Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Henk op 18 juli 2008, 21:42:30

Titel: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 18 juli 2008, 21:42:30
Door de heer van Bochhove, lid van de tweede kamer voor het CDA zijn op 3 juli 2008 de volgende vragen gesteld aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties:
1.   Hebt u kennis genomen van het bericht in de Gooi- en Eemlander van 7 mei 2008 met als kop “Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek”.
2.   Is het juist dat de communicatie bij gebeurtenissen op het water voor de politie, brandweer en GGD slechts verloopt via C2000?
3.   Klopt het dat de marifoon (kanaal 67 en 16) door de aanvullende landdiensten en hun commando niet meer wordt gebruikt?
4.   Is het juist dat de marifoon is verwijderd uit de commando-wagens van de brandweer, waardoor o.a. de communicatie met hulpverleners op het water niet meer mogelijk is?
5.   Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend is, vindt u dit dan een goede ontwikkeling?
6.   Bent u bereid om alsnog te bezien of de communicatie tussen hulpverleningsdiensten en andere hulpverleners op het water primair zou moeten verlopen via de marifoon?
7.   Is er op alle grote binnenwateren die onder het verzorgingsgebied van de kustwacht vallen, in het bijzonder de wateren waarin meerdere veiligheidsregio’s aan elkaar grenzen een probleem op het gebied van de coördinatie op het water?
8.   Is de coördinatie in genoemd gebied, mede gelet op de gebeurtenissen op 5 mei 2008 volgens u voldoende duidelijk en efficiënt, gezien de vereiste spoed om tijdig op de plaats van het ongeval aanwezig te zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, hoe zou dit volgens u beter kunnen worden geregeld?


Het praatstuk van de Gooi- en Eemlander van 7 mei 2008

Helpers kritiseren 'overdaad aan leiding'  Bevelvoerder noemt operatie 'complex'
'Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek'

DOOR HANS VAN KEKEN

HILVERSUM - Voor het slachtoffer, de achttienjarige matroos uit Wijk aan Zee die op het IJmeer van
een  binnenvaartschip overboord sloeg, had het zeer waarschijnlijk niet meer uitgemaakt. Toch miste
de grote speuractie maandagmiddag regie, stellen reddingswerkers en betrokkenen uit het veld.
Over en weer was er, in de hectiek van het moment, soms flinke irritatie. "Politie, brandweer, kustwacht,
iedereen kan met de wet in de hand de regie opeisen. Dan krijg je meerdere kapiteins op één schip",
weet Henk Wijga van de particuliere Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE), die maandag vijftig
minuten na de melding, het slachtoffer uit het water haalde. Hij was als eerste van de circa zeventig
actieve hulpverleners ter plekke. Reanimatie mocht overigens niet baten, de man bleek later overleden.
Wijga is het prototype van de gedreven vrijwilliger, die al 25 jaar zijn reddingsdienst draait. Hij zegt
te merken dat hulpverlening op het water steeds meer het exclusieve domein lijkt te worden van
geleerde heren achter bureaus. "En daarin worden de kustwacht en het hulpvaardige publiek
uitgerangeerd. Juist als het bij zo'n calamiteit op teamwerk aankomt. Dan moet iedereen meehelpen.
Maar neem de communicatie. Die gaat vooral via C2000. Dan kunnen de gewone mensen niet
meeluisteren." Volgens Wijga is het probleem ook bij de landelijke politiek bekend. "Het gaat uiteindelijk
om een machtsstrijd, maar het is nog altijd niet opgelost."

Hoofdofficier van dienst Joop Huizing van de brandweer Hilversum, die maandag een van de leidinggevenden
was, erkent dat er 'veel leermomenten' waren tijdens de zoektocht. "Je kunt oefenen wat je wilt, maar de
praktijk blijkt telkens anders. Met zoveel hulpverleners had men elkaar voor de voeten kunnen lopen,
maar dat is niet gebeurd. Er is hard en goed gewerkt." Huizing ontkent dat onduidelijk zou zijn wie de regie
heeft. "Voor de buitenwacht mag dat zo lijken, maar op operationeel niveau hadden wij een aardig beeld."
Zoals altijd zal ook deze actie geëvalueerd worden, meldt de bevelvoerder. "Maar het was ernstig en complex,
dus we hebben daar alle aandacht voor", aldus Huizing, die het knap noemt dat Wijga 'de speld in de hooiberg
vond'.


Ook in de laatste Nieuwsbrief Waterrand werd al naar het incident verwezen en de vragen die de minister daarover gesteld waren door de heer van Bochove van het CDA.


Nu maar wachten op de antwoorden van de minister.

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Rescue Ranger op 18 juli 2008, 22:49:47
Henk,

zoals het spreekwoord luidt: "als de koe verdronken is dempt men de put". Zo nu ook. Maar denk je nu echt dat er een verandering op gaat treden? Nu wordt er bijvoorbeeld vinger wijzend naar de Brandweer gewezen, maar ook de Kustwacht kan gespreksgroepen gebruiken. En de Kustwacht kan ook de marifoon gebruiken. Waarom neemt de Kustwacht daar dan geen activere rol in. De lokatie is bij uitstek geschikt om de Kustwacht als coördinerend lichaam neer te zetten, we zitten immers op een soort van drielanden-punt van hulpverleningsregio's. Als we dan ook nog eens de verschillende disciplines daarbij noemen dan kan je je lol op. Onder het motto "vreemde ogen dwingen", kan de Kustwacht als extrene hier heel mooi op inspringen. Maar dan moeten zij wel willen.

