'Piraten' frustreren vrijwilligers op Gooimeer
Persberichten >> 2008
De Huizer reddingsbrigade en de KNRM–Huizen hebben tijdens hulpverlening regelmatig last van andere 'hulpverleners' en bergers op het Gooimeer. Men luistert de oproepen af van Kustwacht en Alarmcentrale, bestemd voor de reguliere hulpverleners, en komt in actie. Er ontstaan hierdoor onwenselijke en soms zelfs ronduit gevaarlijke situaties, zo kreeg de fractie van het CDA Huizen te horen tijdens een werkbezoek aan het Huizer reddingsstation.
De bemanning van de Huizer reddingsbrigade en KNRM Huizen komt in circa vijftig procent van de gevallen voor niets naar het station, omdat de andere 'hulpverleners' al uitgevaren zijn. Naast het feit dat dit demotiverend is voor de vrijwilligers die worden weggeroepen van hun werk, en vaak voor niets uitrukken, acht de KNRM de aanwezigheid en acties van een commerciële berger en een zelfbenoemd 'medisch hulpverlener' een gevaar voor de adequate hulpverlening op het water. Zowel de berger als de 'medisch hulpverlener' dragen niet bij aan de structurele veiligheid op het water, omdat hun beschikbaarheid onbekend is. Verder is onbekend wat de status van hun geoefendheid is en heeft de KNRM gefundeerde twijfels over hun vakmanschap.
Wettelijke plicht
Hans Borremans, voorzitter van KNRM Huizen, wijst op de wettelijke verplichting van het Huizer gemeentebestuur om zorg te dragen voor de veiligheid op het water. Op het Huizer gedeelte van het Gooimeer is deze taak opgedragen aan de Huizer reddingsbrigade en de KNRM, die hierover ook verantwoording aflegt aan het gemeentebestuur. Borremans acht het dan ook ongewenst als ongetrainde particulieren zich bezighouden met hulpverlening op het water. In oktober zal er een presentatie worden gegeven aan de burgemeesters van de veiligheidsregio waarin deze knelpunten aan bod zullen komen.
Oefening
De CDA-fractie liet tijdens het werkbezoek weten onder de indruk te zijn van de gedrevenheid en toewijding bij de vele vrijwilligers, die dag en nacht klaarstaan om de veiligheid op het Gooimeer te waarborgen. Na afloop van het werkbezoek mocht de fractie mee op een nachtelijke oefening, waarbij het respect voor de geoefende bemanning alleen maar is gegroeid.
waarom worden jullie geen gelieerde van de KNMR? ::) ::) ???
Heeft men trouwens ook problemen met passanten die hulp aan mensen in nood verlenen?
1735282 | Kustwachtcentrum (KNRM Den Helder) (Schipper) |
he henk,
hier de oplossing voor dit eeuwige gezeik over dat stukje water daar:
wordt lid bij de KNRM!!!!
Het is jammer dat een mooie site als deze bedoeld om ervaringen end. uit te wisselen, word gebruikt om met modder naar elkaar te gooien. Het ergste vind ik dat brieven hier gepubliceerd worden, zonder dat diegene die de brieven verstuurd heeft er van op de hoogte is. Laat staan dat deze zich hier kan verweren. (immers een verhaal heeft altijd 2 kanten, en op dit moment maar 1)
Dit is niet de plek om deze discussie te gaan voeren. Als je je als proffessionele hulpverlener opsteld, ga je hier niet deze onnodige discussies voeren en elkaars organisatie in de grond stampen.
Graag zou ik zien dat op dit topic een slotje komt om erger te voorkomen....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! O0
Tja, echter zowel de KNRM Huizen als HOGE houden zich niet aan de gemaakte afspraken die gemaakt zijn in 2006..Peter, ik heb mijnheer Bogaard keer op keer (hij denkt zo langzamerhand ook "daar heb je 'm weer") en recentelijk in augustus en september 2008 gebeld. Hij vertelde mij dat Koos van der Bent niet langer meer inspecteur was van Noord en er een ander inmiddels zijn taken heeft overgenomen: "Ja, er moet binnenkort weer gesproken worden. Voor dat dit seizoen ten einde is. Nee, mijnheer Hans Borremans gaat niet over jullie PR.
En Henk kan heel goed de koninklijke weg bewandelen door even met de directie van KNRM Hoofdkantoor te bellen.. Echter op een of andere manier kiest men er voor om meningen en persberichten weer te geven via dit forum..
Ik denk dat de voorzitter van KNRM Huizen een grote fout heeft gemaakt. En dat mensen misschien even grondig onderzoek moeten doen naar feiten, wet en regelgeving. De KNRM Brief publiceren is niet echt schoon schip maken en niet de koninklijke weg gaan.. CDA Huizen doet niet anders dan de voorzitter van de KNRM Huizen citeren.
KNRM Huizen had hun probleem met meer tact en wijsheid aan de orde moeten stellen, en hadden heel veel problemen kunnen voorkomen door met HOGE te gaan praten...
Jammer dat HOGE en de berger JSH zich zodanig in een hoek gezet zien, dat ze nu weer alleen via publieke media communiceren. En dan zie je dat je met z'n alleen weer twee jaar terug in de tijd zijn gezet...
Jammer van diegenen die hier ooit bemiddelenende rol hebben gespeeld.. Waaronder de inspanningen van ondertekenaar van de KNRM brief..
Ik kan zeggen dat van piraterij op het Gooimeer absoluut geen sprake is. Echter dit gaat uitsluitend over tact en wijsheid van beide partijen. Ik denk dat wijsheid van de ondertekenaar van de brief weer nodig is.. Bij mijn weten weet iedereen hoe je elkaar kunt bereiken. En anders zie ik dit alleen maar weer escaleren..
*Zucht*
Je kan je natuurlijk wel afvragen of je je conflicten via dit forum tentoon moet spreiden...
Laat ik het zo stellen Henk. Iemand die op deze manier zijn frustratie uit en op deze manier personen bij naam en toenaam noemt vind ik geen "proffessionele hulpverlener", zoals jij jezelf noemt.
Ik vind dit zo'n ongeloofelijk domme manier van discussie voeren wat jij hier doet.
Ga eens in andere forums lezen van de brandweer en ambulance, daar word gewoon normaal met elkaar omgegaan.
Bij jou telt maar 1 ding en dat is jou mening. Luister ook eens naar anderen, dan word het voor iedereen een stuk makkelijker.
;D ;D ;D
P.s. Ik ken het hele verhaal en heb het hele onderwerp gevolgd. Ik geef gewoon mijn mening.
Misschien is het handig om eens te kijken naar de situatie op Urk? Post Watersport en de KNRM ?
In plaats van kinderachtig gedrag in kranten, op internet en ander kinderlijk gedrag? ??? ::)
"Verwarrend"
De reddingsbrigades zijn niet de enigen die reageren op noodoproepen. Bergingsbedrijven of andere niet officiële hulpverleners varen ook rond. Dat kan verwarrend zijn, temeer omdat hun hulp - anders dan die van de reddingsbrigade - niet altijd gratis is. "Voor ons geldt dat het in principe niet uitmaakt wie je uit het water haalt, al is het Joep Meloen. Maar wat er daarna gebeurt, moet door gekwalificeerde mensen gebeuren. Wij hebben in een convenant vaardigheid eisen vastgelegd. Van anderen weten we niet welke status of opleiding ze hebben, of wat voor materieel ze aan boord hebben."
"Daarom kunnen we niet goed met die andere organisaties samenwerken. Dat hoeft ook niet, want wij garanderen met de brigades de volledige dekking van de Randme ren, 24 uur per dag."
"Daarom kunnen we niet goed met die andere organisaties samenwerken. Dat hoeft ook niet, want wij garanderen met de brigades de volledige dekking van de Randmeren, 24 uur per dag."
De Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) speelt een belangrijke rol bij de hulpverlening aan watersporters in midden Nederland, door gespecialiseerde Medische ondersteuning te bieden vanuit Huizen met de snelle reddingsboot Seeker.Stukje van de website van het HOGE
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen centrale meldkamer.
HOGE verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP zoals de door de kustwacht aangestuurde KNRM.
HOGE werkt voor andere dienstverlening dan noodhulp samen met Jacht Service Huizen: JSH.
Als de reddingsboot Seeker op het water is, luisteren wij kan 16 van de marifoon uit.
toch moet ik met alle respect af en toe hier aan denken >:D:
http://www.01.ehbo-post-standdaarbuiten.nl/
wat niet wegneemt dat als je aan het varen bent en je ziet iemand verzuipen/in de problemen je direct hulp moet bieden! 8)
toch moet ik met alle respect af en toe hier aan denken >:D:
http://www.01.ehbo-post-standdaarbuiten.nl/
wat niet wegneemt dat als je aan het varen bent en je ziet iemand verzuipen/in de problemen je direct hulp moet bieden! 8)
GEWELDIG!!!!!!
;D ;D
Henk,
De term OSC is natuurlijk een belangrijk gegeven op het water, los van waar die OSC ook zit.
Kan jij nog eens op een rij zetten wat zijn taken, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en bevoegdheden zijn?
