Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Nachtbroeder op 27 augustus 2009, 22:37:21
-
Naar aanleiding van een discussie in het topic 'Reddingsstation aan de IJssel' hierbij een nieuw topic over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bij incidenten op het water. De bijbehorende (radio-)communicatie mag hierbij uiteraard ook aan bod komen.
Als mensen nog relevante berichten missen uit het andere topic, stuur dan even een PM. Dan kan da bericht alsnog verplaatst worden O0
Maarten.
Maar dat ligt ook een flink stuk vanaf Kampen ::) ;)
Maar mijn ervaring hier is dat de lokale Brandweer en Reddingsbrigade naast (en met) elkaar prima werkt :)
Wordt Biddinghuizen dan ook gealarmeerd door de RAC ?
Joost
-
Maar dat ligt ook een flink stuk vanaf Kampen ::) ;)
Maar mijn ervaring hier is dat de lokale Brandweer en Reddingsbrigade naast (en met) elkaar prima werkt :)
Wordt Biddinghuizen dan ook gealarmeerd door de RAC ?
Joost
Ja. En als dat zo is maken ze geen gebruik van de marifoon.
Henk
-
Ja. En als dat zo is maken ze geen gebruik van de marifoon.
Henk
Niet helemaal waar henk , dat hangt er vanaf met wie er samengewerkt moet worden en van wie de melding binnen komt AC en of KWC.
-
Dus als de melding van het RAC komt, melden jullie je niet in op de marifoon. Merkwaardige opstelling. Gelukkg doen ze dat hier wel goed.
Henk
-
Dus als de melding van het RAC komt, melden jullie je niet in op de marifoon. Merkwaardige opstelling. Gelukkg doen ze dat hier wel goed.
Henk
Nee maar geen zin in, bergers die overal op af komen stuiven uit elke plaats omdat de melding via de marifoon moet gebeuren.
Voorbeeld: melding c2000 : zeilbootje in nood,wij varen uit en al een tijd ter,plaatse komt een boot uit huizen ook nog ter plaatse.Na gevraagd bij Kwc,er was geen melding binnen gekomen,anders was elburg ook wel gaan varen.Dus wie bij ons is geweest geen idee
Jammer van de brandstof en de tijd Maar wij redden ons heus wel op zo'n incident.Maar als dit zo doorgaat wordt het nog leuk:
p2000 melding en iedereen komt aanstuiven,misschien wel iemand uit ameland. we laten ons verrassen.
-
Het C2000 versus VHF marifoon is een mooi onderwerp van discussie maar voor de duidelijkheid:
Als het incident niet in het kustwacht SAR gebied valt NIET op vhf 16 melden aan de kustwacht!(bv IJssel)
Die kan hier verder niets mee en heeft het al druk zat met haar eigen gebied en al die zelfbenoemde hulpverleners. ;)
-
Als het incident niet in het kustwacht SAR gebied valt NIET op vhf 16 melden aan de kustwacht!(bv IJssel)
Dag Doruz, je naam lijkt op mij.
Maar als je goed leest gaat het niet met-name om de IJssel, maar om de randmeren nabij kampen, Ketelmeer, Vossemeer e.o. dat is wel SAR gebied.
Zelfbenoemde hulpverleners is soms impliciet waar, maar niet echt aardig.
Groet Docus
-
Het C2000 versus VHF marifoon is een mooi onderwerp van discussie maar voor de duidelijkheid:
Als het incident niet in het kustwacht SAR gebied valt NIET op vhf 16 melden aan de kustwacht!(bv IJssel)
Die kan hier verder niets mee en heeft het al druk zat met haar eigen gebied en al die zelfbenoemde hulpverleners. ;)
De Randmeren (en daar hebben we het hier over) zijn SAR gebied en de kustwacht wil daar- en moet daar ook de coördinatie leveren. Dat het minder werk oplevert als iedereen daar door allerlei regio's over c2000 inzetten gaat plegen zonder dat aan de kustwacht te melden waag ik te betwijfelen. Vaak komen incidenten langs meerdere wegen binnen en als er dan nodeloos ongecoördineerd meerdere eenheden naar één incident gaan levert dat chaos op.
De kustwacht wordt wel degelijk van alle vaarbewegingen op de hoogte gesteld door de berger, dat is ook op de opnames van Search-and-rescue.nl voor iedereen te beluisteren. Als reddingsbrigades dat niet doen kan dat voor de berger aanleiding zijn om ook maar niets meer te melden. En dat ontaardt in onnodige langdurige zoekakties waar niemand op zit te wachten. Dat is de reden dat -ondanks de moordende concurrentie- alles hier nog wel eerlijk gespeeld wordt (qua communicatie dan) .
Het is niet zo dat de kustwacht aan je moet vragen of je meldingen wil plegen en je dat dan pas hoeft te doen. (belachelijk idee een kustwacht die iedereen belt: "als U een melding heeft, wilt u dat dan even aan ons doorgeven?") je bent dat wettelijk verplicht als je iemand te hulp schiet en je hebt marifoon aan boord.
Henk
-
De Randmeren (en daar hebben we het hier over) zijn SAR gebied en de kustwacht wil daar- en moet daar ook de coördinatie leveren. Dat het minder werk oplevert als iedereen daar door allerlei regio's over c2000 inzetten gaat plegen zonder dat aan de kustwacht te melden waag ik te betwijfelen. Vaak komen incidenten langs meerdere wegen binnen en als er dan nodeloos ongecoördineerd meerdere eenheden naar één incident gaan levert dat chaos op.
De kustwacht wordt wel degelijk van alle vaarbewegingen op de hoogte gesteld door de berger, dat is ook op de opnames van Search-and-rescue.nl voor iedereen te beluisteren. Als reddingsbrigades dat niet doen kan dat voor de berger aanleiding zijn om ook maar niets meer te melden. En dat ontaardt in onnodige langdurige zoekakties waar niemand op zit te wachten. Dat is de reden dat -ondanks de moordende concurrentie- alles hier nog wel eerlijk gespeeld wordt (qua communicatie dan) .
Het is niet zo dat de kustwacht aan je moet vragen of je meldingen wil plegen en je dat dan pas hoeft te doen. (belachelijk idee een kustwacht die iedereen belt: "als U een melding heeft, wilt u dat dan even aan ons doorgeven?") je bent dat wettelijk verplicht als je iemand te hulp schiet en je hebt marifoon aan boord.
Henk
En hier heeft Henk dus volkomen gelijk in O0
Als je in het (Rescue Coordination Centre) kustwacht SAR gebied opereerd moet je bij SAR wel mee werken aan het coordineren.
-
De Randmeren (en daar hebben we het hier over) Dat het minder werk oplevert als iedereen daar door allerlei regio's over c2000 inzetten gaat plegen zonder dat aan de kustwacht te melden waag ik te betwijfelen.
sorry henk, zie de nieuwe samij regeling 6.0(incident bestrijdingsplan ijsselmeer gebied
-
sorry henk, zie de nieuwe samij regeling 6.0(incident bestrijdingsplan ijsselmeer gebied
Ik zie nergens in de Samij staan dat je je niet in moet melden als reddingsboot op kanaal 16 als je naar een klus gaat.
