Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Rescue op 12 oktober 2008, 11:27:55
-
Welke kwaliteits eisen mag je stellen aan waterredders.. en om dat 1 redder geen redder is, stellen we de eisen aan organisaties waar de redders zich voor manifesteren, en we beperken ons tot de varende eenheden, zoals Brandweer, KNRM, Reddingsbrigades en anderen..
Welke eisen stel je aan :
- Normen Eigen Veiligheid, en veiligheid bemanningsleden ?
- Denk aan Uitrusting Boot (meerdere kamers)
- Denk aan Uitrusting Bemanningsleden, (Helm, Reddingsvest, Rescue-vest, Droogpak, schoeisel ?)
- Zorgnormen Redden ?
- Duik capaciteit
- Brandbluscapaciteit
- Rope Rescue capaciteit
- Zorgnormen Medisch ?
- Zorgnormen Varen, navigatie en slepen. ?
- Beschikbaarheid en inzetbaarheid en aanvaartijden ?
- Uitvaren binnen 10 minuten in 98% van de alarmeringen
- Direct navigeren naar de juiste incidentlocatie en aanvaartijden binnen 10 minuten.
- Eisen aan materiaal en materieel beheer ?
- Hoe word onderhoud gepleegd, is er voldoende backup materiaal
- Voldoent materiaal aan normen ?
- Competentie management van vrijwilligers..?
- Certificering, Trainings en oefenniveau
- Generieke Individuele vaardigheden
- kwaliteitsmanagement ?
Laten we ze eerst maar eens inventariseren ?, welke normen wil je handteren ?
-
Het is duidelijk dat het onderwerp erg leeft onder waterredden nederland. Het is niet mijn bedoeling om mensen hun hobby af te nemem of te beledigen. en hier even een normen stelsel bedenken dat gaat naturlijk niet een twee drie. Ik denk dat de heren van Waterrand daar mee bezig zijn en daar veel meer verstand van hebben dan wij hier. maar wel even een paar antwoorden op jouw vragen. En goede persoonljike uitruisting lijkt mij naturlijk prio 1 en daar hoort natuurlijk een helm en epirb bij. Verder moet je niet willen blussen en duiken want daar zijn de specalisten van de bradweer voor die je dan mee neemt. over de opkomst dan nog even ; altijd varen binnen 10 minuten na alarmering een aankomst binnen 25 minuten na alarmering lijkt mij op het ruime water redelijk. ik hoop dat het een en ander via Waterrand binnen enkele jaren geregeld is voordat een ieder goed bedoeld op zijn eigenhoutje en met eigen normen een reddingstation begingt aan elke rivier en waterplas.
-
Ik wil aan deze normeringen wat toevoegen. Ik was gisteren bij een politiedag waar naast interventieieams ook kinderen mee mochten varen in snelle de RIB's van de waterpolitie en zo door een stadsgracht bliezen. Uiteraard helaas weer zonder reddingsvest (alleen de bemanning droeg ze). De hekgolven sloegen over de kade.
Het interventie team verklaarde dat in verhouding tot de risico's die ze liepen door het werk in zijn algemeenheid, het overboordslaan de minste was en wel opgevangen werd door hun kogelvrij vest dat volgens hun ook drijfvermogen bezit.
De kinderen houden we goed in de gaten, dus daar kan niets mee gebeuren. Er zijn vast allemaal normeringen en regels opgesteld bij de politie waterteams. En die voldoen allemaal aan de daarvoor gestelde normen.
Tja... Even later knalde de RIB eerst achteruit met een klap tegen de kade, waarna de boot snel in zijn voorruit gezet werd maar niet meer naar het gas luisterde (de handbediening was geforceerd) en daardoor vol gas bijna tegen de tegenoverliggende kade knalde. Door snel het stuur om te gooien mistte hij de kade op een haar (dat was goed werk, anders was het slecht afgelopen) en het door het koelbloedig lostrekken van de dodemansknop kwam ie tot stilstand. Gelukkig dit keer een 8 tal geschrokken politie mensen (natuurlijk zonder reddingsvest, wat kan je immers gebeuren) aan boord en geen kinderen.
Wat ik er mee wil zeggen dat alles staat en valt met de houding van de schippers. Geef een man een toy en een middag om er mee te spelen en zie wat er gebeurd.... Daar helpt geen papier tegen. Je zult ook een manier moeten bedenken hoe je hetgeen je je gesteld hebt kunt controleren en in de hand kan houden.
Al dat papier is belangrijk, je kunt echter van alles opschrijven maar de mensen moeten het dragen.
