Hulpverleningsforum
Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Opleidingen / Werving en Selectie => Topic gestart door: Brandpreventist op 26 maart 2010, 17:35:15
-
Geen training / bijscholing is niet meer rijden?? ???
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6391645/__Verplichte_rijles_voor_agenten__.html?sn=binnenland,buitenland (http://www.telegraaf.nl/binnenland/6391645/__Verplichte_rijles_voor_agenten__.html?sn=binnenland,buitenland)
vr 26 mrt 2010, 16:29
Verplichte rijles voor agenten
DEN HAAG - Politieagenten die vaak achter het stuur zitten, moeten een keer in de drie jaar op rijles om hun vaardigheden bij te spijkeren. Over twee jaar moeten alle rijdende agenten een rijvaardigheidstraining hebben gevolgd. Dat hebben de korpsbeheerders afgesproken.
Minister Ernst Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken) ziet daarom nu geen aanleiding om de politie extra rijlessen op te leggen, schreef hij vrijdag aan de Tweede Kamer. Zijn voorganger Guusje ter Horst had aangekondigd dat wel te doen als de korpsen er zelf geen werk van zouden maken.
Vergeleken met de drie voorgaande jaren veroorzaakten politievoertuigen in 2008 minder schade bij andere verkeersdeelnemers. Dat jaar waren er ruim 2300 ongevallen met politieauto's en motoren waarbij derden schade opliepen. Eerder lag dit gemiddeld op ruim 2700 per jaar.
Het aantal gewonden onder burgers door ongevallen met politievoertuigen daalde in 2008 fors: van 147 in voorgaande jaren naar 53. Maar voorlopige cijfers over 2009 laten weer een stijging zien van het aantal schadegevallen. Extra rijles voor agenten kan dus geen kwaad, vindt Hirsch Ballin.
Sinds 2006 bestaat er al een aanvullende rijcursus op een oefencircuit in Lelystad, maar agenten kunnen ook in hun eigen regio beter leren rijden, bijvoorbeeld tijdens surveillances.
-
is oud nieuws de politie acca was twee jaar terug al bezig met afnemen van de zo genaamde rij examens in RR. Reden toen mee op de dienstauto om te kijken waar het beter kon. IN veel van de aanrijding gaat het alleen om de zogenaamde parkeer schade. Naar mijn bescheide mening heeft veel niet te met het denken en doen van de persoon zelf. Dus alleen een rijopleiding zal niet zoveel veranderen, voertuigen voorzien van UDS zal volgens mij wel meer effect hebben. Immers er wordt mee gekeken. Mensen zijn daar dan wel weer gevoelig voor.
-
Hier rijden ze al jaren met UDS, geloof me het heeft misschien in het begin effect. Maar daarna niet meer.
-
ONGELOVELIJK.... vindt je het gek dat het dit jaar weer is toegenomen.... bijna elk korps had een voertuig naar zijn of haar wens... wij reden MB... Die touran is gewoon een zwabberbak... slechte remmen, en nu met die winterbanden.... jeez man...
Maar goed... kom maar op met die rijles... altijd leuk weer een paar dagen cruisen op de baas zijn kosten... 8)
-
Maar goed... kom maar op met die rijles... altijd leuk weer een paar dagen cruisen op de baas zijn kosten... 8)
En de lunch in Lelystad is prima! :D ;)
-
ONGELOVELIJK.... vindt je het gek dat het dit jaar weer is toegenomen.... bijna elk korps had een voertuig naar zijn of haar wens... wij reden MB... Die touran is gewoon een zwabberbak... slechte remmen, en nu met die winterbanden.... jeez man...
Maar goed... kom maar op met die rijles... altijd leuk weer een paar dagen cruisen op de baas zijn kosten... 8)
Tsja ... Moet je jezelf aanpassen aan het voertuig waarin je rijd? Of moet je een voertuig aanpassen aan jouw ...?
Wat ik er mee wil zeggen is dat er erg veel collega's zijn die dingen doen met de auto die eigenlijk gewoonweg niet kunnen .... En dan gaat het inderdaad fout.