Het is ook nog zeer onverstandig en onprofessioneel en komt de hulpverlening zeker niet ten goede. Ik heb diverse gesprekken met de schrijvers van de SAMIJ regeling gehad, en zij- én de commissie waterrand vinden det de marifoon HET primaire verbindingsmiddel is voor op het water. De marifoon voor de hoofdzaken en dc2000 voor de details. Ik kan maar enkele redenen bedenken die je kan hebben om een melding voor je zelf te houden en die staan je niet goed.
Ik vind het als je als je niet op 16 meldt dat je naar een ernstig ongeval onderweg bent zelfs misdadig. De mogelijkheid bestaat dan dat je zo verhindert dat iemand op tijd gered wordt.
Henk
4.4.3 Verbindingen
Communicatie-middelen
Bij incidenten op water worden verschillende communicatiemiddelen gebruikt:
Op het land communiceren de reguliere hulpverleningsdiensten onderling via het landelijke communicatienetwerk C2000. Binnen C2000 zijn er onder andere afspraken gemaakt over hoe te communiceren tussen de verschillende hulpverleningsdiensten (multidisciplinair). Deze afspraken zijn zowel regionaal als landelijk gemaakt (Landelijk Kader Fleetmap).
Alle op het water opererende (hulpverlenings)partijen communiceren onderling via VHF (marifoon). Tijdens een incident wordt hiervoor normaliter VHF-kanaal 67 gebruikt.
Om de verschillende communicatiesystemen adequaat te benutten en op elkaar af te stemmen dient de communicatie bij incidenten op het water volgens de volgende vastgestelde communicatiemodellen (verbindingsschema’s)
te worden ingericht. In de bijlage verbindingsschema's zijn schema's opgenomen waarin de juiste gespreksgroepen opgenomen zijn.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Fverbindingsschematotgrip1.jpg&hash=588a3080d9b8aabe2d4b054cf1c6bbff)
-
De Randmeren (en daar hebben we het hier over) zijn SAR gebied en de kustwacht wil daar- en moet daar ook de coördinatie leveren.
Beste .... ,sorry ik doe het maar zo want volgens palmpie mag ik geen .... zeggen,omdat je ....heet.
hier een stukje uit de nieuwe samij en zie jou tekst hierboven.
In het IJsselmeergebied zijn de volgende afspraken gemaakt met betrekking tot de CGMK:
• De keuze voor de C-GMK is afhankelijk van de plaats van het incident;
• Als de incidentlocatie niet duidelijk is, start de GMK van de Veiligheidsregio
Flevoland als C-GMK of wijst er een aan.
• Als de incidentlocatie geheel duidelijk is wordt de GMK waar het incident (de
bron) gesitueerd is de C-GMK.
• De taken van de C-GMK worden ten tijde van het incident niet overgedragen,
ook niet als de locatie van het incident bij nader inzien in een andere regio
blijkt te zijn.
-
Dat ontslaat je niet van het moeten inmelden bij het KWC, deze informatie lijnen kunnen gewoon parallel lopen "ik heb mij al ingemeld bij mijn C-GMK" geeft geen carte-blanche de lijntjes die tussen de reddingsboot en het kustwacht lopen uit te gummen. Vraag het maar eens goed na, ik geloof nooit dat het de bedoeling is dat de echte reddingsboten zonder te melden over 16 allerlei incidenten gaan oplossen. En zeker niet zwaaiend met de SAMIJ regeling waar nu juist in geprobeerd wordt dat tegen te gaan en de marifoon als primair verbindingsmiddel wordt gepropageerd. Hulpverlening op het water is niet het zelfde georganiseerd als op het land.
Henk
-
Dat ontslaat je niet van het moeten inmelden bij het KWC, deze informatie lijnen kunnen gewoon parallel lopen "ik heb mij al ingemeld bij mijn C-GMK" geeft geen carte-blanche de lijntjes die tussen de reddingsboot en het kustwacht lopen uit te gummen. Vraag het maar eens goed na, ik geloof nooit dat het de bedoeling is dat de echte reddingsboten zonder te melden over 16 allerlei incidenten gaan oplossen. En zeker niet zwaaiend met de SAMIJ regeling waar nu juist in geprobeerd wordt dat tegen te gaan en de marifoon als primair verbindingsmiddel wordt gepropageerd. Hulpverlening op het water is niet het zelfde georganiseerd als op het land.
Henk
het gaat niet over jou of mijn c-gmk,maar over de nieuwe richtlijnen samij.
-
het gaat niet over jou of mijn c-gmk,maar over de nieuwe richtlijnen samij.
Ik heb jou laten zien waar staat dat je verbindingen over het grote water moeten lopen naar de kustwacht, zie het schema uit SAMIJ regeling V6, laat jij eens zien waar staat dat je geen contact op moet nemen met de kustwacht. Natuurlijk moet je contact onderhouden met je GMK. Dat bewijst niet dat je niet OOK kontakt moet onderhouden met de operationeel verantwoordelijke: de kustwacht. Het zou lekker worden, jij bent operationeel verantwoordelijk en je eenheden varen in het geheim over je SAR gebied. Nee, niet geheim voor je je GMK, maar wel voor de kustwacht. Daar worden voor reddingsboten als de Seeker de status bijgehouden. Zo kan bij een status ON DUTY zo'n eenheid direkt over 16 opgeroepen worden en ingezet ter bestrijding van het incident. Je bent voor je GMK onderweg naar een berging, die best even kan wachten. Als er dan een prio 1 binnenkomt bij de kustwacht en jij staat niet ingemeld gaat er nodeloos veel tijd verloren met alarmeren. Misschien kiest de kustwacht er zelfs wel voor om de Orca te alarmeren voor de onwelwording, terwijl jij er niets vermoedend voorbij vaart.
Dat ik dit allemaal uit moet leggen zegt al iets over het beschamende niveau van de landdiensten die jou hebben wijsgemaakt dat inmelden bij de kustwacht niet meer hoeft. Schandalig eigenlijk.
Henk
-
Wie heeft er volgens jullie de operationele leiding(coordinatie) bij SAR akties binnen het SAMIJ gebied?
-
Voordat er weer welles nietes spelletjes komen, hier even het antwoord.
"de proces verantwoordelijk heeft de operationele leiding", volgens dit schema uit het incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Fpartijenperprocessamij.jpg&hash=89aceaf3a30e58da3e8a38b0ef963c0b)
Dus bij SAR heeft de kustwacht de leiding.
Henk
-
Wie heeft er volgens jullie de operationele leiding(coordinatie) bij SAR akties binnen het SAMIJ gebied?
KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..
-
KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..
Nu is er een aanvaring tussen 2 schepen en op 1 breekt brand uit en het andere maakt water.
Wie heeft dan volgens jullie de leiding?
-
He leuk een nieuw raadspelletje.
Dat hoort toch in het kippehok?
-
Nu is er een aanvaring tussen 2 schepen en op 1 breekt brand uit en het andere maakt water.
