MB | 0107011 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) |
MB | 0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) |
MB | 0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) |
MB | 0107086 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) |
MB | 0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
MB | 0127185 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) |
0106525 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) | |
0106581 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD) | |
0107011 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) | |
0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) | |
0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) | |
0107086 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) | |
0107111 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps) | |
0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) | |
0107186 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) | |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
0106490 | BRW Kennemerland (Districtscommandant Kennemerland Midden) | |
0106500 | BRW Kennemerland (Regionaal Commandant) | |
0106515 | BRW Kennemerland (HOvD) | |
0106540 | BRW Kennemerland (ROGS) | |
0106550 | BRW Kennemerland (Leider COPI) | |
0106581 | BRW Kennemerland (Monitorcode OvD) | |
0107021 | BRW Haarlem (West) (Vrijwilligers ploeg 1) | |
0107027 | BRW Haarlem (West) (Logistiek ploeg 1) | |
0107031 | BRW Haarlem (West) (Vrijwilligers ploeg 2) | |
0107041 | BRW Haarlem (West) (Vrijwilligers ploeg 3) | |
0107081 | BRW Haarlem (West) (Lichtkrant) | |
0107084 | BRW Haarlem (West) (Kazernetechniek) | |
0108512 | BRW Haarlemmermeer (Zwanenburg) (Centralisten VC) | |
0108581 | BRW Haarlemmermeer (Zwanenburg) (Lichtkrant) | |
0108999 | BRW Kennemerland (Monitorcode) | |
0127019 | BRW Kennemerland (Piketcentralist) | |
0127059 | Veiligheidsregio Kennemerland (Piket Hoofd MICK) | |
0127079 | Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator Meldkamer) | |
0127185 | Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting) | |
0128003 | Gemeente Haarlem (Burgemeester) | |
0128023 | Gemeente Haarlem (AOV) | |
0128083 | Gemeente Haarlem (Bouw- en Woningtoezicht) |
0103073 | BRW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (MDT 0220 - ROGS) |
GRIP 1 | 0106500 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant) |
GRIP 1 | 0106545 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider Operationeel Team) |
GRIP 1 | 0107029 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Specialistische Chauffeurs ploeg 1) |
GRIP 1 | 0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) |
GRIP 1 | 0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0127079 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK) |
GRIP 1 | 0127170 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Coördinator CoPI) |
GRIP 1 | 0127185 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) |
GRIP 1 | 0127190 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (HS-GHOR piket) |
GRIP 1 | 0127220 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Informatie) |
GRIP 1 | 0127320 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G Noord - Groepscode) |
GRIP 1 | 0127410 | Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd stafsectie Politie) (Infocode) |
GRIP 1 | 0127420 | Veiligheidsregio Kennemerland (Korpsleiding Politie) (Infocode) |
GRIP 1 | 0128003 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Burgemeester) |
GRIP 1 | 0128023 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid) |
0126803 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 803 - ADK Kennemerland) | |
0126999 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0106500 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant) |
GRIP 1 | 0107027 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Logistiek ploeg 1) |
GRIP 1 | 0107029 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Specialistische Chauffeurs ploeg 1) |
GRIP 1 | 0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) |
GRIP 1 | 0107121 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Vrijwilligers ploeg 1) |
GRIP 1 | 0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0127059 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Piket Hoofd MICK) |
GRIP 1 | 0127079 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK) |
GRIP 1 | 0127185 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) |
GRIP 1 | 0128003 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Burgemeester) |
GRIP 1 | 0128023 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid) |
GRIP 1 | 0128083 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Ambtenaar Bouw en Woning Toezicht) |
http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/10699/brand_in_parkeergarage_de_appelaar_in_haarlem_centrum (http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/10699/brand_in_parkeergarage_de_appelaar_in_haarlem_centrum)
Haarlem - In Parkeergarage de Appelaar in Haarlem Centrum is dinsdagavond rond 19:50 uur
door onbekende oorzaak brand uitgebroken. Inmiddels de brand opgeschaald
door de brandweer naar een grote brand.
Later meer
ZGB | 0106560 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Plv. Compagniescommandant) |
::) ::) ::) O0 O0 O0 O0 http://www.haarlemmerliede.nl/fileadmin/HLSW/rbz/2008/maart/praktijkrichtlijnparkeren.pdf (http://www.haarlemmerliede.nl/fileadmin/HLSW/rbz/2008/maart/praktijkrichtlijnparkeren.pdf) http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/a045.gif[/img]
Een 'goed' praktijkvoorbeeld dat het dus niet lukt om binnen 20 minuten de brand uit te krijgen... 0021 0021
Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6883.msg165551.html#msg165551 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6883.msg165551.html#msg165551)
0107611 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Vrijwilligers) | |
0107619 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Chauffeurs) | |
0107681 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant) | |
0107684 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 0106500 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant) |
GRIP 2 | 0106545 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0106555 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Brandweer) |
GRIP 2 | 0106570 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0127059 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Piket Hoofd MICK) |
GRIP 2 | 0127079 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK) |
GRIP 2 | 0127150 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Actiecentrum GHOR) |
GRIP 2 | 0127165 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Kwartiermakers RCC) |
GRIP 2 | 0127170 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Coördinator CoPI) |
GRIP 2 | 0127175 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Adviseur Openbare Orde en Veiligheid OT) |
GRIP 2 | 0127185 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) |
GRIP 2 | 0127190 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (HS-GHOR piket) |
GRIP 2 | 0127200 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Communicatieadviseur OT) |
GRIP 2 | 0127210 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket gemeentesecretaris OT) |
GRIP 2 | 0127220 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Informatie) |
GRIP 2 | 0127230 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Verslagleggers OT) |
GRIP 2 | 0127270 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0127360 | Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd stafsectie Politie) (Alarmcode) |
GRIP 2 | 0127365 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Medewerker stafsectie Politie) |
GRIP 2 | 0127400 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0127420 | Veiligheidsregio Kennemerland (Korpsleiding Politie) (Infocode) |
GRIP 2 | 0127430 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0128003 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Burgemeester) |
GRIP 2 | 0128023 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid) |
Ik hoop wel dat de repressieve dienst voorzichtig te werk gaat. De kans op verdwalen in zo'n garage is levensgroot. Zeer weinig vaste oriëntatie punten als je in de dichte rook moet werken... :-X
Update 21:05
VOlgens geruchten staan er meerdere auto's in de brand in een afgesloten en beveiligd deel van justitie. Dit gedeelte is op dit moment niet bereikbaar voor de brandweer. Door de enorme hitte raken overig aanwezige auto's zwaar beschadigd.
Ook de toneelschuur wordt momenteel ontruimd.
Later meer
1 van de belangrijke lessen bij de brand in de parkeergarage onder een woongebouw in Amsterdam, WILLEM BAERDESENSTRAAT 42 AMSTERDAM, was het branden van tientallen meters kabelgoot. Brand was begonnen in een scooter en heeft zich uitgebreid via het omhulsel om de ( brandvertragende bekabeling ), en heeft daarna nog 1 of 2 auto's laten ontbranden. Risico is bijv. druppelend, brandend kunstof en de bijkomende rookontwikkeling met veel blauwzuurgas ( met name voor bovengelegen woningen )
Ik hoop wel dat de repressieve dienst voorzichtig te werk gaat. De kans op verdwalen in zo'n garage is levensgroot. Zeer weinig vaste oriëntatie punten als je in de dichte rook moet werken... :-X
GRIP 3 | 0106500 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant) |
GRIP 3 | 0106505 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (RCvD - Regionaal Commandant van Dienst) |
GRIP 3 | 0106545 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider Operationeel Team) |
GRIP 3 | 0106555 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Brandweer) |
GRIP 3 | 0106570 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 3 | 0127059 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Piket Hoofd MICK) |
GRIP 3 | 0127079 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK) |
GRIP 3 | 0127150 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Actiecentrum GHOR) |
GRIP 3 | 0127155 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (RGFvD piket - Regionaal Geneeskundig Functionaris) |
GRIP 3 | 0127165 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Kwartiermakers RCC) |
GRIP 3 | 0127170 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Coördinator CoPI) |
GRIP 3 | 0127175 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Adviseur Openbare Orde en Veiligheid OT) |
GRIP 3 | 0127180 | BRW Kennemerland (Beleids Team - Piket coördinerend Burgemeester ) |
GRIP 3 | 0127185 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) |
GRIP 3 | 0127190 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (HS-GHOR piket) |
GRIP 3 | 0127195 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Adviseur Openbare Orde en Veiligheid BT) |
GRIP 3 | 0127200 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Communicatieadviseur OT) |
GRIP 3 | 0127205 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Communicatieadviseur BT) |
GRIP 3 | 0127210 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket gemeentesecretaris OT) |
GRIP 3 | 0127215 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket gemeentesecretaris BT) |
GRIP 3 | 0127220 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Informatie) |
GRIP 3 | 0127230 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Verslagleggers OT) |
GRIP 3 | 0127235 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (piket Verslagleggers BT) |
GRIP 3 | 0127270 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 3 | 0127335 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Actiecentrum Opvang) |
GRIP 3 | 0127340 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Actiecentrum CRIB) |
GRIP 3 | 0127360 | Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd stafsectie Politie) (Alarmcode) |
GRIP 3 | 0127365 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Medewerker stafsectie Politie) |
GRIP 3 | 0127370 | Veiligheidsregio Kennemerland (Korpsleiding Politie) (Alarmcode) |
GRIP 3 | 0127400 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 3 | 0127430 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Operationeel Team) |
GRIP 3 | 0128003 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Burgemeester) |
GRIP 3 | 0128023 | BRW Kennemerland (Haarlem) (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid) |
GRIP 3 | 0128243 | BRW Kennemerland (Onbekdende code) |
Specifiek was dit de KNP kabel die voor branduitbreiding gezorgt heeft. Maar meestal is er gewoon brandoverslag door straling en direct vlamcontact van auto's die naast elkaar staan. Ook als de temperatuur in de parkeergarage gaat oplopen kan er op grotere afstand ontsteking gaan plaatsvinden (dan vooraf bedacht).
Zo zie je maar dat als er volgens de eisen brandvertragende bekabeling moet worden aangelegd er monteurs zijn die hier niet bij stil staan en om de verschillende kabels netjes bij elkaar te binden er brandbare kunstof kous omheen schuiven. ( met alle gevolgen van dien )
Ik vraag mij af of er nu voordeel kan worden gehaald uit de stuwdrukventilatie. Ik weet niet of K'land een TBO heeft maar anders lijkt het mij zinvol deze klus heel goed te onderzoeken. Met name dan of alle bedachte systemen en bouwkundige zaken zich nu zo goed hebben gedragen als we moeten geloven.
Waarom grip 3 gemaakt? Palm, weet jij dat?
GRIP heeft weinig te maken met de daadwerkelijke omvang van de brand maar meer met de bestuurlijke en management processen die opgestart moeten worden.
