Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: sylvester1986 op 8 augustus 2009, 02:07:29
-
Graag ben ik benieuwd wat jullie de mooiste lichtbalken vinden?
-
Met stip op een de Delfis van Ambulanz mobile!!
Die zie je tenminste aankomen!!!
-
Ik kijk door de ogen van een verzamelaar, dus dat is wellicht anders dan de ogen van de gebruiker!
Mooiste qua model:
- Aerodynic
- Jetsonic / Jetstream
- Code3 Excalibur en MX7000 vanwege de vele installatie-opties (draai, strobe, led, halogeen) mogelijk.
Mooiste qua lichtbeeld / felheid
- Mooiste lichtbeeld om te zien, Aerotwinsonic met R-spiegels of een Aerodynic24EAH in een alternerend S.A.F.E. flits-effect.
- Code3 Defender (nieuwe hele felle LED-balk)
- Whelen Edge9000 of 9M (US versie, vol met strobes en halogeen flashers)
- Hänsch 975 LED, gecombineerde Edge-look met felste LED's
-
Ik kijk door de ogen van een verzamelaar, dus dat is wellicht anders dan de ogen van de gebruiker!
Mooiste qua model:
- Aerodynic
- Jetsonic / Jetstream
- Code3 Excalibur en MX7000 vanwege de vele installatie-opties (draai, strobe, led, halogeen) mogelijk.
Mooiste qua lichtbeeld / felheid
- Mooiste lichtbeeld om te zien, Aerotwinsonic met R-spiegels of een Aerodynic24EAH in een alternerend S.A.F.E. flits-effect.
- Code3 Defender (nieuwe hele felle LED-balk)
- Whelen Edge9000 of 9M (US versie, vol met strobes en halogeen flashers)
- Hänsch 975 LED, gecombineerde Edge-look met felste LED's
Toevallig nog foto's? :)
-
ik vind led signalering wel mooi van de nieuwe ambulance`s Gelderland-zuid.
hier heb een filmpje van de blauwe signalering van Gelderland-zuid
-
Ik zelf vind deze wel mooi
(bron Youtube - user jakefireman123)
Maar deze vind ik qua zichtbaarheid mooi en goed O0
Maar dan wel de lange versie :P
(bron Youtube - user truckntowdotcom)
-
Qua licht (en optie's) zeg ik een Federal Signal Vista (dubbel blauwe led's), tekstkrant en arrowstick (rond om oranje)
Qua uiterlijk (en windgeruis) zeg ik Whelen LFL (met oranje rond om zichtbaar) verder volgestopt met blauwe led's (en evt. rood ;) voor zichtbaarheid overdag)
Verder ben ik een voorstander van wigwag, flitsers op de voorspatborden, achterraam en achterklep in combi met hide a way led's / strobe's ;)
-
Ik kijk door de ogen van een verzamelaar, dus dat is wellicht anders dan de ogen van de gebruiker!
Mooiste qua model:
- Aerodynic
In welke vorm of lengte dan ook, mijn favoriete kleurstelling rood/blauw.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.kitesurfer1404.de%2Fimg%2Ffedsig_aerodynic.jpg&hash=b26a38bdf40506167e21666a078c8776)
- Jetsonic / Jetstream
- Code3 Excalibur en MX7000 vanwege de vele installatie-opties (draai, strobe, led, halogeen) mogelijk.
Een red/blue MX7000
Mooiste qua lichtbeeld en/of felheid
- Mooiste lichtbeeld om te zien, Aerotwinsonic met R-spiegels of een Aerodynic24EAH in een alternerend S.A.F.E. flits-effect.
Aerodynic 24EAH
Aerodynic model25 met een alternerend binnen-buiten SAFE-effect
- Code3 Defender (nieuwe hele felle LED-balk)
De Defender staat bovenop een Code3 LEDX2100 balk voor de vergelijking
- Whelen Edge9000 of 9M (US versie, vol met strobes en halogeen flashers)
- Hänsch 975 LED, gecombineerde Edge-look met felste LED's
Ruud, doe eens een filmpje van die uitruk met die LED Hänsch op het dak van die Oostenrijkste Notarzt
-
Oja, verder voor mij op (grotere Nederlandse) voertuigen (busjes bijvoorbeeld) natuurlijk een Vieuwpoint / Vector
-
Bij deze een Hänsch LED versie. Het is een DBS3000, maar de leds zijn exact gelijk aan die van de 975. Voor de NL markt is het led patroon (quadro blitz) netjes links/rechts alternerend.
De 3e blauwe flitser in de balk is een zogenaamde "weitwarner" oftewel een zeer felle blauwe lamp die vanaf grote afstand al zichtbaar is.
Luister ook even naar de mooie roffel tijdens het accelereren van de Cayenne.
Favoriete balk: Denk toch wel een 975 met extra LED modules en dan liefst met Whelen Action Flash als patroon (helaas niet meer toegestaan volgens nieuwe regels OGS)
Favoriete sirene: Martinshorn, 2297GM van de firma Martin uit Philipsburg, Duitsland. En dan de uitvoering met a lang, a kort, D lang, D kort, voor het mooie tremolo effect
Groeten, Ruud
-
Strobes en led's , maar die kan ik niet kiezen :) .
-
Op zeker LED. Is voor wat betreft stroomgebruik uitermate zuinig (motor kan wel een tijdje uit), komt voor wat betreft snel repeterende flitsen/flitspatronen in de buurt van strobes maar kan ook de langzame patronen van de halogeenlampen weergeven (waaronder ook de traffic advisor functies). Bovendien zijn ze afhankelijk van het type LED's heel fel. Het enige nadeel is (voor sommige typen) de beperkte zichtbaarheidshoek, waardoor wat aandacht besteed moet worden aan de 360 graden zichtbaarheid.
En omdat ik alle lichtbalken bij de diverse leveranciers óf functioneel te beperkt óf te duur vind heb ik mijn eigen balk in elkaar geknutseld. Het zal dan ook niet verbazen dat die ook de favoriet is ;)
-
Eigen projecten ALTIJD leuk om te laten zien ;) ;)
-
Dan moet ik dus op zoek naar een werkende videocamera... ;D
-
Persoonlijk ga ik voor de LED.
Wat volgens mij een goede balk is met veel mogelijkheden voor een redelijke prijs is een balk van Soundoff die ik bij Sirennet.com heb gezien.
Ik heb het over de balk met als naam: SoundOff EPL9000 Pinnacle Series Exterior Lightbar
-
Mooi ding idd. Zat er eigenlijk al op te wachten dat amber gewoon in de blauwe led units verwerkt zou worden (tweekleurig dus) zal je de komende tijd ook steeds vaker terug gaan zien vermoed ik.
-
Wordt aan gewerkt op meerdere fronten!
De 2010 Whelen Liberty krijgt bijvoorbeeld ook dual colour heads (blauw/rood of blauw/geel) alleen de vraag of ze dat in NL ook goedkeuren.
Groeten, Ruud
-
Wordt aan gewerkt op meerdere fronten!
De 2010 Whelen Liberty krijgt bijvoorbeeld ook dual colour heads (blauw/rood of blauw/geel) alleen de vraag of ze dat in NL ook goedkeuren.
Groeten, Ruud
Ze moeten in NL eens leren niet overal regels voor op te stellen, de chauffeurs van diverse hulpdiensten weten zelf ws het beste wat goed werkt en wat niet. Niet e.o.a. klerk op een kantoor.
Blijf altijd met rijzende nekharen als t aan komt op onze fijne overheid :S
Sorry als deze reactie te negatief is.
-
Je reactie is niet te negatief maar wellicht niet helemaal doordacht.
De regels zijn niet alleen Nederlands maar ook nog eens Europees. Daarnaast denk ik niet dat een ambu-chauffeur voorkeur voor strobe of LED heeft, tenzij hij zich er al een beetje voor interesseert, als hij maar door het verkeer komt.
