Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: Shave op 23 december 2009, 01:38:51

Titel: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Shave op 23 december 2009, 01:38:51
Duidelijk filmpje:

cado (http://www.youtube.com/watch?v=czmC-TTYPSY#ws)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Gast op 23 december 2009, 02:34:58
Owwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww, betekenen die bordjes met CaDo erop DAT! Heb het me al tijden afgevraagd rijdend over de A7. Duidelijk filmpje!!  :) :)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: NF op 23 december 2009, 14:07:35
Wanneer worden deze camaliteitendoorsteken gebruikt? 'Calamiteit' is een nogal breed begrip namelijk... waar moet ik aan denken? elke wegafsluiting na een ongeval? of alleen langdurige wegversperringen? En is het puur een vluchtroute of wordt dit ook als omleidingroute gebruikt?
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: zomervlinder op 23 december 2009, 14:10:47
ik ga ervan uit dat brandweer/ambulance/politie dit niet gebruiken? het lijkt namelijk vrij lang te duren met alle handelingen die plaats vinden
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Shave op 23 december 2009, 15:00:03
Wanneer worden deze camaliteitendoorsteken gebruikt? 'Calamiteit' is een nogal breed begrip namelijk... waar moet ik aan denken? elke wegafsluiting na een ongeval? of alleen langdurige wegversperringen? En is het puur een vluchtroute of wordt dit ook als omleidingroute gebruikt?

Zoals de naam al aangeeft bij een calamiteit.

Hier, ring A2 Den Bosch, zijn ze aangebracht voor de hulpdiensten. Zowel in noordelijke- als zuidelijke richting hebben je 2 x 2 rijbanen welke gescheiden zijn middels vangrail.

Mocht er zich op de middelste twee een ongeval voordoen dan kun je daar vanuit de buitenring niet bijkomen. Door een Cado te openen kun je vanaf de buitenring naar de binnenring.

Ter hoogte van een Cado is een beperkte opstelplaats waar brandweer bijvoorbeeld kan stoppen, je staat dan niet op de rijbaan als het goed is.

Ik zal eens zoeken of ik het met wat plaatjes meer kan verduidelijken.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Lt. Col. Me op 27 december 2009, 21:26:30
ik ga ervan uit dat brandweer/ambulance/politie dit niet gebruiken? het lijkt namelijk vrij lang te duren met alle handelingen die plaats vinden
Iemand van RWS heeft dat ding binnen 5 minuten open. Bij dit filmpje hebben ze twee rijstroken (één aan elke zijde van de geleiderail) afgesloten met een volledige rijstrookafzetting en worden er blijkbaar wat werkzaamheden uitgevoerd in de CADO. Daardoor zijn er vele voertuigen en personen aanwezig. Bij incidenten is de kans groot dat er vanwege het ongeval zelf al rijstroken afgesloten zijn, misschien zelfs wel de hele weg. Dan heb je dus al die extra poppetjes en auto's niet nodig: iemand van Rijkswaterstaat heeft dan die CADO binnen vijf minuten open en gebruiksklaar.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Michel D. op 31 december 2009, 19:25:23
Op de A6 tussen Almere en Lelystad (oa vanuit de richting Almere net na Hajé) ligt gewoon een lap asfalt door de brede middemberm als Cado :) Werkt uitstekend, anders moeten wij helemaal naar de volgende af- en opritten rijden en daar keren....
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: mfrankena op 1 januari 2010, 15:34:24
Op de A6 tussen Almere en Lelystad (oa vanuit de richting Almere net na Hajé) ligt gewoon een lap asfalt door de brede middemberm als Cado :) Werkt uitstekend, anders moeten wij helemaal naar de volgende af- en opritten rijden en daar keren....

ja, zo goed dat ze er barriers neer gezet hebben  ;D
Die cado's worden over het algemeen genomen bediend door de VMC's ;-)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Lt. Col. Me op 1 januari 2010, 20:27:07
CADO's bediend door de centrale? Daar zou ik graag een voorbeeld van zien; alle CADO's die ik ken moeten handmatig opengemaakt worden. Vaak nog met groot materieel ook, want ik ken ze vooral als permanente geleiderail of barrier met een geasfalteerde onderlaag. De CADO's zoals in het filmpje zijn volgens mij een soort nieuwe generatie, die zonder kraan en een bak gereedschap opengemaakt kunnen worden. In de Randweg Eindhoven zit een vergelijkbaar soort, maar die hebben volgens mij ook nog een soort verticale steun (kan de foto niet zo snel vinden).
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Shave op 2 januari 2010, 00:38:36
Geldt er overigens nog een eis aan de sterkte van de constructie? Die CADO's zijn namelijk (in mijn beleving) van andere sterkte dan een "normale" vangrail?
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Lt. Col. Me op 2 januari 2010, 11:52:19
Er zijn eisen aan de geleiderail die volgens mij onverkort ook voor de CADO's gelden; heb het voorschrift hier echter niet bij de hand dus zou het komende week moeten controleren, of Martin moet het wel paraat hebben ;)

