Misschien eens wat vaker met elkaar oefenen dan leer je alkaar ook wat beter kennen.
Voor de fanatieke P2000 volgers onder ons. hou de alarmeringen de komende weken maar nauw in de gaten O0
Waddenzee toneel voor rampoefening
Aanstaande zaterdag zal ik er bij zijn als een van de "slachtoffers". Inmiddels heb ik de briefingsheet ontvangen en het belooft een leuke oefening te worden.
Volgens mij is er niet één hulpverlenende organisatie die niet bij deze oefening betrokken is.
Aanstaande zaterdag zal ik er bij zijn als een van de "slachtoffers". Inmiddels heb ik de briefingsheet ontvangen en het belooft een leuke oefening te worden.Volgens mij doen de reddingsbrigades niet mee 8)
Volgens mij is er niet één hulpverlenende organisatie die niet bij deze oefening betrokken is.
Volgens mij doen de reddingsbrigades niet mee 8)
Wat leuk, dat betekent dat Noordgat ook mee doet? Evert-Jan is er ook naar toe. Hij gaat voor het grote geld: 30,00 euro krijgt hij er voor!
Henk
Aanstaande zaterdag zal ik er bij zijn als een van de "slachtoffers". Inmiddels heb ik de briefingsheet ontvangen en het belooft een leuke oefening te worden.
Volgens mij is er niet één hulpverlenende organisatie die niet bij deze oefening betrokken is.
Ik verwacht meer richting Den Oever, dit omdat daar de slachtoffers zich mogen verzamelen, en denk ik dus ook het sein einde oefening horen.
99100001
1735052 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland) | |
1735060 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Noord Holland Noord) | |
1735099 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden) | |
1735288 | Kustwachtcentrum (KNRM Den Helder) (Bemanning Joke Dijkstra) | |
1735299 | Kustwachtcentrum (KNRM De Koog) (Oudeschild) (Bemanning Francine Kroesen) | |
1735308 | Kustwachtcentrum (KNRM De Cocksdorp) (Bemanning Beursplein 5) | |
1735318 | Kustwachtcentrum (KNRM Vlieland) (Bemanning Graaf van Bylandt) | |
1735418 | Kustwachtcentrum (KNRM Harlingen) (Bemanning Wiecher en Jap Visser) | |
1735488 | Kustwachtcentrum (KNRM Den Oever) (Bemanning Johanna Margareta) |
0202627 | BRW Wieringen (West) (Blusploeg) | |
0202637 | BRW Wieringen (West) (Lichtkrant) | |
0202639 | BRW Wieringen (Lichtkrant) | |
0202679 | BRW Wieringermeer (Overdag) | |
0202686 | BRW Wieringermeer (Wieringerwerf) (Lichtkrant) | |
0202687 | BRW Wieringermeer (Slootdorp) (Lichtkrant) | |
0202688 | BRW Wieringermeer (Middenmeer) (Lichtkrant) | |
0202689 | BRW Wieringermeer (Lichtkrant) |
0202611 | BRW Wieringen (Commandant) |
0200083 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Calamiteiten Coördinator) | |
0200084 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket leiding Meldkamer) | |
0200085 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket 1 OMK - Piket VC) | |
0200501 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Regionaal Operationeel Leider) | |
0200508 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OCB - Operationeel Commandant Brandweer) | |
0200621 | BRW Noord Holland Noord Regionaal (Compagniescommandant West Friesland) | |
0200642 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord(HOvD Oost) | |
0203950 | BRW Wieringen (Burgemeester) | |
0203953 | BRW Wieringen (AOV - Ambtenaar Openbare Veiligheid) |
0202997 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (GMS Koppelcode) |
0220821 | MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (AMBU Team Noord Kennemerland) | |
0220822 | MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (AMBU Team Kop van Noord Holland) |
0202411 | BRW Texel (Commandant) |
0220834 | MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (SIGMA Texel) | |
0220838 | MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Medisch Team Medisch Centrum Alkmaar) |
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans
De dichtst bijzijnde reddingsbrigades zijn volgens mij Den Helder en Andijk, dat is toch een aardig eindje varen/rijden van Den Oever vandaan...(los van dat Andijk nog moet schutten).