-
Ik heb eens zitten neuzen op Sirennet.com.
Wat een kermis-site zeg.
Hoe iets eenvoudigs als een zwaailamp volstrekt blijkt te kunnen evolueren naar een disco-achtige kerstboom.
Lichtunits met tientallen 'flashpatterns'. Wat is daar in hemelsnaam het nut van?
Motoren waarbij ieder gaatje wordt opgevuld met een lampje hier, een LEDunitje daar, liefst alle verkrijgbare kleuren.
LEDS of strobes die in alle denkbare hoeken en gaten worden geprutst. etc etc.
Wat mij betreft is het allemaal enorm door aan het slaan.
Een zwaailamp heeft voor mij maar één betekenis: "Maak ruimte".
Daarbij maakt een knipper- of flitspatroon toch geen r**t uit?
Een chauffeur van een voorrangsvoertuig hoeft wat mij betreft maar één knop in de auto te hebben: AAN of UIT.
Een hele batterij knoppen om allerhande flitspatroontjes te kunnen selecteren is toch waanzien?
Of vloek ik hier nu in de kerk? :D
-
@ Rolf Pieters,
bedoel je met 1 aan en uit knop, dus ook de sirene erbij?
Want om de sirene apart in of uit te kunnen schakelen is in mijn opzicht toch wel handig.
Verder is 1 aan en uit knop ook niet handig voor de kleurenkeuze, want iemand moet kunnen kiezen uit blauw of amber.
Verder ben ik qua flitspatronen wel met je eens en zou ik ook niet weten waarom er zoveel keuze moet zijn tussen patronen, maar er is hier vast wel een kenner die dat uit kan leggen.
qua flitspatroon zou ik kiezen voor de stijl van de whelen edge 9000 zowel oude als moderne stijl.
-
@ Rolf Pieters,
bedoel je met 1 aan en uit knop, dus ook de sirene erbij?
Nee niet letterlijk, maar meer overdrachtelijk.
1 knop voor blauw licht
1 knop voor oranje licht
1 knop voor kabaal
en evt oranje nog kunnen bepalen of je voor en/of achter wilt signaleren.
-
Ik heb eens zitten neuzen op Sirennet.com.
Wat een kermis-site zeg.
Hoe iets eenvoudigs als een zwaailamp volstrekt blijkt te kunnen evolueren naar een disco-achtige kerstboom.
Lichtunits met tientallen 'flashpatterns'. Wat is daar in hemelsnaam het nut van?
Motoren waarbij ieder gaatje wordt opgevuld met een lampje hier, een LEDunitje daar, liefst alle verkrijgbare kleuren.
LEDS of strobes die in alle denkbare hoeken en gaten worden geprutst. etc etc.
Wat mij betreft is het allemaal enorm door aan het slaan.
Een zwaailamp heeft voor mij maar één betekenis: "Maak ruimte".
Daarbij maakt een knipper- of flitspatroon toch geen r**t uit?
Een chauffeur van een voorrangsvoertuig hoeft wat mij betreft maar één knop in de auto te hebben: AAN of UIT.
Een hele batterij knoppen om allerhande flitspatroontjes te kunnen selecteren is toch waanzien?
Of vloek ik hier nu in de kerk? :D
De flitspatronen maak je als het goed is 1 keer (met uitzondering van de wigwag). Het is natuurlijk erg mooi als je het opvallendste lichtpatroon zelf kunt kiezen.In Amerika hebben ze af en toe té veel wat we hier te weinig hebben, namelijk kleuren en hoeveelheid. Tevens is de herrie daar vele malen beter hoorbaar als hier in Nederland. De herrie heeft wel verschillende functie's, aandachtsverhoging, breed / smal, sneller etc.
Als je naar Amerikaanse HV voertuigen kijkt is mijn ervaring (op straat) dat ze veel opvallender zijn (zowel qua licht als qua geluid) en als je ziet dat er op de USA wegen véél minder straatverlichting is dan hier in Nederland denk ik dat de opvallende signalering erg wenselijk is! (Alleen is het dan dichtbij weer verblindend)
-
De flitspatronen maak je als het goed is 1 keer (met uitzondering van de wigwag). Het is natuurlijk erg mooi als je het opvallendste lichtpatroon zelf kunt kiezen.In Amerika hebben ze af en toe té veel wat we hier te weinig hebben, namelijk kleuren en hoeveelheid. Tevens is de herrie daar vele malen beter hoorbaar als hier in Nederland. De herrie heeft wel verschillende functie's, aandachtsverhoging, breed / smal, sneller etc.
Als je naar Amerikaanse HV voertuigen kijkt is mijn ervaring (op straat) dat ze veel opvallender zijn (zowel qua licht als qua geluid) en als je ziet dat er op de USA wegen véél minder straatverlichting is dan hier in Nederland denk ik dat de opvallende signalering erg wenselijk is! (Alleen is het dan dichtbij weer verblindend)
Nou wil het juist dat amerika ook een land is met een deftige norm naar signalisatie namelijk de "NFPA 1901" norm vernieuwd in 2009.
Deze zicht waar hoeveel licht moet zitten wanneer het mag branden.
http://www.code3pse.com/pdf/c3nfpa0409.pdf (http://www.code3pse.com/pdf/c3nfpa0409.pdf)
-
De NFPA normering is alleen op brandweervoertuigen van toepassing maar inderdaad is deze norm erg specifiek en uitgebreid! Het voertuig wordt in zones verdeeld en per elke zone moet er minimaal zoveel licht zijn, in het kort gezegd. En gelukkig kun je de USA niet vergelijken met Nederland ;) Sommige dingen zijn beter, sommige dingen slechter. Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat ze in Amerika een stuk sneller aan de kant gaan voor een prio voertuig dan in Nederland ;D
-
Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat ze in Amerika een stuk sneller aan de kant gaan voor een prio voertuig dan in Nederland ;D
Maar daar is het ook nog allemaal 'officer' en 'sir' als ze het tegen iemand van de hulpdiensten hebben (oké, vast niet overal, maar over het algemeen...)
Misschien dus vooral een stukje mentaliteitsverschil? ::) :)
-
Nou wil het juist dat amerika ook een land is met een deftige norm naar signalisatie namelijk de "NFPA 1901" norm vernieuwd in 2009.
Deze zicht waar hoeveel licht moet zitten wanneer het mag branden.
http://www.code3pse.com/pdf/c3nfpa0409.pdf (http://www.code3pse.com/pdf/c3nfpa0409.pdf)
Deze NFPA norm is gratis digitaal te lezen op: http://www.nfpa.org/aboutthecodes/AboutTheCodes.asp?DocNum=1901 (http://www.nfpa.org/aboutthecodes/AboutTheCodes.asp?DocNum=1901) (dit geld trouwens voor alle NFPA normen). Wel even gratis registreren en je kan hem in zijn geheel inzien... Daar kan de NEN nog een puntje aan zuigen! ;)
-
(...)
Lichtunits met tientallen 'flashpatterns'. Wat is daar in hemelsnaam het nut van?
(...)
Dat je met één balk meerdere patronen kunt weergeven is wel degelijk nuttig. Ik zie regelmatig allerlei voertuigen met signalering (zowel HVD'en met blauw als wegwerkers etc. met oranje) die een overdaad aan signalering voeren omdat ze maar één patroon kunnen weergeven. Ik kan me voorstellen dat je tijdens het aanrijden lekker wilt opvallen met behoorlijk wat geflikker op je dak, maar dat je na aankomst met een alternerend lampje al voldoende hebt. Wil ook weer niet zeggen dat je 'tientallen' patronen nodig hebt, maar enige variatie is vanuit praktisch oogpunt wel nuttig. Geldt overigens niet alleen voor LED of strobe balken, maar ook voor draailampen.
Ter illustratie: de lokale berger hier heeft een of andere lichtbalk met zes draailampen. Fantastisch als ie in zijn eentje midden op de rijbaan zaken staat te doen, maar volstrekte overkill als ie op het fietspad staat te wachten tot het zijn beurt is; dan zijn alleen de buitenste twee draailampen misschien al wel genoeg.