On Scene Co-ordinator (OSC)
De keuze van OSC zal afhangen van de bij de SAR-actie betrokken eenheden. Bij voorkeur zal de OSC beschikken over voldoende ervaring in het uitvoeren van SAR-acties. Het moet een redelijk stabiel platform met voldoende menskracht voor deze extra taak, beschikken over voldoende plot- en communicatiemiddelen en in staat zijn voor langere duur ter plaatse de coördinatie op zich te nemen. Frequente wijzigingen van OSC dienen vermeden te worden.
Een OSC voert in overleg met en onder verantwoordelijkheid van SMC de volgende taken uit:
• het uitvoeren van het zoekplan van de SMC. Het plan kan worden aangepast aan de lokale (weers) omstandigheden, nieuw verkregen informatie, nieuwe ontwikkelingen, endurance reddings-eenheden etc. Zoekgebieden en zoekpatronen worden vastgesteld door de SMC en kunnen, in overleg met de OSC, worden gewijzigd. De OSC speelt een actieve rol bij het wijzigen van het zoekplan als de omstandigheden dit noodzaken, aanpassingen op het zoekplan worden gemeld aan SMC;
• het, voor zover mogelijk, vaststellen van de positie van de personen en/of object waar de SAR-actie zich op richt;
• het coördineren van de inzet van reddingseenheden en het aanwijzen van (deel)zoekgebieden aan eenheden gebaseerd op hun capaciteit. Eenheden die arriveren briefen op hun taak. Onderhoudt verbinding met alle SAR-eenheden ter plekke, geeft het interval aan waarbinnen deelnemende eenheden zich melden bij de OSC.
• het separeren in gebied, vlieghoogte en/of tijd van (lucht)vaartuigen. Wijst een hoogtemeterinstelling toe voor alle deelnemende vliegtuigen;
• het onderhouden van verbinding met de SMC, rapporteert iedere 30 minuten of eerder indien gewenst door middel van een situatie rapport;
• het, na een geslaagde opsporing, aanwijzen van voor de hulpverlening meest geschikte eenheden;
De OSC is verantwoordelijk voor het mondeling dan wel schriftelijk informeren
OPPLAN SAR VERSIE 6
25
van de SMC over de stand van zaken door middel van onder andere de genummerde SAR-SITREP (zie bijlage C26). De identiteit van slachtoffers en overlevenden dient niet via openbare werkfrequenties te worden uitgewisseld. Daarnaast dienen de volgende zaken aan de orde te komen:
- het aantal overlevenden en geborgen slachtoffers;
- het aantal overlevenden en/of geborgen slachtoffers en de plaats waar de betreffende eenheid zal aanlanden;
- de naam en bestemming van SAR-eenheden die overlevenden aan boord hebben;
- de noodzaak van in te zetten extra hulp en/of eenheden.
De SAR-eenheden en de ondersteunende eenheden zijn verantwoordelijk voor het doorlopend informeren van de OSC, waarbij de SAR-SITREP als leidraad dient en bovengenoemde zaken eveneens aan de orde dienen te komen.
Alle betrokkenen dienen zich ervan bewust te zijn dat het hier vaak gaat om informatie van gevoelige aard. Het afluisteren van radiofrequenties door particulieren komt veelvuldig voor. Waar mogelijk dient men communicatiemiddelen te gebruiken die afluistervrij zijn (bijvoorbeeld Inmarsat of communicatiemiddelen voorzien van “versluierde” spraak).
Henk,
Bedankt, maar wat is de SMC?
Henk heb je al ufo's gesignaleerd op de randmeren?
Wat mij een beetje steekt en dat komt door de gebrekkige regelgevening op het water is dat een ieder een oranje boot kan kopen daar vervolgens rescu op plakt en dan hier en daar een paar curcusjes volgt om zich vervolgens medichulpverlener te noemen. vervolgens proberje bij de alarmcentrale en kustwacht je kont tussen de deur te krijgen om ze zo gek te maken jouw te alarmeren in noodgevallen. enige vorm van continuietijd is niet bekend om maar te zwijgen van hoe het is gesteld met het opleidingsnivea. let wel ik gun een ieder zijn hobby maar maar speel niet met mensenlevens. en kijk dan ook niet raar op als je niet als een volwardige hulpverlener word erkent.
Dat een ieder elkaar op het water moet helpen is inderdaad een regel. maar daar wordt volgens mij niet mee bedoeld dat je thuis alle berichten op de marifoon en P2000 afluisterd om er vervolgens met en rubberboot ingericht als een halfe ziekenwagen op af te stuifen en medice of andere soort van hulp te gaan verlenen.
ik ben er dan ook groot voorstaander van om de hulpdiensten te water samen tevoegen tot een dienst met duidelijke regels over opleidingen en ervaringen. alle goede bedoeling ten spijt
Nee koen met deze opmerking schiet jij je doel voorbij. Met samenvoegen bedoel ik de knrm en brigade plus enkele lokale organisatieies en deze moeten dan goed verdeeld zijn over het land. De waterpolitie behoud zijn handhavings taak net als rws, is op het land toch ook gewoon een aparte organisatie. De brandweer moet gewoon stopen met bootjes kopen en doen waar ze goed in zijn, blussen en duiken, en mocht dit nodig zijn op het water dan ligt daar netjes een schip van de waterpartij klaar voor vervoer naar lokatie. Duidelijke afspraaken en opleiding geregeld via Waterrand dat is waar varend Nederland op zit te wachten en niet enkele goed bedoelde hobbyisten met een rubberboot vol pleisters.
Nee koen met deze opmerking schiet jij je doel voorbij. Met samenvoegen bedoel ik de knrm en brigade plus enkele lokale organisatieies en deze moeten dan goed verdeeld zijn over het land. De waterpolitie behoud zijn handhavings taak net als rws, is op het land toch ook gewoon een aparte organisatie. De brandweer moet gewoon stopen met bootjes kopen en doen waar ze goed in zijn, blussen en duiken, en mocht dit nodig zijn op het water dan ligt daar netjes een schip van de waterpartij klaar voor vervoer naar lokatie. Duidelijke afspraaken en opleiding geregeld via Waterrand dat is waar varend Nederland op zit te wachten en niet enkele goed bedoelde hobbyisten met een rubberboot vol pleisters.
Ik denk dat de pilot van de RVR in Noord Holland Noord deze kant opgaat.
Redden is teamwork helemaal juist!
Maar verliezers kent het zeker wel, daar begin je met de dag meer bij te horen Henk.
Je bent een beetje je eigen patrijspoortjes aan het ingoien met je eigen ego, en met je gemuggesift op het web.
Met Vriendelijke Groet,
Tim
Nieuwsblad voor Huizen 16 oktober 2008, voorpagina:
HOGE wil rond de tafel met KNRM
........KNRM Huizen noemde toen andere hulpverleners te water 'piraten'.
De beschrijving van de crisispartners in de memorie van toelichting bij het
wetsvoorstel betreft geen limitatieve opsomming; de Kustwacht, de
beheerders van lucht-, zee- en binnenhavens, de beheerders van vitale
infrastructuur (zoals drinkwaterbedrijven en energiebedrijven) en ook
andere organisaties en bedrijven kunnen afhankelijk van de aard van een
incident, worden aangemerkt als crisispartner.
Vaak zijn deze crisispartners landelijk opererende organisaties of zijn zij
niet gebonden aan één regio, maar bestrijken zij een gebied zo groot als
meer dan een provincie en zijn daarmee niet congruent met de veiligheidsregio’s.
Het ligt in de rede dat de veiligheidsbesturen zo veel als mogelijk
komen tot één afsprakenkader met een bovenregionaal opererende crisispartner.
Een proactieve houding van de crisispartner en de veiligheidsregio’s
in deze is onontbeerlijk.
De Kustwacht is een uitvoeringsorgaan dat zich alleen in zeer specifieke
gevallen op bepaalde gemeentelijk ingedeelde ruime binnenwateren zoals
de Waddenzee, het IJsselmeer en de Westerschelde bezighoudt met het
zoeken en redden van slachtoffers, aangeduid als SAR-incidenten. Voor
het overige is het taakgebied van de Kustwacht beperkt tot het Nederlands
deel van de Noordzee (de Exclusieve Economische Zone) en ter nakoming
van internationale afspraken zelfs buiten die zone.
De primaire verantwoordelijkheid voor het redden van mens en dier op
gemeentelijk ingedeeld water maakt onderdeel uit van de brandweerzorg
en ligt derhalve bij het college van burgemeester en wethouders. Dit geldt
zowel in de huidige wetgeving als in het voorliggende wetsvoorstel.
Het college van burgemeester en wethouders bepaalt bij wie de taak van
het redden in een voorkomend geval belegd wordt: bij de (regionale)
brandweer, de Kustwacht of mogelijk een andere (particuliere) partij. Het
ligt voor de hand dat daarbij gebruik wordt gemaakt van de daarvoor het
best toegeruste organisatie. De veiligheidsregio kan hierover met de Kustwacht
als crisispartner afspraken maken. Over deze inzet en de coördinatie
ervan worden in de voorbereiding afspraken gemaakt en procedures
vastgesteld. Dit wordt vastgelegd in het regionaal crisisplan dat het
bestuur van de veiligheidsregio ingevolge artikel 14 van het wetsvoorstel
dient te vast te stellen. De rolverdeling en wijze van coördinatie tussen de
crisispartners bij bestrijding van incidenten op het water wordt nader
vorm gegeven in het project «Waterrand». Ik ga er vooralsnog van uit dat
deze rolverdeling geïmplementeerd kan worden in het juridisch kader van
het nu voorliggende wetsvoorstel.
