-
Ja. Helaas hebben wij met meer situaties te maken waar veiligheid voorop staat en heeft IM schijnbaar niet zo'n hoge prio. Don't shoot the Messenger, ik zie het ook liever anders.
Wellicht dat andere regio's hier wat voortvarender in zijn.
Huh vreemd maar de dienders die ik ken en spreek hebben wel de intentie eerst eigen veiligheid en zeggen niet van we hebben meer situaties.
Maar ach het is het zelfde gedrag als met veiligheidsvesten,totdat het een keer fout gaat en dan??
-
Het heeft vermoedelijk geen prioriteit......
Raar, moet je eens goed over nadenken misschien.
-
Mensen, volgensmij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik snap jullie reactie maar.... nogmaals, don't shoot the Messenger. Ik kan er ook niets aan doen dat veel van de oudere collega's geen flauw idee hebben van de IM richtlijnen.
Sterker nog, veel collega's denken dat blauw juist veiliger is!
Waarom dit is weet ik ook niet, ik weet dat het pas sinds een paar jaar op de PA wordt aangeleerd (aldus een docent). Meer dan gissen kan ik dus ook niet.
-
De docent heeft ook volledig gelijk! Blauw is, in de basis, ook veiliger dan geel..
Waarom? Als er blauw staat te knipperen, dan staat er politie en die kan je bekeuren.. Bij geel heb je eigenlijk niets te vrezen en kan 't gas erop.. Dan wordt je niet als politieagent herkend..
Gewoon de dagelijkse praktijk.. en vaak strijdig met de richtlijn, dat wel..
-
De docent heeft ook volledig gelijk! Blauw is, in de basis, ook veiliger dan geel..
Waarom? Als er blauw staat te knipperen, dan staat er politie en die kan je bekeuren.. Bij geel heb je eigenlijk niets te vrezen en kan 't gas erop.. Dan wordt je niet als politieagent herkend..
Gewoon de dagelijkse praktijk.. en vaak strijdig met de richtlijn, dat wel..
Hoe doen jullie dat dan bij de DCIV? Als je een rijstrook afblokt bij een ongeval op de A10.
Ik weet dat wij vroeger gewoon met blauw stonden, maar dan praat ik ook over een paar geleden. Dat was in de tijd dat we nog met de S60 reden en alleen blauw hadden. Onee ik lieg, we hadden ook nog een klein amber lampje achter het achterruit, wat bijna niet opviel.
-
Ik vermoed ook dat silque bedoelt dat het van hogerhand geen prioriteit heeft om dit soort bijscholing te doen. Sowieso als ik zo links en rechts hoor hoe weinig men hoeft te doen voor het vuurwapen dragen en het mogen rijden met OGS.... Komt bij mij soms een beetje knullig over.
En voor een groot deel denk ik niet dat dit op de werkvloer verkeerd gaat. Maar bij management keuzes, en budgetten, en tijd, en..... Altijd wel een reden om iets niet te doen.... 98uiye
-
Hoe doen jullie dat dan bij de DCIV? Als je een rijstrook afblokt bij een ongeval op de A10.
Ik weet dat wij vroeger gewoon met blauw stonden, maar dan praat ik ook over een paar geleden. Dat was in de tijd dat we nog met de S60 reden en alleen blauw hadden. Onee ik lieg, we hadden ook nog een klein amber lampje achter het achterruit, wat bijna niet opviel.
In principe amber, tenzij... Ik heb ook wat trainingen gegeven over IM aan collega's en het ook zo uitgedragen. Blauw heeft nu eenmaal een meer afremmende werking dan amber, zoals Zijlvaart ook aangeeft. Eigen veiligheid eerst!
-
In principe amber, tenzij... Ik heb ook wat trainingen gegeven over IM aan collega's en het ook zo uitgedragen. Blauw heeft nu eenmaal een meer afremmende werking dan amber, zoals Zijlvaart ook aangeeft. Eigen veiligheid eerst!
