Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Topic gestart door: Rolf Pieters op 17 november 2009, 23:38:23

Titel: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Rolf Pieters op 17 november 2009, 23:38:23
Dag dag,

Zit zomaar wat te surfen en stuit daar op http://www.slsl.nl/pages/Filmpjes.html (http://www.slsl.nl/pages/Filmpjes.html)

Bedrijfje dat handelt in LED-signaleringen.
Op enkele filmpjes is te zien hoe zij zelf, maar ook hun klanten overal LED-units in-op-aan een voertuig monteren.
Oranje, blauw, maakt allemaal niet uit.

Schimmige filmpjes op duistere locaties waar alles gedemonstreerd wordt.
Ook sirenes worden ingebouwd, maakt allemaal niet uit.

Wat ik me afvraag is dit:

Mag dit allemaal 'zomaar'?
Is het 'hebben' van al dit moois strafbaar, of is alleen het 'gebruik' (op de openbare weg) trafbaar?

En mag ik eigenlijk een sirene aanzetten op 'eigen terrein'?
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Luke_BNV op 17 november 2009, 23:40:31
ik weet zeker dat als je er mee op de weg rijd je een bon kunt krijgen ook als ze niet aanstaan
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Jerommeke op 18 november 2009, 00:26:43
Rolf, zonder de bedoeling te hebben om je meteen af te kappen, maar er is al héél veel geschreven over het aangesloten danwel aanwezig hebben van signalering, zowel op dit forum, als op het info-politie, flitsservice en auto forum.

Kortweg gezegd, blauw mag niet aangesloten, sirene ook niet.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Rolf Pieters op 18 november 2009, 12:15:51
Rolf, zonder de bedoeling te hebben om je meteen af te kappen, maar er is al héél veel geschreven over het aangesloten danwel aanwezig hebben van signalering, zowel op dit forum, als op het info-politie, flitsservice en auto forum.

Kortweg gezegd, blauw mag niet aangesloten, sirene ook niet.

Oh ja, er is hier ongetwijfeld veel over geschreven, maar ik lees ook niet altijd alles :)

Verschil tussen 'vroeger' en de nieuwe LEDS's is wel dat als een LED die NIET brandt ook geen kleur heeft. Je kunt aan een uit-staande LED niet zien welke kleur hij zal aannemen zodra er spanning op komt te staan.

Maar goed, heeft de wetgever weer iets om over na te denken.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Jerommeke op 18 november 2009, 13:03:28
Oh ja, er is hier ongetwijfeld veel over geschreven, maar ik lees ook niet altijd alles :)

Verschil tussen 'vroeger' en de nieuwe LEDS's is wel dat als een LED die NIET brandt ook geen kleur heeft. Je kunt aan een uit-staande LED niet zien welke kleur hij zal aannemen zodra er spanning op komt te staan.

Maar goed, heeft de wetgever weer iets om over na te denken.


Geen probleem ;)

De wetgever heeft daar al heel lang iets op, namelijk de feitcode's N640 ''het is voorzien van verblindende/ knipperende verlichting'', N650 Het is voorzien van meer lichten of retroreflecterende voorzieningen dan is toegestaan'' en N651 ''In het voertuig aanwezige lichten of objecten licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig''.

Hier kun je dus zo'n beetje elk lampje wat ''teveel is'' onder ''wegzetten''
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Scaniafan op 18 november 2009, 13:12:58
Persoonlijk ben ik van mening dat blauwe signaalverlichting op niet-hulpverleningsvoertuigen (of voertuigen van orgaan-vervoer) absoluut verboden moet zijn.

Wij hebben zelf ooit een chauffeur gehad die op zijn vrachtwagen in de koplampunits knipperende led-verlichting (blauw) had aangebracht. dit heeft hij ter plekke mogen verwijderen en de reparatiekosten aan de auto (gaten geboord voor bekabeling, schakelaar etc.) heeft hij zelf moeten betalen. Twee weken later had hij dit weer. Dat was voor ons reden om deze chauffeur niet langer als werknemer te houden.

De andere kant is het volgende: De TS heeft het over oranje, blauw etc.

Wij hebben op onze beide servicebussen amberkleurige LED-verlichting in de grille en aan de achterzijde van het voertuig gemonteerd. Dit hebben wij gedaan omdat wij vlak aan de snelweg zitten en bij pechgevallen met één van onze auto's op één van de twee kruisende snelwegen sneller ter plaatse zijn dan Rijkswaterstaat, politie of de werkplaats. Puur dus uit veiligheidsoogpunt voor onze voertuigen / chauffeurs. Deze bussen zijn dan ook voorzien van 5 pionnen en twee gele (Rijkswaterstaat-gelijkende) jassen.