Wie heeft dan volgens jullie de leiding?
Gesteld dat het binnen het gebied van het KWC dit voorbeeld het gebeurd op het vossemeer, dan is het het KWC en de OSC tot dat de locatie definitief is vastgesteld.. Het lijkt me verstandig dat het KWC een moment de OSC over geeft aan een daartoe specifiek OCS getrainde Brandweer OVD inzet..
:D
-
Moet wel zeggen dat dit me verbaasd. In de reddingsstation-vorm (dus niet als je ergens voor ehbo-diensten gevraagd bent) heb je toch gen opdrachtgever? Voor alle hulp binnen SAR gebied is toch geen opdrachtgever? Bij de aanvaring-brand situatie waar we het nu over hebben is het al helemaal niet van toepassing lijkt me.
Er zijn dan minimaal twee processen: bestrijden van de brand, waarbij de brandweer de proceseigenaar is en als er mensen bij betrokken zijn komt er altijd een stukje SAR bij kijken, waarbij de kustwacht de proceseigenaar is. De brandweer voorziet de kustwacht dan van informatie (sitrap) betreffende de SAR en de voortgang van de bestrijding brand. Dan komen er mogelijk nog verontreinigende stoffen vrij en daar is de Rijkswaterstaat weer voor, zie het staatje.
Henk
-
KWC, en de door hen aangestelde OSC en niemand anders..
Nog iets om over te puzzelen,en babbelen.
Uitgangspunten
instelling OSC
De volgende uitgangspunten gelden voor de instelling van een OSC:
1. Op basis van bepaalde criteria kan besloten worden om zo spoedig mogelijk
een OSC in te zetten. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van zicht op het
incident kan behoefte ontstaan aan ‘een verlengde arm’ van de OvD.
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident. Deze eenheid neemt in principe niet deel aan de
procesuitvoering. De OSC dient te beschikken over zowel VHF (marifoon)
als over C2000. In een acute situatie kan de OSC-taak worden uitgevoerd
door de schipper van een passerend vaartuig totdat een beter toegeruste
functionaris de OSC-taak kan overnemen.
3. Vaak worden eenheden van andere disciplines ingezet bij de genoemde
waterprocessen. Deze eenheden melden zich in dat geval bij aankomst bij
de OSC.
4. De OSC valt -afhankelijk van het type incident- onder een
procesverantwoordelijke functionaris. In onderstaande tabel is weergegeven
welke functionaris dit bij de verschillende scenario's is. Bij elke
incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd operationeel zijn.
Scenario Primair proces OSC contact met
CoPI via:
Mens en dier in nood Search and Rescue OvD-W10
Verontreiniging
oppervlaktewater Beheer waterkwaliteit OvD-W11
Ongeval met gevaarlijke
stoffen Bron- en Emissiebestrijding OvD-B
Brand en/of explosie Bron- en Emissiebestrijding OvD-B
Ordeverstoring Handhaven openbare orde OvD-P
Ecologisch incident Beheer waterkwaliteit OvD-W11
Aanvaring en/of losgeslagen
schip, object of lading Nautisch verkeersmanagement OvD-W11
5. De OSC stemt de activiteiten op het water op elkaar af en wordt ingezet als
‘ogen en oren’ voor de wal. De OSC dient niet in de taken, bevoegdheden
en verantwoordelijkheden te treden van de OvD en de Leider CoPI.
-
Deze eenheid neemt in principe niet deel aan de
procesuitvoering.
Grappig om je eigen aanbevelingen gedaan naar aanleiding van het 5 mei incident terug te lezen in een boekje (hè Maarten? O0). Geeft wel voldoening eigenlijk
Henk
-
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident.
Dit is een die de kustwacht nog regelmatig over het hoofd ziet. Dan wordt bij het uitvaren met een ETA van een half uur bijvoorbeeld de Frans Verkade al OSC gemaakt. Het is voorgekomen dat het inciden al opgelost is voor dat de OSC ter plaatse is.
Maar er staat ook zoveel in deze regeling, het moet allemaal nog even wennen denk ik.
Je ziet wel dus dat je niet een grote officiële partij hoeft te zijn om invloed op procedures/regelingen te kunnen uitoefenen en dat pleit voor de beleidsmakers.
Dat kan ook gewoon een of andere moderator bij een forum zijn ;). Of een halve zool op een piratenboot. ;D ;D
Henk
-
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval een (functionaris als) OSC
aan op het daartoe best toegeruste vaartuig of verkeerspost met zicht op
het incident.
Dit is een die de kustwacht nog regelmatig over het hoofd ziet. Dan wordt bij het uitvaren met een ETA van een half uur bijvoorbeeld de Frans Verkade al OSC gemaakt. Het is voorgekomen dat het inciden al opgelost is voor dat de OSC ter plaatse is.
Maar er staat ook zoveel in deze regeling, het moet allemaal nog even wennen denk ik.
Je ziet wel dus dat je niet een grote officiële partij hoeft te zijn om invloed op procedures/regelingen te kunnen uitoefenen en dat pleit voor de beleidsmakers.
Dat kan ook gewoon een of andere moderator bij een forum zijn ;). Of een halve zool op een piratenboot. ;D ;D
Henk
ELke boot met marifoon en C2000 aan boord kan optreden als OCS volgens de nieuwe samij regeling.Kan niet terug vinden dat het de best uitgeruste boot moet zijn.Dat het wel gebeurd ben ik het zeker mee eens.
De osc moet wel op de lokatie zijn voor het overzicht.
-
ELke boot met marifoon en C2000 aan boord kan optreden als OCS volgens de nieuwe samij regeling.Kan niet terug vinden dat het de best uitgeruste boot moet zijn.Dat het wel gebeurd ben ik het zeker mee eens.
De osc moet wel op de lokatie zijn voor het overzicht.
En bij voorkeur door iemand die OSC is opgeleid. Bij aanvang incident zal dit vaak een boot van de KNRM zijn.
Bij de brand op de Waker (op de noordzee) was dit Hr.Ms.Mercuur die werd bijgestaan door iemand van de KNRM.
(marine schepen hebben overigens geen C2000 maar zijn wel ideale OSC platformen)
Een politie boot is ook een ideaal platform maar deze zijn vaak pas later aanwezig.
-
Heet ten slotte niet voor niets On Scene Co-ordinator :D
Wat betreft de uitvoering van het één en ander is er niets nieuws onder de zon (zie citaat uit de IAMSAR hieronder) maar is de werkwijze inherent aan het Nederlands poldermodel.
Als ik bijv. de radioprocedures welke bij ons worden gebezigd vergelijk met multinationale oefeningen op de Oostzee en SAR afhandeling bij de Engelsen vind ik het bij ons over het algemeen maar een zooitje ongeregeld wat zeker voor buitenlanders niet uitblinkt in eenduidigheid en duidelijkheid.
The SMC (SAR Mission Co-ordinator) designates an OSC (On Scene Co-ordinator), who may be the person in charge of a:
- search and rescue unit (SRU), ship, or aircraft participating in a search, or
- nearby facility in a position to handle OSC duties.