Of die dingen nou wel of niet konden met de vorige auto doet dan niet zoveel ter zake, feit is dat je je rijgedrag moet aanpassen aan de auto die je onder je kont hebt .....
Oja, Lelystad ... ;D Altijd leuk :D
-
En de lunch in Lelystad is prima! :D ;)
Die was zeker goed! ;)
-
Die was zeker goed! ;)
En vrijwel nooit oponthoud bij de kassa....heerlijk.
Maar om ff on topic wat toe te voegen: wat Jerommeke zegt! ;D
-
Daar heb je gelijk in. Ben er vorige week even doorheen gelopen, maar ze hebben er aardig "lesmateriaal" staan.
-
Hier rijden ze al jaren met UDS, geloof me het heeft misschien in het begin effect. Maar daarna niet meer.
Dus zit het probleem niet in hte rijden maar in het denken. Volgende stap is betalen van de schade, als blijkt bij een aanrijding dat er grove nalatigheid is.
-
Ik ben het helemaal met jullie eens. Echter, we moeten niet vergeten dat het ook een stukje gereedschap is. Als je gereedschap gebruikt, ook bij goed gebruikt, gaat er wel eens iets kapot, dat hoort ingecalculeerd te worden naar mijn mening. Zolang je in het verkeer deelneemt hoor je als voorrangsvoertuig defensief te rijden en rekening te houden met de fouten van je mede-weggebruikers... echter je kunt niet alle fouten van je mede-weggebruiker uitsluiten. Dan kun je volgens mij beter binnenblijven... desalnietteplus
schades moet je zien te voorkomen zoveel als mogelijk soms ontkom je er niet aan
-
2700 ongevallen op jaarbasis, met ongeveer 15000 voertuigen, die 24/7 op de weg zitten. Ik vind het goed dat men dingen probeert uit te sluiten. Maar als men geld aan rijopleidingen uitgeeft, moet men, mijn inziens, ook geld uitgeven aan het materieel waar we in rijden.
-
Ik vraag mij af of je de kern van het probleem bij de besturende agenten moet zoeken, hoewel die uiteraard altijd verantwoordelijk blijft voor de veiligheid.
Ik merk en hoor veel dat er vaak spoedritten gereden worden maar dat dat gebeurd zonder gebruik van zwaailicht en sirene omdat hiervoor geen toestemming gegeven word door de meldkamer. Hierbij heb je als politiezijnde vrijstelling van het RVV en mag dat dus gewoon.
Het probleem is echter dat veel weggebruikers niet bekend zijn met de vrijstelling voor de politie en denken dat alleen een politievoertuig met herrie verkeersregels mag negeren. Hierdoor word er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. Sterker nog, ik heb zelf al eens een paar keer meegemaakt dat er een "held" tussen zit die lijkt te denken: "Hé die agent zit fout, laat ik hem dat eens lekker merken en hem sarren." De gekste dingen kunnen dan gebeuren, tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot ongelukken geleid bij mij, maar dat heb ik dan vooral aanmijzelf en oplettende bijrijder te danken dan aan de ander.
Mijn vraag is dan of het niet beter zou zijn om het gebruik van zwaailicht en sirene te versoepelen? Het zal niet tot nul ongelukken leiden, maar de rol en rechten van een politievoertuigen in het verkeer zal dan duidelijker te zijn voor de medeweggebruiker, en naar mijn inziens verminderd dan in ieder geval het aantal ongelukken met weggebruikers die onwetend of heldhaftig zijn.
-
Ik vraag mij af of je de kern van het probleem bij de besturende agenten moet zoeken, hoewel die uiteraard altijd verantwoordelijk blijft voor de veiligheid.
Ik merk en hoor veel dat er vaak spoedritten gereden worden maar dat dat gebeurd zonder gebruik van zwaailicht en sirene omdat hiervoor geen toestemming gegeven word door de meldkamer. Hierbij heb je als politiezijnde vrijstelling van het RVV en mag dat dus gewoon.