Op zich is het ook wel logisch, want die CADO's hebben net zoveel kans dat er een voertuig tegen aan rijdt als een geleiderail op het stuk 50 meter ervoor of erna. Ik vermoed dat er daarom ook nog vele CADO's zijn waarbij alleen de middenberm is geasfalteerd en er "gewoon" geleiderail of barrier aanwezig is. Wellicht dat de nieuwe types makkelijker te openen zijn en ook aan de eisen voldoen.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: mfrankena op 3 januari 2010, 12:02:28
CADO's bediend door de centrale? Daar zou ik graag een voorbeeld van zien; alle CADO's die ik ken moeten handmatig opengemaakt worden. Vaak nog met groot materieel ook, want ik ken ze vooral als permanente geleiderail of barrier met een geasfalteerde onderlaag. De CADO's zoals in het filmpje zijn volgens mij een soort nieuwe generatie, die zonder kraan en een bak gereedschap opengemaakt kunnen worden. In de Randweg Eindhoven zit een vergelijkbaar soort, maar die hebben volgens mij ook nog een soort verticale steun (kan de foto niet zo snel vinden).
oh? nee hoor bij ons zijn zover ik weet alle cado's vanuit de vmc te openen. voorbeeld is de beneluxtunnel, bij de c-buis (cala-buis) zitten cado's die (als de c-buis dicht is) wij met een telefoontje kunnen laten openen via de vmc. ;-)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Lt. Col. Me op 3 januari 2010, 12:53:32
Martin, dank. Dat wist ik nog niet!
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: petre op 4 januari 2010, 23:37:17
Ze zijn er ook automatisch, zie deze film van een fabrikant: http://www.jansen-venneboer.com/index.php?id=63 (http://www.jansen-venneboer.com/index.php?id=63) Die ook middenberm-doorstekers heeft: http://www.jansen-venneboer.com/index.php?id=68 (http://www.jansen-venneboer.com/index.php?id=68)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: denkweb op 8 januari 2010, 15:49:49
Het blijkt oa rondom Eindhoven (en straks ook in Utrecht) bijna onmogelijk om snel bij een incident te komen als je eenmaal op de verkeerde baan blijkt te zitten; je moet dan eerst een heel eind centrumring rond.
Iemand daar al ervaring mee?
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Shave op 12 januari 2010, 23:03:22
Nog geen ervaring, maar ik vermoed dat de A2 ter hoogte van Den Bosch [vanaf Kerkdriel tot Vught] hetzelfde probleem gaat geven.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Brandpreventist op 12 januari 2010, 23:04:30
Is daar pro-actief / preperatief niet van te voren naar gekeken?  ???
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Shave op 12 januari 2010, 23:14:14
Is daar pro-actief / preperatief niet van te voren naar gekeken?  ???

Ja zeker wel, zie mijn onderstaande antwoord ;)

Zoals de naam al aangeeft bij een calamiteit.

Hier, ring A2 Den Bosch, zijn ze aangebracht voor de hulpdiensten. Zowel in noordelijke- als zuidelijke richting hebben je 2 x 2 rijbanen welke gescheiden zijn middels vangrail.

Mocht er zich op de middelste twee een ongeval voordoen dan kun je daar vanuit de buitenring niet bijkomen. Door een Cado te openen kun je vanaf de buitenring naar de binnenring.

Ter hoogte van een Cado is een beperkte opstelplaats waar brandweer bijvoorbeeld kan stoppen, je staat dan niet op de rijbaan als het goed is.

Ik zal eens zoeken of ik het met wat plaatjes meer kan verduidelijken.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: denkweb op 14 januari 2010, 19:20:12
Tja, maar een bergingsvoertuig op weg naar een IM mag gewoon 32km omrijden voor hij terug kan want de CADO gaat alleen gebruikt worden bij CAlamiteiten... niet voor incidenten.

