Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Doruz op 3 oktober 2009, 12:14:42

Titel: Bergers
Bericht door: Doruz op 3 oktober 2009, 12:14:42
Mooi artikel over bergers en zeilers:
(artikel begint op pagina 84)

http://www.ziltmagazine.com/PDF/2009-zilt39.pdf (http://www.ziltmagazine.com/PDF/2009-zilt39.pdf)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 3 oktober 2009, 12:48:05
Citaat
~ heeft er dan ook in principe geen moeite mee om gevallen
waarbij geen sprake is van spoed of nood aan een berger te laten. Te
meer niet, omdat Terschelling de enige plaats is waar een bedrijf de
KNRM echt concurrentie aandoet.

wooohahhahaoehahaha!!!  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: scrambel op 3 oktober 2009, 18:39:55
Citaat
We leggen het voor aan KNRM-directeur Roemer
Boogaard: "De redders van de KNRM varen uit op ieder alarm van de
Kustwacht om mensen te redden. Ingeval
van vastlopen en/of materiaalschade, zonder
dat er acuut gevaar dreigt voor de
opvarenden, is de berger de aangewezen
partij om hulp te bieden.

dat wil ik mee gaan maken.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: uitkijk op 3 oktober 2009, 21:55:29
Probleem is dat het veelal niet duidelijk is of er onmiddellijk gevaar bestaat voor het vaartuig en daaruit voortvloeiend gevaar voor de bemanning.
M.a.w. reddingboot gaat ter plaatse en tja...........de opvarenden verwachten dan wel enige actie en niet dat men een uur stand-by blijft liggen tot er een dure berger naast ligt.
Een klein trekje doet dan soms grote wonderen.

Als de kustwachtposten worden wegbezuinigd zal dan nog meer worden omdat er geen vooruitgeschoven ogen en oren meer zijn en het KWC niet het risico kan lopen dat er achteraf een beschuldiging komt waarom men niet onmiddelijk een reddingboot heeft gealarmeerd.

Kees  8)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: scrambel op 3 oktober 2009, 22:59:18
Probleem is dat het veelal niet duidelijk is of er onmiddellijk gevaar bestaat voor het vaartuig en daaruit voortvloeiend gevaar voor de bemanning.
M.a.w. reddingboot gaat ter plaatse en tja...........de opvarenden verwachten dan wel enige actie en niet dat men een uur stand-by blijft liggen tot er een dure berger naast ligt.
Een klein trekje doet dan soms grote wonderen.

Als de kustwachtposten worden wegbezuinigd zal dan nog meer worden omdat er geen vooruitgeschoven ogen en oren meer zijn en het KWC niet het risico kan lopen dat er achteraf een beschuldiging komt waarom men niet onmiddelijk een reddingboot heeft gealarmeerd.

Kees  8)
Nogmaals is dit een uitspraak van de knrm directeur en niet van mij,maar als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast.

Dan blijf ik erbij "dit wil ik mee maken".

want dan gaan de inzet cijfers kelderen.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: uitkijk op 3 oktober 2009, 23:09:35
"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."

Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.

Kees  8)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: scrambel op 3 oktober 2009, 23:29:13
"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."

Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.

Kees  8)
Kom dan maar eens bij ons kijken,Geen grapje.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 4 oktober 2009, 00:06:22
"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."

Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.

Kees  8)

Oja, zat van die meldingen, ik kan de haven niet in met mijn zeilboot want mijn motor doet het niet. En "Gewoon vast" liggen ze hier bijna dagelijks. En komen ze ook weer -zoals vanmiddag- vanzelf weer los.

Wat nou toch steeds "een uur op een berger wachten". de berger hier is er binnen 6 minuten uit, dag en nacht.

Er wordt hier op het forum veel te veel gesproken over of/of. De reddingsbrigade Naarden begint helemaal te wennen aan de berger. Vanmiddag UITSTEKEND samen gewerkt, half gebroken mast op het IJmeer, bij windkracht acht: vier mensen op de punt van de zeilboot gedirigeerd door Menno om te voorkomen dat als de mast helemaal doorknapt iemand het ding op zijn knar krijgt. De golven slaan dwars over de boot en de mensen heen. Toch slagen ze er in een sleepverbinding met de Meander van Jacht Service Huizen te maken, waarna de Johanna Smidt van de RB Naarden achter bij de sleep vaart om de mensen op te pikken mochten ze van de zeilboot afgeslagen worden door de overkomende golven. Er af halen is geen optie, te gevaarlijk.

Opgelucht dat alles goed is afgelopen schudden ze elkaar in de haven de hand. Fantastisch! Samen gaat het zo veel beter, we komen er wel...

Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: uitkijk op 4 oktober 2009, 00:32:00
"Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig."

Naar mijn ervaring gaat dat bij ons gelukkig al jaren zonder al te veel problemen Henk.

Mijn opmerking dat er niet veel zal veranderen is dus zeker niet negatief bedoeld.

Kees  8)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 4 oktober 2009, 00:38:38
Mooi!  ;)
Maar wordt er bij jullie dan samengewerkt met bergers?

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: uitkijk op 4 oktober 2009, 01:21:26
Zeker Henk, men vult elkaar aan.

Kees  8)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 4 oktober 2009, 12:44:15
Citaat
"Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig."

Sterker nog dit is naar mijn ervaring in de meeste gebieden al tijden zo.
En als je de dagelijkse berichten op KNRM.nl leest zie dat er ook vaak zat geschreven wordt over de prima samenwerking met de bergers. O0
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 4 oktober 2009, 15:24:39
Mooi voorbeeld van prima samenwerking tussen KWC,Brandaris,Marine,KNRM en bergers:

http://www.terschellingscanner.nl/Waker-Brand-Machinek.html (http://www.terschellingscanner.nl/Waker-Brand-Machinek.html)

 O0 O0
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Blue op 4 oktober 2009, 17:54:21
http://www.tugspotters.com/dev/index.php?itemid=19105 (http://www.tugspotters.com/dev/index.php?itemid=19105)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 7 april 2010, 16:55:52
In de nieuwe Waterkampioen een stukje over cowboys/bergers:

http://www.waterkampioen.nl/published/wkm/content/pages/nu_in_het_magazine.nl.html (http://www.waterkampioen.nl/published/wkm/content/pages/nu_in_het_magazine.nl.html)

 ;)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 7 april 2010, 22:47:34
Bij ons op de randmeren heeft nog geen 1 schipper zelf de kosten moeten voldoen. Alles loopt keurig via de verzekering.
In het zeldzame geval dat een boot niet verzekerd is vragen wij een vrijwillige bijdrage. Dit om al het gezeur voor te zijn.
Ook de verzekeraars zijn blijkbaar blij met ons. We krijgen steeds meer directe meldingen van hun.

Op de weg is het goed geregeld. De ambulance neemt het slachtoffer mee, de berger het autowrak. Als we dat op het water nou ook eens gewoon goed regelen is er een hoop onrust en misverstanden uit de wereld.

Er zijn echter stromingen binnen organisaties die belang hebben bij het zwart afschilderen van de bergers. Er worden dan ook allerlei niet kloppende verhalen verteld. Graag daag ik jullie uit dit op waarde te schatten, en eens te kijken hoe zaken echt afgehandeld worden.

Werk nou eens samen, en laat ieder doen wij hij of zij voor is. Pas als er duidelijke afspraken zijn kun je iemand er ook aan houden. Zolang er geen afspraken zijn zullen de bergers zich naar hun werk moeten spoeden, omdat er anders een gesubsidieerde boot met het werk vandoor gaat.
Eigenlijk heel vreemd dat mensen bij hun werk weggepiept worden om een jacht met motorstoring naar binnen te gaan slepen. Ik weet zeker dat de werkgevers denken dat zijn medewerker echt mensen gaat redden. Helaas is dit niet het geval in 95% van alle gevallen.

Hou de reddingboten vrij om te redden, en laat de bergers nou bergen en slepen. Net als op de weg. Probleem opgelost. :)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 8 april 2010, 08:34:42
Leuk onderwerp die hier gestart is "bergers" . Wat verstaan we onder bergers is tegenwoordig een rubberboot die een bootje los kan trekken of een bootje kan binnenslepen een berger ? Volgens mij is het in Nederland nog steeds zo dat je als het mogelijk is elkaar moet helpen is dan ieder schip die iemand sleept tegenwoordig een berger? Persoonlijk vind ik dat de meeste gewoon hulpverleners zijn en wanneer een vaartuig in problemen om de KNRM vraagt die ook gewoon moet kunnen krijgen en niet dat er een hulpverlener komt die zich uitgeeft als reddingsboot. Een berger is een bedrijf die ook echt kan bergen of samenwerkt met een echt bergingsbedrijf zoals op terschelling gebeurt en niet een rubberboot met een sleepboldertje erop en dan misschien nog een klein motorpompje aan boord heeft.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 8 april 2010, 09:55:24
Hou de reddingboten vrij om te redden, en laat de bergers nou bergen en slepen. Net als op de weg. Probleem opgelost. :)

Zo simpel is de werkelijkheid niet: de Kustwacht heeft als taak o.a. hulpverlening op het water.
Op B.S.T. in zeeland na heeft zij geen werkovereenkomst met verder zelfbenoemde bergers.
Met als gevolg dat zij de KNRM zal alarmeren.De KNRM bepaald dus niet zelf dat ze voor dit soort klussen gaat varen.
Daarbij komt dat een reddingboot niet alleen een reddingboot is maar ook een hulpverlenings vaartuig.
En net zoals het redden van mensen niet exclusief voor reddingboten is,is ook het aanbieden van een sleepje niet het alleen recht voor de bergers. Sterker nog iedere passant kan en mag hulp aan bieden op het water.
Daar zullen we het met zijn allen mee moeten doen. O0
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 8 april 2010, 10:05:44
Ben het helemaal met je eens Doruz er word te vaak gedacht dat de KNRM het alleen maar doet om de "bergers" te pesten maar inderdaad we worden ook gewoon gealarmeerd door het KWC. En als we als eerste ter plaatse zijn nemen we het vaartuig gewoon mee en als er elders mensen in nood zijn krijgen die bij ons de prioriteit en gaat het sleepje gewoon voor anker en halen we die later op of hij word door onze andere boot binnengebracht.
Zo simpel is de werkelijkheid niet: de Kustwacht heeft als taak o.a. hulpverlening op het water.
Op B.S.T. in zeeland na heeft zij geen werkovereenkomst met verder zelfbenoemde bergers.
Met als gevolg dat zij de KNRM zal alarmeren.De KNRM bepaald dus niet zelf dat ze voor dit soort klussen gaat varen.
Daarbij komt dat een reddingboot niet alleen een reddingboot is maar ook een hulpverlenings vaartuig.
En net zoals het redden van mensen niet exclusief voor reddingboten is,is ook het aanbieden van een sleepje niet het alleen recht voor de bergers. Sterker nog iedere passant kan en mag hulp aan bieden op het water.
Daar zullen we het met zijn allen mee moeten doen. O0


Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 8 april 2010, 11:08:05
Ben het helemaal met je eens Doruz er word te vaak gedacht dat de KNRM het alleen maar doet om de "bergers" te pesten maar inderdaad we worden ook gewoon gealarmeerd door het KWC. En als we als eerste ter plaatse zijn nemen we het vaartuig gewoon mee en als er elders mensen in nood zijn krijgen die bij ons de prioriteit en gaat het sleepje gewoon voor anker en halen we die later op of hij word door onze andere boot binnengebracht.
De combinatie reddingsboot/hulpverleningsboot zie ik niet zo zitten, eigenlijk moet je (als je teminste het beste met de watersporter in nood het beste voor hebt) die combinatie niet willen.
En het is wat anders of je onder Enkhuizen of Oostelijk van Hoorn in problemen komt of op de Randmeren. Onverlet is het volgens mij niet wenselijk dat de Frans Verkade Naar Enkhuizen gaat om daar een zeilboot met motorpech  Lelystad binnen te slepen.
Die kan dan welliswaar kijken of de zeilboot een anker heeft bij een oproep voor een onwelwording voor Amsterdam, maar het weer laat dat ook niet altijd toe. En niet iedere watersporter op sleep heeft er begrip voor voor anker gegooid te worden.
Bovendien zal je meestal niets van de onwelwording merken, want voor de kustwacht tel je niet meer mee. Als je dergelijke hulpverleent krijg je status 9: "towing" en ben je niet meer inzetbaar. De kustwacht zal dan andere eenheden alarmeren.
In de praktijk hier is het zo dat "als we de eerste zijn" meer lijkt op "we zorgen dat we de eerste zijn". Vol gas op een drukke zondag middag zig zaggend tussen de scheepvaart door met zwaailicht met twee boten naar een jacht met een lege accu om eerder te zijn dan de berger! Ik heb meegemaakt dat een kanovaarder door de golfslag van de boot die in volle vaart te hulp schoot voor een boot met pech omsloeg. Die kanovaarder zonder reddingsvest hebben wij nog uit het water halen, de veroorzaker had niets in de gaten. De kano leeg gekiept waarna moeders schone kleren kwam brengen. Het lijkt wel of de "buit" belangrijker is dan het redden, en dat alle aandacht daar naar gaat in plaats van de mens in nood. Het lijken net wolven in plaats van de helden waar iedereen het over heeft. In de praktijk zie je hier regelmatig dat de berger mensen moet redden omdat de reddingsboot aan het slepen is, dat is toch de omgekeerde wereld?

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 8 april 2010, 13:00:10
De combinatie reddingsboot/hulpverleningsboot zie ik niet zo zitten.Henk

Blijkbaar denkt de kustwacht er anders over en die bepaalt en niet een of andere Henk. ;)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 8 april 2010, 13:19:40
Het is toch jammer dat Henk zo negatief over de KNRM blijft praten geloof niet dat we veel goed dingen doen oh ja alleen als we ons met de mensen bezig houden. Volgens mij is het bij het KWC bekend dat alle stations langs het Ijsselmeer en Markermeer bedeeld zijn met twee reddingsboten die indien nodig is onafhankelijk van elkaar kunnen opereren dus blijft het station beschikbaar voor een andere actie. En misschien werkt het bij jullie anders Henk maar wij brengen het jacht in princiepe naar de dichtsbijzijnde haven dus geen gesleep van Enkhuizen naar Lelystad zoals jij hier als voorbeeld geeft.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 8 april 2010, 13:53:25
Blijkbaar denkt de kustwacht er anders over en die bepaalt en niet een of andere Henk. ;)

Die een of andere Henk bepaalt samen met de rest van het bestuur waar reddingsboot van HOGE voor ingezet wordt en als dat niet voor slepen is maar slechts voor de veiligheid is er niets dat de kustwacht daaraan kan veranderen. Wat betreft redden kan de kustwacht dwingend optreden. Als het lauter pech-hulp betreft heeft de kustwacht geen enkele autoriteit en kan ons niet dwingen iemand te verslepen.

Het is toch jammer dat Henk zo negatief over de KNRM blijft praten geloof niet dat we veel goed dingen doen oh ja alleen als we ons met de mensen bezig houden. Volgens mij is het bij het KWC bekend dat alle stations langs het Ijsselmeer en Markermeer bedeeld zijn met twee reddingsboten die indien nodig is onafhankelijk van elkaar kunnen opereren dus blijft het station beschikbaar voor een andere actie. En misschien werkt het bij jullie anders Henk maar wij brengen het jacht in princiepe naar de dichtsbijzijnde haven dus geen gesleep van Enkhuizen naar Lelystad zoals jij hier als voorbeeld geeft.

Wij zetten onze boot alleen voor noodhulp in herhaal ik maar weer eens en doen dat aan de hand van een verdedigbaar standpunt. En weer herhaal ik wat de KNRM doet moet ze zelf weten. Maar zodra de wereld op z'n kop gezet wordt en bepleit wordt dat de waterhulpdienst nu eens op moet houden met boten te slepen ten gunste van de KNRM ben ik zo vrij om hier (op straffe van algemene verkettering) aan heiligheids-schennis te doen en mij af te vragen of een slepende reddingsboot wel zo handig is als er een berger in de buurt is.

Als je dat standpunt hebt (maar misschien mag dat gewoon niet) ben je niet meteen tegen de hele KNRM, wat een onzin! De KNRM als geheel heeft mijn welgemeende waardering.
Maar het zit niet in de aard van het beestje om als een doorgedraaide fan van Frans Bauer bij alles wat ze doen te staan juichen en klappen.
Ik noemde expres niet de KNRM, want ook sommige reddingsbrigades hebben daar een handje van. En ik durf hier te stellen dat het niet eens zo aan de Reddingsbrigades cq KNRM ligt, maar aan de adrealine door "ha, weer een actie" van de vrijwilligers om door te varen (tegen het "bevel" van de kustwacht in) terwijl een berger het scheepje al los getrokken heeft.

Omdat jullie niet ingaan op het met snelheden van boven de 70 km per uur ook op een drukke zondagmiddag naar een jachtje met motorpech blazen, neem ik maar aan dat dit fenomeen jullie volledige instemming heeft. Wat weer wat zegt over de prioriteiten van doorsnee "redders".

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: 9910001 op 8 april 2010, 15:14:57
Voor mij zijn deze snelheden hiervoor niet nodig als duidelijk is dat er geen gevaar is. Ik zie er geen probleem in dat een reddingboot iemand terug naar de haven sleept en hierdoor niet beschikbaar is voor andere zaken. Hiernaast heeft Henk geen overeenkomst met de kustwacht en moet dus heloemaal niets, maar wordt hierdoor ook niet door de kustwacht gealarmeerd. Omdat de berger geen verplichting heeft om te varen blijft het een taak van reddingboten.

9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 8 april 2010, 15:44:15
Voor mij zijn deze snelheden hiervoor niet nodig als duidelijk is dat er geen gevaar is. Ik zie er geen probleem in dat een reddingboot iemand terug naar de haven sleept en hierdoor niet beschikbaar is voor andere zaken. Hiernaast heeft Henk geen overeenkomst met de kustwacht en moet dus heloemaal niets, maar wordt hierdoor ook niet door de kustwacht gealarmeerd. Omdat de berger geen verplichting heeft om te varen blijft het een taak van reddingboten.

9910001

Natuurlijk "moet ik wel wat" op het moment dat ik mij inmeld en er is iemand in problemen MOET ik er heen als de kustwacht mij dat opdraagt. Als ik terplaatse ben en het is een pech geval ligt het aan mij hoe ik daar mee omga. Bovendien komt het maar zelden voor dat de kustwacht iets zo folmuleert. Meestal is het "er is..., kunt U daar heen?".
Ik kan er zelf aan gaan sjorren of kan een berger laten komen. Als iemand anders er voor kiest liever zelf voor sleepbootje te gaan spelen staat 'm dat vrij. Zoals het weer aan mij vrij is om dat kolder te vinden.
Maar deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 8 april 2010, 16:45:23
"ha, weer een actie" van de vrijwilligers om door te varen (tegen het "bevel" van de kustwacht in) terwijl een berger het scheepje al los getrokken heeft.
Henk

Tegen het 'bevel' in van de Kustwacht?  ::)
Dit moet je even uitleggen of een voorbeeld van geven aub.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: 9910001 op 8 april 2010, 16:59:01
Zitten hier geen grensen aan, moet ik ook helpen als er iets 60km verder gebeurd of is deze plicht als je er in de buurt bent. Volgens mij kan je zeggen als je bij huizen net buiten de haven ligt en er gebeurt iets op het ijmeer, nee ik ga niet varen het is te ver weg.  Anders moeten alle boten die op het ijmeer en op het gooi meer hier heen varen. Ik berijp wel dat jullie erheen varen waarom varen jullie anders rond.

9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: bAdemArk op 8 april 2010, 17:01:06
Tegen het 'bevel' in van de Kustwacht?  ::)
Dit moet je even uitleggen of een voorbeeld van geven aub.

Volgens mij doelt Henk op: "Voor de zekerheid gaan we nog wel even kijken", nadat de Kustwacht aan de betreffende eenheid gemeld heeft dat er al een andere eenheid t.p. is, alles onder controle is en deze eenheid zijn weg naar het incident niet hoeft te vervolgen.... Staat misschien wel een voorbeeldje online?

Groeten,
Mark
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 8 april 2010, 17:58:52
Ja hoor, een heel recente met beeld en geluid:

&feature=player_embedded

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 8 april 2010, 18:18:32
Zitten hier geen grensen aan, moet ik ook helpen als er iets 60km verder gebeurd of is deze plicht als je er in de buurt bent. Volgens mij kan je zeggen als je bij huizen net buiten de haven ligt en er gebeurt iets op het ijmeer, nee ik ga niet varen het is te ver weg.  Anders moeten alle boten die op het ijmeer en op het gooi meer hier heen varen. Ik berijp wel dat jullie erheen varen waarom varen jullie anders rond.