Duidelijk. En heel begrijpelijk.
Misschien omdat ik van de oude stempel ben, zou ik eerst kiezen voor blauw. Maarja, ik ben ook niet anders gewend.
Even omschakelen dus. e050
-
De docent heeft ook volledig gelijk! Blauw is, in de basis, ook veiliger dan geel..
Waarom? Als er blauw staat te knipperen, dan staat er politie en die kan je bekeuren.. Bij geel heb je eigenlijk niets te vrezen en kan 't gas erop.. Dan wordt je niet als politieagent herkend..
Gewoon de dagelijkse praktijk.. en vaak strijdig met de richtlijn, dat wel..
In principe amber, tenzij... Ik heb ook wat trainingen gegeven over IM aan collega's en het ook zo uitgedragen. Blauw heeft nu eenmaal een meer afremmende werking dan amber, zoals Zijlvaart ook aangeeft. Eigen veiligheid eerst!
En hier gaat het mis. Als ook de politie zich zou houden aan de IM regels dan gaat men bij Amber ook meer afremmen in het vervolg. Immers het kan ook Politie zijn! O0 Ook het publiek weet dat de politie liever Blauw voert dan Amber en reageert dusdanig. 8)
En taakblindheid is waar ik wanneer ik met de TMA ter plaatse kom nog wel eens tegen aan loop. Zoals ik vaker al heb gezegd is men te gefocust op wat er is gebeurt en vergeet men veelal zijn/haar eigen veiligheid. :-\
Dit is bij alle takken van sport, ook bij mijn collegae.
Ik bel soms in het voorbij rijden de mensen zelf op om te vragen of:
-het nodig is om de deuren van de voertuigen open te laten staan en zo de rijstroken nog meer te knijpen.
-het niet vertandiger is om via de bijrijderskant uit te stappen(ook voor de heren brandweer en berging....)
-enz.
Ik zeg niet dat ik alles perfect doe, maar ben zelf heel blij als ik er over wordt aangesproken. Dat kan een volgende keer betekenen dat ik zeker veiliger werk.
Waar ik mij veel vaker aan stoor zijn de mensen die een voertuig "neergooien" bij een incident terwijl de collegae er al zijn en wel hun voertuig netjes hebben neergezet. Wees niet zo slordig met het leven van een ander. Een vrachtautochauffeur verwacht niet dan een auto wordt neergezet, iemand eruit springt en het voertuig achterlaat. Dit kan tot gevolg hebben dat de vrachtauto niet kan remmen met alle gevolgen van dien. En kom nou niet met "dat is de schuld van de chauffeur, die moet zijn snelheid dusdanig hebben om dit te kunnen opvangen", dat brengt de schade aan personen niet terug. :-\
Al met al vind ik ook dat het juist de jongere generatie is die weer bij Blauw blijft, net zo goed als de oudere die eigenlijk niets af weten van IM. De generatie die er tussen in zit weet uit ervaring waarom de regels zo zijn. De jongere heeft vaak zoiets van "ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet". MAW het opnieuw uitvinden van het wiel.... ::)
-
Sowieso als ik zo links en rechts hoor hoe weinig men hoeft te doen voor het vuurwapen dragen en het mogen rijden met OGS.... Komt bij mij soms een beetje knullig over.
Ben ik niet met je eens, de training voordat je het vuurwapen mag dragen is prima in orde. Het competentieonderhoud als je eenmaal vuurwapen dragend bent is m.i. te weinig.
Zelfde geldt voor de rijopleiding, wij hebben een rijopleiding van twee weken gehad inclusief slippen/circuit. Als je vergelijkt hoe weinig toestemmingsritten wij hebben in vergelijking met bijv. Ambu of brandweer is dit meer dan genoeg, ook hier geldt dat juist onderhoud competenties weer wat te wensen overlaat.
