Ik denk dat die brandweerman het verkeer stil wilde zetten. Dat had de politie moeten doen.Dat soort zaken liggen inderdaad bij de politie en/of weginspecteur van RWS. ;)
Overigens ook vreemd gebruik van de lichtbalk...
Als ik het goed zie knipperen de groene lampen ook en staat de traffic advisor op <<<<>>>>>>
Ik denk dat die brandweerman het verkeer stil wilde zetten. Dat had de politie moeten doen.Dat zie je die agent in het zwart ook doen, maar pas als die brandweerman begint te zwaaien (net op het randje van het beeld).
Nieuwe collega's of collega's die meedraaien zet ik altijd even op de vluchtstrook neer en vraag ze zo dicht mogelijk naar de rand te lopen. Ze schrikken meestal wel van het geweld van een vrachtwagen die met 80 langs rijdt.
Vanuit ARBO oogpunt zou het ook hoog tijd worden dat we eindelijk eens de goede (en dus reflecterende) kegels in de auto's krijgen e050Gaat je niet lukken is te duur, veelste duur.
Gaat je niet lukken is te duur, veelste duur.
Iedere noodhulpauto voorzien van min. 5 RWS gekeurde kegels, het liefst 8 stuks. Die min 50 cm hoog moeten zijn, het liefst 75cm en een verzwaarde voet moeten hebben.
Dan beperk ik me tot reflecterende kegels ... En niet die dingen die al jaren (lees vanaf 1900) in de voertuigen liggen 98uiyeIk begrijp je volledig.
Ik vraag me af of de TS niet beter voorbij de autobrand neergezet had kunnen worden, dan heb je meer vrije ruimte tussen buffervoertuig en autobrand. Alleen staat het voertuig wellicht even in de rook, laten we daar nu middelen voor op het voertuig hebben om ons daartegen te beschermen.Ja en dan met de stank en de rook in de cabine zonder ademlucht terug rijden naar de kazerne.(erg slecht voor je gezondheid) TS staat prima, bovenwinds, en als bescherming voor het personeel dat tussen de TS en de brandende auto moet werken.
Waarom wordt het verkeer niet geblokkerd ivm rook over gehele weg dat is toch wel te voorzien, eerst rook die overlast kan geven en daarna stoomvorming door het blussen... stukken gevaarlijker dan een paar pionnen die een paar meter naar links of naar achteren zouden meoten... achja theorie en praktijk.
Nee dat zwarte is geen matrixbord. Er is hier zo te zien geen matrix. Wat me net pas op valt kijk een naar de agent in het zwart die een stopteken geeft. Rechter hand omhoog. linkerhand volgens mij in zijn zak, en kijken naar de brandweerman ipv naar het verkeer wat je een stopteken geeft. Les een bij een stopteken kijken naar de bestuurder, of hij niet toevallig met zijn tom tom of mobiel bezig is. Jammer zo jammer dat die in het zwart op de snelweg staat...En de collega die zo verstandig is om zijn gele jas aan te trekken verstopt zich ver in de veilige berm achter de TS. :-\
Bij mij zit mijn gele veste standaard in mijn K.U.T.(korte uitruk tas) die ik altijd bij me heb.
Ik hoop dat de betrokken dienders dit filmpje of hier inclusief de berichten of via youtube zien en er lessen uittrekken om het de volgende keer beter te doen.
Voor zover nu bekend zijn er gelukkig geen slachtoffers gevallen en daar mogen we blij mee zijn.
http://www.incidentmanagement.nl//index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 (http://www.incidentmanagement.nl//index.php?option=com_frontpage&Itemid=1)
Om het geheugen weer op te frissen voor degene die denken dat ze alles weten. 98uiye
2 fout. Oeps.wat slecht 98uiye
Het zat bij ons vorig jaar in de IBT. In onze opleiding komt het niet echt aanbod helaas.
De 4 A's met gevaarlijke stoffen, daar ging ik ook mis.