Henk
-
Ben het dit keer met je eens Henk maar je moet ergens een norm en regel stellen anders kom je nergens. Zwemvest wat mij betreft overal en altijd verplicht op elk vaarwater. En zo als je weet gebeuren de meeste ongevallen bij oefeningen en demo's door stoerdoenerij en overmoedigheid. Wat dat betrefd moet het gezond verstaand het winnen of door hun meerdere met harde hand aangepakt worden
-
IWat ik er mee wil zeggen dat alles staat en valt met de houding van de schippers. Geef en man een toy en een middag om er mee te spelen en zie wat er gebeurd.... Daar helpt geen papier tegen. Je zult ook een manier moeten bedenken hoe je hetgeen je je gesteld hebt kunt controleren en in de hand kan houden.
Al dat papier is belangrijk, je kunt echter van alles opschrijven maar de mensen moeten het dragen.
Absoluut, dus stel je eisen aan de competenties en beroepshouding van je medewerkers als organisatie. Bij misplaatst gedrag, heb je HR-beleid zo ingericht, dat je mensen daarop kan aanspreken en als mensen die zich daar niet aan conformeren gaan die leuk een andere hobby zoeken.
Het aardige van normen is, dat je min of meer een (externe) standaard hebt waar aan je kan refereren..
-
Nu hebben wij eenhuishoudelijk regelement. Kun je daar niet alles in kwijt wat je wil/kan/moet regelen?
Het belangrijkste vind ik de prestatie/veigheidsnorm.
Soms staan die lijnrecht tegenover elkaar. Soms kun je door de wil om te presteren de veiligheid in het gevaar brengen.
Als je de veiligheid absoluut wil waarborgen komt je prestatie in gevaar. Van belang is een balans. Een risico is aanvaardbaar als er goed over nagedacht is en een afweging is gemaakt over gevolgen, optreedkans en noodzaak.
Zo kun je besluiten het water niet opgaan als het waait, dat is hartstikke veilig.
Je kunt ook zeggen we gaan altijd, we kunnen alles aan, dat is echter niet veilig. Daar tussen zul je een punt moeten leggen waarop go, no go wordt.
Zo kwam kortgeleden tijdens een overleg duiken op ruim binnen water ter sprake voor de brandweer. "Kunnen jullie atijd duiken, tot welke windkracht cq golfslag?" was de vraag. Daar is nog niet over nagedacht bijvoorbeeld. Ligt ook moeilijk, hogerwal, lagerwal, diepte, soort boot waar vanaf gedoken wordt, uitrusting, ervaring, geoefendheid spelen allemaal een rol. Leg daar maar eens een norm op...
Merk daarbij op dat een brandweer duiker loopt en niet zweeft.
Het komt er dus op neer dat daar per geval in overleg ad hock een menselijke beslising op genomen wordt.
Henk
-
Nu hebben wij eenhuishoudelijk regelement. Kun je daar niet alles in kwijt wat je wil/kan/moet regelen?
Gewoon vrijwilligerscontracten, eventueel met boeteclausules, schaderegelingen en reglementen
Het belangrijkste vind ik de prestatie/veigheidsnorm.
Soms staan die lijnrecht tegenover elkaar. Soms kun je door de wil om te presteren de veiligheid in het gevaar brengen.
Als je de veiligheid absoluut wil waarborgen komt je prestatie in gevaar. Van belang is een balans. Een risico is aanvaardbaar als er goed over nagedacht is en een afweging is gemaakt over gevolgen, optreedkans en noodzaak.
Zo kun je besluiten het water niet opgaan als het waait, dat is hartstikke veilig.
Je kunt ook zeggen we gaan altijd, we kunnen alles aan, dat is echter niet veilig. Daar tussen zul je een punt moeten leggen waarop go, no go wordt.
Zo kwam kortgeleden tijdens een overleg duiken op ruim binnen water ter sprake voor de brandweer. "Kunnen jullie atijd duiken, tot welke windkracht cq golfslag?" was de vraag. Daar is nog niet over nagedacht bijvoorbeeld. Ligt ook moeilijk, hogerwal, lagerwal, diepte, soort boot waar vanaf gedoken wordt, uitrusting, ervaring, geoefendheid spelen allemaal een rol. Leg daar maar eens een norm op...
Merk daarbij op dat een brandweer duiker loopt en niet zweeft.
Het komt er dus op neer dat daar per geval in overleg ad hock een menselijke beslising op genomen wordt.
Henk
Voor duiken zijn er weldegelijk normen voor wanneer er bepaalde inzetten gedaan kunnen worden..
-
Vertel, vertel! De brandweer zelf kon ze niet ophoesten. Ik heb het over reddingsduiken op groot binnenwater en met de 15m norm ben ik natuurlijk ook bekend.