Sowieso, nu ik hier zo over nadenk.... wat zijn er gigantisch veel dingen waar wij de competenties van willen onderhouden: IBT, Schieten, Rijvaardigheid, Wetskennis, EHBO/Reanimatie, IM, Documentherkenning etc..... dan heb ik het nog niet eens over mensen die een nevenfunctie hebben zoals biker, motorrijder, ME......... dan blijft er idd geen dag meer over!!! :-X
Al met al vind ik ook dat het juist de jongere generatie is die weer bij Blauw blijft, net zo goed als de oudere die eigenlijk niets af weten van IM. De generatie die er tussen in zit weet uit ervaring waarom de regels zo zijn. De jongere heeft vaak zoiets van "ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet". MAW het opnieuw uitvinden van het wiel.... ::)
Dat herken ik dan weer niet, juist de jongere generatie zet (bij ons) amber aan op de snelwegen. Dat is ook de generatie die IM heeft gehad op de academie. De mensen die wat langer meelopen houden het vaak op blauw.
-
@HIT:
Als een politieauto met 'blauw' opgesteld staat, dan is dat toegestaan. Het eerste voertuig mag blauw voeren, de rest niet..
Zoals ik al zei is het veel gevaarlijker om met 'geel' te staan. Waarom zou ik er dan voor moeten kiezen om dit bewust te doen? Het idee vind ik wel leuk, maar ik wil dat risico niet lopen..
-
@HIT:
Als een politieauto met 'blauw' opgesteld staat, dan is dat toegestaan. Het eerste voertuig mag blauw voeren, de rest niet..
"ik mag het en waarom zou ik het dan niet doen, zo belangrijk is dat allemaal niet".
Lijkt mij al een antwoord op zich, ja het mag. Is het gewenst? In mijn ogen niet juist om:
En hier gaat het mis. Als ook de politie zich zou houden aan de IM regels dan gaat men bij Amber ook meer afremmen in het vervolg. Immers het kan ook Politie zijn! O0 Ook het publiek weet dat de politie liever Blauw voert dan Amber en reageert dusdanig.
Zie het als een stukje extra opleiding naar het verkeer toe.
Ik heb overigens nergens gezegd dat het niet mag, maar de redenering dat het te gevaarlijk is om met geel te staan geeft dus discussie's of andere voertuigen al dan niet moeten worden uitgevoerd met blauw..... 8)
Ik denk ook overigens dat als deze opmerking: @HIT: Zoals ik al zei is het veel gevaarlijker om met 'geel' te staan. Waarom zou ik er dan voor moeten kiezen om dit bewust te doen? Het idee vind ik wel leuk, maar ik wil dat risico niet lopen..
Hout zou snijden dat er binnenkort heel wat meer bedrijven en diensten op de snelweg met blauw gaan werken ook. Want waarom zou de veiligheid van een politieagent beter moeten worden gewaarborgd dan de veiligheid van de berger of IM aannemer? Overigens denk ik ook dat wanneer dit een criterium wordt er geen rechter daar nog een veroordeling over durft te doen.
-
Het feit ligt er nou eenmaal dat als ik als burger een vop oploop, ik doodgereden wordt. Als smeris niet..
Voor de signaalverlichting geldt hetzelfde. Ik kan daar ook niets aan veranderen, maar maak wel dankbaar gebruik van mijn status; geef me ongelijk, ik wil ook heel thuiskomen..
Dat een 'wegwerker' het zwaarder heeft is simpelweg een feit, maar de overheid kiest hier bewust voor. Maar wegwerkers hebben een bots, een pijlwagen, ik zelden tot nooit..
Overigens, Wat mij betreft bestond de andreasstrip niet, alleen de spijkermat..
Kennelijk gaat het nog te vaak goed, zodat men dat niet nodig vindt.. Ik heb een andere mening..
-
Omdat je het kunt :-\ zijlvaart
Hmmm. Ff een ander voorbeeld.