Ander punt is ook nog eens dat je de voorzijde, zijkant en achterzijde van je signalering misschien wel apart wilt bedienen, zodat je alleen licht uitstraalt naar de richting waar het effectief nodig is. Bijvoorbeeld op wegen met dubbele rijbanen waar je het verkeer op de andere rijbaan niet nodeloos wilt afleiden. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld de flitslampen in de dakbalk alleen naar achteren gericht. Voldoet dus niet aan de 360 graden zichtbaarheid, maar is ook helemaal niet nodig als je op de vluchtstrook staat.
-
Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld de flitslampen in de dakbalk alleen naar achteren gericht. Voldoet dus niet aan de 360 graden zichtbaarheid, maar is ook helemaal niet nodig als je op de vluchtstrook staat.
zoals voorgeschreven in het incident management en is dus precies waar het incident management een conflict vormt met het RVV.
daar zijn ze even nog niet uit ;D
overigens al die flitspatronen mogen niet meer, ze bereiken daardoor de lichtopbrengst niet.(de tijd dat blauw aan moet staan en uit moet zijn)
-
Lieve Sinterklaas
Mijn verlanglijstje is kort, mogen we een nieuwe daadkrachtige minister die de Europese regels in één haal van de tafel veegt en ons weer gewoon laat installeren wat we zelf willen aan verlichting?
Alternerende koplampen, extra intersectie- of spiegelverlichting, zwaaibalken die knipperen als Kerst-, pardon, Sinterklaasbomen..ee boten... met front cutout, meerdere patronen en tegelijk met oranje aan mág? Dat wil ik graag voor Sinterklaas...
Dank U Sinterklaasje ;D ;D
-
Als het op Europees beleid aankomt, dan is het alleen maar gezeik >:(
-
zoals voorgeschreven in het incident management en is dus precies waar het incident management een conflict vormt met het RVV.
daar zijn ze even nog niet uit ;D
overigens al die flitspatronen mogen niet meer, ze bereiken daardoor de lichtopbrengst niet.(de tijd dat blauw aan moet staan en uit moet zijn)
De broek zakt me momenteel af van al die regels, eisen, richtlijnen en wat al nog meer zij. Ik gebruik de signalering die ik nodig acht in de situatie waarin ik mij op dat moment bevind. Als ik geen 360 graden zichtbaarheid nodig heb, dan gaan de lampjes die ik niet nodig heb gewoon uit. Signalering is bedoeld als waarschuwing, niet als aandachttrekkerij. (Gelukkig heb ik alleen maar oranje en geen blauw ;) )
-
@ Lt. Col. Me,
Mag ik vragen waarvoor je amberkleurig signalering gebruikt?
-
Ik vind de FIREBALL 1 het mooiste zwaailicht.
De kenners onder ons kunnen er vast wel een fotootje van naar boven toveren en alle gegevens mbt fabrikant enz erbij zetten.
-
Ik vind de FIREBALL 1 het mooiste zwaailicht.
is dat zoiets?
Federal Fireball Beacon Model FB-1 Demo (http://www.youtube.com/watch?v=ATRN37UVkZE&feature=PlayList&p=5B35CBB481C14F49&playnext=1&playnext_from=PL&index=37#normal)
-
Lieve Sinterklaas
Mijn verlanglijstje is kort, mogen we een nieuwe daadkrachtige minister die de Europese regels in één haal van de tafel veegt en ons weer gewoon laat installeren wat we zelf willen aan verlichting?
Alternerende koplampen, extra intersectie- of spiegelverlichting, zwaaibalken die knipperen als Kerst-, pardon, Sinterklaasbomen..ee boten... met front cutout, meerdere patronen en tegelijk met oranje aan mág? Dat wil ik graag voor Sinterklaas...
Dank U Sinterklaasje ;D ;D
ik heb afgelopen zaterdag sinterklaas bij de intocht nog officieel een hand mogen geven, hij bedankte ons voor onze inzet maar jou vraag kwam niet bij mij op.(kreeg nog wel een speculaaspop van hem)
je weet van mij mag je alles maar er zijn helaas ambtenaren die er anders over denken ;)
-
::) Eigenlijk vind ik gewoon het mooist: 1 pit op het dak, dashboard-, grill- en spiegelflitsers, zoals ooit op de Amsterdamse Volvo's. Liefst dan in combinatie met alternerende koplampen. Genoeg naar voren gericht blauw om ruim baan te krijgen en de enkele pit is genoeg opvallend bij stilstand. ;D
Edit: En als ik dan toch bezig ben... Op de motor gewoon zoals het is: Flitsers boven de spiegels en aan de zijkant en zo'n ouderwetse zwaailamp achterop. Misschien dan nog wel aangevuld met een flitsende koplamp, zodat ik bij hoge snelheid die knop niet meer hoef in te drukken ;D
-
is dat zoiets?
Federal Fireball Beacon Model FB-1 Demo (http://www.youtube.com/watch?v=ATRN37UVkZE&feature=PlayList&p=5B35CBB481C14F49&playnext=1&playnext_from=PL&index=37#normal)
Eigenlijk bedoel ik de platte uitvoering, ook draait ie langzamer. (wel halogeen)
De DKDB gebruikte ze voor dat ze de flitslamp kregen. Het type is de fb2 model b1 en van federal.
-
@ Lt. Col. Me,
Mag ik vragen waarvoor je amberkleurig signalering gebruikt?
Allerhande werkzaamheden op, aan en langs de weg.
-
Ander punt is ook nog eens dat je de voorzijde, zijkant en achterzijde van je signalering misschien wel apart wilt bedienen, zodat je alleen licht uitstraalt naar de richting waar het effectief nodig is. Bijvoorbeeld op wegen met dubbele rijbanen waar je het verkeer op de andere rijbaan niet nodeloos wilt afleiden. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld de flitslampen in de dakbalk alleen naar achteren gericht. Voldoet dus niet aan de 360 graden zichtbaarheid, maar is ook helemaal niet nodig als je op de vluchtstrook staat.
nou dat is niet helemaal juist. We hebben flitsers aan de voorzijde (oude voertuigen 4x strobes, nieuwe 6x LED ;D ) en daarnaast inderdaad flitsers aan de achterzijde, maar ook de nieuwe zwaaibalken zijn zowel voor als achter apart in te stellen. (4 draailampen). Dus wél degelijk 360gr zichtbaarheid ;-)
Werken op de vlst??? Nou wat dacht je van op de rijstroken fend off? of het door en langs de files rijden op weg naar incidenten? ::)
-
Uiteraard zijn die dakbalken 360 graden zichtbaar wanneer de draailampen aan staan. Waar ik op doel is dat er vaak alleen gebruik wordt gemaakt van de strobes aan de achterzijde wanneer men bij RWS op de vluchtstrook staat, en meer signalering nodig is dan de alternerende alarmverlichting. Althans, zo doen ze het hier in Twente, ik weet niet hoe het bij jullie wegendistrict gaat. Die strobes zijn dan niet 360 graden zichtbaar, maar meer dan voldoende voor de omstandigheden.
En dat is wat mijn uiteindelijke punt is: afhankelijk van de omstandigheden waar je je autootje neer zet heb je wel of niet 360 graden zichtbaarheid nodig.
-
Jup, zie ik ook veel bij berginsgbedrijven. Die willen ook soms enkel naar voor- of enkel naar achter hun verlichting kunnen schakelen. Veelal ook om verblinding te voorkomen of het voorkomen van kijkersfile.
Groeten, Ruud
-
En dat is - jammer genoeg - tegelijkertijd ook het hypocriete van alles tot in den treure vastleggen in regelgeving: we willen aandachttrekkerij door zwaailichten vermijden, maar het moet wel 360 graden zichtbaar zijn. ;D
-
En dat is - jammer genoeg - tegelijkertijd ook het hypocriete van alles tot in den treure vastleggen in regelgeving: we willen aandachttrekkerij door zwaailichten vermijden, maar het moet wel 360 graden zichtbaar zijn. ;D
en nog klasse 2 ook, 2x zoveel als eerst.