Iemand enig idee hoever deze garage zich uitstrekt onder de bestaande bebouwing ??? ???onder de hele rechtbank en een deel van de damstraat en naast het hotel in de damstraat is een op gang weet niet zeker of er onder het hotel ook nog de garage is
onder de hele rechtbank en een deel van de damstraat en naast het hotel in de damstraat is een op gang weet niet zeker of er onder het hotel ook nog de garage is
Werd net geroepen dat het hotel ook ontruimd moet worden net als eerder Toneelschuur en Philharmonie
Nee nog niet bekend! Ik luister mee
Porto kanaal 2, hotel wordt ontruimd door politie verders nog geen info
Update 22.15
Er wordt door politie en brandweer overwogen om bewoners en hotelgasten in de Damstraat te evacueren. Men praat over de mogelijkheid om de parkeergarage onder water te zetten.
Bron: Rtvnh.nl
Men praat over de mogelijkheid om de parkeergarage onder water te zetten.
Brandweer kan gedeeltes van de garage niet meer in vanwege instortingsgevaar vloeren.
Lijkt me moelijk i.v.m. de afwatering daar en de hoeveelheid water die er dan ingepompt moet worden (miljoenen liters lijkt mij). Is het geen mogelijkheid om de garage 'vol te schuimen'? Geen idee of dat door de hitte effectief kan zijn, maar als je zag hoe dat in een vliegtuigloods met automatische schuimblusinstallatie werkt...brand heeft dan weinig kans meer om nog te doen waar 'ie goed in is.waar haal je zosnel zoveel schuimvormend middel vandaan?
waar haal je zosnel zoveel schuimvormend middel vandaan?
SB Velsen, schuimcontainers in de regio (die er vast zullen zijn), desnoods bijstand vragen brandweer Schiphol. Ook Amsterdam kan een SBH leveren, dus dat lijkt me redelijk wat schuim...
tja geen idee weet wel dat je preventieve maatregelen kan nemen om het beton te koelen maar goed ga er maar aanstaan!
maar 5 miljoen liter haal je nooit denk ik
waar haal je zosnel zoveel schuimvormend middel vandaan?
en palmpie weet jij wat de gevolgen zijn als je zo'n garage echt onder laat lopen? zakt te constructie in elkaar als hij leeg gepompt word?
Hoe kom jij erbij dat er 5 miljoen liter schuim nodig is?
laten we uitgaan van 2000 m2 (waarschijnlijk is hij groter) en 2,6 meter hoog.... dat is maar 5.200.000 L wat ze erin hoeven te pompen.... 0098 0098 0098
Als ze een bouwput maken graven ze vaak in het grondwater een bouwput. Ze storten dan onderwater beton om de put waterdicht te maken (aan de wanden staan vaak damwandprofielen). Daarna pompen ze de bouwput leeg. De constructie zou dus het onderwater zetten kunnen hebben. Alleen zit je met de wet van de grote getallen en zal dit geen optie zijn.Duidelijk Palpie!
Zo dus
Heb je door dat je nu appels en peren (water en schuim(vormend middel)) met elkaar aan het vergelijken bent?
Ik heb geen idee hoeveel schuimvormend middel er nodig is om een parkeergarage vol te zetten. Voor een schuimparty hadden we denk ik een liter of 1000 voor de hele avond 0098
Als je out of the box denkt dan moet je alle uitgangen goed afsluiten en dit apparaat de garage onder inhert gas laten zetten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steamexfire (http://nl.wikipedia.org/wiki/Steamexfire) . Binnen zeer korte tijd is de brand uit.
of het AMAS inzetten? Deze Units leveren 25 duizend liter schuim/water per minuut...genoeg water in spaarne....
http://www.amas-fire.nl/_uploads/file/PDF/MVC_AMAS.pdf (http://www.amas-fire.nl/_uploads/file/PDF/MVC_AMAS.pdf)
De werking van beton bij brand is hier te vinden: http://www.betonbrandtniet.nl (http://www.betonbrandtniet.nl)
tja geen idee weet wel dat je preventieve maatregelen kan nemen om het beton te koelen maar goed ga er maar aanstaan!Juist het nu afkoelen van de HDC ( beton ) zal instorting als gevolg kunnen hebben.
GRIP 3 | 0107981 | BRW Kennemerland (Halfweg) (Lichtkrant) |
GRIP 3 | 0108521 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 2) |
GRIP 3 | 0108581 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant) |
GRIP 3 | 0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
Ik heb even snel naar het stuk gekeken wat toch behoorlijk veel informatie geeft.
De maximale eis is 120 minuten brandweerbaarheid.
Er zijn voorbeelden dat sommige constructies een brand van bijna 30 uur kunnen uithouden.
Echter waar we hiermee te maken hebben, een brand in een parkeergarage met allemaal kleine bommetjes (benzinetank/gastank) is er geen touw op te trekken hoe het er beneden uit moet zien. De constructie kan al dusdanig aangetast zijn dat er hele stukken beton weggeslagen zijn.
Juist het nu afkoelen van de HDC ( beton ) zal instorting als gevolg kunnen hebben.
De temperatuur is nu te heet voor het beton om het temperatuurverschil aan te kunnen.
De P-garage in Rotterdam was hier een voorbeeld van.
Ws. zit er niets anders op dan de brand vanzelf laten uitgaan zonder verder ingrijpen.
Volgens alle berekeningen kan dit. ( maar ja ? )
Het is te hopen dat, gezien de meerdere verdiepingen beneden maaiveld, er een hoofddraagconstructie aanwezig is met een weerstand tegen bezwijken van meer dan 90 minuten.
De brandwerendheid van beton is afhankelijk van de massa van de beton. Als de temperatuur op het betonijzer te hoog is zal het ijzer gaan uitzetten waardoor het beton van de wapening afgedrukt zal worden. Heb beton zal dan eraf vallen en de wapening komt bloot te liggen. Daarna zal zal de temperatuur in de wapening toenemen en bij 400-500 graden zal het betonijzer zijn sterkte verliezen en zal de constructie (deels) instorten. Als er voorgespannen beton gebruikt is (bijvoorbeeld kanaalplaten) zal dit sneller gebeuren.
Dus afhankelijk hoeveel warmte het beton kan opnemen wordt de weerstand tegen instorten bepaald.
Daarnaast zijn er nog andere processen. In het beton zit altijd 'gebonden' water. Als de temperatuur van het beton boven de 100 graden komt gaat dit over in stoom. Als er geen voldoende 'kanalen' in het beton zitten en het wordt snel opgewarmd kan er inwendige druk in het beton ontstaan waardoor ook het beton afspat en er minder beton dekking op de wapening zit waardoor het allemaal weer sneller opwarmt.
Als oplossing wordt tegenwoordig in beton dat hiertegen beschermt moet worden hele fijne kunststofvezels met het beton gemengt. Doordat de vezels smelten ontstaan er kanalen waardoor de stoom kan ontsnappen.
Heeft deze parkeergarage ook uitgangen die direct in een gebouw uitkomen? ivm met schade aan andere panden. Er zijn uiteraad wel deuren, maar als glas springt dan heeft de rook vrije door stroom en hitte. een aantal parkeergarage in amsterdam hebben dat wel.
Mensen die daar bekend zijn hebben het over ca. 150 plaatsen op -2, het openbare gedeelte.
Uitgaande van 12m2 per vak (5 x 2,4 meter) en 2,5 meter hoogte wordt dat zo'n 4,5 miljoen liter water. Zal ik aanbieden te helpen met m'n tuinslang?
Je vergeet de rijbaan in je berekening ;)Moet je hem echt tot dak vullen ??...
Volgens mijn informatie biedt de parkeergarage plaats voor 300 voertuigen en heeft 2 bouwlagen.
Ik ben aan het speuren naar informatie over de garage en heb volgens mij ook gezien dat het een totaal oppervlak heeft van 10.000m2.
Iemand enig idee of er al (groot) (inter-)regionaal materiaal als DPU's/groot vermogen pompen worden ingezet?
De brand en instorting in rotterdam hadden niets te maken met afkoeling maar met een onbekende variabele bij de berekening van de sterkte van beton bij brand. De kanaalplaten daar waren 'ingesloten' als stijve plaat + bovenop de platen zat een dikke druklaag. Daardoor konden de platen niet uitzetten en ontstonden er drukkrachten. Daarnaast konden door de dunne tussenruimten tussen de kanalen de temperatuur van de onderkant niet evensnel getransporteerd worden naar de bovenkant van de kanaalplaat. Daardoor ontstond er nog een groot temperatuurverschil tussen de boven en onderkant. Iedereen heeft wel eens opschool een bimetaaltje gezien en wat er gebeurt als je die verwarmt... ;)
Meer hierover staat hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34209.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34209.0.html) :)
Volgens mijn informatie biedt de parkeergarage plaats voor 300 voertuigen en heeft 2 bouwlagen.
Ik ben aan het speuren naar informatie over de garage en heb volgens mij ook gezien dat het een totaal oppervlak heeft van 10.000m2.
GRIP 3 | 0107611 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Vrijwilligers) |
GRIP 3 | 0107619 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Chauffeurs) |
GRIP 3 | 0107681 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant) |
GRIP 3 | 0107684 | BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne) |
GRIP 3 | 0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
En dan nog de betrokkenen :(
Aantal twitter berichten:
marionvdsteen: Heb ik dat? Ga lekker uit eten in Haarlem, auto in de parkeergarage gezet, kom ik terug, staat de garage in de brand! Daar gaat mijn auto!
11 minutes ago via Twitter for BlackBerry®
BartDirne: Auto van mijn zoon Hans uitgebrand bij brand in parkeergarage in Haarlem. Zie hiervoor NU.nl 34 minutes ago via Twitter for iPhone
Mamaffie: RT @leedsnl: Heftige brand!RT @Lady_C71: K! Ik sta in de Appelaar in Haarlem geparkeerd en de garage staat in brand. Weet de status van mijn auto niet...
Ja, heel triest voor deze betrokkenen. Ik vraag me af wie in dit geval aansprakelijk is voor de schade. Ga er even vanuit dat een gemiddelde auto een waarde heeft van 20.000 euro en de garage vol stond i.v.m. het theater wat open was. 300 x 20.000 = 6.000.000 aan auto's. :'(
0106530 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Noord) | |
0106581 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD) | |
0107221 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Vrijwilligers) | |
0107281 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant) | |
0107431 | BRW Kennemerland (Beverwijk Oost) (Blusploeg) | |
0107481 | BRW Kennemerland (Beverwijk) (Lichtkrant) | |
0107484 | BRW Kennemerland (Beverwijk Oost) (Besturing Kazerne) | |
0107521 | BRW Kennemerland (Heemskerk) (Vrijwilligers ploeg 2) | |
0107541 | BRW Kennemerland (Heemskerk) (Vrijwilligers ploeg 4) | |
0107581 | BRW Kennemerland (Heemskerk) (Lichtkrant) | |
0107711 | BRW Kennemerland (Uitgeest) (Vrijwilligers) | |
0107781 | BRW Kennemerland (Uitgeest) (Lichtkrant) | |
0107784 | BRW Kennemerland (Uitgeest) (Besturing Kazerne) | |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
wat zullen de bordjes parkeren op eigen risco nu inhouden? weet iemand hoe dat juridisch zit
wat zullen de bordjes parkeren op eigen risco nu inhouden? weet iemand hoe dat juridisch zit
wat zullen de bordjes parkeren op eigen risco nu inhouden? weet iemand hoe dat juridisch zitDenk dat je ook afhankelijk bent van de algemene voorwaarden waaronder je parkeert.