The person in charge of the first facility to arrive at the scene will normally assume the OSC function until the SMC arranges for that person to be relieved
Kees 8)
-
En bij voorkeur door iemand die OSC is opgeleid. Bij aanvang incident zal dit vaak een boot van de KNRM zijn.
Bij de brand op de Waker (op de noordzee) was dit Hr.Ms.Mercuur die werd bijgestaan door iemand van de KNRM.
(marine schepen hebben overigens geen C2000 maar zijn wel ideale OSC platformen)
Een politie boot is ook een ideaal platform maar deze zijn vaak pas later aanwezig.
ik denk dat je de gebieden uit elkaar moet trekken,samij=ijsselmeergebieden waar we over praten.
Lijkt mij overigens wel leuk een marine fregat hier op de randmeren.
In de nieuwe samij regeling staat volgens mij nergens, dat degene OSC moet zijn opgeleid.
Zeker hier op de randmeren is de OSC een verlengstuk(ogen en oren) van het Gmk,OVD,KWC.
Want alleen met dichte mist kun je op de randmeren de overkant niet zien.
voordat iedereen over woordspeling mocht vallen,bedoel ik niet het markermeer en het ijsselmeer en meren die ik vergeten ben te noemen,waar je de overkant niet kan zien.
-
We hebben het helemaal niet specifiek over SAMIJ, zie onderwerp: Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. ;)
-
We hebben het helemaal niet specifiek over SAMIJ, zie onderwerp: Incident op het water: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. ;)
wil niet vervelend zijn maar bekijk de vorige pagina's
-
(marine schepen hebben overigens geen C2000 maar zijn wel ideale OSC platformen)
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ook marineschepen beschikken over C2000. Of het gebruik daarvan ook is geïmplementeerd is natuurlijk een tweede.
Iemand hier die ooit een marineschip over C2000 gehoord heeft toevallig ???
In een (oude) lijst met gelieerde C2000 gebruikers, staan in ieder geval wel de mijnendienst en de duik- en demonteergroep van de marine genoemd.
-
wil niet vervelend zijn ~
~maar je bent het wel. Er zijn wel degelijk marineschepen te verwachten op de Randmeren, die zijn er ook regelmatig. Bij het opruimen van de motor van de El Al LY 1862 was ook een marineschip betrokken, ik heb nog met een zeilschoolhouder daar video opnames van gemaakt, die zijn de hele wereld over gegaan, toen tot woede van de Politie te water (Dirk) maar nu kan hij er wel weer om lachen.
En het gaat hier altijd over wat in de kop van het onderwerp staat. Een zijsprong maken kan altijd. Maar om dan de collega's voor te houden dat je wel op het zijspoor moet blijven gaat in mijn ogen te ver.
Henk
-
Er zijn wel degelijk marineschepen te verwachten op de Randmeren, die zijn er ook regelmatig. Bij het opruimen van de motor van de El Al LY 1862 was ook een marineschip betrokken (...)
Dat zal de duik- en demonteergroep (http://www.defensie.nl/marine/operationeel/duik-_en_demonteergroep/) geweest zijn vermoed ik. Zij hebben (primair) 4 vaartuigen tot hun beschikking, te weten de:
A851 'Cerberus'
A852 'Argus'
A853 'Nautilus'
A854 'Hydra' (bijz: 10 meter langer dan haar zusterschepen)
Die kun je ook aantreffen op de ruime binnenwateren en de grote rivieren, zoals hier op de Oude Maas:
http://scheepvaartnieuws.punt.nl/upload/Hydra.jpg (http://scheepvaartnieuws.punt.nl/upload/Hydra.jpg)
En zij kunnen dus ook over C2000 beschikken (zie vorige post).
Maar dat allemaal even terzijde ;)
-
~maar je bent het wel. Er zijn wel degelijk marineschepen te verwachten op de Randmeren, die zijn er ook regelmatig. Bij het opruimen van de motor van de El Al LY 1862 was ook een marineschip betrokken, ik heb nog met een zeilschoolhouder daar video opnames van gemaakt, die zijn de hele wereld over gegaan, toen tot woede van de Politie te water (Dirk) maar nu kan hij er wel weer om lachen.
Henk
Het zal best voorkomen op de ruimere randmeren. Maar ik loop nu al een behoorlijke tijd mee,en ben ze tussen de sluizen van nijkerk tot kampen niet tegen gekomen.
Kun je het video materiaal er nog een keer opzetten?
-
In de nieuwe samij regeling staat volgens mij nergens, dat degene OSC moet zijn opgeleid.
Dit staat inderdaad niet in de SAMIJ maar het is wel handig dat als de kustwacht bijvoorbeeld een zoekgebied doorgeeft aan de OSC ,welke met meerdere eenheden moet worden afgezocht volgens een bepaald patroon, de OSC wel weet wat dat patroon dan inhoud.Voor iemand de OSC opleiding ingaat heeft deze bij voorkeur ook de opleidingen radarwaarnemer en marcom gedaan.
-
On Scene Coordinator:
Hier nog een paar leuke linkjes over de OSC:
http://www.novacollege.nl/Volwassenenonderwijs/Opleiding.aspx?unit=1&cluster=20&afdeling=68&opleiding=1516 (http://www.novacollege.nl/Volwassenenonderwijs/Opleiding.aspx?unit=1&cluster=20&afdeling=68&opleiding=1516)
http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/OSC_incident_032009_02.pdf&t=1252351398&hash=964ed6e464035d6e5b43697dc5c6fef0 (http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/OSC_incident_032009_02.pdf&t=1252351398&hash=964ed6e464035d6e5b43697dc5c6fef0)
O0 O0
-
De heer Zondervan aan het woord:
Communicatie
De eerste vijfenveertig minuten van een dergelijke actie zijn vaak heel hectisch:"Juist in de eerste drie kwartier ben je sterk afhankelijk
van de discipline en professionaliteit van de aankomende eenheden. Zo verliep de zoekactie op 5 mei vorig in het begin erg problematisch.
Kanaal 16 van de marifoon liep dermate vol, dat we zijn uitgeweken naar het eigen KNRM-kanaal voor overleg met de Kustwacht.
Uiteindelijk waren er 16 schepen actief. Allemaal met de beste bedoelingen, maar hier was sprake van overkill die de actie niet ten goede kwam."
Het probleem in dit soort gevallen is, dat het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) voorschrijft dat een ieder verplicht is hulp te verlenen.
De Kustwacht kan deze hulp in principe niet weigeren:"Maar het nadeel is dat veel mensen ongeschoold zijn in de hulpverlening en vooral
ook in het kort en bondig communiceren via de marifoon. Daarnaast gebeurt het dat men niet goed luistert naar
de Kustwacht, of gewoon de spreeksleutel ingedrukt blijft houden", vertelt Zondervan. "Dit is iets waar we op C2000 minder last van hebben
omdat daar meer professioneel wordt gewerkt. C2000 is een uitstekend middel voor overleg tussen de OSC, Kustwacht en COPI.
