Tjees.. :-X Met de gedachten naar de nabestaanden..
En vooral het gevoel dat ik vrijdag met dezelfde maatschappij ga vliegen naar Johannesburg :-\.
0106405 | BRW Haarlemmermeer (Nieuw Vennep) (Postcommandant Beroeps) | |
0106410 | BRW Haarlemmermeer (Halfweg / Spaarndam) (Postcommandant) | |
0106440 | BRW Haarlemmermeer (Hoofddorp) (Postcommandant) | |
0106445 | BRW Zandvoort (Postcommandant) | |
0106450 | BRW Haarlem (Postcommandant Oost) | |
0106455 | BRW Haarlem (Postcommandant West) | |
0106460 | BRW Uitgeest (Postcommandant) | |
0106465 | BRW Heemskerk (Postcommandant) | |
0106470 | BRW Velsen (Postcommandant) | |
0106475 | BRW Beverwijk (Postcommandant) | |
0106480 | BRW Heemstede / Bennebroek (Postcommandant) | |
0107210 | BRW Velsen (Zuid) (Bevelvoerder Beroeps) | |
0107310 | BRW Zandvoort (Bevelvoerder ploeg 1) | |
0107320 | BRW Zandvoort (Bevelvoerder ploeg 2) | |
0107330 | BRW Zandvoort (Bevelvoerder ploeg 3) | |
0107710 | BRW Uitgeest (Bevelvoerder) | |
0107820 | BRW IJmuiden (Bevelvoerder) | |
0108210 | BRW Haarlemmermeer (Hoofddorp) (BvD) | |
0108403 | BRW Haarlemmermeer (Nieuw Vennep) (Ploegchef Vrijwilligers) | |
0108410 | BRW Haarlemmermeer (Nieuw Vennep) (BvD Beroeps) | |
0108502 | BRW Haarlemmermeer (Zwanenburg) (Ploegchef) | |
0108602 | BRW Haarlemmermeer (Rijsenhout) (Ploegchef) | |
0108702 | BRW Haarlemmermeer (Badhoevedorp) (Ploegchef) | |
0108802 | BRW Haarlemmermeer (Lisserbroek) (Ploegchef) |
16:21:03 12-05-10 05/033 GROUP-1 VERZOEK VAN BINNENLANDSE ZAKEN OM TE VLAGGEN VOLGENS VLAGGENPROTOCOL IVM CRASH TRIPOLI.
Dat zou je statistisch gerust moeten stemmen, hoe triest ook :(
16:21:03 12-05-10 05/033 GROUP-1 VERZOEK VAN BINNENLANDSE ZAKEN OM TE VLAGGEN VOLGENS VLAGGENPROTOCOL IVM CRASH TRIPOLI.
0930937 | Politie Veiligheidsregio Gelderland Midden (AOV Overbetuwe) | |
0930987 | Politie Veiligheidsregio Gelderland Midden (Onbekende code) |
1400136 | BRW Waterweg (Vlaardingen) (Kazernealarm) | |
1400141 | BRW Waterweg (Schiedam) (Kazernealarm) |
0502268 | BRW Hoogeveen (AOV - Ambtenaar Openbare Orde en Veilligheid) |
0502266 | BRW Emmen (AOV - Ambtenaar Openbare Orde en Veilligheid) |
Live libische TV... Alleen werkt hij bij mij niet. Bij iemand wel?
het zou gaan over een tien jarig nederlands jongetje.
dit is niet bevestigd door buitenlandse zaken.
ook spreekt de behandelend arts over hij EN zij
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.nu.nl%2Fbinnenland%2F2245972%2F61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli.html&hash=fdfe79a32e0f1b52158cfcf49812859d)
foto: www.nu.nl (http://www.nu.nl)
Dat is helaas onjuist. Statistisch gezien zou extra ongerustheid op zijn plaats zijn.