Het wetsvoorstel veiligheidsregio’s brengt geen wijzigingen in de verhouding
tot de Wet bestrijding ongevallen Noordzee ten opzichte van de
huidige situatie met de Wet rampen en zware ongevallen. Bij de rampenbestrijding
in het gemeentelijk ingedeeld gedeelte van de Noordzee wordt
ingevolge de Wet bestrijding ongevallen Noordzee afgeweken van het
systeem waarbij het zwaartepunt van de bestrijding bij de lokale overheid
ligt. Op de Noordzee blijft voor de coördinatie de minister van Verkeer en
Waterstaat verantwoordelijk, die bij de uitvoering moet handelen in overeenstemming
met de ministers wie het mede aangaat. Dit is de minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties indien lagere overheden
zijn betrokken.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg134.imageshack.us%2Fimg134%2F8576%2Fcobraol3.th.jpg&hash=a09e76804e8a0f85f9ffe42d98eafdf5) (http://img134.imageshack.us/my.php?image=cobraol3.jpg)(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg134.imageshack.us%2Fimages%2Fthpix.gif&hash=8c8c94782c988e83727e3020bf785db8) (http://g.imageshack.us/thpix.php)
uch kuch kuch uch
Als Audio Rent geen geld meer sponsort heeft HOGE er nog een probleem bij.
Henk
Hej henk,
Waar was die proffesionele berger JSH nou gister?
Met die aanvaring? te mistig?
Valt er wat te bergen is ie er niet!
Wat een lachertje!
Blauw?
Dit is een ideale klus voor een berger om dit schip terug naar een haven te slepen, mits de proffesionele berger beschikt over een boot welke vrachtschepen kan slepen. Volgens de website van de knrm is het schip door een berger terug gesleept (niet JHS ga ik van uit) Ik ga er van uit dat dit schip voor JHS net iets te groot is om terug te slepen.
9910001
Hij was wel op het water, maar de kustwacht vond dat er voldoende boten bij waren. Het was een zinloze aktie. Het gat was zo groot, dat er geen pomp ter wereld dat had bij kunnen houden. Gelukkig was ie niet geladen en bleef tie drijven op de laadruimte, want alleen de beun liep vol. Ik heb horen vertellen (it's only hearsay) dat de stuurhut onbemand was en dat het schip op de stuurautomaat voer. De marifoon stond op het verkeerde kanaal en daarom reageerde hij niet op aanroepen.
Jachtservice Huizen is later op mijn aandringen toch gegaan, maar kwam onderweg naar de opgegeven positie een zeilboot zonder navigatiemiddelen tegen bij de Hollandse Brug die in de mist verdwaald was en daardoor aan de grond gelopen. Losgetrokken volgde deze een koers die hem direkt weer op de ondiepte bracht - je zag de boeien ook niet meer- en toen heeft ie besloten om de zeilboot naar de haven te begeleiden.
Hij heeft een punt, als hij zich bij de Frans meldt bij een bergingsklus wordt ie toch altijd weggestuurd dus dit was zinvoller dan weggestuurd worden.
Later is de Meander nog wel ter plaatse geweest met een fotograaf, we hebben mooie foto's van de Simac tijdens de aktie.
Henk
Deze week in "zeilen": (http://zeilen.nl)
Achtergrond
Redders versus redders, het conflict tussen de KNRM en de Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer blijkt "een eeuwigdurende soap".
Lees hoe een stagiaire van zeilen er helemaal niets van begrijpt.
Henk
Dat een stagiaire er niets van snapt is ook knap logisch.
Voor een buitenstaander is het ook bijna niet te begrijpen wat hier gebeurt op het het gooi-en Ijmeer.
De brigades en de KNRM gaan ook niet in discussie over het eenzijdige verhaal wat hier door Henk steeds word verteld,want Henk verdraaid toch steeds de feiten in zijn Hoge of berger voordeel.
Buitenstaanders krijgen hierdoor een beeld wat niet op waarheid berust.Jammer :-\
Hoge verschuilt zich ook altijd achter de berger.
Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.
Als watersporter erger ik me al heel lang aan het zeer brutale gedrag van de berger,maar aangezien er bijna nooit politie vaart is het hier een soort van vrijstaat geworden waar je zonder probleem je gang kunt gaan.
De KNRM en brigades ,die er samen voor zorgen dat er altijd word gevaren integendeel tot de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".
Ik heb altijd kanaal 16 bijstaan en spreek regelmatig jongens van de reddingboten en lees het forum hier en stoor me daarom aan de negatieve berichten die door Henk in de media worden gebracht. >:(
Dus hierbij doe ik als fervent zeiler een goed woordje voor de redders met hun goede werkzaamheden.
Ga zo door redders,..ik ben trots op jullie! O0
Batavier >:(
Voor een buitenstaander is het ook bijna niet te begrijpen wat hier gebeurt op het het gooi-en Ijmeer.
Als watersporter erger ik me al heel lang aan het zeer brutale gedrag van de berger,maar aangezien er bijna nooit politie vaart is het hier een soort van vrijstaat geworden waar je zonder probleem je gang kunt gaan.
(...)
Dus hierbij doe ik als fervent zeiler een goed woordje voor de redders met hun goede werkzaamheden.
Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.
de berger en Hoge hebben dan ook flink last van deze "piratenpraktijken".
Verder pleiten we voor een duidelijk onderscheid tussen pech en nood. Aan de wal is dat duidelijk: bij pech bel je een hulpdienst, bij nood bel je 112. Op het water zou die scheiding er ook moeten zijn. Wij zijn voor de noodgevallen.
Ongemakken of pech onderweg zouden eventueel bij HOGE en dergelijke partijen terecht kunnen komen.
Wij willen van de Kustwacht weten welke eisen zij stellen aan partijen die zich aanbieden als hulpverleners.
(...)
Maar dan nog is een duidelijke kwaliteitsnorm belangrijk.
Welke feiten zijn bijvoorbeeld wanneer door mij verdraaid. Het "niet reageren van de echte helden en redders hier van de reddingsbrigades en KNRM" zou je ook kunnen uitleggen als het niet kunnen verdedigen van een onverdedigbaar standpunt en er dan ook maar niet aan beginnen. Elke discussie met een zo'n "reguliere redder" over waar HOGE voor staat durf ik aan. Tot nu toe gaat zo'n discussie nooit over de inhoud, hoezeer ik me daar ook op probeer te richten.
Henk
Maar inplaats van een kwaliteitstraject in te gaan, blijft men liever met modder gooien, of zeer onhandige uitspraken doen..
Dat is een heel bijzonder standpunt. Er is een aanval op HOGE in de krant, waarbij HOGE voor van alles en nog wat uitgemaakt wordt. En je mag daar geen weerwoord op hebben want dan maak je de KNRM zwart.
De Radio Controledienst op je dak sturen is normaal. Vreemde bril heb je op... Je ziet het helemaal gekleurd.
Henk
Ja, het ligt allemaal aan HOGE, wij gooien met modder door tegen te spreken dat we niet opgeleid zijn, en we hebben de KNRM voor paal gezet door geen illegale zendapparatuur in ons bezit te hebben.
[/i]
Toch zijn we achter de schermen druk. Hier bijvoorbeeld de Gooijer, afgelopen zaterdag "onder zeil".
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Faudio-rent.nl%2Fplaatjes%2FdeGooijer_onder_zeil_klein.jpg&hash=0ca6dc6c7dff68a68505c50a73644bf4)
Foto HOGE
Hallo Rescue,
Misschien was ik scherp maar iksta er wel achter.
Wat de kwaliteitsnorm betreft,....tja,.....iedereen heeft nu z'n eigen normen,en wat nu het beste is daar kunnen we lang over twisten want een ieder is wel ergens goed in!
Het veiligste stukje water ben ik niet met je eens.Een heel druk stuk water met de Hollandse brug als een gevaarlijke flessehals waar ik meer dan eens in de drukke vaargeul rakelings ben gepasseerd door de boten van JSH(de berger) zodat m'n zoon door de boot viel en z'n hoofd bezeerde.Even later kwam ook de Hoge boot aanvaren op dezelfde aso manier >:(.Zo'n 300 meter verderop lag een zeilboot met prachtig mooi weer net buiten de geul vast. Op CH.16 was niks te horen geweest over een spoedzaak,alleen de bewuste boot die aan het KWC meldde dat hij vastlag en sleephulp van een KNRM boot vroeg aan het KWC.De KNRM boot kwam met gepaste snelheid aanvaren,maar toen had de kaperboot z'n prooi alvast.De schipper van het zeiljacht ken ik persoonlijk.Ik heb hem later nog gesproken.Hij vertelde dat de schipper van de JSH boot zich voordeed als de reddingsboot.Hij was blij dat hij geholpen werd door de redder,maar Nadat hij los was en de echte KNRM boot aan kwam werd hem gevraagd even snel z'n naam te geven en een handtekening te zetten want ze moesten snel weer weg (toen de KNRM arriveerde).De berger blijkt zich dus voor te doen als de gealarmeerde redder en strijkt op die manier verzekeringspremies open laat verbouwereerde watersporters achter die hier niet om vroegen.