9910001

Nee, als de kustwacht in al haar wijsheid (het best daartoe uitgeruste en geschikte schip) beslist dat je ergens heen moet, ben je wettelijk verplicht daar heen te gaan. Je bootje kan zelfs zonder tussenkomst van de Kuswacht gevorderd worden door het schip in nood, en dat hoeft niet het dichtsbijzijnde schip te zijn maar geschiktheid, uitrusting, training en mogelijkheden van de bemanning spelen ook een rol.

Ten alle tijde zal ook bij een noodgeval een KNRM Station gewaarschuwd worden, dit is een uitstekend twee sporen beleid. Het is nu wel zo ver dat als de waterhulpdienst een drenkeling uit het IJ haalt en verklaart dat deze in goede gezondheid verkeert de alarmering voor de KNRM wordt ingetrokken.
Dit is geen vaststaand beleid maar de duty officer bepaalt op dat moment hoe gehandeld dient te worden.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Rescue-Boy op 8 april 2010, 20:32:55
Denk alleen wel dat we even duidelijk moten houden dat dit probleem maar op een beperkt aantal plaatsen in Nederland op problemen stuit, ik noem dan de het zuidelijke IJsselmeer en een gedeelte van de Randmeren en een stuk Waddenzee ter hoogte van Terschelling/Vlieland / Harlingen.
Ook op de nieuwe stations in het zuiden zijn er wat problemen aan het ontstaan in deze zin, hoe zich dat ontwikkeld zullen we even in de gaten moeten houden.
Voor de rest van Nederland geld dat het in het algemeen zo is dat een KNRM boot de enige boot is die ter plaatse gaat, een berger die zie of hoor je nooit of bijna nooit.
Ik zou het geen slecht idéé vinden als bergers wat actiever zouden zijn langs de Noordzee, had ik niet een hele nacht aan een ijstokies bootje hoeven te sjorren om hem de haven van Den helder in te krijgen vanaf een mijl of 20 uit de kust.( uurtje of zes slepen)......

Res ( die het geen goed idee vind dat de randmeren als standaard gesteld worden)  8)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 8 april 2010, 20:51:19
die het geen goed idee vind dat de randmeren als standaard gesteld worden

Daar moet ik ook niet aan denken; wat een zielige vertoning daar met al die egootjes ;)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 8 april 2010, 23:34:17
gaat hier nog steeds over bergers nou wil ik nogmaals duidelijk maken dat er maar weinig bergers zijn. voorheen was bts actief op het ijsselmeer dat kon je een berger noemen de rest zijn alleen maar rubberboten met een sleepbolder meer kan ik er niet van maken. en die "bergers"vliegen ook overal opaf met snelheden die de meeste knrm boten niet halen. nu is het zo dat snelheden voor golfslag niet zo van belang zijn vroeger gingen wij met max 9 knopen naar een klus en maakte we meer golfslag dan nu met 32 knopen
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 00:37:29
 gaat hier nog steeds over bergers nou wil ik nogmaals duidelijk maken dat er maar weinig bergers zijn. voorheen was bts actief op het ijsselmeer dat kon je een berger noemen de rest zijn alleen maar rubberboten met een sleepbolder meer kan ik er niet van maken. en die "bergers"vliegen ook overal opaf met snelheden die de meeste knrm boten niet halen. nu is het zo dat snelheden voor golfslag niet zo van belang zijn vroeger gingen wij met max 9 knopen naar een klus en maakte we meer golfslag dan nu met 32 knopen
Dat is de reden dat Menno zich liever niet als "berger" laat betitelen.
Bij een berger denk je aan een sleepboot die maar 9 knopen haalt, inderdaad links en rechts ingehaald door reddingboten die wel 32 knopen varen. Wachtend tot er een boot komt die zo inmens groot is dat zelfs de reddingsboot inziet dat die een maatje te groot is (en geloof me, van die grootte varen ze echt niet op de binnen wateren).

Dat is de berger zoals Stormvogel 'm graag ziet. De logge, niet levensvatbare sleepboot die overal te laat aan komt, daar heb je als reddingsboot geen last van, al zijn professionaliteit en gedegen materiaal ten spijt. Zo'n ding wat ze tijdens een oefening altijd een voorsprong van een uur of zes geven omdat anders de oefening al afgelopen is ten tijde dat ie arriveert.

Voor een berger zoals BTS die wacht tot 'm wat toegeworpen wordt door de "ridders van het water" is echt geen plaats meer, ze zijn verjaagd omdat er geen boterham meer te verdienen valt. Als je nu pechhulp wil verlenen moet je snel zijn, met een rubberboot met een sleepbolder en snelheden die de meeste knrm boten niet halen. Je zult overal op af moeten vliegen, want voor je het weet is een hobbyist je te snel af, en moet je weer onverichterzake terug.
De bergers uit die goede oude tijd hebben geen enkel nut meer, daarom dringt Jachtserviice Huizen er op aan dat je voor hem de naam "waterhulpdienst" gebruikt.
Een waterhulpdienst die een prima aanvulling kan zijn op hetgeen de reddingsdiensten bieden en voor hem is, als hij er snel genoeg uit is en minimaal zo'n pakweg een 50% van de hulpverleningen in zijn regio op zijn naam weet te brengen, een prima boterham te verdienen.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: rbgv op 9 april 2010, 05:00:03
Hoe zit het dan als een RAC de melding krijgt en een KNRM boot inzet dan gaat het in veel gevallen neem ik aan over de RAC kanalen die neem ik aan ook niet op de marifoon zitten. Dan weet een berger niet waar die heen moet of gaat die dan als een wilde over het water varen opzoek naar een eventuele klant ?
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 07:38:51
Het is een bijzondere discussie geworden. Jammer dat er weer zoveel ego's in de weg staan. Waarschijnlijk daarom is het zo moeilijk om tot een redelijk gesprek te komen.
Als er nu eens puur zakelijk naar de hele materie zou worden gekeken zouden we met z'n allen veel verder komen.
Laten we wel wezen. De KNRM in Huizen bestaat nog niet zo lang, de waterhulpdienst wel.
De waterhulpdienst heeft ook altijd benadrukt een voorstander te zijn van een proffessionele reddingsclub in de regio. Immers, het is een van de drukst bevaren regio's van het land.

De discussie gaat om het feit dat de reddingboot er alles aan doet om ook elke berging en pechhulp te mogen uitvoeren. Daar zit het probleem. Dat onderwerp wordt telkens vakkundig omzeild door iedereen die weet dat de manier van handelen niet klopt, maar het zelf veel te leuk vind om gealarmeerd te worden en een rondje te gaan blazen op het water.

Wij zijn, zoals het nu (niet) geregeld is, wel genoodzaakt om snellere boten te varen dan de door ons gerespecteerde KNRM, anders wordt ons werk weggekaapt voor onze neus door een gesponsorde reddingboot. Overigens bemand door een goed opgeleide ploeg van vrijwilligers. Het is toch belachelijk dat deze mensen van hun werk weg worden gepiept om een bootje te gaan slepen, lostrekken of op te starten? Geef daar nou eens een zakelijke mening over. Ik snap ook wel dat de lokale bakker en gemeente ambtenaar het een jongensdroom vindt om over het water te blazen en even weg te zijn. Als er mensen of dieren gered moeten worden is dit ook zeer legitiem. In alle andere gevallen absoluut overbodig.

Nogmaals: Ga met elkaar in gesprek, maak normale afspraken en vul elkaar aan in plaats van proberen ten koste van alles elkaars vliegen af te vangen. Neem de situatie op de weg als voorbeeld, en je komt een stuk verder. Je denkt toch niet dat de ambulance of brandweerauto een auto gaat lostrekken uit de berm? Kom op nou. Daar heeft al een verregaande proffessionalisering plaatsgevonden. Nu de waterhulpverlening nog!

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 07:46:28
Het RAC allarmeert een takelwagen op het land via het LCM (Landelijk Centraal Meldpunt) als er een auto moet worden weggesleept.
Aangezien er nog steeds geen afspraken zijn over de hulpverlening op het water allarmeert het RAC dus een reddingboot voor een lege accu van een sloepje dat voor anker ligt. Zeg het maar. Is dat wenselijk of moeten er misschien toch eens afspraken gemaakt worden?

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: 9910001 op 9 april 2010, 08:02:10
Zakelijk vindt ik een slecht verhaal, volgens mij vaart de knrm al vele jaren voor deze werkzaamheden. In Huizen is het niet de knrm maar wel een reddingsbrigade die dit al langer doet als een berger. De wijze van ahndelen van de knrm vindt ik wel goed, als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt. Als werkgever heb ik er geen problemen mee, zolang het werk er niet te veel onder lijdt. Een berger heeft als taak om te bergen, gezonken schepen leegpompen en veilig naar de haven terug brengen. Afspraken zijn alleen wenselijk bij een landelijke dekking van de bergers, die is er nu van verre.


9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 08:37:33
Die landelijke dekking wordt ook onmogelijk gemaakt, juist door het feit dat de reddingboten al het werk doen. Voorbeelden genoeg in het land waar de waterhulpdiensten wel moesten stoppen omdat ze alleen nog in actie mochten komen als de reddingboot het niet voor elkaar kreeg, of niet bemand kon worden. Dat kan natuurlijk niet. Je zult begrijpen dat je op zo'n manier geen bedrijf draaiende kan houden. Een bedrijf krijgt namelijk geen subsidies en schenkingen. Laat staan complete schepen.

Maak nu normale afspraken. Dan kan je elkaar er ook aan houden. Je kan dan natuurlijk ook afspraken maken over kwaliteit, bereikbaarheid etc.
Van af en toe een klusje kan geen bedrijf bestaan.