Het probleem is echter dat veel weggebruikers niet bekend zijn met de vrijstelling voor de politie en denken dat alleen een politievoertuig met herrie verkeersregels mag negeren. Hierdoor word er geen rekening mee gehouden dat ook politievoertuigen zonder herrie wel eens door een rood licht zou kunnen rijden. Sterker nog, ik heb zelf al eens een paar keer meegemaakt dat er een "held" tussen zit die lijkt te denken: "Hé die agent zit fout, laat ik hem dat eens lekker merken en hem sarren." De gekste dingen kunnen dan gebeuren, tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot ongelukken geleid bij mij, maar dat heb ik dan vooral aanmijzelf en oplettende bijrijder te danken dan aan de ander.
Mijn vraag is dan of het niet beter zou zijn om het gebruik van zwaailicht en sirene te versoepelen? Het zal niet tot nul ongelukken leiden, maar de rol en rechten van een politievoertuigen in het verkeer zal dan duidelijker te zijn voor de medeweggebruiker, en naar mijn inziens verminderd dan in ieder geval het aantal ongelukken met weggebruikers die onwetend of heldhaftig zijn.
ik ben dit gedeeltelijk met je eens. Er zijn meer dan genoeg spoedritten waarbij het gebruik van optische en geluidssignalen gewoon absoluut niet wenselijk zijn. Ik noem overvalmeldingen, inbraken heterdaad en zo kan ik nog wel even doorgaan. Doorgaans zijn de boeven ook mensen van vlees en bloed en hebben dus ook oren en gehoor...toeters en bellen zijn al van ver af aan te horen. Nu is wegjagen best leuk. Maar volgens mij is het op heterdaad vangen van die boef nog steeds de kerntaak van de politie. Dat je dan soms zonder O&G door het verkeer gaat terwijl je wel behoorlijk je snelheid verhoogt, daar ontkom je niet aan. Dat diezelfde burger dan wel van je verlangt dat je er snel bent, maar tevens niet wil dat jij overtredingen maakt.... daar blijft een spanningsveld in zitten. Daar ontkom je denk ik niet aan. Het is mijn inziens echt ondoenlijk om elke burger op de hoogte te brengen van het feit dat de politie dit (binnen de perken) mag doen ter uitoefening van haar taak...
Daarbij blijf ik erbij, rijles is een uitstekende zaak, maar daarbij moet je ook voor goed materieel zorgen...het verschil tussen MB C220 en VW Touran is aanzienlijk, en dan heb ik het over mijn eigen regio. Maar dan vallen we weer terug op een eventuele aanbesteding of een topic als ideale politie auto... en daar gaat het hier niet over.... ;D
-
Daarbij blijf ik erbij, rijles is een uitstekende zaak, maar daarbij moet je ook voor goed materieel zorgen...het verschil tussen MB C220 en VW Touran is aanzienlijk, en dan heb ik het over mijn eigen regio. Maar dan vallen we weer terug op een eventuele aanbesteding of een topic als ideale politie auto... en daar gaat het hier niet over.... ;D
Tsja, als agenten al met een Golf/Touran/Transporter etc. niet kunnen rijden ... Zouden ze dat met een auto met meer vermogen wel kunnen? ::)
*de duivel*
-
Ja echt ik moet mijn werk toch kunnen doen. Op het moment kan ik dat dus niet met het gereedschap dat ik heb gekregen van de min. Oke ik heb dan wel een aantal weken rij opleiding gekregen van de baas.
-
Ik begrijp het dus goed als ik verwoord dat ik -een groen stoplicht hebbende- niet de held moet uithangen maar rekening moet houden met een politieauto die zonder OGS met een gang door rood rijdt en voorrang van mij verlangt.
Blij dat ik dat even uitgelegd heb gekregen dat ik daar rekening mee moet houden en met mijn snelheid (stapvoets moet voldoende aangepast zijn) zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.
Maar ik hoop dat de hulpverleningsvoertuigen daar onderling ook wat afspraken over hebben...
