Hulpverleningsforum
Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Topic gestart door: DiNozzo op 6 mei 2010, 19:05:15
-
Overigens, er is een nieuwe versie van de Regeling Voertuigen op komst en die verbied blauwe zwaailichten op elke niet HV auto! Ook als deze niet aangesloten zijn!
-
Overigens, er is een nieuwe versie van de Regeling Voertuigen op komst en die verbied blauwe zwaailichten op elke niet HV auto! Ook als deze niet aangesloten zijn!
Heeft u (ja u zit bij de blauwe tak) er een bron bij? Of is het intranet o.e.d.?
Edit:
Of zoals Caprice-9C1 zegt:
Is dit dicht-bij-de-bron-informatie of is dit gegeven ook nog ergens terug te vinden in een publicatie of weblink of iets dergelijks?
-
Uiteraard:
Artikel 5.2.65 en alle andere voertuigen
Toevoeging
Personenauto’s/etc niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
Het is niet meer toegestaan om een blauw zwaailicht op de auto te hebben, zelfs als deze niet is aangesloten. Lijkt mij lastig voor de liefhebbers van bijvoorbeeld oude brandweerauto’s.
Het gaat hierbij specifiek om de lichtarmaturen! Dat houdt in mijn ogen in dat het hebben van de glaasjes op het dak ook niet meer toegestaan is.
Misschien dat een modje hier een apart topic van kan maken want ik denk dat dit nog wel wat stof op gaat doen waaien bij de liefhebbers van oude hv voertuigen!
-
Misschien dat een modje hier een apart topic van kan maken want ik denk dat dit nog wel wat stof op gaat doen waaien bij de liefhebbers van oude hv voertuigen!
Done ;)
Hier is overigens de nieuwe regeling te vinden: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-108_Regeling_voertuigen.htm (http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-108_Regeling_voertuigen.htm)
-
Ik zag vandaag in interne berichtgeving staan dat er inderdaad opgetreden moet worden bij het aanwezig hebben van een blauw zwaailicht of blauwe lichtbalk op 'oude' hulpverleningsvoertuigen in particulier bezit, die dus niet behoren tot de aangewezen hulpverleningsdiensten. Het maakt in dit kader niet uit of de lamp/balk is aangesloten of al dan niet voorzien is van lampjes. Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse politievoertuigen die her en der rijden.
Feitcode ihkv de Mulder-wetgeving: N 650 (het is voorzien van meer lichten of retrorefl ecterende voorzieningen dan is toegestaan (cat. 9 uitsluitend retroreflectie). Kosten voor een blauwe balk op je particuliere auto: 90,= + 6,-. En omdat gedragingen ongedaan moeten worden gemaakt, kan een agent zo vragen om de balk ter plaatse te verwijderen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus bij deze ;-)
-
Ben benieuwd wanneer de eerste in beroep gaat want ''het is voorzien van meer lichten'' lijkt het mij toch dat er daadwerkelijk licht uit moet kunnen komen danwel in moet zitten.
-
Ben benieuwd wanneer de eerste in beroep gaat want ''het is voorzien van meer lichten'' lijkt het mij toch dat er daadwerkelijk licht uit moet kunnen komen danwel in moet zitten.
Ja, als je naar de tekst van de feitcode kijkt, is een blauwe kap nog geen blauwe lamp....
-
http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-101_Voertuigreglement_eerste_gedeelte.htm (http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-101_Voertuigreglement_eerste_gedeelte.htm)
Artikel 5.2.65
Personenauto’s mogen, onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.52, 5.2.57 en in of krachtens artikel 5.2.58 is voorgeschreven of toegestaan.
Ik lees hier niets over kappen? ???
-
Kunnen ze mooi beginnen met vrachtwagens, want die hebben ook vaak een rijdende kerstboom.
-
Kunnen ze mooi beginnen met vrachtwagens, want die hebben ook vaak een rijdende kerstboom.
