Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Maarten op 26 november 2009, 17:08:11
-
Zoals bekend is het gros van het materieel dat 'deelneemt' aan de Kustwacht eigendom van diverse ministeries (of rijksdiensten, welke vallen onder die ministeries).
Zoals:
Rijkswaterstaat (VenW)
Algemene Inspectiedienst (LNV)
Douane (Fin)
enz.
Nou was ik getriggerd door deze opmerking:
hij gaat op termijn wel ge-restyled worden.
Zoals de kleuren van de Barend Biesheuvel. Zie http://visserijscheveningen.punt.nl/upload/Barend_Biesheuvel_3.jpg (http://visserijscheveningen.punt.nl/upload/Barend_Biesheuvel_3.jpg)
Zo zullen op termijn alle kuwa vaartuigen eruit gaan zien.
Betekent dat ook dat in de toekomst (een deel van) het materieel van de Kustwacht zelf gaat worden?
En dat deze vaartuigen dan ook 'multidisciplinair' inzetbaar zijn?
(dus de Zeearend en de Visarend niet alleen voor Douane en de B.Biesheuvel niet alleen voor AID, om wat voorbeelden te noemen)
En hoe zit dat bijvoorbeeld met de twee Dornier 228 vliegtuigen? Zijn die al van de Kustwacht zelf?
-
Betekent dat ook dat in de toekomst (een deel van) het materieel van de Kustwacht zelf gaat worden?
Nee. Veel/Alle vaartuigen zullen worden onder gebracht in de Rijksrederij die ze
beschikbaar stelt aan de Kustwacht.
En dat deze vaartuigen dan ook 'multidisciplinair' inzetbaar zijn?
(dus de Zeearend en de Visarend niet alleen voor Douane en de B.Biesheuvel niet alleen voor AID, om wat voorbeelden te noemen)
Dat klopt. Het idee is om de schepen in Kustwacht kleuren te schilderen en dan
de verschillende diensten er gelijktijdig gebruik van te laten maken. Zo zal een
vissersschip niet drie keer gecontroleerd worden door één dienst, maar één keer
door drie diensten.
Overigens zullen een aantal diensten (o.a. politie) altijd eigen vaartuigen houden.
En hoe zit dat bijvoorbeeld met de twee Dornier 228 vliegtuigen? Zijn die al van de Kustwacht zelf?
Geen flauw idee.
-
En hoe zit dat bijvoorbeeld met de twee Dornier 228 vliegtuigen? Zijn die al van de Kustwacht zelf?
De twee Kustwachtvliegtuigen worden door het ministerie van Defensie (Koninklijke Luchtmacht) beheerd. Het onderhoud wordt gedaan door Jet Support. De vliegers zijn van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht en de waarnemers zijn van de diverse ministeries. Deze vliegtuigen, van het type Dornier 228-212, bv. PH-CGN en PH-CGC, zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- en videoapparatuur.
http://www.kustwacht.nl/nl/vliegend.html (http://www.kustwacht.nl/nl/vliegend.html)
-
De twee Kustwachtvliegtuigen worden door het ministerie van Defensie (Koninklijke Luchtmacht) beheerd. Het onderhoud wordt gedaan door Jet Support. De vliegers zijn van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht en de waarnemers zijn van de diverse ministeries. Deze vliegtuigen, van het type Dornier 228-212, bv. PH-CGN en PH-CGC, zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- en videoapparatuur.
http://www.kustwacht.nl/nl/vliegend.html (http://www.kustwacht.nl/nl/vliegend.html)
Maar dat zegt nog niet wie de eigenaar is van de kisten ;)
De gehele kustwachtorganisatie wordt overigens beheerd door defensie:
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is het coördinerend ministerie en het ministerie van Defensie is de beheerder van de Kustwacht. De dagelijkse operationele leiding berust bij de Directeur Kustwacht. De Raad voor de Kustwacht is verantwoordelijk voor de Kustwacht. In de Raad voor de Kustwacht zijn de deelnemende ministeries op directeur-generaal niveau vertegenwoordigd.