Een week of 3 á 4 terug kom ik als eerste bij een ongeval. Ik zet mijn auto, alleen voorzien van amber, netjes in fend-off.
Plaats een aantal kegels om een afzetting te creëren.
Vervolgens komen er 3! Politieauto's waarvn de eerste zijn auto met blauwblauw voor mijn auto zet in fend-off en de daarop volgende 2 zetten de auto daar recht achter beide ook met blauwblauw. Later kwam zelfs de eigenlijke wegbeheerder er bij voor staan.
Hierdoor werd de calamiteiten-affzetting onnodig lang maar ook de situatie onduidelijker. En dat alles terwijl alles al veilig stond en er werd verkeer geregeld.
Het was op een 2x2 binnen de bbk op een kleine kruising. Aan 1 zijde 1 rijstrook afgezet. Op dat moment was ik daar met 1collega voor de gemeente (wegbeheerder) als monitoring en calamiteitendienst ivm afsluiting van een belangrijke ader voor de stad.
Wat is daar dan het nut van.
Dat de eigenlijke wegbeheerder het "overneemt" ind ik nog daar aan toe, maar 3! Pol.vtg voor een goede afzetting plaatsen slaat nergens op. En dat is de zelfde gedachtengang dan dat wat jij aanhaald. En daarbij ook ik wil niet aangereden worden en heel thuis komen maar door zulke dingen kan het juist gevaarlijker worden en dan juist door die blauwblauw.
-
Ben ik niet met je eens, de training voordat je het vuurwapen mag dragen is prima in orde. Het competentieonderhoud als je eenmaal vuurwapen dragend bent is m.i. te weinig.
Zelfde geldt voor de rijopleiding, wij hebben een rijopleiding van twee weken gehad inclusief slippen/circuit. Als je vergelijkt hoe weinig toestemmingsritten wij hebben in vergelijking met bijv. Ambu of brandweer is dit meer dan genoeg, ook hier geldt dat juist onderhoud competenties weer wat te wensen overlaat.
Sowieso, nu ik hier zo over nadenk.... wat zijn er gigantisch veel dingen waar wij de competenties van willen onderhouden: IBT, Schieten, Rijvaardigheid, Wetskennis, EHBO/Reanimatie, IM, Documentherkenning etc..... dan heb ik het nog niet eens over mensen die een nevenfunctie hebben zoals biker, motorrijder, ME......... dan blijft er idd geen dag meer over!!! :-X
Dat herken ik dan weer niet, juist de jongere generatie zet (bij ons) amber aan op de snelwegen. Dat is ook de generatie die IM heeft gehad op de academie. De mensen die wat langer meelopen houden het vaak op blauw.
Excuus Silque, ik heb het niet duidelijk geschreven. Doelde met name ook op de herhaling, minder op de originele opleiding. En misschien cru gezegd maar het interesseert me eigenlijk niet hoe dit geregeld is, of wanneer je dat allemaal moet doen. Maar ik wil er van uit kunnen gaan dat de agent die wettelijk toestemming heeft om de max snelheid met 40km/h te overschrijven daar echt goed voor opgeleid is. Want dat is ook de standaard reactie waarom de politie wel sneller mag rijden, omdat ze een gedegen opleiding daarvoor hebben genoten...
Maar goed... ik neig weer offtopic te gaan geloof ik. Valt mij ook nog regelmatig op dat er een zee van blauw is bij een ongevalslocatie en dat er dus zeker ruimte voor verbetering is. Al moet ik zeggen dat ik zowel bij blauw als bij amber geflikker toch even kijk, al probeer ik beide keren (voor zover mijn voorgangers dat toelaten) gewoon door te rijden.