-
Is dit geen goed alternatief voor de Whelen Freedom??
DBS 975 LED gelb (http://www.youtube.com/watch?v=R4T7aFUdq-s&feature=related#lq-lq2-hq)
Haensch DBW 975 LEDund DBS 975 LED (http://www.youtube.com/watch?v=cDczeAPM85Q#lq-lq2-hq-vhq)
User is voor beide video's: Frisbee84174
Ik vind deze toch best wel mooi.
-
Is dit geen goed alternatief voor de Whelen Freedom??
Ziegler NL levert deze balken nu ''standaard'' op alle nieuwe voertuigen.
-
Serieus? Dat was me nog niet opgevallen :(
Thanks O0
-
Serieus? Dat was me nog niet opgevallen :(
Thanks O0
http://www.ziegler-nl.com/home/voertuigen/actueel-in-opbouw (http://www.ziegler-nl.com/home/voertuigen/actueel-in-opbouw)
;)
Als ik me niet vergis is de nieuwe Scania TS van Elspeet/Nunspeet er al mee uitgerust ;)
-
Komt deze balk ook op ambulance en politiewagens??
Hoe dan ook het is wel 1 van mijn favoriete lichtbalken.
Dit daar in tegen vind ik super lelijk:
Seat Ibiza mit Hänsch DBW2000 & Hänsch RWS Typ40 (http://www.youtube.com/watch?v=lbjX5eFFeps&feature=related#lq-lq2-hq)
User: Feuerwehrmann112
-
Komt deze balk ook op ambulance en politiewagens??
Op politiegebied zul je vooralsnog alleen Whelen & Federal Signal tegen gaan komen. Wie weet hoe het in de toekomst allemaal gaat lopen ;)
-
Is dit geen goed alternatief voor de Whelen Freedom??
<filmpjes>
Waarom voldoet de Freedom niet dan? :)
Dit daar in tegen vind ik super lelijk:
<filmpje>
Tja, qua zichtbaarheid zit je goed. maar wel typisch Duits dit ;D Toen wij op de autobahn een lekke band hadden van de caravan kwam er ook (toevallig) een polizei langs die achter ons stopte en even zo'n balk aanzette :o Wat een licht zeg! Na 3 tellen er naar kijken komt de koppijn al! ;)
-
Tja, qua zichtbaarheid zit je goed. maar wel typisch Duits dit ;D Toen wij op de autobahn een lekke band hadden van de caravan kwam er ook (toevallig) een polizei langs die achter ons stopte en even zo'n balk aanzette :o Wat een licht zeg! Na 3 tellen er naar kijken komt de koppijn al! ;)
Ik denk dat jij de ledversie bedoelt, zelfs overdag een bak licht van verre afstand
-
Ik denk dat jij de ledversie bedoelt, zelfs overdag een bak licht van verre afstand
Allicht, maar ik bedoel de gewone strobe-versie zoals op het filmpje, maar dan blauw.
-
Hier een vergelijking:
&feature=related
-
@ Frank met de Whelen Freedom is niks mis hoor en is qua opties zeker een mooie balk, maar zonder blauwe/amber kappen vind het toch qua uiterlijk minder mooi
-
De Hänsch 975 LED is inmiddels ook al een paar keer geleverd in NL.
Het is op zich een alternatief voor een Whelen Freedom, zonder een reclaimeplaatje te willen houden. De lichtopbrengst van deze dakset is bijzonder groot.
Heb zelf meegeholpen aan de certificering voor de Klasse II van deze balk en enkele opties ervoor ontwikkeld.
De blauwe versie wordt inderdaad vrij veel door Ziegler gebruikt op haar nieuwe voertuigen. De techniek die erin zit is identiek aan de Ambulances zoals de Hornis en de Delfis.
De gele versie is ook al op een paar voertuigen te vinden, ook in Nederland.
Sterker nog, er ligt momenteel eentje klaar om morgen opgebouwd te worden op een bergingsvoertuig.
Filmpjes doen de balk alleen geen eer aan. In realiteit is hij veel feller. Zal proberen of ik komende weken wat filmmateriaal kan schieten van deze balken. Zijn weer enkele onderweg voor klanten en eentje voor m'n eigen demobestand. Dus als iemand hem ooit live wil komen bekijken, no problem.
Wat betreft die andere balken, die Hänsch levert, deze worden in eerste instantie voor de Duitse Politie ontwikkeld. Het programma van eisen beschrijft dat deze ten alle tijde van een tekstmatrix moeten zijn voorzien met een minimale schrifthoogte. Deze schrifthoogte van de matrix is veelal bepalend voor de hoogte van de dakset.
En of hij niet ooit opduikt op een politiewagen? Wie weet...;)
Groeten, Ruud
-
Ik zag deze in het topic staan over alles met zwaai- en flitslichten, ik moet zeggen dat ik dit wel een hele mooie balk vind.
Ook lekker functioneel. Hoop dat deze snel naar nederland komt.
Het is een vector V-shape met draaiende spiegels met daarin led verlichting.
-
De mooiste signalering vind ik de whelen model 80=roterend en model 8000=strobe,helaas is deze balk hopeloos verouderd en ziet ze niet meer op hulpverleningsvoertuigen.Naar de huidige maatstaven vind ik de Raydian van fedsig mooi politie Noord-oostgelderland gebruikt ze op hun noodhulpvoertuigen.De Haztec Xpert is ook een mooie balk te zien bij brandweer Utrecht.
-
Mijn favoriet is de Whelen Edge 9000 met de oude paars/blauw kleurige lenzen en een SA40 speaker erbovenop 8)
De paars/blauw kleurige lenzen zie je bijna niet meer helaas :-\
Als ik voor LED zou moeten kiezen zou het de Hänsch DBS 975 worden, pijp licht komt eraf en toch het Edge model 8)
-
@ HAP-14
Dat is pas een lichtbalk :o
O0
-
Mijn favoriet is de Whelen Edge 9000 met de oude paars/blauw kleurige lenzen en een SA40 speaker erbovenop 8)
De paars/blauw kleurige lenzen zie je bijna niet meer helaas :-\
Als ik voor LED zou moeten kiezen zou het de Hänsch DBS 975 worden, pijp licht komt eraf en toch het Edge model 8)
Hallo Neetje,
Wat leuk zeg, dit geld ook voor mijn; dit is ook echt me favoriete balk. Door deze balk is denk ik ook de zwaailichten-tik- ontstaan.
Deze balk te samen met een Golfje vondt ik in de jaren 90 echt DE politie auto, de balk gaf de juiste uitstraling aan het voertuig en bovendien met de SA-40 erop voor heel erg goed geluid.
Je ziet ze bijna niet meer maar als goed zoekt moet je ze in Rotterdam nog tegen kunnen komen al zal dat een kwestie van tijd zijn aangezien je daar ook steeds meer instroom ziet van Golf VI met Freedom.
maar... Gelukig heb ik nog een aantal van deze Edge balken in de verzameling staan. Ik vindt de opvolger van dit type trouwens ook erg mooi, dat is de versie met lowdown alley's en royal blue lenzen, gelukig zullen we die de komende jaren nog wel tegenkomen in Amsterdam.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg413.imageshack.us%2Fimg413%2F5681%2Fimg0286s.jpg&hash=c2638127a644e1f553119ecd34b516ed)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg149.imageshack.us%2Fimg149%2F4979%2Fimg0719u.jpg&hash=c9da1decbd01f79af3d4b19649c0572d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg251.imageshack.us%2Fimg251%2F9907%2Fimg0762j.jpg&hash=d15189edc3321bd79c176f116e17ea06)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg51.imageshack.us%2Fimg51%2F7581%2Fdpp00012.jpg&hash=92c99728e83b362af7acfefd83d28909)
-
Ik zelf ben redelijk fan van de Vista LED-bak. Alles wat ik wens zit er op (blauw, stop voor+achter, front+alleys, groen rondom, amber rondom incl arrowstick). Helaas is de bak wel lomp en maakt ie behoorlijk wat herrie op 'onze' volvo's op hogere snelheid. Maar daarentegen, qua zichtbaarheid en mogelijkheden heb ik absoluut niets te klagen... :)
-
Hallo Neetje,
Wat leuk zeg, dit geld ook voor mijn; dit is ook echt me favoriete balk. Door deze balk is denk ik ook de zwaailichten-tik- ontstaan.