Een algemene voorwaarde kan nooit de wettelijke aansprakelijkheid ongedaan maken. Belangrijk is dus wat in het burgerlijk wetboek staat over dit soort situaties :)
Ik vraag me nu ook pas af waarom er geen sprinkler is? Of is die er wel?
Preveleert hier niet het aangaan van een overeenkomst op basis van de algemene voorwaarden?
Zie: http://www.haarlemmerliede.nl/fileadmin/HLSW/rbz/2008/maart/praktijkrichtlijnparkeren.pdf (http://www.haarlemmerliede.nl/fileadmin/HLSW/rbz/2008/maart/praktijkrichtlijnparkeren.pdf) Deze zit er dus niet in. Ik durf er wel wat op in te zetten dat bij een sprinkler iedereen na een uurtje al naar huis was geweest en dat de brandweermannen nu lekker in hun bed gelegen hadden... 0098
ik hoor op de radio iets over ventilatiekanalen waar rook uit komt.
zou het niet verstandig zijn deze dicht te maken? hoe minder ventilatie hoe minder zuurstof hoe minder vuur?
of zie ik het verkeerd?
Tjonge jonge, dit had toch iedere ...... kunnen bedenken. Ik denk dat er heel war schort aan de veiligheid van parkeergarages in NL.
Wat kost dat nou tegenwoordig... bijna niets als je het goed bekijkt. En wat een gemak kun je er van hebben.
We zaten al te wachten in BWK maar ga mn bedje maar is opzoeken.... 998765
Volgens mij goed opgemerkt. Hier verbaasde ik me ook al over. Schoorsteenwerking.
En dan krijg je doordat door de hitte de pyrolyse wel doorgaat een hele hoop brandbaar en mogelijk explosief gas binnen... Even wat zuurstof erbij en .....
wat ik mij afvraag: als het nou zo heet binnen in in bepaalde ruimtes en er word water naar binnen gestort. Knallen door de grote tempratuursveranderingen en de stoomvorming de betonnen muren dan niet uitelkaar?
Is het niet mogelijk om water via deze ventilatiekanalen naar binnen te hozen ?
wat ik mij afvraag: als het nou zo heet binnen in in bepaalde ruimtes en er word water naar binnen gestort. Knallen door de grote tempratuursveranderingen en de stoomvorming de betonnen muren dan niet uitelkaar?
De brandwerendheid van beton is afhankelijk van de massa van de beton. Als de temperatuur op het betonijzer te hoog is zal het ijzer gaan uitzetten waardoor het beton van de wapening afgedrukt zal worden. Heb beton zal dan eraf vallen en de wapening komt bloot te liggen. Daarna zal zal de temperatuur in de wapening toenemen en bij 400-500 graden zal het betonijzer zijn sterkte verliezen en zal de constructie (deels) instorten. Als er voorgespannen beton gebruikt is (bijvoorbeeld kanaalplaten) zal dit sneller gebeuren.
Dus afhankelijk hoeveel warmte het beton kan opnemen wordt de weerstand tegen instorten bepaald.
Daarnaast zijn er nog andere processen. In het beton zit altijd 'gebonden' water. Als de temperatuur van het beton boven de 100 graden komt gaat dit over in stoom. Als er geen voldoende 'kanalen' in het beton zitten en het wordt snel opgewarmd kan er inwendige druk in het beton ontstaan waardoor ook het beton afspat en er minder beton dekking op de wapening zit waardoor het allemaal weer sneller opwarmt.
Als oplossing wordt tegenwoordig in beton dat hiertegen beschermt moet worden hele fijne kunststofvezels met het beton gemengt. Doordat de vezels smelten ontstaan er kanalen waardoor de stoom kan ontsnappen.
Klaas Vaak? 0098
GRIP 3 | 0107211 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps) |
GRIP 3 | 0107281 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant) |
GRIP 3 | 0107286 | BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm) |
GRIP 3 | 0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
Heeft niemand goede foto's waar de rook allemaal uit kwam? :)
Op de filmbeelden van rtvnh is te zien dat er uit sommige omliggende panden meer rook kwam dan uit de in/uitrit.
Als er een ventilatie systeem in gezeten heeft dan is meestal de inrit de toevoer. ;)
via RTVNH hoorde ik net dat de auto's op de onderste verdieping schade hadden of verwoest waren. op de eerste verdieping zouden de auto's op wat stank na onbeschadigd zijn. is dit realistisch? het lijkt mij toch dat er heel was gesmolten is..?
Helaas niet kunnen volgen. Wat was de strekking van de persconferentie? ??? :)
als de brandweer de doorgangen tussen de 2e en 1e laag gezekerd heeft kan zou dit best kunnen. :)
Als er een ventilatie systeem in gezeten heeft dan is meestal de inrit de toevoer. ;)
Hierbij nog wat foto's van mij.
Meer foto's zijn te zien op: www.1-1-2-tjes.nl (http://www.1-1-2-tjes.nl)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg251.imageshack.us%2Fimg251%2F5033%2Fmg3945.jpg&hash=1afc416cfefb5841c156be88df44f109)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg808.imageshack.us%2Fimg808%2F6986%2Fmg3909.jpg&hash=ecb3bacdd056f6987d09276fdc331149)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg185.imageshack.us%2Fimg185%2F2167%2Fmg3855.jpg&hash=f87b5baf7f8f7281c28c11fe6d253d0f)
Klopt; was inderdaad het geval. Daardoor werd de rook er via de voetgangerstrappenhuizen eruit geblazen en dat was goed te zien.
Was zelf Informatiecoördinator CoPI van begin tot ca 1.00 uur, daarna heeft een collega mij afgelost. CoPI draaide tot ca 5.30 uur, OT/BT tot 6.00 uur.
maar 5 miljoen liter haal je nooit denk ik
Klopt; was inderdaad het geval. Daardoor werd de rook er via de voetgangerstrappenhuizen eruit geblazen en dat was goed te zien.
Was zelf Informatiecoördinator CoPI van begin tot ca 1.00 uur, daarna heeft een collega mij afgelost. CoPI draaide tot ca 5.30 uur, OT/BT tot 6.00 uur.
In de garage was geen sprinklerinstallatie aanwezig. Volgens de brandweercommandant is het gissen of zo'n installatie het blussen makkelijker had gemaakt.
Schneiders zei dat de parkeergarage brandveilig was.
Schneiders zei dat de parkeergarage brandveilig was. Voordat er een gebruiksvergunning wordt afgegeven, doet de brandweer uitvoerig onderzoek naar de veiligheid, zo benadrukte hij.
Oh ja. De brand is onstaan bij het starten van een personen auto.Dan was er dus iemand die wist dat er positief brand was en dit niet direct heeft gemeld (of juist wel?). Bovendien moeten er genoeg preventieve middelen aanwezig zijn geweest om deze beginnende brand te blussen (is bij bijna iedere brand zo, maar dat er iemand bij heeft gestaan is dus cru).
Dan was er dus iemand die wist dat er positief brand was en dit niet direct heeft gemeld (of juist wel?). Bovendien moeten er genoeg preventieve middelen aanwezig zijn geweest om deze beginnende brand te blussen (is bij bijna iedere brand zo, maar dat er iemand bij heeft gestaan is dus cru).
Was dat op het beveiligde terrein van Justitie? Zo ja, waarom heeft diegene geen toegang verschaft aan de brandweer?
Wat ik begreep is de brand ontstaan in het publieke gedeelte en heeft de betreffende dame eerst geprobeerrd met een poederblusser (of ander klein blusmiddel) de brand te doven. Toen dat niet lukte heeft ze 112 gebeld en heeft zelf via een vluchtweg de garage verlaten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8045103/__Startende_motor_oorzaak_brand__.html?p=4,1 (http://www.telegraaf.nl/binnenland/8045103/__Startende_motor_oorzaak_brand__.html?p=4,1)
Startende motor oorzaak brand parkeergarage
Volgens Van Lieshout is de eigenares van de auto nog op zoek geweest naar een brandblusser. Toen zij die niet kon vinden, heeft de vrouw 112 gebeld en andere aanwezigen in de parkeergarage gewaarschuwd. Volgens de brandweer hebben 26 auto's vlam gevat. In de ondergrondse parkeergarage stonden ongeveer 275 auto's. Van Lieshout denkt dat een groot deel daarvan rook- en waterschade heeft opgelopen.
De pers was, in mijn ogen, erg teleurstellend met de vragen. Het belangrijkste leek wel of er inderdaad een brandweerwagen drie kwartier voor een paaltje stond welk niet naar beneden wilde gaan. Antwoord: geen van de eenheden betrokken bij de eerste inzet hebben voor een paaltje gestaan.En ja hoor, de pers heeft het weer gedaan ;-)
Er kwam geen vervolgvraag uit de pers of er dan een eenheid die ter ondersteuning kwam zo lang voor een paaltje heeft gestaan. (lijkt mij erg logisch ivm het ontbreken van zenders om paaltjes te laten zakken)
Klopt, ik lees net het nieuwsbericht wat Palmpie plaatste.
Waren er wel genoeg preventieve middelen aanwezig en wat is de norm? Ik verwacht niet alleen een brandblusser, maar minstens enkele brandslanghaspels (schuim zou mooier zijn, maargoed).
Ik las in de eerste berichten gisteravond dat er een beveiligd gedeelte was van Justitie waar het ook brandde. Weet iemand hoe ik me dit moet voorstellen? Gewoon een afgesloten hek?
0106525 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) | |
0107011 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) | |
0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) | |
0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) | |
0107086 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) | |
0107111 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps) | |
0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) | |
0107186 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) |
Conform het bouwbesluit hoeven in een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen geen blusmiddelen aanwezig te zijn. Zie Afdeling 2.21. Bestrijding van brand op www.bouwbesluitonline.nl (http://www.bouwbesluitonline.nl)
Poederblussers zijn helemaal uit de boze in een openbare parkeergarage... Weet je hoeveel schade die veroorzaken bij vandalisme aan je auto... :-X :-X
Toeval of een flauwe grap? ;)In deze (fonkelnieuwe) Raaks parkeergarage heeft recentelijk al een brandje gewoed.p2kflex
0106525 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) 0107011 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) 0107081 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) 0107084 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) 0107086 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) 0107111 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps) 0107181 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) 0107186 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm)
Toeval of een flauwe grap? ;)
In deze (fonkelnieuwe) Raaks parkeergarage heeft recentelijk al een brandje gewoed.Euh Rein? Dit is niet de parkeergarage maar de tijdelijke toegang die gemaakt is uit zeecontainers, of portocabins. Op zich wel onderdeel van de parkeergarage maar het staat los van de eigenlijke parkeerdekken.