Rijkswaterstaat beschikt ook over C2000 maar zal vaak alleen luisteren. Toch is er door de Kustwacht voor gekozen om de operationele
communicatie via de marifoon te doen. Dit mede vanwege de scheepvaart in de omgeving en de inzet van eenheden van derden.
"Zondervan vindt het dan ook jammer dat uit veel brandweervoertuigen de marifoon is verdwenen: "De wens is dat in ieder geval het
duikvoertuig en eventueel de verbindinglcommandowagen toch van een marifoon wordt voorzien, zodat men direct kan communiceren,
maar ook kan meeluisteren met hetgeen er op het water gebeurt."
OOPS, daar ga je dan weer. Jammer dat mijnheer Zondervan (schipper bij Station Marken van de KNRM) hier zo uithaalt naar de passanten hulpverlening: "Dat het een probleem is dat een ieder verplicht is om hulp te verlenen, wiens ongeschoolde hulp niet geweigerd kan worden door de Kustwacht, daardoor zorgt voor een overkill, niet luistert naar de kustwacht en overbelasting van kanaal 16 veroorzaakt door bijvoorbeeld gewoon de spreeksleutel ingedrukt te houden".
De werkelijke gang van zaken was héél anders:
De Frans Verkade werd reeds bij het vertrekken vanaf station Marken richting de IJM 12 met nog een half uur varen OSC gemaakt, terwijl je om als OSC te kunnen functioneren bij voorkeur toch ter plaatse moet zijn. Dat was de P65 wel, maar die werd gepasseerd. Daardoor ontstond verschil van mening tussen de Frans Verkade, de Kustwacht en de P65 over de te voeren strategie. De puinhoop brak pas echt los toen de "officiële" hulpverleners terplaatse kwamen en ruzie gingen maken, daar voor verliep de hulpverlening in praktische zin uitstekend.
De grootste belasting voor "16" was het toen de "officiële hulpverleners" over 67(!) zinloos ruzie gingen maken over wie de marine arts aan boord mocht nemen, zinloos omdat de vlieger dat bepaalt en die neemt het meest stabiele schip: de P65.
De passant Seeker heeft tijdens de reanimatie de daardoor inmiddels onbruikbaar geworden marifoon uitgezet en het radioverkeer overgelaten aan de P65, waarbij wij langszij lagen.
Een zeilboot was als eerst ter plaatse, en er is iemand vanuit de zeilboot het water ingespongen en is de matroos nagedoken. Ik moet concluderen dat deze reddingspoging de meeste kans op succes heeft gehad: de passant die enkele minuten nadat iemand is overboord geslagen de drenkeling naduikt.
Hulde voor deze man, die ook nog kort en bondig over de marifoon doorgaf wat de vermoedelijke precieze positie van de matroos, een plaats waar wij even later met de Seeker een stroom luchtbellen constateerde.
Ik heb meteen om duikers gevraagd, maar die arriveerden pas 40 minuten later. De officiële reddingsboot lag met motorpech in de haven van Muiden, zodat de onofficiële boot van Menno die naar de PI moest vervoeren.
Merkwaardig dat ik een spreek verbod heb, omdat het de officiële instanties zou kunnen beschadigen, terwijl hier mijnheer Zondervan kennelijk wel met een beschuldigende vinger naar de passanten hulpverlening mag wijzen.
Als hij dit echt zo gezegd en bedoeld heeft, valt mij dit zwaar van 'm tegen en mogen ze van mij die OSC opleiding nog een beetje uitbreiden, want met zo'n mentaliteit waarbij het oog niet gericht is op een succesvolle redding, maar op het zo officieel mogelijk maken van de aktie met een hoog "kijk ons nou eens goed zijn gehalte" kom je niet tot een zo optimaal mogelijke kans op succes. Waarbij ook een paragraaf moet worden gewijd aan het feit dat de kustwacht én de OSC passanten/eenheden mag bedanken, lees naar huis mag sturen.
Merkwaardige ommezwaai trouwens, na de evaluatie van dit incident zei mijnheer Zondervan nog:
S. Zondervan: Voor hem zijn de blinde vlekken opgevuld. Hij is van mening dat het tijdens dit incident niet
erg verkeerd is gegaan. Maar dat de aanbevelingen ook in de praktijk tot uiting moeten komen.
Henk
Letterformaat in citaten aangepast naar 10pt. Leest wat prettiger ;)
Maarten.
-
Merkwaardig dat ik een spreek verbod heb, omdat het de officiële instanties zou kunnen beschadigen, terwijl hier mijnheer Zondervan kennelijk wel met een beschuldigende vinger naar de passanten hulpverlening mag wijzen.
Henk
Letterformaat in citaten aangepast naar 10pt. Leest wat prettiger ;)
Maarten.
Henk is schrik van jou felle reactie.
Het is een feit dat de Seeker uitstekend werk heeft verricht tijdens deze aktie o.a. met reanimeren en ik kan me dan ook niet voorstellen dat de beschuldigende vinger naar jou specifiek was gericht maar meer in algemen zin bij veel incidenten.
Het is vaak lastig als tijdens een zoekaktie er allerlei goed bedoelde passanten het marifoon verkeer dichtblazen en zodoende de hulpverlening/coordinatie hinderen. (bv ptt marifoon ingedrukt houden)
Als er duikers onderwater zitten en er crossen boten door het gebied is het handig als je daar dan wel mee in contact kunt komen.
Nogmaals : uitstekend werk van de Seeker (naar mijn bescheiden mening)
En wie (en waarom) kan jou een spreekverbod geven?
-
Henk is schrik van jou felle reactie.
Het is een feit dat de Seeker uitstekend werk heeft verricht tijdens deze aktie o.a. met reanimeren en ik kan me dan ook niet voorstellen dat de beschuldigende vinger naar jou specifiek was gericht maar meer in algemen zin bij veel incidenten.
Het is vaak lastig als tijdens een zoekaktie er allerlei goed bedoelde passanten het marifoon verkeer dichtblazen en zodoende de hulpverlening/coordinatie hinderen. (bv ptt marifoon ingedrukt houden)
Als er duikers onderwater zitten en er crossen boten door het gebied is het handig als je daar dan wel mee in contact kunt komen.
Nogmaals : uitstekend werk van de Seeker (naar mijn bescheiden mening)
En wie (en waarom) kan jou een spreekverbod geven?
Mijnheer Zondervan doet een aantal uitspraken achter elkaar, waarbij ik moet aantekenen dat de enigen die als passant (iedereen) aangemerkt zouden kunnen worden de Seeker, de Cobra, de Meander en de Zeilboot zijn. Alle anderen waren of KNRM of aangewezen eenheden gelieerd aan de brandweer/veiligheidsregio's:
Reddingsboten
- Reddingsboot Adriana II (RB Almere)
- Reddingsboot Albertus II (RB Almere)
- Reddingsboot Blaricum I + Duikers Hilversum
- Reddingsboot Mayflower (RB Blaricum)
- Reddingsboot Johanna Smit (RB Naarden)
- Reddingsboot Ronduit (RB Naarden)
- Reddingsboot De Gooier (KNRM Huizen)
- Reddingboot Frans Verkade (KNRM Marken)
- Reddingsboot Hendrik Jacob ( KNRM Marken)
- Brandweer Almere + Duikers Almere
- P65 (KLPD)
Brandweer duikeenheden:
- Hilversum (Gooi en Vechtstreek)
- Nederhorst den Berg (Gooi en Vechtstreek)
- Almere (Flevoland)
- Lelystad (Flevoland)
Helikopters
- KLPD/Politie
- SAR Marinehelikopter De Kooy
- SAR Bristow Helikopter (Offshore SAR dienst) De Kooy
Particuliere hulpverleningsorganisatie(s) en bergers
- Seeker (HOGE)
- Meander (JHS)
- Cobra (JHS)
Als je het in deze contekst hebt over de "ongeschoolden in de hulpverlening" heeft de KNRM het vast niet over de KLPD of reddingsbrigades.