Deze balk te samen met een Golfje vondt ik in de jaren 90 echt DE politie auto, de balk gaf de juiste uitstraling aan het voertuig en bovendien met de SA-40 erop voor heel erg goed geluid.
Je ziet ze bijna niet meer maar als goed zoekt moet je ze in Rotterdam nog tegen kunnen komen al zal dat een kwestie van tijd zijn aangezien je daar ook steeds meer instroom ziet van Golf VI met Freedom.
maar... Gelukig heb ik nog een aantal van deze Edge balken in de verzameling staan. Ik vindt de opvolger van dit type trouwens ook erg mooi, dat is de versie met lowdown alley's en royal blue lenzen, gelukig zullen we die de komende jaren nog wel tegenkomen in Amsterdam.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg413.imageshack.us%2Fimg413%2F5681%2Fimg0286s.jpg&hash=c2638127a644e1f553119ecd34b516ed)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg149.imageshack.us%2Fimg149%2F4979%2Fimg0719u.jpg&hash=c9da1decbd01f79af3d4b19649c0572d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg251.imageshack.us%2Fimg251%2F9907%2Fimg0762j.jpg&hash=d15189edc3321bd79c176f116e17ea06)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg51.imageshack.us%2Fimg51%2F7581%2Fdpp00012.jpg&hash=92c99728e83b362af7acfefd83d28909)
Wat een prachtige balken :o Die SA40 is zo... shiny ;D Die balken trouwens ook!
Mijn allereerste Edge is onderweg 8) hopelijk volgend weekend ophalen.
Dat geluid van de SA40, op FIAMM hoorns na het mooiste 2 toon geluid vind ik.
Leuk om nog een Edge fan tegen te komen op het forum!
-
Volgend weekend gaat denk ik nog even niet lukken maar ik doe mijn best ;D ;D
-
Ik bedoelde niet dit weekend he ;D
Maar ik merk het wel, kan niet wachten :-X
-
Heeft iemand foto's van oude gemeentepolitievoertuigen met de Whelen model 8000? Het gaat mij om het type die doorlopende lichtblauwe lenzen heeft,dus het stopmatrixje los voor op het midden gemonteerd niet de giintregeerde stopmatrix.
-
Voor zover ik weet is de Whelen 8000 slechts heel heel kort gemaakt met een geïntegreerd stopbord in de speakergrille (toevallig ken ik een verzamelaar die er eentje heeft) maar de Whelen 8000 is nooit met geheel doorlopende blauwe lenzen gemaakt.
Bedoel je niet de Whelen 9000, oftwel de Edge?
-
deze? (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2F105wtae.jpg&hash=ef43f874b82bd39790439467c8de19c3)
Bron: politievoertuigen.nl
-
Uses: I2eplayAlphax Aka Me
vind deze nog echt mooi, mag wel in een modern jasje gestoken worden, maar in een woord prachtig.
-
vind deze nog echt mooi, mag wel in een modern jasje gestoken worden, maar in een woord prachtig.
De Maxim90 van Premier Hazard, een PRACHTBALK zolang je hem maar niet op je dak zette ;D glimmende lenzen met nieuwe onderdelen erin is het een beauty om te zien maar ik heb er toch een aantal onder handen gehad waar een compleet groen moeras in gegroeid was door de lekkende rubbers en vochtinslag, met bijbehorende dof geworden spiegels en draaiers ;)
Maar, toegegeven, voor die tijd (jaren 90) was dit een bijzonder populaire en in opkomst zijnde lichtbalk waar je veel in kwijt kon.
Hij staat bij mij niet in de top 10 in ieder geval ;D ;D
-
Vandaag een Whelen Ultra Freedom gezien, volgestopt met blauwe led's, zowel voor als achterzijde extra blauw. Op de plek waar normaliter de stopmatrix zit, zaten nu twee take-down lichten.
Als oplossing een Whelen L32 in amber boven op de balk ...
Heel mooi en fel balkje O0
-
foto's foto's!! ;D
Ik ga aanstaande woensdag even lekker klussen, een rood/blauwe Liberty in elkaar zetten met clear lenzen en een soort van Freedom, maar dan een Edge frame met daarin de 400 SuperLED's in rood en blauw.
En dán naast elkaar zetten voor de vergelijk ;D wordt vervolgd!
-
Ja Sylvester die bedoelde ik,alleen jammer dat de foto die je op het forum hebt gezet ik al in bezit heb,waar ik naar op zoek ben is een oude mazda 323 sedan met deze balk,ben al jaren (vanaf 1995) op zoek had een miniscuul fotootje in bezit van dit voertuig maar dat ben ik in dat jaar kwijtgeraakt. dit fotootje was de aanleiding dat ik me ben gaan interseren voor de hulpverlening en lichtbalken.En Caprice niet om te zeiken hoor maar hier op het forum zie je dankzij Sylvester dat de Whelen 8000 wel doorlopende blauwe lenzen had.De Edge bedoelde ik zeker niet, loop me al meer dan 20 jaar aan die blokkendoos te ergeren en tot overmaat van ramp heeft de politie nu al in 14 regio"s de Freedom in gebruik,maar ieder zijn smaak.Ik ben voorstander dat ze de 8000 in een nieuwer jasje mogen steken (smaller in hoogte,amber+blauwe leds,maar wel hetzelfde design)Blijft een prachtbalk.
-
En Caprice niet om te zeiken hoor maar hier op het forum zie je dankzij Sylvester dat de Whelen 8000 wel doorlopende blauwe lenzen had.
Ik zie er volgens mij nog een sirene speaker tussen zitten ...
-
Ok het is net hoe je {doorlopend} opvat, als Caprice dat bedoelde(hele balk blauw) heeft hij gelijk die is nooit gemaakt.
-
@lc martin
Ook niet om te zeiken hoor beste lc maar als jij goed had gekeken had je mij niet hoeven te antwoorden dat de whelen 8000 wél doorlopende lenzen heeft, want dat heeft die niet.
Er zit een zwarte speakergrille tussen.
Het is dus niet "net hoe je doorlopend" opvat, want ELKE balk is op die manier doorlopend.
Nee, inderdaad, ik heb gelijk, voor de Whelen 8000 is er nooit een balk gemaakt met doorlopende blauwe lenzen. Wel de Whelen 80, de voorloper van de 8000 maar met die historische kennis zal ik je niet vermoeien.
En de 8000 balk is al in een modern jasje gestoken, mocht je ooit eens van de Centurion hebben gehoord ;)
-
Van de centurion heb ik inderdaad gehoord Rotterdam-Rijnmond( Vito oude DHV) en Twente (Vectra oude noodhulp) en de opel vivaro's van utrecht en de Toyota's van het KLPD (spoorwegpolitie) hebben ze op het dak,maar lijkt niet op de 8000.en je mag me best vermoeien met de historie van de lichtbalken,want daar ben ik nou juist in geintreseerd.
-
Whelen 8000 frame is hetzelfde als de Centurion, ook al zou je het niet denken.