Ook is nog niet zeker of de 10-jarige jongen die het ongeluk overleefde, Nederlands is.
franse versie van het anp meldt dat door een luchthavenmedewerker is verteld dat het om een 8 jarig persoon gaat.
p2kflex
0106405 BRW Haarlemmermeer (Nieuw Vennep) (Postcommandant Beroeps) 0106410 BRW Haarlemmermeer (Halfweg / Spaarndam) (Postcommandant) 0106440 BRW Haarlemmermeer (Hoofddorp) (Postcommandant) 0106445 BRW Zandvoort (Postcommandant) 0106450 BRW Haarlem (Postcommandant Oost) 0106455 BRW Haarlem (Postcommandant West) 0106460 BRW Uitgeest (Postcommandant) 0106465 BRW Heemskerk (Postcommandant) 0106470 BRW Velsen (Postcommandant) 0106475 BRW Beverwijk (Postcommandant) 0106480 BRW Heemstede / Bennebroek (Postcommandant) 0107210 BRW Velsen (Zuid) (Bevelvoerder Beroeps) 0107310 BRW Zandvoort (Bevelvoerder ploeg 1) 0107320 BRW Zandvoort (Bevelvoerder ploeg 2) 0107330 BRW Zandvoort (Bevelvoerder ploeg 3) 0107710 BRW Uitgeest (Bevelvoerder) 0107820 BRW IJmuiden (Bevelvoerder) 0108210 BRW Haarlemmermeer (Hoofddorp) (BvD) 0108403 BRW Haarlemmermeer (Nieuw Vennep) (Ploegchef Vrijwilligers) 0108410 BRW Haarlemmermeer (Nieuw Vennep) (BvD Beroeps) 0108502 BRW Haarlemmermeer (Zwanenburg) (Ploegchef) 0108602 BRW Haarlemmermeer (Rijsenhout) (Ploegchef) 0108702 BRW Haarlemmermeer (Badhoevedorp) (Ploegchef) 0108802 BRW Haarlemmermeer (Lisserbroek) (Ploegchef)
Volgens het Franse persbericht 500 meter voor de landingsbaan.... Ik zie daar toch echt veel bewoning... ::) ::)
http://maps.google.nl/maps?hl=&q=tripoli&ie=UTF8&hq=&hnear=Tripoli,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&gl=nl&ei=s_jqS4qXN9SFOLC3oJUL&ved=0CCcQ8gEwAA&ll=32.89184,13.292513&spn=0.019892,0.087891&t=h&z=14 (http://maps.google.nl/maps?hl=&q=tripoli&ie=UTF8&hq=&hnear=Tripoli,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&gl=nl&ei=s_jqS4qXN9SFOLC3oJUL&ved=0CCcQ8gEwAA&ll=32.89184,13.292513&spn=0.019892,0.087891&t=h&z=14)
1200339 | BRW Bergen op Zoom (Postalarm) | |
1200369 | BRW Bergen op Zoom (Halsteren) (Postalarm) |
1200979 | BRW Woensdrecht (Postalarm) | |
1200989 | BRW Woensdrecht (Huijbergen) (Postalarm) | |
1200999 | BRW Woensdrecht (Ossendrecht) (Postalarm) | |
1201009 | BRW Woensdrecht (Putte) (Postalarm) | |
1201998 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Regionaal Proefalarm) |
1001775 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD Midden) |
1200359 | BRW Roosendaal (Postalarm) | |
1200379 | BRW Roosendaal (Wouw) (Postalarm) |
1020270 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (HS-GHOR) |
21:59:55 12-05-10 GROUP-1 Korpsen bergen op zoom halsteren rustig op komen kazerne bergen op zoom
1200339 BRW Bergen op Zoom (Postalarm) 1200369 BRW Bergen op Zoom (Halsteren) (Postalarm)
21:55:57 12-05-10 GROUP-1 Korpsen Woensdrecht Ossendrecht Putten Huijbergen rustig opkomen naar kazerne Hogerheide
1200979 BRW Woensdrecht (Postalarm) 1200989 BRW Woensdrecht (Huijbergen) (Postalarm) 1200999 BRW Woensdrecht (Ossendrecht) (Postalarm) 1201009 BRW Woensdrecht (Putte) (Postalarm) 1201998 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Regionaal Proefalarm)
Enp2kflex 2025
1001775 BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD Midden)
Iets aan de hand in het zuiden van Nederland of in België?
