1 april nadert alweer he ;)
(...)
Om als dienst te kunnen worden
aangewezen O&G-signalen te mogen
voeren, worden in de nieuwe
Regeling O&G-signalen de volgende
criteria opgenomen:
a. een voor de mens
levensbedreigende situatie die
directie hulp van de betrokken
hulpdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de
mens levensbedreigende situatie of
een situatie waarin ernstige schade
aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een verstoring van de openbare
orde of de rechtsorde, waarvoor een
directe en snelle inzet noodzakelijk is.
Anticiperend op deze nieuwe
Regeling en de nieuwe criteria die
beter dan in de bestaande
Regeling duidelijk maken dat
dierenambulances daar niet binnen
passen, ben ik niet bereid de
dierenambulances aan te wijzen als
dienst die O&G-signalen mag voeren.
(...)
Hopelijk worden de dierenambulances geen voorrangsvoertuigen
Af en toe zie ik al eens een dierenambulance met !! oranje !! zwaai-lichten door rood heen rijden.............
Alsof ze een voorrangsvoertuig zijn.
Hopelijk worden de dierenambulances geen voorrangsvoertuigen
Af en toe zie ik al eens een dierenambulance met !! oranje !! zwaai-lichten door rood heen rijden.............
Alsof ze een voorrangsvoertuig zijn.
Oké mensen maken fouten.
Maar het maakt een wereld van verschil of je bewust door rood rijdt
Bijv. de mensen van de dierenambu welke met oranje zwaailichten enz. aan rijden
en dit 9 van de 10 keer bewust doen
of iemand die perongeluk door rood rijdt.
Ik zie het hier ook regelmatig gebeuren dat de dierenambu met zwaailichten aan
tegen het verkeer inrijdt en door rood rijdt.
Dit soort overtredingen moeten wat mij betreft aangepakt worden.
Ook de besturen van de vereniging waar deze ambu´s ondervallen hebben hier een taak om dit soort {rij}gedrag te voorkomen.
Ik vindt dit onverantwoord verkeersgedrag.
Ik zag laatst een dierenambu {volgens mij van Lelystad} rijden met
een balk op het dak met werkende rode zwaailichten.
Ik vraag mij af of de kleur rood toegestaan is in Nederland?
Ik heb het nog nergens eerder gezien.
Rode verlichting mag zoals gezegd niet(kijk maar in het voertuigen regelement(VR)) Buiten dat kun je nog wat info halen uit het RVV1990 en de regeling optische en geluidssignalen.
mvg
Mike
Hoe zit dat dan met die bordjes die sommige ambulances hebben (met de tekst 'Ambulance spoed')? Het is namelijk geen stopteken en het wordt ook niet gevoerd door een opsporings- / handhavingsdienst.
Maar het straalt dus wel rood licht uit aan de voorzijde.
Overigens zie ik ook nog steeds de meerwaarde niet va die dingen, maar dat is een andere discussie ;)
...
4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;
5°. die worden gebruikt door artsen;
6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;...
. dit soort voertuigen zou ik eerder een artikel toevoegen in de zin van "Personeel dan wel vrijwilligers welke dienst doen voor een hulpdienst." Voor bijvoobeeld vrijwillige brandweer of Sigma leden.
maar op het moment dat ik bijvoorbeeld naar de brandweer karzene of sigma standplaats (even ter voorbeeld, ik hoor bij geen van beide), zou ik dus niet "Brandweer Spoed" of "Sigma Spoed" mogen voeren. :-\
Maar hoe staat het ondertussen met de rode lampen in een dergelijk voertuig? Ik heb al vaker hier wat dergelijke discussies gevolgd, maar volgens mij is daar best wel wat voor te zeggen bij de al eerder genoemde vrijwilligers. Hier gaan ze nu de complete brandweerkarzene verplaatsen omdat de vrijwilligers niet meer optijd bij de karzene kunnen zijn (het is te druk geworden). Ook voor hulpverlening op een GESLOTEN terrein zou dit toch het "mogen we wel of geen blauw licht voeren" verhaal oplossen.