IM is zelfs een onderdeel van de proeve verkeersveiligheid ::)Is dit een nwe proeve! ??? Ik heb mijn student er niet over gehoord.
Is dit een nwe proeve! ??? Ik heb mijn student er niet over gehoord.
Ik denk het wel:
Als er aan de vrachtwagen gesleuteld wordt om het voertuig rolbaar te maken, dan wordt er een rood kruis geplaatst op de naastgelegen rijstrook. Dat mag alleen als de verkeerssituatie het toelaat (buiten de spits).Mag er niet gesleuteld worden of mag er geen rood kruis geplaatst worden in spits? Ik neem aan het eerste, anders is doorstroming belangrijker dan eigen veiligheid.
Jullie razen allemaal al door naar de opleidingen, en testen maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag.Toevallig heb ik een van de brandweer instructeurs van Fryslan gesproken en hem op het filmpje gewezen.
Nogmaals, worden dit soort filmpjes gebruikt voor lesdoeleinden of wordt er intern over gediscusieerd?
:)
Wat ik me nu afvraag.In A-A hebben we wel interne forums maar dat gaat grotendeels over recherchewerkzaamheden en zeer weinig over andere dingen. Bij IBT wordt er geen aandacht aan besteed voor zover ik mee heb gemaakt.
Zijn er interne (intranet) forums bij politie/brandweer/ambulance waar je dit soort dingen ook aan kunt kaarten en er een goede discussie en leerpunten aan kunt verbinden? Ik kan me voorstellen dat door derden toch vaak van dit soort dingen voorbij komen waar de diciplines ook nuttige informatie uit kunnen halen.
En let wel, we zitten er hier op het forum niet om alles af te kraken of af te z.....
Het betreffen vaak filmpjes uit de praktijk die dingen aan het licht kunnen brengen.
B.v. dat er ook dingen mis kunnen gaan.
Toevallig heb ik een van de brandweer instructeurs van Fryslan gesproken en hem op het filmpje gewezen.
In A-A hebben we wel interne forums maar dat gaat grotendeels over recherchewerkzaamheden en zeer weinig over andere dingen. Bij IBT wordt er geen aandacht aan besteed voor zover ik mee heb gemaakt.
De enige die op de hoogte worden gehouden zijn de collega's van Team Hoofdwegen.
Overigens zit IM tegenwoordig naast de proeve Verkeersveiligheid ook in de nieuwe BROA (rijopleiding) ingedeeld.Dat is leuk voor de toekomstige collega's, maar de collega's die reeds langere tijd in dienst zijn of in ieder geval klaar waren met de opleiding voordat IM werd gedoceerd hebben daar totaal niks aan.
Uit de quiz: Mag er niet gesleuteld worden of mag er geen rood kruis geplaatst worden in spits? Ik neem aan het eerste, anders is doorstroming belangrijker dan eigen veiligheid.
Zonder enige kennis van zaken: Van de 24 vragen heb je 17 vragen goed beantwoord. Best interessant om te doen :)
Tja, de 4 A's... Weet ik veel. Is er mogelijk sprake van gevaarlijke stoffen dan is het toch logisch dat je afstand houdt en indien mogelijk het nummer van het oranje bordje doorgeeft aan de brandweer? Heb ik die A's niet voor nodig ;)Ben ik helemaal met je eens. Echter heeft men het als verplichting ingesteld dat je moet werken volgens de richtlijnen IM. Gaat er dan iets fout en je heb niet gehandeld volgens de richtlijnen kan men er tenminste iemand verantwoordelijk voor houden.
Dat geloof ik niet, volgens mij is het een hulpmiddel en zo gebruik ik het ook. Ik blijf wel zelf nadenken. IM heeft geen juridische status en dat zal het nooit krijgen ook. Hooguit kan je leidinggevende het meenemen in je beoordeling, maar dat zou een uitzondering zijn.
0730305 | Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persvoorlichting) | |
0730316 | Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persinfo) |
Tussendoor vraagje....
Wie krijgen er eigenlijk allemaal opleiding in IM?