1220008 | ABM - GHOR - HOOFD SECTIE GHOR | |
1220012 | ABM - GHOR - AMBUTEAM - TOTAAL | |
1220013 | ABM - GHOR - SIGMATEAM - TOTAAL | |
1220499 | ABM - REGIONAAL - LICHTKRANT MELDKAMER |
Stond er al ;)
Nu dan pas? Het zijn drie gemeenten die allen heel dicht nabij België liggen, en waar wel eens vaker een voorwaarschuwing i.v.m. een incident bij BASF (? zo heet het toch) voorkomt ;)
Opkomst voor SIGMA en ambuteam is vals alarm.
Bron: Ik zelf ;D
palmpie
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=&geocode=&q=airport+tripoli+libya&sll=32.792758,13.363495&sspn=0.079656,0.351562&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&ll=32.667992,13.152094&spn=0.032659,0.087891&t=h&z=14 (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=&geocode=&q=airport+tripoli+libya&sll=32.792758,13.363495&sspn=0.079656,0.351562&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&ll=32.667992,13.152094&spn=0.032659,0.087891&t=h&z=14)
werkt deze wel?
http://maps.google.nl/maps/ms?source=s_q&hl=nl&geocode=&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&t=h&vps=1&jsv=237a&oe=UTF8&msa=0&msid=113003251478916197891.0004866b8303bf5a88a6c (http://maps.google.nl/maps/ms?source=s_q&hl=nl&geocode=&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&t=h&vps=1&jsv=237a&oe=UTF8&msa=0&msid=113003251478916197891.0004866b8303bf5a88a6c)
de wachttoren heeft boven en links een hele kleine schaduw
edit: en anders een paar honderd meter naar boven zie je hetzelfde gebouwen
Inmiddels is op veel Amerikaanse sites te lezen dat de overlevende jongen 8 jaar oud is. Er staat ook een naam bij die ik hier niet ga plaatsen uit bescherming van hem. Zeker nu zijn ID nog niet 100% vast staat. Wil je het weten? Dan moet je zelf even kijken op de sites van bv CNN.
Volgens het Franse persbericht 500 meter voor de landingsbaan.... Ik zie daar toch echt veel bewoning... ::) ::)
http://maps.google.nl/maps?hl=&q=tripoli&ie=UTF8&hq=&hnear=Tripoli,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&gl=nl&ei=s_jqS4qXN9SFOLC3oJUL&ved=0CCcQ8gEwAA&ll=32.89184,13.292513&spn=0.019892,0.087891&t=h&z=14 (http://maps.google.nl/maps?hl=&q=tripoli&ie=UTF8&hq=&hnear=Tripoli,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&gl=nl&ei=s_jqS4qXN9SFOLC3oJUL&ved=0CCcQ8gEwAA&ll=32.89184,13.292513&spn=0.019892,0.087891&t=h&z=14)
2e (internationale?) luchthaven met wat minder bewoning er om heen.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=&geocode=&q=airport+tripoli+libya&sll=32.792758,13.363495&sspn=0.079656,0.351562&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&ll=32.667992,13.152094&spn=0.032659,0.087891&t=h&z=14 (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=&geocode=&q=airport+tripoli+libya&sll=32.792758,13.363495&sspn=0.079656,0.351562&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&ll=32.667992,13.152094&spn=0.032659,0.087891&t=h&z=14)
2e (internationale?) luchthaven met wat minder bewoning er om heen.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=&geocode=&q=airport+tripoli+libya&sll=32.792758,13.363495&sspn=0.079656,0.351562&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&ll=32.667992,13.152094&spn=0.032659,0.087891&t=h&z=14 (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=&geocode=&q=airport+tripoli+libya&sll=32.792758,13.363495&sspn=0.079656,0.351562&gl=nl&ie=UTF8&hq=&hnear=Luchthaven+Tripoli+Internationaal,+Qaser+Ben+Ghashir,+Tarabulus,+Libi%C3%AB&ll=32.667992,13.152094&spn=0.032659,0.087891&t=h&z=14)
Opkomst voor SIGMA en ambuteam is vals alarm.