Ik denk dat deze situatie uiteindelijk ook voor de reddingsdiensten niet wenselijk is. Het wordt steeds drukker, en dus zijn er ook steeds meer verzoeken voor sleep en pechhulp. Helaas zijn er bij ons al meerdere voorbeelden waarbij de reddingboot bezet was ivm een bergingsklus, en de waterhulpdienst maar mensen uit het water haalt. Lijkt mij niet wenselijk.
Het moet ook een enorme aanslag zijn op de financiele middelen van de reddingsdiensten. Volkomen onnodig. Ga nou eens in op het argument het net zo te regelen als op de weg. Scheelt een hoop onrust op het water. :)

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 08:40:38
Wie ben jij eigenlijk 9910001? Lijkt mij een beter verhaal om gewoon in alle openheid een discussie als deze te voeren i.p.v. anoniem. :-\
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Uitgerust! op 9 april 2010, 09:38:47
Zakelijk vindt ik een slecht verhaal, volgens mij vaart de knrm al vele jaren voor deze werkzaamheden. In Huizen is het niet de knrm maar wel een reddingsbrigade die dit al langer doet als een berger. De wijze van ahndelen van de knrm vindt ik wel goed, als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt. Als werkgever heb ik er geen problemen mee, zolang het werk er niet te veel onder lijdt. Een berger heeft als taak om te bergen, gezonken schepen leegpompen en veilig naar de haven terug brengen. Afspraken zijn alleen wenselijk bij een landelijke dekking van de bergers, die is er nu van verre.


9910001

Zakelijk  ;D Klopt het verhaal van waterhulpdienst wel; Jij bent denk ik zelf geen werkgever en als je het wel bent ben je 1 van de weinige met een binding met vrijwilligerswerk. Bij mijn werkgever kom ik als brwman niet weg voor een containerbrandje maar wel voor bv een ongeval met beknelling (en die sleept een berger weg).

De KNRM heeft als taak mensen te redden. Citaat van KNRM.nl: "De praktische uitwerking van de doelstelling – mensen redden - is de kerntaak van de KNRM.

Heeft de KNRM landelijke dekking 24/7?
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 10:11:44
Hoe zit het dan als een RAC de melding krijgt en een KNRM boot inzet dan gaat het in veel gevallen neem ik aan over de RAC kanalen die neem ik aan ook niet op de marifoon zitten. Dan weet een berger niet waar die heen moet of gaat die dan als een wilde over het water varen opzoek naar een eventuele klant ?  
Dat heet dan een "telefonische melding" en dat gebeurt. Iemand die de reddingsbrigade/KNRM speciaal belt om een sleepje, iemand die redder aan de wal is bv, dat kun je ze niet kwalijk nemen, die wordt gewoon geholpen.
Het RAC is echter verplicht om aan de kustwacht door te geven, met alle bijzonderheden, als hen een alarmerend telefoontje bereikt wat een hulpverlening op het water behoeft.

Er zijn allemaal manieren om dit te frustreren natuurlijk, vooral als je leden op het RAC hebt zitten. Net even die andere positie doorgeven aan de kustwacht dan over C2000. Of wat denk je van "schipper van dienst even contact met het RAC", waarna even later gemeld wordt "we zijn een bootje met motorpech tegengekomen...".

"Als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt".

Kijk, besef dat die taak van de reddingsboot wellicht niet bij alle werkgevers even duidelijk is, misschien denkt die werkgever wel naief dat de taak van de REDDINGboot redden is, weet die man veel!
Het is voorgekomen dat de berger Noordgat nadat hij een klus voor zijn neus voorbij zag gaan alle werkgevers heeft opgebeld van de reddingsboot bemanning met het verhaal dat hij zijn werknemer vrij gegeven had om het werk van de berger te doen, of ze dat wel wisten...

Ik sluit me bij Simon aan als hij zegt dat eigenlijk de oorzaak ligt bij het enthousiastme waarmee de vrijwilligers hun hobbie uitoefenen en daarin soms een beetje doorschieten.
Ik begrijp ook wel dat je de vrijwilligers gemotiveerd moet houden en dat alleen maar lukt als ze wat om handen hebben, zoals het spelen met- en het rukken en trekken aan bootjes.

Als ze zich zouden moeten beperken tot die enkele keer dat er echt een mens in nood is, zou menig vrijwilliger uit verveling afhaken, en dat willen we toch ook niet.

Je zou inderdaad een modus moeten kunnen vinden dat er voor beiden lol te beleven blijft. Als de reddingsboot nu eens vooruit gaat voor de veiligheid van de mensen en de boel stabiliseerd, gevolgd door de waterhulpdienst die rustig ter plaatse komt en de zaak op sleep neemt, "onder toeziend oog van de reddingsboot sleepte de door hen ingeschakelde waterhulpdienst de pechvogels naar een veilige ligplaats...

Wauw, wat zou dat mooi zijn! Je moet goed begrijpen dat qua PR de Waterhulpdienst geen concurrentie geeft aan de reddingsdiensten, de waterhulpdienst gaat het om de klus, niet om het stuk in de krant waarin zijn naam genoemd wordt. Niet altijd is hij blij als hij in een persbericht genoemd wordt.

Menno heeft liever geen gezeik, doet zijn ding en praat daar weinig over.

Maar bedenk eens wat er zou kunnen gebeuren als er een einde kwam aan de informatiestroom naar niet reddingsbrigades/KNRM en de Waterhulpdienst op de gok uit moest varen, zonder bijzonderheden.

Ik geeft je op een briefje dat dan de marifoon snel verruild werd voor een scanner en er ook geen informatie naar de kustwacht meer zou gaan, met grote zoekakties naar reeds naar binnen gesleepte schuitjes/drenkelingen tot gevolg. Dat is nou een situatie die niemand wil.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 10:22:14
Zakelijk  ;D Klopt het verhaal van waterhulpdienst wel; Jij bent denk ik zelf geen werkgever en als je het wel bent ben je 1 van de weinige met een binding met vrijwilligerswerk. Bij mijn werkgever kom ik als brwman niet weg voor een containerbrandje maar wel voor bv een ongeval met beknelling (en die sleept een berger weg).

De KNRM heeft als taak mensen te redden. Citaat van KNRM.nl: "De praktische uitwerking van de doelstelling – mensen redden - is de kerntaak van de KNRM.

Heeft de KNRM landelijke dekking 24/7?


Ja, maar de brandweer is een professionle organisatie, met een dekking van 24/7 en een duidelijke taakafbakening. Ik ben wel werkgever met een binding met vrijwilligerswerk, maar niemand gaat bij mij weg voor een bootje met startproblemen, zeker een klus in het honderd laten lopen voor een druiloor die het geld van een winterbeurt mooi in zijn zak gehouden heeft. "Ik gok het er op, als het misgaat bel ik de reddingsbrigade wel, die brengt me gratis thuis." O0

De meeste stations in het land halen die 24/7 dekking wel. In stations als Huizen is dat nog wat problematisch als iedereen besluit tegelijk op vakantie te gaan. Dan moet er even een beroep op de buren gedaan worden tot iedereen weer terug is.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 9 april 2010, 10:27:13
Zo simpel is de werkelijkheid niet: de Kustwacht heeft als taak o.a. hulpverlening op het water.
Op B.S.T. in zeeland na heeft zij geen werkovereenkomst met verder zelfbenoemde bergers.
Met als gevolg dat zij de KNRM zal alarmeren.De KNRM bepaald dus niet zelf dat ze voor dit soort klussen gaat varen.
Daarbij komt dat een reddingboot niet alleen een reddingboot is maar ook een hulpverlenings vaartuig.
En net zoals het redden van mensen niet exclusief voor reddingboten is,is ook het aanbieden van een sleepje niet het alleen recht voor de bergers. Sterker nog iedere passant kan en mag hulp aan bieden op het water.
Daar zullen we het met zijn allen mee moeten doen. O0

Ik herhaal hier even mijn eigen bericht want volgens mij wordt deze discussie verkeerd gevoerd.
Als de KNRM gealarmeerd wordt door de Kustwacht vaart ze ten alle tijden uit en dat geldt voor 24/7/365. (op ijs na ;))
De afweging om een reddingboot te alarmeren wordt dus niet door de KNRM gemaakt maar door de Kustwacht.
Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden en niet met de KNRM die doet wat de Kustwacht vraagt.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 10:49:55
De Kustwacht alarmeert de KNRM omdat de afspraken zo zijn gemaakt met de KNRM.
Deze willen ten alle tijde gealarmeerd worden, bij ons op de zuidelijke randmeren zelfs met 2 boten. Afhankelijk van de locatie wordt ook de reddingsbrigade Blaricum of Naarden meegepiept.
Dat betekend dus in de praktijk dat er 2 reddingsboten en 1 waterhulpdienst boot varen op een bootje wat voor anker ligt in de zon met motorstoring en graag van Uitdam naar Almere gesleept wil worden. (praktijkvoorbeeld...) Goed bezig!
Overigens was station Huizen vorig jaar in het hoogseizoen 3 weken niet inzetbaar ivm personeelsgebrek.

Nogmaals, ga om de tafel met de juiste mensen en zorg dat je elkaar aanvult in plaats van afvalt.

Simon. :)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: 9910001 op 9 april 2010, 10:54:04
Het is volgens mij niet aan een berger om te oordelen of een vrijwilliger bij zijn baas weg mag om wat dan ook te doen. De knrm probberd altijd inzetbaar te zijn, hierbij kunnen er altijd tijdelijd personeelsproblemen optreden, hier wordt dan hard aan een oplossing gewerkt. Hiernaast zijn er organisatie welke wel door de kustwacht worden gealamreerd om een gaten bij de knrm op te vullen, gelieerde brigades en in zeeland BTS.

9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 10:55:25
Ik herhaal hier even mijn eigen bericht want volgens mij wordt deze discussie verkeerd gevoerd.
Als de KNRM gealarmeerd wordt door de Kustwacht vaart ze ten alle tijden uit en dat geldt voor 24/7/365. (op ijs na ;))
De afweging om een reddingboot te alarmeren wordt dus niet door de KNRM gemaakt maar door de Kustwacht.
Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden en niet met de KNRM die doet wat de Kustwacht vraagt.

Zal ik dan nog een keer posten dat de KNRM gewoon doorvaart, ook al wordt ze teruggestuurd door de Kustwacht?

Dan vraagt Mark weer heb je daar een voorbeeldje on-line van en dan...

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 10:57:13
Beste 9910001,

Wie ben je nu eigenlijk? Nogmaals verzoek gewoon open en eerlijk aan de discussie deel te nemen.

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 11:05:44
Het is volgens mij niet aan een berger om te oordelen of een vrijwilliger bij zijn baas weg mag om wat dan ook te doen. De knrm probberd altijd inzetbaar te zijn, hierbij kunnen er altijd tijdelijd personeelsproblemen optreden, hier wordt dan hard aan een oplossing gewerkt. Hiernaast zijn er organisatie welke wel door de kustwacht worden gealamreerd om een gaten bij de knrm op te vullen, gelieerde brigades en in zeeland BTS.