En een oefening hoeft niet 100% realistisch te zijn; het gaat er om welke oefendoelen je wilt behalen en/of welke processen je wilt oefenen. Het is bijvoorbeeld ook niet realistisch dat de GNK zo snel ter plaatse is, maar je moet ze toch eens kunnen beoefenen. Dat geldt ook voor de inzet van leger-ambu's. In de praktijk zal dat ook (snel) niet gebeuren, maar enerzijds kost het een vermogen om meerdere ambulances in te huren (ze zijn meestal niet van de regio maar particuliere vervoerders) en anderszijds kan je zo toch de samenwerking tussen defensie en GHOR een stukje beoefenen.
Registratie zal altijd een punt van zorg zijn. Zeg nu eerlijk, wat is belangrijker, gewonden helpen en zo snel mogelijk naar betere hulp brengen (ziekenhuizen) of ze allemaal laten wachten met verergering van verwondingen om te kunnen registreren?
Zelf was ik er bij als algemeen waarnemer. De oefening zat organisatorisch goed in elkaar, en qua leerpunten kan ik er genoeg mee naar mijn eigen regio nemen.
RB Den Helder, en ook Callantsoog kunnen er zeer rap zijn in Den Oever.
RB Den Helder, en ook Callantsoog kunnen er zeer rap zijn in Den Oever.
Callantsoog heeft bijvoorbeeld eens meegereden op een drenkeling in het Marsdiep kan ik mij herinderen...Is in 2009 geweest, waarbij KNRM Callantsoog werd gealarmeerd en de reddingsbrigade standby stond. RB Den Helder is toen gewoon meegalarmeerd
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans
En een oefening hoeft niet 100% realistisch te zijn; het gaat er om welke oefendoelen je wilt behalen en/of welke processen je wilt oefenen. Het is bijvoorbeeld ook niet realistisch dat de GNK zo snel ter plaatse is, maar je moet ze toch eens kunnen beoefenen. Dat
Zelf was ik er bij als algemeen waarnemer. De oefening zat organisatorisch goed in elkaar, en qua leerpunten kan ik er genoeg mee naar mijn eigen regio nemen.
Maar de reddingbrigades mogen toch niet verder dan 1 km uit de kust opereren?
En met wie hebben ze dan contact? Voor zover ik weet hebben ze nog steeds geen marifoon?
En wie alarmeert ze dan?
Het is goed om inderdaad bepaalde processen te trainen.
Toch plaats ik een vraagteken bij de opmerking dat een grote oefening niet 100% realistisch hoeft te zijn.(voor zover mogelijk)
Naar mijn beleving train je juist zoveel mogelijk realistisch om in het echt juist niet voor verassingen te staan.(train as you fight).
Als je niet realistisch traint krijgen mensen het verkeerde beeld van hoe het in het echt zou gaan en wordt het in de praktijk juist alleen maar rommeliger.
Neemt overigens niet weg dat elke oefening beter is dan geen oefening.
En dat bij deze oefening ook daadwerkelijk ambulance transport naar de ziekenhuizen was geregeld is een uitstekend initiatief van de oefenleiding. O0
Wij hebben op onze boten wel marifoon, en we kunnen gealarmeerd worden door de meldkamer Alkmaar en zonodig door het KWC
Mooi en mogen jullie ook (24/7) verder dan 1 km uit de kust opereren? ::)
Mooi en mogen jullie ook (24/7) verder dan 1 km uit de kust opereren? ::)De 1 KM grens komt van het gemeentelijk ingedeeld gebied. Nergens staat de de RB niet verder mag.
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Jammer, gemiste kans
Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Wat zijn de afspraken daar over?
Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Wat zijn de afspraken daar over?