Het spreekverbod is een voorwaarde om aan de evaluatie deel te mogen nemen, waarbij de veiligheidsregio Flevoland het alleenrecht had om naar buiten op te mogen treden.
In de eindrapportage krijgen wij zelfs de schuld dat er niet gedoken kon worden:
"Op 5 mei is vrijwel direct met dreggen gestart, waardoor niet meer gedoken kon worden. Dit belemmerde het optreden van de
brandweerduikers, doordat het gevaar dan immers bestaat dat men aan de dreghaak wordt geslagen."
De duikers konden niet duiken omdat ze er niet waren, iemand die er niet is kun je ook niet hinderen met dreggen....
Toen ze er wel 45 minuten na de melding arriveerden zijn ze gewoon het water in gegaan, het IJmeer is zo groot dat er - mits met een strikt gescheiden zoekgebied- best ruimte is voor zowel duiken als dreggen.
Hierin stelt de brandweer zich helaas heel star op: dreggen is bergen en duiken is redden.
Je gaat pas dreggen als er gedoken is. Ik heb vast voorspeld dat als wij weer als eerste arriveren zeker niet werkloos gaan toekijken tot na 40 minuten de brandweerduikers arriveren. Wij gaan dan weer dreggen.
Het heeft nu lang geduurd eer we 'm hadden, maar met een beetje geluk haal je 'm binnen tien minuten omhoog. En 5 mei hadden we maar een klein dregje, de dreg die we nu hebben is veel geavanceerder en groter.
Mijn felle reactie komt door de opeenstapeling van maatregelen en uitspraken die mij een beeld geven van een overheid die, in plaats te leren op een bestaande situatie op het water in te spelen, de situatie op het water zo wil veranderen dat deze past in de koker van de land-hulpverlening. In het handboek incidentbestrijding IJsselmeergebied komt men elkaar zo een beetje halverwege tegemoet.
Maar kennelijk heeft mijnheer Zondervan daar geen vrede mee en is het "een probleem in dit soort gevallen, dat het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) voorschrijft dat een ieder verplicht is hulp te verlenen. "
Dat is tegen mijn zere been. 90 % van alle noodgevallen komt er geen KNRM aan te pas. Als redden een voorbehouden handeling zou worden stijgt het aanzien van de KNRM, maar ten koste van hoeveel mensenleven zou dit gaan?
Ik vind het schandalig dat, verwijzend naar een incident waarbij de hulpverleners er op communicatie gebied een grote puinbak van gemaakt hebben, in een uitgave van waterrand zo stelling kan worden genomen tegen- en de schuld gegeven aan de passanten hulpverlening.
Henk
-
Nog even een reden voor het spreekverbod en geheime notulen. Alleen dan zal men vrijuit spreken en hoef je niet bang te zijn je uitspraken in de media terug te zien. Er werden dan ook over en weer beschuldigingen geuit waarbij je er niet op zit te wachten die op internet terug te zien.
Zo ben ik ook niet blij met de uitspraken van mijnheer Zondervan, die zo bij nader inzien toch wat andere conclusies aan de inzetten verbindt.
Henk
-
En weer een waardevolle discussie over HOGE en de rest van de wereld,Henk man hoelang blijf jij nog met je kop tegen neen muur aan rennen, ze motten je gewoon niet binnen de nautische hulpverlenings keten, en je zult met je opstelling ook nooit geacepteerd worden, het gaat helemaal niet om het goede werk dat juliie organisatie doet of geddan heeft het gaat gewoon om jou en de toon die je elke keer weer denkt aan te moeten ( kunnen) slaan.
Res (een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg):-X
-
mag henk dan niet reageren op een publieke aanval? ::) Ik geloof niet dat hij begonnen is over dit incident...
-
En weer een waardevolle discussie over HOGE en de rest van de wereld,Henk man hoelang blijf jij nog met je kop tegen neen muur aan rennen, ze motten je gewoon niet binnen de nautische hulpverlenings keten, en je zult met je opstelling ook nooit geacepteerd worden, het gaat helemaal niet om het goede werk dat juliie organisatie doet of geddan heeft het gaat gewoon om jou en de toon die je elke keer weer denkt aan te moeten ( kunnen) slaan.
Res (een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg):-X
Wat een belachelijke reactie, Henk is een waardevolle toevoeging aan de reguliere hulpverlening. Hij mag dus zeker zich zelf wel verdedigen tegen uitspraken die niet op de waarhied gestoeld zijn dacht ik zo.
Rescue-boy ik vind dat jij moet ophouden met dit soort postings, die dragen niks meer bij aan de discusie....... :-X
-
Wat een belachelijke reactie, Henk is een waardevolle toevoeging aan de reguliere hulpverlening. Hij mag dus zeker zich zelf wel verdedigen tegen uitspraken die niet op de waarhied gestoeld zijn dacht ik zo.
Als je goed leest, zie je dat 'Res' het ook niet heeft over de toegevoegde waarde van Hogé, maar over de persoon Henk en zijn manier van doen.
De toegevoegde waarde van Hogé stelt hij dus niet ter discussie.
Los daarvan:
Als het gaat om de persoon mag dit verder via de PM besproken worden. Of er wordt een nieuw topic gestart, als beide partijen daarmee instemmen.
Voor de discussie over de toegevoegde waarde van Hogé is er het welbekende topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25273.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25273.0.html)
In dit topic wil ik nu voor de verandering niet afglijden naar een Hogé versus the rest discussie. Dus als we het hier met z'n allen bij een feitelijke weergave van zaken kunen houden zou ik dat zeer waarderen :)
Waarbij het dus gaat over de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van kustwacht, OSC, defensie, veiligheidsregio's, COPI, gemeenten, zelfstandige hulpverleners, passanten en alle andere betrokken partijen.
-
Het gaat mij ook niet om de persoon Sijmon, het gaat om hetgeen hij zegt en niet zegt, hij spreekt het uit en velen denken het.
Daar ga ik op in. Als iemand niet in gaat op hetgeen ik daar tegen in breng, maar tegen mij persoonlijk gaat schoppen, dat betekent dat je op zich niets hebt tegen hetgeen beweert wordt en is dat een pluspunt.
Het zal mij namelijk worst zijn hoe je over mij denkt (als ik daar niet tegen zou kunnen postte ik wel onder Rescue-man oid), als hetgeen waar ik voor sta maar aan komt.