9910001

Natuurlijk mag een berger protesteren als hem oneerlijke concurrentie wordt aangedaan, wat zullen we nou hebben!


Een gelieerde brigade uit Blaricum krijgt de grootste problemen als die voor vervanging van de op vakantie zijnde KNRM 25 km uit zijn werkgebied bij Uitdam een bootje met motorstoring helpt, net voor de neus van de berger, duizenden recreanten en bootjes op het Stichtse strand en op het Eemmeer aan hun lot overlatend. Hoezo reddingsboten genoeg, de vervanging van de vervanger ook al aan het bergen...
De gemeente Blaricum was "not amused". Als de KNRM weer op vakantie gaat, mag die Blaricum 1 daar niet meer heen, dat verzeker ik je...
Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: 9910001 op 9 april 2010, 11:33:28
Protest mag maar volgens mij is dit geen oneerlijke concurentie.

9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 11:40:35
Stel jij werkt bij een bakker. Als er tegenover die banketbakker een kraam komt die met overheidssubsidie mogelijk gemaakt gratis brood uit gaat staan delen wat de nekslag voor de bakkerszaak betekent en het einde jouw baantje, dan vind je dat nog steeds geen oneerlijke concurrentie?

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: water-spotter op 9 april 2010, 12:07:04
Gaan we weer ,het begint weer die discussie die al jaren de kop opsteekt.
ik ben het met de volgende stelling eens,daar kan de "bergers"wat mee bereiken niet met discuseren op een forum jaar in jaar uit.

Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden ;) ;) ;)

zet dat eens op bij de kustwacht  en men zal bij de knrm ook blij zijn,van de week een urker gesproken,die overdag een klusje hadden naar een zeiljacht ten anker op het ijsselmeer, waren er echt niet blij mee vanwege werk , maar geen "berger"te zien vertelde hij
Cees
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 12:19:22
Dat klopt. Er zit een prima bergingsbedrijf in Urk. Post watersport. Deze vaart niet meer omdat het telkens weer een race partij is, en ook daar de KNRM geen afspraken wil maken.
Je denkt toch niet dat Post alleen maar gaat varen als de reddingboot niet kan/wil?

Er is daar een prima berger, maar die heeft wel wat beters te doen dan alleen in de vervelende uren het werk van de KNRM opknappen.

Ga eens met hem om de tafel. Hij heeft ook alles al geprobeerd om tot een normale en werkbare situatie voor iedereen te komen.
Zou ook beter zijn voor een ieder. Redder, berger, watersporter, kustwacht en verantwoordelijke gemeentes. Zelfs de werkgevers van alle reddingboot bemanning zal blij zijn.

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 12:26:33
Gaan we weer ,het begint weer die discussie die al jaren de kop opsteekt.
ik ben het met de volgende stelling eens,daar kan de "bergers"wat mee bereiken niet met discuseren op een forum jaar in jaar uit.

Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden ;) ;) ;)

zet dat eens op bij de kustwacht  en men zal bij de knrm ook blij zijn,van de week een urker gesproken,die overdag een klusje hadden naar een zeiljacht ten anker op het ijsselmeer, waren er echt niet blij mee vanwege werk , maar geen "berger"te zien vertelde hij
Cees

Blij dat je dit naar voren haalt. Die berger is Klaas Post. Wij hebben regelmatig contact met Klaas. Enkele jaren geleden gaf hij al aan het helemaal beu te zijn met die KNRM van 't Eiland. "Die gasten zijn net een paar jonge honden, die overeal op af vliegen. Met die oude ploeg daar was goed mee samen te werken, maar wat er nu op die boot zit... Ik ga mij nu richten op de verhuur van RIB's en mijn winkel en kap met de hulpverlening, laat ze maar al die jachtjes gaan slepen bij de KNRM, kijken hoelang dit nog leuk blijft voor ze, je spreekt al gauw over 100 stuks in een paar maanden."


Ik zal jouw uitspraak aan 'm mailen, hij zal daar zeer in zijn nopjes mee zijn!

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 12:28:09
oops Simon, was tegelijk met jou aan 't posten, maar wij weten het zelfde kennelijk...


Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 12:31:48
Gaan we weer ,het begint weer die discussie die al jaren de kop opsteekt.
ik ben het met de volgende stelling eens,daar kan de "bergers"wat mee bereiken niet met discuseren op een forum jaar in jaar uit.

Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden ;) ;) ;)

zet dat eens op bij de kustwacht  en men zal bij de knrm ook blij zijn,van de week een urker gesproken,die overdag een klusje hadden naar een zeiljacht ten anker op het ijsselmeer, waren er echt niet blij mee vanwege werk , maar geen "berger"te zien vertelde hij
Cees

De kustwacht weigert een melding die bij haar binnenkomt te prioriteren. Je zou daar je handen aan kunnen branden door een prio 2 uit te delen aan iets dat achteraf een prio 1 verdiend had, dan krijg je gezeik. Dus gewoon alles prio 1 en geen gezeik.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: water-spotter op 9 april 2010, 12:54:47
Henk Ik dacht enkele maanden geleden het anders uit je mond te horen,toen was je blij met die knrm Urk geen ego hadden en jouw hulp zelfs op hun website vermelden.
ik spreek niet zo vaak met de jongens van knrm Urk hoor ze wel op mn scannertje maar hoor die klaas post zelden, als je die en die jongens uit laaksum bij elkaar zet en naar de kustwacht gaan als /samenwerkende bergers die 24/7/365 oproepbaar zijjn heb je 90% van de binnenwateren gedekt en kan je garanties afgeven,dat is de hete brij waar men omheen roert denk ik als spotter die verder met niemand iets heeft te maken.
MAAK AFSPRAKEN MET DE KUSTWACHT en dat is alles waar het omdraait llijkt mij! :) :)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 9 april 2010, 12:57:29
Je wilt het graag zo regelen zoals op de weg met de waterhulpverleningsdienst maar het vervelende is dat het niet mogelijk is omdat zo te regelen.Zoals je zelf al aangeeft is er op deze manier te weinig te verdienen om bedrijven te laten bestaan en worden ze dood geconcureerd dus na het seizoen is er voor de hulpdiensten geen werk genoeg en taaien ze af dus de meeste zijn niet 24/7 het hele jaar door inzetbaar. Op de weg rijden het hele jaar door genoeg auto,s om weg te slepen hele jaar door dus inkomsten, beetje slecht vergelijk dus wat je maakt. Wie kan er dus op komen draven als het koud en ellendig is juist de KNRM. Financieel gezien is het ook niet eerlijk die concurentie maar normaal gesproken wel altijd bereikbaar en inzetbaar en dat wil de kustwacht graag hebben een partner waar op te bouwen is en niet een club die vaak ook uit hobbieisme is ontstaan.
De Kustwacht alarmeert de KNRM omdat de afspraken zo zijn gemaakt met de KNRM.
Deze willen ten alle tijde gealarmeerd worden, bij ons op de zuidelijke randmeren zelfs met 2 boten. Afhankelijk van de locatie wordt ook de reddingsbrigade Blaricum of Naarden meegepiept.
Dat betekend dus in de praktijk dat er 2 reddingsboten en 1 waterhulpdienst boot varen op een bootje wat voor anker ligt in de zon met motorstoring en graag van Uitdam naar Almere gesleept wil worden. (praktijkvoorbeeld...) Goed bezig!
Overigens was station Huizen vorig jaar in het hoogseizoen 3 weken niet inzetbaar ivm personeelsgebrek.

Nogmaals, ga om de tafel met de juiste mensen en zorg dat je elkaar aanvult in plaats van afvalt.

Simon. :)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 9 april 2010, 13:07:08
Nu werd er nog door henk gezegd dat de bergingsbedrijven door de KNRM worden kapot gemaakt omdat hun schepen niet snel genoeg waren, nu is het volgens mij zo dat BTS jarenlang zich staande heeft kunnen houden en later ook 2 snelle hulpverleningsvaartuigen had die heel wat werk op het IJsselmeer deden . De reden waarom die weg zijn is dat er teveel concurretie kwam van andere hulpverleningsbedrijven die nog snellere vaartuigen had en daar niet in mee wilde gaan.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Waterhulpdienst op 9 april 2010, 13:12:42
Ga om de tafel, maak afspraken en ik garandeer je een 24/7 dekking op de zuidelijke randmeren.
Afgelopen winter ook genoeg klusjes gedaan, rechtstreeks voor de verzekering.

Met elkaar is altijd beter als tegen elkaar.

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Uitgerust! op 9 april 2010, 13:14:31
Je wilt het graag zo regelen zoals op de weg met de waterhulpverleningsdienst maar het vervelende is dat het niet mogelijk is omdat zo te regelen.Zoals je zelf al aangeeft is er op deze manier te weinig te verdienen om bedrijven te laten bestaan en worden ze dood geconcureerd dus na het seizoen is er voor de hulpdiensten geen werk genoeg en taaien ze af dus de meeste zijn niet 24/7 het hele jaar door inzetbaar. Op de weg rijden het hele jaar door genoeg auto,s om weg te slepen hele jaar door dus inkomsten, beetje slecht vergelijk dus wat je maakt. Wie kan er dus op komen draven als het koud en ellendig is juist de KNRM. Financieel gezien is het ook niet eerlijk die concurentie maar normaal gesproken wel altijd bereikbaar en inzetbaar en dat wil de kustwacht graag hebben een partner waar op te bouwen is en niet een club die vaak ook uit hobbieisme is ontstaan.

Wat is er niet goed aan een bedrijf dat uit hobbyisme is ontstaan?
Waterhulpdienst is 24/7 inzetbaar volgens mij. En hoelang doen ze het al???

Een beroerd verhaal met slechte argumenten stormvogel ;)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 13:23:17
Henk Ik dacht enkele maanden geleden het anders uit je mond te horen,toen was je blij met die knrm Urk geen ego hadden en jouw hulp zelfs op hun website vermelden.
ik spreek niet zo vaak met de jongens van knrm Urk hoor ze wel op mn scannertje maar hoor die klaas post zelden, als je die en die jongens uit laaksum bij elkaar zet en naar de kustwacht gaan als /samenwerkende bergers die 24/7/365 oproepbaar zijjn heb je 90% van de binnenwateren gedekt en kan je garanties afgeven,dat is de hete brij waar men omheen roert denk ik als spotter die verder met niemand iets heeft te maken.
MAAK AFSPRAKEN MET DE KUSTWACHT en dat is alles waar het omdraait llijkt mij! :) :)

Ik ben wel blij met die Urkers, ik geef even de woorden van Klaas weer, vanuit zijn professie.