Plus de Sjonnie & Anita auto's met zelfs aangebrachte dagrijdverlichting (die ten tijde van het dimlicht ook brand).
Daarom, het zal allemaal zo'n vaart niet lopen met die ene oldtimer. Dit is veel meer gericht op de rijdende ''kerstbomen'' dan op het aanpakken van oldtimers en liefhebbers.
-
Kunnen ze mooi beginnen met vrachtwagens vrachtwagenchauffeurs, want die hebben ook vaak een rijdende kerstboom.
Of meer controleren op het gebruik van mistlampen (stadslicht+voorste mistlamp), want dat zie ik ook steeds vaker en dan is het vaak nog mooi weer ook.
-
Of meer controleren op het gebruik van mistlampen (stadslicht+voorste mistlamp), want dat zie ik ook steeds vaker en dan is het vaak nog mooi weer ook.
Bij nieuwe (meestal de wat luxere) wagens ontbrandt bij linksafslaan het linkermistlicht, bij rechts de rechter. Voor extra zicht, schijnt.
Maar jij bedoelt waarschijnlijk voertuigen die allebei de mistlampen aanhebben als het totaal niet nodig is. Erg irritant ja, vooral in het donker. Als ik zo iemand achter me heb, zet ik mijn binnenspiegel zodanig dat ze zichzelf verblinden. :D
-
..... Als ik zo iemand achter me heb, zet ik mijn binnenspiegel zodanig dat ze zichzelf verblinden. :D
Ik zet de spiegel meestal op de verduister stand, maar jou tip is ook erg handig :D
Ik probeer mensen meestal wel te seinen met mijn mistachterlicht, maar menig begrijpt zo'n hint helaas niet. Miss dat ze dat bij de theorielessen kunnen gaan geven.
Kan ook amber-amber aanzetten, maar das wat minder subtiel 098uo
-
Bij nieuwe (meestal de wat luxere) wagens ontbrandt bij linksafslaan het linkermistlicht, bij rechts de rechter. Voor extra zicht, schijnt.
Maar jij bedoelt waarschijnlijk voertuigen die allebei de mistlampen aanhebben als het totaal niet nodig is. Erg irritant ja, vooral in het donker. Als ik zo iemand achter me heb, zet ik mijn binnenspiegel zodanig dat ze zichzelf verblinden. :D
Ja Dinges, ik bedoel inderdaad beide voorste mistlampen die ze dan niet volgens de regels aanhebben, de lampen die jij bedoelt, is de zogehete bochtverlichting en is o.a. bij de nieuwere VW golf terug te vinden.
Spreek tijdens mijn dienst vaak wel de mensen aan, dat ze hun mistlampen aanhebben en zo kwam ik er ook achter dat de VW golf dus bochtverlichting heeft.
De jongere mensen die ik over mistlampen aanspreek, die zeggen vaak: "Dat staat gewoon stoer".
-
Zolang het niet verblindend is schrijf ik er niet voor. Een van de reden is ook dat tegenwoordig bijvoorbeeld Skoda's dagrijlicht geïntegreerd hebben in de mistlampen waardoor je overdag het verschil niet meer ziet of iemand met stadslicht en mistlicht rijdt of alleen dagrijlicht... ja aan de achterzijde misschien. Maar waarom iemand opschrijven voor die combinatie als een andere auto met dagrijlicht in het mistlicht wel toegelaten wordt in Nederland?
-
Zolang het niet verblindend is schrijf ik er niet voor. Een van de reden is ook dat tegenwoordig bijvoorbeeld Skoda's dagrijlicht geïntegreerd hebben in de mistlampen waardoor je overdag het verschil niet meer ziet of iemand met stadslicht en mistlicht rijdt of alleen dagrijlicht... ja aan de achterzijde misschien. Maar waarom iemand opschrijven voor die combinatie als een andere auto met dagrijlicht in het mistlicht wel toegelaten wordt in Nederland?