Mijn punt is, voor alle duidelijkheid dat een OSC ook overal in Nederland om moet kunnen gaan met passanten. Soms zijn ze bruikbaar, soms heb je zelfs niet veel anders.
Er zijn staten - in Amerika bv- waar burgers op het land- zowel als op het water actief worden aangemoedigd om mee te doen aan een zoeactie naar bv een verdwenen kind. Dat vraagt wel wat van je leiders capaciteiten. Maar de kans dat een kind gevonden wordt stijgt enorm.
Je hebt het publiek vaak nodig en dan past het niet om van een op communicatief niveau uitgelopen puinbak bij een reddingsinzet de schuld bij de passanten te leggen. En dan vervolgens de oplossing te zoeken bij het uitsluiten van passanten, ("het is jammer dat de kustwacht ze niet mag weigeren)
Er zijn echt geen passanten nodig om ergens een klerezooi van te maken, dat lukt zonder ook wel.
Henk
-
Mijn punt is, voor alle duidelijkheid dat een OSC ook overal in Nederland om moet kunnen gaan met passanten. Soms zijn ze bruikbaar, soms heb je zelfs niet veel anders.
Er zijn staten - in Amerika bv- waar burgers op het land- zowel als op het water actief worden aangemoedigd om mee te doen aan een zoeactie naar bv een verdwenen kind. Dat vraagt wel wat van je leiders capaciteiten. Maar de kans dat een kind gevonden wordt stijgt enorm.
Je hebt het publiek vaak nodig en dan past het niet om van een op communicatief niveau uitgelopen puinbak bij een reddingsinzet de schuld bij de passanten te leggen. En dan vervolgens de oplossing te zoeken bij het uitsluiten van passanten, ("het is jammer dat de kustwacht ze niet mag weigeren)
Er zijn echt geen passanten nodig om ergens een klerezooi van te maken, dat lukt zonder ook wel.
Henk
Is volgens mij toch een standaardpuntje uit de EHBO: kijkers die je in de weg lopen moet je juist een taak geven!! ;)
-
Je kan een passant osc maken, echter is het lastig als kustwacht je taak te delegeren aan iemand die je niet kent. Kan me ook voorstellen als je tien kleine open reddingboten hebt liggen en een binnenvaartschip met een ruime stuurhut kan het makkelijke zijn om deze taak dan neer te leggen op het binnenvaartschip waar er veel meer overzicht zal zijn.
9910001
-
Is volgens mij toch een standaardpuntje uit de EHBO: kijkers die je in de weg lopen moet je juist een taak geven!! ;)
EHBO is zo gek nog niet! ;D O0
Henk
-
Mijn punt is, voor alle duidelijkheid dat een OSC ook overal in Nederland om moet kunnen gaan met passanten. Soms zijn ze bruikbaar, soms heb je zelfs niet veel anders.
Je hebt het publiek vaak nodig.
Henk
Hier heb je absoluut een goed punt, sterker nog de hele reden dat C2000 geen SAR kanaal is en nooit zal worden is juist omdat je via VHF/MF de scheepvaart in de omgeving kunt inschakelen of juist uit de buurt kunt houden. O0
(Het lastige is echter wel dat veel passanten niet om kunnen gaan met korte uitzendingen en het net over belasten :-[)
-
Hier heb je absoluut een goed punt, sterker nog de hele reden dat C2000 geen SAR kanaal is en nooit zal worden is juist omdat je via VHF/MF de scheepvaart in de omgeving kunt inschakelen of juist uit de buurt kunt houden. O0
(Het lastige is echter wel dat veel passanten niet om kunnen gaan met korte uitzendingen en het net over belasten :-[)
Beluister de opnames van het radioverkeer op de site Search-and-rescue. Het valt niet mee daar voorbeelden van nodeloze langdradige communicatie te vinden van passanten.
Er zijn daar wel voorbeelden te vinden van reddingsboten die - om wat voor reden dan ook- hun apparatuur niet in orde hebben en daardoor stelselmatig meerdere keren moeten roepen naar de kustwacht, die vaak antwoord "daar kan ik niets van maken".
Henk
-
Beluister de opnames van het radioverkeer op de site Search-and-rescue. Het valt niet mee daar voorbeelden van nodeloze langdradige communicatie te vinden van passanten.
Er zijn daar wel voorbeelden te vinden van reddingsboten die - om wat voor reden dan ook- hun apparatuur niet in orde hebben en daardoor stelselmatig meerdere keren moeten roepen naar de kustwacht, die vaak antwoord "daar kan ik niets van maken".
Henk
Nederland is groter dan alleen het gebied waar jij opnames maakt en zelfs van 'jouw' gebied staat niet alles op de site ;)
-
Het gebied op de randmeren staat al heel lang bekend als slecht dat de kustwacht je slecht hoort, dit hoorde ik al tien jaar terug. Dit wil niet zeggen dat dit probleem er in het hele landis.
9910001
-
Het gebied op de randmeren staat al heel lang bekend als slecht dat de kustwacht je slecht hoort, dit hoorde ik al tien jaar terug. Dit wil niet zeggen dat dit probleem er in het hele landis.
9910001
helemaal mee eens 9910001. Op de oostelijke randmeren roep je je soms scheel om contact te krijgen,ook op vol vermogen.
-
helemaal mee eens 9910001. Op de oostelijke randmeren roep je je soms scheel om contact te krijgen,ook op vol vermogen.
Niet alles staat er op, maar wel een aantal uren luisterplezier. Ook tijdens akties heb je niet zo veel last van passanten als er gesuggereerd wordt. Ik maak het niet of nauwelijks mee.
En als je op de Randmeren bent en je spullen zijn in orde heb je gewoon gewoon verbinding op open water. Niet in de haven, niet langszij van een stalen schuit, maar wel op het hele open meer.
Kijk maar een het verschil tussen de boten onderling in ontvangst. De ene RIB van de ene brigade komt altijd keihard door, de andere slechts diep in de ruis of helemaal niet en moet altijd zes keer roepen.
Die laatste heeft zijn spullen dus niet in orde. Op zich is het technische verhaal een apart topic waard, maar mijn punt is dat er weinig grond voor ergernis is tov passanten.
Laat maar eens wat voorbeelden horen zou ik zeggen... Ik heb er wel een paar (steeds dezelfde bootjes) van reddingsboten die maar blijven roepen, ook dwars door andere boten heen... Ik zal er zelf ook wel eens aan meegedaan hebben, maar ik scheld dan ook niet op passanten.
Henk
-
Niet alles staat er op, maar wel een aantal uren luisterplezier. Ook tijdens akties heb je niet zo veel last van passanten als er gesuggereerd wordt. Ik maak het niet of nauwelijks mee.
En als je op de Randmeren bent en je spullen zijn in orde heb je gewoon gewoon verbinding op open water. Niet in de haven, niet langszij van een stalen schuit, maar wel op het hele open meer.
Kijk maar een het verschil tussen de boten onderling in ontvangst. De ene RIB van de ene brigade komt altijd keihard door, de andere slechts diep in de ruis of helemaal niet en moet altijd zes keer roepen.
