Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Doruz op 28 februari 2011, 10:51:51
-
Bij noodgevallen op grootwater dient het Kustwacht Centrum in Den Helder zo snel mogelijk ingelicht te worden.
Het liefst over de marifoon vhf 16 (Den Helder Rescue) of indien niet anders kan via de telefoon.
Vreemd dat sommigen pretenderen ook een meldkamer bij nood te hebben:
bij alarm (kustwacht): 0900-0111
of Meldkamer HOGE: 035 52 65656
http://reddingbrigade.net/ (http://reddingbrigade.net/)
Is deze meldkamer 24/7 bezet of praten we hier over een telefoon op de keukentafel?
Kan iedereen zo maar pretenderen een alarm meldkamer te hebben?
::)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meldkamer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Meldkamer)
-
Het is geen beschermde naam, dus ja: dat mag. En wat is een meldkamer? Daar is niet een eenduidige definitie voor. Als je naar de letterlijke betekenis kijkt, gaat het om een kamer waar meldingen binnenkomen. En dat kan ook de keuken zijn met een telefoon op tafel dus ;)
-
Is deze meldkamer 24/7 bezet of praten we hier over een telefoon op de keukentafel?
Kan iedereen zo maar pretenderen een alarm meldkamer te hebben?
::)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meldkamer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Meldkamer)
Kies het goede antwoord:
Ja (voor toelichting, zie het verhaal hierboven)
Nee (toelichting: laten we Henk weer eens uit de tent lokken)
-
Het woord "meldkamer" stamt nota bene nog uit de tijd dat meldingen bij de dienstdoende 'centralist' thuis in de woonkamer binnen kwamen. Het woord "meldkamer" heeft een enorme verandering doorgemaakt de afgelopen twee decennia. Zoals Wout al zegt is een meldkamer niets anders dan een kamer (cq een "ruimte") waar meldingen binnen komen, of in elk geval meldingen binnen kunnen komen :) Een enorm ruim begrip dus.
-
En het verschil tussen een meldkamer en een alarmcentrale? 998765
-
een alarmcentrale is een centrale plek waar alarmeringen binnenkomen 098uo
Zo vreemd is het niet: er zijn ook IT-bedrijven met 'meldkamers', 'alarmcentrales' of 'emergency call centres' voor als je IT-systemen plat gaan...
Lekker 0800 of 0900 nummer eraan en gaan met die banaan...
En wat te denken van de ANWB-Alarmcentrale voor autopech...
Ik zie het probleem niet ..
(behalve dat er mensen zijn die graag tegen Henk schoppen)
-
Nou de verwachting dat je 24/7 op dat nummer bereikbaar bent schep je wel, zeker als je je een hulpdienst noemt. Daar moet je je dan wel aan houden natuurlijk, ongeacht wat de Dikke van Dale over meldkamer zegt.
maar als je 24/7 iemand hebt die als centralist kan fungeren, dán lijkt het me geen probleem.
-
Lekker 0800 of 0900 nummer eraan en gaan met die banaan...
En wat te denken van de ANWB-Alarmcentrale voor autopech...
Ik zie het probleem niet ..
Ik vind het eigenlijk wel een interessante vraag. De reddingsbrigade geeft aan dat je bij nood het 0900 nummer kan/mag bellen. Dat is wat anders als een situatie waarin je met pech staat.
Ik als leek zou in geval van nood kunnen gaan twijfelen. Als mijn bootje zinkende is en ik pak het mobieltje erbij, bel ik dan 112? Of het alarmnummer van de kustwacht.... Uiteindelijk kom je vast wel goed terecht, maar ik kan niet echt eenduidig beleid vinden. Ook op de site van de kustwacht kom ik niet veel verder als het telefoonnummer zonder uitleg wanneer je wel, en wanneer je niet moet bellen.
-
Nou de verwachting dat je 24/7 op dat nummer bereikbaar bent schep je wel, zeker als je je een hulpdienst noemt. Daar moet je je dan wel aan houden natuurlijk, ongeacht wat de Dikke van Dale over meldkamer zegt.
maar als je 24/7 iemand hebt die als centralist kan fungeren, dán lijkt het me geen probleem.
Er zijn bedrijven die een telefonische wachtdienst leveren (24/7) dus het bereikbaar zijn is geen probleem
-
Ook op de site van de kustwacht kom ik niet veel verder als het telefoonnummer zonder uitleg wanneer je wel, en wanneer je niet moet bellen.