De Kustwacht heeft geen behoefte aan andere partners dan de KNRM, zolang de KNRM bereid is ieder klusje op te knappen, waarom zou ze dan de zaak uitbreiden?

Steevast is het een een-tweetje tussen de KNRM en de Kustwacht, daar is organisatorisch bijna niet tussen te komen.
Waarbij de kustwacht alles op één hoop veegt en op de stoep van de KNRM legt. Daar kan geen buitenstaander wat aan veranderen. Ik denk ook niet dat er wat verandert, de volhardendheid van Simon ten spijt. Er zit maar één ding op: in de praktijk je punten halen: zoveel mogelijk op het water en elke klus binnen halen die er is, zien dat je dit seizoen in de cijfers naar 80% van alle klussen weet te tillen!

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 13:25:36
Wat is er niet goed aan een bedrijf dat uit hobbyisme is ontstaan?
Waterhulpdienst is 24/7 inzetbaar volgens mij. En hoelang doen ze het al???

Een beroerd verhaal met slechte argumenten stormvogel ;)

Audio Rent is uit Hobbyisme ontstaan, en kijk nou eens! Werk toch zomaar voor talloze gemeentes, waaronder de gemeente Amsterdam...  ;D

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 9 april 2010, 14:04:51
Er is ook niets op tegen als een bedrijf ontstaan is uit hobbyisme dat probeer ik er ook niet mee te zeggen het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat ze er uyit hobby mee zijn begonnen er brood in zagen en nu ninden dat de KNRM het niet meer mag doenmaar zo werkt het volgens mij toch echt niet.
Wat is er niet goed aan een bedrijf dat uit hobbyisme is ontstaan?
Waterhulpdienst is 24/7 inzetbaar volgens mij. En hoelang doen ze het al???

Een beroerd verhaal met slechte argumenten stormvogel ;)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 9 april 2010, 14:08:01
We praten hier niet alleen over de randmeren op dit forum volgens mij gaat het hier over heel nederland. Kan best zo zijn dat het bij Huizen wel goed gaat het hele jaar door maar dat is landelijk zeker niet het geval daar zijn toch nog wel een aantal seizoens"bergers
Ga om de tafel, maak afspraken en ik garandeer je een 24/7 dekking op de zuidelijke randmeren.
Afgelopen winter ook genoeg klusjes gedaan, rechtstreeks voor de verzekering.

Met elkaar is altijd beter als tegen elkaar.

Simon.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 9 april 2010, 17:18:39
Met elkaar is altijd beter als tegen elkaar.
Simon.

 O0

Misschien een mooi moment om deze discussie af te sluiten op dit forum en de juiste kanalen hier voor te gebruiken? ;)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Brandpreventist op 9 april 2010, 17:49:19
O0

Misschien een mooi moment om deze discussie af te sluiten op dit forum en de juiste kanalen hier voor te gebruiken? ;)

Als je de discussies hier een beetje gevolgt heb is de club 'van' Henk altijd bereid geweest tot overleg maar worden oplossingen geblokkeerd door de plaatselijke commissie van de KNRM en/of ex burgemeester.... Ze hebben zelfs gezorgd dat hij een nieuwe ligplaats moest zoeken. Moet Henk dan maar zwijgen over de werkwijze op het betreffende binnenwater omdat de tegenpartij niet wil werken aan een oplossing? ??? Als de KNRM of de gemeente bereid was geweest tot een oplossing dan was deze discussie al jaren geleden gestopt.

De enige die er goed van is geworden zijn de mensen die hulp nodig hebben. Als je twee 'partijen' hebt die beiden het werk willen doen dan wordt je gegarandeerd snel geholpen. Dus is de situatie voor de hulpvrager hier wel zo slecht?  ;D ;D ;D ;) Concurentie zorgt voor prima service verlening!  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Bergers
Bericht door: JaVaZee op 9 april 2010, 18:33:54
De enige die er goed van is geworden zijn de mensen die hulp nodig hebben. Als je twee 'partijen' hebt die beiden het werk willen doen dan wordt je gegarandeerd snel geholpen. Dus is de situatie voor de hulpvrager hier wel zo slecht?  ;D ;D ;D ;) Concurentie zorgt voor prima service verlening!  ;D ;D ;D ;D

Precies, en daar gaat het ook om. Mensen redden/helpen.

Nils (die geniet van deze discussie en die hier nog veel kan leren)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Rescue-Boy op 9 april 2010, 18:59:42
Steevast is het een een-tweetje tussen de KNRM en de Kustwacht, daar is organisatorisch bijna niet tussen te komen.
Waarbij de kustwacht alles op één hoop veegt en op de stoep van de KNRM legt. Daar kan geen buitenstaander wat aan veranderen. Ik denk ook niet dat er wat verandert, de volhardendheid van Simon ten spijt. Er zit maar één ding op: in de praktijk je punten halen: zoveel mogelijk op het water en elke klus binnen halen die er is, zien dat je dit seizoen in de cijfers naar 80% van alle klussen weet te tillen!

Jemig noem het maar een één- tweetje, de samenwerking tussen KNRM ( na de fusie) en kustwacht gaat al terug tot 1824, Ik denk ook dat het gedoe over deze zaak niet zal veranderen, A is e.e.a vastgelegd in (internationale) wetgeving en B is e.e.a geregeld in convenanten.

Ook is er al vele jaren een convenant tussen KNRM en bergers, helaas ( of gelukkig) zit hier niet één van de nieuwe (cowboy) bergers bij.

Ik zeg weet eerst tot in detail waar je hebt en veroordeel of beoordeel dan pas e.e.a

Res ( die met genoegen leest) 8) ;D 8) ;D 8) ;D
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 9 april 2010, 20:45:15
Jemig noem het maar een één- tweetje, de samenwerking tussen KNRM ( na de fusie) en kustwacht gaat al terug tot 1824, Ik denk ook dat het gedoe over deze zaak niet zal veranderen, A is e.e.a vastgelegd in (internationale) wetgeving en B is e.e.a geregeld in convenanten.

Ook is er al vele jaren een convenant tussen KNRM en bergers, helaas ( of gelukkig) zit hier niet één van de nieuwe (cowboy) bergers bij.

Ik zeg weet eerst tot in detail waar je hebt en veroordeel of beoordeel dan pas e.e.a

Res ( die met genoegen leest) 8) ;D 8) ;D 8) ;D

Niemand beweert hier dat een één tweetje niet al hééél lang aan de gang kan zijn...
Noordgat is ook een berger met een hoog cowboy gehalte en daar is ie trots op. Toch is hij één van de bergers waar een convenant mee gesloten is door de KNRM.
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.

Even voor de duidelijkheid ik breek hier een lans voor de stuctuur waarin de hulpverlening verdeeld wordt in een dienstverlenende tak en een SAR tak. Dit heeft alleen wat met HOGE te maken doordat de samenwerking tussen HOGE en de Waterhulpdiens bewijst dat met een beetje goede wil, afspraken en het feestelijk bij de vuilnisbak (grof vuil?) zetten van het ego een dergelijke samenwerking effectief kan zijn.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: JaVaZee op 10 april 2010, 09:11:48
Niemand beweert hier dat een één tweetje niet al hééél lang aan de gang kan zijn...
Noordgat is ook een berger met een hoog cowboy gehalte en daar is ie trots op. Toch is hij één van de bergers waar een convenant mee gesloten is door de KNRM.
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.
Is er een convenant gesloten met Noordgat? Nooit van gehoord. Ik heb anders wel gehoord van KNRM-Terschelling dat er 'aardig' werdt samen gewerkt.

En nog even terugkomend op het zeiljachtje met een lege accu: Bij paal 6 lag een zeiljachtje met een lege accu. Komen er van stuurboord de Tonijn en de Frans Hogewind aangestormt, en van bakboord de Hurricane en Tempest. Wat wil je nog meer? ;D

En Henk, over dat convenant, geld dat alleen voor Terschelling en Noordgat, maar ook voor Vlieland, Harlingen etc? Vlileland en Noordgat hadden een paar jaar geleden ruzie om een jachtje...

Nils (die dit een geweldige discussie vind)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 10 april 2010, 09:31:31
Is er een convenant gesloten met Noordgat? Nooit van gehoord. Ik heb anders wel gehoord van KNRM-Terschelling dat er 'aardig' werdt samen gewerkt.


http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/terschelling/06reddingrapporten/?TheArticle=957

Woensdagmiddag 9 april om 15.05 uur kreeg de bemanning van de Arie Visser alarm. De melding was dat de 2 master Hollandia, met 20 passagiers en 3 bemanningsleden, vast zat nabij  boei Inschot 5 . (het was reeds hoogwater geweest.) In navolging van het gesloten convenant met de bergers werd overlegd met de plaatselijke berger Rederij Noordgat en de Hollandia. De bergers voeren met de Tempest naar de Hollandia en de reddingboot Arie Visser voer eveneens uit ter eventuele assistentie. Dat bleek niet voor niets want de Tempest bleek toch wat moeite te hebben met het lostrekken van de Hollandia. De Arie Visser voer een paar keer langs de Hollandia om met de hekgolven te proberen wat  beweging  te krijgen in het schip terwijl de Tempest aan het trekken was. Toen dit ook niet het gewenste effect had werd in overleg ook door de Arie Visser vastgemaakt en gezamelijk werd de Hollandia vlot getrokken. De kustwacht in den Helder en de Brandaris werden op de hoogte gebracht dat de Hollandia vlot was en op eigen kracht verder kon en om 16.30 was iedereen weer terug op station.  
 


Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Maarten op 10 april 2010, 11:03:02
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.

Dat voorstel heb ik hier jaren geleden al eens voorbij zien komen ;)

Wat Simon aangeeft, pechthulp op het water net zo regelen als pechhulp op het land, zou denk ik best levensvatbaar kunnen zijn.

Ook het water kun je indelen in sectoren en voor die sectoren de sleephulp aanbesteden (zoals IM op het land). Alleen moet degene die de melding aanneemt dan wel gaan classificeren. Ik vind het eigenlijk sowieso al belachelijk dat kanaal 16 wordt gebruikt voor pechgevalletjes, waarbij eigenlijk geen sprake is van een gevaarssetting. Doe dat lekker via de telefoon of via de reguliere posten.

