Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Kleding en materialen => Topic gestart door: Thijs op 23 december 2003, 09:21:42

Titel: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 23 december 2003, 09:21:42
Wat zijn voordelen van een hoogwerker en wat de nadelen ten opzichte van een ladderwagen?

Thijs ::)
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Lukas074 op 23 december 2003, 10:17:52
Een hoorwerker heeft een bakje aan het eind hangen en een ladderwagen niks dus de mensen kunnen lekker staan. Op een ladderwagen moet je toch altijd ik een bepaalde houding blijven liggen of half staan.
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 23 december 2003, 10:26:37
De ladderwagen hier in Smallingerland heeft wel degelijk een redkorf op het einde.
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Firechief P op 23 december 2003, 10:58:47
idd Thijs,
volgens mij heeft tegenwoordig bijna elke ladderwagen ook een redkorf.  ;)

Het grootste verschil tussen een HW en een AL is dat een AL alleen rechtomhoog kan, en een HW kan vaak 1 of meer keer knikken, zo kun je dus makkelijker ergens bijkomen, bijvoorbeeld over een huis.
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 23 december 2003, 11:00:18
Is een HW ook goedkoper dam een AL?
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Jaap Goos op 23 december 2003, 11:01:05
Het enige voordeel wat ik zo gauw kan bedenken is dat een hoogwerker meestal een groter kanon heeft en dus wat meer water kan leveren.
groetjes Jaap, Beverwijk
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Bralo20 op 23 december 2003, 11:01:52
Laten we even beginnen met de voordelen van een "luchtladder":

- Zeer snel operationeel
- Mogelijkheid tot opbouw op "lichtere" vrachtwagen
- Automatische correctie van het ladderpakket zodat deze altijd horizontaal staat
- Mogelijkheid tot aanbouw van diverse "accessoires" zoals een winch, schoorsteenreinigingsset, monitor, rollgliss,...
- Mogelijkheid tot aanbouw van reddingskorf

Nadelen van een luchtladder:

- Duur in aankoop door beperkt aantal constructeurs
- Mogelijk doorroesten van het ladderpakket
- Beperkte hoogte  (maximaal 50m werkhoogte)
- Vrij fragiele constructie, beperkte maximale belasting


Voordelen van een "hoogwerker / elevator"

- Grotere reddingskorf
- Grotere capaciteit reddingskorf
- Hogere werkhoogtes mogelijk (88m is courant)
- Meer mogelijkheden door eventuele aanwezigheid van knikstukken in de mainboom.
- Vrij "goedkoop" tov een luchtladder
- Meer opstellingsmogelijkheden bij bepaalde merken door intelligent computersysteem
- Mogelijkheid tot aanbouw van noodladder aan de boom
- De leidingen voor de monitor kunnen binnenin de arm gemonteerd worden.

Nadelen van een "hoogwerker / elevator"

- Zwaarder chassis nodig
- Minder wendbaar door omvang
- Tragere opstelling van de machine
- Horizontaal zetten van de machine gebeurd doormiddel van de stempels te corrigeren.
- Naar gelang de gekozen opties kan ook dit "duur" uitvallen
- ...


Beste keuze luchtladders: Magirus Leiter
Beste keuze hoogwerkers / Elevators: Bronto Skylift

Mvg,
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 23 december 2003, 11:10:01
Wat is de gemiddelde levensduur van deze auto's?
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Bralo20 op 23 december 2003, 11:40:10
Wat is de gemiddelde levensduur van deze auto's?

Onze vorige ladderwagen had een levensduur van 23 jaar voor deze definitief afgekeurd werd wegens een doorgeroest ladderpakket.

De wagen was in dienst van 1975 tot 1998.
Van 1998 tot 2000 hebben we dan gebruik gemaakt van een ladder van Brandweer Brussel die ons uitgeleend werd.  Sinds 2000 hebben we een nieuwe Magirus ladder ter beschikking.