Betrof toen een TL-balk in een gang wat zorgde voor de nodige rookontwikkeling. (zie artikel (http://www.reinvanlierop.nl/04/07/2010/veel-rook-bij-brand-in-raaks-parkeergarage-haarlem/))
Euh Rein? Dit is niet de parkeergarage maar de tijdelijke toegang die gemaakt is uit zeecontainers, of portocabins. Op zich wel onderdeel van de parkeergarage maar het staat los van de eigenlijke parkeerdekken.
0106525 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) | |
0107011 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) | |
0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) | |
0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) | |
0107086 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) | |
0107111 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps) | |
0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) | |
0107186 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) |
Dat weet ik. Ontneemt echter niet het feit dat er een brand woedde in een (voor zolang het er staat) publiek toegankelijk onderdeel van de Raaks.Ja, dat is ook een zienswijze...
Ondertussen overigens nogmaals een hand brandmelding.Worden de mensen paniekerig of vinden ze dat ze de noodknoppen moeten test?
17:55:14 27-10-10 GROUP-1 PRIO 1 RAAKS PARKEERGARAGE P1 TR-01 #295# HORTUSPLEIN HAARLEM HAND BRANDMELDING [ 595 745 741 ]
Je hebt in zoverre gelijk mits de garage geen compartimenten bevat groter dan 1000m2. Zo wel (en dat is meestal ook het geval) dan kunnen brandslanghaspels etc op basis van gelijkwaardigheid toch verplicht worden gesteld.
Voor wat betreft brandblussers, die worden sowieso nooit door het bouwbesluit voorgeschreven, maar vaak wel door het gebruiksbesluit. Zonder het gebruiksbesluit doorgespit te hebben vermoed ik dat brandblussers wel degelijk worden voorgeschreven voo rparkeergarages. Dat hoeven natuurlijk geen poederblussers te zijn, maar bijvoorbeeld wel CO2 of schuimblussers...
Artikel 1.5
Aan een in het tweede tot en met zesde hoofdstuk gesteld voorschrift dat moet worden toegepast om te voldoen aan een met betrekking tot een bouwwerk of een gedeelte daarvan gestelde eis, behoeft niet te worden voldaan, voorzover anders dan door toepassing van dat voorschrift het bouwwerk of het betrokken gedeelte daarvan ten minste dezelfde mate van veiligheid, bescherming van de gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en bescherming van het milieu biedt, als is beoogd met het betrokken voorschrift.
Artikel 2.201
Een brandcompartiment en een subbrandcompartiment met een gebruiksoppervlakte die groter is dan de toelaatbare gebruiksoppervlakte als bedoeld in paragraaf 2.13.1, onderscheidenlijk 2.14.1, zijn zodanig ingericht dat het uitbreiden van brand wordt beperkt op een wijze die leidt tot een mate van brandveiligheid als beoogd met die paragrafen.
Artikel 2.4.2 Blusmiddelen en draagbare en verrijdbare
blustoestellen
1. Voor zover daarin niet reeds voldoende door de aanwezigheid van
brandslanghaspels is voorzien, is een gebouw voorzien van voldoende
draagbare of verrijdbare blustoestellen om een beginnende brand zo snel
mogelijk door in het gebouw aanwezige personen te laten bestrijden.
Vraagje, op de foto's van Jeffrey Koper is een Amsterdamse HOVD te zien, wie weet hoe dat geregeld is ?
(Leuk om ook te zien dat er een KMar logo op de COPI container zit)
http://lh3.ggpht.com/_uwHPGF8IIPI/TMfnydnCAzI/AAAAAAAAEC8/by2qAjs1mTc/46.jpg (http://lh3.ggpht.com/_uwHPGF8IIPI/TMfnydnCAzI/AAAAAAAAEC8/by2qAjs1mTc/46.jpg)
http://lh3.ggpht.com/_uwHPGF8IIPI/TMfny4g0GnI/AAAAAAAAEDI/RExNIh3twR8/49.jpg (http://lh3.ggpht.com/_uwHPGF8IIPI/TMfny4g0GnI/AAAAAAAAEDI/RExNIh3twR8/49.jpg)
Halfweg heeft nog steeds de Amsterdamse pakken & helmen :)
Vraagje, op de foto's van Jeffrey Koper is een Amsterdamse HOVD te zien, wie weet hoe dat geregeld is ?De HoVD links op de foto is JvL van Kennemerland die je ook terug ziet op de opnames van de persconferentie.
(Leuk om ook te zien dat er een KMar logo op de COPI container zit)Yup. Gezien Schiphol en de havens ook wel logisch.
Zie intussen dat er ook buiten P2000 om wat Amsterdams materieel ter plaatse is geweest ;)Dat ging voornamelijk om ventilatoren.
Halfweg heeft nog steeds de Amsterdamse pakken & helmen :)
is geen halfweg maar dit is Zwanenburg die zaten bij Amsterdam-Amstelland en halfweg was al Kennemerland
De HoVD links op de foto is JvL van Kennemerland die je ook terug ziet op de opnames van de persconferentie.
Vraagje, op de foto's van Jeffrey Koper is een Amsterdamse HOVD te zien, wie weet hoe dat geregeld is ?
(Leuk om ook te zien dat er een KMar logo op de COPI container zit)
Ik doel op de rechter, gele schouderstukken en de amsterdamse andreaskruizen :)Ik zou daar geen HOvD in zien. Zo zie je maar dat de kleding per regio nog sterk verschilt ;-)
Je bent er van op de hoogte dat Zwanenburg & Halfweg inmiddels samengevoegd zijn? De chrome helmen zijn (in Kennemerland) redelijk uniek en hoogstwaarschijnlijk aangeschaft voordat Amsterdam hier (recentelijk) mee begon
Ik doel op de rechter, gele schouderstukken en de amsterdamse andreaskruizen :)
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/10_oktober/27/binnenland/Meeste_verzekeringen_dekken_de_brandschade.xml (http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/10_oktober/27/binnenland/Meeste_verzekeringen_dekken_de_brandschade.xml)
knip knip
Schadeverzekering
Wie zijn auto parkeerde in de garage moet zich voor de schade-afhandeling richten tot zijn eigen verzekering. Bij verreweg de meeste verzekeringen wordt alle schade gewoon vergoed, ongeacht de schuldvraag, zegt een woordvoerder van Interpolis, de grootste schadeverzekeraar van Nederland.
WA-verzekering
Alleen voor de autobezitters met enkel een WA-verzekering wordt het lastig. Voor hen is het relevant of er een duidelijke schuldige kan worden aangewezen, bijvoorbeeld als blijkt dat de eigenaar van de garage aantoonbaar nalatig was of wanneer het brandstichting zou blijken te zijn. In dat geval zou de autobezitter zijn schade kunnen proberen te verhalen op de schuldige.
Brand- en gevolgschade
Voor wie minimaal een verzekering met beperkt casco heeft, ligt het eenvoudiger. De eigen verzekering betaalt de schade. Dat geldt zowel voor de auto's die directe brandschade hebben, als voor de auto's in de garage die beschadigd zijn geraakt door bijvoorbeeld het bluswater, de zogeheten gevolgschade. De vraag wie er verantwoordelijk is voor de brand, is dan alleen voor de verzekeraars weer van belang.
onderzoek. Al met al zal het bergen van de auto's nog dagen duren. Ook enkele naastgelegen panden, zoals de rechtbank, blijven vandaag nog dicht.
Gelijkwaardigheid houd niet in dat je ineens, zonder motivatie, de eisen kunt gaan opschroeven tov het bouwbesluit. Je moet dit wel kunnen motiveren.
Als er in een parkeergarage < 1000 m2, wettelijk, geen brandslanghaspels aangebracht hoeven te worden, waarom wil je ze dan wel hebben in een parkeergarage > 1000 m2? Voor een 'klant' maakt het niet uit of de garage 100 m2 is of 10000 m2. Het maakt wel uit voor de brandweer want een compartiment van 10000 m2 geeft andere uitdagingen dan een compartiment van 100 m2. Het verschil van grote voor brandcompartimenten zit dus in de inzet van de brandweer.
Je kan de burger de mogelijkheid geven om een bluspoging te doen waardoor de brand klein blijft en de brandweer niet eens hoeft te komen. Alleen welke waarde hang je aan een bluspoging van een 'burger'?Ja, dat zat ik me in deze case ook al af te vragen... Als die mevrouw een brandblusser had gehad, zou ze daar iets mee hebben kunnen uitrichten? Als je door de grill probeert te blussen zal de radiator behoorlijk in de weg zitten. En met je blote handen een motorkap openen terwijl daar brand onder woedt... ik denk dat ik dan liever even op de brandweer wacht!
Volgens het gebruiksbesluit zouden er idd draagbare handbrandblussers aangebracht moeten worden, alleen hoe effectief kan je als burger een autobrand bestrijden die ontstaat door kortsluiting in een auto of onder de motorkap?? ???
Zijn brandslanghaspels niet ook gedeeltelijk voor de brandweer bedoelt? Als de brandweer bij een beginnende brand aankomt kan een brandslanghaspel zeker nog een verschil maken aangezien het altijd even duurt voordat de brandweer met een eigen watervoorziening bij de brandhaard is...
Ja, dat zat ik me in deze case ook al af te vragen... Als die mevrouw een brandblusser had gehad, zou ze daar iets mee hebben kunnen uitrichten? Als je door de grill probeert te blussen zal de radiator behoorlijk in de weg zitten. En met je blote handen een motorkap openen terwijl daar brand onder woedt... ik denk dat ik dan liever even op de brandweer wacht!
Ja, dat zat ik me in deze case ook al af te vragen... Als die mevrouw een brandblusser had gehad, zou ze daar iets mee hebben kunnen uitrichten? Als je door de grill probeert te blussen zal de radiator behoorlijk in de weg zitten. En met je blote handen een motorkap openen terwijl daar brand onder woedt... ik denk dat ik dan liever even op de brandweer wacht!
Toch kan het wel, een beginnende autobrand in een parkeergarage blussen voordat er 7 auto's in brand staan. Drie ondergrondse parkeerlagen, stuwdrukventilatie en een OMS systeem. Daarnaast droge blusleidingen naar elke parkeerlaag, en bij elk trappenhuis. Oja en oppervlakte per laag is ruimschoots meer dan 1000m2 .
Hier een verslagje van Regio 15.
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/3733-brand-in-parkeergarage-zwolsestraat (http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/3733-brand-in-parkeergarage-zwolsestraat)
:-X :-X Alle dekking er af... Als dat geen breedplaatvloer is hebben ze wat reparatie werkt te doen...
Ben idd ook benieuwd naar de opbouw van de constructie. Als je alleen de wapeningsnetten ziet, ligt de hoofdwapening dieper in de constructie.
Nu hebben ze wel extra ruimte om sprinkler-leidingen in het beton op te nemen :-X
Ben idd ook benieuwd naar de opbouw van de constructie. Als je alleen de wapeningsnetten ziet, ligt de hoofdwapening dieper in de constructie.
Nu hebben ze wel extra ruimte om sprinkler-leidingen in het beton op te nemen :-X
Maar kan je dit ook in de rook als er een stuwdrukinstallatie ontbreektTja dat probeer ik liever niet (weet overigens niet of het stuwdruk, of alleen rookafzuiging is) wel eens een parkeergarage brand met 4 auto's zonder ventilatie gedaan en dat is me nog altijd bij gebleven :-\.