Omdat dagrijdverlichting een hele andere afstelling kent dan de mistlamp. Bij Mercedes bijvoorbeeld zie je dat er twee lampjes naast elkaar zitten. Bij Volkswagen brand de mistlamp feller als mistlamp zijnde.
Een dimlicht in combi met dagrijdverlichting mag overigens ook niet, dat zie je in 90% van de gevallen bij aftermarket-spul :-X
-
Ben ik mee bekend en daarom beoordeel ik op geheel op de situatie. Maar de meeste dagrijlichten zijn voor het zicht net zo fel als mistlichten en puur jurdisch ligt het allemaal anders maar ik vraag mij af of de burger dat wel begrijpt. De meeste fabrieks mistlichten zijn goed afgesteld en geven nauwelijks verblinding of veroorzaken op enig andere manier gevaar.. Bij aftermarket-inbouw wordt het vaak een ander verhaal met afstelling enzovoort.
http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-101_Voertuigreglement_eerste_gedeelte.htm (http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-101_Voertuigreglement_eerste_gedeelte.htm)
Ik lees hier niets over kappen? ???
Klopt maar jij zit ook in het voertuigregelement te kijken die al een tijd niet meer bestaat! Het is tegenwoordig de Regeling Voertuigen en het is wel degelijk toegevoerd aan artikel 5.2.65 onder lid 2:
Artikel 5.2.65
Eisen 1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto's niet zijn voorzien van: Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
2. Personenauto's niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
-
(...)
Klopt maar jij zit ook in het voertuigregelement te kijken die al een tijd niet meer bestaat! Het is tegenwoordig de Regeling Voertuigen en het is wel degelijk toegevoerd aan artikel 5.2.65 onder lid 2:
op wetten.overheid.nl staat nog iets meer info er bij over het keuren.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_13-10-2010#Hoofdstuk5_Afdeling2_10_Artikel5265 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_13-10-2010#Hoofdstuk5_Afdeling2_10_Artikel5265)
Artikel 5.2.65
1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Wijze van Keuren
Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.
2.Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
Wijze van Keuren
Visuele controle.
Hoe kan je bij moderne leds, die niet aangesloten zijn, met een doorzichtige lens, zien welke kleur hij heeft?
-
Met een lichtarmatuur wordt de kap bedoelt die over een lamp/led heen zit. Dus een blauwe kap is fout, een witte kap niet. Een blauwe kap bovenop die niet voor lampjes of ledjes zit mag ook nog.
-
Hoe kan je bij moderne leds, die niet aangesloten zijn, met een doorzichtige lens, zien welke kleur hij heeft?
Niet, tenzij je een stickertje treft ergens op de LED.
-
Is onze wijkagent wel erg actief. 0098
Heb al meerdere oude brandweervoertuigen in de wijk opeens zien rijden met Ducktape op de kappen geplakt of zwarte hoezen over de blauwe zwaailichten.
En hoe gaat het dan met museum voertuigen, of oldtimers. Afgelopen weekend bij de open dag AZU ook niet actieve Ambulances gezien met WERKENDE blauwe zwaailichten.
-
Waar het mijns inziens om gaat is ook nuchter boerenverstand, het verschil tussen een oude blauwe Hella op een historisch brandweervoertuig of het aantreffen van een blauwe magneet-lamp of dashboard-led in een auto.
De intentie waarmee iets gebruikt wordt zal denk ik, en hoop ik, bij de meeste agenten bepalen hoe ze hier tegenover zullen staan.
Ik ga er, wellicht heel naïef, vanuit dat de nieuwe reglementen ook geschreven zijn om juist de wildgroei aan losse verkoop van blauwe LED's (bij bijv. slsl.nl zo online te bestellen) tegen te gaan door te verbieden.
-
@ Caprice 9C1 , hoe komt uw auto en/of auto's van de PVGNL door de APK?
Zekeringen/lampen eruit of .....?