Eerlijk gezegd geen idee, maar waar het mij om ging is dat ze wel op een incident af zullen komen en dat je ze dan ook kunt inzetten. Zoals ik zei is de drang tot 'burenhulp' op het water volgens mij vele malen hoger dan op het land. Waar bij een incident op het land er hooguit wat EHBO'ers op af komen, zal op het water alles in de buurt dat een beetje vaart naar je toe komen. Dit is ook het idee van een noodoproep per marifoon: andere vaartuigen in de buurt reageren hierop en helpen elkaar, waarna het KWC de officiele procedures in gang zet. Bij een incident in de buurt van een jachthaven zal het stikken van de motorjachtjes, bij een visgebied van de vissersboten en als er een Reddingsbrigade in de buurt is zal die er ook op af komen. Dat kun je ontkennen in een 'regeling' en proberen te stroomlijnen in procedures, maar hoe doe je dat in de praktijk? Spant de KLPD dan een afzetlint?
Het ging mij erom dat GHOR en Brandweer wel kunnen denken dat je op een passagiersschip eerst kunt tellen, triage kunt uitvoeren en dan gepland kunt evacueren. Maar dat in de praktijk een brandend schip snel omringd zal worden door bootjes van allerlei aard die mensen op gaan pikken die eraf willen of zelfs al eraf springen....
Klinkt misschien wat overdreven en misschien dat meer sturing op de evacuatie mogelijk is dan ik denk, maar volgens mij altijd minder dan op het land waar je een lintje kunt spannen. 8)
Nee: http://www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Veiligheid/pdf/CoordinatieplanRampenbestrijding.pdf (http://www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Veiligheid/pdf/CoordinatieplanRampenbestrijding.pdf)Dat is het oude plan wat is vervangen door het Incidentbestrijdingsplan Waddenzee (http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/news/page/view.asp?objectID=31365).
zie blz 22
Eerlijk gezegd geen idee, maar waar het mij om ging is dat ze wel op een incident af zullen komen en dat je ze dan ook kunt inzetten. Zoals ik zei is de drang tot 'burenhulp' op het water volgens mij vele malen hoger dan op het land. Waar bij een incident op het land er hooguit wat EHBO'ers op af komen, zal op het water alles in de buurt dat een beetje vaart naar je toe komen. Dit is ook het idee van een noodoproep per marifoon: andere vaartuigen in de buurt reageren hierop en helpen elkaar, waarna het KWC de officiele procedures in gang zet.Als je op het water zit heb je gelijk. Maar als je van huis moet komen is het misschien niet altijd verstandig. Vergeet niet dat als de KNRM grootschalig uitrukt er onderbezetting kan ontstaan. Dat kan weer een reden zijn om de reddingsbrigade op hun eigen post te houden voor het geval dat.
Joost, geweldig dat je dit onder de aandacht brengt. Tegen de heer Lopez van Brandweer Flevoland die bij Zeewolde een oefening organiseerde zei ik het zelfde: jullie oefenen nooit realistisch. In de praktijk is hetgeen waar je het langste mee bezig bent het koppentellen: waar is iedereen gebleven. In de stormen die ik meegemaakt heb waar veel drenkelingen bij betrokken waren zijn we nog uren bezig geweest naar padvinders te zoeken die door jachtjes tientallen kilometers waren vervoerd in richtingen die wij nooit hadden kunnen vermoeden. Ook de kustwacht verzekerde mij dat koppentellen hetgeen is dat hen het meeste werk bezorgt tijdens een dergelijk scenario. Iedereen gaat elkaar helpen tijdens een ramp. En tijdens een oefening wordt alles afgezet en redden alleen de aangewezen redders, ruim van te voren in kennis gesteld...Dat is ook het bezwaar van 'schone' oefeningen. Juist de periode tussen de eerste melding en de aankomst van de hulpdiensten kan er veel gebeuren wat moeilijk te controleren is. Na Livex 2009 voor de kust van IJmuiden heb ik her en der al gesteld dat de reddingsbrigade wel gelarmeerd moet worden. Niet om 10 mijl de zee op te gaan maar juist voor de opvang binnen de pieren van allerlei oncontroleerbaar spul. Eventueel een mannetje overzetten om de boot naar de juiste steiger te brengen, maar ook als bewakingseenheid voor het geval er eentje overboord gaat. Daarnaast vind ik dat in IJmuiden beter gebruik kan worden gemaakt van de havendienst en de vletterlieden voor hand en spandiensten bij het aanmeren.