Kustwachtcentrum Den Helder - Tel. ALARM 0900 0111 (H24) - Tel. Operationeel 0223 542300 (H24) - VHF: Kanaal 16 - DSC VHF: Kanaal 70/ DSC MF: 2187,5 kHz
(helemaal onderaan de site)
Daar heb je mijns inziens voldoende aan. Wel opmerkelijk dat 112 er niet bij staat, maar dat nummer weten de meeste mensen gelukkig wel.
-
Kustwachtcentrum Den Helder - Tel. ALARM 0900 0111 (H24) - Tel. Operationeel 0223 542300 (H24) - VHF: Kanaal 16 - DSC VHF: Kanaal 70/ DSC MF: 2187,5 kHz
(helemaal onderaan de site)
Daar heb je mijns inziens voldoende aan. Wel opmerkelijk dat 112 er niet bij staat, maar dat nummer weten de meeste mensen gelukkig wel.
Ja, dat had ik ook gezien, echter..... waarom als alarm nummer 0900 0111 en niet 112. En wanneer bel je het een, en wanneer het ander....
-
Dat is van de kustwachtsite? Vraag was of je als hulpverleningsdienst zelf een meldkamer mag instellen. en MI is de vraag daaraan verbonden of je de meldkamer ook 24/7 operationeel hebt.
-
Ja, dat had ik ook gezien, echter..... waarom als alarm nummer 0900 0111 en niet 112. En wanneer bel je het een, en wanneer het ander....
Het gaat hier om het werkgebied van de hulpdiensten. Als jij op een olie platform een gebroken been oploopt en een nood nummer moet gaan bellen zou je geneigd zijn om 112 te bellen. De kustwacht heeft vervolgens een directe alarmlijn opgezet om te voorkomen dat de alarmcentrale eerst de kustwacht moet informeren. Dit zorgt er weer voor dat er een extra lijn komt wat weer tijd in beslag neemt. Als je echter een EHBO geval op het strand hebt is het niet nuttig om de kustwacht te bellen in de meeste gevallen. De alarmcentrale alarmeert dan in de meeste gevallen een ambulance en waarschijnlijk ook een reddingsbrigade. In het geval van HOGE lijkt me dit een twijfel geval. Ik zou persoonlijk ook twijfelen wat ik op deze meren zou bellen. Het is in het verleden al voorgekomen dat de kustwacht HOGE om assistentie heeft gevraagd. Dan is het natuurlijk directer om het alarmnummer van HOGE te bellen. Op de site staat een geluidsfragment waar op een gegeven moment ook een verwarring komt omdat de kustwacht gealarmeerd word en de seeker hier op reageerde maar ook 112 is door de zelfde persoon geallarmeerd dus dit leek op 2 aparte meldingen. Ik vind dat ze het gewoon bij 1 alarmcentrale moeten houden en daar ook de kustwacht bij moeten voegen. Dat scheelt weer verwarring.
-
Omdat er nog veel "niet helemaal goed gaat" bij de 112 centrale, heeft de kustwacht liever dat meldingen bij haar binnenkomen dan bij (via) 112.
Als een melding bij de kustwacht binnen komt, worden alle voorhanden zijnde mensen en materiaal direkt ingezet, ook de eenheden die op het water zijn die niet behoren tot de selekte groep aangewezen hulpverleners, als deze sneller hulp kunnen verlenen dan de eenheden die van huis moeten komen.
Tijd is bij noodgevallen (zinken, verdrinking, onderkoeling, groter worden zoek gebied, levensreddende handelingen) op het water een sterk onderschatte faktor bij de GMK. Komt een melding bij een GMK binnen dan zittten soms eenheden op het water minutenlang (soms komt pas uitsluitsel als de gealarmeerde eenheden zich op 16 inmelden, 10! minuten later) ) te wachten tot de bijzonderheden bij de kustwacht bekend zijn en deze doorgegeven kunnen worden. De GMK's zien alleen de eigen eenheden, (dat komt door de brandweerbril). Zijn die gealarmeerd dan is het klaar en wacht men verder af. Inlichtingen worden niet gegeven aan anderen dan deze bevoorrechte aangewezen hulpverleners.
Er is één probleem, bij een storm met vele meldingen raakt de telefooncentrale van de kustwacht al snel overbelast. De 112 centrale kan dan ook moeilijk te bereiken zijn. Dan zouden de mensen kunnen kiezen om ons nummer te bellen.
Het voordeel van dit nummer is dat een hulpvraag bij ons gedeponeerd niet beperkt blijft tot een selekte groep, maar de kustwacht direkt van een melding en zijn bijzonderheden op de hoogte gesteld wordt.
Via een eigen net kunnen ook de boten van de Waterhulpdienst voor nood- en pechgevallen worden ingezet. Als de kustwacht vindt dat naast deze eenheden nog aanvullend gealarmeerd moet worden doet zij dat, dat komt voor.