-
Mijn eigen Edge ^-^
Wat een PRACHTIGE balken zijn het toch 0098
Met veel dank aan Caprice! Die deze schitterende Edge voor mij gemaakt heeft O0
-
Toch weer een mazzeltje dat ik die oude paarsig-blauwe lenzen nooit weggegooid heb al die jaren, die lagen echt sinds 1999 in één van de talloze kratjes met onderdelen 0098
Wat een HEERLIJK tik-geluidje hebben die Edges ook he
You're welcome! O0
-
jammer dat de camera de flitsen niet allemaal laat zien, maar aan de flitsen te horen klinkt het goed, en zeker de action flash is prachtig!!! mooi balkje zo!! nou nog een keer een 2 toon er bij aan :P
-
De Maxim90 van Premier Hazard, een PRACHTBALK zolang je hem maar niet op je dak zette ;D glimmende lenzen met nieuwe onderdelen erin is het een beauty om te zien maar ik heb er toch een aantal onder handen gehad waar een compleet groen moeras in gegroeid was door de lekkende rubbers en vochtinslag, met bijbehorende dof geworden spiegels en draaiers ;)
Maar, toegegeven, voor die tijd (jaren 90) was dit een bijzonder populaire en in opkomst zijnde lichtbalk waar je veel in kwijt kon.
Hij staat bij mij niet in de top 10 in ieder geval ;D ;D
Wij hebben er nog een actief in gebruik. We hebben zaterdag nog met oranje gereden en ik moet Simon. gelijk geven: het is echt een hele mooie opvallende flits.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_bPqIf9W_N30%2FTDQ6LxPEXhI%2FAAAAAAAABg8%2FaAR4oDDdTz4%2Fs640%2F91-30.jpg&hash=56b8f62671913c8566a081423e66fc6d)
Dit is wel een oude foto, sinds een paar jaar zijn blauw en oranje van plek gewisseld. De bus wordt eind dit jaar buiten dienst gesteld omdat hij echt 'op' is, maar de balk is nog helemaal prima!
Er zitten wat vliegjes permanent op vastgeplakt, wat vooral op het witte deel kleine zwarte puntjes geeft, maar van die problemen die jij aangeeft hebben wij helemaal geen last.
Scheelt misschien wel dat we een stalling hebben en de boel dus droog staat als hij niet wordt gebruikt.
-
Ow, zeker, als hij niet veel in gebruik is of in stalling staat, dan zullen er veel minder problemen zijn met die balk, dat is logisch! Nogmaals, qua opties en ook lichtoutput van een nieuwe, helemaal niks verkeerds mee hoor! Ik heb er boven 2 echt zo goed als nieuwe strak gepoetste en met nieuwe onderdelen erin, komt een prachtig lichtbeeld vanaf!
Toen ik in 1994/1995 werkte bij taxi en ambulancedienst Kijlstra was de Maxim90 het neusje van de zalm op onze nieuwe eerste ambu, de 23 was dat meen ik. (ik probeer de foto te vinden nog)
Enkele malen zijn de V-spiegels en rotators vervangen omdat ze dof begonnen te worden en de lensrubbers vervangen, er zijn zelfs een keer spiegelglaasjes over de metalen V-spiegels heen gehangen, dus echt spiegelglas.
Ik heb in de collectie ook enkele Maxim's waarbij duidelijk te zien is welke veel dienst hebben gezien (lenzen verkleurd, scheurtjes/krakkeleer-streepjes in de lenzen zelf) en ik heb er al enkele een grote schoonmaak moeten geven omdat er een soort van groene moeras-aanslag inzat 0098 Ik ben evengoed heel trots dat ik een originele Spoorwegpolitie Maxim boven heb staan, een paar politie, brandweer en RWS modellen, waarbij de kwaliteit in de lenzen verschilt van bijna groenig gruwelijk dof tot prachtig nauwelijks gebruikt diepblauw.
Maar inderdaad, zeker met goede lenzen erop, en niet dof geworden spiegels en draaiers blijft de Maxim90 een balk met vele opties en een mooi lichtbeeld geven!
-
Ich Liebe die neue DBS 4000 der Hänsch Warnsysteme GmbH! Sehr schönes Warnsysteme und gute Sondersignalanlagen.
De RTK7 van Hella is ook "retecool" :D
-
Dit is nog steeds 1 van mijn favorieten.
http://www.youtube.com/watch?v=MqPCduMug6o (http://www.youtube.com/watch?v=MqPCduMug6o)
Maar deze patronen vind ik mooi O0
Federal Signal Valor Lightbar Flash Patterns (http://www.youtube.com/watch?v=E4W-Ie8PDCY#ws)
User:fedsigpublicsafety
Wel moet ik zeggen dat de Federal Signal Valor een rare/aparte vorm heeft.
-
FedSig Valor
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi51.tinypic.com%2Fnxurdi.jpg&hash=688e1def7338081b3b07d803490c15ab)
Bron:FedSig (http://fedsig.com/products/297/valor)
-
Dat is inderdaad een aparte vorm! Lijkt wel geïnspireerd op de lichtbakken die de NYPD gebruikt (weet de naam hier niet van), maar dan aan één stuk.
-
De NYPD gebruikt de Federal Signal Vector.
-
Niet geheel correct, NYPD gebruikt de Federal Signal Vision of de Federal Signal Vision LED
Deze lijkt op de vector, maar is uitgerust met stappenmotoren, waardoor de individuele pods verschillende functies en patronen kunnen vormen
En dat hij op de NY voertuigen lijkt, de Valor, is logisch, in beide gevallen is de fabrikant Federal Signal
Groeten, Ruud
-
Voor personenvoertuigen of busjes houd ik het op de vista, maar voor de vrachtautohoud ik het op de P7000 van Federal. Dan moet ie wel 2.45m breed zijn :P
Ik heb nog niet goed door hoe je hier foto's goed afbeeld maar op mijn site kan je ze allebei zien.
www.harminfratransport.nl (http://www.harminfratransport.nl)
-
Ik denk dat je dan de titel "Wagen met langste balk" mag voeren.
Grootste formaat dat ik ooit heb geleverd is 1,80m, al heeft Caprice hier op het forum al eens een mega lange Whelen Edge gebouwd, voor een Demag Kraan (AC300), die qua lengte in de buurt van de MAN komt.
Voor volgende auto wordt het zoeken...de P7000 wordt niet meer gemaakt. De Phoenix is de opvolger. Al kan je in theorie de Vista ook eindeloos verlengen.
Groeten, Ruud
-
Deze bedoel je? ;D
Whelen Edge strobe lightbar amber 2.40 meters or 94.5inch long (http://www.youtube.com/watch?v=UQ8QplhRCLU#)
User: fopneus
-
Die bedoelde ik ja.
Tja, de meeste klanten bestellen nu eenmaal standaard lengtes, zal eens kijken of ik ook mee kan doen aan de wat langere balken. Laatste tijd converteer ik veel balken van volledig halogeen, naar halogeen led combi. Klanten met nieuw voertuig bestellen standaard leds
DAF CF LED upgrade zwaailichten tow truck.MPG (http://www.youtube.com/watch?v=MvnN5PanpA8#)
-
Ik denk dat je dan de titel "Wagen met langste balk" mag voeren.
Grootste formaat dat ik ooit heb geleverd is 1,80m, al heeft Caprice hier op het forum al eens een mega lange Whelen Edge gebouwd, voor een Demag Kraan (AC300), die qua lengte in de buurt van de MAN komt.
Voor volgende auto wordt het zoeken...de P7000 wordt niet meer gemaakt. De Phoenix is de opvolger. Al kan je in theorie de Vista ook eindeloos verlengen.
Groeten, Ruud
De 2e P7000 heb ik al besteld word geleverd via Wiegel. Hij word niet meer in serie gemaakt maar nog wel op bestelling.
-
Deze bedoel je? ;D
Whelen Edge strobe lightbar amber 2.40 meters or 94.5inch long (http://www.youtube.com/watch?v=UQ8QplhRCLU#)
User: fopneus
Ook al ben ik "maar verzamelaar", ik kan er ook wat van zoals je ziet, op bestelling maken ;)
-
Dit blijf ik een mooie balk vinden.
