Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: Jerommeke op 31 oktober 2009, 19:10:03
-
De nieuwe signaleringen (nieuwe frequentie's van de sirene en nieuwe eisen qua signalering) komen nu overal in de diverse regio's een beetje ''los'', wat vinden jullie er van?
Reactie's zijn overigens ook welkom ::)
-
Vooral het oranje vind ik een welkome toevoeging. Het draagt m.i. wel bij aan het creëren van een rustiger straatbeeld.
Ik denk dat veel meer weggebruikers naar blauw gaan kijken naaar oranje.
Bovendien is de sirene duidelijker (behalve bij de brandweer, die was al luid). En dat je nu het verschil niet meer kan horen maakt voor mij niets uit.
-
De sirene is even wennen. Wel harder niet meer zo scherp. Als het de nieuwe sirene is die op het voertuig zit. :-\
De led-verlichting op het dak en in de grill is prima zichtbaar.
De alternerende koplampen (groot licht) is een prima aanvulling. Omdat de grill-flitsers vrijwel naast en op dezelfde hoogte als de koplampen zitten (VW Transporter) is het voor mede weggebruikers duidelijk te zien dat het een hulpverleningsvoertuig betreft. De koplampen gaan alternerend en niet simultaan. Dat is prima zodat weggebruikers niet denken dat een opgefokte bestuurder achter ze zit.
-
Stemmen gaat nog een beetje matig ....
Persoonlijk heb ik op ''Nee'' gestemd.
De opvallende flitspatronen mogen niet meer, het alterneren van de koplampen ook niet.
De nieuwe optische signalering op vooral ambulance's is zéér slecht zichtbaar en ik vind de sirene ook zéér slecht hoorbaar. Volume 8 op de radio en je hoort de ambu in de stad al niet meer.
De oranje regel vind ik wel goed, het toestaan van de knipperende koplampen ook alleen zou dit juist in het ''oude'' patroontje moeten, opvallend als zijnde knipperpatroon en niet als ''opgewonden standje''
-
Inderdaad, de balkjes van de gele A'damse GGD's zijn vooral van voren slecht zichtbaar. Maar hier in NHN gebruiken we die niet, op 'onze' Sprinters zitter goed volle ledbalken.
-
...het toestaan van de knipperende koplampen ook alleen zou dit juist in het ''oude'' patroontje moeten, opvallend als zijnde knipperpatroon en niet als ''opgewonden standje''
Wat is dan het "oude" patroon? Zoals vele ambu's? Een aantal malen alternerend, vervolgens een aantal malen simultaan, enz? Het juist laten alterneren lijkt mij de beste manier om niet als "opgewonden standje" gezien te worden.
-
De nieuwe signaleringen (nieuwe frequentie's van de sirene en nieuwe eisen qua signalering) komen nu overal in de diverse regio's een beetje ''los'', wat vinden jullie er van?
Reactie's zijn overigens ook welkom ::)
Wat is het verschil exact met nieuwe en oude signalering? Ik weet van de 3-en 2 tonen, ik herinner me iets van ''alleen geel licht bij incidenten ter plaatse'' maar voor de rest is alle info welkom..
M.a.w: wat zijn de verschillen met ''oud en nieuw'' precies?
Vooruitlopend hierop: blauw en herrie = plaatsmaken.
En ik ben van mening dat ''met groot licht seinen, om en om, meer waarde heeft als blauw licht...niet altijd, maar met name voor diegenen die te weinig ''spiegelen''.. Heet dat ''alterneren''?
-
Wat is het verschil exact met nieuwe en oude signalering? Ik weet van de 3-en 2 tonen, ik herinner me iets van ''alleen geel licht bij incidenten ter plaatse'' maar voor de rest is alle info welkom..
M.a.w: wat zijn de verschillen met ''oud en nieuw'' precies?
Vooruitlopend hierop: blauw en herrie = plaatsmaken.
En ik ben van mening dat ''met groot licht seinen, om en om, meer waarde heeft als blauw licht...niet altijd, maar met name voor diegenen die te weinig ''spiegelen''.. Heet dat ''alterneren''?
Mooi voorbeeld van Blauwie, de nieuwe zijn geel, de oude zijn wit/oranje
Afgelopen donderdag ook eens naar Amsterdam afgereisd om een aantal mooie filmpjes te maken!
A1 Ambu 13-101 onwel, Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=4N-2Zr7kEcM#normal)
A1 13-101 voor een onwel melding in Amsterdam (nieuwe vage sirene)
A1 Ambu 13-119 onwel Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=IdSfq3_GQ6g#normal)
A1 13-119 voor een onwel melding in Amsterdam (nieuwe sirene)
A1 Ambu 13-111 ongeval, Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=6s4Oa5ZKmmI#normal)
A1 13-111 voor een ongeval in Amsterdam
-
Alterneren: om en om.
Simultaan: gelijk.