Ikzelf heb bij de politie en het KWC een klacht ingediend over het volstrekt aso vaargedrag van JSH en HOGE(zij voeren op z'n minst 40 knopen in een drukke vaargeul waar je 20 kilometer per uur mag).
Kwc en politie verklaarden op de hoogte te zijn van de capriolen van dit kaper tweetal en al vele klachten te hebben ontvangen maar het KWCkan er niets mee en de politie heeft geen capaciteit/mankracht en middelen om dit probleem aan te pakken.
Het is hier op het water dus een vrijstaat en het is wachten op het moment dat het eens goed fout gaat op het Gooi-enIJmeer met JSH en HOGE.Zelfs de politie weet niet hoe ze aan te pakken. :-\
Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!
Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
Ik en andere watersporters zijn de dupe en maken het van dichtbij mee.
Ik hoop jij op een veiliger stukje water mag ronddobberen
O0
Hallo Rescue,
Misschien was ik scherp maar iksta er wel achter.
Wat de kwaliteitsnorm betreft,....tja,.....iedereen heeft nu z'n eigen normen,en wat nu het beste is daar kunnen we lang over twisten want een ieder is wel ergens goed in!
Het veiligste stukje water ben ik niet met je eens.Een heel druk stuk water met de Hollandse brug als een gevaarlijke flessehals waar ik meer dan eens in de drukke vaargeul rakelings ben gepasseerd door de boten van JSH(de berger) zodat m'n zoon door de boot viel en z'n hoofd bezeerde.Even later kwam ook de Hoge boot aanvaren op dezelfde aso manier >:(.Zo'n 300 meter verderop lag een zeilboot met prachtig mooi weer net buiten de geul vast. Op CH.16 was niks te horen geweest over een spoedzaak,alleen de bewuste boot die aan het KWC meldde dat hij vastlag en sleephulp van een KNRM boot vroeg aan het KWC.De KNRM boot kwam met gepaste snelheid aanvaren,maar toen had de kaperboot z'n prooi alvast.De schipper van het zeiljacht ken ik persoonlijk.Ik heb hem later nog gesproken.Hij vertelde dat de schipper van de JSH boot zich voordeed als de reddingsboot.Hij was blij dat hij geholpen werd door de redder,maar Nadat hij los was en de echte KNRM boot aan kwam werd hem gevraagd even snel z'n naam te geven en een handtekening te zetten want ze moesten snel weer weg (toen de KNRM arriveerde).De berger blijkt zich dus voor te doen als de gealarmeerde redder en strijkt op die manier verzekeringspremies open laat verbouwereerde watersporters achter die hier niet om vroegen.
Ikzelf heb bij de politie en het KWC een klacht ingediend over het volstrekt aso vaargedrag van JSH en HOGE(zij voeren op z'n minst 40 knopen in een drukke vaargeul waar je 20 kilometer per uur mag).
Kwc en politie verklaarden op de hoogte te zijn van de capriolen van dit kaper tweetal en al vele klachten te hebben ontvangen maar het KWCkan er niets mee en de politie heeft geen capaciteit/mankracht en middelen om dit probleem aan te pakken.
Het is hier op het water dus een vrijstaat en het is wachten op het moment dat het eens goed fout gaat op het Gooi-enIJmeer met JSH en HOGE.Zelfs de politie weet niet hoe ze aan te pakken. :-\
Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!
Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
Ik en andere watersporters zijn de dupe en maken het van dichtbij mee.
Ik hoop jij op een veiliger stukje water mag ronddobberen
O0
Hoge verschuilt zich ook altijd achter de berger.
Toen de berger nog niet echt actief was deed Hoge ook veel meer actief mee.Nu bijna niet meer.
Batavier >:(
Jaren geleden was het stuk beter.Toen kwam gewoon de reddingsbrigade en voer Hoge ook al rond maar was niet echt van betekenis.Nu verschuilt HOGE zich achter z'n roekeloze vriendje van JSH!
Dus beste Rescue,..veiliger is het hier zeker niet geworden.
O0
Zeiljacht aan de grond bij de GM63
Huizen, 22 maart 2009
Via de Kustwacht komt de melding binnen van een zeiljacht dat vast zou liggen bij de GM63 op het Gooimeer (in de hoek bij de Hollandse brug). Hierop alarmeert de Kustwacht om 12.29 uur Reddingstation Huizen en reddingsbrigade Naarden. Direct na afvaren meldt een berger dat zij ter plaatse is. Echter wil de eigenaar wachten op de hulp van de voor hun gealarmeerde reddingboten. Bij aankomst van reddingboot De Gooier wordt er een opstapper overgezet en een sleepverbinding gemaakt.
Ondertussen is ook reddingboot Johanna Smidt van Reddingsbrigade Naarden ook ter plaatse en blijft stand-by. Het scheeftrekken van het zeiljacht had geen zin omdat de boot een vleugelkiel heeft. De Gooier moest dus de 20 cm dieptetekort zelf overbruggen. Na slechts 20 meter slepen lag het zeiljacht weer in dieper water en was de klus geklaard. De eigenaar en tevens redder aan de wal bedankte de bemanning en kon op eigen kracht zijn weg vervolgen. De Gooier lag om 13.45 uur weer afgemeerd in de botenloods, klaar voor de volgende actie
Met toegestane snelheid uitrukken houdt in een vaartijd van bijna een uur van de Huizer Haven naar de Hollandse Brug. Wat vind jij bv een "gepaste snelheid", 910001?
12.23: de Pike meldt dat ze "vastgelopen is bij de Hollandse brug, aan de Gooimeerkant nabij de GM 63".
12.32: vaart de Cobra van Jachtservice Huizen uit.
12.40: De Cobra is ter plaatse, roept de Kustwacht op.
JSH vaart als een achterlijke naar de vastgelopen boot. Het is immers een wedstrijd: wie het eerste is heeft de poet.
Dat is het enige dat telt. Als ie zich aan de snelheid houdt vist ie achter het net.
Je hebt dit keer helemaal gelijk Henk !!!
De indruk dat JSH als een achterlijke vaart heb ik ook.
Heb hem wel eens vlak langs mijn boot voorbij zien schieten....pfff....levensgevaarlijk gewoon.
Maar dank je Henk voor je toelichting.
Ik begrijp nu tenminste waar het bij JSH werkelijk om gaat ... gewoon ordinair om geld !!!!! en niet om de mensen !! >:(
JSH probeert dus door het afluisteren van KNRM piepers er eerder te zijn en er een financieel slaatje uit te slaan.
Het feit dat je geld kan verdienen aan het leed van anderen is dus een rechtvaardiging voor JSH om als een achterlijke te varen. ?!?!?!?!
Ben er weer wat wijzer van geworden. :-\
Maar of ik er blij mee kan zijn.... ??
Dus de KNRM is ook commercieel? Het is dus een strijd om de pegels tussen de KNRM en JSH volgens jou? Wat is daar mis mee?
Batavier,
Je hebt recht op een mening, en ik verbaas me regelmatig ook over wat er zo rond het gooimeer gebeurd.. Echter je kan daarvoor niet alleen de bal in doel bij Henk en consorten leggen.. Henk communiceert misschien beroerd, echter je kan van anderen partijen ook een stuk wijsheid verwachten..
JSH is de commerciele berger, die duidelijk een klanten kring heeft..
HOGE is een goed bedoelende club die ook zeker credits verdient
De KNRM en reddingsbrigades doen met z'n allen hun best
Laten we blij zijn met ongeveer het veiligste stukje water van Nederland, waar partijen elkaar scherp houden..
Redden en bergen is geen voorbehouden handeling.. Ik blijf me verbazen. En ik weet zeker als partijen een beetje meer naar elkaar luisteren, dat de kwalitieit van hulpverlening nog veel meer omhoog gaat. Van protectionisme is de klant nog nooit wijzer geworden...
Ik vind dat jouw toon, te scherp is geformuleerd.. Ik ben ook benieuwd wat jij verstaat onder echte redders en welke kwaliteits eisen jij daar aan stelt.., Want zolang er geen kwaliteitsnorm is, heb je niets om partijen aan te toetsen..
pro - fes - sio´ neel
[ -sjoo-]
( bijvoeglijk naamwoord
1 van beroep;
2 aan een beroep eigen
Dat vind ik de meest gangbare definitie. Maarja, hoe moet je als KNRM beschrijven dat je graag wil bergen als je je niet "professioneel" mag noemen, omdat dat suggereert dat je er je vak van gemaakt hebt, zoals in: vakbekwaam.
"Gespecialiseerd in" suggereert weer dat je het redden niet je belangrijkste taak vindt, je kunt niet overal in gespecialiseerd zijn.
En toegeven dat je een amateur bent op dat gebied, klinkt alsof je er niet goed in bent, wat niet altijd zo is.