-
Registratie PH-CGC
Registratienummer 7144
Naam Houder Commandant der Luchtstrijdkrachten
Adres Luchtmachtplein 1
Postcode 4822 ZB
Woonplaats BREDA
Type Luchtvaartuig Dornier 228-212
Type Motoren 2 TPE331-10GT
Serienummer 8183
Bouwjaar 1990
MTOM 6400
Luchtwaardigheids categorie code CS-23C
Bewijs van inschrijving geldig tot
Bewijs van luchtwaardigheid geldig tot 01-01-2010
Rol Houder Holder
Categorie luchtvaartuig Prop-driven (Turbine)
Registratie PH-CGN
Registratienummer 7126
Naam Houder Commandant der Luchtstrijdkrachten
Adres Luchtmachtplein 1
Postcode 4822 ZB
Woonplaats BREDA
Type Luchtvaartuig Dornier 228-212
Type Motoren 2 TPE331-10GT
Serienummer 8181
Bouwjaar 1990
MTOM 6400
Luchtwaardigheids categorie code CS-23C
Bewijs van inschrijving geldig tot
Bewijs van luchtwaardigheid geldig tot 21-11-2009
Rol Houder Holder
Categorie luchtvaartuig Prop-driven (Turbine)
-
Maar dat zegt nog niet wie de eigenaar is van de kisten ;)
Als student Integrale Veiligheidskunde zou je toch moeten weten hoe je aan deze
informatie kan komen ;-)
Bel eens met de Kustwacht of één van de ministeries. Goede kans dat je gewoon
antwoord krijgt.
-
Als student Integrale Veiligheidskunde zou je toch moeten weten hoe je aan deze
informatie kan komen ;-)
Bel eens met de Kustwacht of één van de ministeries. Goede kans dat je gewoon
antwoord krijgt.
Er zijn vele wegen Ko ;)
Je kan je vraag natuurlijk altijd stellen aan de betreffende dienst of een ministerie, maar dan zou de inhoud van het forum wel beperkt worden op den duur.
Ik verwacht over dit onderwerp eigenlijk wel een artikeltje van jouw in Incident ;D :P
-
Er zijn vele wegen Ko ;)
Je kan je vraag natuurlijk altijd stellen aan de betreffende dienst of een ministerie, maar dan zou de inhoud van het forum wel beperkt worden op den duur.
Mijn achterliggende gedachte is dat ik al eens een student (ander vakgroep)
heb zien struikelen omdat ze alles klakkeloos van internet overnam. Ze werd
uit de opleiding gegooid. En dat gun ik niemand.
Ik verwacht over dit onderwerp eigenlijk wel een artikeltje van jouw in Incident ;D :P
Dit forum is onderdeel van mijn informatievoorziening maar ik laat met niet
sturen door individuele forumleden, zelfs niet als ze Maarten heten ;-) ;-)
Het had er overigens bijna in gestaan maar viel te ver buiten het onderwerp
van het Waterrand-artikel :-( Wat de toekomst brengt weet ik ook niet.
[gedachtenspinsel]
Misschien volgend jaar eens een artikel over de studie Integrale Veiligheidskunde.
Wat is het voor een studie en wat kan je als je klaar bent?
Jij en Niels! als lijdend, pardon, leidend onderwerp?
Dat regelen we dan wel via PM.
[/gedachtenspinsel]
-
Registratie PH-CGN
Registratienummer 7126
Naam Houder Commandant der Luchtstrijdkrachten
Adres Luchtmachtplein 1
Postcode 4822 ZB
Woonplaats BREDA
Type Luchtvaartuig Dornier 228-212
Type Motoren 2 TPE331-10GT
Serienummer 8181
Bouwjaar 1990
MTOM 6400
Luchtwaardigheids categorie code CS-23C
Bewijs van inschrijving geldig tot
Bewijs van luchtwaardigheid geldig tot 21-11-2009
Rol Houder Holder
Categorie luchtvaartuig Prop-driven (Turbine)
Heeft niets met dit topic te maken, is echter wel opmerkelijk te noemen.... ::)
-
Hoe recent is die data?