-
Alterneren heeft mijn voorkeur, om eerder genoemde reden. Voor de rest; blauw en herrie is plaats maken...en ik vind dat ambu's geel moeten zijn. Dus wat moet ik stemmen? ;D
Hoe harder hoe beter..jammer dat de 3-toon verdwijnt, dat wel. Vroegah hoorde je van afstand wie of wat eraan kwam...
Tegenwoordig kan het MMT, huisarts, busje van de brandweer, rapid-responder van de ambu, kan het alles zijn, of een van de motoren..je hoort het verschil toch niet meer..
-
Alterneren heeft mijn voorkeur, om eerder genoemde reden. Voor de rest; blauw en herrie is plaats maken...en ik vind dat ambu's geel moeten zijn. Dus wat moet ik stemmen? ;D
Hoe harder hoe beter..jammer dat de 3-toon verdwijnt, dat wel. Vroegah hoorde je van afstand wie of wat eraan kwam...
Tegenwoordig kan het MMT, huisarts, busje van de brandweer, rapid-responder van de ambu, kan het alles zijn, of een van de motoren..je hoort het verschil toch niet meer..
Alterneren mag dus niet meer ...
Blauw en herrie moeten dan wél zichtbaar zijn en dat vind ik bij de nieuwe ambulance's meer dan droevig ....
-
Alterneren mag dus niet meer ...
Blauw en herrie moeten dan wél zichtbaar zijn en dat vind ik bij de nieuwe ambulance's meer dan droevig ....
Is het aantal decibels ook gedaald dan? T.o.v. het ''oude''?
-
Is het aantal decibels ook gedaald dan? T.o.v. het ''oude''?
Nee, de toonhoogte is veranderd, maar lees eerst het topic over ''voorrangssignalen worden eenduidig'' eens door zou ik zeggen ;)
-
Nee, de toonhoogte is veranderd, maar lees eerst het topic over ''voorrangssignalen worden eenduidig'' eens door zou ik zeggen ;)
Ik zal deze eens doorworstelen....maar dan nu met beroepsgerichte aandacht....morgen.. O0
-
De koplampen gaan alternerend en niet simultaan. Dat is prima zodat weggebruikers niet denken dat een opgefokte bestuurder achter ze zit.
dit mag dus niet en zal het voertuig bij de eerst volgende apk worden afgekeurd.
-
Volgens mij is de toonhoogte dezelfde als toen men nog electrische hoorns had, of heb ik het nu heel erg mis? Met die hoorns bedoel ik dus zoals die ooit op politievoertuigen zaten.
-
Is deze nieuwe OGS ergens op papier te vinden? Met de nieuwe eissen?
-
http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/staatscourant-2009-2844.pdf (http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/staatscourant-2009-2844.pdf)
en op deze pagina staat nog veel meer, succes
http://www.lfr.nl/diensten-en/optische-en (http://www.lfr.nl/diensten-en/optische-en)
-
dit mag dus niet en zal het voertuig bij de eerst volgende apk worden afgekeurd.
Kijk en daar duiken we weer het grijze gebied in. Wie gaat het voertuig afkeuren?
Jarenlang hebben vele hulpdiensten zich niets aangetrokken van welke regel dan ook en werd er zelfs aangegeven om te moeten bekeuren als een ambulance met alternerende koplampen reed.
Dus ik hoop dat het allemaal wel los zal lopen en dat we eens kunnen/mogen opvallen als we met prio moeten rijden.
-
Kijk en daar duiken we weer het grijze gebied in. Wie gaat het voertuig afkeuren?
Jarenlang hebben vele hulpdiensten zich niets aangetrokken van welke regel dan ook en werd er zelfs aangegeven om te moeten bekeuren als een ambulance met alternerende koplampen reed.
Dus ik hoop dat het allemaal wel los zal lopen en dat we eens kunnen/mogen opvallen als we met prio moeten rijden.
ik weet niet wat jij grijs noemt, elk voertuig, ook politie voertuigen worden gekeurd als ze daar aan toe zijn.
alternerende koplampen vormen nou eenmaal een groot gevaar en mag daarom dus niet.
onderzoek heeft aangetoond dat o.a. mensen met epilepsie getriggerd worden door de alternerende koplampen, als mede weggebruiker heb je er last van, van mij mogen ze de voertuigen met alternerende koplampen direkt van de weg af halen.
-
ik weet niet wat jij grijs noemt, elk voertuig, ook politie voertuigen worden gekeurd als ze daar aan toe zijn.
alternerende koplampen vormen nou eenmaal een groot gevaar en mag daarom dus niet.
onderzoek heeft aangetoond dat o.a. mensen met epilepsie getriggerd worden door de alternerende koplampen, als mede weggebruiker heb je er last van, van mij mogen ze de voertuigen met alternerende koplampen direkt van de weg af halen.
Van apk-eisen heb ik geen verstand. Dus kan hier niets over zeggen. Jij wel blijkbaar en weet dus dat een hulpverleningsvoertuig wordt afgekeurd als zijn optische- en geluidssignalen niet werken of niet aan de eisen voldoen. Daarbij heb ik daar ook nog nooit iets over gehoord dat een hulpverleningsvoertuig een apk+ heeft.