Oude ladder:

Merk: Magirus-Deutz
Type: 170D12
Ladder: Magirus Leiter, Drehleiter DLK23/12
Werkhoogte: 30m
Bouwjaar: 1975
Uit dienst: 1998

Nieuwe ladder:

Merk: Magirus-Iveco
Type: Eurofire 150E27
Ladder: Magirus Leiter, Drehleiter DLK23/12 GL CC (knikarm)
Platformhoogte: 28m
Bouwjaar: 2000
Levensduur: 25 jaar (hopelijk)
Kostprijs: +/- 605.000 EUR

Mvg,
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Peter71 op 23 december 2003, 11:41:12
Wat is de gemiddelde levensduur van deze auto's?

meestal word een brandweervoertuig,en of dat nu een autoladder/hoogwerker of een TAS is na een jaar of 10 a15 ingeruild.
Maar een ladderwagen/hoogwerker moeten wel jaarlijks gekeurd worden(ladderpakket en boom hoogwerker)Omdat er op hoogtes mee word gewerkt
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Bralo20 op 23 december 2003, 16:19:24
meestal word een brandweervoertuig,en of dat nu een autoladder/hoogwerker of een TAS is na een jaar of 10 a15 ingeruild.
Maar een ladderwagen/hoogwerker moeten wel jaarlijks gekeurd worden(ladderpakket en boom hoogwerker)Omdat er op hoogtes mee word gewerkt

Helaas gaan de voertuigen hier langer mee.  Autopompen of tankwagens worden na een 10 tal jaar wel van het "eerste vertrek" gehaald en worden dan naar het "tweede vertrek" gezet.  Helaas kunnen niet alle korpsen dit doen aangezien je dan over 2 voertuigen van hetzelfde type moet beschikken.  Luchtladders blijven dan ook vaak tot op het einde van de loopbaan als 1ste vertrek dienst doen omdat deze te duur zijn om in tweevoud te bezitten.

In België dient een luchtladder, hoogwerker of elevator trouwens om de 3 maanden gekeurd worden om in dienst te mogen blijven.

Mvg,
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 23 december 2003, 16:49:11
Hoe zit het met de keuring in Nederland?
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Bralo20 op 24 december 2003, 09:02:18
In Nederland dienen hefwerktuigen en aanverwanten jaarlijks gekeurd te worden door een erkend organisme.

Overzicht keuringen:

België: Indienststelling, jaarlijks & driemaandelijks (Gekendste organisme: AIB-Vinçotte)

Luxemburg: idem België

Nederland: Indienststelling & jaarlijks (Gekendste organisme: Aboma+Keboma)

Duitsland: Indienststelling & jaarlijks (Gekendste organisme: TÜV-UVV)

Frankrijk: Indienststelling & 6-maandelijks (Gekenste organisme: AINF)

Groot-Brittanië: Jaarlijks (niet verplicht, goodwill v/d klant) (Gekendste organisme: Geen, buitenlandse firma's mogen ginds een hefwerktuig en aanverwanten keuren dus wij werkten altijd met AIB-Vinçotte)

Bij hefwerktuigen die "opgebouwd" dienen te worden (bvb een rupsen opbouwkraan) moeten ook na de opstelling en voor het begin van de werkzaamheden gekeurd worden door een erkend organisme.  Dit is in alle landen hetzelfde.

Diverse andere landen hoeven geen enkele keuring of vragen enkel een keuring bij de opbouw of indienststelling.  Wat periodieke keuringen betreft zijn er weinige landen strenger dan de Benelux, Duitsland en Frankrijk.

Mvg,
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Erik op 24 december 2003, 09:30:42
meestal word een brandweervoertuig,en of dat nu een autoladder/hoogwerker of een TAS is na een jaar of 10 a15 ingeruild.
Maar een ladderwagen/hoogwerker moeten wel jaarlijks gekeurd worden(ladderpakket en boom hoogwerker)Omdat er op hoogtes mee word gewerkt

Ik heb toch sterk de indruk dat de gemiddelde autoladder een wat langere levensduur heeft. De meeste korpsen hier in de omgeving (Zuid-West Nederland) hebben gemiddeld na 20 jaar hun redvoertuig vervangen. Voor een TS is de gemiddelde levensduur rond de 15 jaar. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Zelfs in Amsterdam rijden Iveco/Rosenbauer TS'en rond van minstens 15 jaar oud.... Merkwaardig eigenlijk. Een korps hier in de buurt verving onlangs na krap 15 jaar een TS. Gemiddeld aantal uitrukken per jaar: 15. Daar krijg je toch een wat raar gevoel bij als je dat vergelijkt met het aantal uitrukken dat de gemiddelde TS in Amsterdam rijdt.....