Bron: Ik zelf ;D
21:55:56 12-05-10 GROUP-1 Korpsen Woensdrecht Ossendrecht Putten Huijbergen rustig opkomen naar kazerne Hogerheide
1200979 BRW Woensdrecht (Postalarm)
1200989 BRW Woensdrecht (Huijbergen) (Postalarm)
1200999 BRW Woensdrecht (Ossendrecht) (Postalarm)
1201009 BRW Woensdrecht (Putte) (Postalarm)
1201998 BRW Midden- en West-Brabant (Proefalarm)
1201999 BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
1220008 GHOR Midden- en West-Brabant (Proefalarm)
1220012 GHOR Midden- en West-Brabant (Ambuteams totaal)
1220013 GHOR Midden- en West-Brabant (SIGMA totaal)
1220499 MKA Midden- en West-Brabant (Lichtkrant)
p2kflex
1107246 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Postalarm) 1107298 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Lichtkrant) p2kflex
1107246 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Postalarm) 1107298 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Lichtkrant)
Burgemeester Donders van de gemeente Geldrop-Mierlo verloor bij de ramp haar zoon Pim en schoondochter Renske. De twee woonden in Etten-Leur.
En gisteren in MWB zijn ook aantal korpsen opgeroepen(paar berichten terug) mss dat het ook met die vliegtuigramp te maken heeft....
11:28:29 13-05-10 GROUP-1 WIJZIGING BERICHT OPKOMEN 11.30 Brandweerkazerne LAAN DER VIER HEEMSKINDEREN 17 GEL :Volgens de site van het AD was Pim Donders zelf werkzaam bij de brandweer.
1107246 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Postalarm)
1107298 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Lichtkrant)
11:16:44 13-05-10 GROUP-1 OPKOMEN 12.30 UUR. Brandweerkazerne LAAN DER VIER HEEMSKINDEREN 17 GEL :
1107246 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Postalarm)
1107298 BRW Geldrop - Mierlo (Geldrop) (Lichtkrant)
Burgemeester Donders van de gemeente Geldrop-Mierlo verloor bij de ramp haar zoon Pim en schoondochter Renske. De twee woonden in Etten-Leur.
En gisteren in MWB zijn ook aantal korpsen opgeroepen(paar berichten terug) mss dat het ook met die vliegtuigramp te maken heeft....
Zojuist aangepast nieuws op NOS
70 Nederlandse slachtoffers omgekomen
Informatie gebaseerd op de passagierslijst, info van Douane in Z.Afrika en de beide reisorganisaties
Dit heeft Min van BuZa zojuist bekend gemaakt.
Topic naam bijwerken ??
http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/wmv/ (http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/wmv/)
Het is nu dus bevestigd, en ondanks de discussie ga ik de naam niet verbergen. Mochten mods het niet met me eens zijn mogen zij het aanpassen maar de naam staat ondertussen op alle sites, en wij hoeven niet roomser als de paus te zijn ;)
Volgens de site van het AD was Pim Donders zelf werkzaam bij de brandweer.
http://www.ad.nl/ad/nl/2461/Vliegramp-Tripoli/article/detail/483215/2010/05/13/Zoon-burgemeester-Geldrop-omgekomen-bij-crash.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/2461/Vliegramp-Tripoli/article/detail/483215/2010/05/13/Zoon-burgemeester-Geldrop-omgekomen-bij-crash.dhtml)
Weinig brand bij crash wijst op weinig kerosine
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6712304/__Bijleveld_doet_beroep_op_pers__.html?sn=binnenland,buitenland (http://www.telegraaf.nl/binnenland/6712304/__Bijleveld_doet_beroep_op_pers__.html?sn=binnenland,buitenland)
do 13 mei 2010, 18:30
Bijleveld doet beroep op pers
HOOFDDORP - Staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken heeft een dringend beroep gedaan op de pers om zich terughoudend op te stellen jegens de nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp in Tripoli. Tijdens een bijeenkomst van nabestaanden kregen zij en minister Maxime Verhagen van nabestaanden te horen dat die zich aan sommige media en journalisten stoorden. We zien dat foto's van sites als Hyves worden gekopieerd en gepubliceerd in kranten en op websites, aldus Bijleveld.
Bijleveld vroeg de pers namens de nabestaanden hen met rust te laten. „Bel niet aan, vraag niet om informatie. Respecteer dat wij heel veel emoties hebben die wij moeten verwerken.” Ze zei dat de familie van de 9-jarige Ruben, de enige overlevende van de ramp, dat nadrukkelijk heeft aangegeven. Beelden van Ruben die enkele uren na de ramp in het ziekenhuis werden gemaakt, gingen de wereld rond op tv-stations, internet en in kranten.