Dat groot gevaar die jij noemt is een persoonlijk mening van jou. Mensen met epilipsie zullen in zulke gevallen ook last krijgen/hebben van de flitsers, draailampen. etc. Dus ik ben ook erg benieuwd naar dat onderzoek.
Het van de weg halen van zulke voertuigen is grote onzin. Dat jij er tegen bent is heel duidelijk. Rijd je zelf ook met prioriteit? Ben erg benieuwd.
-
Beste RW, misschien is het handig dat jij als nieuwkomer op het forum je eerst eens inleest in de berichthistorie van zwaailampmaker en alvorens je met een opgeheven vingertje zijn uitspraken ten twijfel trekt je inzicht probeert te verschaffen in de achtergrond en kennis van waaruit zwaailampmaker spreekt.
Zijn nickname zelf is daarvan al het meest duidelijke voorbeeld.
Vanuit welke achtergrond doe jij je uitspraken? Zonder jezelf te hebben voorgesteld is het lastig in te schatten waarop jij je uitspraken baseert. Een introductie wordt in het algemeen hier op het forum gewaardeerd.
ivm verandering nickname even aangepast
jvo
-
Beste RW, misschien is het handig dat jij als nieuwkomer op het forum je eerst eens inleest in de berichthistorie van zwaailampmaker en alvorens je met een opgeheven vingertje zijn uitspraken ten twijfel trekt je inzicht probeert te verschaffen in de achtergrond en kennis van waaruit zwaailampmaker spreekt.
Zijn nickname zelf is daarvan al het meest duidelijke voorbeeld.
Vanuit welke achtergrond doe jij je uitspraken? Zonder jezelf te hebben voorgesteld is het lastig in te schatten waarop jij je uitspraken baseert. Een introductie wordt in het algemeen hier op het forum gewaardeerd.
Een nickname wil weinig zeggen. Uiteraard zit ik hier (actief) nieuw op het Forum sinds, althans zoals mijn registratiedatum laat zien, maar lees dit Forum al langer.
Ik trek geen uitspraken in twijfel en wil ook zeker geloven dat Zwaailampmaker kennis van zaken heeft.
Echter wil ik wel graag uitspraken kunnen verifieren. Het roepen dat het een APK afkeur is moet zeker onderbouwd kunnen worden.
Daarbij geeft Zwaailampmaker ook zijn persoonlijke mening en die geef ik ook.
Zelf zit ik op straat in de DHV.
-
Een nickname wil weinig zeggen.
In dit geval niet.
-
Qua techniek en eisen heb ik er totaal geen verstand van maar ik kan wel mijn mening geven over hoe het in de praktijk werkt. Blauwe led signalering is stukken beter zichtbaar! De sirene is hoogst irritant tijdens een prio 1 rit. Dat is niet erg als de weggebruikers er beter op reageren. Helaas merk ik dat de weggebruikers er juist minder goed op reageren. Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd maar puur gebasseerd op mijn eigen ervaringen tijdens pitritten. De toekomst zal het gaan leren of het echt een verbetering is. Tot nu toe denk ik er gematigd positief over. Dit voornamelijk door de zeer duidelijk led verlichting. De oranje signalering wekt nu inderdaad nog een hoop rust in het straatbeeld. Dit zal echt een kortdurend succes zijn. De burgers denken nu nog bij oranje signalering aan weg werkzaamheden en zullen dus minder snel de rem intrappen om naar de situatie te gaan kijken. Zodra de nieuwe regels overal in het land worden uitgevoerd en de oranje signalering volop gebruikt zal gaan worden dan zien de burgers dat ze bij oranje signalering ook iets "spannends" kunnen zien. Een volgende keer zullen ze dus toch weer de rem intrappen. Kortom het is maar een maatregel wat ongeveer een jaar zal gaan werken en daarna is het ingeburgerd bij de burgers en reageren zij net zo op oranje signalering als nu op de blauwe signalering. Onnodig geld over de balk smijten vind ik die oranje lampen dus.
-
Omdat het stiekem ;D ;) toch weer richting ''mag dit wel en mag dit niet'' ging de post's afgesplitst en even verplaatst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11270.630.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11270.630.html) zodat we hier weer even verder kunnen met meningen over de nieuwe signalering
-
Vandaag voor het eerst blauwblauw gereden in een burgerauto met de nieuwe knipperende koplampen en ik moet zeggen dat het goed werkt. Als burgerauto ben je vaak slecht zichtbaar en loop je zelf maar te seinen maar dit werkt veel prettiger en is ook erg opvallend. Zat een regelmatig ritme in en bestuurders zagen je op de provinciale veel beter aankomen.
-
Moet de burgerauto ook oranje hebben? Ik heb namelijk weleens audi's van de politie met oranje leds op de hodeenplank/in de hoofdsteunen gezien (ik geloof bij "Op de bon") .