-
Hoe recent is die data?
Uirteraard heb ik het zelf ook even opgezocht. Ik neem aan dat de site up to date is... :)
-
Hierop voortbordurend...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006895/tekst_bevat_kustwacht/geldigheidsdatum_03-12-2009 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0006895/tekst_bevat_kustwacht/geldigheidsdatum_03-12-2009)
Artikel 4
De SAR-dienst beschikt voor de uitvoering van de in artikel 3 genoemde taak te allen tijde over:
a. een gecombineerd aëronautisch en maritiem reddingscoördinatiecentrum (JRCC),
b. vliegende reddingseenheden, bestaande uit een vliegtuig van Rijkswaterstaat dienst Noordzee en een of meer helikopters van de Koninklijke Marine, en
c. reddingboten.
(...)
Artikel 7
De ministers van Verkeer en Waterstaat en van Defensie stellen vliegende reddingseenheden beschikbaar.
Kennelijk is daarin e.e.a. gewijzigd.
Sowieso betreft het nu natuurlijk twee toestellen in plaats van één.
In de organogram van de Luchtmacht zijn de kustwachtvliegtuigen ovrigens ook terug te vinden:
http://www.defensie.nl/luchtmacht/organisatie_luchtmacht/organigram/ (http://www.defensie.nl/luchtmacht/organisatie_luchtmacht/organigram/)
Het Kustwachtcentrum in Den Helder heeft de beschikking over 2 Dornier-228 vliegtuigen. De beide toestellen zijn organisatorisch bij de Koninklijke Luchtmacht ondergebracht. De bemanningen in de cockpit zijn vliegers van de luchtmacht en de marine.
De beide toestellen zijn gestationeerd op Schiphol Oost en zijn 24/7 paraat. Deze kustwachtvliegtuigen worden intensief ingezet voor een breed scala aan kustwachttaken. Het vliegtuig is uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- én video- apparatuur. Het kan vanuit de lucht waterverontreinigingen (olie/chemicaliën) opsporen en identificeren.
Naast de surveillances voor milieutoezicht wordt het vliegtuig ook gebruikt voor visserijcontroles, grensbewaking, toezicht op verkeerscheidingsstelsels en vaargedrag van schepen. Verder vervult het een belangrijke zoekfunctie bij SAR-acties.
-
En hier dan het antwoord op de vraag die ons allen wakker heeft gehouden ::) ;D
(daarna zal ik er over ophouden)
De Dorniers type 228 zijn door de firma RUAG in Zuid-Duitsland gemodificeerd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het zijn twee bestaande vliegtuigen uit 1991, die van binnen geheel zijn gestript en in circa 18 maanden tijd zijn uitgerust voor de Kustwachttaken. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt de toestellen na oplevering in eigendom over aan Defensie, die operator wordt van de Dorniers.
(...)
Waarom heeft Verkeer en Waterstaat de toestellen gekocht en niet Defensie?
Michiel: ‘Tijdens de Europese aanbesteding, zo rond 2000, was Defensie nog niet in beeld. Het KLPD leverde toen de piloten. Pas later werd de nieuwe organisatie van de Kustwacht duidelijk. Vanaf de start van de bouw in 2006 begeleiden alle betrokken disciplines –- waaronder vliegers van de Marine – de bouw van de toestellen, in een projectteam onder leiding van Huib Konings van RWS. Huib heeft als ‘liaison dienstverlening’ goede banden met de Kustwacht. Het projectteam overlegt maandelijks in Zuid-Duitsland. Ook wordt gekeken naar de lay-out van de cockpit en of achterin de consoles met missieapparatuur ergonomisch goed in elkaar zitten. In elk vliegtuig zijn twee consoles voor de waarnemers van RWS Noordzee, Douane, AID, KLPD en Marechaussee. Het projectteam blijft in functie tot de oplevering. Na de oplevering voert RWS Noordzee samen met een testvlieger van Defensie acceptatietesten en -vluchten uit. RWS en Defensie stellen het testprogramma hiervoor gezamenlijk op.’