Henk
-
Ik begrijp het dus goed als ik verwoord dat ik -een groen stoplicht hebbende- niet de held moet uithangen maar rekening moet houden met een politieauto die zonder OGS met een gang door rood rijdt en voorrang van mij verlangt.
Dat staat volgens mij nergens?
Een politievoertuig zónder OGS mag verkeersregels overtreden, busbaan, vluchtstrook, rood verkeerslicht etc.
Dwz. dat een politieauto (zonder blauw en herrie) het normale verkeer voor bij mag rijden (over bijvoorbeeld een strook voor links/rechtsaf en vervolgens rechtdoor (door rood) mag rijden.
Er staat nergens dat er verlangd word dat jij die politieauto vervolgens voorrang gaat geven. Anders word het wanneer er blauw (en herrie) aan staat.
Het komt voor dat je plotseling een auto hebt die (expres) voor je neus stil gaat staan, en je de doorgang belet.
Dit zelfde wanneer je zonder herrie over de vluchtstrook gaat om te kijken wat er vooraan een file aan de hand is.
-
Ik begrijp het dus goed als ik verwoord dat ik -een groen stoplicht hebbende- niet de held moet uithangen maar rekening moet houden met een politieauto die zonder OGS met een gang door rood rijdt en voorrang van mij verlangt.
Blij dat ik dat even uitgelegd heb gekregen dat ik daar rekening mee moet houden en met mijn snelheid (stapvoets moet voldoende aangepast zijn) zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.
Maar ik hoop dat de hulpverleningsvoertuigen daar onderling ook wat afspraken over hebben...
Henk
Een groen stoplicht ben ik nog niet tegen gekomen :P
Verder kan een agent zoals jerom zeg door rood rijden, maar op de een of andere wijze merk ik dat als ze het doen....
-
Waar gaat dit nu over. Luister jij als weggebruiken moet je niet afvragen mag het wel of niet mag. Als ik met mijn dienstvoertuig het nodig acht voor de dringende uitvoering van mijn taak om door een roodverkeerslicht te rijden mag ik dat. Blijf jij nu maar lekker rijden en ik zorg wel voor jou en mijn veiligheid. Op het Moment dat ik met alles wat mogelijk aan (OGS) komen dan ben jij nij wet verplicht mij voorgang te verlenen. Punt uit. Ik wordt hierzo moe van.
Inbeide gevallen het ik ontheffing van het RVV echter blijft artikel 5,6 ,7 staan van de WVW.
Waarom mag de politie te hard rijden?
Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). De politie mag o.a. legaal op de vluchtstrook rijden, door rood licht rijden en de maximum snelheid overschrijden. Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.
Politievoertuigen die gebruik maken van deze vrijstelling zijn niet verplicht daarbij optische- en geluidssignalen te voeren.
Voorbeeld 1
Surveillanten krijgen een melding dat op de autosnelweg, op de andere rijbaan, een auto rijdt waarvan de bestuurder is doorgereden na een aanrijding. Om dit voertuig te kunnen onderscheppen is het belangrijk dat de politie zo snel mogelijk op die andere rijbaan terecht komt. In deze situatie is het gebruik van optische- en geluidssignalen niet vereist omdat er geen sprake is van een levensbedreigende situatie. Het is echter wel van belang dat de politie zo snel mogelijk naar de andere rijbaan gaat.
Als u slachtoffer zou zijn van een dergelijk incident verwacht u ook dat de politie adequaat reageert. Het is niet altijd zichtbaar onder welke omstandigheden de bestuurder van het surveillancevoertuig gebruik maakt van deze ontheffing. U mag er vanuit gaan dat op een juiste wijze gebruik wordt gemaakt van deze vrijstelling.
Voorbeeld 2
Niet alleen bij incidenten rijdt de politie harder dan is toegestaan. Het KLPD heeft ervoor gekozen om inhalende surveillance toe te passen. Immers, als het politievoertuig de toegestane snelheid rijdt, zou het politietoezicht te weinig opvallen. Door inhalende surveillance heeft de politie overzicht en kan al rijdend beter controleren op bijvoorbeeld technische staat voertuigen, gordelgebruik en snelheidsovertredingen.