Moeilijk, moeilijk. ???
Henk
Persoonlijk vind ik dat dit topic in zijn geheel niet meer gaat over de Randmeren.
Duidelijk is nu wel dat Henk gewoon de gehele organisatie (KNRM genoemd) op de korrel neemt en niet zoals dit topic heet "de Randmeren". Vergeet niet dat dit ook allemaal vrijwilligers zijn, die keihard leren voor hun hetzelfde doel als waar ook jij je mee bezig houdt.
Nu wordt er een situatie geschetst alsof de KNRM onproffesioneel zou zijn, als organisatie en zijn vrijwilligers, volkomen onterecht.
Vergeet niet dat er in Nederland een heleboel gebieden zijn, die NIET door een berger gedekt worden.
Dat er bij jullie een andere situatie is onstaan (of misschien al was), het zij zo. Maar ga dan niet doen overkomen alsof men maar een onproffesionele club is die maar wat doet.
IK PLEIT ZO LANGZAMERHAND VOOR EEN SLOTJE OP DIT TOPIC.....!!!!!!!!!
> Wie wij zijn > Werken bij de knrm
Werken in de beroepsorganisatie?
De KNRM heeft 50 mensen in vaste dienst. Tien daarvan zijn schipper op de grootste reddingboten van de vloot. Veertig zijn werkzaam in ondersteunende functies vanuit IJmuiden. Daarvan zijn twintig medewerkers technisch en operationeel geschoold. De overige medewerkers zijn werkzaam in administratieve, communicatieve en fondsenwervende functies.
Wanneer zich vacatures voordoen worden deze in de rechterkolom bij vacatures geplaatst.
Beroepsredder worden?
De KNRM heeft tien redders in vaste dienst. Deze beroepsredders vormen de nautische kern van medewerkers en zijn werkzaam op de grootste reddingboten in de vloot. Vacatures worden in sommige gevallen intern gevuld, wanneer vanuit de vrijwilligers gekwalificeerde kandidaten beschikbaar zijn. Overige vacatures worden in de rechterkolom bij vacatures bekend gemaakt.
Jammer dat je het toch nog als een aanval blijft zien, ondanks mijn uitgebreide, beargumenteerde uitleg.
Jammer dat je het toch nog als een aanval blijft zien, ondanks mijn uitgebreide, beargumenteerde uitleg.
Als je je bij alles wat ik naar voren breng aangevallen voelt, ik kan dat gevoel niet bij je weg nemen. Dat is iets van jou, niet van mij.
Maar het seizoen komt er weer aan en er zal vast veel boeiends plaatsvinden. O0
Henk
Henk is geen berger, gaat toch om die tijd maar even heen. Hieruit blijkt dat je gewoon op elke melding vaart, hebt capcodes in je pieper enz enz.......
De Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) speelt een belangrijke aanvullende rol bij de hulpverlening aan watersporters in midden Nederland, door gespecialiseerde Medische noodhulp te bieden vanuit Huizen met de snelle reddingsboot Seeker.
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen gezamenlijke centrale meldkamer. Indien noodzakelijk kan het Kustwachtcentrum de Seeker verzoeken om te participeren in een SAR actie. Alleen in die gevallen valt de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC.
HOGE verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP zoals de door de kustwacht aangestuurde KNRM, als er geen "nood aan de man" is. Een slepende reddingsboot ontrekt zich immers aan zijn primaire taak: het reddingswerk. Wij zijn kiezen er voor beschikbaarte blijven voor noodhulp en laten pechhulp over aan Jacht Service Huizen: JSH, een bedrijf waar wij nauw mee samenwerken en mee oefenen
Henk is geen berger, gaat toch om die tijd maar even heen. Hieruit blijkt dat je gewoon op elke melding vaart, hebt capcodes in je pieper enz enz.......
wat moet je anders met een pieper doen????
9910001
En wat betreft snel varen door de berger, dit is precies het zelfde als snel varen door de reddingsbrigade. Er is geen ontheffing (nodig) voor snel varen door de reddingsbrigade. Op precies dezelfde gronden en argumenten waarmee de reddingsbrigade snel vaart, vaart de berger ook snel, er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt tussen reddingsbrigades en het overige vaar verkeer.
Zinkend jacht in de Haven van Huizen
Huizen, 8 april 2009
Om 15.28 uur alarmeerde GMK Gooi- en Vechtstreek reddingboot De Gooier en de Blaricum-1 voor een zinkend jacht in de Haven van Huizen. Ook Brandweer Gooi- en Vechtstreek wordt gealarmeerd.
Eenmaal ter plaatse blijkt het te gaan om een groot motorjacht waarbij er bij de boegschroef een lek is ontstaan. De schipper van het jacht verteld dat er ruim een halve meter water in zijn boot staat en de pompen het net aankunnen. De motoren doen het niet meer en het schip is inmiddels verdaagd naar lagerwal. De schipper doet het verzoek om zijn jacht naar de kraan te slepen. Hierop heeft De Gooier een sleepverbinding gemaakt en samen met de Blaricum-1 deze naar de kraan gebracht waar de Brandweer en de havenmeesters de zorg hebben overgenomen. De Gooier meert om 16.30 weer af in de botenloods.
De sturing van deze reddingsboot en de hulpverleningsboten van JSH geschiedt in beginsel door onze eigen gezamenlijke centrale meldkamer. Indien noodzakelijk kan het Kustwachtcentrum de Seeker verzoeken om te participeren in een SAR actie. Alleen in die gevallen valt de Seeker onder de aansturing van het KWC cq. de OSC.
HOGE verleent alleen NOODHULP en verricht geen BERGINGS-, SLEEP- of PECHHULP
Van jullie eigen site.........
Leg mij dan maar eens uit waarom jij om die tijd je nest uit kruipt, om vervolgens ergens heen te gaan waar je je niet mee zegt te bemoeien, terwijl je weet dat er genoeg hulp onderweg is. En vervolgens hierover ook nog contact over zoekt met het KWC...... rarara...... :D
Ik weet niet hoe dit bij jullie in de buurt geregeld is maar hier hebben we er strike afspraken over...maar laten we dit even buiten beschouwing laten. Maar zoals al aangegeven in dit stukje gaat de berger lekker hard om eerder dan de reddingsboten tp te zijn...(als ik jou goed bergijp). Nou wil ik ook niet zeggen dat de berger naar een melding moet tuffen maar het verbaast me dat hier geen afspraken over zijn voor zowel de noodhulpdiensten als de bergers.
Weet iemand waar de prio's voor staan in de alarmen vanaf het KWC? Ik heb hier trouwens nog nooit iets over de marifoon over gehoord :-\
"mijnheer" is samen met Matthijs ter eventuele ondersteuning van de Blizzard van Jachtservice Huizen aanwezig geweest in de Seeker, maar de schipper van de door onverlaten losgegooide Jan Plezier sliep aan boord van het schip en heeft het 25 meter lange jacht nadat hij wakker was geworden zelf weer naar de kant gevaren. Dus iedereen kon weer terug. Echt weer een noodgeval voor de komplete vloot reddingsboten van het Gooimeeer.
Don, je mag wel gewoon Henk zeggen tegen mij, laat dat mijnheer maar weg. ;)
Dit vind ik dus weer en typisch geval voor een berger, om hier nu weer meerdere reddingsboten voor in te zetten blijft voor mij niet de juiste keuze. Zeker niet als de berger ook onderweg is. Je zou een vorm van overleg moeten hebben. Ook de kustwacht was het met me eens dat dit niet echt een noodgeval betrof, je zou als kustwacht voor dit soort gevallen meer opties moeten hebben als de inzet van reddingsboten. Vooral omdat er nooit één station, maar altijd automatsch minimaal twee stations worden gealarmeerd.
Als er dan toch een reddingsboot heen moest was mijn keuze de Reddingsbrigade Almere geweest, die boot heeft zijn ligplaats in Almere haven, 100 meter varen van het plaats incident..
Henk
Klinkt goed......!!!!!
Maar, dit is iets wat ligt bij het KWC en deze zal denk ik niet zijn draaiboek hiervoor gaan aanpassen....?
Denk dat je dit kan bereiken, maar dan alleen moeten allebei de partijen openstaan voor suggesties.
Als je hier op het forum elkaar maar dwars blijft zitten en elkaar zoveel mogelijk probeert zwart te maken, dan
wordt het moeilijk om ook met elkaar om tafel te gaan om dit te bespreken.
Ik denk, Henk, dat je teveel van je frustraties en ergenissen die voortkomen uit deze situaties, hier NIET moet gaan bespreken. Dit wekt ergenissen end. op bij jezelf, KNRM, RB, forum-leden e.a., resultaat: geen of moeilijk overleg over de ontstane situaties. Je werkt het zelf in de hand.........
Er hoeft nl. maar iets te gebeuren of je knalt het hier op de site.......... waarom, om je eigen standpunt te verdedigen.