Bron: Kustwacht op Koers, nr. 5 2007
-
Registratie PH-CGN
...
Bewijs van luchtwaardigheid geldig tot 21-11-2009
Voor de lezer van dit topic die zich zorgen maakt over de registratie:
De registratie van de PH-CGN is verlengd tot 21-11- 2010... Gelukkig maar :)
Bron: http://www.newfoundland.nl/luchtvaartregister/user/nl/luchtvaartuig.php?registratie=PH-CGN (http://www.newfoundland.nl/luchtvaartregister/user/nl/luchtvaartuig.php?registratie=PH-CGN)
-
De Visarend is inmiddels ook in Kustwacht kleuren getjet:
http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html (http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html)
Beter dan dat vreselijke douane groen.. ;)
-
De Visarend is inmiddels ook in Kustwacht kleuren getjet:
http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html (http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html)
Beter dan dat vreselijke douane groen.. ;)
Ziet er strak uit!
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kustwacht.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FVisarend%2520nieuwe%2520kleuren3a.%2520Foto%2520Zeearend.jpg&hash=f29823ba5debda0dbc91f826cb711cfb)
foto: bemanning Zeearend
Kustwachtvaartuig Visarend in de nieuwe kleuren.
11 december 2009
Vandaag is het Kustwachtvaartuig Visarend teruggekeerd in Den Helder nadat het een dokbeurt had ondergaan op de werf in Gorinchem. Daar is tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt het schip over te schilderen in de officiële Nederlandse Kustwachtkleuren. Deze zijn blauwe romp met een witte opbouw. Op de romp aan beide zijden het Kustwacht logo met de oranje, witte en blauwe banen en het woord KUSTWACHT in witte letters. Deze kleurencombinatie was al van toepassing op het visserij-inspectie vaartuig Barend Biesheuvel.
Bij de in dienst stelling van de Rijksrederij hebben de ministeries van Financiën, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Verkeer en Waterstaat al hun schepen daar bij ondergebracht. Vanuit de Rijksrederij zijn 4 schepen permanent aan de Kustwacht toegewezen, t.w. de voormalige Douane vaartuigen Visarend en Zeearend, het visserij-inspectie vaartuig Barend Biesheuvel en, zodra beschikbaar, de opvolger van de sleepboot Waker. Deze schepen worden, m.u.v. de Barend Biesheuvekl, allen tijdens hun eerstvolgende dokbeurt volgens bovengenoemd kleurenschema uitgevoerd.
Kustwachtvaartuig Visarend is de eerste die in het nieuwe kleurenschema gaat varen. In Den Helder worden nog een aantal werkzaamheden uitgevoerd, waarna op dinsdag 17 december het schip weer officieel in dienst komt
bron: bovenstaande link
Vraag voor de kenners:
Wordt de RIB (die gewoonlijk op de bok ligt) ook uitgevoerd met de tekst 'Kustwacht' en evt een streepje hier of daar?