Optische- en geluidssignalen
De vrijstelling staat los van het gebruik van optische- en geluidssignalen. Het voeren van optische- en geluidssignalen maken het politievoertuig tot een voorrangsvoertuig en weggebruikers dienen dan dit voertuig, onder alle mstandigheden, vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van optische- en geluidssignalen is het politievoertuig over het algemeen, in opdracht van de meldkamer, onder weg naar een levensbedreigende situatie waarbij elke seconde telt.
misschien is het nu duidelijk in jip en janneke taal
-
En vergeet artikel 19 niet.. toch?
-
laat maar het kwartje is bij jou nog niet gevallen.
-
Waar gaat dit nu over. Luister jij als weggebruiken moet je niet afvragen mag het wel of niet mag. Als ik met mijn dienstvoertuig het nodig acht voor de dringende uitvoering van mijn taak om door een roodverkeerslicht te rijden mag ik dat. Blijf jij nu maar lekker rijden en ik zorg wel voor jou en mijn veiligheid. Op het Moment dat ik met alles wat mogelijk aan (OGS) komen dan ben jij nij wet verplicht mij voorgang te verlenen. Punt uit. Ik wordt hierzo moe van.
Jou expertise op dit gebied geeft me echt weer vertrouwen ???
Als al je collega's dit ook even kunnen toepassen graag.
Ik vind tevens dat er wel erg gezeurd wordt over de vw touran; bij schade zit de fout gewoon tussen het stuur en de pendalen (al dan niet bij de tegenpartij). Een goede chauffeur kan een voertuig op de grens besturen ongeacht het merk en/of type.
-
Jou expertise op dit gebied geeft me echt weer vertrouwen ???
Als al je collega's dit ook even kunnen toepassen graag.
Ik vind tevens dat er wel erg gezeurd wordt over de vw touran; bij schade zit de fout gewoon tussen het stuur en de pendalen (al dan niet bij de tegenpartij). Een goede chauffeur kan een voertuig op de grens besturen ongeacht het merk en/of type.
Helemaal gelijk tosa...alleen die touran is gewoon geen politie auto... een goed chauffeur gaat ook wel eens over zijn grens want alleen op die manier leg je de grens een stukje verder... dat dat niet altijd goed gaat...dat weet ik. Maar als jij de politie een auto geeft waardoor iedereen eerder aan zijn grens zit... zul je zeker vaker krijgen dat collega's er mee proberen toch over die grens te gaan... goed NEE, menselijk... zeker !
Zeuren ? Nee... klagen ? Ja....echt wel... geef mij een golf 6 of een MB c220... en ik rijd, ook voor mezelf stukken prettiger... heeft te maken dat je met die touran niet altijd op het top van het potentieel van de auto hoeft te rijden... en dan kom je wederom bij die grensen waar ik het net over had.
-
laat maar het kwartje is bij jou nog niet gevallen.
Mijn kwartje is al een rijksdaalder. En die ligt er al ff. ;)
-
dinges dat kwartje was niet voor jou bedoeld maar voor henk. Niet goed gegeen met het splitsen van de dicusie.
Even terug naar het andere ik weet dat wij verwend zijn met het voertuig waar ik gebruik mag van maken. Zijnde de c320 van mb. Voor dat ik met dit stuk gereedschap de weg op mocht en ook spoedritten mocht rijden had ik twee rijles achter mijn kiezen en het was zweten. Nu weet ik dat niet alle col zo gelukkig zijn. Het merendeel komt van de opleiding en moet aan het werk. Dus vaak zijn de dingen die zij fout doe gewoon onwetendheid men weet niet beter. Nu is de leiding er achter gekomen dat het anders moet. Zo zijn er insructeurs van deacca langs geweest op de verschillend disom een indruk op te doen. Aan aanlijding van hun bevindingen zal er iets op poten worden gezet. Dus wordt vervolgd.