-
Ja volgens mij wel, maar aangezien ledjes best kostbaar zijn en niet direct rondom kunnen is een losse draailamp voor de sigarettenaansteker ook goed :). Burger auto was trouwens ook uitgerust met een Whelen L32 ipv de oude draailampen. Was erg goed zichtbaar!
-
Vandaag voor het eerst blauwblauw gereden in een burgerauto met de nieuwe knipperende koplampen en ik moet zeggen dat het goed werkt. Als burgerauto ben je vaak slecht zichtbaar en loop je zelf maar te seinen maar dit werkt veel prettiger en is ook erg opvallend. Zat een regelmatig ritme in en bestuurders zagen je op de provinciale veel beter aankomen.
Kan dat beamen. Bij ons zit het nog niet in de burgerauto's, maar de gewone (nieuw afgeleverde) auto's hebben het wel. Het geeft ook rust en meer concentratie dat je het nu niet meer met de hand hoeft te doen. Beide handjes veilig aan het stuur (nu nog een autmaat :P)
-
Puur op mening gebaseerd:
Ik vind het er niet echt veel op vorouit gegaan. ik ben zeer te spreken over led, je zie het gewoon veel beter, echter wil in in de balk nog wel aan de zijkanten een mooie blauwe zwaailamp, ik denk dat je zo ook meer hoeken kan laten zien, en niet alleen voor en zijkant. lijkt mij zeer handig bij een kruispunt. en ik vond de oude sirene's mooier, het is geen argument ik weet het, maar zo zie ik het. verschil tussen 2 en 3 toon, verschillende hoogtes, zo kon je eens herkennen wat op de weg reed, tegenwoordig als je iets hoort moet je eerst op internet kijken wat het is, geen brandweer of ambulance geallarmeerd? dan weet je dat het politie is, of was het nou saquin? of de KNRM?
goed dat er naar gekenen wordt hoor de verandering en OGS, maar doe het dan wel goed
-
Over het algemeen ben ik wel te spreken op de nieuwe signaleringseisen voor hulpdiensten, nu nog standaard headlight flashers en het is compleet.
Het enige wat ik minder vind, is datgene wat sommige nieuwe ambulances hebben, namelijk onderstaande set-up.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg97.imageshack.us%2Fimg97%2F793%2F25126flevoland199.jpg&hash=a1db47008a732b56b95d8e0ac5f37530)
Je kan eventueel ook wel intersection sweepers in de lichtbalken verwerken, maar geloof niet dat dat mag (volgens de Nederlandse richtlijnen) :P
Qua sirene vind ik de oude High/Low wel mooi, maar de nieuwere waar in o.a. gelderland mee wordt gereden is ook mooi.
Deze is te horen op onderstaand filmpje bij de 2e politiewagen.
User: StefanVerkerkNL
#edit: foto van de ambulance staat ook in de witte kolom.
-
maar de nieuwere waar in o.a. gelderland mee wordt gereden is ook mooi.
Deze is te horen op onderstaand filmpje bij de 2e politiewagen.
Enige nadeel is dat deze slechter opgemerkt lijkt te worden door het verkeer. Mensen reageren in ieder geval (veel) later als met de oude Fed. Sig. sirene
-
Enige nadeel is dat deze slechter opgemerkt lijkt te worden door het verkeer. Mensen reageren in ieder geval (veel) later als met de oude Fed. Sig. sirene
Dat is wel apart. Bij ons rijden 2 Tourans met Whelen-dakset icm 2 FedSig speakers. En ik moet zeggen; Hier reageert men sneller op als de oude trillende Whelen-tweetoon. Maar de toon die uit onze nieuwe speakers komt is wel duidelijk anders dan wat ik hoor in het filmpje.
-
Dat is ook mijn ervaring met de nieuwe twee-toon uit de honac sirene. Ding is veel scheller en harder, dan de mooie tremolerende 'oude' toon. Met name op kruispunten merk ik dat men eerder de auto opmerkt.
hier een goed verschil met de 'oude' honac toon (gebruikt oa in Utrecht) en de nieuwe twee-toon:
-
Ik vind dat de lichtbalken slechter zichtbaar zijn en de sirenes zijn over het algemeen slechter hoorbaar.
Waarom slechter zichtbaar?
De heldere lenzen in de nieuwe goedgekeurde LED balken zijn overdag zeer slecht te zien, hoe dit komt is mij een raadsel, maar ik denk dat het te maken heeft met de inval van het zonlicht in de balken. Misschien dat de heldere lenzen het zonlicht teveel doorlaten of weerkaatsen?
Bij sommige lichtbalken met heldere lenzen lijkt het haast wel of de LEDs wit licht uitstralen i.p.v. blauw licht :-X
De Premier Hazard Lomax bijvoorbeeld, deze balk heb ik eindelijk op de IVIC mogen aanschouwen en later ook op een voertuig met Prio 1, en ik vind dat deze balk toch wel de kroon spant als het om slecht zichtbare lichtbalken gaat. Dit geldt uiteraard voor overdag en niet 's nachts.