Als Henk de tijd die hij op dit forum zit aan de samenwerking met de knrm en de rb,s steekt zou alles super gaan. ;D
En aan iederen die graag wil mee beslissen wanneer en onder welke omstandigheden en tijden wij wel en niet mogen uitvaren, met de mening van sommige belangrijke (boven de vijfduizend euro per jaar) sponsoren wordt serieus rekening gehouden. Op de site staat hoe je sponsor kan worden. 8)
Henk is het niet zo dat je vroeger lid was van RB Blaricum en dat jij daar op niet zoon fijne manier ben weg gegaan?
Dit is misschien wel de reden dat het nog steeds niet echt lekker loopt.
Ik denk dat je voor jezelf moet spreken en je niet moet profileren als te spreken namens 'alle' forumleden / KNRM / RB / enz... Of je moet de voorzitter / directeur van de RB / KNRM zijn... ::) Maar in iedergeval spreek je niet namens mij...
Er staat toch ook.... "IK DENK", ik spreek niet namens iedereen, het was een opsomming van, om een v.b. te stellen.
Helaas weet ik dat er genoeg zijn die zich ergeren aan Henk z'n uitingen hier op dit forum, BEHALVE PALMPIE.
Zo ;) beter.....
(...)
Ik denk, Henk, dat je teveel van je frustraties en ergenissen die voortkomen uit deze situaties, hier NIET moet gaan bespreken. Dit wekt ergenissen end. op bij jezelf, KNRM, RB, forum-leden e.a., resultaat: geen of moeilijk overleg over de ontstane situaties. Je werkt het zelf in de hand.........
(...)
Er staat toch ook.... "IK DENK", ik spreek niet namens iedereen, het was een opsomming van, om een v.b. te stellen.
Helaas weet ik dat er genoeg zijn die zich ergeren aan Henk z'n uitingen hier op dit forum, BEHALVE PALMPIE.
Zo ;) beter.....
Ok, las nl. op je website dat HOGE alleen voor MEDISCHE noodhulp in aamerking komt. ( Berging geschied door KNRM en JSH) En je gaf zelf al wel eens aan dat je niet voor deze vorm van noodhulp ging varen. Daarom vroeg ik me dat af. Maar i.d.d als je zoveel water over je spiegel krijgt is het geen overbodig luxe.
Het zal wel de manier van schrijven zijn, zoals Rescue hier aangeeft.
Jammer vind ik wel dat je nu al weer de trent hebt gezet voor het aankomende seizoen. (regeltje rood)
Voel mij i.i.g. niet gemotiveerd meer om hier nog tekijken/schrijven. Denk dat dit toch voor meer leden geldt....!!!!
Ok, las nl. op je website dat HOGE alleen voor MEDISCHE noodhulp in aamerking komt. ( Berging geschied door KNRM en JSH) En je gaf zelf al wel eens aan dat je niet voor deze vorm van noodhulp ging varen. Daarom vroeg ik me dat af. Maar i.d.d als je zoveel water over je spiegel krijgt is het geen overbodig luxe.
Hi allen,
Al geruime tijd ben ik niet meer actief op dit forum, maar het lijkt mij beter deze discussie te stoppen. Hier wordt alleen door alle partijen met modder gegooid en deze discussies dragen niet bij aan een professionele waterhulpverlening. Voer deze discussies voortaan dus face-2-face (nee, niet in het bijzijn van de watersporters ;)) en niet op een openbaar forum.
Uiteindelijk wordt er niemand beter van om elkaar openbaar aan te vallen.
Frank
0703025 | Reddingsbrigade Centralisten Gooi en Vechtstreek |
Voor de liefhebbers nogmaals het OPPLAN SAR:
http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/OPPLAN_SAR_02.pdf&t=1211057695&hash=7e43bf70c84cb2d51482b9dc83b144c5
versie 7 heb ik nog niet kunnen vinden op internet.
Als je verwijst naar een boekwerk, verwijs dan naar het goede boekwerk en niet naar een verouderd exemplaar!
Als je verwijst naar een boekwerk, verwijs dan naar het goede boekwerk en niet naar een verouderd exemplaar!
Mogelijk dat je niet in de distributielijst zit vanwege het feit dat je geen deelnemer bent!
Alle betrokken partijen die hem benodigd hebben, krijgen ook een exemplaar.
Ron
DB zegt:
Leve de WOB.
Als links extremisten gekuisde uittreksels uit de nederlandse vuurwapenregisters kunnen laten halen, dan zie ik niet in waarom dit onder de pet hoeft te blijven.
Mijn o2.
P E R S B E R I C H T 6 november 2008
Geachte Redactie,
Huizen, 6 november 2008. Op woensdag 5 november 2008 heeft de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer bezoek “aan huis”gehad van een toeziend ambtenaar van het Agentschap Telecom, in gezelschap van twee politieagenten. Het agentschap Telecom, de vroegere Radio Controledienst, is de instantie die toeziet op de naleving van de regels verbonden aan het gebruik van zendapparatuur. Zij stelde dit onderzoek in naar aanleiding van een klacht die zij ontvangen had van het KNRM station Huizen. Zij beschuldigt HOGE ervan dat zij het radioverkeer van de scheepvaart op internet zet.
HOGE zet gedeeltes van het opgenomen noodverkeer van de waterreddingsdiensten dat via de marifoonkanalen te horen is op het Gooi- Eem- en IJmeer op het hulpverleningsforum.nl als MP3 bestand.
De gelegenheid werd te baat genomen om te controleren of de aanwezige zendapparatuur wel voldeed aan de voorschriften, wat het geval was.
De ambtenaren keken verbaasd op toen HOGE aan de hand van beelden opYoutube, een bekende video site op het internet, kon laten zien dat ook de KNRM zich hier op uitgebreide schaal mee bezig houdt. Als je daar bijvoorbeeld zoekt op “reddingboot” en “IJmuiden”, krijg je daar hele acties gefilmd met webcams aan boord van KNRM reddingboten te zien en te horen, inclusief het gewraakte marifoonverkeer.
Gezien het feit dat het op internet zetten van zelfgemaakte video’s en geluidsfragmenten inmiddels zodanig gemeengoed is geworden dat algemene handhaving ervan onmogelijk is geworden en het feit dat de klager dezelfde handelingen pleegt waarvan ze HOGE beschuldigt, heeft het Agentschap Telecom besloten de zaak te seponeren.
HOGE betreurt het dat de KNRM en HOGE niet overleggen, en gaandeweg steeds verder uit elkaar komen te staan, iets wat geen verbetering oplevert van de hulpverlening op het water.
Henk Wijga
Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer.
Henk,
Ben jij in het bezit van een radio certificaat?
Zo ja, dan weet je ook dat al het radioverkeer wat plaats vindt, dat niet voor jouw bestemd is, beschouwd moet worden als niet gehoord.
Het publiceren van radioverkeer is dan net zo iets als het publiceren van andermans poststukken. En ook daarop zit briefgeheim.
Het verbaast mij dat daar nog nooit wat aan gedaan is! Misschien wordt het wel eens tijd.
Ron
Je zou zeggen dat de burgerij trots mag zijn op de prestaties van haar hulpdiensten en daar ongecensureerd kennis van mag nemen.
Dan moet je wel een officiële hulpdienst zijn. En niet een zelf uitgeroepen hulpdienst.
Ron
Ik ben het met Henk eens dat er altijd ruimte moet blijven voor 'gewone' mensen om hun bijdrage te blijven leveren: een overheid die alles dichttimmert snijdt uiteindelijk zichzelf in de vingers.
Ik ben het niet oneens met mensen die nieuwe initiatieven ontplooien, absoluut niet. Waar ik wel een bezwaar tegen heb, is het feit dat men elkaar gaat beconcurreren, waardoor hulpverlening in gevaar komt. Zeker als daardoor de verantwoordelijke instantie geen grip meer op de zaak kan krijgen omdat "hulpverleners" doen waar ze zin in hebben. Communiceren wanneer ze zin hebben, heen gaan waar ze zin in hebben etc etc. Er bestaan nog zoiets als verantwoordelijkheden. en wanneer die niet meer na te komen zijn door allerlei "eigen initiatieven" dan heb ik daar zeker een bezwaar tegen.Ron. Mijn kontaktpersoon bij de kustwacht is André K. Ik zal maandag (hij is er nu niet) even contact met hem opnemen in hoeverre hetgeen jij hier op persoonlijke titel verkondigt en waarvan je HOGE beschuldigt strookt met de opvatting van de kustwacht.
Mijn advies is dan om tot goede afspraken te komen. En wanneer er beweerd wordt dat de leiding van de KUWA het prima vindt om HOGE in te zetten, dan heeft meneer Wijga dit verkeerd. Nogmaals alles wat ik hier zeg is op persoonlijke titel en staat in geen relatie tot het officiele kustwachtgebeuren.
Maar ik ben van mening dat de visie van Hoge afwijkt van de visie van de KUWA.
Ron
Parkeergarages dienen zich aan een code te houden, als het gaat om het gebruik van camerabeelden. „Bij ons zou zoiets niet kunnen gebeuren”, zegt een woordvoerder Fred Wilkes van Q-Park in Maastricht, dat 230 ‘parkeervoorzieningen’ in het land heeft. De beelden worden een beperkte tijd bewaard. „Ons personeel kan niet bij de beelden komen”, stelt Wilkes. Alleen als justitie of politie daarom vraagt, staat het bedrijf de beelden af.