Op veel wegen zijn andersoortige doorsteken als tunnels, wildhekken en verharde middenbermlussen, deze kunnen de aanrijdtijd bij INCIDENTEN verkorten, waardoor files worden verkort. Helaas worden deze steeds minder vaak toegankelijk gemaakt voor vrachtwagens, hogere voertuigen, motorfietsen of niet-terrein-wagens. Ik vraag me wel eens af of daar bij de ontwikkeling van een weg wel bij wordt stilgestaan.

De ring bij Eindhoven is een fraai voorbeeld, afslag gemist? Rondje centrumring en opnieuw proberen. Het kan voor de hulpverlening toch niet de bedoeling zijn dat er gelijktijdig op drie rijbanen aangestuurd moet gaan worden 'voor het geval dat'..?
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: mfrankena op 21 maart 2010, 23:36:06
Het blijkt oa rondom Eindhoven (en straks ook in Utrecht) bijna onmogelijk om snel bij een incident te komen als je eenmaal op de verkeerde baan blijkt te zitten; je moet dan eerst een heel eind centrumring rond.
Iemand daar al ervaring mee?

toevallig is er pas geleden iemand van WD Eindhoven bij ons wezen kijken hoe onze CADO's werken i.v.m. de situatie in Eindhoven ;-)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Shave op 11 juni 2010, 20:43:47
Er heeft afgelopen week een artikel in het Brabants Dagblad gestaan waarin de hulpdiensten zich ernstige zorgen maken over de bereikbaarheid op de A2.

Tot op heden worden de CADO's zowel op de A2 rondweg bij Den Bosch als bij Eindhoven nog niet gebruikt.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Bully op 25 juli 2010, 20:12:56
Goed filpmje.. weer iets geleerd .. :D
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: denkweb op 15 augustus 2010, 12:26:58
Er heeft afgelopen week een artikel in het Brabants Dagblad gestaan waarin de hulpdiensten zich ernstige zorgen maken over de bereikbaarheid op de A2.

Tot op heden worden de CADO's zowel op de A2 rondweg bij Den Bosch als bij Eindhoven nog niet gebruikt.

Niet alleen de berger valt het dus op blijkbaar....
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: K-Pri op 18 augustus 2010, 11:56:32
Zefde op de A16 terbregseplein-> ridderkerk en v.v. ,

Dat is echt waardeloos als de pechlocatie niet klopt/goed is doorgegeven, je moet echt een onwijs stuk doorrijden...
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Ewald_TrafficS op 8 februari 2012, 11:09:46
Ben benieuwd wie me meer uitleg kan geven over dit bordje wat ik veelvuldig bij eindhoven ring en bij de nieuwe landstunnel in utrecht tegenkom.
Wanneer wordt deze doorsteek gebruikt en hoe pakken ze dit precies aan, welke maatregelen worden uitgevoerd om deze doorsteek te gebruiken.

Ben benieuwd wie me daarop kan beantwoorden
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Bernt op 8 februari 2012, 11:12:46
Brabant Noord word die voor alsnog niet gebruikt ivb. Veiligheid
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: HIT op 8 februari 2012, 11:32:37
Calamiteiten Doorsteek(doorgang, ligt aan het boekje met uitleg dat je leest)

Dit is vaak een gedeelte van de weg dat dusdanig is ingericht dat er op een snelle manier een doorgang naar de naastgelegen weg of rijstrook kan worden gemaakt. Dit kan zijn door simpel een slagboom te opennen (bv A6 thv Hajé Almere), door het verrijden van de middengeleider of vangrail(bv Velsertunnel A9) of zoals op veel plaatsen is dit een plaats met harde ondergrond waar je alleen de vangrail hoeft weg te halen om een doorgang te maken.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Ewald_TrafficS op 8 februari 2012, 11:38:45
Calamiteiten Doorsteek(doorgang, ligt aan het boekje met uitleg dat je leest)

Dit is vaak een gedeelte van de weg dat dusdanig is ingericht dat er op een snelle manier een doorgang naar de naastgelegen weg of rijstrook kan worden gemaakt. Dit kan zijn door simpel een slagboom te opennen (bv A6 thv Hajé Almere), door het verrijden van de middengeleider of vangrail(bv Velsertunnel A9) of zoals op veel plaatsen is dit een plaats met harde ondergrond waar je alleen de vangrail hoeft weg te halen om een doorgang te maken.
@HIT