Maar tot welke windkracht, welke golfhoogte, typeboot enz, daar kon men niets over zeggen. Zelfs niet of duiken SAR wel is...
Men dacht ongeveer windkracht vier a vijf (wat al een behoorlijk verschil maakt, vier of vijf) en golfhoogte 1 meter maximaal bijvoorbeeld.
Ofzo...
Ik bedoel maar, kun je/moet je wel alles willen regelen, of moet je de nadruk leggen op je HR?
ISO=lage eisen stellen, daar helemaal aan voldoen en die zelf goed controleren.
Henk
-
Vertel, vertel! De brandweer zelf kon ze niet ophoesten. Ik heb het over reddingsduiken op groot binnenwater en met de 15m norm ben ik natuurlijk ook bekend.
Maar tot welke windkracht, welke golfhoogte, typeboot enz, daar kon men niets over zeggen. Zelfs niet of duiken SAR wel is...
Men dacht ongeveer windkracht vier a vijf (wat al een behoorlijk verschil maakt, vier of vijf) en golfhoogte 1 meter maximaal bijvoorbeeld.
Ofzo...
Moet ik even opzoeken. Kom ik op terug.. Echter dat is niet relevant voor deze vraag over kwaliteits eisen...
Ik bedoel maar, kun je/moet je wel alles willen regelen, of moet je de nadruk leggen op je HR?
ISO=lage eisen stellen, daar helemaal aan voldoen en die zelf goed controleren.
Henk
Ik begrijp je bovenstaande zin niet goed..
Je moet in ieder geval een norm stellen voor uitrukdiensten die voldoet aan normen en die getoetst kan worden de verschillende inspecties.. ( arbo inspectie, scheepvaart inspectie, Inspectie voor de volksgezondheid.)..
-
Over het duiken kan uiteraard een nieuw topic worden geopend. Dat houden we hier de discussie over kwaliteitseisen :)
-
open maar weer een nieuw topic, mij best. Je kunt wel wat roepen maar ik probeer voorbeelden te geven van wat niet in regelgeving te vangen is. Praat met iedere school directeur en vraag wat die van de regelgevingh vindt die door het rijk op hem losgelaten is (de zg schoolstrijd). Ik was als concierge een dagdeel per week bezig met de regeling boekjes bij te werken: hoofdstuk IV besluit veiligheid praktijk lokalen prefentie verwijderen pagina 26 t/m 42. Invoegen pag 26 to/m 73.
En dat met iets van twintig boeken. Regels om de regels, geen ruimte meer voor eigen initiatief. Dat is ook de bedoeling, zo veel mogelijk regels verzinnen die de school weer kan omzeilen zodat men weer reageert met nog meer regels.
Kijk eens naar de gemeente ambtenaren. De afdeling bouwvergunning doet bijna niets meer zo veel is er geregeld. Nu het helemaal vastloopt gaan ze maar regels afschaffen. Je bouwt maar waar je zin in hebt tot 2,5 meter uit de gevel.
Die kant moeten we echt niet op. Het SO is niet gered, maar de regels zijn goed gevolgd.
Kijk, ik zie al staan "rope rescue capaciteit". Dat heb ik al veel vaker gezegd, ik geloof in specialistme en dat is rope rescue.
Je moet doen waar je goed in bent en je beperkingen kennen. Dan ben je al halfweg. Ik geef een goede schipper zo weinig mogelijk regeltjes mee. De KNRM doet dat ook en dat doet ze goed!
Henk
-
Reageer je nu zo uitgebreid om te zeggen dat je geen kwaliteitseisen wilt voor reddende eenheden ?
misschien moet je een minimale norm neer leggen.. Een boot die drijft is goed genoeg.. of moet die boot al meerdere luchtkamer hebben.. Is een marifoon verplicht ja of nee ?
Ik geef even een voorzet.. en die is niet helemaal verzonnen.. namelijk even gespiekt bij international-maritime-rescue.org (http://www.international-maritime-rescue.org)
-
Reageer je nu zo uitgebreid om te zeggen dat je geen kwaliteitseisen wilt voor reddende eenheden ?
misschien moet je een minimale norm neer leggen.. Een boot die drijft is goed genoeg.. of moet die boot al meerdere luchtkamer hebben.. Is een marifoon verplicht ja of nee ?
Ik geef even een voorzet.. en die is niet helemaal verzonnen.. namelijk even gespiekt bij international-maritime-rescue.org (http://www.international-maritime-rescue.org)
Nee, ik zie altijd beren. Natuurlijk moet je minimale eisen stellen. Vooral qua opleiding en oefening. Als je je mensen goed trained ben je al halfweg.