Deze signaalverlichting wordt dan ook uitsluitend in deze omstandigheden gebruikt, of bij begeleiding van beschadigde, maar nog wel rijdbare voertuigen naar de dealer (denk aan missende verlichtingsunits, kapotte versnellingsbak waardoor de snelheid binnendoor niet meer als 30 km/u kan zijn). De dealers zitten allemaal binnen 5 km van onze standplaats.

Hoe wordt hier over gedacht door de mensen hier (ben o.a. benieuwd naar de mening van Rijkswaterstaat / politie.)
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Luke_BNV op 18 november 2009, 13:22:18
Persoonlijk ben ik van mening dat blauwe signaalverlichting op niet-hulpverleningsvoertuigen (of voertuigen van orgaan-vervoer) absoluut verboden moet zijn.

Wij hebben zelf ooit een chauffeur gehad die op zijn vrachtwagen in de koplampunits knipperende led-verlichting (blauw) had aangebracht. dit heeft hij ter plekke mogen verwijderen en de reparatiekosten aan de auto (gaten geboord voor bekabeling, schakelaar etc.) heeft hij zelf moeten betalen. Twee weken later had hij dit weer. Dat was voor ons reden om deze chauffeur niet langer als werknemer te houden.

De andere kant is het volgende: De TS heeft het over oranje, blauw etc.

Wij hebben op onze beide servicebussen amberkleurige LED-verlichting in de grille en aan de achterzijde van het voertuig gemonteerd. Dit hebben wij gedaan omdat wij vlak aan de snelweg zitten en bij pechgevallen met één van onze auto's op één van de twee kruisende snelwegen sneller ter plaatse zijn dan Rijkswaterstaat, politie of de werkplaats. Puur dus uit veiligheidsoogpunt voor onze voertuigen / chauffeurs. Deze bussen zijn dan ook voorzien van 5 pionnen en twee gele (Rijkswaterstaat-gelijkende) jassen.

Deze signaalverlichting wordt dan ook uitsluitend in deze omstandigheden gebruikt, of bij begeleiding van beschadigde, maar nog wel rijdbare voertuigen naar de dealer (denk aan missende verlichtingsunits, kapotte versnellingsbak waardoor de snelheid binnendoor niet meer als 30 km/u kan zijn). De dealers zitten allemaal binnen 5 km van onze standplaats.

Hoe wordt hier over gedacht door de mensen hier (ben o.a. benieuwd naar de mening van Rijkswaterstaat / politie.)

zolang ze niet blauw zijn vind ik dit een goed verhaal. je bent beter zichtbaar en je hebt dus mindere kans op een ongeval dan waneer je enkel je alarmlichten hebt knipperen.
er zijn zoveel bedrijven die gele lampen op het dak hebben!
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Maxx op 18 november 2009, 15:09:21
zolang ze niet blauw zijn vind ik dit een goed verhaal. je bent beter zichtbaar en je hebt dus mindere kans op een ongeval dan waneer je enkel je alarmlichten hebt knipperen.
er zijn zoveel bedrijven die gele lampen op het dak hebben!

Dat wil nog niet zeggen dat het mag.

1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Sommige beveiligingsbedrijven rijden ook met oranje balken op het dak, maar of dat dus ook mag...
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Jerommeke op 18 november 2009, 16:22:10
Dat wil nog niet zeggen dat het mag.

1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Sommige beveiligingsbedrijven rijden ook met oranje balken op het dak, maar of dat dus ook mag...

Service-voertuigen mogen gewoon voorzien zijn van oranje signalering.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Scaniafan op 18 november 2009, 17:55:39
Dat wil nog niet zeggen dat het mag.

1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

Duidelijk, dan mogen wij dit dus.