Als de bergers / waterhulpdiensten zich zouden verenigen is dat denk ik een hele stap voorwaarts. Je kunt dan als branche kwaliteitsnormen gaan opstellen en je gaan profileren. Je bent ook eerder gesprekspartner aan de onderhandelingstafel, omdat je als één kan worden benaderd in plaats van als tig verschillende organisaties.

Misschien leuk om een overzichtje te maken van bergers / slepers die in deze discussie relevant zijn?
- Jachtservice Huizen
- Post Watersport (als die het weer zou oppakken)
- Rederij Noordgat
- Hollandia
- BTS Dintelsas
- Okker Maritiem (Bruinisse, als deze nog bestaat)
- ?
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 10 april 2010, 17:16:44
Ik vind het eigenlijk sowieso al belachelijk dat kanaal 16 wordt gebruikt voor pechgevalletjes, waarbij eigenlijk geen sprake is van een gevaarssetting. Doe dat lekker via de telefoon of via de reguliere posten.

Dat kun je vinden maar VHF 16 is nu eenmaal ook een oproep kanaal.
Telefoon en reguliere posten kunnen op zee niet altijd gebruikt worden.
En ja ook een tanker van 300 meter meld gewoon op 16 dat hij motorstoring heeft.
Huplverlening te water is nu eenmaal anders geregeld dan op het land.(of een landrot dat nou wel of niet belachelijk vind ;))
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 10 april 2010, 19:44:07
Weet niet of het bij jou bekend is Henk maar als de klus buiten de wadden eilanden is en het een grotere klus is word er door Noordgat samengewerkt met Svitzer salvage (Wijsmuller) dus dat is wel een redelijk proffesioneel bedrijf dacht anders word er niet mee samengewerkt.
Niemand beweert hier dat een één tweetje niet al hééél lang aan de gang kan zijn...
Noordgat is ook een berger met een hoog cowboy gehalte en daar is ie trots op. Toch is hij één van de bergers waar een convenant mee gesloten is door de KNRM.
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.

Even voor de duidelijkheid ik breek hier een lans voor de stuctuur waarin de hulpverlening verdeeld wordt in een dienstverlenende tak en een SAR tak. Dit heeft alleen wat met HOGE te maken doordat de samenwerking tussen HOGE en de Waterhulpdiens bewijst dat met een beetje goede wil, afspraken en het feestelijk bij de vuilnisbak (grof vuil?) zetten van het ego een dergelijke samenwerking effectief kan zijn.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Doruz op 11 april 2010, 16:08:13
Bergers in actie op Westerschelde
Bergers van Polderman uit Hansweert en Multraship Salvage BV uit Terneuzen hebben woensdag op de Westerschelde hulp verleend aan het met zand geladen binnenschip Tempore dat lek raakte bij een aanvaring.
Het Nederlandse schip was opvarend naar Antwerpen ter hoogte van Walsoorden in aanvaring gekomen met de uit de haven komende duwboot Manta met kraanponton. De Tempore raakte lek en zette zichzelf tegen de dijk aan de grond om zinken te voorkomen.
De bergers mobiliseerden direct een aantal bergingssleepboten, pompmateriaal, een bergingsteam en overslag capaciteit. Sleepboten hielden het schip stabiel aan de grond totdat het schip tijdens hoog water gecontroleerd vlotgebracht kon worden en veilig de haven van Walsoorden binnen gebracht kon worden. Daar werd het schip gelost en leeggepompt. Ook werd de schade aan het schip opgenomen.
De oorzaak van de aanvaring is de redactie nog niet bekend.
 O0 bron Schuttevaer
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Blue op 9 juni 2010, 22:32:46
Dit is toch Berging ????

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/scheveningen/06reddingrapporten/?TheArticle=14872 (http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/scheveningen/06reddingrapporten/?TheArticle=14872)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 10 juni 2010, 07:59:46
het bootje is toch niet geborgen ze hebben hem alleen naar de haven gesleept. ok hij lag op zijn kop maar verplaatsen van een vaartuig is geen berging dat noem je gewoon een sleep van een dood(geen zelfstandige voortstuwing) schip
Titel: Re: Bergers
Bericht door: 9910001 op 10 juni 2010, 08:38:50
Ik hoor in het verhaal niet dat er een berger terp laatse is geweest, ligt dit aan de knrm of aan de bergers.

9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 10 juni 2010, 09:05:04
Ik hoor in het verhaal niet dat er een berger terp laatse is geweest, ligt dit aan de knrm of aan de bergers.

9910001

Wat denk je zelf?

Bergers worden niet gealarmeerd door de kustwacht,. Of pas later moeten er maar zelf achter zien te komen dat ergens een berging is. En als er een belletje komt is de KNRM er al bij aan het trekken, die hebben geen opdracht van de verzekering nodig. Bergers werken niet voor noppes, maar kosten geld. Dan kiest men al gauw voor een gratis amateur, die de boot gezonken en al op sleep neemt, waarna er alsnog een kraan aan te pas moet komen.

Henk

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Jeff op 10 juni 2010, 09:19:04
Ja hoor, het is weer de grote boze KNRM. Ik denk dat de wanneer de eerste en beste berger ter plaatse was gekomen, de knrm het sleepje graag had losgegooid!
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 10 juni 2010, 09:47:06
Wat denk je zelf?

Bergers worden niet gealarmeerd door de kustwacht,. Of pas later moeten er maar zelf achter zien te komen dat ergens een berging is. En als er een belletje komt is de KNRM er al bij aan het trekken, die hebben geen opdracht van de verzekering nodig. Bergers werken niet voor noppes, maar kosten geld. Dan kiest men al gauw voor een gratis amateur, die de boot gezonken en al op sleep neemt, waarna er alsnog een kraan aan te pas moet komen.

Henk
`

Henk
Een echte berger hoeft ook niet door het KWC geallarmeerd te worden en als jij vind dat de KNRM amateurs zijn weet dan wel dat je daarmee jezelf ook als amateur bestempeld. Bij de KNRM zitten mensen die in het dagelijks leven te maken hebben met dit soort klussen en die er niet te beroerd voor zijn om hun kennis over te dragen aan collega,s van de KNRM het is helaas voor de rest een hele hechte club die elkaar altijd zal helpen. Om een voorbeeld te noemen Ane Ruigh van terschelling is denk ik een mooie die echt wel kennis van zaken heeft probeer hemmaar uit te maken voor amateur dat zal je niet in dank afgenomen worden en zo zijn er nog wel een heel aantal op te noemen binnen de KNRM denk dat je eens een beetje afstand moet nemen van je eigen bevindingen op dat plasje bij je in de buurt voordat je alles over 1 kam scheert zou een hoop discussies schelen. en wat betreft het bergen van het bootje volgens mij is een telekraan een stuk goedkoper voor de verzekering dan een drijvende bok en waarschijnlijk had een proffesionele berger het ook zo gedaan zolang het bootje nog niet gezonken was
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 10 juni 2010, 14:45:19
`

Henk
Een echte berger hoeft ook niet door het KWC geallarmeerd te worden en als jij vind dat de KNRM amateurs zijn weet dan wel dat je daarmee jezelf ook als amateur bestempeld. Bij de KNRM zitten mensen die in het dagelijks leven te maken hebben met dit soort klussen en die er niet te beroerd voor zijn om hun kennis over te dragen aan collega,s van de KNRM het is helaas voor de rest een hele hechte club die elkaar altijd zal helpen. Om een voorbeeld te noemen Ane Ruigh van terschelling is denk ik een mooie die echt wel kennis van zaken heeft probeer hemmaar uit te maken voor amateur dat zal je niet in dank afgenomen worden en zo zijn er nog wel een heel aantal op te noemen binnen de KNRM denk dat je eens een beetje afstand moet nemen van je eigen bevindingen op dat plasje bij je in de buurt voordat je alles over 1 kam scheert zou een hoop discussies schelen. en wat betreft het bergen van het bootje volgens mij is een telekraan een stuk goedkoper voor de verzekering dan een drijvende bok en waarschijnlijk had een proffesionele berger het ook zo gedaan zolang het bootje nog niet gezonken was

Je vergist je, ik zal mijzelf nimmer als een professionele berger bestempelen, want dat ben ik niet en dat wil ik ook niet zijn, ik ben redder.
Als jij beweert dat de KNRM uit professionele bergers bestaat laat ik dat voor jouw rekening, Jeff. In mijn ogen ben je als je als Reddingmaatschappij (of de naam moet verandert worden in KNRBM, de Koninklijke Nederlandse Redding en Berging Maatschappij) je reddingsboten, je bemanning en je ingezamelde geld inzet om gezonken boten op sleep te nemen niet bezig met je eigen kerntaak, maar met die van een ander.
En ja, zelfs dan komt het op sleep nemen van een gezonken boot op mij niet echt professioneel over. Ook niet als een berger dat doet, met de overweging dat een telekraan goedkoper is dan een bok.

Maar als een berger die beslissing neemt, eventueel in goed overleg met de verzekering, heb ik daar wel meer vertrouwen in dan in het geval dat de bemanning van een reddingsboot hiervoor beslist. Want is het wel een weloverwogen keuze uit verschillende opties van de reddingsbootbemanning als slepen de enige service is die de KNRM kan bieden, ze heeft immers alleen sleep anex reddingsboten en (nog) geen gratis bokken in de aanbieding.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 10 juni 2010, 14:55:44
Ik hoor in het verhaal niet dat er een berger terp laatse is geweest, ligt dit aan de knrm of aan de bergers.

9910001
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 10 juni 2010, 15:18:48
Je bent goed in het verdraaien van woorden ik heb niet gezegd dat de KNRM professionele bergers zijn heb alleen gezegd dat het geen amateurs zijn en dat er zeker wel professonele mensen binnen de KNRM zijn en het is zeker geen bergingsmaatschappij dat laten we aan echte bergers over waar dan ook een convenant mee gesloten is
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Blue op 10 juni 2010, 15:55:36
Volgens mij is het slepen van een polyester bootje op het Gooimeer naar de haven iets anders als een visserman ondersteboven van zee halen.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 10 juni 2010, 16:06:06
Je bent goed in het verdraaien van woorden ik heb niet gezegd dat de KNRM professionele bergers zijn heb alleen gezegd dat het geen amateurs zijn en dat er zeker wel professonele mensen binnen de KNRM zijn en het is zeker geen bergingsmaatschappij dat laten we aan echte bergers over waar dan ook een convenant mee gesloten is

Wie verdraait nu wie zijn woorden? Het gaat hier over een berging en op dat gebied noemde ik de KNRM een amateur.  Jezelf op alle denkbare gebieden tot "professional" benoemen maakt je ongeloofwaardig.  