De blauwe balken zijn daarintegen wel redelijk zichtbaar, alleen zijn naar mijn mening in een aantal balken de LEDs niet fel genoeg, maar daar valt natuurlijk over te discussieren ;)
Waarom slechter hoorbaar?
De nieuwe toonhoogtes zijn een stuk lager dan de oude tonen, en soms kan je door de lage tonen van het motorgeluid van het voertuig waar je je in/op bevind de sirene niet horen. Als de radio aanstaat in de auto is het al helemaal niet te horen. Op straat in de stad hoor je de meeste lage tonen minder goed naar mijn mening, omdat er zoveel omgevingsgeluid is.
Er zitten een paar nieuwe 2 tonen tussen die je wel goed kan horen(op 1 van de ziekenauto's van Sneek zit een goede), dus niet alles is slecht :P
Speaker problemen
Na enkele verhalen van hulpverleners en zelfs een producent kan ik concluderen dat de nieuwe 2 toon te hard is en te lage tonen produceert voor de meeste speakers met als gevolg dat ze regelmatig kapot gaan en vervangen moeten worden, dit komt omdat de speakers de lagere tonen niet aankunnen, deze zijn gemaakt voor hogere tonen, heb ik mij laten vertellen. De tonen van de nieuwe 2 toon zouden moeten worden afgespeeld door een subwoofer-achtige speaker. Maar dit past natuurlijk nooit op een hulpverleningsvoertuig...
Ik denk persoonlijk dat de producenten van speakers niet speciaal een speaker gaan ontwerpen die aan de Nederlandse eisen voldoet, omdat de Nederlandse markt simpelweg te klein is.
Groetjes O0
Neet
-
Ik denk dat Neetje hier een waar punt aansnijdt. De nieuwe sirenes zijn inderdaad, doordat ze een lager in het gehoor liggende toon hebben, veel publieksvriendelijker. Vergelijk het maar met het verschil in geluid tussen een racemotor en een chopper. Mensen irriteren zich sneller aan een racemotor aangezien het 'gejank' hoger is, kortom, ze vallen meer op. Nu is het natuurlijk hartstikke fijn dat je de irritatie beperkt houdt, maar daarmee lever je dus ook in wat opvallen betreft. En juist dat laaste is uitermate belangrijk als je met A1 moet rijden lijkt mij zo.
Hulpverleners die A1 ritten mogen rijden hebben hiervoor een gedegen opleiding gehad en zullen de OGS alleen gebruiken waar nodig. Maar als ze dan gebruikt worden, laat ze dan in godsnaam goed opvallen. Wat mij betreft mag die toon dus wel weer in een hogere frequentie komen.
-
Maar is die toon juist niet verlaagd om door te dringen in de beter geïsoleerde auto's van tegenwoordig? Zelfde reden waarom in de VS de Rumbler zijn intrede heeft gedaan. Lagere tonen dringen beter door in je cabine dan hogere.
-
@ Frank : Nu ben ik geen mega techneut of audioloog, maar volgens mij dringen lage tonen qua geluidsgolven op zich wel beter door (neem bijvoorbeeld de bas-dreun, die hoor je niet, die voel je), maar juist dergelijke tonen vallen eerder weg tegen achtergrondgeluid en andere trillingen. Neem bijvoorbeeld het geluid van de motor, de banden, de eventuele radio die aanstaat. De nieuwe sirene wordt dan al snel onmerkbaar. Althans, zo ervaar ik het in ieder geval.
-
Bij ons in drenthe , worden de ambulance's nu ook vaak uitgerust met een (iligale) engelse sirene die juist het tegenovergestelde van de nieuwe algemene sirene zijn. Die zijn heel hoog. En in het openbaar steekt deze beter af als de nieuwe lage 2 toon. Bij ons in het dorp zijn de oude 3 toon en en deze engelse op de snelweg duidelijk te horen in het centrum op zo'n kilometer van de snelweg vandaan, waar de nieuwe sirene pas te horen is als deze het dorp binnen rijdt (200 à 300 meter vanaf het centrum). Dus ze zijn zeer omgevingsgevoelig, maar ook in huis zeer slecht hoorbaar. Er moet een raam open staan wil je het horen. (zonder dat tv radio of iets dergelijks aan is). En mijn ervaring is dus ook dat die engelse, hoge sirene beter te horen is in huis, auto, en in het openbaar, dan de nieuwe 2 toon.
-
En inmiddels al weer ruim een jaar verder. Ik heb mijn mening nog nauwelijks veranderd, er zijn veel voertuigen beter geworden qua signalering maar er zijn ook zeker net zo veel voertuigen die een stap terug hebben gedaan qua felheid van de lichten of hoorbaarheid van de sirene.
Als ik alle nieuwsberichten in de gaten houdt lijkt het ook wel alsof aanrijdingen met hulpverleners onderweg naar een melding niet minder worden. Nu kan dat enerzijds door het rijgedrag van de hulpverleners komen, maar ik denk dat ook zeker het simpelweg ''niet horen of zien'' een grote factor is ....