Als ik de laatste keer aan de Kustwacht vraag waarom zij afschalen, gaan ze af op de berichten van een politie agent die bijna voor het eerst op het strand stond. Tja, das een betrouwbare bron natuurlijk. Terwijl wij een half uur na afschaling en einde incident de persoon in kwestie wel aantreffen.

RR (vlaggen en vaandels kan iedereen zien, als het maar geen koper op schouders is dat blinkt)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: SimonSt op 19 juli 2008, 09:35:24
Ik had gehoopt dat Waterrand hier uitkomt:

Handboek Incidentbestrijding op het water (concept), Hoofdstuk 2:

Voor incidentbestrijding op het water zijn meerdere verbindings- en meldkamers betrokken:
o Kustwachtcentrum
o 112-meldkamer te Driebergen
o Operationeel Centrum KLPD
o Gemeenschappelijke Meldkamers in de Veiligheidsregio’s
o Verkeerscentrales

Het is daarom van essentieel belang om helder vast te leggen wie alarmeert en met wie en waarover communiceert.
Bij de verbindingslijnen dient een onderscheid te worden gemaakt tussen “alarmeren” en “informeren” en tevens tussen de operationele monodisciplinaire informatielijnen en de informatielijnen noodzakelijk voor
multidisciplinaire afstemming.


Deel B, Hoofdstuk 1, paragraaf 2 "Melding & alarmering", bij figuuren 2.2 staat:

Het proces Melding & alarmering bij incidenten op het water is onderstaand gevisualiseerd (met onderscheid in het optreden op de SARwateren en de rivieren, kanalen en binnenwateren).
Uit deze figuren blijkt dat vele partijen zijn betrokken en dat afhankelijk van de regionale afspraken onderling contact wordt gelegd. Het is van groot belang deze afspraken helder en eenduidig vast te stellen.


Mijn conclusie: Waterrand trekt hier helaas geen landelijke lijn in, wat ik dus zelf heel bijzonder en betreurenswaardig vindt, het is juist één van de belangrijkste aanleidingen van het project...
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 19 juli 2008, 10:22:45
Dat is de kern van de zaak, maar een (te) heet hangijzer.
In feite zegt de commissie "het is niet goed geregeld, doe er wat aan!" tegen de politiek, maar adviseert haar er niet in. Met andere woorden ze konden het niet eens worden.

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Rescue op 19 juli 2008, 10:27:37
Ramp op het water ?

Wat is dat ?

Grip 1-4 op het water of  
Een passagiersschip die op de noord-zee vergaat, levert andere communicatie op, of de overstroming van limburg bij hoogwater, of een rondvaartboot die zinkt op het ketelmeer.

Alle drie vergen andere communicatie lijnen..  En C2000 op de noord-zee heeft geen enkele zin.

Bij overstromingen zal c2000 zal daar de boventoon voeren tussen hulpdiensten onderling.  Echter zullen er nog  vele analoge verbindingen bij komen, waaronder de marifoon, amateurverbindingen en analoge verbindingen.

Op de grote rivieren zal c2000 de boventoon gaan voeren, in combinatie met marifoon om de scheepvaart te waarschuwen..

Bij het voorbeeld op de ketelmeer breekt de communicatie pleuris uit..

2 veiligheidsregio's,  4 gemeenten, en kustwachtgebied,  KNRM, KLPD, diverse Brandweer eenheden, ambulancediensten, defensie..
Naast c2000, Marifoon, en een veelvoud van analoge verbindingen en GSM.

Ik heb toch het idee van Waterrand, dat ze nog erg veel met een brandweer bril kijken naar incidenten op het water..    Het passantenhulpverlening op het water, en de verschillende werkwijzen van andere eenheden worden toch over het hoofd gezien..
Daarnaast is niet elke groot water het zelfde... Ook dit binnen het kustwacht gebied het zelfde en vergt ook veel lokale kennis.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 22 april 2009, 10:23:28
Hier staat het allemaal in:

het stuk dat de gemeente Huizen mij niet gaf:  het SAMIJ incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied  (http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1021691.pdf)

Gaarne commentaar, ik ben het nog kritisch aan het doorlezen. Dit is versie 4.0, er is al een versie 5.0, deze gaat aangeboden worden aan de stuurgroep en is daarna een feit. Er is een taak ingeruimd voor "omstanderhulp/schepen"! Eureka!

De rol van de KNRM is belangrijk, ze gaan zelfs gevaarlijke stoffen te lijf, de reddingsbrigade doet alleen aan search and rescue. Hier ligt duidelijk een taak.

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 22 april 2009, 12:42:54
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Frelatieschema.jpg&hash=9d735a2fb1a86aa9aef158382608ea66)

uit het SAMIJ incident bestrijdingsplan.


Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Koen Wiegman op 23 april 2009, 10:36:09
Henk,

Interessant document.
Vooral de beperkte aanwezigheid van de brandweer valt op:

"De OSC valt afhankelijk van het type incident onder een van de procesverantwoordelijke functionaris, ter illustratie: bij verontreiniging is dat de OvD-W, bij ordeverstoring de OvD-P, en bij SAR de SAR liaison. Bij elke incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd operationeel zijn;"
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: muistroom op 23 april 2009, 18:01:47
Je blijft lachen met dit soort schema`s
Zie reddingsbrigade en nummer 2 redden en technische hulpverlening.  ;D ;D :D
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Ernst Brokmeier op 23 april 2009, 20:19:20
Je blijft lachen met dit soort schema`s
Zie reddingsbrigade en nummer 2 redden en technische hulpverlening.  ;D ;D :D
maar volgens mij mist er bij 'ontruimen en evacueren' ook een o in het vakje reddingsbrigade... 8)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Koen Wiegman op 23 april 2009, 23:54:32
Helemaal mee eens.
Ook bij het proces redden zou in de brigadekolom een O moeten staan.

Maar wat vooral mist is een bovenliggende overeenkomst.
De KNRM heeft haar convenant met het KWC en inmiddels dus ook een convenant met NHN.

De brigades hebben lokale afspraken en verder alleen de overeenkomst met BZK over de rampenvletten.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: muistroom op 24 april 2009, 18:08:48
Beste Koen,

In NHN zijn naast lokale afspraken ook schriftelijke regionale afspraken met de meldkamer en worden wij op de monitocode gealarmeerd wanneer de KNRM in ons gebied ingezet wordt. Tevens heb ik begrepen dat het KWC aan het bekijken is of zij ook de (kust) reddingsbrigades kunnen gaan alarmeren
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Brandpreventist op 13 augustus 2010, 20:16:08
De antwoorden van de vragen stonden er nog niet...  :)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20072008-3287.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dEenvoudig%26pst%3d%26vrt%3dreddingmaatschappij%26zkd%3dInDeGeheleText%26dpr%3dAfgelopenDag%26sdt%3dDatumBrief%26ap%3d%26pnr%3d1%26rpp%3d10&resultIndex=5&sorttype=1&sortorder=4 (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20072008-3287.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dEenvoudig%26pst%3d%26vrt%3dreddingmaatschappij%26zkd%3dInDeGeheleText%26dpr%3dAfgelopenDag%26sdt%3dDatumBrief%26ap%3d%26pnr%3d1%26rpp%3d10&resultIndex=5&sorttype=1&sortorder=4)

Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

3287

Vragen van het lid Van Bochove (CDA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de coördinatie bij een zoektocht op het IJmeer. (Ingezonden 7 juli 2008)

1

Hebt u kennisgenomen van het bericht in de Gooi- en Eemlander van 7 mei 2008 met als kop «Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek»?

2

Is het waar dat de communicatie bij gebeurtenissen op het water voor de politie, brandweer en GGD slechts verloopt via C2000?

3

Klopt het dat de marifoon (kanaal 67 en 16) door de aanvullende landdiensten en hun commando niet meer wordt gebruikt?

4

Is het waar dat de marifoon is verwijderd uit de commandowagens van de brandweer, waardoor o.a. de communicatie met hulpverleners op het water niet meer mogelijk is?

5

Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend is, vindt u dit dan een goede ontwikkeling?

6

Bent u bereid om alsnog te bezien of de communicatie tussen hulpverleningsdiensten en andere hulpverleners op het water primair zou moeten verlopen via de marifoon?

7

Is er op alle grote binnenwateren die onder het verzorgingsgebied van de kustwacht vallen, in het bijzonder de wateren waarin meer veiligheidsregio’s aan elkaar grenzen een probleem op het gebied van de coördinatie op het water?

8

Is de coördinatie in genoemd gebied, mede gelet op de gebeurtenissen op 5 mei 2008 volgens u voldoende duidelijk en efficiënt, gezien de vereiste spoed om tijdig op de plaats van het ongeval aanwezig te zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, hoe zou dit volgens u beter kunnen worden geregeld?

Antwoord

Antwoord van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). (Ontvangen 20 augustus 2008)

1

Ja.

2

Politie, brandweer en GHOR (w.o. de ambulances) werken standaard met C2000 en die apparatuur is ook ingebouwd in de verschillende verbindings- en commandovoertuigen van de brandweer. Ook de Kustwacht en de vaartuigen van de Koninlijklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM), de waterpolitie en een gedeelte van de Reddingsbrigades Nederland zijn uitgerust met C2000 apparatuur.

Kustwacht en vaartuigen van de KNRM beschikken ook standaard over marifoon. Daarnaast heeft de brandweer in een aantal waterrijke regio’s in enkele voertuigen zelf marifoonverbindingen aangelegd voor radiocommunicatie met de nautische partners.