-
Zowiezo rij ik nooit met een blauwe kap erop, die plaats ik alleen als we een evenement hebben, zoals bijvoorbeeld afgelopen zaterdag de Regionale Politie Dagen in Haaglanden, of afgelopen maandag bij het World Police Indoor Soccer Tournament in Groenlo. Dan plaatsen we vlak vantevoren de blauwe kappen en gaat de stroom erop.
Anders is de stroom er altijd vanaf. Andere clubleden gebruiken inderdaad zekeringen, ik heb een 2e accu-systeem in de auto zitten waarbij in de kofferbak een relais-bord zit met daarop 2 grote massa-sleutels, en die staan uit. Er staat dus helemaal geen prik op als we normaal rijden. Ik kan dus ook niet even snel vanuit mijn zitplaats iets omzetten of aanzetten, daadwerkelijk fysiek moet mijn kofferbak open om de sleutels om te zetten.
De motorrijders dekken allemaal hun lampen af met zelfgemaakte leren "sokken" die er precies overheen passen omdat bij hun het vervangen van de lenzen niet te doen is, ook bij hun gaan de zekeringen eruit.
Dat is een groeps-afspraak en dat houden we zo, we hebben met vele korpsen bijzonder goede contacten en dat willen we graag zo houden. We zijn geen jokers die voor de lol op de weg de boel af en toe willen aanzetten, nee, het is ons om de voertuigen en authenticiteit te doen, daarnaast zoveel als mogelijk binnen de regels te blijven. Gelukkig krijgen we voor bijzondere evenementen altijd de toestemming voor licht en geluid ;) Regio Haaglanden claimt ons ook elk jaar direct wéér voor het volgende jaar als rijdend visitekaartje!
-
En terecht, het zag er weer strak uit zaterdag ;)
Maar wordt je niet regelmatig aan de kant gezet omdat die balk er überhaupt op zit?
Een agent kan van een afstand immers niet zien dat er geen stroom op staat.
-
En als een lid van de PVGNL amber kappen op zijn/haar lichtbalk zet, buiten de evenementen om, is dit dan een probleem met de APK?
-
Sterker nog, reed hier vorige week achter het AMC langs en de inzittenden van de Touran die me tegemoet kwam zaten HEFTIG te zwaaien en te lachen naar me :D Nou, mooier kan je het niet hebben toch?
Ik ben voor het eerst en laatst in 2008 bij een control hier door een motorrijder meegenomen naar de grote verkeerscontrole-plek, waar ik eerst norsig werd begroet door de technische man die direct onder de motorkap dook, terwijl de andere collega's juist even kwamen kijken. "Mooie auto, werkt het ook allemaal" affijn, dat soort vragen.
De ietwat norse blik van de technische man ontdooide na een paar minuten toen hij zei "ik heb nog als monteur aan die GM motors gewerkt, wat een machtig mooie blokken zitten er in die auto's he, ach, wil je hem nog even starten, ik wil dat weer even horen lopen"
Zo kan het ook O0
Meestal krijgen we hele enthousiaste reacties juist, zeker afgelopen maandag in Groenlo waar ik met minstens 100 buitenlandse collega's van jullie op de foto gegaan ben ;)
En als een lid van de PVGNL amber kappen op zijn/haar lichtbalk zet, buiten de evenementen om, is dit dan een probleem met de APK?
Niemand van ons heeft tot nu toe problemen gehad met de APK, de mijne is met doorzichtige kappen ook zonder problemen erdoor gekomen. Er stond geen stroom op, dus het is geen licht zei de keurmeester mij afgelopen juni.
-
(...)
Meestal krijgen we hele enthousiaste reacties juist, zeker afgelopen maandag in Groenlo waar ik met minstens 100 buitenlandse collega's van jullie op de foto gegaan ben ;)
Vakantie parkje vol agenten... 0098 ;)
-
Vakantie parkje vol agenten... 0098 ;)
je wilt niet WETEN hoe afgeladen VOL het was met agenten daar, en NOG.