Die laatste heeft zijn spullen dus niet in orde. Op zich is het technische verhaal een apart topic waard, maar mijn punt is dat er weinig grond voor ergernis is tov passanten.
Laat maar eens wat voorbeelden horen zou ik zeggen... Ik heb er wel een paar (steeds dezelfde bootjes) van reddingsboten die maar blijven roepen, ook dwars door andere boten heen... Ik zal er zelf ook wel eens aan meegedaan hebben, maar ik scheld dan ook niet op passanten.
Henk
IK weet niet wat de oorzaak (-a +en) zijn.Het materiaal is in orde vele malen nageken en na gemeten.Als je af geschermd ergens ligt kan ik het begrijpen,maar dat is vaak niet zo.atmosfeer,verschillende antesse's die het moeten ontvangen van het kwc,blinde vlekken,de binnenlandse veiligheidsdienst die stoort,zonnevlekken enz enz ,echt geen idee.Het zijn periode,s dat er een slechte verbinding is.
-
Niet alles staat er op, maar wel een aantal uren luisterplezier. Ook tijdens akties heb je niet zo veel last van passanten als er gesuggereerd wordt. Ik maak het niet of nauwelijks mee.
Henk
Wij ook niet.meestal alleen de passant die er direct betrokken bij is,en op het moment dat wij ter plaatse zijn,zijn de berichten heel kort en nemen wij het over.
Het wordt anders als de andere hulpverleners ter plaatse komen/zijn.
-
Wij ook niet.meestal alleen de passant die er direct betrokken bij is,en op het moment dat wij ter plaatse zijn,zijn de berichten heel kort en nemen wij het over.
Het wordt anders als de andere hulpverleners ter plaatse komen/zijn.
(even een kleine zijsprong, van tijdelijke aard) Mooi, dan zijn wij het eens. De ene antenne is de andere niet. Coax is ook belangrijk. En de pluggen. En solderingen. En de ontvanger... Ter plaatse meten kan je het niet of een antenne goed is, de mooiste meting is een meting op afstand, een A-B vergelijking met een ontvanger met een signaal meter.
Het goede nieuws is dat als je perfect zendt, je ook perfect zal ontvangen. De Blaricum 1 was nooit te ontvangen. Zij naar een club geweest die er verstand van heeft in Enkhuizen ofzo, nu is het goed. Scheelt toch een heleboel geroep.
Henk
-
(even een kleine zijsprong, van tijdelijke aard) Mooi, dan zijn wij het eens. De ene antenne is de andere niet. Coax is ook belangrijk. En de pluggen. En solderingen. En de ontvanger... Ter plaatse meten kan je het niet of een antenne goed is, de mooiste meting is een meting op afstand, een A-B vergelijking met een ontvanger met een signaal meter.
Het goede nieuws is dat als je perfect zend, je ook perfect zal ontvangen. De Blaricum 1 was nooit te ontvangen. Zij naar een club geweest die er verstand van heeft in Enkhuizen ofzo, nu is het goed. Scheelt toch een heleboel geroep.
Henk
Ben ik helemaal met je eens,dat het niet alleen de antenne is maar het is niet continu een slechte verbinding,maar periode,s.
de ene keer een paar dagen en de andere keer een paar weken.
-
die club in enkhuizen zal vermoedelijk shiptron zijn. een zeer profesioneel bedrijf die ik echt kan aanraden heb vroeger een viskotter gehad waar ze de apperatuur voor hebben geleverd zonder problemen en niet echt duur t.o.v. radio holland
(even een kleine zijsprong, van tijdelijke aard) Mooi, dan zijn wij het eens. De ene antenne is de andere niet. Coax is ook belangrijk. En de pluggen. En solderingen. En de ontvanger... Ter plaatse meten kan je het niet of een antenne goed is, de mooiste meting is een meting op afstand, een A-B vergelijking met een ontvanger met een signaal meter.
Het goede nieuws is dat als je perfect zendt, je ook perfect zal ontvangen. De Blaricum 1 was nooit te ontvangen. Zij naar een club geweest die er verstand van heeft in Enkhuizen ofzo, nu is het goed. Scheelt toch een heleboel geroep.
Henk
-
IK weet niet wat de oorzaak (-a +en) zijn.Het materiaal is in orde vele malen nageken en na gemeten.Als je af geschermd ergens ligt kan ik het begrijpen,maar dat is vaak niet zo.atmosfeer,verschillende antesse's die het moeten ontvangen van het kwc,blinde vlekken,de binnenlandse veiligheidsdienst die stoort,zonnevlekken enz enz ,echt geen idee.Het zijn periode,s dat er een slechte verbinding is.
Ter info: ik heb een keer gelezen dat als LED-navigatie verlichting binnen 1 meter van de marifoon antenne staat deze ook verschrikkelijke storing kan geven.
Nu ben ik zeker geen communicatie technieker dus als iemand hier meer info over heeft...
(ps storing door de binnenlandse veiligheidsdienst is geen oorzaak voor slecht marifoon ontvangst, hoge en lagedrukgebieden juist weer wel)
-
Beste .... ,sorry ik doe het maar zo want volgens palmpie mag ik geen .... zeggen,omdat je ....heet.
hier een stukje uit de nieuwe samij en zie jou tekst hierboven.
In het IJsselmeergebied zijn de volgende afspraken gemaakt met betrekking tot de CGMK:
• De keuze voor de C-GMK is afhankelijk van de plaats van het incident;
• Als de incidentlocatie niet duidelijk is, start de GMK van de Veiligheidsregio
Flevoland als C-GMK of wijst er een aan.
• Als de incidentlocatie geheel duidelijk is wordt de GMK waar het incident (de
bron) gesitueerd is de C-GMK.
• De taken van de C-GMK worden ten tijde van het incident niet overgedragen,
ook niet als de locatie van het incident bij nader inzien in een andere regio
blijkt te zijn.
Ik weet niet welk deel je gelezen hebt van de samij, maar je kunt eens overwegen het gehele stuk te lezen. Dan zal je erachter komen dat het KWC nog steeds procesverantwoordelijk is ten aanzien van het sar-proces. Dus ongeacht welk GMK zal de coordinatie bij het kwc liggen.
-
Ter info: ik heb een keer gelezen dat als LED-navigatie verlichting binnen 1 meter van de marifoon antenne staat deze ook verschrikkelijke storing kan geven.
Nu ben ik zeker geen communicatie technieker dus als iemand hier meer info over heeft...
Meer informatie heb ik niet, maar ik kan uit eerste hand bevestigen dat dit inderdaad het geval is. Snel al die lampen weer verwijdert, en weer simpele bolletjes erin!
-
Meer informatie heb ik niet, maar ik kan uit eerste hand bevestigen dat dit inderdaad het geval is. Snel al die lampen weer verwijdert, en weer simpele bolletjes erin!
Merkwaardig, bij de Seeker hebben wij LED verlichting geen last van storing. Wij gebruiken dan ook afgeschermde kabel en geen 230 volt snoer... ;D ;D ;)
Henk