Dat is het oude plan wat is vervangen door het Incidentbestrijdingsplan Waddenzee (http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/news/page/view.asp?objectID=31365).
Zoek op reddingsbrigade en je komt diverse inzetvoorstellen tegen.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article6380986.ece/'Er-ging-veel-goed%2C-maar-er-zijn-verbeterpunten'-%28update-video%29 (http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article6380986.ece/'Er-ging-veel-goed%2C-maar-er-zijn-verbeterpunten'-%28update-video%29)
OK er staat een schip in brand met een hele hoop gasten aan boord.
Volgens mij is het dan belangrijker dat deze zo snel mogelijk van boord af gehaald worden, dan dat ze eerst allemaal onderzocht en geregistreerd moeten worden.(om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen door rook,hitte,paniek etc)
Voordat het medisch personeel aan boord komt willen deze eerst van de brandweer horen of het veilig is.
Gevolg is dat er dus eerst op de hele aktie van de brandweer gewacht moet worden.
Tegen de tijd dat die het sein veilig geven en de patienten onderzocht zijn, hadden alle opvarenden al aan de wal gebracht kunnen zijn! (en daar vervolgens in een veilige omgeving geregistreerd kunnen worden)
Uit het filmpje begrijp ik dat de oefenleiding registratie belangrijker vind dan evacuatie.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn bij een schip wat in brand staat? ::) ::) :o :o
Voor zover ik gezien heb ...
Ben jij er bij geweest Ko?Jawel, alleen wel voor Vakblad Incident. Dat gaat mee in de editie van oktober. Op mijn website komt eind van de dag of morgen nog wel een klein overzicht.
Helaas was ik mijn camera vergeten en heb ik dus geen foto's.
Ik zoek me suf naar al die foto's die gemaakt zijn, maar zelfs via Google vind ik (bijna) alleen de oproepen voor figuranten. Als iemand mooie foto's heeft hoor ik het graag.
En mijn album staat online:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20100911w%2Fkvl_100911_1036570w.jpg&hash=8f1a40e5121b55f9d2bebb527e2c3625)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20100911w%2Fkvl_100911_1125440w.jpg&hash=8dba515e6534c708772ea6745d58c940)
En de rest op www.incidentnet.nl (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2010/11-09-2010-rampenoefening-kokkel-waddenzee/)
Is er ook getest op de maximum redcapaciteit van de KNRM boten? :)
Overigens verbaas ik mij wel over het gefotografeer van figuranten en hulpverleners.
Op de site van 'Brandweer Wieringen' kom ik ook zo'n figuur tegen... heeft die niet iets beters te doen dan foto's maken betaald van ons belastinggeld :P 0098 998765
Ik ken hem ergens van.... :-\
Op de site van 'Brandweer Wieringen' kom ik ook zo'n figuur tegen... heeft die niet iets beters te doen dan foto's maken betaald van ons belastinggeld :P 0098 998765Mwa, op de kant en met een wit vest. Die tellen we in principe niet mee ;-)
Ik ken hem ergens van.... :-\Oh, ja? ;-)
Wat is een taak en bevoegdheid van een Laisson? Is dit een engels woord voor 'doorgeef luik'? Of heeft deze persoon nog enige bevoegdheid/beslissingskracht? ???
Het nieuwe denken is dat het Ghor naar de slachtoffers moet en niet andersom, bij een boot in brand lijkt me dat echter niet slim.