Merkwaardig feit is dat als de kustwacht aanvullende eenheden alarmeert, deze redders mopperen als ze voor niets komen, vaak is de klus dan al geklaard. Alarmeert de kustwacht niet aanvullend, belt men ook ontevreden op waarom men van niets weet en niet gealarmeerd is.
Wij hebben geprobeerd hier afspraken over te maken, maar het overleg verloopt nog niet zo vlotjes, alleen met Reddingsbrigade Naarden is ad hoc goed kontakt en dat heeft afgelopen jaar zijn vruchten afgeworpen.
Wij streven er naar de meldkamer 24/7 bereikbaar te houden (doorgeschakeld naar de "schipper van dienst") en er wordt druk gebruik gemaakt door voornamelijk enkele vaste bellers/watersporters die melden wat ze zien. Mensen die zelf in problemen zijn en havenmeesters bellen vaak rechtstreeks naar de Waterhulpdienst.nl.
Zoals alle hulp die HOGE biedt moet je de manier waarop HOGE bereikbaar wil zijn zien als aanvullend en niet als vervangend.
-
Omdat er nog veel "niet helemaal goed gaat" bij de 112 centrale, heeft de kustwacht liever dat meldingen bij haar binnenkomen dan bij (via) 112.
En dat is uiteraard vervelend. Ik weet dat als men 112 belt er gevraagd wordt: "wilt u politie, brandweer of ambulance. "
Als ik dan roep: kustwacht.... wordt ik dan doorgeschakeld?
En zo niet, wordt het dan geen tijd om die koppeling wel te leggen?
-
En dat is uiteraard vervelend. Ik weet dat als men 112 belt er gevraagd wordt: "wilt u politie, brandweer of ambulance. "
Als ik dan roep: kustwacht.... wordt ik dan doorgeschakeld?
En zo niet, wordt het dan geen tijd om die koppeling wel te leggen?
Het is de bedoeling dat bij het horen van bepaalde sleutelwoorden doorgeschakeld wordt naar de kustwacht, op Driebergen (waar je uitkomt/kan komen bij 112 mobiel) lukt dit vrij vaak.
Via een landlijn loopt het bijna altijd mis en kom je bij de brandweer terecht. Met niet aflatende energie is de kustwacht al jaren bezig een bewustwordingsproces in te zetten dat er meer oplossingen zijn dan ambulance, brandweer en politie. Afgelopen jaar zijn wij twee keer aanvullend bij waterongevallen (persoon te water) geweest omdat men -terwijl men er later wel dringend om verlegen zat, "vergeten" was op de gemeenschappelijke meldkamer om een boot te alarmeren. Auto te water met bekneld persoon in de jachthaven van Naarden en meerdere personen te water in de haven van Huizen.
Een reanimatie op het strand bij Almere liep helemaal buiten de kustwacht om, terwijl de Ronduit om de hoek lag.
-
Het is de bedoeling dat bij het horen van bepaalde sleutelwoorden doorgeschakeld wordt naar de kustwacht, op Driebergen (waar je uitkomt/kan komen bij 112 mobiel) lukt dit vrij vaak.
Op het land loopt het bijna altijd mis en kom je bij de brandweer terecht. Met niet aflatende energie is de kustwacht al jaren bezig een bewustwordingsproces in te zetten dat er meer oplossingen zijn dan ambulance, brandweer en politie. Afgelopen jaar zijn wij twee keer aanvullend bij waterongevallen (persoon te water) geweest omdat men -terwijl men er later wel dringend om verlegen zat, "vergeten" was op de meldkamer een boot te alarmeren. Auto te water met bekneld persoon in de jachthaven van Naarden en meerdere personen te water in de haven van Huizen.
Eigenlijk best wel een erg kwalijke zaak. Zeg je Nederland dan zeg je water. Dan zou dit toch beter geregeld moeten zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het bij bepaalde kust regio's(Haaglanden of Noord-Holland_Noord) beter is geregeld dan bij regio's die minder water hebben. Maar feitelijk moeten dan op landelijk niveau hier goede afspraken over moeten worden gemaakt. Minister van binnenlandse zaken en defensie(kustwacht valt volgens mij onder defensie)/.
-
Zo makkelijk is dat nou ook weer niet hoor.
112 is het bekendste dat er is, dus dat wordt gebeld.
Ondanks dat er afgesproken is dat er bij 112 meldingen op militair terrein er ook een melding uitgaat naar naar de LMKMar of naar ons wil het nog wel eens vookomen dat er een roedel brandweervoertuigen of een ambu ergens voor een poort staat die voor een melding op het terrein komen.