Het opzettelijk filmen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd. Er staat maximaal twee maanden celstraf op.
Eeeeuh Henk..... kijk je wel eens naar programma's over snelheidsovertreders? Die mensen worden ook ongevraagt gefilmt... Als justitie dat mag, waarom de knrm dan ook niet... ;)
Maar niet van harte: " “Dan gaan we nog liever roeien” vindt de KNRM een "kordaat" antwoord van de boze schippers vrouw, die nu voor deze dienst zal moeten betalen :'(.
kordaat (bijv. naamw., -) als in:
beslist, besluitvaardig, dapper, doortastend, ferm, gedecideerd, kloek, krachtdadig, krachtig, resoluut, standvastig, stoer, vastberaden.
Ik noem het liever "een beetje dom".
Henk
“Dan gaan we nog liever roeien” is het kordate antwoord.
[...], terwijl de Kapiteins Hazewinkel als stopzak fungeerde achter het garnalenscheepje nadat ook hier een opstapper was overgezet. [...]
henk
Even terug komen op een vraag die al gesteld is
wat reken jullie voor een vastgelopen zeilboot op zondagmiddag biij muiderzand
Henk wat is het stil op het water is er niets te melden of heb jij net als Dhr.Borremans een spreekverbod ??
Zelfs Ron moet nu door krijgen dat het niet de vrijgevochten bende is die de beol aan het verstieren is.
Misschien moet je de plaatselijke TV omroep baas voorzitter van jouw club maken... ;) Wie de media beheerst die beheerst de wereld.... (zie berlosconi in Italie... ;))
Want daarvoor heeft de overheid de reddingsbrigade en de KNRM aangesteeld voor de hulpverlening op het water.
En de gemeente heeft de plicht om het water wat aan gemeente ligt een reddingsbrigade actief te hebben, voor hulpverlening op het water.
Dat is toch echt nieuw voor mij!? ??? Of mis ik soms wat verklarende smileys?? ::)
Kampen had bv. geen reddingsbrigade (nu Medical Rescue), waardoor de RB Zwolle hier wel eens toezicht gehouden heeft.... En zo ken ik veel meer gemeentes zonder RB of KNRM....
Trouwens, Zwolle heeft wel een inzetbare RB, maar die is (nog) niet permanent actief of via een alarmploeg oproepbaar. Uiteraard is de RB wel inzetbaar na overleg (ruim) vooraf!
Groeten,
Mark
Ik weet nu wel al dat het merendeel van de alarmeringen van reddingsbrigade Blaricum door het RAC over C2000 gaat als ze op het water zijn en dat ook hier de kustwacht niet of nauwelijks op de hoogte wordt gesteld. Als de Blaricum 1 binnen enkele minuten ter plaatse kan zijn hoeft dit ook geen probleem te zijn. Maar wat als de Blaricum 1 bij Marken is voor het verslepen van een boei zoals vanmiddag en er wordt iemand op de Dode Hond onwel??? Gaat dan ook het RAC eerst de Blaricum 1 proberen, en als blijkt dat die een vaartijd van meer dan een half uur naar het eigen gebied heeft wat gebeurt er dan? Als wij dan op het Gooimeer zijn met de benodigde AED, hoelang duurt het dan eer dat wij er van weten... Als de Gooier zich inmeldt? (Aangenomen dat er geen personele problemen meer zijn is dat tien minuten nadat ze er op het RAC achter zijn dat de Blaricum 1 ver buiten haar gebied is)...
Henk
Henk,
als ik dit zo lees, mag ik rustig stellen dat een ander topic van het hulpverleningsforum meer rond de Randmeren toegespitst kan gaan worden, dan voor de kustregio's. Nu begon men een topic over 1 niet lekker gelopen alarmering, maar als ik jou zo hoor is er rond de Randmeren structureel meer mis. In mijn ogen zonde, want het gaat in mijn ogen om een hulpverlening en niet om het ego van een persoon.
Misschien moet je je Seeker uit gaan voeren met een AIS of andere lokator, zodat je eerdaags gevolgd kan gaan worden. Op die manier is dan ook te zien dat een vaartuig voor een hulpverlening ver buiten z'n regio gaat.
RR (binnenkort weer een SAMIJ overleg)
Nieuw in de Geonav 5 Touring:
. AIS funtie: weergave van AIS echo's en hun gegevens op het kaartplotterscherm en geintegreerd in het de Navionics kaart. Hiervoor is aansluiting op de Geonav Easy AIS ontvanger noodzakelijk.
Ten tweede biedt de nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht. Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken en slepen van jachten.
Volgens mij wordt er bewust gekozen om de snelheid te verlagen, de snelheid is naar horen zeggen begrenst om veilige vaarsnelheden te hebben.
9910001
Wat ik heb horen zeggen is dat ie een paar duizend kilo weegt en de Volvo 435 pk is. 30% vermogensverlies door de jet. Is 270 pk diesel achter een 9 meter boot van bijna 4 ton.Henk
Dan is 30 knoop zo gek nog niet.
En het station dat de Gooier even als vervangende boot krijgt zal 'm niet graag terugsturen. Vooral als de tubes weer wat beter aan de hull bevestigd zijn. Maar Andrew kan daar wel wat mee, dat komt wel goed.
Henk
echter Is mij ooit eens verteld, dat je een jet als er geen beweging is, met je hand tegen kan houden.
Want het systeem werkt pas als je snelheid krijgt.
hé wat?Het verhaal schijnd wel te kloppen,echter wat ik begrepen heb uit die verhalen,dat het om vroeger ging.In die tijd waren de pompen nog niet zo krachtig.Hoop ik niet dat ze het stoom tijdperk bedoelen.
De jetboot van Huizen trekt 2 ton (stilstand), dat is meer als de Blizzardt van JSH.oke, bedankt voor de info.
Henk
Was jij dan die ongelukkige die voor niets op de c2000 melding was afgestoven, voor een zeilbootje met motorproblemen op het wolderwijd?
Nee, wij zijn echte redders, geen bergers. Dat was Jachtservice Huizen. Gezien de oproep en geen verkeer op kanaal 16 dat die mensen geholpen zouden gaan worden en het feit dat wel vaker mensen in die hoek vergeefs op hulp zitten te wachten en uiteindelijk door Jacht Service Huizen geholpen moesten worden ging hij er deze keer ook maar heen. En voor niets dus, want jullie waren hem nèt voor.ik begrijp niet wie je hier nu precies mee bedoeld,reddingsbrigade,of een bergersclub?
We hebben hier nog zo'n club, die kan meestal niet en komt gewoon niet opdagen of pas na uren. Als ze dan eens komen melden ze het niet. En eerst melden ze zich in dat ze met een catamatan wedstrijd bezig zijn maar inzetbaar zijn, dan weer is er een boot in problemen en worden ze opgeroepen en er op af gestuurd, blijken ze te druk te zijn met catamarans overeind zetten: verassing: stuur maar een ander, wij hebben geen tijd. Moeten we alsnog uit Huizen vertrekken voor een boot in nood bij wapper zeven. Zeg dan niets. Dan wordt je ook niets gevraagd. Ik heb het niet zo op verenigingen die alleen dingen melden al het hun zo uit komt, maar wel van de meldingen van anderen profiteren.
Henk
Doet iedereen dat op het water bij jullie dat niet een beetje, ik neem aan dat Hoge en JSH ook de capcodes van Huizen meekrijgen. Daar is niets mis mee als de gewenste hulp er masar komt.Ja maar laat de hulp die geboden moet worden dan ook de juiste hulp zijn en niet de euro tekens in de ogen als eerst,maar de prioriteid leggen bij de slachtoffers.
Ja maar laat de hulp die geboden moet worden dan ook de juiste hulp zijn en niet de euro tekens in de ogen als eerst,maar de prioriteid leggen bij de slachtoffers.
Ja maar laat de hulp die geboden moet worden dan ook de juiste hulp zijn en niet de euro tekens in de ogen als eerst,maar de prioriteid leggen bij de slachtoffers.
Vragen of mensen donateur willen worden naar een actie zie ik niet als een bezwaar, mits je er bij meldt dat ze vrijwillig een bijdrage kunnen doen en er geen sprake is van dwang. Kan me niet voorstellen dat brigades gaan slepen omdat ze dan een bijdrage kunnen vragen, volgens mij liggen de koten altijd hoger als de opbrengst dus dit klinkt mij als niet handig.
9910001
Heb jij bewijs dat ze $$$ in hun ogen hebben en de prioriteit daarbij neerleggen ipv bij de slachtoffers? ???Deze vraag moet ik helaas met met veel ja's beandwoorden.
Deze vraag moet ik helaas met met veel ja's beandwoorden.
Ik weet van reddingsbrigades dat ze rekeningen sturen naar de verzekering voor een sleepklus: dubbel beuren, subsidie van de gemeente én centen van de verzekering opstrijken
Op school werd mij altijd verteld dat enkel 'ja' antwoorden niet voldoende was...staat er al op
Wellicht kun je de bewijzen dan ook toelichten? Een paar voorbeelden zou mooi zijn! :)
Groeten,
Mark
Op school werd mij altijd verteld dat enkel 'ja' antwoorden niet voldoende was...Ik heb me de hele avond suf getypt,maar zie de berichten niet terug dus nogmaals.