De eerste (simpele) reparaties kunnen wij zelf ter plekke uitvoeren. Denk daarbij aan het wisselen van een gescheurde lucht- / hydrauliekslang, lekke band en het lossen van een vastgelopen veerrembooster. Daarvoor hebben wij het gereedschap aan boord.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Mattijs op 19 november 2009, 17:07:09
Ik heb onlangs op de A1 bij de nasleep van een kleine kettingbotsing geassisteerd met mijn prive Feroza. Deze is voorzien van oranje flitsers voor en achter. De achterste auto kon niet meer zelfstandig de vluchtstrook bereiken, terwijl het verkeer rondom ons heen al weer begon te rijden. Omdat we op de linkse rijbaan stonden, heb ik mijn auto dwars over beide banen gezet, kapotte auto de vluchtstrook opgeduwd en daarna mijn auto erachter als fendoff. De kapotte auto had bijna geen stroom meer, waardoor panniekverlichting nauwelijks nog zichtbaar was. Heb dus tot Rijkswaterstaat het overnam met fliters achter aan geholpen bij de afwikkeling van deze kettingbotsing.

Officieel mag dit (vast) niet, maar leek het mij toch de meest correcte manier om mijn mede burger te helpen. Iets waar veel automobilisten die getuige waren van deze kleine kettingbotsing wat van kunnen leren, want die zijn gewoon doorgereden zonder hulp te bieden.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Red op 19 november 2009, 17:11:32
Ik neem aan dat de fliters rechtmatig op je auto gemonteerd zitten, dan hoef je, je daar geen zorgen om te maken. Moet even uitzoeken hoe oranje fliters zijn geregeld, maar mocht je wel een bon krijgen, zou ik me beroepen op overmacht, grote kans dat je dat wint.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: sylvester1986 op 19 november 2009, 17:44:30
1.Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Het voeren van Amber verlichting heeft toch hier mee te maken en in dit geval kan hij toch optie A gebruiken?
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Roy009147 op 19 november 2009, 19:03:57
Even terugkomend voor de amber verlichting op servicebussen, pechhulpverleners e.d.

Volgens de nieuwe richtlijnen voor het gebruik van amber verlichting  (boekje RWS) is het gebruik van zwaailichten e.d. op de vluchtstrook niet langer gewenst.
Voertuig op de vluchtstrook dient alternerende verlichting te voeren. D.w.z. alarmlichten van het voertuig afgewisseld met extra richtingaanwijzers in lichtbalk (of Mickey Mouse oortjes zoals wegenwacht dit op voertuigen heeft) of een actieraamwerk met rood/witte chevrons en alternerende oranje lampen.
Gebruik van zwaailichten e.d. is alleen nog wenselijk wanneer het zicht beperkt is (slecht weer, onoverzichtelijke situatie)

Daarnaast is het volgens mij ook niet voor iedere pechhulpverlener of service-bus toegestaan om reparatiewerkzaamheden uit te voeren langs de snelweg. Met moet dan in ieder geval op z'n minst in het bezit zijn van het certificaat "Eerste veiligheidsmaatregen bij incidenten". Indien voertuig niet binnen afzienbare tijd rijdend/rollend gemaakt kan worden wordt CMI/CMV opgestart en zal voertuig weggehaald worden door berger.

Dames/heren weginspecteurs, corrigeer/of vul aan indien nodig.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: MarcoIF op 20 november 2009, 15:39:23
Ik heb in mijn personenauto ook een 4 LED flitsers gemonteerd van slsl.nl

Dit heb ik om 2 redenen,
A: dat ik ze aan kan zetten als ik achterop een file beland en ik in mijn spiegels zie dat het verkeer wat achter mij aansluit op de file in mijn ogen erg hard aan kont rijden (hoe vaak gebeurt het niet dat anderen niet in de gaten hebben dàt ze stilstaand verkeer naderen..?

B: om in gevaarlijke omstandigheden (ongeval of pech aan eigen voertuig op snelweg) aan te geven dat ik stil sta.

Het zal best niet mogen om het in een brave burger auto te hebben maar als ik mijn eigen veiligheid ermee in iets beter daglicht kan zetten doe ik ze aan.
Het is me 1 keer gebeurt dat 2 agenten me erom vroegen wat het was en heb ik gewoon gezegd dat het amber kleurige LED flitser zijn.
Ze stonden toen uit en er werd verder niet meer naar gevraagd waarom ik ze heb.