-
Ik denk dat iedere diender wel meer opleiding/onderhoud wilt, maar op een gegeven moment moeten er toch keuzes gemaakt worden. Zoals ik al schets zijn er zoveel dingen die wij moeten onderhouden, daar is gewoon geen tijd voor..... :-\
-
Het feit ligt er nou eenmaal dat als ik als burger een vop oploop, ik doodgereden wordt. Als smeris niet..
Zoals ik al zeg, als dat het criterium wordt dan zie ik nog het een en ander veranderen en in de soep lopen. 8)
Voor de signaalverlichting geldt hetzelfde. Ik kan daar ook niets aan veranderen, maar maak wel dankbaar gebruik van mijn status; geef me ongelijk, ik wil ook heel thuiskomen..
Daar ga ik je absoluut geen ongelijk in geven, echter iets veranderd pas als iedereen veranderd. Wanneer breed bekend is dat de Politie ook overschakelt op Amber dan zal ook het verkeer veranderen.
Dat een 'wegwerker' het zwaarder heeft is simpelweg een feit, maar de overheid kiest hier bewust voor. Maar wegwerkers hebben een bots, een pijlwagen, ik zelden tot nooit..
Wel eens geprobeerd om op plaast te komen bij file? Regelmatig maak ik gebruik van jouw collegae die eigenlijk ander werk moeten/horen te doen. Overigens nog bedankt voor diegenen die ik wel eens vergeet 998765
Overigens, Wat mij betreft bestond de andreasstrip niet, alleen de spijkermat..
FF hoor ;) maar je bent niet goedwijs :-X dat levert denk ik zoveel ongevallen en Politie inzet op dat we daar een aparte handhavings/afwikkelings organisatie voor nodig hebben dan. >:D Want een auto met platte banden schuift lekker door, die haalt die 150m wel vanaf de 140km/h. :-\
Kennelijk gaat het nog te vaak goed, zodat men dat niet nodig vindt.. Ik heb een andere mening..
Deze mening kan ik alleen maar onderschrijven, er gaat meer mis dan dat Nederland te horen krijgt... >:( Niet elke afgereden spiegel hoor je over, ook niet elke spiegel die tegen mensen opkomen >:( of gegooide objectten. >:(
Zoals ik al schets zijn er zoveel dingen die wij moeten onderhouden, daar is gewoon geen tijd voor..... :-\
Lang leve 1 organisatie 1 taak...... 098uo
-
Wat is daar dan het nut van.
Dat de eigenlijke wegbeheerder het "overneemt" ind ik nog daar aan toe, maar 3! Pol.vtg voor een goede afzetting plaatsen slaat nergens op. En dat is de zelfde gedachtengang dan dat wat jij aanhaald. En daarbij ook ik wil niet aangereden worden en heel thuis komen maar door zulke dingen kan het juist gevaarlijker worden en dan juist door die blauwblauw.
Dit is het resultaat van meerdere 112 aanroepen en een wijd verbreide opgave van waarnemingen. Op een centrale komen de telefoontjes binnen, als men veel telefoontjes krijgt met gemixte gegevens moet men uitgaan van de meest ernstige.
Ook zal de meldkamer weten welke wegen over gebeld wordt, en zal er naar ervaring worden afgeroepen.
Dat alle voertuigen met blauw voor je gaan staan is onwetendheid van de regel vaak, maar ook wanneer er geen BRW of Ambu ter plaatse is de afrijdroute willen vrij laten. Ook kan men in het aanrijden niet zien wat de open"veilige" ruimte is en zal men voor jou gaan staan ipv achter. Zelf probeer ik altijd ongeveer 200/350m aan te houden als het kan. Maar je ziet ook vaak het verschil in handelen van de HV diensten wanneer het een IM aannemer betreft of (niet verkeerd bedoeld) een toevallige voorbijganger. Van nr1 verwacht men "veilige"werkruimte, bij nr2 wil dat nog wel eens verschillen.