Henk
Jawel, alleen wel voor Vakblad Incident. Dat gaat mee in de editie van oktober.
Ko is deze editie,over de oefening Kokkel, nog ergens online te vinden? ::)
Ko is deze editie,over de oefening Kokkel, nog ergens online te vinden? ::)Volgens mij niet, tenzij je een online abonnement hebt ;-)
Is deze link voor jou bereikbaar? http://www.hulpdienstenonline.nl/files/producten/incident/incident08_2010/flash.html# (http://www.hulpdienstenonline.nl/files/producten/incident/incident08_2010/flash.html#)
Zo niet, dan zul je toch een abonnement moeten nemen ;)
(en dat zonder abonnement ;))Mazzelaar ;-)
Jawel... op het intranet/extranet van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 0098
Even kijken of jullie hem ook direct kunnen downloaden :
http://extranet.veiligheidsregio-nhn.nl/sf.mcgi?8179&cat=1447 (http://extranet.veiligheidsregio-nhn.nl/sf.mcgi?8179&cat=1447)
groeten,
René dC
Ik vind dit ook een zorgelijke ontwikkeling:
Bij deze oefening was de eerste reddingboot 30 minuten na alarmering ter plaatse maar pas na 1 uur(!) werden de eerste mensen geevacueerd omdat er eerst 'motorkap' overleg plaats moest vinden van het GHOR aan boord bij de OSC.
Dus terwijl er mensen in de rook en hitte staan gaan we tegenwoordig eerst op het gemakje overleggen voordat er wat gedaan gaat worden.
:o :o :o
Ik hoop echt dat er uit de evaluatie komt dat evacueren belangrijker is dan registreren.
Registreren kan beter en veiliger op de wal gebeuren.
-Ambulance dienst heeft een andere definitie over 'veilig' dan de andere hulpverleners.
-informatie OSC niet rechtstreeks naar het COPI maar dit via/door het KWC laten doen.
-Coördinerende KNRM-er aan boord incident schip duidelijk herkenbaar maken voor andere hulpverleners O0
-KWC uitrusten met RMG-01 alle betrokken regio's O0
-Als OSC 2 VHF kanalen gebruiken (1 voor de SRU's en 1 voor met het KWC,Den Helder Rescue) O0
Vreemd dat er nu een GRIP 2 werd gebruikt terwijl er in het onderzoeksrapport van de zinkende klipper bij Hoorn in het evaluatie rapport juist werd aangeraden, om bij een grote groepsaanlanding, juist standaard naar GRIP 3 op te schalen ::)
...<knip>...Mee eens. Als ik me goed herinner was een politieboot OSC gemaakt en die had helaas door een technisch probleem maar 1 bruikbare marifoon.
SRU's op 67 en rapportage op 16, gangbare procedure toch?
...<knip>...
-informatie OSC niet rechtstreeks naar het COPI maar dit via/door het KWC laten doen. O0
Vanwaar de duim? :) Of anders gesteld: waarom verdient dit wat jou betreft de voorkeur boven een direct lijntje naar het CoPI?
3.2.3 Oplossing voor “behoefte aan coördinatie op incidentlocatie”
Bij incidentbestrijding op het water is al snel behoefte aan afstemming en coördinatie
op de plaats van het incident. Dit vanwege het feit dat op het water niet altijd het gehele
incident voor alle procesverantwoordelijken zichtbaar is en verschillende partners
aanwezig zijn. Om in die gevallen toch een goede afstemming en een juist beeld te
krijgen van de situatie op het water kan een functionaris worden belast met de praktische
coördinatie op de plaats van het incident. Deze functionaris wordt “On scene coördinator”
(OSC) genoemd.
Omdat de functie van OSC een ‘extra’ functie is ten opzicht van incidenten op het land,
roept deze term veel vragen op (vooral bij de landpartijen). Om helderheid te verschaff en
in zijn taken en bevoegdheden, en om toe te lichten hoe deze functionaris past in het
geheel van de incidentbestrijding, is de functie van OSC hieronder nader uitgewerkt.