Tja dat probeer ik liever niet (weet overigens niet of het stuwdruk, of alleen rookafzuiging is) wel eens een parkeergarage brand met 4 auto's zonder ventilatie gedaan en dat is me nog altijd bij gebleven :-\.
Bij deze garage in Scheveningen is branddetectie met rechtstreeekse doormelding (met loze meldingen dus het object is zeer bekend bij de operationele dienst). Daardoor snelle opkomst eerste TS, korte afstanden vanuit de 4 trappenhuizen naar de parkeerdekken dus dan kun je een beginnende autobrand snel onder controle krijgen.
Vele jaren gelden ook al eens zwaardere brand geweest, liepen de brandwerende scheidingen dicht, gelukkig hebben ze die nu uitgezet......
Tuurlijk... ::) en dat het de garages duurder maakt doet er zeker voor hun niet toe... ;) Maakt een sprinkler een brand dan altijd uit... ::) 8) ;) Ieder zijn vak O0
Misschien moeten ze google eens gebruiken en kijken wat ze bijvoorbeeld in onze omringende landen doen: http://www.google.nl/search?hl=&q=sprinkler+parkinggarage (http://www.google.nl/search?hl=&q=sprinkler+parkinggarage) ;)
http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/10/30/Sprinklers-ongeschikt-voor-parkeergarages.html (http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/10/30/Sprinklers-ongeschikt-voor-parkeergarages.html)
Sprinklers ongeschikt voor parkeergarages
Terug naar de vorige pagina
29-10-2010 21:10 | Techniek | Sint Nicolaas, Jan |
NAARDEN - Sprinklers in parkeergarages zijn niet effectief. Zo reageert Vexpan, een onafhankelijk platform voor de parkeerbranche, op de roep om dat type brandbestrijdingsinstallaties in parkeergarages verplicht te stellen.
Aanleiding voor de discussie is een brand in de parkeergarage van theater De Appelaar in Haarlem. Onder andere het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) pleit na de brand, waarbij een groot aantal auto's uitbrandde en forse schade ontstond aan de garage, voor het verplicht stellen van sprinklers in ruimten waar veel mensen vertoeven.
Vexpan is van mening dat water uit sprinklers averechts werkt als sprake is van brandende benzine. Vice-voorzitter Wim van der Heide: "Brandende benzine drijft immers op water en verspreidt zich dan snel door de garage. Een sprinklerinstallatie zal het vuur ook niet effectief kunnen bestrijden, omdat een brand zich doorgaans in een auto bevindt."
Tuurlijk... ::) en dat het de garages duurder maakt doet er zeker voor hun niet toe... ;) (...)
(...)
ABSTRACT
The provision of fire protection measures in parking buildings is an ongoing debate
within the fire protection industry. This paper presents a cost-benefit analysis model
for the installation of sprinklers for the property protection of these structures. An
event tree analysis is used to evaluate vehicle fires in parking buildings drawing on
data from New Zealand and international fire statistics. The event tree analysis is then
applied to the cost-benefit model in which several scenarios relating to the type of
parking building and the availability of sprinklers are considered. A case study is
presented for a public parking building with a total floor area of 30,000 m2 and the
most critical factors in determining the cost-benefit ratio are identified using a Monte-
Carlo sensitivity analysis. Using the cost-benefit model and from a building owner’s
point of view it is found that an economical automatic sprinkler system does not
justify itself in a parking building.
(...)
CONCLUSION
The CBA presented in this paper is from the perspective of the owner of the parking
building, which can be a stand-alone parking building or a building with some parts
dedicated to vehicle parking. The parking building is assumed to be a separate firecell,
when it adjoins the structure of other occupancies. Thus the fire and smoke can be
confined within the parking building without spreading to the adjacent structures and
vice versa.
Event tree analysis was carried out for vehicle fire risks in New Zealand parking
buildings. The frequency of vehicle fires in New Zealand parking buildings was
estimated to be 1.71 × 10-7 per each vehicle visit. The CBA for the provision of
sprinklers in a parking building was performed based on the New Zealand statistics
and event tree analysis of vehicle fires in New Zealand parking buildings. The
analysis indicated that an economical automatic sprinkler system generally does not
justify itself, from the building owner’s point of view for both private and public type
buildings. The analysis does not consider the potential life safety benefits of a
sprinkler system since input data to the CBA is unavailable.(...)
Als je een parkeergarage compartimenteert tot 1000 m2, met goede brandscheidingen / branddeuren / ventilatie uit. Zou dan gezien de hoeveelheid zuurstof die een brand nodig heeft wel 26 auto's kunnen (uit)branden? (glas over kaars principe).Denk dat dit niet gaat werken. Voordat de zuurstof bij deze brand op is zal je al een behoorlijk hitte hebben en krijg je door gebrek aan zuurstof een onvolledige verbranding. Gevolg hete rook met veel brandbare gassen, en een tekort aan zuurstof. Moet ik het mogelijke gevolg nog invullen als de hete rookgassen plotseling wel zuurstof krijgen..............
(...)
Grote brandcompartimenten
Ten aanzien van de afbakening van het begrip “groot brandcompartiment” kan het OPB zich
vinden in de voorgestelde verhoging van de ondergrens voor de industriefunctie bij nieuwbouw
tot 2.500 m2. Het OPB adviseert een dergelijke verruiming ook te gaan bezien ten aanzien van
nieuw te bouwen overige gebruiksfuncties (zoals parkeergarages), inclusief de daarbij behorende
noodzakelijke randvoorwaarden.
(...)
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 Categorie 5 6000MJ 7500MJ 9500MJ 12000MJ 12000MJ ------------------------ ------------------------ ------------------------ ------------------------ ------------------------ Opel Corsa Ford Escort Renault Laguna Fiat Croma Peugeot 806 Renault Twingo Opel Astra Ford Mondeo Ford Scorpio Renault Espace
Even vanuit mijn eigen onkunde, maar op zich vind ik de plafonds er nog redelijk goed uitzien. Zo op het eerste gezicht vertoond het plafond weinig scheuren, etc. Natuurlijk kunnen wij niet in het beton kijken, maar het komt op mij over dat de garage zelf zich goed gehouden heeft ondanks een hoge vuurbelasting.
Bron: Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat, Rotterdam (http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf)
Als je dit dan uitzet tegen de uitgebrande auto's, dan is er genoeg hitte geweest....
De zichtbare EN onzichtbare schade die bij brand in het beton kunnen ontstaan: www.betonbrandtniet.nl/nl?cm=230%2C422&mf_id=1852 (http://www.betonbrandtniet.nl/nl?cm=230%2C422&mf_id=1852)
En dank ;)
De onzichtbare schade is altijd een probleem, zeker ook als je met je ademlucht op, in rook, donker en hitte op zoek moet. Belangrijkste is dan kennis en logisch nadenken. (En ik heb vanavond weer leesvoer om de kennis bij te spijkeren :))
In de repressie zal je als brandwacht of BV toch voornamelijk uit moeten gaan van visuele kenmerken en de adviezen van externen (Bijv. bouwinspecteur).
Maar als je de foto's van Haarlem vergelijkt met de Lloydsstraat, dan zijn er behoorlijke verschillen in de staat van het plafond :):):) (<= understatement)
6 auto's ipv 26. (Hier waren de kanaal platen debet aan de constructie schade, en die is eigenlijk na de brand ontstaan)
http://www.e-doca.eu/images/archief/lloydstraat.jpg
Of assen (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6883.msg545705.html#msg545705) (1 auto+5 beschadigd)
http://www.dvhn.nl/multimedia/archive/00469/fotobrandparkeergar_469395c.jpg
"Wanneer er sprake is van brandende benzine, werkt water uit de sprinklers juist averechts" aldus het platform. Brandende benzine drijft op water en verspreidt zich dan snel door de garage.
Leverancier van watermist blussystemen HiFog laat in een persbericht weten dat dit blussysteem wel degelijk geschikt is om een autobrand te blussen. Praktijktesten hebben dit aangetoond.
Video van de situatie binnen, na de brand: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6547956.ece/Leeghalen-parkeergarage-Haarlem-begonnen-%28update-video%29 (http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6547956.ece/Leeghalen-parkeergarage-Haarlem-begonnen-%28update-video%29)
Zoals al eerder in dit topic is aangegeven is de constructie van dit gebouw waarschijnlijk anders geweest als in de Lloydstraat in Rotterdam. Daar waren het kanaalplaten en hier waarschijnlijk in het werk gestort beton (met eventueel breedplaatvloer als verloren bekisting).
...
Als je het document leest zal je zien dat de verschillende materialen in beton verschillend fysisch op warmte. De ene zet uit en de andere doet niets... Ook ontstaan er chemische processen in het beton onder invloed van temperatuur waardoor het geen 'beton' meer is in het te hete gedeelte.
p2kflex
MB 0107011 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) MB 0107081 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) MB 0107084 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) MB 0107086 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) MB 0108999 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) MB 0127185 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket) p2kflex
0106525 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) 0106581 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD) 0107011 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps) 0107081 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) 0107084 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne) 0107086 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) 0107111 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps) 0107181 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) 0107186 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) 0108999 BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
Blijft een machtig middel zo een forum. Wederom dank :)
Kan iemand bevestigen of ontkennen dat er een OMS aansluiting op het object aanwezig is?
Er is zowel een OMS aanwezig en in werking gegaan als dat er 112 is gebeld.
Ik weet niet wanneer of in welke volgorde.
Dit is juist en is geen speld tussen te krijgen, maar....
Naar mijn bescheiden mening ontstaat een autobrand niet bij de benzinetank, (achter in de auto), maar of in de motorruimte of het passagiers compartiment. Bij alle autobranden waar ik bij ben geweest was er slechts een enkele keer sprake van een lekke benzinetank, met brandende vloeistof plas. In al die gevallen was het dan een volledig in brand staand voertuig, en gebeurde dit zeker niet in de beginfase.
Dus ik deel de mening dat een sprinkler een heel goede bijdrage zal leveren aan het beperken van de beginbrand, mits hij snel genoeg aan spreekt, en een goede spreiding/dekking heeft.
Voor de gevallen dat de benzine toch vlam vat zal ook dan de sprinkler een goede bijdrage leveren aan het beperken en bestrijden van de brand. Het water komt in kleine druppels naar beneden, en als het goed werkt zal het water verdampen voordat het op de brandende vloeistof komt, en zal er zeker geen grote hoeveelheid water zich vermengen met de brandende benzine.
:
En een sprinkler installatie bij de plaatselijke bouwmarkt... Volgens mij staan daar in een rek, ook afgeschermd van de sprinkler, meer liters aan brandbare vloeistof dan dat er in je auto zit ;)
Onderzoek Gamma brand Doetinchem (http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/3437/eindversie2-6-2008_gamma_brand_doetinchem_hilko.pdf) vanaf pagina 11 O0
Totaal is 390 liter brandbare vloeistof aanwezig.;)
Je hebt wel donkere ramen... ::) ::) :-X
http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1092504/opgeruimd.staat.netjes/ (http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1092504/opgeruimd.staat.netjes/)
Opgeruimd staat netjes
Redactie - 3 november 2010
Reageer op dit artikel
HAARLEM - De ontruiming van met roet besmeurde auto's uit de parkeergarage De Appelaar is in volle gang. Vandaag is het bergingsbedrijf gestart met het leeghalen van de tweede laag.