Ook al zouden er soms mensen meevaren die berger zijn en tegelijk meevaren met de KNRM (wat me sterk lijkt, maar het zou kunnen) maakt dat de KNRM nog niet tot een professionele berger. Dat kun je toch ook niet uitleggen aan al die oude dametjes dat ze een professionele berger in hun nalatenschap opgenomen hebben?

Ik betwijfel of het criterium dat een berger pas een echte berger wordt als de KNRM er een convenant mee gesloten heeft een legitieme meetlat der erkenning inhoudt. Ik denk zelf niet dat de KNRM daar over gaat.

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 10 juni 2010, 16:22:43
Nogmaals ik zeg niet dat de KNRM een berger is dat zijn jou woorden maar je weet zeker niet wie of wat voor mensen er in scheveningen aan boord zitten van de reddingsboot. En de KNRM heeft een convenant afgesloten met professionele bergers en niet een met een bedrijfje met een snelle rubberboot met een dikke buitenboordmotor
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Blue op 10 juni 2010, 16:46:38
Het gaat mij niet om de discussie over JSH/ BST/Noordgat maar wat doet de KNRM wel en wat niet op gebied van berging, waar ligt de grens ?
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 10 juni 2010, 17:26:17
Het gaat mij niet om de discussie over JSH/ BST/Noordgat maar wat doet de KNRM wel en wat niet op gebied van berging, waar ligt de grens ?

Waar de grens ligt is afhankelijk van de situatie op dat moment en word door de schipper soms in overleg met de bemanning bepaald en een bootje op zijn kop is echt niet zoveel spannender dan wanneer ie rechtop staat.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 11 juni 2010, 15:32:20
Waar de grens ligt is afhankelijk van de situatie op dat moment en word door de schipper soms in overleg met de bemanning bepaald en een bootje op zijn kop is echt niet zoveel spannender dan wanneer ie rechtop staat.

Als je van gebroken uitstekende delen als masten, weggespoelde spullen en andere beschadigingen niet zo'n punt maakt kun je een boot ook gezonken achter je aan trekken natuurlijk. Het lijkt mij dat een boot minder kans op beschadiging en zoekgeraakte spullen loopt als hij overeind staat en leeggepompt is. Maar je kan daar met mij van mening verschillen natuurlijk.

Ik snap niet wat Stormvogel voor moeite heeft met mijn bewering dat de KNRM geen professionele berger is.

Citaat
Nogmaals ik zeg niet dat de KNRM een berger is dat zijn jou woorden
Nou leg je mij toch werkelijk woorden in de mond die ik niet gebezigd heb. Mag ik aljeblieft zelf uitmaken wat ik zeg?

Ik zei  juist dat de KNRM GEEN professionele bergers zijn, maar amateurs:

Citaat
Bergers werken niet voor noppes, maar kosten geld. Dan kiest men al gauw voor een gratis amateur, die de boot gezonken en al op sleep neemt, waarna er alsnog een kraan aan te pas moet komen.

Hier zeg ik dat: "bergers versus amateurs. "  Want dat is de KNRM op het gebied van berging in mijn ogen, in ieder geval géén professional, laat ze het maar niet horen!

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Wadlopertje op 11 juni 2010, 15:50:38
Op wat voor school wordt je professioneel berger? Waar worden de mensen van de jachtservice opgeleid? Als die mensen gewoon vaarbewijs halen en praktijkervaring opzoen kun je da knrm net zo goed professionele bergers noemen. Als je het om de kwaliteit gaat. verwacht van BTS en grote bergers echt wel heel wat, maar ik heb niet het idee dat de kleinere bergers waar men heft over heeft nu werkelijk zulke specialisten zijn.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Uitgerust! op 11 juni 2010, 16:03:51
Op wat voor school wordt je professioneel berger? Waar worden de mensen van de jachtservice opgeleid? Als die mensen gewoon vaarbewijs halen en praktijkervaring opzoen kun je da knrm net zo goed professionele bergers noemen. Als je het om de kwaliteit gaat. verwacht van BTS en grote bergers echt wel heel wat, maar ik heb niet het idee dat de kleinere bergers waar men heft over heeft nu werkelijk zulke specialisten zijn.


Nou Wadlopertje ik kan je vertellen dat ze dat zeker wel zijn, de know how binnen dit bedrijf is enorm op het gebied van takelen en slepen ::)
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Wadlopertje op 11 juni 2010, 17:40:01
Nou, dat kan best, want ik weet het niet. Maar als een jachtservice of een botenbouwer zoals op Urk begint zich als berger in te zetten, hoe komen ze dan aan specialistiche kennis beter dan de KNRM di heeft?
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 11 juni 2010, 19:37:13
Nou Wadlopertje ik kan je vertellen dat ze dat zeker wel zijn, de know how binnen dit bedrijf is enorm op het gebied van takelen en slepen ::)

Knap dat je met een rubberboot ook kan takelen en vraag me ook af waar ze de know how van het slepen opgedaan hebben. En volgens mij heb ik nergens beweerd dat de KNRM een berger is maar goed zal het wel verkeerd lezen of opschrijven. En gelukkig bestaat er vrijheid van meningsuiting mag de rest ook gewoon zijn mening geven en niet alleen iemand uit huizen.
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Maarten op 11 juni 2010, 23:09:02
Voordat dit een eindeloze discussie wordt:

Volgens mij zijn jullie het er allemaal over eens dat de KNRM geen berger is, dus misschien een idee om dit punt verder te laten rusten? ;)
Ik zie alweer helemaal een discussie ontstaan die gedomineerd wordt door de rampmerenkwestie... ::)


Nog even een opmerking met het moderatorpetje op party
Op de persoon spelen is 'niet gewenst' op het forum, dus houd de discussie a.u.b. zuiver en inhoudelijk O0
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 11 juni 2010, 23:19:42
Begin dit jaar was er een mijnheer die in de buurt van Nijkerk nattigheid ondekte in zijn jacht. Toen ook de motor er nog mee ophield klom hij in zijn bijboot om hulp te halen. Samen met een monteur keerde hij terug naar de plek waar hij de boot voor anker had gelegd, maar er was geen boot meer te bespeuren! Wel wat oliesporen en op de bodem lag wel iets dat leek op een boot, maar dat was toch vast niet zijn mooie, witte...? ???


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00470.JPG&hash=b12b4b3574163fbc87eaf972fb00e4a1)


Met de verzekering gebeld en de expert kende wel iemand die daar raad mee wist en inmiddels het vertrouwen van hen gewonnen had. Een klein bedrijfje in Huizen die de laatste tijd al verbazend veel  volledig gezonken jachten naar boven had gehaald: in Uitdam, Almere, Naarden, Huizen, Amsterdam...

Even bellen met de Waterhulpdienst. Duikers meegenomen, kraantje geregeld en met een paar uur was alles weer boven water:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00471.JPG&hash=db15426d832fe9804598e80108f0f028)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00472.JPG&hash=9bb52899719c62fb4c606bb9d90eed69)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00473.JPG&hash=c238851c528f03a5c2ee8766ecd9303a)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00474.JPG&hash=d717122931578886a6876631e4f666b9)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00475.JPG&hash=def27524ea967caa57cddaaf1e385691)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00476.JPG&hash=257ad15446f669b3ccf11499cae50b48)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00477.JPG&hash=e06ec1112628ff624ef907c397380b73)



(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00478.JPG&hash=68cf6ae64e633b4c6e8db4896f8338dc)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00479.JPG&hash=71ca98013d2433566822549c571f7c98)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00480.JPG&hash=84c31a1baf14508c0346be428eabc737)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00481.JPG&hash=4ffdf2425989dee3f1ac49f58323c4e6)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fwaterhulpdienst%2FDSC00482.JPG&hash=9261680be838e5921007d7786a1cc6c8)


Niet slecht hoor, voor en waterhulpdienst.  Maar misschien had ie 'm wel gewoon in gezonken toestand achter zich aan moeten trekken...


Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 11 juni 2010, 23:23:38
Oja, kijk even naar de naam....  O0

Maarten, ik begrijp je bezorgdheid. Maar Je weet ook dat de KNRM zelf zegt geen berger-ambitie te hebben, het is steevast juist het enhousiastme van de leden van het station die geen nee kunnen zeggen tegen een uitdaging en zich liever zien als thinner: wij lossen alles op, nee is voor watjes!

Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Henk op 11 juni 2010, 23:37:27
En volgens mij heb ik nergens beweerd dat de KNRM een berger is maar goed zal het wel verkeerd lezen of opschrijven.

Op het moment dat ik de KNRM verwijt amateurs te zijn op het gebied van bergen en jij zegt protesterend dat de KNRM juist professioneel is, en veel mensen bij de KNRM zelfs ervaring hebben met dat soort klussen beweer je niet alleen dat dat de KNRM bergers zijn, maar daar ook nog eens professioneel in zijn, anders spreek je mijn bewering (dat de KNRM op het gebied van berging amateurs zijn) toch niet tegen en heb je daar toch geen moeite mee? Of speek je gewoon gemakshalve alles maar tegen omdat ik het zeg?   ;D  ;D  ;)


Henk
Titel: Re: Bergers
Bericht door: stormvogel op 12 juni 2010, 10:32:03
Dat ziet er inderdaad netjes uit die berging van dat bootje wat was de oorzaak van het zinken was dat ook bekend? En de spot drijven heeft weinig zin een gezonken vaartuig is toch heel iets anders dan een drijvend vaartuig ook al ligt hij op zijn kop. En als je dan ook bekend bent met het vaartuig en ter plaatse weet of het i.v.m. de diepgang allemaal geen probleem is word het een iets ander verhaal
Titel: Re: Bergers
Bericht door: Nachtbroeder op 26 juni 2010, 15:02:29
Zie de zomereditie van "De Reddingboot"... pagina 28-29. Voor een uiteenzetting van de visie die de KNRM op deze kwestie heeft, kan wellicht nog een interresante discussie opleveren.

Ik vind het na het stukje snel doorgelexen te hebben, een nogal subjectief verhaal met hier en daar wat vreemde (soms uiterst subjectieve) argumenten en vergelijkingen. Mijn mening is nog steeds dat er een mogelijkheid moet komen waarbij de kleinere bergers een duidelijke plaats binnen de 'kustwacht operaties' krijgen. Dit niet ten nadelen van de KNRM, maar op een eerlijke manier samenwerken is beter dan elkaar tegenwerken.