Welke instanties? ANWB, Ambulance, Brandweer, RWS, Politie (natuurlijk), Beveiliging, Begeleiders Speciaal Transport, Sanquin enz enz.. ?
Nog geen enkele hulpdienst ter plaatse, stond er gewoon een vrachtwagen (lichtmasten reparateur) met oranje signalering achter de gestrandde gele automobilist. Als je goed oplet onderweg kom je nog wel eens wat bijzonders tegen moet ik zeggen.
Andere vraag...
We hebben het nu over het ongeval wat te zien was in Blik op de Weg.
Het gaat hier om de A2/A9.
Hangen hier geen camera-systemen en had RWS dan niet op de beelden afgaande de beslissing moeten nemen om af te kruisen?
Maar over je hulpverlening op baan 1, ik zou het nooit doen. Baan 1 wordt meestal 120+ gereden en er zal maar een keer iemand bovenop je knallen.Op het tijdstip dat dit gebeurd was, werd daar 20- gereden (spits en mede door het kop-staartje) :)
Op het tijdstip dat dit gebeurd was, werd daar 20- gereden (spits en mede door het kop-staartje) :)
Met de mobiele telefoon word tegenwoordig binnen een paar seconden al gebeld.Jim werkt nu een half jaartje op/naast de ring. RWS is niet meer zo fan van het zomaar afkruizen. Als er geen (camera)zicht is op het wegvlak en zelfs als er een niet-ringweg opvallende politieauto bijstaat, wacht RWS tot de ringwegsurveillanceauto tp is.
Jim werkt nu een half jaartje op/naast de ring. RWS is niet meer zo fan van het zomaar afkruizen. Als er geen (camera)zicht is op het wegvlak en zelfs als er een niet-ringweg opvallende politieauto bijstaat, wacht RWS tot de ringwegsurveillanceauto tp is.Ik werk zelf niet op de Ring maar "gewoon" aan een wkt. Als ik op de ring sta, met mijn niet RSA maar wel opvallend wktvtg, en ik een kruis nodig krijg ik altijd een kruis.
Vaak bellen we zelf met de VC van RWS, is weer een poppetje minder en vaak sneller.
Ik werk zelf niet op de Ring maar "gewoon" aan een wkt. Als ik op de ring sta, met mijn niet RSA maar wel opvallend wktvtg, en ik een kruis nodig krijg ik altijd een kruis.Ja, natuurlijk. Ik moest ook even flink nadenken toen ik hoorde dat ons HB dat zei en was ook stom verbaasd.
In mijn diensttelefoon staat ook het nr van de VC van RWS.
de kegels moeten dan tussen het buffervoertuig en het incident geplaatst worden.
Als een voertuig met een gangetje van 100 km/h op het buffervoertuig klapt wil je niet weten waar beide voertuigen dan tot stilstand komen.
Wettelijk is dat nergens geregeld. Maar ik schrijf geen bon uit op de vluchtstrook. Ik neem een overtreder altijd mee naar of een afrit of naar een bepaalde plek die wel veilig is(dienst weg van Rijkswaterstaat bv). Buiten het feit dat je gevaarlijk staat op de vluchtstrook. Automobilisten vinden een politie auto altijd interessant om naar te kijken als ze met 120 kilometer per uur langs rijden. Vooral als ze blauw aan hebben. Dus niet meer goed opletten en een aanrijding is er dan zo...... En dat is die honderd euro voor het feit dat iemand zijn gordel niet om heeft echt niet waard.....
Wettelijk is dat nergens geregeld. Maar ik schrijf geen bon uit op de vluchtstrook. Ik neem een overtreder altijd mee naar of een afrit of naar een bepaalde plek die wel veilig is(dienst weg van Rijkswaterstaat bv). Buiten het feit dat je gevaarlijk staat op de vluchtstrook. Automobilisten vinden een politie auto altijd interessant om naar te kijken als ze met 120 kilometer per uur langs rijden. Vooral als ze blauw aan hebben. Dus niet meer goed opletten en een aanrijding is er dan zo...... En dat is die honderd euro voor het feit dat iemand zijn gordel niet om heeft echt niet waard.....