-
Hier nog een mooie tekening van de Visarend! ;D
http://home.orange.nl/wlm/vaartuigen/Visarend/Visarend-open.htm (http://home.orange.nl/wlm/vaartuigen/Visarend/Visarend-open.htm)
;D
-
Gisteren op Schiphol een soort van fly-by gezien van twee kisten waaronder de Dornier CGC van de Kustwacht.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg99.imageshack.us%2Fimg99%2F8789%2Fcgcbeol.jpg&hash=7a56c7cca8dc0b83bc30feceb55e7f43)
-
Gisteren op Schiphol een soort van fly-by gezien van twee kisten waaronder de Dornier CGC van de Kustwacht.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg99.imageshack.us%2Fimg99%2F8789%2Fcgcbeol.jpg&hash=7a56c7cca8dc0b83bc30feceb55e7f43)
Zag ze inderdaad overgaan. Alleen op het moment dat ik ze zag overgaan zat er minder ruimte tussen dat jij nu gefotografeerd hebt. Alleen die wit/ blauwe stond zoals ik met herinner een G op de vleugel en geen PH.
RR (zal niet mijn eerste VOS melding zijn van een Kustwacht vliegtuig)
-
De voorste kist was de G-BEOL. Stond recent nog op Rotterdam volgens mij.. Het zou wel eens kunnen dat de achterkant van de voorste kist min of meer geopend was. Is op de vergroting ook niet goed te zien. Maar dat zou dus kunnen betekenen dat er wellicht foto/video-opnamen gemaakt werden. Maar nu speculeer ik heel erg...
-
Vraag voor de kenners:
Wordt de RIB (die gewoonlijk op de bok ligt) ook uitgevoerd met de tekst 'Kustwacht' en evt een streepje hier of daar?
De Rhib zal blijven zoals zij is. Hier staat aan beide zijden douane achterop. Misschien krijgen we in de toekomst weer een nieuwe rhib daar ze alweer 4 jaar oud en aan vervanging toe zijn. Of hier dan Kustwacht of weer Douane op komt weten we niet.
gr Ed
-
De Rhib zal blijven zoals zij is. Hier staat aan beide zijden douane achterop. Misschien krijgen we in de toekomst weer een nieuwe rhib daar ze alweer 4 jaar oud en aan vervanging toe zijn. Of hier dan Kustwacht of weer Douane op komt weten we niet.
gr Ed
Bedankt voor de info Ed!
Weet je wellicht ook wanneer de Visarend aan de beurt is voor een revisie? :)
-
Revisie??? van wat, we zijn net op de werf geweest voor het nodige onderhoud. Ergens in het najaar gaan we ff tegen de kant voor wat onderhoud. Hopelijk zal aan het einde van de maand de zeearend weer in de vaart zijn want stilliggen zijn de schepen niet voor gemaakt.
gr Ed
-
Revisie??? van wat, we zijn net op de werf geweest voor het nodige onderhoud. Ergens in het najaar gaan we ff tegen de kant voor wat onderhoud. Hopelijk zal aan het einde van de maand de zeearend weer in de vaart zijn want stilliggen zijn de schepen niet voor gemaakt.
gr Ed
Revisie is wellicht niet het goede woord ;) Daarnaast had ik het over het verkeerde schip...
Wat ik bedoel: is in navolging van de Visarend nu ook de Zeearend in de nieuwe kleuren gestoken?
Als ik je reactie goed begrijp ondergaat de Zeearend nu een dokbeurt, dus ik ben heel benieuwd :)
-
Maarten,
ja klopt, de zeearend is inmiddels ook weer in de nieuwe kleuren getjet. enkele weken geleden hebben ze een proefvaart gemaakt en bleken er wat problemen te zijn met de koppelingen.
Moemnteel worden de koppelingen gereviseerd en eerdaags zal de eerste proefvaart op de agenda staan.......
-
Maarten,
ja klopt, de zeearend is inmiddels ook weer in de nieuwe kleuren getjet. enkele weken geleden hebben ze een proefvaart gemaakt en bleken er wat problemen te zijn met de koppelingen.
Moemnteel worden de koppelingen gereviseerd en eerdaags zal de eerste proefvaart op de agenda staan.......
Thanks :)
Dan kan ik binnenkort weer op zoek naar foto's van dit mooie vaartuig in nieuwe kleurstelling O0