Gr
Erik
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 24 december 2003, 09:35:12
Het gaat toch hopelijk niet om het aantal uitrukken wat een TS/TAS of ander voertuig maakt. Ik vindt de preventieve uitstraling al genoeg.

Het maakt niet uit hoe oud een AL of HW is. Het maakt niet uit hoe duur z'n auto is. Als je 1 mensen leven red is dat al genoeg. Die is niet vervangbaar en onbetaalbaar.

Thijs
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Rene112 op 24 december 2003, 09:36:08
Zelfs in Amsterdam rijden Iveco/Rosenbauer TS'en rond van minstens 15 jaar oud.... Merkwaardig eigenlijk. Een korps hier in de buurt verving onlangs na krap 15 jaar een TS. Gemiddeld aantal uitrukken per jaar: 15. Daar krijg je toch een wat raar gevoel bij als je dat vergelijkt met het aantal uitrukken dat de gemiddelde TS in Amsterdam rijdt.....

Gr
Erik


Volgens mij heeft Amsterdam de laatste jaren veel vertraging gehad met de vervanging van de tankautospuiten waardoor een aantal 'oudere' Iveco's langer in dienst moesten blijven. E.e.a. had volgens mij te maken met het failliet gaan van de oorspronkelijk opbouwer.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Erik op 24 december 2003, 09:41:06
Het gaat toch hopelijk niet om het aantal uitrukken wat een TS/TAS of ander voertuig maakt. Ik vindt de preventieve uitstraling al genoeg.

Het maakt niet uit hoe oud een AL of HW is. Het maakt niet uit hoe duur z'n auto is. Als je 1 mensen leven red is dat al genoeg. Die is niet vervangbaar en onbetaalbaar.

Thijs

Jaja.......................................
Dat verhaal kan ik ff niet matchen met mijn opmerking hoor.
Wat ik bedoel te zeggen is dat TS'en die veel meer kilometers gemaakt hebben en veel intensiever gebruikt worden (en vaak veel meer te lijden hebben) net zo lang op vervanging moeten wachten als TS'en die bij-wijze-van-spreken net ingereden zijn.

Gr
Erik
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 24 december 2003, 09:43:04
Dat werd niet duidlijk in je betoog. Maar nu dus wel bedankt
Thijs
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Rene112 op 24 december 2003, 09:43:05
Nog niet genoemd in de reacties :

Een belangrijk verschil tussen een hoogwerker en autoladder kan de 'redcapaciteit' zijn. Als een autoladder wordt opgelegd op bijvoorbeeld een dakrand of balkon kunnen er veel mensen tegelijk gered worden, terwijl een hoogwerker elke keer met een paar mensen heen en weer moet.

De keuze heeft veel te maken met het verzorgingsgebied. Wanneer er veel portiekflats zijn (grote steden) of veel horecagelegenheden met verdiepingen kan de keuze voor een autoladder versterken.
Natuurlijk speelt de bereikbaarheid (breedte van straten etc. ook een belangrijke rol bij de keuze).

Wanneer je meer naar de brandbestrijding kijkt, kan je met een hoogwerker een waterkanon met meer vermogen gebruiken dan bij een autoladder. En wij hebben de ervaring dat dat heel veel kan schelen bij bepaalde branden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 24 december 2003, 09:46:31
Over de uitstraling hebben we het ook nog niet gehad.

Als ik een AL zie rijden of staan dan straalt daar wat van uit. Zo van kijk hier sta ik.