-
En inmiddels al weer ruim een jaar verder. Ik heb mijn mening nog nauwelijks veranderd.
Daar kan ik mij aardig bij aansluiten.
-
Ik vind het eerder verwarrender geworden.
Vroeger kon je eerdere hulpdienst "herkennen" aan de sirene die ze voerden. (uitzonderingen daargelaten)
Nu lijkt het soms net of er een politiemotor aankomt terwijl er dan een paar tellen later een ambu om de hoek komt zeilen....
Ach tja...we moeten het er maar mee doen.
Voordeel van de signaleringseisen vind ik wel dat er verplicht amber bij is gekomen. Een hoop politie korpsen hadden dat niet en ik denk dat ze dat gezien de centen kwestie ook niet hadden gedaan zonder de verplichting.
-
Ach, ik stond laatst nog rechts voorgesorteerd als er links van mij plots een noodhulpauto die ik regelmatig rij langs komt. Ik had hem wel zien aankomen (kwestie van spiegelen) maar de sirene hoorde ik pas vlak bij mij en dat terwijl ik stil stond. Doet je wel even herinneren dat je de sirene ook gewoon verrekte slecht hoort terwijl ik altijd dacht dat hij best luid was..
-
Voordeel van de signaleringseisen vind ik wel dat er verplicht amber bij is gekomen. Een hoop politie korpsen hadden dat niet en ik denk dat ze dat gezien de centen kwestie ook niet hadden gedaan zonder de verplichting.
Helemaal met je eens, echter had ik gehoopt dat er (veel) meer knipperende koplampen en andere opvallende dingen voor terug zouden komen. De eisen zijn volgens mij ooit gemaakt met de bedoeling er een minima aan te stellen (geen TS met één zwaailampje), maar het is een beetje een maximum geworden wat er weer als resultaat heeft dat er diverse diensten lampen in hebben geleverd.
-
Ik vind het eerder verwarrender geworden.
Vroeger kon je eerdere hulpdienst "herkennen" aan de sirene die ze voerden. (uitzonderingen daargelaten)
Nu lijkt het soms net of er een politiemotor aankomt terwijl er dan een paar tellen later een ambu om de hoek komt zeilen....
Ach tja...we moeten het er maar mee doen.
Voordeel van de signaleringseisen vind ik wel dat er verplicht amber bij is gekomen. Een hoop politie korpsen hadden dat niet en ik denk dat ze dat gezien de centen kwestie ook niet hadden gedaan zonder de verplichting.
Over het herkennen, ik heb er zelf eerlijk gezegd nog geen 1x gehad dat ik dacht van er komt politie aan en dat het dan een ambu bleek te zijn of andersom. Maar buiten dat om, zou het ook niet uit moeten maken wat er aan komt rijden. Zolang je maar hoort dat er iets aan komt en er naar gaat handelen :p
En over dat amber, ik vind het zeker goed dat dit verplicht is, en ik gebruik het zelf ook echt wel bij een incident. Wij hebben dan wel gelukkig de amber goed verwerkt in de lichtbalken zitten, maar de politie auto's in de regio hebben zo'n pitje boven op de lichtbalk. Heb ook maar 1x meegemaakt dat een agent deze pit aan had op de snelweg, de rest gebruikt nog gewoon de blauwe lampen.
Helemaal met je eens, echter had ik gehoopt dat er (veel) meer knipperende koplampen en andere opvallende dingen voor terug zouden komen.
Ja, dit had ik ook graag in onze voertuigen gezien!! Ik ben nu zelf als een idioot aan het seinen wanneer ik een prio 1 rij :p
-
En over dat amber, ik vind het zeker goed dat dit verplicht is, en ik gebruik het zelf ook echt wel bij een incident. Wij hebben dan wel gelukkig de amber goed verwerkt in de lichtbalken zitten, maar de politie auto's in de regio hebben zo'n pitje boven op de lichtbalk. Heb ook maar 1x meegemaakt dat een agent deze pit aan had op de snelweg, de rest gebruikt nog gewoon de blauwe lampen.
Dat ene kleine amber pitje op veel balken is dan ook erg zielig vergeleken bij de lichtopbrengst van het blauwe gedeelte, en schijnt (do forgive the pun) meer een alibifunctie te vervullen. Kan me best voorstellen dat het gebruik van amber toeneemt als het aantal balken met geïntegreerd amber toeneemt...
-
Ik vraag me dan altijd af waarom je zou moeten herkennen welke dienst er aan komt.. Je hoort een sirene, dan zou je naar mijn mening moeten schakelen naar "Hulpverleningsvoertuig met OGS=voorrangsvoertuig=Zo opstellen dat het voertuig mij hoe dan ook kan passeren. Omgeving scannen en proberen te traceren, en duidelijk blijven naar de andere weggebruikers wat je gaat doen. Wat voor voertuig er dan langs moet interesseert me eigenlijk geen biet.