-
Die Opel (secundaire striping) slipt wel erg mooi 8)
Rijvaardigheidstraining Politie en Ambulance. (http://www.youtube.com/watch?v=Ybc_i149fxQ#)
User:vercoulen1
-
Zo zie je maar weer dat je met een bus (in goede handen) echt niet zoveel onder doet voor een normale surveillance auto...
-
en de bus is nog mooier ook.
-
Zo zie je maar weer dat je met een bus (in goede handen) echt niet zoveel onder doet voor een normale surveillance auto...
Ik zie vooral een slechte chauffeur in de personenauto en een prima chauffeur in het busje, niet heel gek dat hij de personenauto kan bijhouden ;)
-
Ik hoop in ieder geval geen politiewagen op de weg tegen te komen die zo slipt.
-
Ik hoop in ieder geval geen politiewagen op de weg tegen te komen die zo slipt.
Het is een secundair gestiped voertuig, dus ik kan me voorstellen dat hij ook niet bedoeld is om prio-1-ritten te rijden. Misschien kan iemand anders melden of dit wel vaak voorkomt?
-
Als hij niet bedoelt zou zijn voor prio 1 ritten, waarom heeft hij dan wel optische en geluidssignalen?
Dat hij secundaire striping heeft is gewoon om aan te geven dat hij voor ondersteuning gebruikt wordt en daarom kan deze ook prio 1 ritten rijden lijkt me.
-
Als hij niet bedoelt zou zijn voor prio 1 ritten, waarom heeft hij dan wel optische en geluidssignalen?
Dat hij secundaire striping heeft is gewoon om aan te geven dat hij voor ondersteuning gebruikt wordt en daarom kan deze ook prio 1 ritten rijden lijkt me.
Ik geloof dat de striping en OGS voor een groot deel met vrijstelling van BPM en wegenbelasting te maken hebben (weet de Douane daar niet meer over? >:D). In mijn regio rijden geen secundaire voertuigen (op een paar parketbusjes na), dus echt veel zinnigs kan ik er niet over melden. Het is natuurlijk afhankelijk van de functie van zo'n auto, maar ik kan me voorstellen dat ze over het algemeen weinig spoedritten rijden.
-
Het is een secundair gestiped voertuig, dus ik kan me voorstellen dat hij ook niet bedoeld is om prio-1-ritten te rijden. Misschien kan iemand anders melden of dit wel vaak voorkomt?
Of hij wel of niet bedoeld is voor prio 1 ritten heeft niet zoveel met de auto zelf te maken. Hoogstens een iets zwaardere motor en vooral een veel zwaardere kofferbak. Maar dan heb je nog steeds een flinke overstuur. Misschien zelfs wel meer...
Overigens ben ik het er mee eens dat de bestuurder van de Astra niet echt toon geeft van rijkunsten..
-
Ik geloof dat de striping en OGS voor een groot deel met vrijstelling van BPM en wegenbelasting te maken hebben (weet de Douane daar niet meer over? >:D). In mijn regio rijden geen secundaire voertuigen (op een paar parketbusjes na), dus echt veel zinnigs kan ik er niet over melden. Het is natuurlijk afhankelijk van de functie van zo'n auto, maar ik kan me voorstellen dat ze over het algemeen weinig spoedritten rijden.
Heb de wet BPM even door lopenpluizen maar kon het niet tegen komen, echter weet ik wel dat voertuigen die dusdanig ingericht
zijn dat deze enkel door de vrijgestelde hulpdiensten gebruikt kunnen worden (voertuigen die blauw mogen voeren) vrijgesteld zijn
van BPM. Daarnaast kan ik mij ook herinneren dat een VOA brigadier tijdens blik op de weg heeft gezegd dat zij met blauw-blauw
rijden omdat ze er willen zijn op het moment dat de sporen nog vers en intact zijn. Aangezien voertuigen met sec striping naar mijn
weten ook vaak door de heren en dames van de FO word gebruikt mag ik aannemen dat deze toch ook wel op tijd op locatie willen
zijn zodat er geen contaminatie van sporen is.
-
De politie mag door rood (http://www.youtube.com/watch?v=PavtqrC55yM#ws)