Bij een HW krijg de indruk daar staat weer een spiering

Het is heel oneerbiedig gezegt ik weet het

Thijs
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Peter71 op 24 december 2003, 10:03:05
dan moet jij maar eens goed naar de nieuwe hoogwerkers kijken,en het gaat bij de brandweer er niet om of een voertuig uitstraling heeft.Het gaat erom dat een voertuig functioneel is
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 24 december 2003, 10:08:14
Het was ook een persoonlijke mening.
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Christian op 24 december 2003, 13:17:33
Merkwaardig eigenlijk. Een korps hier in de buurt verving onlangs na krap 15 jaar een TS. Gemiddeld aantal uitrukken per jaar: 15. Daar krijg je toch een wat raar gevoel bij als je dat vergelijkt met het aantal uitrukken dat de gemiddelde TS in Amsterdam rijdt.....

Bedoel je de TAS van  Borssele? Da's natuurlijk niet zo gek met die tunnel in de buurt... ;)

Christian
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Thijs op 24 december 2003, 13:21:02
Drachten heeft een autoladder
Wat heeft jullie korps? Waarom is daarvoor gekozen?
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Erik op 24 december 2003, 13:26:56
Bedoel je de TAS van  Borssele? Da's natuurlijk niet zo gek met die tunnel in de buurt... ;)

Christian

Onder andere, maar er zijn meer voorbeelden te noemen.
De aanschaf van de nieuwe TS van Borssele heeft niets met de tunnel van doen. Daarvoor zijn specifiek de SB en de SIV. De TS is voor de reguliere incidentbestrijding, dat werd bij de overdracht ook nog eens benadrukt. Brandweer Borsele houdt bij vervanging van de TS'en nauw vast aan de termijn van 15 jaar. Overigens is dat in Goes ook het geval. Ik zal eens nazoeken tot wanneer de autoladder in principe dienst zou moeten doen.

Gr
Erik
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: Erik op 24 december 2003, 13:54:25
Drachten heeft een autoladder
Wat heeft jullie korps? Waarom is daarvoor gekozen?

Het Zuidwesten en een deel van Brabant:
Stadsgewest Vlissingen-Middelburg: hoogwerker en autoladder
Goes: autoladder
Terneuzen: hoogwerker
Hulst: hoogwerker
Samenwerkingsverband Bergen op Zoom/Roosendaal: hoogwerker in Roosendaal, autoladder in Bergen op Zoom
Breda: hoogwerker en autoladder
Oosterhout: autoladder
Dordrecht: autoladder en hoogwerker
Zwijndrecht: autoladder
Gorinchem: autoladder
Tilburg: 2 hoogwerkers
Waalwijk: hoogwerker
Den Bosch: hoogwerker en autoladder
Helmond: hoogwerker en autoladder
Eindhoven: 2 autoladders

Met andere woorden: In dit gebied is het aantal hoogwerkers/autoladders redelijk in balans. Wat je wel ziet is dat in middelgrote plaatsen vaak wordt gekozen voor een hoogwerker en een autoladder, waarschijnlijk om gebruik te kunnen maken van de voordelen van beide soorten redvoertuigen.

Gr
Erik
Titel: Re: Voordelen/nadelen
Bericht door: ffemt19 op 24 december 2003, 16:18:52
In stedelijk gebied heeft een autoladder meer voordeel dan een hoogtewerker. Voordelen werden al door Bralo aangehaald.
Een autoladder is gewoon veel sneller opgesteld dan een doorsnee hoogtewerker.
Wij hebben hier een hoogtewerker met een aangebouwde reddingsladder. En is uitgerust met automatische afstempeling wat toch veel tijd uitspaart.
Deze heeft altijd zijn max. capaciteit omdat deze nergens op hoeft te rusten.

Wij hebben bij ons in de zone 2 HW en 1 AL.
Hoogtewerker Lommel E1 (met reddingsladder)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flimburg.kbbf.be%2Fimages%2FWagenpark%2FLommel%2FE1_YJ_001_net.jpg&hash=feedd156adc2969b932b83d1c37f2a33)
Hoogtewerker Leopoldsburg E21
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flimburg.kbbf.be%2Fimages%2FWagenpark%2FLeopoldsburg%2Fleecho1_net.jpg&hash=bade88ab22c1e5420d3b78d2548d382d)
Ladderwagen Bree E11 (zonder knikarm)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flimburg.kbbf.be%2Fnavigatie%2Ffotos%2FWagenpark%2Fwagens%2520Bree%2Fbree01_net.jpg&hash=f24d39750783366173378d2c6bc2cd01)