3

Marifoonkanaal 16 is het oproep- en noodkanaal en niet bedoeld voor reddingsoperaties. Marifoonkanaal 67 is bedoeld voor opsporing en redding. Op de ruime binnenwateren die in het verzorgingsgebied van de Kustwacht vallen, zoals het IJmeer, beschikt degene die de coördinatie uitvoert vrijwel altijd over marifoon en C2000. Deze zogeheten on scene coördinator staat dus in verbinding met alle betrokken partijen. Het is voor de landdiensten en hun commando bij dergelijke operaties daarom in principe niet nodig via marifoon te communiceren.

4

Voor zover mij bekend is, is er geen marifoonapparatuur verwijderd. Directe communicatie tussen die hulpverleners op het water die niet over C2000 beschikken en de landgebonden hulpdiensten is in principe niet nodig (zie ook mijn antwoord op vraag 3).

5

Het antwoord op de vorige vraag is niet bevestigend.

6

De betrokken organisaties evalueren dit incident. Voor een goede besluitvorming over eventuele maatregelen, waaronder bijvoorbeeld de communicatie per marifoon, dienen de resultaten van de evaluaties beschikbaar te zijn.

Waar nodig zullen de betrokken organisaties hun communicatieplannen en -procedures zelf aanpassen. In afstemming met het project Waterrand zal ik de leerpunten van de evaluaties extra onder de aandacht van de overige regio’s brengen waarvoor deze relevant zijn.

De wijze waarop de communicatie het meest effectief kan verlopen is een onderwerp dat een belangrijke plaats inneemt bij het denken over de incidentbestrijding op het water. Al eerder heb ik samen met mijn collega van Verkeer en Waterstaat stappen ondernomen om hierin verbetering te brengen door het initiëren van het project Waterrand. Ik ga bij het antwoord op vraag 7 in op dit project.

7

Het aangedragen coördinatieprobleem op ruime binnenwateren doet zich niet alleen voor in de gebieden waar de kustwacht optreedt, maar ook op andere binnenwateren. Dit probleem is al eerder geconstateerd en dat was in 2006 voor mijn collega van Verkeer en Waterstaat en mij aanleiding om opdracht te geven voor het project Waterrand. Dit project wordt in materiële zin ondersteund door BZK en V&W, de uitvoering is in handen van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het eindresultaat is een handboek voor incidentbestrijding op het water. Coördinatie, samenwerking en communicatie zijn hierin sleutelbegrippen. De eerste resultaten van het project zijn neergelegd in het concept-handboek incidentbestrijding op het water. Dit concept wordt nu getoetst in een aantal veiligheidsregio’s en eind 2008 zal de implementatiefase kunnen starten. Het handboek zal eind dit jaar aangeboden worden aan het Veiligheidsberaad, met het advies het in alle regio’s die met deze problematiek te maken hebben te implementeren.

Voor verdere bijzonderheden over dit project verwijs ik naar http://www.waterrand.nl (http://www.waterrand.nl). Het project Waterrand neemt bij het opstellen van het handboek de resultaten van evaluaties van recente incidenten op het water mee. Ook de evaluatie van dit incident op het IJmeer.

8

Het betreffende incident wordt in de maanden juli en augustus geëvalueerd. Daaruit zal moeten blijken of er verbeterpunten ten aanzien van onder andere de coördinatie en communicatie zijn. Indien dat het geval is het primair aan de regio om maatregelen treffen. Ik zal op dit proces actief toezien.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Brandpreventist op 13 augustus 2010, 20:20:47
Gaat over dit incident: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22716.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22716.0.html)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Highlander op 14 augustus 2010, 21:44:12
Hier staat het allemaal in:

het stuk dat de gemeente Huizen mij niet gaf:  het SAMIJ incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied  (http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1021691.pdf)

Gaarne commentaar, ik ben het nog kritisch aan het doorlezen. Dit is versie 4.0, er is al een versie 5.0, deze gaat aangeboden worden aan de stuurgroep en is daarna een feit. Er is een taak ingeruimd voor "omstanderhulp/schepen"! Eureka!

De rol van de KNRM is belangrijk, ze gaan zelfs gevaarlijke stoffen te lijf, de reddingsbrigade doet alleen aan search and rescue. Hier ligt duidelijk een taak.

Henk
De laatste bij mij bekende versie is 6.1. Of dat echt de laatste versie is durf ik niet te zeggen.
Er staat een versie op http://www.nifv.nl/upload/180800_668_1256221615192-Incidentbestrijdingsplan_IJsselmeergebied.pdf (http://www.nifv.nl/upload/180800_668_1256221615192-Incidentbestrijdingsplan_IJsselmeergebied.pdf)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Brandpreventist op 14 augustus 2010, 22:10:34
Zitten er nog marifoons in de VC-2's? ???
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Maarten op 14 augustus 2010, 22:52:38
Zitten er nog marifoons in de VC-2's? ???

In die van Gouda in ieder geval wel...
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 15 augustus 2010, 04:50:23
In die van Gouda in ieder geval wel...

In G&V niet, flevoland ook niet, harderwijk niet, Amstelland ook niet. Vroeger wel, maar die zijn verwijderd. We hebben nu immers C2000...

In voorkomende gevallen krijgt de OVD een handmarifoon uitgerijkt van ons.