Rode lampen zijn niet toegestaan, borden cq. lichtkranten met SPOED BRANDWEER ook niet. Word voor bekeurd danwel in beslag genomen. De achterliggende reden is dat alleen een tekstbord met SPOED BRANDWEER of signalering op prive voertuigen als ongewenst word bestempeld, daar er een grote chaos ontstaat op de wegen.
Er zijn korpsen (Hilversum en Gorichem uit m`n hoofd) die in overleg met de gemeente en politie lichtkranten voeren met SPOED BRANDWEER in privèvoertuigen.
Het klopt inderdaad dat de brandweer van Gorinchem al een aantal jaren toestemming heeft voor het voeren van de lichtkrant met tekst "Spoed Brandweer".
Het is zelfs zo dat de privévoertuigen ook door rood licht mogen rijden met gepaste snelheid, bij een uitruk.
Wanneer er een boete volgt voor door rood licht rijden, dan kunnen ze (met een bewijs van de uitruk) kwijtschelding krijgen voor de boete.
Belachelijk, ik weet van een zaak waar een brandweerman met "spoed" opweg naar een autobrand een kind van 9 heeft doodgereden. Leg deze verhalen maar eens uit aan de ouders.
mvg
Mike
RVV Artikel 41a.
1. Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1°. in gebruik bij de politie;
2°. in gebruik bij de brandweer;
3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;
4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;
5°. die worden gebruikt door artsen;
6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;
7°. die worden gebruikt door ambulancediensten waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer een vergunning is verleend voor het verrichten
van ambulancevervoer;
8°. van hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van óf een centrale post als bedoeld in artikel 1 van de Wet ambulancevervoer óf een centrale post voor het ambulancevervoer als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder a, van de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, bezig houden met het verlenen van eerstelijns spoedeisende hulpverlening.
Zullen ze hem hier onder hebben weggezet ? ::)
Tsja, blijft een leuke discussie ....als men wilt dat vrijwilligers sneller naar de kazerne moet gaan dan moet het goed geregeld worden doormiddel van de bestaande signalen
Ik ken ook de voorbeelden van het rijden met signalering, het zogezegd ''vragen om ruimte'' zodat je sneller op de kazerne bent. (lichtgevende brandweerbordjes, flitsers etc.). Persoonlijk denk ik wél dat ''iets'' handig is om overig wegverkeer aan te geven waarom jij harder rijd dan zij. Heb liever dat iemand hard rijd met een brandweerbordje in de auto dan zonder ... En dan doel ik niet op de cowboys.
Ik denk dat als men geen voorrangsvoertuig is en dan gaat knipperen met het groot licht, allerei flitsers plaats men agressie opwekt bij de mede-weggebruikers ondanks een iligaal geplaats lichtgevend bordje op je eigen personenauto
Ik zou nu toch haast de indruk krijgen dat we in de lesauto matrix borden met teksten als "Afstand houden", "Sorry Eerste les" (voor als de moter weer 100 keer afslaat) en "Pas op rijles" mogen gaan voeren. Hoewel dat natuurlijk geweldig grappig is voor de duur van ongeveer 1 week zie ik de meerwaarde daar niet van in.
Personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef mogen slechts zijn voorzien van een verlicht transparant die de ingevolge het Reglement rijbewijzen voorgeschreven letter «L» weergeeft.
Belachelijk, ik weet van een zaak waar een brandweerman met "spoed" opweg naar een autobrand een kind van 9 heeft doodgereden. Leg deze verhalen maar eens uit aan de ouders.Helemaal mee eens, die brandweermannen hebben (Waarschijnlijk) geen enkele VRO opleiding gehad, en die kunnen zo de grootste problemen maken. Totaal onverantwoord. Laat ze dan een VRO opleiding basis volgen, en geef ze een blauwe pit ofzo.
mvg
Mike
Helemaal mee eens, die brandweermannen hebben (Waarschijnlijk) geen enkele VRO opleiding gehad, en die kunnen zo de grootste problemen maken. Totaal onverantwoord. Laat ze dan een VRO opleiding basis volgen, en geef ze een blauwe pit ofzo.
Helemaal mee eens, die brandweermannen hebben (Waarschijnlijk) geen enkele VRO opleiding gehad, en die kunnen zo de grootste problemen maken. Totaal onverantwoord. Laat ze dan een VRO opleiding basis volgen, en geef ze een blauwe pit ofzo.