De volgende uitgangspunten gelden voor de instelling van een OSC:
1. Op basis van bepaalde criteria kan besloten worden zo spoedig mogelijk een OSC in te
zetten. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van zicht op het incident kan er behoefte bestaan
aan ‘een verlengde arm’ van de OvD.
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval één (functionaris als) OSC aan op een
geschikt vaartuig of verkeerspost met zicht op het incident. Deze eenheid neemt in
principe niet deel aan de procesuitvoering. De OSC dient bij voorkeur te beschikken
over zowel VHF (marifoon) als over C2000: Indien in een acute situatie nodig kan de OSC
taak worden uitgevoerd door de schipper van een passerend vaartuig totdat een beter
toegeruste functionaris de OSC taak kan overnemen.
3. Er worden vaak eenheden van andere disciplines ingezet bij de genoemde waterprocessen.
Deze eenheden melden zich in dat geval bij aankomst bij de OSC.
4. De OSC valt afhankelijk van het type incident onder één van de procesverantwoordelijken.
Ter illustratie: bij verontreiniging is dat de OvD-W, bij ordeverstoring de OvD-P,
bij SAR de OvD-W of de OvD-B. Bij elke incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd
operationeel zijn.
5. De OSC stemt de activiteiten op het water op elkaar af en wordt ingezet als ‘ogen en
oren’ voor de wal. De OSC dient niet in de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
te treden van de OvD en de Leider CoPI.
Voor de precieze communicatielijnen en verbindingsschema’s wordt verwezen naar
hoofdstuk 5, Informatiemanagement.
De OSC heeft de volgende taken21 :
• Zich ter plaatse een totaalbeeld vormen van het incident en de positie van de verschillende
betrokken schepen, personen etc.
• Het coördineren van de inzet van de vaartuigen ter plaatse.
• Het afstemmen van de tactiek van de inzet ter plaatse en briefing van nieuw
aangekomen eenheden.
• Het maken van afspraken over de tijdstippen waarop deelnemende eenheden zich
melden bij de OSC en (virtueel) stuurhutoverleg hebben.
• Zo spoedig mogelijk communiceren met de OvD in het CoPI over het totaalbeeld van
het incident.
• Onderhouden van de verbinding met de OvD in het CoPI en bij SAR op ruime binnenwateren
tevens met de Kustwacht.
Om verwarring te voorkomen wordt benadrukt dat de OSC de volgende taken niet heeft:
• ‘Aansturing’ en ‘bevelsvoering’ van de ingezette bestrijdingsteams - dat gebeurt door de
hoogst leidinggevende van het betreff ende proces, bij GRIP 1 en hoger via een OvD in
het CoPI.
• Totale multidisciplinaire “coördinatie”. Die vindt bij GRIP 1 en hoger plaats in het CoPI.
Deze afstemming is gericht op het belangrijkste monodisciplinaire proces van dat
moment.
In het CoPI zijn leidinggevenden van de hulpdiensten en eventueel adviseurs actief.
Zij moeten de informatie die binnen de verschillende diensten bekend is op een efficiënte
manier met elkaar delen en acties afstemmen op de te behalen operationele doelen.
Daarnaast moeten zij het hogere echelon (ROT) adequaat informeren, adviseren en
besluiten voorleggen. Hierbij is vooral het effect van het incident op de omgeving van
belang. De OSC voorziet de OvD in het CoPI van informatie over de activiteiten op de
plaats van het incident.
Criteria voor de locatie van een CoPI zijn:
• Een veilige plaats
• Goed bereikbaar
• Bij voorkeur met zicht op het incident
• Goede communicatiemiddelen
• Bij voorkeur bij de aanlandingsplaats
Als ik dat zo lees, lijkt de communicatie tussen OSC en CoPI/OvD de prioriteit te hebben boven communicatie tussen OSC en KWC.