Microchip Demonstrates New Federal Signal Light Bar (ESC Chicago 2010).mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=jxVqdCtjOG0#ws)
User: SieraLione1977
-
Dit blijf ik een mooie balk vinden.
Microchip Demonstrates New Federal Signal Light Bar (ESC Chicago 2010).mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=jxVqdCtjOG0#ws)
User: SieraLione1977
Die is vet O0 !
-
Dit blijf ik een mooie balk vinden.
Microchip Demonstrates New Federal Signal Light Bar (ESC Chicago 2010).mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=jxVqdCtjOG0#ws)
User: SieraLione1977
Absoluut een waanzinnige balk en wat een licht komt er af.
Ben benieuwd wat zo'n balk zou moeten kosten. Heb er naar gezocht maar nog niets kunnen vinden.
-
Rond de 7000 euro.
-
Rond de 7000 euro.
Sorry maar moest even een paar keer slikken toen ik dit las.
Maar wel begrijpelijk denk ik voor zo'n balk.
-
Filmpje van de Fed Sig vision SLR.
Vision SLR Lightbar Flash Patterns (http://www.youtube.com/watch?v=OK5IHPrzZI8#ws)
User: fedsigpublicsafety
-
snik, ik ben teleurgesteld...... Maak ik de doos open is de balk grotendeels hetzelfde als de P7000 echter zijn de uiteinden nu 1 geheel.......
Nog steeds een mooie lange balk, echter niet hetzelfde als wiegel beloofde..... sjonde hoor. Dan maar een tweede balk kopen als ik gespaard heb.
Voor de info dit schijnt een Phoenix te zijn.
-
Kun je die balk niet ruilen dan?
-
Kun je die balk niet ruilen dan?
Misschien moet ik maar snel een leuke oranje Streethawk in elkaar zetten ;)
-
Kun je die balk niet ruilen dan?
Ja kan wel, maar hij lijkt in grote lijnen wel op de balk die ik al had, echter zoals ik al aangaf zijn de eindkappen heel anders.
Misschien moet ik maar snel een leuke oranje Streethawk in elkaar zetten ;)
ehm, nee laat maar. Die zijn te vierkant. Ik ben echt wel een beetje te vinden voor die ronde dingen. Maar wat ik wel mooi vindt, ff geprobeerd, is hoe de draaiers draaien.... wat een bak licht weer 098uo
-
@HIT
Foto/filmpje? e050 ^-^
-
@HIT
Foto/filmpje? e050 ^-^
ehm.... hij ligt nu weer in de garage, maar zo snel mogelijk als de nieuwe auto er is (ik moet nog beslissen welke het word, de keuze is DAF XF95 440 of de MAN TGX xxl 440) dan gaat ie erop en film ik hem.
Wel ff een andere vraag geheel, heeft iemand een idee waar ik een sleutel vandaan kan krijgen voor de moertjes die in de Vista's zitten?
Ik ben bezig met een balk te reinigen en vernieuwen maar ehm... er zitten een paar moertjes verdiept vast die ik niet los krijg.
-
ehm.... hij ligt nu weer in de garage, maar zo snel mogelijk als de nieuwe auto er is (ik moet nog beslissen welke het word, de keuze is DAF XF95 440 of de MAN TGX xxl 440) dan gaat ie erop en film ik hem.
Wel ff een andere vraag geheel, heeft iemand een idee waar ik een sleutel vandaan kan krijgen voor de moertjes die in de Vista's zitten?
Ik ben bezig met een balk te reinigen en vernieuwen maar ehm... er zitten een paar moertjes verdiept vast die ik niet los krijg.
Je bedoelt Torx sleutels? (rond met 6 uitstekende punten, verschillende maten) Of is dit weer zo'n product-specifiek sleuteltje?
-
HIT, ik gebruik bij gebrek aan het kunnen vinden van zo'n sleutel een bitjes houder (gestoken op de lange dunne bitjes-houder-houder) de binnenkant van de bitjeshouder komt overeen met die schroeven die jij bedoelt, die helemaal onderin de zwarte plastic frames zitten met zo'n lang sleufje in het plastic
-
foutje,,
Ik haal ff twee dingen door elkaar, de phoenix heb ik gezien bij een andere opbouwer en vind hem mooi.
De vista die ik er laatst bij heb aangeschaft ligt weer in de garage. Nu wel bijna helemaal uit elkaar gschroefd dankzij Caprice zijn advies.
snik, ik ben teleurgesteld...... Maak ik de doos open is de balk grotendeels hetzelfde als de P7000 echter zijn de uiteinden nu 1 geheel.......
Voor de info dit schijnt een Phoenix te zijn.
Dit is dus neit bij mij thuis zoals iemand het hier las mijn excuses.
ehm.... hij ligt nu weer in de garage, maar zo snel mogelijk als de nieuwe auto er is (ik moet nog beslissen welke het word, de keuze is DAF XF95 440 of de MAN TGX xxl 440) dan gaat ie erop en film ik hem.
Hier haal ik ook twee dingen door elkaar, de balk ligt idd weer in de garage van een kennis maar is niet van mij (ook deze meneer is een opbouwer), en ik heb idd nog niet besloten over welke auto het wordt.
e050 Ik werk een beetje teveel mijn excuses voor de verwarring e050
Maar goed mijn opbouwer zelf is nog bezig met andere balken die hem ook wel mooi lijken voor mij, echter ik denk toch wel dat het de phoenix word maar we zullen zien.
-
En een volgepropte Whelen Freedom of een federal signal vision SLR is geen optie ;D?
-
Dan moet je eerst de jackpot winnen, voor de laatste in ieder geval.
-
Daarom stond er ook een ;D achter ;)
-
haha of goed zoeken op marktplaats en een beetje knutselen!
-
FedSig Valor
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi51.tinypic.com%2Fnxurdi.jpg&hash=688e1def7338081b3b07d803490c15ab)
Bron:FedSig (http://fedsig.com/products/297/valor)
Bij daglicht.
Federal Signal Valor 2 (http://www.youtube.com/watch?v=P_oxnG4ySIU#ws)
User: lonestarpse
Donkere omgeving
Federal Signal Valor 44" Lightbar on a 2012 Chevy Caprice (http://www.youtube.com/watch?v=sQY3MycOQP4#ws)
User: lonestarpse
-
Ja, dat geeft zeker veel meer duidelijkheid vindt ik!
Alleen jammer dat ze de hele achterkant wel vol hebben met leds maar deze niet gebruiken. Of is het een dubbellaags traffic advisor?
Ik het dan zo doen:
(hoek) (hoek)
blauw-blauw-blauw-groen-blauw-blauw-blauw-
Geel - Geel - Geel - Geel - Geel - Geel - Geel -
En aan de voorkant 2 blauw vervangen door wit... Ik weet alleen niet of deze auto's groen nodig hebben??
Zoiets valt ook wel goed op.
Standby Equiped Fire engine (http://www.youtube.com/watch?v=Auw0NgGfFtg#ws)
Standby1978
maar het liefste zie ik onderstaande lichtbalk voor hulpverleningsvoertuigen, maar zal vanwege de prijs wel niet gaan.
Federal Signal Vision SLR Lightbar Flash Patterns (http://www.youtube.com/watch?v=OK5IHPrzZI8#ws)
fedsigpublicsafety
-
Zoiets valt ook wel goed op.
Standby Equiped Fire engine (http://www.youtube.com/watch?v=Auw0NgGfFtg#ws)
Standby1978
Zoiets valt iid erg goed op! De fluor goede reflectie maakt hem een stuk duidelijker!