-
Het gaat om een verwachting;
Een zware brandweerhoorn geeft aan dat er een grote rode brandweerauto langs wilt. Ik kan me voorstellen dat men onbewust meer ruimte maakt voor een martinhoorn, dan een hoge elektrische sirene die men kent van de politiemotoren. Een ambulance herkende je dan weer aan de drietoon, waardoor je weet dat er een ambulance langs moet van een bestelbusjes formaat.
Ben het met je eens dat het niet uit zou moeten maken, maar misschien iets uit het 'onderbewustzijn'?
-
Ik vraag me dan altijd af waarom je zou moeten herkennen welke dienst er aan komt.. Je hoort een sirene, dan zou je naar mijn mening moeten schakelen naar "Hulpverleningsvoertuig met OGS=voorrangsvoertuig=Zo opstellen dat het voertuig mij hoe dan ook kan passeren. Omgeving scannen en proberen te traceren, en duidelijk blijven naar de andere weggebruikers wat je gaat doen. Wat voor voertuig er dan langs moet interesseert me eigenlijk geen biet.
Daar gaat het mij eigenlijk niet om. Volgens mij was het de bedoeling dat met de komst van de nieuwe signaleringseisen alles éénduidiger zou worden.
Volgens mij is dat niet het geval.
Bij ons in het district rijden 3 dezelfde noodhulp voertuigen rond, bij alle 3 komt er een ander geluid uit. Let wel deze zijn allemaal in gebruik genomen nadat de nieuwe signaleringseis verplicht werd. Bij diverse nieuw in gebruik genomen brandweervoertuigen en ambulance`s is dit hetzelfde.
Vóór de nieuwe signaleringseis vond ik het éénduidig. De poltitie had één soort sirene, de ambu de drietoon en de brandweer had of de luchthoorn of een electrische hoorn.
Maargoed....het is nu eenmaal ingevoerd.
-
Daar gaat het mij eigenlijk niet om. Volgens mij was het de bedoeling dat met de komst van de nieuwe signaleringseisen alles éénduidiger zou worden.
Volgens mij is dat niet het geval.
Bij ons in het district rijden 3 dezelfde noodhulp voertuigen rond, bij alle 3 komt er een ander geluid uit. Let wel deze zijn allemaal in gebruik genomen nadat de nieuwe signaleringseis verplicht werd. Bij diverse nieuw in gebruik genomen brandweervoertuigen en ambulance`s is dit hetzelfde.
Vóór de nieuwe signaleringseis vond ik het éénduidig. De poltitie had één soort sirene, de ambu de drietoon en de brandweer had of de luchthoorn of een electrische hoorn.
Maargoed....het is nu eenmaal ingevoerd.
Vergeet niet dat men ''vroeger'' als regio zijnde allemaal het zelfde kocht. Reed men met Whelen, dan kwam er Whelen op, reed men met Federal Signal, kwam er Federal Signal op. Jarenlang waren er dezelfde sirene's te horen in steden. Regionale brandweerkorpsen en ambulancediensten idem.
Men heeft nu een verplichte eis (en een landelijke aanbesteding) waardoor men van bijvoorbeeld Federal Signal moet overstappen op Whelen. De korpsen die nog met Federal Signal rijden hebben aardig wat dingen en varianten geprobeerd, gewoon om te kijken op welke sirene de automobilisten het beste reageren. Drie of vier verschillende sirene varianten per regio (politiekorps) is heel normaal, de oude sirene en twee of drie varianten van de nieuwe.
-
Vergeet niet dat men ''vroeger'' als regio zijnde allemaal het zelfde kocht. Reed men met Whelen, dan kwam er Whelen op, reed men met Federal Signal, kwam er Federal Signal op. Jarenlang waren er dezelfde sirene's te horen in steden. Regionale brandweerkorpsen en ambulancediensten idem.
Men heeft nu een verplichte eis (en een landelijke aanbesteding) waardoor men van bijvoorbeeld Federal Signal moet overstappen op Whelen. De korpsen die nog met Federal Signal rijden hebben aardig wat dingen en varianten geprobeerd, gewoon om te kijken op welke sirene de automobilisten het beste reageren. Drie of vier verschillende sirene varianten per regio (politiekorps) is heel normaal, de oude sirene en twee of drie varianten van de nieuwe.
Ik moet zeggen dat ik zowel de hoorbaarheid als zichtbaarheid hier in de regio verbeterd vindt. Ik heb het dan over de ambulances en politievoertuigen. De brandweervoertuigen heb ik eigenlijk nooit (bewust) met OGS zien rijden hier.