Moeten een ding niet vergeten IM is ontwikkeld voor onze veiligheid. Je moet naar mij idee dan ook ten aller tijden IM regels zoveel mogelijk toe te passen.Volgens de website van Incident Management is IM ontwikkeld met als doel de maatschappelijke kosten als gevolg van een incident zoveel mogelijk beperkt te houden, door de afhandelingstijd te beperken.
Volgens de website van Incident Management is IM ontwikkeld met als doel de maatschappelijke kosten als gevolg van een incident zoveel mogelijk beperkt te houden, door de afhandelingstijd te beperken.
Tja, soms heb je inderdaad geen keuze, maar ik schrijf in principe geen bon op de vluchtstrook, met 1 uitzondering: Als mensen bij file de vluchtstrook pakken om er langs te rijden, neem ik uitgebreid de tijd om op de vluchtstrook een bon te schrijven 998765
Weet je wat de maatschappelijke kosten zijn als ik het ziekenhuis word ingereden :'(
Dus het mes snijdt aan twee kanten 0098
Even een filmpje van vandaag.
A28 aanrijding kop/staart tussen Hoogeveen en Zwolle (auto in de vangrail)
http://zideo.nl/index.php?zideo=6b3447616d673d3d&playzideo=6b346d5a6d565a71&action=hd (http://zideo.nl/index.php?zideo=6b3447616d673d3d&playzideo=6b346d5a6d565a71&action=hd)
Bron: Meter Nieuws
Goed overzicht van de hele IM situatie.
Op de laatste IM veiligheidsdag is dit ook ruimschoots aan de orde gekomen en besproken, en alle diensten waren goed vertegenwoordigt..
Hoelang duurt het zo'n beetje voor alle korpsen hiervan(voorschriften IM) op de hoogte zijn, gaat dit met cursus/opleiding of iets dergelijks?
Even een filmpje van vandaag.
A28 aanrijding kop/staart tussen Hoogeveen en Zwolle (auto in de vangrail)
http://zideo.nl/index.php?zideo=6b3447616d673d3d&playzideo=6b346d5a6d565a71&action=hd (http://zideo.nl/index.php?zideo=6b3447616d673d3d&playzideo=6b346d5a6d565a71&action=hd)
Ik praat hier voor A-A. Hier wordt alleen voor zover ik weet Team Hoofdwegen op de hoogte gehouden. Dit omdat zij in principe hun werkplek hebben op de snelwegen(A10, A9, A8, A2 en A1).Ja, klopt.
De wkt's worden niet echt op de hoogte gesteld. Wat mij verbaasd aangezien we toch aardig wat N-wegen hebben in onze regio.
Ja, klopt.
'Wij' krijgen steeds nieuwe brochures met richtlijnen etc.
Toen ik nog op Amstelveen werkte met o.a. de N201 en de N231 in m'n verzorgingsgebied werd er meestal een beetje aangerotzooid. En als er echt een calamiteit was gooiden we gewoon de hele weg dicht.
Overigens moet je de gemiddelde wijkteamcollega ook niet naar begrippen zoals GRIP of CoPi vragen ;)
Tja, dat had ik ook al gezien, maar daar wilde ik niet als eerste over beginnen. Dat heeft nl vrij weinig met het topic te maken....
• Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur.
• Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch maximaal 50 km/uur worden gereden.
Ik heb het vermoeden dat het iets harder gaat als 50 :)
Hoeft op zich niet erg te zijn toch?
... baan 2 is zo te zien afgekruist. Hierdoor heb je beter overzicht en rij je (naar mijn meningen beperkte kennis in deze) niet artikel 5 waardig vlak langs het stilstaande verkeer.
Volgens mij gaat het er bij de snelheidsbeperking van vluchtstrookgebruik om dat je direct langs het andere verkeer rijdt (baan 2 en 3)
Nu is baan 2 niet in gebruik.