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: jdg112 op 15 augustus 2010, 07:36:02
In Flevoland heeft de VC2 nog wel een marifoon.
Ook de OVD's & duikwagens hebben een marifoon.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 15 augustus 2010, 10:49:41
Ik weet niet of het al gemeld was, maar het is de bedoeling dat de nieuwe boten van de RN rampenvloot uitgerust worden met een marifoon ;)

(Alleen wanneer die boten er komen is nog maar even de vraag ::))
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 15 augustus 2010, 14:43:19
Ik weet niet of het al gemeld was, maar het is de bedoeling dat de nieuwe boten van de RN rampenvloot uitgerust worden met een marifoon ;)

(Alleen wanneer die boten er komen is nog maar even de vraag ::))

Dat vind ik nu een hele mooie ontwikkeling. En die boten moeten er komen. Gisteren hebben ze nog eens uitgelegd wat er nu met het weer aan de hand is, als het op de ene plaats in Europa het extreem warm is, wordt het weer in de andere helft instabiel. Dat effect wordt sterker naar gelang de situatie voortduurt.

Dat wij niet te maken hebben met aanhoudende stortbuien en overlast is toeval, vroeger of laat zijn we een keer aan de beurt en letop, kort daarna hebben jullie je boten!

Overigens is het schema nog onveranderd in de versie 6.1. De reddingsbrigades hebben maar één taak: SAR met slechts een linkje naar redden en technische hulpverlening.
Maar troost je, als HOGE onder "overige SAR eenheden" valt hebben wij er niet meer en niet minder... 0098

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Delta00 op 15 augustus 2010, 15:00:35
Ik weet niet of het al gemeld was, maar het is de bedoeling dat de nieuwe boten van de RN rampenvloot uitgerust worden met een marifoon ;)

(Alleen wanneer die boten er komen is nog maar even de vraag ::))

Ze krijgen dus alleen marifoons en of ook C2000 ?

Delta00
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 15 augustus 2010, 18:19:49
Ze krijgen dus alleen marifoons en of ook C2000 ?

Delta00

Nee, het primaire communicatie middel is/wordt C2000 voor landelijke inzetten, grote evenementen en dergelijke. Voor aanvullende communicatie kan gebruik
gemaakt worden van de marifoon om met andere schepen te communiceren en het faciliteren van burgerinzet en zelfredzaamheid. Daarnaast kan de marifoon uiteraard bij de 'normale' inzetten en diensten gebruikt worden voor communicatie met het KWC.  

Wat er verder gedaan wordt met het in stand houden van het 'RN netwerk' ben ik niet op de hoogte, dit lijkt me echter wel een belangrijk punt voor de rampenbestrijding. Daarvoor wil ik dan voorstellen om een forse hoeveelheid portofoons aan te schaffen en die achter de hand te houden voor rampenbestrijding, de brigades zelf kunnen dan eventueel ook verbindingsmiddelen meenemen, we hoeven dan echter niet bij iedereen op zolder te gaan zoeken naar oude porto's mochten deze nodig zijn, bijvoorbeeld i.v.m. het uivallen van C2000.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Delta00 op 15 augustus 2010, 18:26:39
Oké, dus eigen C2000 randapparatuur voor de rampenvloot met eigen gespreksgroepen ?
Dus de reddingsbrigades kunnen dan de nu ter beschikking gekregen C2000 apparatuur retour geven aan de veiligheidsregio's ? en gaan dus werken met C2000 van de RN ?

Delta00
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 15 augustus 2010, 19:44:24
Oké, dus eigen C2000 randapparatuur voor de rampenvloot met eigen gespreksgroepen ?
Dus de reddingsbrigades kunnen dan de nu ter beschikking gekregen C2000 apparatuur retour geven aan de veiligheidsregio's ? en gaan dus werken met C2000 van de RN ?

Delta00

Of er uiteindelijk ook 'lokaal' gaat worden gewerkt met de landelijke fleetmap en apparatuur via RN is mij niet bekend. Echter zullen de brigades voor de lokale taken vooralsnog gebruik blijven maken van C2000 apparatuur van de veiligheidsregio en/of via de analoge RN kanalen ;)

Over de hoe & wat met de landelijke fleetmap ga ik proberen wat meer te weten te komen, i.v.m. de impletatie van het geheel binnen de lokale procedures en afspraken O0
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Wouter op 15 augustus 2010, 19:53:31
In Flevoland heeft de VC2 nog wel een marifoon.
Ook de OVD's & duikwagens hebben een marifoon.


En (tot mijn enigsinds verbazing) word daar ook daadwerkelijk gebruikt van gemaakt. Heb de OvD zuid bij een incident op de randmeren zich regelmatig horen inmelden bij het KWC.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 15 augustus 2010, 20:54:28
En (tot mijn enigsinds verbazing) word daar ook daadwerkelijk gebruikt van gemaakt. Heb de OvD zuid bij een incident op de randmeren zich regelmatig horen inmelden bij het KWC.

Met welk incident was dat? Ik heb vrijwel alle radioverkeer van afgelopen jaren op band staan en ik kan me niet herinneren dat ooit tegengekomen te zijn.

Dan hebben ze ook onze porto niet nodig.