Wat een feest jongens.... mag ik iedere agent hier aanraden om zich aan te melden bij zijn lokale zaalvoetbal-team? O0
-
Nog even deze topic nieuw leven in blazen. Met name voor degene die in van die mooie Amerikaanse politieauto's rondrijden.
Op grond van artikel 9 lid 1 van de Regeling voertuigen kan door de wegbeheerder eventueel een ontheffing worden verleend voor het aanwezig hebben van zo'n armatuur.
Denk er wel om dat een dergelijke onthefiing aleen maar geldig is voor de wegen die ressorteren onder deze wegbeheerder.
Sommigen denken dat men met een verleende ontheffing in het hele land mag rijden. Dit is dus niet het geval.
-
Nog even deze topic nieuw leven in blazen. Met name voor degene die in van die mooie Amerikaanse politieauto's rondrijden.
Op grond van artikel 9 lid 1 van de Regeling voertuigen kan door de wegbeheerder eventueel een ontheffing worden verleend voor het aanwezig hebben van zo'n armatuur.
Denk er wel om dat een dergelijke onthefiing aleen maar geldig is voor de wegen die ressorteren onder deze wegbeheerder.
Sommigen denken dat men met een verleende ontheffing in het hele land mag rijden. Dit is dus niet het geval.
Mooi geciteerd uit het vakblad "VerkeersKnooppunt" ;)
-
Leuk informatief artikel is dat inderdaad! :)
-
Mooi geciteerd uit het vakblad "VerkeersKnooppunt" ;)
Ja, ik dacht dat ik het erbij had gezet. e050
-
Er rijden in den lande oude RP porsches rond deze hebben zo'n ontheffing, ik meende landelijk, maar dat zal dan wel niet.
-
Er rijden in den lande oude RP porsches rond deze hebben zo'n ontheffing, ik meende landelijk, maar dat zal dan wel niet.
Volgens het blad "Verkeersknooppunt" hebben de Porches wel een landelijke ontheffing, afgegeven door het ministerie Infrastructuur en Milieu, alszijnde landelijke wegbeheerder.
-
Volgens het blad "Verkeersknooppunt" hebben de Porches wel een landelijke ontheffing, afgegeven door het ministerie Infrastructuur en Milieu, alszijnde landelijke wegbeheerder.
Er staat letterlijk:
De Minister van Infrastructuur en Milieu kan, in de hoedanigheid van 'wegbeheerder' voor Rijkswegen, ontheffing verlenen voor de bepalingen van de Regeling voertuigen, voor bijvoorbeeld antieke hulpverleningsvoertuigen.
Zij heeft dit gedaan voor het aanwezig hebben van een blauw lichtarmatuur op de nog zes rijdende Porsches in Rijkspolitie uitvoering.
Al dus een citaat uit het vakblad "Verkeersknooppunt".
-
Op foto 12/13 is te zien dat iemand verkeerde verlichting mag demonteren.
=========================================================
Grote controle bij automeeting Groningen
Groningen - De politie heeft zaterdagavond- en nacht een grote controle gehouden tijdens de geregelde automeeting in de omgeving van de Jeverweg in Groningen. De politie deelde na een observatie 30 bekeuringen uit aan de deelnemers.