Kan nergens iets vinden hierover en was erg nieuwschierig ernaar hoe en wat betreft functie CADO en hoe dat gedaan wordt
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Dion op 8 februari 2012, 12:32:33
Cado Instructie Video (http://www.youtube.com/watch?v=2LdGcny3pbk#noexternalembed)

 ;)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Ewald_TrafficS op 8 februari 2012, 12:34:53
Cado Instructie Video (http://www.youtube.com/watch?v=2LdGcny3pbk#noexternalembed)

 ;)

Dank je wel Dion, dit zocht ik dus en me nu dus duidelijker geworden! ;)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Lt. Col. Me op 8 februari 2012, 14:02:11
In de video is sprake van een specifiek type CADO. Je komt ze in verschillende vormen door heel het land tegen. Soms snel open te maken zoals Randweg Eindhoven, soms ook alleen door de geleiderail te verwijderen (demonteren). Soms bedoeld om daadwerkelijk verkeer naar de contrabaan te leiden, soms alleen bedoeld om een doorsteek te maken voor een hulpverleningsvoertuig (zoals Randweg Eindhoven). Inzet bij incidenten en calamiteiten na overleg in het CoPI.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Ewald_TrafficS op 8 februari 2012, 14:47:24
In de video is sprake van een specifiek type CADO. Je komt ze in verschillende vormen door heel het land tegen. Soms snel open te maken zoals Randweg Eindhoven, soms ook alleen door de geleiderail te verwijderen (demonteren). Soms bedoeld om daadwerkelijk verkeer naar de contrabaan te leiden, soms alleen bedoeld om een doorsteek te maken voor een hulpverleningsvoertuig (zoals Randweg Eindhoven). Inzet bij incidenten en calamiteiten na overleg in het CoPI.

Wordt dan daarbij 1 baan afgekruist indien invoegende verkeer vanuit CADO komt?
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: sylvester1986 op 8 februari 2012, 17:29:13
Kijk eens. O0
Topic Calamiteiten doorsteken  (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=35285.0)
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Ewald_TrafficS op 8 februari 2012, 17:45:26
Ja de situatie in het filmpje toont een met pionen en actiewagens afgezet gedeelte van de weg, dan komt die veegwagen in actie.
Maar als ik het zo doorlees zie ik geen antwoord in me vraag
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Lt. Col. Me op 8 februari 2012, 21:40:27
Wordt dan daarbij 1 baan afgekruist indien invoegende verkeer vanuit CADO komt?
Dat kan, afhankelijk van de situatie en het type CADO. In principe zal sowieso aan weerszijden van de CADO een rijstrook afgesloten moeten worden om de monteurs/weginspecteurs de gelegenheid te geven de CADO veilig te openen of te demonteren. Maar evengoed kan de gehele rijbaan op dat punt al afgesloten zijn als de situatie daar om vraagt.

(...)
Maar als ik het zo doorlees zie ik geen antwoord in me vraag
Was dit een antwoord op je vraag of heb ik een vraag gemist?
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Groenemotormuis op 8 februari 2012, 22:24:43
Bij Utrecht heb je trouwens ook 2 verschillende types. 1 met slagbomen voor de ingang (of uitgang net hoe je rijd) van de Leidse Rijn tunnel, en een rolluik welke in de geluidswal is verwerkt bij Maarssen. Deze laatste loopt over naar de vluchtstrook waar het voertuig kan invoegen.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Maple op 17 februari 2012, 19:21:07
Op de A6 tussen Almere en Lelystad (oa vanuit de richting Almere net na Hajé) ligt gewoon een lap asfalt door de brede middemberm als Cado :) Werkt uitstekend, anders moeten wij helemaal naar de volgende af- en opritten rijden en daar keren....

Dit betreft geen officiële CADO, aangezien deze niet aan de beoogde ontwerpeisen voldoet. Daarnaast ligt deze in de nabijheid van de Knardijk, die voor gevaarlijke situaties kan zorgen omdat het wegverkeer vrij plotseling geconfronteerd kan worden met overstekende voertuigen (van hulpdiensten). Een goede invoegmogelijkheid voor de hulpdienstvoertuigen is daar ook niet aanwezig. 'officieel wordt deze, ook door de hulpdiensten, niet gebruikt.
Titel: Re: Calamiteiten doorsteken op snelwegen
Bericht door: Peter71 op 17 februari 2012, 19:24:17
En op de A1 bij Bussum zit ook een CADO in de geluidsschermen aan de zijde van Bussum.