Sommige auto's komen onherkenbaar uit De Appelaar. Vooral roetschade is wat de meeste voortuigen hebben opgelopen. Een voor één worden de wagens uit de garage gehaald. Enkele toeschouwers genieten van het schouwspel. Wegens de vele gassen die vrijgekomen zijn worden medewerkers is speciale witte pakken gehesen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.echo.nl%2F_upload%2Fdorisedition_212%2Fmedia%2F450%2F089CDC0F-9B5C-4742-9553-472C5E34A3EC.jpg&hash=43d209ba4850991515386b532f5241bb)
foto:Michel van Bergen
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.echo.nl%2F_upload%2Fdorisedition_212%2Fmedia%2F450%2FB022F4CA-B70D-4C84-BBC4-7CC02BF1E3ED.jpg&hash=bd095d3f14d183fa05115c39383d52f5)
foto''s: Ad Timmers
Zouden er ook onverzekerde auto's in de garage gestaan hebben? ??? Krijgen de eigenaren daarvan dan achteraf een rekening voor het bergen?
Het lijkt mij dat deze kosten voor rekening komen van de verzekering (WA) van de (verzekeraar van de) oorspronkelijk in de brand geraakte auto.
(...)
Ga je dat redden bij dit incident met 5 miljoen per gebeurtenis? ??? :) Wat gebeurt er als het bedrag hoger is? Wordt je dan persoonlijk aansprakelijk gesteld?
De Appelaar is leeg
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rtvnh.nl%2Fdata%2Fthumb%2Fabc_media_image%2F54819%2Fw1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg&hash=1119cab304df3a9a2d9709250a38a11a)
Titel is enigszins strijdig met de eerste foto... 0098 0098Wat had je dan verwacht, een saaie foto van een lege ingang?
Maar, is het persoonlijk verwijtbaar dat die auto in de brand is gevlogen? Is het verwijtbaar dat er geen sprinklers in de garage hingen ? ::) ;)
Wat had je dan verwacht, een saaie foto van een lege ingang?
Of moeten we in het vervolg als een brand uit is alleen maar foto's van het uitgebrande pand publiceren?
ik denk dat hij doelt op het brandende bordje met de tekst vol.
::) ::) ;) O0
http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/ingezonden/1090519/christenunie.wil.sprinklers.verplichten.in.grote.bouwwerken/ (http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/ingezonden/1090519/christenunie.wil.sprinklers.verplichten.in.grote.bouwwerken/)
ChristenUnie wil sprinklers verplichten in grote bouwwerken
CampagneChristenUnie Haarlem - 30 oktober 2010
Reageer op dit artikel
INGEZONDEN Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn vraagt de ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie om de bouwregelgeving aan te passen zodat sprinklers in grotere gebouwen zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen en parkeergarages verplicht worden. Ook moeten de brandveiligheidsnormen voor parkeergarages worden verduidelijkt. Aanleiding is de brand deze week in parkeergarage de Appelaar in Haarlem waarbij tientallen auto’s werden verwoest en grote schade ontstond aan gebouwen.
De Haarlemse garage heeft geen sprinklers omdat deze in geen enkel gebouw in Nederland verplicht zijn. Het Kamerlid verbaast zich hierover. Ortega-Martijn: ,,In veel andere westerse landen geldt al lang een plicht. In Nederland moeten verzekeraars het eisen of komen sprinklers pas in beeld als de brandweer of de gemeente het vraagt, maar er zijn verschillende richtlijnen en het is de vraag of de computermodellen die gebruikt worden wel voldoende zijn.” Het Kamerlid constateert dat een veel gebruikt model voor simulatie van rook- en hitteverspreiding in garages uitgaat van het gelijktijdig in brand staan van 3 auto’s. Ortega-Martijn: ,,In Haarlem zijn 26 auto’s uitgebrand. Natuurlijk moet deze brand nog worden onderzocht en kun je absolute veiligheid niet garanderen, maar ik wil graag weten of de huidige modellen voldoende garanties bieden voor de niet ondenkbare situatie dat een brand snel overslaat naar meerdere auto’s.”
De ChristenUnie roept de ministers in Kamervragen daarom op om te komen met duidelijke normen komen voor parkeergarages en andere grote bouwwerken. Ortega-Martijn: ,,Er is meer standaardisering mogelijk.” Het Kamerlid verwijst daarbij naar de recente discussie over de veiligheid van wegtunnels. ,,Daar zie je oneindige discussies tussen het Rijk, de commissie tunnelveiligheid, brandweer en gemeenten over de veiligheid. De minister moet zorgen dat zo’n discussie niet ook gaat ontstaan bij parkeergarages”.
Volgens het Kamerlid moet de bouwregelgeving daarnaast ook meer worden benadert vanuit risico’s niet alleen in het gebouw zelf, maar ook in de directe omgeving. Ortega-Martijn: ,,Bouwwerken worden steeds complexer, zijn vaak multifunctioneel en er wordt steeds meer ondergronds gebouwd. Dat betekent dat je niet alles kunt vatten in normen.” Over 5 tot 8 jaar wordt volgens de begroting een risicobenadering in de regelgeving geïntroduceerd. “Ik wil van de ministers weten waarom deze herziening nog zo lang moet duren.”
Vragen van het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Veiligheid en Justitie over bouwregelgeving brandveiligheid voor parkeergarages en andere grote bouwwerken.
1. Kent u het bericht "Technisch mankement auto mogelijk oorzaak brand” (1) en “Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage” (2) ?
2. Kent u het TNO-Efectis rapport “Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat Rotterdam” naar aanleiding van de brand op 1 oktober 2007 (3)? Kunt u aangeven of alle aanbevelingen uit dit rapport, zoals het verplichten van branddetectie in parkeergarages onder gebouwen, inmiddels zijn uitgevoerd en indien dit niet het geval is, wat hiervoor de reden is?
3. Klopt het dat in Nederland volgens de huidige veiligheidsnormen er geen sprinklerplicht geldt voor garages of andere grote bouwwerken en dat dit slechts bij bouwwerken boven de 70 meter op basis van de gemeentelijke beleidsvrijheid om gelijkwaardigheid in te vullen geadviseerd kan worden?
4. Klopt het dat sprinklerinstallaties bij grotere compartimenten zoals in parkeergarages pas als mogelijke oplossing in beeld komen om op een gelijkwaardige wijze te voldoen aan de eis van brandcompartimentering?
5. Waarom wordt in de bouwregelgeving in Nederland alleen uitgegaan van het bouwkundig beperken van de brand (door het toepassen van brandwerende compartimentscheidingen) en niet zoals in de meeste landen gebeurt bij grotere of complexere gebouwen uitgegaan van sprinklerinstallaties om de brand te beperken?
6. Kunt u globaal aangeven hoe de eisen in andere EU-lidstaten zijn ten aanzien van sprinklerinstallaties voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken en hoe dat verschil verklaart wordt?
7. Klopt het dat bouwkundige scheidingen bij een brand in meer gevallen niet goed functioneren dan dat sprinklerinstallaties falen?
8. Klopt het dat de Richtlijn Brandveiligheid grote brandcompartimenten, welke thans wordt omgezet in een NEN-norm, alleen geldt voor gebouwen met een industriefunctie en dus niet voor parkeergarages?
9. Deelt u de mening dat er daardoor onduidelijkheid is over de exacte normen voor parkeergarages en dat de feitelijke beoordeling van de brandveiligheid wordt overgelaten aan het overleg hierover tussen brandweer en gemeente met gebruik van diverse modellen?
10. Klopt het dat het CFD model (Computational Fluid Dynamics) dat wordt gebruikt om rook- en hitteverspreiding in garages te simuleren uitgaat van het brandvermogen van slechts 3 auto’s die gelijktijdig in brand staan? Is dit aantal voldoende gezien de brand in de Haarlemse garage waar 26 auto’s zijn uitgebrand?
11. Klopt het dat in de NVBR-richtlijn de minimale doorzoektijd bij brand in parkeergarages 1 uur is terwijl de bouwregelgeving uitgaat van een doorzoektijd van 30 minuten? Deelt u de mening dat aanpassing van de normen voor doorzoektijd nodig is zodat er een duidelijke norm is?
12. Deelt u de mening dat parkeergarages, mede doordat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in andere bouwwerken en (gedeeltelijk) ondergronds worden gerealiseerd, niet goed passen in de huidige functiecategorieën van het Bouwbesluit?
13. Bent u bekend met het feit dat in Zweden reeds enkele jaren wordt gewerkt met een risicogerichte benadering in de regelgeving waarbij in aanvulling daarop een aantal verplichte standaardoplossingen is bepaald?
14. Wat is de reden dat u verwacht dat in Nederland pas over 5 tot 8 jaar een dergelijke regelgeving kan worden geïntroduceerd? (4)
15. Deelt u de mening dat net als bij tunnelveiligheid ook voor brandveiligheid in bouwwerken zoals parkeergarages meer standaardisatie in aanvulling op het consequent doorvoeren van een risicobenadering vereist is?
16. Bent u bereid als onderdeel van deze standaardisatie de bouwregelgeving aan te passen zodat in complexere gebouwen waar het optreden door de hulpdiensten uiterst risicovol is en in gebouwen waar minder zelfredzamen verblijven zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken sprinklers verplicht worden?
1. Haarlems Dagblad, 27 oktober 2010, http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537881.ece/Technisch-mankement-auto-mogelijke-oorzaak-brand-%28update-met-exclusieve-foto's-Appelaar%29 (http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537881.ece/Technisch-mankement-auto-mogelijke-oorzaak-brand-%28update-met-exclusieve-foto's-Appelaar%29)
2. NOS Nieuws, http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html (http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html)
3. http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf (http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf)
4. Rijksbegroting 2011 Wonen, Wijken en Integratie 2011, 32500 XVIII nr. 2, blz. 37
Misschien heb ik het gemist in het topic e050 maar wordt er naast een strafrechtelijk ook nog een vakinhoudelijk onderzoek gehouden naar het optreden van de hulpdiensten en de bouwvergunningverlening? Lijkt mij een interessant incident waar, denk ik, wel wat lessen uit te leren zijn. :)
De inzet wordt zoals gewoonlijk intern geëvalueerd (mono en multi). Verwacht geen uitgebreide evaluatierapporten, in deze tijd wordt gekozen voor goede nabesprekingen met snelle en praktische borging van leerpunten.
Juist van een uitgebreid onderzoek zou de brandweer (preventie) wereld veel kunnen leren.
Dat zou inderdaad goed kunnen. Of onze brandweer dit uitgebreid gaat onderzoeken, of externe partijen, is mij niet bekend.
ik denk dat hij doelt op het brandende bordje met de tekst vol.
O0Aha, zo kan je hem ook lezen.