Er is in dit voorbeeld één bijzonderheid: de rechter rijstrook is leeg. Dat betekent dus een ruime buffer. Daarmee valt te verantwoorden dat de snelheid iets hoger ligt dan de standaard, terwijl het veilig blijft.
Stel er staat 2 kilometer file voor dit ongeval. En je rijdt met 70 km/u over de vluchtstrook ipv van 50 km/u wat is dan de tijd die je wint?3,2 seconden..... (50 km/h = 180 m/s, 2000 m duurt dan 11,1 s.; 70 km/h = 252 m/s, 2000 m. duurt dan 7,9 s.)
3,2 seconden..... (50 km/h = 180 m/s, 2000 m duurt dan 11,1 s.; 70 km/h = 252 m/s, 2000 m. duurt dan 7,9 s.)
Kortom, een "tijdwinst" waarbij je je af moet vragen of je daarvoor het risico wilt nemen dat hierboven is geschetst.
Ik heb zo het idee dat de rekensom niet helemaal klopt.... Ik rijd iig geen 2 kilometer in 11,1 seconde.....Chips. Vermenigvuldigd met i.p.v. gedeeld door 3,6.... e050
Als je 60 km/h per uur rijd, rijd je 1 km per minuut.
Chips. Vermenigvuldigd met i.p.v. gedeeld door 3,6.... e050
50 km/h = 13,9 m/s.; 2000 m. duurt 144 s.
70 km/h = 19,4 m/s.; 2000 m. duurt 102,9 s.
"Tijdwinst" over 2 km. bedraagt dus 41,1 sec.
Met de snelheid van het verkeer daar kan ik me het uitschakelen van blauw nog wel voorstellen... als er dan maar een arrow wordt ingeschakeld. Aan het gedrag van het verkeer en aan de lichtbalk te zien stond ook de arrow uit. Erg onduidelijk voor het verkeer op rijstrook 2.
De traffic advisor op het buffervoertuig staat wel degelijk aan. Dat is te zien in de weerspiegeling op de voorkant van de sleepwagen (een vaal oranje schijnsel dat voor de kijkers naar rechts groter wordt). Desondanks kun je je afvragen of dat handiger is dan fend-off met blauwe zwaailichten.
Ik vind de Fend-Off positie ook niet echt helemaal duidelijk...
de buffer auto zou toch meer schuin moeten staan met de neus meer richting rijstrook 1
Apart, ik zie het. Bij alle nieuwe Federal Signal Vista LED balken die door TM/CS worden geleverd is het zo dat men bij het aanzetten van amber (al dan niet de arrowstick) ook de hoeken van de lichtbalk gaan knipperen (zodat je 360 graden zichtbaar bent).
Het voertuig is, zo te zien, al geheel gereed voor de nieuwe eisen. Misschien een relais kapot of iets dergelijks ;)
De allerlaatste Vista's die mijn regio opgeleverd kreeg een half jaar geleden hadden een aparte schakelaar voor amber op de hoeken. Bij het gebruik van de trafficadvisor ging alleen die aan en niet de hoeken of de voorzijde. Ook bij het links-rechts patroon. Dat was voor veel collega's altijd even zoeken omdat het knopje bij de pook zat in plaats van op het dashboard.
Als jij met al je ervaring op de snelweg, mij erop zou aanspreken als ik het niet helemaal correct zou doen, zou ik daar persoonlijk blij mee zijn.Jij wel. Ik denk dat er tegenwoordig velen zullen zijn die zich dan "op de vingers getikt" voelen. Belangrijk is dan ook de manier waarop men aangesproken wordt
Jij wel. Ik denk dat er tegenwoordig velen zullen zijn die zich dan "op de vingers getikt" voelen. Belangrijk is dan ook de manier waarop men aangesproken wordtop zijn/haar foutenover wat beter kan.
zoals bovenstaande wilde ik het aanpakken, maar ik denk dat het heel erg per persoon verschilt hoe de reactie zal zijn..Zal het eens proberen volgende keer, op een relaxte manier 98uiye
Helaas weer een voorbeeld dit maal van afgelopen ochtend hoe het niet moet.Pffff.... en waar is de minimaal 100 m. veiligheidsruimte? Echt fend-off staat-ie ook niet. En je deur open laten staan na het uitstappen? (Dat laatste kan gedaan zijn voor de collega, ff over het pookje heen en dan aan de bestuurderszijde eruit. Later is de deur nl. wel dicht).