-
Het is allemaal heel simpel heren en dame,
IM regel,
Eerste hv die tp komt voert blauw en dan komt de wegbeheerder en die zet zijn auto er neer met zijn drip en dan effe bots bestellen(ik doe het vaak al gelijk licht aan info melding) duurt 30 minuten en bots staat er.
En dan gaat die blauwblauw uit van het eerste hv en meer niet en er zijn van die dienders die roepen het is niet veilig en dan zeg ik volmondig je heb gelijk want je staat in je donkere jas en geen veiligheidsvesten aan :)
Meer is het niet.
-
En dan gaat die blauwblauw uit van het eerste hv en meer niet en er zijn van die dienders die roepen het is niet veilig en dan zeg ik volmondig je heb gelijk want je staat in je donkere jas en geen veiligheidsvesten aan :)
Yes die ken ik 098uo
Ik heb niets tegen anders gekleurde mensen in Nederland, mijn peetvader noemt mij "Neger met pigmentprobleem" zelf is hij Surinamer en zo zwart als roet 0098
En op de A4 en de A6 heb ik ook wel eens bewust een donkere agent genegeerd als hij niet een hesje aan had. Gewoon onder de noemer "ik zie je niet". Dan worden ze wel boos, maar ze zien zelf niet eens in dat ze niet zichtbaar zijn. :-X
Pas als je de collega wel in hesje uitgelegd waarom je zo handelt dan is er ineens begrip en wordt de donkere collega ook door zijn eigen collega op de feiten gewezen.
Maar ik heb ook voor de incidenten legio hesjes in de auto liggen. Deel ze ook uit aan de mensen die hem zelf niet bij zich hebben indien nodig. Gelukkig krijg ik ze ook nog weer terug O0
-
Eigenlijk kan ik me alleen maar aansluiten bij silque; die vat het hele probleem mooi samen.
De 'gemiddelde' politieagent (in amsterdam) knoeit maar wat aan als 't over verkeersveiligheid gaat. En neem 't ze maar eens kwalijk. Het woord IM betekent vaak 'iets met een kraan' en dat was 't wel..
Dan ben je gewoon uitgepraat.. Of liever; ben je een knappe jongen als je er nog wel iets van weet te maken als je als laatste terplaatse komt..
Op wie moet je boos worden? Iets met 'cirkel van invloed'..
-
Eigenlijk kan ik me alleen maar aansluiten bij silque; die vat het hele probleem mooi samen.
De 'gemiddelde' politieagent (in amsterdam) knoeit maar wat aan als 't over verkeersveiligheid gaat. En neem 't ze maar eens kwalijk. Het woord IM betekent vaak 'iets met een kraan' en dat was 't wel..
Dan ben je gewoon uitgepraat.. Of liever; ben je een knappe jongen als je er nog wel iets van weet te maken als je als laatste terplaatse komt..
Op wie moet je boos worden? Iets met 'cirkel van invloed'..
En inmiddels weten we uit ervaring dat hard brullen over de mobi ook niet echt helpt....
-
Offtopic...
Soms heeft de Nederlandse politie ook Steady burn. >:D
In Spanje is het blijkbaar normaal dat de politie s'nachts met steady burn rond rijd.
Ontopic...Ambulance dat bij aankomst, direct Amber aanzet. O0
13-03-2013: Quad verliest opzittenden - Meppelweg, Den Haag (http://www.youtube.com/watch?v=f5AuR0VQakk#ws)
User: Forumlid Haageneesch
-
Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer ambulances met blauw maar zonder sirene rijden.
-
Offtopic...
Soms heeft de Nederlandse politie ook Steady burn. >:D
Ontopic...Ambulance dat bij aankomst, direct Amber aanzet. O0
13-03-2013: Quad verliest opzittenden - Meppelweg, Den Haag (http://www.youtube.com/watch?v=f5AuR0VQakk#ws)
User: Forumlid Haageneesch
de zwaailampen van de 4x4 lampen wel maar zwaaien niet (rechts).