Als je out of the box denkt dan moet je alle uitgangen goed afsluiten en dit apparaat de garage onder inhert gas laten zetten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steamexfire (http://nl.wikipedia.org/wiki/Steamexfire) . Binnen zeer korte tijd is de brand uit.
Even bellen met...
burgemeester - 10 november 2010
Je vergeet nog:e050 Ik had idd niet verder gelezen...
5. Heeft u nog iets opmerkelijks meegemaakt de afgelopen twee weken?
5.Opmerkelijk was uiteraard de grote brand in de Appelaargarage. Daar hebben we de handen aan vol gehad. Ik wil iedereen die heeft geholpen om alles te regelen hartelijk bedanken. De brandweer, de politie, de medewerkers van de gemeente Haarlem, ondernemers in de binnenstad.de cultuurpodia die schade opliepen. En ik hoop voor de gedupeerden dat de verzekeraars hen goed en snel zullen helpen met de afwikkeling van de schade.
Opening Appelaar blijft ongewis
Gepubliceerd op 28 november 10, 11:04 Laatst bijgewerkt op 28 november 10, 14:05
Een gemeentewoordvoerder verwacht dat de onderzoeken volgende maand zijn afgerond en dat de constructieschade bekend wordt.
Datum 7 december 2010
Betreft Beantwoording vragen van het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) over de bouwregelgeving brandveiligheid voor parkeergarages en andere grote bouwwerken
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Veiligheid en Justitie, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) over de bouwregelgeving brandveiligheid voor parkeergarages en andere grote bouwwerken. Kamervragen zijn ingezonden op 2 november 2010 en hebben als kenmerk 2010Z15656. Omwille van de beantwoording is de volgorde van de vragen veranderd.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J.P.H. Donner
Vraag 1
Kent u het bericht ‘Technisch mankement auto mogelijk oorzaak brand’1 en ‘Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage’? 2
Ja.
Vraag 3
Klopt het dat in Nederland volgens de huidige veiligheidsnormen er geen sprinklerplicht geldt voor garages of andere grote bouwwerken en dat dit slechts bij bouwwerken boven de zeventig meter op basis van de gemeentelijke beleidsvrijheid om gelijkwaardigheid in te vullen geadviseerd kan worden?
In de landelijke bouwregelgeving, zoals vastgelegd in het Bouwbesluit 2003, is er geen sprinklerplicht. Dit geldt voor alle soorten bouwwerken. Ten behoeve van de beheersbaarheid van brand stelt het Bouwbesluit 2003 eisen aan de maximale grootte van een brandcompartiment. Voor een nieuwe parkeergarage is dit 1000m2. Voor een parkeergarage met een groter compartiment moet de aanvrager van een bouwvergunning ten genoegen van het college van burgemeester en wethouders de aan het Bouwbesluit 2003 gelijkwaardige veiligheid van dit grotere brandcompartiment aantonen. In Nederland zijn er twee gangbare gelijkwaardige oplossingen voor parkeergarages: (1) het toepassen van mechanische ventilatie zodat rook en hitte worden afgevoerd en brandweer inzet mogelijk blijft, (2) het toepassen van een automatische sprinklerinstallatie zodat een brand beperkt blijft. Ook bij andere bouwwerken, zoals gebouwen hoger dan 70 meter, is het toepassen van een sprinkler als gelijkwaardige oplossing mogelijk.
Vraag 4
Klopt het dat sprinklerinstallaties bij grotere compartimenten zoals in parkeergarages pas als mogelijke oplossing in beeld komen om op een gelijkwaardige wijze te voldoen aan de eis van brandcompartimentering? Ja,
zie het antwoord bij 3.
Vraag 5
Waarom wordt in de bouwregelgeving in Nederland alleen uitgegaan van het bouwkundig beperken van de brand (door het toepassen van brandwerende compartimentscheidingen) en niet, zoals in de meeste landen gebeurt bij grotere of complexere gebouwen, uitgegaan van sprinklerinstallaties om de brand te beperken?
Omdat met het bouwkundige beperken van brand voldoende invulling kan worden gegeven aan de uitgangspunten van de brandveiligheidsvoorschriften in de Nederlandse bouwregelgeving. De belangrijkste uitgangspunten hierbij zijn dat gebruikers een gebouw veilig moeten kunnen ontvluchten en dat de brand zodanig beheersbaar is voor de brandweer dat deze niet overslaat naar naastgelegen gebouwen of brandcompartimenten. Het wettelijk voorschrijven van (dure) sprinklerinstallaties is hierbij niet nodig. Het voorkomen van materiële schade aan gebouwen en inventaris is geen doelstelling van de bouwregelgeving.
Het toepassen van sprinklers ter voorkoming van materiële schade is een private zaak, waarbij vooral verzekeraars een rol spelen.
Vraag 6
Kunt u globaal aangeven hoe de eisen in andere Europese lidstaten zijn ten aanzien van sprinklerinstallaties voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken en hoe dat verschil verklaard wordt?
In de Nederlandse bouwregelgeving is er voor gekozen om zoveel mogelijk te werken met functionele doelvoorschriften, die waar mogelijk zijn uitgewerkt in prestatie-eisen, terwijl in andere Europese landen nog wordt gewerkt met middelvoorschriften. In Nederland worden niet de middelen, zoals sprinklers, voorgeschreven maar kan de markt zelf bepalen hoe voldaan wordt aan de gestelde doel- of prestatievoorschriften met betrekking tot brandveiligheid. Deze keuzevrijheid wordt door marktpartijen als een belangrijke verworvenheid gezien en leidt tot efficiëntie en innovatie.
Vraag 8
Is het waar dat de Richtlijn Brandveiligheid grote brandcompartimenten, welke thans wordt omgezet in een NEN-norm, alleen geldt voor gebouwen met een industriefunctie en dus niet voor parkeergarages?
Nee, deze richtlijn betreft de publicatie “Beheersbaarheid van Brand” en kan ook voor parkeergarages worden gebruikt, zij het alleen bij toepassing van een sprinklerinstallatie.
Vraag 9
Deelt u de mening dat er daardoor onduidelijkheid is over de exacte normen voor parkeergarages en dat de feitelijke beoordeling van de brandveiligheid wordt overgelaten aan het overleg hierover tussen brandweer en gemeente met gebruik van diverse modellen?
Voor parkeergarages met kleine brandcompartimenten die voldoen aan de prestatie-eisen van het Bouwbesluit 2003 is er geen onduidelijkheid. Voor grotere brandcompartimenten zijn er geen voorgeschreven normen, maar dat is inherent aan het gelijkwaardigheidsprincipe in de bouwregelgeving. De keuze voor en motivering van een bepaalde gelijkwaardige oplossing is in beginsel aan de aanvrager van een bouwvergunning. De aanvrager moet hierbij wel ten genoegen van burgemeester en wethouders aantonen dat er sprake is van een oplossing die gelijkwaardig is aan het in het Bouwbesluit 2003 beoogde veiligheidsniveau. Hoewel juridisch niet verplicht, is het in de praktijk gangbaar dat een aanvrager de gelijkwaardigheid baseert op bepaalde richtlijnen of normen. De twee belangrijkste hiervan zijn de publicatie “Beheersbaarheid van Brand” en de concept NVBR-praktijkrichtlijn “Mechanisch geventileerde parkeergarages”. Ook gemeenten maken bij de beoordeling van de gelijkwaardigheid gebruik maken van deze documenten. Een aantal gemeenten heeft hiervoor specifieke beleidsdocumenten. Een gemeente mag deze documenten echter niet generiek toepassen, maar moet, uitgaande van het Bouwbesluit 2003, bij iedere bouwaanvraag specifiek motiveren waarom een aangedragen gelijkwaardige oplossing niet voldoet.
In de praktijk vindt er veelal overleg plaats tussen de gemeente en de aanvrager vóór het indienen van de bouwvergunningaanvraag. Bij dit overleg geeft de gemeente, meestal via de brandweer, richting de aanvrager aan of zij akkoord gaat met de gekozen gelijkwaardige oplossing. Hierdoor heeft de aanvrager vooraf duidelijkheid over de haalbaarheid van zijn bouwplan. Hoewel in de
praktijk er zodoende op gemeentelijk niveau veelal voldoende duidelijkheid is over de te hanteren richtlijnen en normen, ben ik van mening dat landelijke regelgeving ook voor grote brandcompartimenten wenselijk is. Er zijn door mij al diverse acties in gaan gezet. Zo wordt op verzoek van mij de bij vraag 8 genoemde NEN-norm voor grote brandcompartimenten opgesteld. Ook de bij vraag 14 genoemde risicogerichte regelgeving zal betrekking hebben op grote brandcompartimenten.
Vraag 11
Klopt het dat in de NVBR-richtlijn (Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding) de minimale doorzoektijd bij brand in parkeergarages één uur is terwijl de bouwregelgeving uitgaat van een doorzoektijd van 30 minuten? Deelt u de mening dat aanpassing van de normen voor doorzoektijd nodig is zodat er een duidelijke norm is?
Het klopt niet dat de bouwregelgeving (Bouwbesluit 2003)) de doorzoektijd in parkeergarages in alle gevallen beperkt tot 30 minuten. De doorzoektijd is in het Bouwbesluit 2003 gewaarborgd met een eis aan de sterkte van een bouwconstructie bij brand. Een gebouw moet een redelijke tijd kunnen worden doorzocht zonder dat er gevaar is voor instorting, waarvoor in het algemeen 60 minuten wordt aangehouden. Voor gebouwen waarbij de kans gering is dat gebruikers niet tijdig zelfstandig kunnen vluchten, is deze eis beperkt tot 30 minuten voor de belangrijkste vluchtroutes. Het gaat hierbij onder andere om lage parkeergarages. Als sprake is van een parkeergarage met een groot brandcompartiment, wat veelal het geval is, kunnen gemeenten echter in het kader van de beoordeling van de gelijkwaardigheid (zie bij antwoord 3) wel gemotiveerd een algemene sterkte bij brand van 60 minuten eisen. De bij antwoord 9 genoemde concept NVBR-praktijkrichtlijn “Mechanisch geventileerde parkeergarages” gaat ook uit van een doorzoektijd van 60 minuten. Omdat deze richtlijn alleen betrekking heeft op grote brandcompartimenten is dit eveneens niet in tegenspraak met de genoemde 30 minuten eis uit het Bouwbesluit. Aanpassing van de regelgeving is daarom niet nodig. Vraag 10 Is het waar dat het CFD model (Computational Fluid Dynamics), dat wordt gebruikt om rook- en hitteverspreiding in garages te simuleren, uitgaat van het brandvermogen van slechts drie auto’s die gelijktijdig in brand staan? Is dit aantal voldoende, gezien de brand in de Haarlemse garage waar zesentwintig auto’s zijn uitgebrand? Het toepassen van CFD-berekening is niet voorgeschreven vanuit de bouwregelgeving, maar kan worden toegepast bij het toepassen van gelijkwaardige oplossingen voor grote brandcompartimenten. Voor parkeergarages wordt bij deze berekeningen uitgegaan van maximaal vier auto‟s die gelijktijdig in brand staan. Dit is gebaseerd op TNO-onderzoek. Dat in Haarlem 26 auto‟s zijn uitgebrand hoeft niet te betekenen dat deze allemaal gelijktijdig hebben gebrand. In het algemeen wordt een brand na 60 minuten geblust, dat is in Haarlem niet mogelijk gebleken. Hierdoor zijn veel meer auto‟s uitgebrand dan gebruikelijk is bij een parkeergaragebrand. Er vindt nog onderzoek plaats naar de brand. Hieruit moet blijken waarom er geen brandweerinzet in de parkeergarage (een zogenaamde binnenaanval) kon plaats vinden.