Wellicht kun je de bewijzen dan ook toelichten? Een paar voorbeelden zou mooi zijn! :)
Groeten,
Mark
Ik heb me de hele avond suf getypt,maar zie de berichten niet terug dus nogmaals.
dit zegt denk ik genoeg.
mooie dag in het voorjaar,temp rond de 25 graden worden wij opgeroepen via AC voor een omgeslagen zeilboot.
de berger lag in de buurt, dus was gelukkig snel ter plaatse.
op het moment dat wij ter plaatse plaatse komen heeft de berger, de nog steeds omgeslagen zeilboot op sleep.
zit alleen op z'n boot met een t shirt aan (het is toch warm)echter zwemmen de opvarenden met hem mee.
water temperatuur die dag 14 graden,en ze lagen al een tijdje in het water.als je dan vraagt wat doen ze nog in het water,krijg je te horen, ze willen niet aan boord.
dit was een beslissing van de bemanning,omdat ze bang waren voor evt averij aan hun zeilboot.wij hebben ze uit het water gehaald met grote onderkoelingsverschijnselen.
Het kan best zijn dat een bemanning niet wil,maar als echte hulpverlener onderken je de situatie,en anticipeer je daar op.
Nu kan iedereen zich "berger" en "Reddingsbrigade" noemen.
Ik heb herhaaldelijk aangedrongen bij Menno om te komen tot een stichting erkende bergers met daaraan een beroepscode gehangen, maar het initiatief blijft uit. Nu kan iedereen zich "berger" en "Reddingsbrigade" noemen.
En dan vaart de Orca weer terug en die hebben daar geen enkel probleem mee, prima jongens daar!
beste Henk
Volgens mij heb je nog niet veel samengewerkt met de orca,want die hebben er wel problemen mee.Prima jongens zeker,maar willen altijd doorvaren.
Maar dat moeten ze toch ook, doorvaren? Prima! Als wij horen dat er al een ander heen is varen we ook door, zeker als het levens bedreigend is. We hebben met de Orca samengewerkt bij een zoekaktie naar die door een orkaan weggeblazen Kite surfers en dat ging duidelijk probleemloos wat ons betreft. Als dat wat betreft station Elburg wel zo is heb ik daar niets van gehoord, alleen maar positieve berichten en we werden dan ook bedankt later in een prettig telefoongesprek: "tot de volgende".Ja zeker vaar je door, als je hoort dat anderen ook nog aanvarend of net ter plaatse zijn en blijf je je inzetten.Wij waren ook bij dat incident, ook goed samengewerkt met iedereen. Maar als het kwc en rac stedendriehoek melden dat EEN inzet niet meer nodig of dat alles onder controle is,en terug kunnen keren, lijkt het mij dat je om kan draaien en terug kunt keren naar het station.Kun je weer ingezet worden voor iets anders
En waarom ook niet, we doen daar ook gewoon braaf wat ons gezegd wordt.
Henk
Nou Henk,in ieder geval is het niet waarschijnlijk dat hij vanuit het ziekbed onze ligplaats nog kan afpakken... ;D
Binnenkort een nieuwe baan??? :D ;D
En weer een waardevolle discussie over HOGE en de rest van de wereld,Henk man hoelang blijf jij nog met je kop tegen neen muur aan rennen, ze motten je gewoon niet binnen de nautische hulpverlenings keten, en je zult met je opstelling ook nooit geacepteerd worden, het gaat helemaal niet om het goede werk dat juliie organisatie doet of geddan heeft het gaat gewoon om jou en de toon die je elke keer weer denkt aan te moeten ( kunnen) slaan.
Res (een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg):-X
Wij wensen onze Burgemeester beterschap. Blijf maar lekker thuis, niet te snel weer aan de slag.
Wij hebben deze burgemeester leren kennen als een man die staat voor wat hij zegt en zegt waar voor hij staat.
Al waren wij het niet altijd eens, wij hebben toch respect voor deze voorzitter van de KNRM Huizen, die de belangen van deze club naar eer en geweten met verve behartigde.
BURGEMEESTER VAN HUIZEN ZIEK THUIS NA RUZIE MET COLLEGE
DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN - Er zijn grote spanningen binnen het Huizer college.
De drie wethouders Petra van Hartskamp, Jany Bakker en Liesbet Tijhaar hebben aangegeven grote problemen te hebben met het optreden van burgemeester Frans-Willem van Gils. Van Gils zit nu ziek thuis. Hij ontbrak tijdens de raadsvergadering vorige week. Afgelopen donderdag werd onder leiding van de commissaris van de Koningin Harry Borghouts in Hilversum over de problemen gesproken. Eerder spraken ook Van Gils en Borghouts met elkaar. Bekend is dat inmiddels ook enkele ambtenaren ziek thuis zitten uit onvrede met de gang van zaken. Naar verluidt kreeg de burgemeester van de frac-
tievoorzitters te horen dat hij beter kan omzien naar een andere baan. Van Gils beheert enkel nog de hem wettelijk toevallende portefeuilles. De portefeuille economische zaken heeft hij overgedragen aan de drie wethouders. Van Gils is sinds april 2006 burgemeester van Huizen.
bron: Gooi- en Eemlander
Misschien heeft de KNRM nog een functie voor hem? ;D ;D ;D
Dat jullie niet eens moe worden van jezelf met al dat gezeik op en over de KNRM volgens mij doen ze toch ook een hoop goed werk maar de verstandhouding moet wel erg zoek zijn op de zuidelijke randmeren.
Henk,ik denk dat je in je laatste berichten KNRM moet vervangen door Dhr Borremans. Anders scheer je alles over 1 kam. Hij heeft ook niet voor niets een spreekverbod in de media.
Henk, dat stukje is uit 2008 toen had Dhr Borremans nog krediet en geen spreekverbod. Nu december 2009 kan je stellen dat hij voor de KNRM onder curatele staat. Vandaar ook de korte lijn.
Heb je al een antwoord op je brief gekregen ? Zijn er nog politieke veranderingen in Huizen die invloed hebben op de water hulpverlening ?
De bedoeling was onze brief vóór de verkiezingen op de agenda te krijgen, maar de brief is op het gemeentehuis per ongeluk op de verkeerde afdeling beland en daar blijven hangen.
Nu moet er eerst weer een college gevormd worden, een nieuwe burgemeester benoemd zo komt er in mei misschien iets van een behandeling in de raad. Geeft me wel te tijd eens met wat bestuurders te praten voor die tijd...
Henk
Weinig verschuivingen: http://www.huizen.nl/content.jsp?objectid=16752 (http://www.huizen.nl/content.jsp?objectid=16752) :)
maar goed dat er zoveel reddingsboten zijn op het gooi en ijmeer, als reddingsboten zelf bij -2 graden met bijna 100 km/h over het ijmeer blazen... Nou maar hopen dat de KNRM je dan uit het water wil komen vissen.....
Och neee, de Seeker is natuurlijk heel veilig om met die snelheden te varen..
Het gaat niet zo zeer om de boot maar om degene die achter het roer zit, en dat zat in dit geval wel goed!!!Hé, Tosa! O0 Ja, het was idd heerlijk weer met net een beetje wind dat het leuk werd. Vandaag was het helemaal rustig. Ben je er ook al weer helemaal klaar voor?
ps was zelf zaterdagochtend een uurtje op het water maar kwam niet verder dan een rondje schelp (vmax van m'n boot is 15km/u), was heerlijk weer en de situatie leende zich uitstekend om ff lekker te knallen, ik vind zwaailamp een beetje zeuren.
Hé, Tosa! O0 Ja, het was idd heerlijk weer met net een beetje wind dat het leuk werd. Vandaag was het helemaal rustig. Ben je er ook al weer helemaal klaar voor?
Henk
Is Menno er alleen op uit geweest vanmiddag voor dat bootje aan de grond ? Op de AIS zie ik geen beweging van de Nikolaas Wijsenbeek
Nieuwste ontwikkeling in deze zaak: in een brief als antwoord op het voorstel van HOGE om de betrekkingen te normaliseren geeft de directie van de KNRM te kennen dat "toenadering op dit moment niet wenselijk is".
HOGE betreurt dat en zal dat in een schriftelijk antwoord ook kenbaar maken.
Henk
Dit is een grappige reactie , je loopt gedurende langere periode tegen een organisatie aan te trappen omtrent hun werkwijze en dat je het daar niet mee eens bent stuurt ze een brief(met wat de inhoud ook mag zijn,wil ik ook niet weten) en bent dan verbaasd dat ze niet met je willen praten. Is dit niet een beetje omgekeerde wereld?
Even later een inval van agentschap telecom en de politie op zoek naar illegale apparatuur. Ook mijn auto werd in het bijzijn van de buurtbewoners ondersteboven gekeerd. Er werd niet belastends gevonden.
Nothing changes...
Ook net na de oprichting van Hogé (1988?) was er een inval van de (toen nog) Radio Controle Dienst 3 dagen nadat we een openhartig gesprek hadden gehad met instanties.