Wat ik ook een goede aanvulling vindt in de opvallendheid is een extra witte flitser (in de balk) naar voren. Het wit trekt automatisch meer de aandacht waarna de kleuren ernaast aangeven wat de functie van de lichtbalk is. Tussen veel blauw één witte flitser plaatsen doet niks af aan de duidelijkheid van de kleur blauw maar trekt wel veel sneller de aandacht! Dit is vooral duidelijk te zien bij HAW flitsers
-
In London zie je ook witte flitsers tussen het blauw blauw. Valt er goed op moet ik zeggen, zeker op grotere afstand (samen met de wigwag). Zowel strobe als LED.
Mag zoiets in Nederland eigenlijk, witte flitsers?
-
geen idee. Maar je merkt dat de groot licht flitsers al goed werken. Het snelle flitsen van strobe/led trekt alleen nog meer de aandacht!
-
LED:
http://www.youtube.com/watch?v=RDlOLRM-RUo (http://www.youtube.com/watch?v=RDlOLRM-RUo)
code3paris
Strobe:
http://www.youtube.com/watch?v=UTyJbii-bUE (http://www.youtube.com/watch?v=UTyJbii-bUE)
wwwrescue911de
Of de Amsterdamse versie:
http://www.youtube.com/watch?v=4AkjNpToLgI (http://www.youtube.com/watch?v=4AkjNpToLgI)
Bas112NHN
-
Je ziet ook duidelijk in de filmpjes dat de vlek van licht bij de witte lampen groter is dan bij de blauwe... En ik vindt nog steeds dat strobes beter de aandacht trekt dan led...
-
In London zie je ook witte flitsers tussen het blauw blauw. Valt er goed op moet ik zeggen, zeker op grotere afstand (samen met de wigwag). Zowel strobe als LED.
Ik zie op TV ook regelmatig Engelse politievoertuigen met rood in de balk (volgens mij enkel aan de achterzijde?). Dat is misschien ook een idee: wit aan de voorzijde en rood aan de achterzijde. Dan zie je misschien ook beter of een voertuig met OGS je tegemoet komt gereden of juist van je af rijdt. Of zou dat weinig toegevoegde waarde hebben... experts?
-
Of rood voor.
http://www.youtube.com/watch?v=RP25hNINrtY (http://www.youtube.com/watch?v=RP25hNINrtY)
112haarlemmermeer
http://www.youtube.com/watch?v=5BUzImKtuD8 (http://www.youtube.com/watch?v=5BUzImKtuD8)
thimo40
-
Rood voor zie ik wel zitten. (zie 2e wagen van de colonne)
Groen zou ik niet kiezen ;D (1 na laatste wagen van de colonne)
Papstbesuch Erfurt 2011: VIP Eskorte / Kolonne vom Flughafen Erfurt (PROBE) (http://www.youtube.com/watch?v=xvWDDD2Oy48#ws)
blauvideo
-
Rood voor zie ik wel zitten. (zie 2e wagen van de colonne)
Groen zou ik niet kiezen ;D (1 na laatste wagen van de colonne)
Papstbesuch Erfurt 2011: VIP Eskorte / Kolonne vom Flughafen Erfurt (PROBE) (http://www.youtube.com/watch?v=xvWDDD2Oy48#ws)
blauvideo
De reden hier is wel duidelijk.
rood is 1e auto van de colonne
groen is laaste auto van de colonne
hierbij zijn de spitsers en sluiter niet meegerekend (de begeleidende auto's dus) ...heel duidelijk dus
-
Dat wist ik ook wel, maar zo zie je dat Rood overdag goed opvalt en Groen bijvoorbeeld minder.
-
Dat wist ik ook wel, maar zo zie je dat Rood overdag goed opvalt en Groen bijvoorbeeld minder.
idd zijn hele studies over verricht. Zo is het menselijk oog ook zeer slecht in staat om blauwlicht te zien bij duisternis. Is ook nooit wat mee gedaan in de hulpverleningswereld. Ik gok trouwens dat dat ook de reden is waarom die gekke Amerikanen blauw en rood gebruiken.
-
Het Blauw zie ik bij duisternis toch best goed hoor.
-
Het Blauw zie ik bij duisternis toch best goed hoor.
Zoals al aangegeven zijn er studie's geweest dat blauw onder bepaalde omstandigheden (stukken) slecht(er) zichtbaar is.
Dat is meteen de reden dat er in zo'n beetje 80 % van de landen in de wereld rood als primaire/secundaire kleur wordt gebruikt
-
Deze oude balk vind ik ook wel mooi en nooit geweten dat het frame hetzelfde is als de Centurion, zoals Caprice eerder in deze topic zei.
Whelen 8000 series/ Halogen (http://www.youtube.com/watch?v=LA-BrBPUmr4#ws)
911caddy
-
Het frame is niet hetzelfde als de Centurion maar als de Justice ;) De ronde vorm op de einden dan, er zitten wel wat andere railtjes op het aluminium dan in de 80 en 8000 series!
Hmm, ik heb nog 2 Whelen 8000's, ook maar weer eens aan de stroom hangen... Syl, hou je eens op met mij elke keer ideeën te voeden!! :P
-
Haha, wat wordt het nu eerst, de LFL Liberty of de Whelen 8000's ;D ;D
Weet je wat mij wel mooi lijkt, zo'n Whelen 8000 met draaiers aan de buitenkant en strobes met Flash Action/ Ballast Power er tussen in. :P
Het frame is niet hetzelfde als de Centurion maar als de Justice ;)
Whelen 8000 frame is hetzelfde als de Centurion, ook al zou je het niet denken.
-
Andere variatie van de Whelen.
The Camel + Whelen 80 lightbar (http://www.youtube.com/watch?v=aDGJEH3OfD4#noexternalembed)
Pimpala03
-
Hmm, ik heb nog 2 Whelen 8000's, ook maar weer eens aan de stroom hangen... Syl, hou je eens op met mij elke keer ideeën te voeden!! :P
Al tijd voor gehad Caprice?
-
Nee, maar vrijdag komt er een 3e Whelen 8000 bij... sorry 0098 0098
-
Dat wordt (is?) een dure hobby zo dan. Drie verschillende dan toch wel? :P
Hoeveel licht balken heb je in totaal Caprice?
-
Nee, maar vrijdag komt er een 3e Whelen 8000 bij... sorry 0098 0098
3 aan het stroom is toch ook goed? 0098 ^-^
-
Dat wordt (is?) een dure hobby zo dan. Drie verschillende dan toch wel? :P
Hoeveel licht balken heb je in totaal Caprice?
Elke hobby kost geld ;) en niet elke balk was kostbaar. In het gulden tijdperk had ik Edges vanaf 75 gulden per balk (35 euro...) maar ook door ruil ben ik aan de nodige gekomen ;)
Ik zit nu in totaal, met de LAPD Aerodynic, de rode XS8000 intensity, de oranje Yankee Dietz, en dan vrijdag de Whelen 8000, Twinsonic 12 en een LED Vista erbij zo op de 140 stuks denk ik nu.
Ik heb nu 2 verschillende Whelen8000's, 1 blauw/blauw, 1 blauw/rood en vrijdag komt een oranje/oranje als het goed is erbij.
-
De Whelen Legacy vind ik ook wel mooi. Mooi laag en aardig fel en veel flitspatronen.
-
Wat is op dit moment de beste (qua lichtopbrengst) lightbar die er te koop is (ECE R 65 Klasse 1 en 2 buiten beschouwing gelaten)? Of wat vinden jullie persoonlijk?
-
Ik blijf de whelen freedom helemaal vol met leds een erg opvallende balk vinden.
Tevens de federal signal slr multicolor lichtbalk :D
En ik moet zeggen dat in de goedkopere balken de axixtech legion ook een flinke bak licht geeft! Hij komt duidelijk boven de justice uit aan lichtopbrengst!
-
De Zirkon (10series) van W&G vol net als op onze ambu Daar komt een beste bak licht uit!!
-
Dit blijft toch wel een van mijn favorieten O0 Lekker old-school.
http://www.youtube.com/watch?v=DaPCdMCkZ60 (http://www.youtube.com/watch?v=DaPCdMCkZ60)