Vraag 12
Deelt u de mening dat parkeergarages, mede doordat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in andere bouwwerken en (gedeeltelijk) ondergronds worden gerealiseerd, niet goed passen in de huidige functiecategorieën van het Bouwbesluit?
Nee, de systematiek van het Bouwbesluit maakt het juist mogelijk om gebouwen met meerdere gebruiksfuncties eenduidig te beoordelen. Een parkeergarage is volgens het Bouwbesluit “een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen”. Deze gebruiksfunctie is binnen één gebouw goed te combineren met de andere gebruiksfuncties die het Bouwbesluit onderscheidt zoals een winkelfunctie of woonfunctie. Vraag 13 Bent u bekend met het feit dat in Zweden reeds enkele jaren wordt gewerkt met een risicogerichte benadering in de regelgeving waarbij in aanvulling daarop een aantal verplichte standaardoplossingen is bepaald? In het kader van de ontwikkeling van een risicogerichte regelgeving is ook gekeken naar buitenlandse voorbeelden. Hierbij is geconstateerd dat geen enkel land al een sluitend stelsel hiervoor heeft. Ook Zweden niet. De bouwregelgeving van Zweden bestaat uit algemene functionele doelvoorschriften. Bij het aantonen dat aan deze voorschriften wordt voldaan, wordt bij complexe en grotere bouwwerken gebruik gemaakt van zogenaamde “fire safety” berekeningen die ook in Nederland gangbaar zijn bij gelijkwaardige oplossingen. Een voorbeeld hiervan zijn de bij vraag 11 genoemde CFD-berekeningen. Voor zover bekend, zijn er in Zweden ook standaardoplossingen die kunnen worden gebruikt zodat niet voor ieder gebouw complexe en dure “fire safety” berekeningen hoeven te worden gemaakt, maar zijn deze niet verplicht.
Vraag 14
Wat is de reden dat u verwacht dat in Nederland pas over vijf tot acht jaar een dergelijke regelgeving kan worden geïntroduceerd? 3
Deze vraag is door mij eerder beantwoord als volgt (kamerstuk 32500 XVIII, VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN, Vastgesteld 15 oktober 2010): Risicogerichte regelgeving houdt rekening met de kans op brand, de wijze waarop een brand zich ontwikkelt en het effect van maatregelen om (de gevolgen van) een brand binnen de perken te houden. Om dit op een adequate wijze in een rekenmethode en regelgeving op te nemen is kennis nodig van het effect van preventieve maatregelen op de kans op brand, het effect van repressieve maatregelen op de ontwikkeling van brand en van het (vlucht)gedrag van mensen. Alhoewel er de afgelopen jaar veel nationaal en internationaal onderzoek gedaan is naar deze onderwerpen ontbreekt de kennis om nu al een sluitende stelsel voor te schrijven. De in de begroting genoemde 5–8 jaar is een inschatting van de tijd benodigd om ook over de andere onderwerpen voldoende kennis op te bouwen. Het is niet zo dat pas na 5–8 jaar de resultaten bruikbaar zijn. Daar waar eerder al informatie beschikbaar is zal dit worden meegenomen in regelgeving, normen en handreikingen.
Vraag 7
Is het waar dat bouwkundige scheidingen bij een brand in meer gevallen niet goed functioneren dan dat sprinklerinstallaties falen?
Het in kaart brengen van de faalkansen van de diverse brandbeveiligingsvoorzieningen is één van de opgaven bij de ontwikkeling van een risicogerichte regelgeving. In het algemeen kan worden gesteld dat de faalkans van sprinklers laag is als sprake is een verplichte certificering en periodieke keuring. Bouwkundige scheidingen die goed zijn gebouwd en die in de gebruiksfase goed in stand worden gehouden, hebben echter ook een lage faalkans bij dikwijls lagere exploitatiekosten. Vraag 15 Deelt u de mening dat net als bij tunnelveiligheid ook voor brandveiligheid in bouwwerken zoals parkeergarages meer standaardisatie in aanvulling op het consequent doorvoeren van een risicobenadering vereist is? De tunnelregelgeving wordt op dit moment geëvalueerd zoals aan de Kamer is gemeld door de voormalige minister van V&W (nu I&M) in maart 2010 (TK 32 123 A , nr. 101). In de tunnelregelgeving wordt al jarenlang gewerkt met een voor tunnels specifieke risicobenadering. De uitkomsten van de evaluatie zijn wellicht nuttig voor het opstellen van een risicogerichte bouwregelgeving. De uitkomsten van deze evaluatie zullen daarom door mij in het licht hiervan worden beschouwd. Zie verder bij antwoord 16.
Vraag 16
Bent u bereid als onderdeel van deze standaardisatie de bouwregelgeving aan te passen zodat in complexere gebouwen waar het optreden door de hulpdiensten uiterst risicovol is en in gebouwen waar mensen verblijven die minder zelfredzaam zijn zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken sprinklers verplicht worden?
Nee, standaardisatie in de vorm van verplichte voorzieningen zoals sprinklers is namelijk in tegenspraak met de voorziene risicogerichte bouwregelgeving. Bij een risicogerichte regelgeving wordt de eis op een hoog abstractieniveau gesteld. In ultieme vorm als een maximale kans op overlijden als gevolg van een brand in een gebouw. Een gebouw moet dan zo worden gebouwd en gebruikt dat voldaan wordt aan deze eis. Hoe en met welke voorzieningen dit gebeurt, is dan aan de eigenaar en gebruiker, en ter beoordeling van het bevoegd gezag. Bij deze risicobenadering wordt rekening gehouden met het optreden van de brandweer Als onderdeel van een risicogerichte regelgeving zal wel standaardisatie plaatsvinden van effecten en faalkansen van veel voorkomende voorzieningen zoals sprinklers. Bij het ontwerp kan dan worden uitgegaan van deze standaardwaarden. Zodoende wordt voorkomen dat bij ieder bouwplan discussie kan ontstaan met het bevoegd gezag over de aan te houden waarden.
Vraag 2
Kent u het TNO-Efectis rapport ‘Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat Rotterdam’ naar aanleiding van de brand op 1 oktober 2007? 4 Kunt u aangeven of alle aanbevelingen uit dit rapport, zoals het verplichten van branddetectie in parkeergarages onder gebouwen, inmiddels zijn uitgevoerd en indien dit niet het geval is, wat hiervoor de reden is?
Ja, dit rapport ken ik. In dit rapport worden door Efectis vier aanbevelingen gedaan richting VROM (nu BZK) en BZK (nu V&J):
Het onderzoeksteam raadt de NVBR en de ministerie van BZK en VROM aan om te onderzoeken op welke wijze de veiligheid van brandweerpersoneel in natuurlijke geventileerde parkeergarages verbeterd kan worden.
Bij een natuurlijk geventileerde parkeergarage gaat de brandweer uit van een binnenaanval om de brand te bestrijden. De veiligheid bij een binnenaanval is de afgelopen jaren vaker ter discussie gesteld (o.a. bij de brand van de scheepwerf in De Punt waarbij drie brandweerlieden omkwamen). Bij de brandweeropleidingen en -oefeningen wordt hier tegenwoordig meer aandacht aan geschonken.
Het onderzoeksteam raadt het ministerie van VROM en BZK aan om onderzoek te laten uitvoeren naar praktijkbranden in parkeergarages en op basis van dit onderzoek zo nodig de regelgeving en richtlijnen aan te (laten) passen.
De afgelopen jaren hebben diverse samenwerkende veiligheidsregio‟s onder auspiciën van de NVBR, met een financiële bijdrage van BZK (nu V&J), brandonderzoeksteams opgestart. Deze voeren onderzoek uit bij een deel van de branden bij bouwwerken. De brand in de Haarlemse parkeergarage wordt momenteel ook in dit kader onderzocht. Zodra de resultaten hiervan bekend zijn, zal ik nagaan of er consequenties zijn voor de regelgeving.
Het onderzoeksteam raadt het ministerie van VROM en BZK aan om te onderzoeken of het toepassen van branddetectie in parkeergarages onder (woon)gebouwen verplicht gesteld moet worden.
In 2008 zijn de eisen voor brandmeldinstallaties landelijk geüniformeerd in het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken (Gebruiksbesluit). Besloten parkeergarages onder een woongebouw dienen op basis hiervan een brandmeld-installatie te hebben. Momenteel werk ik aan een herziening van de bouwregelgeving, waarover mijn ambtsvoorganger u heeft geïnformeerd, meest recent op 11 mei 2010 tijdens het algemeen overleg Bouwregelgeving (TK 28325, nr. 126). Hierbij zal ook de regelgeving ten aanzien van brandmeldinstallaties worden herzien. Dit gebeurt in overleg met onder andere de NVBR.
Het onderzoeksteam raadt het ministerie van VROM aan om in overleg met de NVBR te onderzoeken of aanpassing van het Bouwbesluit met betrekking tot de aanwezigheid van voorportalen voor trappenhuizen die een hoogte van meer dan 20m overbruggen noodzakelijk is.
Bij de hiervoor genoemde herziening van de bouwregelgeving ben ik voornemens om voorportalen verplicht te stellen bij trappenhuizen die meer dan 20 meter overbruggen.
’Gestuntel bij brand Appelaar’Meer informatie van de voorpagina van de 'papieren' editie van HD, ik citeer:
Leidinggevende brandweerlieden zijn zwaar in de fout gegaan bij het bestrijden van het inferno in de Haarlemse parkeergarage De Appelaar. Blussers die in de ondergrondse garage bezig waren, zijn daardoor onnodig aan een groot gevaar blootgesteld.
Dat stellen diverse brandweerlieden binnen het korps Kennemerland. Onder blussers hadden tijdens de brand - op 26 oktober vorig jaar - gewonden en zelfs doden kunnen vallen, aldus deze bronnen. Dit doordat dienstdoende brandweerofficieren veel te laat zouden hebben besloten de blussers vanwege de extreem gestegen temperatuur uit De Appelaar terug te trekken. Terwijl andere brandweerlieden ondertussen in problemen dreigden te raken door 'hittestuwing' of uit de garage waren gekomen met deels gesmolten helmen.
Al kort nadat alarm was geslagen over de brand in De Appelaar, was de temperatuur in de garage hoog opgelopen. Een onverantwoorde situatie om brandweerlieden in te laten werken, aldus ingewijden.
Maar een bevelvoerder ter plekke zou een waarschuwing over de grote hitte in de parkeergarage hebben genegeerd. Pas ongeveer een uur later werd besloten de brandweerlieden uit de garage terug te trekken