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: joostvankempen op 16 augustus 2010, 09:40:10
Oké, dus eigen C2000 randapparatuur voor de rampenvloot met eigen gespreksgroepen ?
Dus de reddingsbrigades kunnen dan de nu ter beschikking gekregen C2000 apparatuur retour geven aan de veiligheidsregio's ? en gaan dus werken met C2000 van de RN ?

Delta00

Voor de rampenvloot ja, de vlettenvloot dus... Maar in ons geval hebben we 2 eigen Rescue's die we inzetten voor de veiligheidsregio en daar blijft dus ook C2000-apparatuur van de regio op actief, want die vallen niet onder de rampenvloot en krijgen we van RN dus geen C2000 voor.... Die boten zijn trouwens ook beide voorzien van marifoon.

Het begin is er, maar zoals eerder al vermeld denk ik dat het analoge net alleen al vanwege de kosten nog lange tijd 'intern' gebruikt zal worden...
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Delta00 op 16 augustus 2010, 12:26:25
Moeten jullie voor het gebruik van C2000 betalen aan de veiligheidsregio of is dat nog niet aan de orde ??
Neem aan dat nu de Brandweer moet bezuinigen, men kritisch gaat kijken naar de noodzaak voor C2000 bij de RB's of ??

Delta00
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Uitgerust! op 16 augustus 2010, 12:36:33
Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765


Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 16 augustus 2010, 12:53:58
Moeten jullie voor het gebruik van C2000 betalen aan de veiligheidsregio of is dat nog niet aan de orde ??
Neem aan dat nu de Brandweer moet bezuinigen, men kritisch gaat kijken naar de noodzaak voor C2000 bij de RB's of ??

Nouja er zit natuurlijk verschil in de mate van gebruik, in Den Bosch zal de uitruk ploeg gewoon als brandweereenheid gezien worden en zodanig met c2000 worden uitgerust vanuit de regio. Maar hier in het haagse is het grootste deel van de brigades volledig op C2000 over... Wat inhoud dat wij een behoorlijke hoeveelheid porto's hebben, op de boten, auto's en posten moblifoons en de nodig meuk aan hoesjes, spreeksleutels, pagers en noem het maar op. Ik ben niet geheel op de hoogte, maar de gemeente betaald volgensmij de aanschaf en de gebruikerskosten komen voor rekening van de veiligheidsregio... en dus uiteindelijk weer de gemeente ;)

Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765

Vandaar ook mijn opmerking een aantal berichten terug over het paraat houden van apparatuur voor de RN kanalen, buiten dat er in het land nog bergen met verbindingsmiddelen zijn die op deze kanalen kunnen werken en het netwerk dagelijks operationeel gebruikt wordt ;)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 16 augustus 2010, 14:34:51
Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765


Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)

Daar heb je een belangrijk punt.
Er wordt al jaren gepraat over een analoog back-up systeem achter C2000. Het is ook een van de eisen van de gebruikers bij een upgrade in 2014 (geloof ik, daar weet Hunter alles van).
Bij een kernexplosie bijvoorbeeld zal alleen het spul wat je van buiten het getroffen gebied meeneemt nog werken, alle elektronica er binnen zal niet meer te repareren zijn.
Tijdens de Gay Pride kregen wij de beschikking over zeer geavanceerde analoge Motorola portofoons met een mooi schermpje waar alle info in kwam te staan. “U heeft een hoofdtelefoon aangesloten” en minstens dezelfde feathers als C2000 (nood knop, persoonlijke aanroep en zelfs een tellericoontje die aangeeft wanneer je de zendknop lang genoeg ingedrukt gehouden hebt en kunt spreken) maar een veel beter bereik. De bewakingsfirma had een oplegger bij zich die ondermeer als VC  diende, met een echt hoge (nee, ik begin niet over HOGE)  uitschuifmast. Bovenin de mast zaten ook nog verlichting en camera’s. Mooi overzicht over de omgeving.  De EHBO, de bewaking en de organisatie zaten op verschillende netten die wel aan elkaar gekoppeld konden worden.
Ik denk dat we voor de rampenbestrijding die kant op moeten. Wat voor verbindingsmiddelen staan ons nu ter beschikking, buiten C2000 en marifoon?  Want de marifoon op zich is ook geen oplossing, bij een overstroming in Limburg.
 
Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: peebee op 16 augustus 2010, 14:50:29
Als het water zo hoog staat in de straten, dat de rampenvletten worden ingezet, zijn de steunzenders van c2000 al volgelopen met water en zal de marifoon nog 1 van de weinige middelen zijn om te kunnen communiceren 998765


Groet Tosa (die alvast wat marifoons aan het verzamelen is)

Niet helemaal. Je hebt ook mobiele steunzenders (volgens mij wilde bzk hier op inzetten) en je kan sommige mobilofoon inrichtingen inzetten als bridge/router. Hiermee creeer je een dynamisch netwerk. (Persoonlijk snap ik nog steeds niet dat dit niet standaard in elke HW zit laat staan TS).