Nu KMAR en de regio samen op de A16 zonder veiligheidsvest aan.
Rijbewijs gaan vragen en het eea natrekken midden op de snelweg. Is dat de normale manier van handelen? Mijn instinct zegt zo snel mogelijk weg daar en verderop bij een tankstation oid de boel uitzoeken.
Helaas weer een voorbeeld dit maal van afgelopen ochtend hoe het niet moet.Informatie dat erbij hoort.
Nu KMAR en de regio samen op de A16 zonder veiligheidsvest aan.
dordrecht in slaap gevallen op de a16.wmv (http://www.youtube.com/watch?v=9lhmJhSG9oU#)
BRON: http://www.youtube.com/user/Borntobealive1 (http://www.youtube.com/user/Borntobealive1)
Dat idee heb ik idd ook..en ook niet negatief, maar vorige week had ik een pechmelding op de A13 ri Den Haag, hoogbejaard stel, was gezien door een fietsende wijkagent, en die heeft collega's daarheen gestuurd(goed werk, die mensen kondende geleiderail niet over en stonden op de spitsstrook.)
Het busje stond in een soort van fend-off, met de wilen ingedraaid naar links, blauwe signalering aan, er zat ook amber op zag ik, en maar 1 agent had een hesje aan.
Ik vraag me af of je ook advies kan geven aan die mensen, de bedoeling is zeker goed, alleen de uitwerking niet helemaal.
De gedacht bij mij is dat ze dan zullen denken" wie ben jij dan wel joh' of zoiets, terwijl het goed bedoeld is eigenlijk.
Ik had het willen zeggen wanneer de klanten in de lepelwagen zaten, en ik dus alleen met de agenten buiten zou zijn, niet in he bijzijn van..
Wat zouden jullie doen/adviseren?
Helaas weer een voorbeeld dit maal van afgelopen ochtend hoe het niet moet.
Nu KMAR en de regio samen op de A16 zonder veiligheidsvest aan.
dordrecht in slaap gevallen op de a16.wmv (http://www.youtube.com/watch?v=9lhmJhSG9oU#)
BRON: http://www.youtube.com/user/Borntobealive1 (http://www.youtube.com/user/Borntobealive1)
En woensdag intern overlge gehad over de StaVaZa mbt I.M. ontwikkelingen..Begreep dat de GemPo zich steeds meer met I.M bezig gaat houden i.p.v. het KLPD..?? Krijgen de collega's in het 'stadse' dezelfde opleidingen mbt I.M. als de andere collega's ?
Iedere regio/district moet straks verplicht een verkeerspolitie hebben, deze zullen dan de IM taak moeten gaan doen. Deze zijn allemaal als het goed is opgeleid voor IM of anders hebben ze wel cursussen gehad.
Is het dan niet beter om KLPD-verkeer op te heffen en materieel, mensen en onroerend goed naar de regio over te hevelen ?
Materieel en mensen hebben we wel in A-A, maar ik wil best naar Ouder-Amstel vanuit die kantoorfabriek in de stad 098uo
Apart botsabsorber op (0:08) in het kleine scherm.
Jackknifed tractor trailer I-95N - 1/21/12 (http://www.youtube.com/watch?v=hn2irqYVIYA#ws)
Spectrace
Ik bedoel de wagen met de pijl hè ;)
Ik bedoel de wagen met de pijl hè ;)Dat is idd een amerikaans systeem wat wordt gebruikt als botsabsorber. Hierbij staat een signaalbord met pijl achterin een kipper en wordt het kussen als een aanhanger meegevoerd. Dit systeem wordt hier in Nederland niet toegestaan.