De demissionair staatssecretaris zei verder onder de indruk te zijn van de vragen die aanwezigen op de bijeenkomst durfden te stellen. De sfeer was volgens haar zo goed dat men lastige vragen durfden te stellen en „respect had voor de antwoorden die kwamen.”
Er zijn ook 2 zussen uit H.I.Ambacht overleden bij de crash... 1 ervan kende ik wel van gezicht :(
Het type toestel vliegt al vele jaren zonder problemen. Dit is pas het tweede ongeluk met een 330 voor zover ik weet.
date type registration operator fat. location pic cat
30-JUN-1994 Airbus A330-321 F-WWKH Airbus Industrie 7 Toulouse-Bla... A1
15-MAR-2000 Airbus A330-322 9M-MKB Malaysia Airlines 0 Kuala Lumpur... A1
24-JUL-2001 Airbus A330-243 4R-ALE SriLankan Airlines 0 Colombo-Band... C1
24-JUL-2001 Airbus A330-243 4R-ALF SriLankan Airlines 0 Colombo-Band... C1
01-JUN-2009 Airbus A330-203 F-GZCP Air France 228 near São Pedro an... A1
12-MAY-2010 Airbus A330-202 5A-ONG Afriqiyah Airways 103 near Tripoli Inte... A1
De tweede, derde en vierde waren echter geen crashes. De derde en de vierde stonden op het vliegveld in Sri Lanka tijdens een zelfmoordaanval van de Tamil Tijgers, terwijl de tweede total loss is geraakt door een lekkage van vaten met een chemische inhoud aan boord.Thanks voor de toelichting.
Brabantse politie treurt om verlies collega
EINDHOVEN - De vliegtuigramp woensdag in Tripoli heeft onder meer het leven gekost aan een rechercheur van de politie Brabant Zuid-Oost en zijn echtgenote. Dat hebben de familie, de politie en de burgemeester van Eindhoven donderdag laten weten.
Het gaat om Ger Verhoeven (52) en zijn vrouw Svitlana Artemyuk (42). Verhoeven was teamleider van het Team Grootschalige Opsporing van de recherche. „Het verlies binnen het politiekorps is hard aangekomen. Met name binnen de Divisie Recherche en de afdeling Gemert-Laarbeek waar hij tot voor kort afdelingschef was”, aldus de politie.
Er zijn ook 2 zussen uit H.I.Ambacht overleden bij de crash... 1 ervan kende ik wel van gezicht :(
Thanks voor de toelichting.
Maar er staan er nog drie open en dan ook nog de overige meldingen die niet tot een crash geleid hebben. Niets schokkends maar toch.... ;)
Dat zijn dan 3 vliegtuigen die daadwerkelijk gecrashed zijn. Dat is natuurlijk 3 teveel, maar zet het eens weg tegen de 700 die er gebouwd zijn inmiddels. Dan zie je dat het maar een heel klein percentage is. Het percentage zal niet hoger liggen dan die van welk Boeing toestel dan ook.
Wat ik me afvraag, waarom geen van de "deskundigen" iets lijkt te doen met de opmerking van getuigen dat er een vuurbal is gezien voor het toestel de grond raakte. En vervolgens na de crash er nogmaals een vuurbal zou zijn gezien. Ook de aanwezigheid van een auto die op zijn neus staat (ergens op beelden op TV gezien) en volledig uitgebrand lijkt te zijn, zie ik nu nergens meer terug. Als daar iemand in heeft gezeten, moet die op zijn minst gewond zijn geraakt lijkt me, maar gezien de schade aan die auto en de positie kan ik me er ook nog een ernstiger afloop bij voorstellen.
Over het algemeen wordt er maanden over gedaan om de oorzaak van een crash te achterhalen, maar Libië had al binnen enkele uren de conclusie getrokken dat het niet om een aanslag ging. Is daarmee meteen een onderzoek in die richting uitgesloten?
Gezien de schade, zou ik het niet vreemd vinden wanneer dit vliegtuig door welke oorzaak dan ook, is ge-explodeerd in de lucht. Maar dat is speculatie, net als alle andere oorzaken die momenteel genoemd worden en alleen een basis vinden in beeldmateriaal die op enige wijze tot ons is gekomen.