Op deze manier creeer je een minder sterk maar fijnmaziger netwerk die aan de uiteinden kan communiceren met wel werkende masten.
Volgens mij ook de oplossing voor dekkingsgaten. Gewoon eis in bestek maken en elk voertuig de mogelijkheid geven :)

Daarnaast is er nog de DMO waarmee je kan communiceren op kortere afstand.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 16 augustus 2010, 14:59:56
Nou specifiek voor de waterkolom de analoge RN kanalen beschikbaar, verder kan het rodekruis nog een lading analoge porto's leveren voor andere diensten. Daarnaast heeft defensie ook nog genoeg spul in alle soorten en maten. En voor de berichtgeving over lange afstand kan DARES worden ingezet :)

Ongeveer de situatie waarop werd geoefend tijdens FLOODEX, alleen zijn delen van de analoge apparatuur behoorlijk verouderd en soms hangt het zelf letterlijk met touwtjes aan elkaar... :P

Henk, weet jij toevallig wat voor systeem dat was?

Op deze manier creeer je een minder sterk maar fijnmaziger netwerk die aan de uiteinden kan communiceren met wel werkende masten.

Daarnaast is er nog de DMO waarmee je kan communiceren op kortere afstand.

Ja, en wat gebeurd er nou als allerlei diensten (politie, brandweer, ambu, reddingsbrigade, defensie etc.) over één of klein aantal masten gaat zenden... juist dan werkt de handel ook niet meer :-\

En DMO zou ik helemaal niet aan willen beginnen... misschien handig voor rond een gewondennest of COPI maar in het veld heb ik dan liever een lading postduiven 0098
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 16 augustus 2010, 15:44:22
Ja dat weet ik, hier heb ik een linkje. En zo analoog is dat dus niet zie ik... e050
 MotoTRBO  (http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.radiodiscount.nl%2Fcomponent%2Fpage%2Cshop.browse%2Fcategory_id%2C1164%2Foption%2Ccom_virtuemart%2FItemid%2C97%2F&ei=B0BpTOv0G4zKOLXyhbkF&usg=AFQjCNGw82AbloH-H-VvtFMygZa3aVIs-w&sig2=tuGkUg-ikxdBWvUVz-P4YQ)

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Brandpreventist op 16 augustus 2010, 15:53:13
Ja dat weet ik, hier heb ik een linkje. En zo analoog is dat dus niet zie ik... e050
 MotoTRBO  (http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.radiodiscount.nl%2Fcomponent%2Fpage%2Cshop.browse%2Fcategory_id%2C1164%2Foption%2Ccom_virtuemart%2FItemid%2C97%2F&ei=B0BpTOv0G4zKOLXyhbkF&usg=AFQjCNGw82AbloH-H-VvtFMygZa3aVIs-w&sig2=tuGkUg-ikxdBWvUVz-P4YQ)

Henk


Deze link werkt beter: http://www.radiodiscount.nl/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,58/Itemid,97/ (http://www.radiodiscount.nl/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,58/Itemid,97/)  ;)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Henk op 16 augustus 2010, 16:03:52
Deze link werkt beter: http://www.radiodiscount.nl/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,58/Itemid,97/ (http://www.radiodiscount.nl/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,58/Itemid,97/)  ;)

http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/ (http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/)

Ik wilde het net verbeteren, maar mijn tijd was om:

http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/ (http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/)

Henk
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Brandpreventist op 16 augustus 2010, 16:16:03
http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/ (http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/)

Ik wilde het net verbeteren, maar mijn tijd was om:

http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/ (http://www.radiodiscount.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,419/category_id,58/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,97/)

Henk

Fabrikant: http://mototrbo.motorola.com/ (http://mototrbo.motorola.com/)
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Maarten op 16 augustus 2010, 16:18:24
Ik denk dat we voor de rampenbestrijding die kant op moeten. Wat voor verbindingsmiddelen staan ons nu ter beschikking, buiten C2000 en marifoon?  Want de marifoon op zich is ook geen oplossing, bij een overstroming in Limburg.

Volgens mij heeft Rijkswaterstaat ook mobiele marifoonmasten om bepaalde dekkingsgaten op te vullen (niet 100% zeker). Dus stel je wilt met je rampenvloot in Limburg op 67 gaan werken (ik noem maar wat), is dat misschien vast wel te realiseren. Alleen moet dit soort zaken vooraf natuurlijk wel afgestemd worden. Maar goed, het maakt natuurlijk weinig verschil of je mobiele C2000 masten invliegt of mobiele marifoonmasten. In beide gevallen moet je een netwerk opzetten. Mogelijk is de analoge marifooncommunicatie wel degelijker (minder geavanceerde techniek, daardoor minder storingsgevoelig) en je hebt meer kans op contact met burgers die zelf over marifoon beschikken.

De marifoon is denk ik zo gek nog niet voor overstromingsrampen, ook eenheden van andere disciplines (ook buitenland), passanten en heli's kunnen dat bijschakelen. Op het analoge RedNed netwerk gaat dat niet lukken. Maar zoals gezegd, het moet wel allemaal afgestemd worden.