Met name de ambulances zijn echt perfect, een enorme lichtbal die de hele woonkamer hier in het blauw zet en een sirene waar je u tegen zegt. Weet niet precies welke merken gebruikt worden, maar zie het plaatje hier: http://son-en-breugel.kliknieuws.nl/nieuws/108078/ambulancedienst-vernieuwt-wagenpark (http://son-en-breugel.kliknieuws.nl/nieuws/108078/ambulancedienst-vernieuwt-wagenpark)
De politievoertuigen hebben ook een duidelijke sirene, ik vind dit echt een vooruitgang. De tonen zijn weliswaar wat lager dan voorheen, maar je wordt haast de auto uitgeblazen. Ook de lichtopbrengst is veel beter, maar dat is vooral omdat men hier nog vrij lang heeft rondgereden met de 'ouderwetse' draailampen. Gelukkig zijn die balken nu verdwenen want de LED-versie wint het duidelijk. Het gaat hier overigens om de Vista balken.
De zichtbaarheid van de Vista zal verdwijnen van de politievoertuigen, maar ik hoop dat in ieder geval de sirene van hetzelfde niveau blijft!
-
Persoonlijk was ik altijd al van mening dat het geen verbetering is en ben eigenlijk niet van mening veranderd.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de categorie waarvan de meeste mensen in het verkeer bevinden gehoorbeschadiging hebben en dus de lage tonen niet goed waarnemen.
Ook ben ik van mening dat bij het testen van deze tonen de mensen allerter waren omdat men wist dat er een veranderde toon werd weergegeven. Wanneer je weet dat iets anders klinkt ga je er ook op letten. Verder het verschil tussen de HV diensten deed mij in het verleden wel keuze's maken, ik maakte echt wel de keuze in Amsterdam bijv of ik opzij ging voor die politieauto of de ambulance die kruizend aan kwamen rijden. Zo ook als het een brandweervoertuig is ipv een politieauto. Niet boos worden blauwe kant, maar van jullie kant uit komen er vaak meer voertuigen ter plaatse dan die van de andere HV diensten.
Qua signalering vindt ik dat het blauw wel goed zichtbaar is maar de reden van de verandering niet haalt nl. altijd een blauw lichtsignaal zichtbaar. Tevens vind ik het Amber gehalte erg weinig, een brandweer auto die zijn voertuig neer zet is niet altijd zichtbaar met amber.
-
Opmerkelijk om te zien dat de meesten vinden dat het beter geworden is terwijl in de Poll het tegengestelde als uitkomst naar voren komt.
Als ik in huis zit en er is een voorrangsvoertuig in de buurt met OGS dan hoor ik hem al van verre. Het geluid wordt meegenomen met de wind of weerkaatst tussen de gebouwen. Als ik in de auto zit dan hoor ik bijna niets totdat er een voertuig dichtbij genaderd is. Auto's van tegenwoordig zijn vaak hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Een kleine auto heeft minder dikke deuren en is ook wat minder hermetisch afgesloten. Zij zullen misschien wat eerder het geluid oppikken dan diegene die in een wat grotere auto rijden. Daar komt nog bij dat je soms de radio wat harder gezet hebt. Dat belemmerd ook het horen van voertuigen met OGS. Goed opletten in de spiegels kan dat voorkomen en dit heb ik mij dan ook eigenlijk sinds ik rij aangeleerd.
Toch blijft het moeilijk om sirenes goed te kunnen horen. Vaak (op de snelweg) hoor je pas een sirene als het voertuig dichtbij is. Kan het ook zijn dat het geluid geremd wordt in de draaggolf door de omliggende voertuigen. De sirenes zitten vaak onder, in of achter de bumper. Als een sirene op het dak zit krijg je ook een andere draaggolf. Het geluid gaat dan over de auto's heen. (misschien is dat ook weer een nadeel)
Voor de zichtbaarheid, de meeste voertuigen hebben goede signalering (blauwe lampen), echter er zijn ook voertuigen die minimaal zijn. Denk hierbij aan de onopvallende voertuigen. Ze denken dat ze goed zichtbaar zijn maar dat zijn ze beslist niet.
Dat ene pitje op het dak met 2 flitsertjes in de gril is absoluut onvoldoende om goed zichtbaar te zijn in het verkeer.
Zeker als je met 130+ door het verkeer heen wilt op de snelweg.
Over de zichtbaarheid van de voertuigen is een ander topic gestart die al enige tijd loopt, het gaat hier voornamelijk om de bestickering en basiskleur van de voertuigen. Ik moet zeggen dat hier zeker ideeën zijn ontstaan die misschien voor een betere zichtbaarheid kunnen zorgen. Vooral het gedeelte met fluoriserende kleuren is aanmerkelijk beter dan hetgeen er op dit moment is.
Voor wie er eens willen kijken: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57182.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57182.0)
-
Mooi vergelijk tussen onze nieuwe NL 2 toon en de Yelp (de Deense 2 toon/hi-lo is nagenoeg gelijk aan die in NL).
2x Politi Ford Mondeo. (http://www.youtube.com/watch?v=UVWbeQkwVFE#noexternalembed-ws)
en nog een keer:
Betjent kan ikke finde ud af sirenen (http://www.youtube.com/watch?v=tVzCCUmF5Gk#noexternalembed-ws)