De controle werd verricht in zowel de avond- als nachtelijke uren. Er werd onder meer bekeurd voor het rijden met te hoge snelheid (5x), vervallen APK (5x), verkeerde verlichting (4x), onjuiste bevestiging kentekenplaat (2x), gladde banden (2x) en onnodig geluid veroorzaken (1x). Eén automobilist werd geklokt met een snelheid van 124 km/uur, waar 50 km/uur is toegestaan. De bestuurder moest direct zijn rijbewijs inleveren. Ook werd een bestuurder gecontroleerd die nog DNA in verband met een onderzoek moest afstaan. Ten slotte werd van één bestuurder een openstaande boete van 200 euro geïnd. De controle verliep in een gemoedelijke sfeer
Overlast en racerij
Vrijwel iedere zaterdagavond verzamelt zich in de avonduren een grote groep van bestuurders en liefhebbers van sportieve en/of gepimpte auto’s zich in de omgeving van de Jeverweg. Op een grote parkeerplaats komen zij bij elkaar. Deze meetings gaan echter gepaard met veel overlast. Bestuurders trekken korte sprints over het parkeerterrein, maken zogenaamde burn outs, veroorzaken onnodig geluid met hun luide geluidsinstallaties en geven zij onnodig veel gas. Een aantal van deze bestuurders maakt zich geregeld schuldig aan racen op de omliggende wegen Bornholmstraat, Bergenweg, Osloweg en Lubeckweg. De overlast en het racen tijdens de meeting heeft al meerdere keren tot ongevallen geleid. Veelal jonge onervaren bestuurders verloren de macht over het stuur. Gelukkig leidden de ongevallen alleen tot blikschade en lichte verwondingen.
Bron:112groningen (http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/15652/grote-controle-bij-automeeting-groningen-update.html)
-
Met een lichtarmatuur wordt de kap bedoelt die over een lamp/led heen zit. Dus een blauwe kap is fout, een witte kap niet. Een blauwe kap bovenop die niet voor lampjes of ledjes zit mag ook nog.
De blauwe kap is al verboden. Als je als voorbeeld neemt een oude brandweer wagen met blauwe zwaailampen. Je haalt de lampjes eruit en houd alleen de blauwe kappen over, dan is dit wettelijk al niet toegestaan.
Het gaat om blauw lichtarmatuur, en staat niets over dat het aangesloten moet zijn en dat er lampjes in moet zitten.
-
Vanavond bij de intocht van Truckstar geweest en daar viel mij op dat er een aantal vrachtwagens met Blauwe en Rode zwaailichten reed, wordt in zo'n geval opgetreden of vanwege het evenement niet?
-
Op 0:52 in het enigszins te bij de Blauw/Gele truck dat deze Blauw/Blauw voert.
trucks@ truckstar festival Assen 2013 (http://www.youtube.com/watch?v=3ZAFV5YdUx4#ws)
lenielenus
-
Meestal wordt door de politie, bij een beetje knap evenement, een handhavingsbeleid vastgesteld. De verlichting zal zeker aan de orde zijn geweest. Meestal wordt er, vooral bij goedwillende deelnemers, wel een oogje dichtgeknepen..
-
Vandaag Amber/Rode/Blauwe/Groene/Witte zwaailichten gezien bij de uittocht van Truckstar en nu werden de chauffeurs wel geattendeerd op de Blauwe zwaailichten als men die aanhad. De rest werd 'toegelaten'.
-
:-X :-X :-X
Beetje lachen met een zwaailicht! (http://www.youtube.com/watch?v=C3EFtpbj-qo#)
Ferdi Albayrak
-
@0:22 zelfs grootlicht gebruiken en toeteren, om verkeerde indruk te wekken.
-
Wat voor straf kan deze 'prio 1' rijder krijgen als hij betrapt wordt?
-
Niet zo heel veel:
€130,- euro voor het zwaailicht
Heb je de mazzel alles in 't filmpje mee te krijgen:
Ook €90,- voor het claxonneren cq 'seinen'.
Dat was 't wel zo'n beetje.. Het wordt pas echt interessant als er ook nog gevaarlijke cq meer stunts worden uitgehaald. Dan wordt het CBR de grootste vijand..
-
En als het door het zwaailicht een ongeval veroorzaakt?
-
Dan moet je eerst nog hard kunnen maken dat het 'zwaailicht' een oorzaak is van het ongeval (lees: of je de verdachte ook verantwoordelijk kunt houden voor het ongeval). Pas dan wordt het interessant en ga je over rijontzeggingen, schadevergoedingen en dat soort dingen spreken..
-
Thanks O0