Kwaliteitseisen, niet landelijk maar gebieds en taak gebonden. Zo van, als je rope rescue pretendeert zal je daar een minimale prestatie mee moeten kunnen leveren.
De reddingsdiensten die bergen, pechhulp en slepen in hun paket aanbieden zullen dan ook opleiding in die richting moeten hebben. Als ze oefenen is het bijna altijd op het gebied van mensen redden. Ga dan ook oefenen in een boot van de bodem halen of uit de fuiken halen dat niet de hele fuikenstelling mee het Markermeer over gaat. Weet dat je een mast makkelijk kapot kan maken door één verkeerde beweging.
Als je levensreddend wil optreden, neem dan ook het goede materiaal mee en zorg dat het aanwezig is op de boot. Als je de AED moet gaan halen ben je te laat :P.
Enfin, je kent me en weet waar ik heen wil. Minimale prestatie eisen zullen vooral prestatie gericht moeten zijn en niet te veel van papier moeten zijn.
Henk
-
je kan kwaliteitsnormen onder verdelen naar type activiteit..
Dus algemene minimale normen voor een organisatie,
Verzwarende normen voor per type activiteit..
Zo kan je ook per gebied een een aantal normen opstellen.
Je zegt dat je iets aan competentiemanagement wil doen, dat mensen niet alleen een opleiding doen, maar ook oefenen... Nou dat is op zich al een norm..
Maar kom eens met minimale normen waar je boot en bemanning aan moeten voldoen ?
-
Het is duidelijk dat het onderwerp erg leeft onder waterredden nederland. Het is niet mijn bedoeling om mensen hun hobby af te nemem of te beledigen. en hier even een normen stelsel bedenken dat gaat naturlijk niet een twee drie. Ik denk dat de heren van Waterrand daar mee bezig zijn en daar veel meer verstand van hebben dan wij hier. maar wel even een paar antwoorden op jouw vragen. En goede persoonljike uitruisting lijkt mij naturlijk prio 1 en daar hoort natuurlijk een helm en epirb bij. Verder moet je niet willen blussen en duiken want daar zijn de specalisten van de bradweer voor die je dan mee neemt. over de opkomst dan nog even ; altijd varen binnen 10 minuten na alarmering een aankomst binnen 25 minuten na alarmering lijkt mij op het ruime water redelijk. ik hoop dat het een en ander via Waterrand binnen enkele jaren geregeld is voordat een ieder goed bedoeld op zijn eigenhoutje en met eigen normen een reddingstation begingt aan elke rivier en waterplas.
25 minuten???, lekker bij NW7 en het vaartuig zit op pak hem beet 52.53N//004.17E....... 8)
-
Goed, we gaan er dus vanuit dat je eerst moet weten wat je gaat doen met die boot voor je weet welke eisen je er aan gaat stellen.
Maar minimaal moet de polyester/aluminiumboot een zodanig eigen drijfvermogen hebben dat je er met ook bij het vol raken met water met je hele bemanning nog op moet kunnen klimmen om je desnoods liggen drijvende te houden. Ook nadat er schade aan de boot is ontstaan. Dus niet één dubbele bodem, maar meerdere luchtkamers en compartimenten, langs maar ook dwars gescheiden. Waarvan de helft vodoende moet zijn om dit te bewerkstelligen.
En rubberboot met vaste bodem lengte tot vijf meter drie, vijf tot tien vijf kamers, meer dan 10 meter 7.
Minimale bemanning twee. Op groot water IJmeer, Markermeer, meer dan 2 kilometer uit de kust drie.
Iedereen van de bemanning moet de boot behoorlijk kunnen besturen. (Ik heb zelf eens een niersteenaanval gehad -dat kan dus gebeuren- tijdens een aktie met twee cursisten die ik aan het opleiden was gehad, zelfs toen hebben we de aktie afgemaakt en toen heeft een van de meisjes ons veilig naar huis gevaren.)
De knrm is nu alles wat een schroef heeft aan het verangen door waterjets. Zullen we dat ook als eis toevoegen?
Als je van plan bent drenkelingen uit het water te halen is het handig een werkvloer in je boot te hebben waar het SO neer kunt leggen en omheen kunt knielen. EHBO materiaal als je ook eerste hulp wilt kunnen geven. Dat kan enorm varieren van pleisters om met zoetwaterreddertje te spreken of zoals bij Medical Rescue en HOGE een ILS uitrusting.
Ben je van plan te bergen een duik uitrusting en een kraantje met motorpomp. Liefst bij je, want anders geldt het zelfde als bij de AED.Van plan te slepen een sleeptros met beting, pechhulp een gereedschapkist en reseveonderdelen als filters.
Wordt vervolgd...
Henk