Om op punt A even terug te komen,
In zo'n situatie ben ik een keer beland.
Ik stond volledig stil in een file op een uitvoegstrook en er kwam een slaapkopje met 120 aankachelen.
Ik zag hem godzijdank aankomen waardoor ik meteen een uitwijk richting vluchtstrook kon maken nog en slaapkopje kon gelukkig
terug de rijksweg op..knipperlichten stonden aan en werd totaal niet gezien..
Daarom heeft deze jongen flisters achterop om de slapende automobilisten onder ons wel wakker te schudden.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: MarcoIF op 20 november 2009, 15:44:05
Nog in de oude situatie.
Nu zitten ze alle vier 2 om 2 bovenin,

Flitsertest (http://www.youtube.com/watch?v=yVkGWlvVXoM#normal)

Het lijkt niet fel maar de camera vertekend het zodat het niet fel lijkt.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: sylvester1986 op 20 november 2009, 17:26:21
Als ik eerlijk ben, dan vind ik het montagewerk niet mooi en vraag ik mij verder af waarom je 4 units hebt en niet 2, wat in mijn ogen ook goed genoeg is.
Verder ben ik geen tegenstander van amber signalering in de auto, als iemand het maar niet overbodig gebruikt.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: SRich op 20 november 2009, 19:32:52
Nog in de oude situatie.
Nu zitten ze alle vier 2 om 2 bovenin,

Flitsertest (http://www.youtube.com/watch?v=yVkGWlvVXoM#normal)

Het lijkt niet fel maar de camera vertekend het zodat het niet fel lijkt.

ik zou die 2 onder om draaien om een flitseffect te krijgen nu lijkt het op een noodknipperlicht
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: MarcoIF op 20 november 2009, 20:39:43
Dit is de oude situatie hè.
Alle LED zitten nu boven alleen nog geen foto/film van
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Rolf Pieters op 20 november 2009, 22:07:56
Grapig om te zien dat mensen altijd 'rationele' redenen aanvoeren om de aanschaf, inbouw en zonodig het gebruik van signalering in privevoertuigen te rechtvaardigen.
De belangrijkste reden wordt meestal niet genoemd, en dat is dat men het gewoon LEUK vindt.

Marco voert redenen aan die voor iedere automobilist zou kunnen gelden.
Als de wetgever het met hem eens zou zijn, dan zou ieder voertuig wel standaard met dergelijke signalering zijn uitgevoerd.
Wat is er bij filevoerming mis met 'knipperen' met je remlichten? Heeft denk ik net zoveel attentiewaarde, toch?
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: CMKmaat op 21 november 2009, 00:19:42
Tsja ... sommige auto's uit het wat duurdere segment laten de remlichten ook extra opvallend knipperren als de auto "detecteerd" dat een noodstop wordt uitgevoerd. Eventueel met de alarmlichten er automatisch bij.
Als de rem ingetrapt blijft, blijft de "extra" verlichting actief.
Bij normaal remmen krijg je ook normale remlichten.

Vindt ik ook wel een uitkomst.
Titel: Re: Optische Signalering als "tuning"
Bericht door: Brandpreventist op 21 november 2009, 09:41:53
Ik heb in mijn personenauto ook een 4 LED flitsers gemonteerd van slsl.nl

Dit heb ik om 2 redenen,
A: dat ik ze aan kan zetten als ik achterop een file beland en ik in mijn spiegels zie dat het verkeer wat achter mij aansluit op de file in mijn ogen erg hard aan kont rijden (hoe vaak gebeurt het niet dat anderen niet in de gaten hebben dàt ze stilstaand verkeer naderen..?

B: om in gevaarlijke omstandigheden (ongeval of pech aan eigen voertuig op snelweg) aan te geven dat ik stil sta.

Het zal best niet mogen om het in een brave burger auto te hebben maar als ik mijn eigen veiligheid ermee in iets beter daglicht kan zetten doe ik ze aan.
Het is me 1 keer gebeurt dat 2 agenten me erom vroegen wat het was en heb ik gewoon gezegd dat het amber kleurige LED flitser zijn.
Ze stonden toen uit en er werd verder niet meer naar gevraagd waarom ik ze heb.

Om op punt A even terug te komen,
In zo'n situatie ben ik een keer beland.
Ik stond volledig stil in een file op een uitvoegstrook en er kwam een slaapkopje met 120 aankachelen.
Ik zag hem godzijdank aankomen waardoor ik meteen een uitwijk richting vluchtstrook kon maken nog en slaapkopje kon gelukkig
terug de rijksweg op..knipperlichten stonden aan en werd totaal niet gezien..
Daarom heeft deze jongen flisters achterop om de slapende automobilisten onder ons wel wakker te schudden.


Misschien relevant als je zuinig bent op je auto... http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34238.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34238.0.html)

Als een vrachtauto al over het hoofd gezien wordt..........