Ja, een rijopleiding 0098. Mijn linker spiegel is er net (2 uurtjes geleden) afgereden door een dierenambulance met een spoedje... Heb ze m'n kaartje gegeven, en gezegd dat ze door kunnen rijden. Papieren en schadeformulier komen later wel.
Wel, ik heb een schadeformulier hier liggen van een agent uit Antwerpen. Die reed vanmorgen achteruit een parkeervak uit op de stalen achterkant van mijn bus 098uo 98uiye
Ik geen schade hij bumper kwijt, dus ok met blauw nieuwe rijlessen dan maar????
Foto's jammer joh, hij had een melding. Ik moest op bureel maar schadeformulier laten opmaken, die had hij wel nodig. Dus hij bumpertje achterin de auto en weg was ie.
Paars kan ook nog;)
eerlijk gezegd, weinig veranderen aan kleuren, mensen zijn gewend aan blauw...mensen klagen al nu over de nieuwe sirene, vroeger hadden ze snel in de gaten welke dienst er aan kwam.
plus dat ambulance ook zelfs een groene lamp bovenop hebben staan en die aanzetten als ze de leidinggevende ambulance zijn.
wordt straks disco rijden als men dit door zouden zetten, met alle kleuren.
Paars kan ook nog;)
Wat extra beelden van de sneeuwploegVoorbeeld 2.
http://www.youtube.com/watch?v=WSQyJS1fTNQ?hd=1 (http://www.youtube.com/watch?v=WSQyJS1fTNQ?hd=1)
Ik heb me laten vertellen dat dit een nieuwe dienstbak is voor de beveiligingsclub van de luchtmacht.
Iemand meer info?
Of krijg ik dan dit? ;D
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg204.imageshack.us%2Fimg204%2F8904%2Flm1691beveiliging.jpg&hash=084874804a8079bc9b06b260552d8301)
Ik blijf erbij dat rood een kleur voor ambu/brandweer en politie moet worden NAAST blauw, zoals in de usa dus. Ik heb nog steeds het idee (en meerdere met mij) dat rood overdag beter opvalt dan blauw.Hm, nog nooit gehoord dat rood beter opvalt dan blauw. Er is al genoeg rood, geel, groen licht op de weg, in de natuur, en juist daarom valt de afwijkende kleur blauw direct op spoedverlichting om voorrang te krijgen.
Hm, nog nooit gehoord dat rood beter opvalt dan blauw.Dat jij er nog nooit van gehoord hebt betekent niet dat het dan ook niet zo is ;) Talloze onderzoeken zijn er naar de diverse kleuren geweest en echt, rood valt overdag beter op dan blauw.
eerlijk gezegd, weinig veranderen aan kleuren, mensen zijn gewend aan blauw...mensen klagen al nu over de nieuwe sirene, vroeger hadden ze snel in de gaten welke dienst er aan kwam.
plus dat ambulance ook zelfs een groene lamp bovenop hebben staan en die aanzetten als ze de leidinggevende ambulance zijn.
wordt straks disco rijden als men dit door zouden zetten, met alle kleuren.
Ik heb meegemaakt dat er voor aanvang van de begrafenisstoet zwarte vlaggetjes werden uitgedeeld welke aan de bestuurderskant aan de buitenkant van het raam bevestigd kon worden. (Het zelfde systeem als bij de voetbal oranje/driekleur vlaggetjes) Ik vond het een mooie oplossing waarbij heel duidelijk onderscheid werd gemaakt met de rest van het verkeer. De lijkwagen had de bekende zwarte vlaggen voorop en alle wagens die bij de stoet hoorden (ook de zwarte volgwagens direct achter de eerste wagen) hadden eenduidig soortgelijke driehoekige zwarte vlaggen. Bij de kerkuitgang uitgedeeld en op de begraafplaats stond bij de ingang een bak waar ze weer ingedaan konden worden.
Niks geen geplak op koplampen nodig dus wat onder dergelijke droeve omstandigheden makkelijk vergeten wordt. Bij het uitstappen zie je gelijk dat vlaggetje zitten dus vergeten doe je niet snel. Ik kan me niet voorstellen dat er bestuurders zijn die de link tussen deze vlaggetjes en een begrafenisstoet niet snel leggen.