62 Nederlanders omgekomen bij crash
Op de luchthaven van de Libische hoofdstad Tripoli is een vliegtuig neergestort. Daarbij zijn 103 inzittenden om het leven gekomen, onder wie 62 Nederlanders. Een Nederlands jongetje is de enige overlevende.
Het jongetje van 10 jaar oud is opgenomen in het ziekenhuis. Hij maakt het goed, meldt de Libische minister van Transport.
Nederlanders aan boord
Aan boord van de gecrashte Airbus van Afriqiyah Airways zaten elf bemanningsleden en 93 passagiers, onder wie een onbekend aantal Nederlanders. Het toestel kwam uit Zuid-Afrika en stortte neer tijdens de landing. Het vliegtuig zou doorvliegen naar Londen Gatwick.
Ambassade
De Nederlandse ambassade in Tripoli heeft iemand naar het vliegveld gestuurd om poolshoogte te nemen en duidelijkheid te krijgen.
Piloot sloeg alarm
De Airbus crashte tijdens de landing. Over de oorzaak van de vliegramp is nog niets bekend. Volgens een BBC-correspondent was het goed weer ten tijde van het ongeluk. Volgens Libische media is het toestel voor de landingsbaan gecrashed en heeft de piloot vooraf alarm geslagen. Hij zou de verkeersleiding hebben gevraagd ambulances te sturen.
Volgens RTL 62 NL doden.
Als iemand iets weet van de vier Sassenheimers weet, zou die gene mij dan een PM kunnen sturen. Alvast oneindig veel dank!!
13-05-2010 - Etten-Leur - Brandweerman omgekomen bij vliegrtuigcrash LibieHij was OVD.
Geschreven door Administrator
donderdag 13 mei 2010 12:53
Etten-Leur - Onder de 61 Nederlandse slachtoffers van de vliegtuigcrash in Libie bevinden zich twee leden van de hockeyvereniging in Etten-Leur. Het gaat om Pim Donders en Renske Smith, beiden uit Etten-Leur.
Donders is de oudste zoon van burgemeester Rianne Donders-van Leest van de gemeente Geldrop-Mierlo, voormalig wethouder in Etten-Leur. Pim Donders was met zijn vriendin Renske Smith op vakantie in Zuid-Afrika en op weg naar huis.De burgemeester heeft dit nieuws donderdag bekendgemaakt.
Donders was werkzaam bij het regionale brandweerkorps Roosendaal/Bergen op Zoom, daar heerst grote verslagenheid, aldus de woordvoerster.
Bij de brandweerkazerne aan de Westersingel in Bergen op Zoom hangt de vlag halfstok. Het korps is gisteravond bijeengeroepen om het slechte nieuws gezamenlijk te verwerken.
Loco-burgemeester Ton Linssen van Bergen op Zoom heeft vanochtend de brandweerploeg van dienst bezocht, om namens het gemeentebestuur de medewerkers te condoleren met het verlies van hun collega.
"Er heerste een sfeer van verslagenheid", zegt Linssen desgevraagd. "Dat lijkt me ook logisch. De brandweerlieden haalden veel herinneringen op aan hun omgekomen collega. Bijvoorbeeld over hoe ze onlangs nog zijn verjaardag hadden gevierd, kort voor hij op vakantie vertrok."
In Etten-Leur is de wedstrijd van dames 3 van de vereniging, het team van Renske Smith, die vandaag op het programma stond, afgelast. Pim Donders was speler van heren 4.
Het bestuur van de vereniging laat het aan de teams die komende weekeinde in actie zouden komen, zelf over of ze wel of niet willen spelen. Die teams die besluiten om wel te spelen, zullen dat met rouwbanden doen.