Maar goed, er heeft natuurlijk niet voor niets een hele commissie Waterrand aan dit probleem gewerkt. Kennelijk is dit de beste werkwijze.
En hier zit nu juist het probleem met de landorganisatie:
bij SAR is juist de communicatie tussen de OSC en het KWC van primair belang en niet de OVD/COPI!
Bij SAR is immers het KWC proces verantwoordelijk en niet de OVD.
4. De OSC valt afhankelijk van het type incident onder één van de procesverantwoordelijken.
Ter illustratie: bij verontreiniging is dat de OvD-W, bij ordeverstoring de OvD-P,
bij SAR de OvD-W of de OvD-B. Bij elke incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd
operationeel zijn.
(Los hiervan is C2000 geen SAR communicatie middel, dus alles op C2000 is zoiezo geen optie)
Ik had het ook niet over C2000 ten behoeve van SAR, maar ten behoeve van coördinatie tussen coördinerende partijen (tussen OSC, KWC, CoPI, etc.). Het operationele zoek- en redwerk moet gewoon via de marifoon O0Dit is ook in een aantal gevallen ook toegepast hetgeen wat meer rust gaf op de marifoonkanalen.
V.w.b. de procesverantwoordelijkheid lees ik in het citaat uit het handboek (zie ook hierboven) o.a. het volgende:
Dus hoezo het KWC procesverantwoordelijke? ;)
In iedergeval niet per definitie. "Het Kustwachtcentrum voert de SAR-taak uit voor de Noordzee op grond van internationale wetgeving. Tevens is het KWC actief op de ruime binnenwateren; over deze SAR-taak dienen afspraken te worden vastgelegd met de betreffende veiligheidsregio’s." (p.38)
Op die ruime binnenwateren (gemeentelijk ingedeeld gebied) is die OvD volgens mij weldegelijk procesverantwoordelijke. Tenzij dat anders afgesproken is met de betreffende veiligheidsregio.
Dus de Kustwacht is volgens mij toch echt SAR proces verantwoordelijk op de grote wateren.
Eerste convenant Kustwacht, KNRM en Veiligheidsregio
ondertekend
In de loop van 2009 wordt rampen- en incidentenbestrijding,
ook op de ruime binnenwateren, een verantwoordelijkheid
van de Veiligheidsregio’s. Dit betreft ook het redden
van mensen op het water, waarvoor nu de Kustwacht
verantwoordelijk is.
Deze wijziging is een gevolg van de nieuwe Wet veiligheidsregio’s.
Een Veiligheidsregio wordt ingesteld door
gemeenten in een regio. Op de ruime binnenwateren
ligt de verantwoordelijkheid nu bij de Kustwacht, met
als hoofduitvoerder op het water de KNRM. Het ligt
voor de hand – en de minister van Binnenlandse Zaken
adviseert dat ook – om deze taak neer te leggen bij de
organisaties die daarvoor het best zijn uitgerust.
De Kustwacht en de KNRM hebben, vooruitlopend op
de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s, een
convenant voorbereid, waarin zij heldere afspraken maken
met de Veiligheidsregio over hun dienstverlening op
het gebied van Search and Rescue (SAR) en maritieme
hulpverlening. De afspraken betreffen zowel de voorbereidings-,
repressie- als nazorgfase van de rampenbestrijding.
(...)
Kustwacht en KNRM verwachten nog dit jaar met de
overige vijftien veiligheidsregio’s waar zij al de SAR-taak
invullen, eenzelfde convenant te kunnen ondertekenen.
(...)
Als dat middels het convenant zo geregeld is wel ja :)
1.Maar dit stuk gaat alleen over het IJsselmeergebied. Is het bij de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, waar je met hetzelfde punt zit, inmiddels ook geregeld?
2.Zou voor de aansturing niet best zijn als de enige regio de verantwoordelijkheid zelf op zich neemt en de ander het aan de Kustwacht uitbesteedt.