Ik zeg ... landelijk invoeren.
Groen bij de politie betekent ook gewoon OvD. Bij grote incidenten coordineert hij de inzet (bv wegafsluitingen etc). Bij een PD is hij leider PD.Zie bijvoorbeeld 1:53 bij de KMar wagen.
Ik blijf erbij dat rood een kleur voor ambu/brandweer en politie moet worden NAAST blauw, zoals in de usa dus. Ik heb nog steeds het idee (en meerdere met mij) dat rood overdag beter opvalt dan blauw.Inderdaad, hier is een mooi voorbeeldje :
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg10.imageshack.us%2Fimg10%2F6918%2Fyamaharhino.jpg&hash=a5503ebce4e1eacb635eada396bad569)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg524.imageshack.us%2Fimg524%2F2016%2Fouddorp8120.jpg&hash=7c8b9da57ae40616312b44c6edf6e812)
Inderdaad, hier is een mooi voorbeeldje :
(Primeur) Reddingsbrigade EGM110 met spoed naar Egmond-Binnen (http://www.youtube.com/watch?v=N891MEiBxgY#ws)
De EGM110 van Reddingsbrigade Egmond met een rode flitser tussen twee blauwe (een aantal andere brigades hebben ook een rode flitser, maar dit filmpje zie je et heel duidelijk)
Ook mooi; die Duitser die keurig aan de kant gaat. Dat zou ik graag vaker meemaken.
ja rood blauw amber edge. Rood en oranje gaan samen aan (strobes), het blauw was los te schakelen (zaten halogeenlampen achter die alterneren)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.janvanwees.nl%2FEscort%2520car%60s%2F87%2520fransens.jpg&hash=bd3c1faf5b8af9d57fc808a23a21105c)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.ambumedia.nl%2Foudedoos%2Fboxmeer%2Fambulance-boxmeer-2001-8214.jpg&hash=6e69e1e8ca220d8b14523d3b190a632d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.ambumedia.nl%2Foudedoos%2Fboxmeer%2Fambulance-boxmeer-2001-4651.jpg&hash=ce36dc2c24f855b1138cb0a21309265a)
Je kan veel zeggen over Duitsers en het gedrag af en toe, maar het verkeersgedrag ten opzichte van hulpverleningsvoertuigen met spoed is bijna perfect te noemen, maar dat van 'ons Hollanders' is in overmate 'wacht even tot ik groen heb' of 'zie zelf maar hoe je er langs komt' te noemen.Misschien ligt dat ook aan de enorme straffen die in Duitsland staan op het hinderen van voorrangsvoertuigen?
Misschien ligt dat ook aan de enorme straffen die in Duitsland staan op het hinderen van voorrangsvoertuigen?Ik weet de straffen niet, en het is me niet gelukt een Duits feitenboekje op mijn scherm te toveren. Wel weet ik dat er bij de rijopleiding (hulpdiensten tussen rs 1 en rs 2 door, dus ik links of rechts houden) meer bij wordt geleerd en de mentaliteit anders is dan hier.
En wat is dan de functie?? Wanneer worden ze toegepast?
Sjah, functie? Ik heb ze die nu 1x zien gebruiken: ze stonden op de weg nog half vanwege iets en toen had die ze aangezet.Als de Rode signalering op de openbare weg aanstond is het ook nog eens verboden.
Rood mag ook gebruikt worden als achterste zijmarkeringslicht. Zie je bij Volvo's nog wel. Verder als remlicht, achterlicht etc.Rode knipperlichten naar achteren toch ook? Dit zie ik wel eens bij geïmporteerde Amerikaanse wagens namelijk.
het nut lijkt me toch vrij duidelijk. Ze heten " RED security" lampen in een andere kleur zouden helemaal nergens op slaan. 098uo
het nut lijkt me toch vrij duidelijk. Ze heten " RED security" lampen in een andere kleur zouden helemaal nergens op slaan. 098uo
Lach maar, maar toen ik er een keer naar vroeg kreeg ik dat inderdaad letterlijk te horen...
Korrie112