Bron: http://www.112fotosite.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=411:13-05-2010-etten-luer-brandweerman-omgekomen-bij-vliegrtuigcrash-liebie&catid=40:archief-2010&Itemid=57 (http://www.112fotosite.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=411:13-05-2010-etten-luer-brandweerman-omgekomen-bij-vliegrtuigcrash-liebie&catid=40:archief-2010&Itemid=57)
Dit is de locatie (net gezien op NOVA vanuit een landend vliegtuig): 32.662723,13.120433 (ff plakken in google maps ;))googelen met maps, klick (http://maps.google.nl/maps?q=32.662723,13.120433&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&ll=32.662717,13.120444&spn=0.013313,0.027874&t=h&z=16)
googelen met maps, klick (http://maps.google.nl/maps?q=32.662723,13.120433&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&ll=32.662717,13.120444&spn=0.013313,0.027874&t=h&z=16)
Ligt ook keurig in het verlengde van de landings / startbaan
http://www.rnw.nl/nederlands/article/vliegveld-tripoli-gedeeltelijk-nog-primitief (http://www.rnw.nl/nederlands/article/vliegveld-tripoli-gedeeltelijk-nog-primitief)
Vliegveld Tripoli gedeeltelijk nog primitief
Het onderzoek naar de oorzaak van de vliegtuigcrash in Libië is in volle gang. Intussen zeggen de Libische autoriteiten dat de piloot geen technische mankementen aan het toestel heeft gemeld. Maar er komen steeds meer berichten dat de matige kwaliteit van het vliegveld kan hebben bijgedragen aan het ongeluk. Verslaggever Hans Jaap Melissen sprak met een deskundige ooggetuige en kreeg inzage in diverse papieren.
Toen Juan Wolmarans, vlak voor de crash bij het vliegveld arriveerde was hij verbaasd over het slechte zicht. 'Kijk, ik stond hier en die paal in de verte kon ik niet zien.’ Hij wijst naar een plek, hooguit driehonderd meter verder. ‘Er was een combinatie van mist en laaghangende bewolking,’ vertelt hij, een weertype dat op een normaal, modern vliegveld niet meteen problemen hoeft op te leveren. Wolmarans is manager bij de kleine vliegtuigmaatschappij Global Aviation en zelf voormalig piloot. Hij was de fatale ochtend op de luchthaven om een collega op te halen die aan boord was van de Airbus A330. In zijn kring van piloten en ex-piloten is algemeen bekend dat Tripoli een vliegveld met gebreken is.
Verbijsterend
‘Dit vliegveld heeft een goede en een slechte kant. Op baan 27 worden vliegtuigen begeleid door een ILS (Instrumental Landingssystem). De techniek wuift het vliegtuig eigenlijk binnen. Maar op baan 09 ontbreekt zo’n systeem. Dat de piloot daar toch is gaan landen, vind ik verbijsterend. Tenzij hij een heel erg dwingende reden had om dat te doen, een noodsituatie aan boord bijvoorbeeld. Maar anders is het gekkenwerk.’ Overigens zijn ‘27’ en ‘09’ twee uiteinden van dezelfde baan. Het geeft aan of je vanuit oostelijke, of westelijke richting landt.
‘Maar er is nog iets,’ Wolmarans laat een ‘Notam’ zien, een bericht voor alle piloten. ‘Hierin staat dat de hijskranen die rond de nieuwe terminal van het vliegveld staan, kunnen interfereren met het radiobaken dat aangeeft hoever vliegveld en vliegtuig van elkaar zijn verwijderd.’ Als dat niet goed werkt kan de piloot denken dat hij er al is, maar in feite heeft hij dan nog wat meters te gaan.
Primitief
Volgens Womarans heeft zelfs het modernste toestel, in omstandigheden met slecht zicht, nog steeds een modern vliegveld nodig. ‘Voor een deel is het hier nog allemaal primitief.’
Dat het slecht weer zou zijn geweest, klopt niet met de officiële lezingen. ‘De Libische meteorologische dienst heeft het over een zicht van 2000 meter. Ik heb zelf die ochtend gezien dat het veel minder was. Die dienst geeft wel vaker incorrecte berichten door,’ zegt Wolmarans,
‘De meest waarschijnlijke lezing is dat de piloot, zonder gebruik te kunnen maken van dat ILS systeem, geschrokken is toen hij door de laaghangende bewolking heen zakte en zag dat hij niet goed voor de baan hing. Dan kan hij nog geprobeerd hebben gas te geven, om weer weg te vliegen, of bij te sturen. Alleen heeft het toestel toen wellicht al de grond geraakt.’
Het is deze week drie jaar geleden dat in Tripoli, in Libië, een vliegtuig verongelukte met veel Nederlanders aan boord, onder wie een aantal Brabanders. Zo ook het jongetje Ruben uit Tilburg. Hij overleefde de ramp als enige. De families van de omgekomen mensen willen nu dat er een herdenkingsmonument komt.