Om nog even terug te komen op een andere vraag, over marifoons in de VC:
De Mobiele Commando Units van het KLPD beschikken ook over marifoon. Deze units worden echter pas ingezet bij écht grootschalige calamiteiten en die zul je bij de 'dagelijkse' rampenbestrijding dus niet zo gauw zien.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 16 augustus 2010, 17:57:59
Dat motoTRBO systeem is als ik het zo bekijk in feite een soort uitgeklede versie van TETRA maar dan ook met analoge (-trunking) mogelijkheden ;)

Van mij mogen ze dat soort porto's ook in TETRA versie op de markt brengen.. deze zijn vele malen meer geschikt voor het werkt van de waterdiensten. Het liefst ook nog met de analoge mogelijkheden, dan kan je C2000 + RN + Marifoon met één soort porto aan! 098uo

Want zeg nou zelf... Ik zit niet echt te wachten op kleurenschermpjes, leuke menutjes, draaiknoppen met 3 functies, spreeksleutel aansluitingen aan de onderkant en noem het maar op. Dan heb ik liever een portofoon die goed hufterproof is en ook nog eens waterdicht en stofvrij (IP57) en een stuk simpeler in gebruik!

Maargoed wie ben ik 0098
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Dinges op 16 augustus 2010, 18:21:45
Ramp op het water ?

Wat is dat ?

Als deze jongen in Nederlandse wateren gaat branden, of om wat voor reden dan ook moet worden leeggetrokken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33371.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33371.0.html)

heb je best een ramp(je).
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Delta00 op 16 augustus 2010, 18:42:42
Dat motoTRBO systeem is als ik het zo bekijk in feite een soort uitgeklede versie van TETRA maar dan ook met analoge (-trunking) mogelijkheden ;)

Van mij mogen ze dat soort porto's ook in TETRA versie op de markt brengen.. deze zijn vele malen meer geschikt voor het werkt van de waterdiensten. Het liefst ook nog met de analoge mogelijkheden, dan kan je C2000 + RN + Marifoon met één soort porto aan! 098uo

Want zeg nou zelf... Ik zit niet echt te wachten op kleurenschermpjes, leuke menutjes, draaiknoppen met 3 functies, spreeksleutel aansluitingen aan de onderkant en noem het maar op. Dan heb ik liever een portofoon die goed hufterproof is en ook nog eens waterdicht en stofvrij (IP57) en een stuk simpeler in gebruik!

Maargoed wie ben ik 0098

Ja wie ben jij eeeuh, ja je kan het wellicht aan de verbindingscoordinator binnen jullie club doorgeven en wie weet.


Delta00
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 16 augustus 2010, 19:33:44
Ja wie ben jij eeeuh, ja je kan het wellicht aan de verbindingscoordinator binnen jullie club doorgeven en wie weet.

Maar dan zal toch eerst Motorola of een andere fabrikant iets dergelijks moeten ontwerpen en op de markt brengen, vervolgens moet het geheel ook nog aan de nederlandse regeltjes voldoen en worden aangeboden voor C2000... En dan zouden we als verbindingsteam er eens naar kunnen gaan vragen bij de regio en tegen die tijd misschien bij RN ;)

Tot dan kunnen wij ons beter bezig houden met hoe we het beste de huidige C2000 apparatuur kunnen gebruiken en dit soort ideeën worden natuurlijk ook weleens besproken, maarja je kan zelf wel verzinnen hoeveel invloed wij hebben op het geheel.
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Delta00 op 16 augustus 2010, 19:55:22
Maar waarom niet voor de onderlinge communicatie analoog (ip67 waterdicht tot een uur) en op de CP C2000 en analoog.
Zo heb je een natuurlijke scheiding van het geheel en dient de CP als Copi en of spil in het web, hou je ook nog is de kosten een stuk lager.
Of praat ik nu onzin ?

Delta00
Titel: Re: Communicatie bij rampen op het water
Bericht door: Nachtbroeder op 16 augustus 2010, 20:12:24
Maar waarom niet voor de onderlinge communicatie analoog (ip67 waterdicht tot een uur) en op de CP C2000 en analoog.
Zo heb je een natuurlijke scheiding van het geheel en dient de CP als Copi en of spil in het web, hou je ook nog is de kosten een stuk lager.
Of praat ik nu onzin ?

Daar zijn diverse positieve en negatieve argumenten voor te verzinnen, en er is bij ons gekozen om dit zo te doen net als in de rest van de regio. Dit alles in overleg met de VR, brandweer en gemeente.

Enkele positieve punten inzake onderling contact:
- Exclusieve gespreksgroepen voor onderling contact per gebied.. dus niet meer half nederland krakend over de moblifoon.
- Bereik... (hoe gek het ook klinkt ... zeker handig bij grote evenementen of complexe gebieden)
- Meldkamer kan meeluisteren met alle communicatie.
- Eenheden kunnen direct praten met bijv. een aanrijdende ambu of de meldkamer.
- Er kan direct worden overlegt met bijvoorbeeld een duikploegleider op een apart kanaal
- (Specifiek voor strand) Op de RMG-05 is er continue verbinding tussen de reddingsbrigade, strandpolitie, GMK(PMK, CPA, RAC) en knrm.(En het zou handig zijn als de kustwacht hier ook op aanstuurt bij incidenten langs het strand... dat voorkomt enorm veel miscommunicatie en verwarring)

Maar ik stel voor om weer terug te gaan naar de rampensituatie en de daar te gebruiken systemen ;)