Hier zijn landelijk afspraken voor gemaakt op MINDEF/BZK niveau ... maar ja.
Als een mail, brief of fax lokaal niet in een protocol verwerkt wordt ... 98uiye
-
Ja, nou dat is eigenlijk net zoiets. Zodra het buiten de lijntjes van de gewoonlijk betreden paden is/moet raakt men van de leg...
-
Ja, nou dat is eigenlijk net zoiets. Zodra het buiten de lijntjes van de gewoonlijk betreden paden is/moet raakt men van de leg...
Henk,
precies wat je zelf al zegt. Waar trek je het lijntje? Denk maar aan de overgang van strand, bankengebied naar zee. Soms gaat het gewoon goed en de andere keer loopt het gewoon niet. Het jammere is dat de regionale meldkamers voor communicatie gebruik maken van C2000. Terwijl de Kustwacht wel gelieerde is, maar er mondjesmaat gebruik van maakt. En we hebben "bewijs" dat het soms wel werkt.
Tja en wat is nu een meldkamer? Ik denk dat bewakende reddingsbrigades met een bewakingsgebied meldingen ontvangt, inzet regelt/ behandeld en eventueel evalueert. Alleen om dat een meldkamer te noemen? Ik denk dat een meldtafel een betere betiteling is. Maar dan is de ruimte waar die tafel staat een . . . . . . . . . . . . .
-
Rolf, waar de "tafel" (meestal) staat is een kantoor. Maar als ik weg ben, schakelt het mooie 52 65656 nummer (in vervlogen dagen speciaal verleent om dat het hier destijds het gezamelijke alarmnummer was van de reddingsbrigades was, ter vervanging van de Jantje, Pietje, Klaasje telefoonlijst bij Scheveningen radio) door naar mijn, Matthijs, Menno of Boaz zijn mobiel: de "Schipper van dienst". Ik denk dat 99,9 % van de telefoontjes hun bestemming bereiken. 100% bereikt 112 ook niet, hoe vaak ik tijdens het doorverbinden al niet zoek geraakt ben of dat de verbinding gewoon verbroken werd... Ook heb ik wel gehad dat 112 gewoon de in gesprek toon gaf, dus noem mij de 100,00 % responderende meldkamer en wij zijn daar beslist de mindere van.
Maar dat geeft niet, want wij zijn niet de vervanging van, maar aanvulling op. Wij noemen eerst de kustwacht als mogelijkheid, daarna pas HOGE. Wat wij vaak binnen krijgen zijn de vage meldingen, die men niet bij de kustwacht neer durft te leggen, maar wel bij ons, wat laagdrempeligere meldlijn. "Ik weet niet of het wat is, maar er ligt al een hele tijd..." die meldingen. Soms is het echt niets, maar een enkele keer is het bingo en haalt Menno een pechgeval van het water (95% van de meldingen), starten wij een zoekaktie op na het aantreffen van een verlaten boot of zetten wij een catamaran overeind en ontfermen we ons over de opvarenden. Wij hebben nog een groot voordeel ten opzichte van de alarmnummers van het GMK, wij lichten direct de kustwacht volledig in die kan besluiten aanvullend te alarmeren. Dus een alarmerend telefoontje naar ons alarmnummer brengt per saldo meer en sneller eenheden op de been dan een telefoontje naar 112. Als wij niet zouden reageren zou het zomaar kunnen zijn dat er voor een melding op het IJmeer slechts door de Blaricum 1 (komende vanaf de Stichtse Brug bij Blaricum) en de Frans Verkade vanaf Marken gevaren zou worden.
Ik vind dit eigenlijk een beetje zoeken naar een stok, terwijl ik dacht dat we ons juist zo goed bewezen hadden de laatste tijd. :'(
Bedenk wel dat wij in beide incidenten waar ik het boven over had, die waarbij de boot vergeten was door het GMK, wij door diverse hulpverleners die betrokken waren bij het incident gebeld en op pad gestuurd zijn. (Een soort van via de achterdeur zeg maar).
-
... een nood nummer moet gaan bellen zou je geneigd zijn om 112 te bellen. De kustwacht heeft vervolgens een directe alarmlijn opgezet om te voorkomen dat de alarmcentrale eerst de kustwacht moet informeren. Dit zorgt er weer voor dat er een extra lijn komt wat weer tijd in beslag neemt.
Dit was volgens mij juist het doel van de 112-alarmcentrale: die extra schakeling kost een beetje tijd, maar wordt goedgemaakt doordat mensen niet naar het nummer hoeven zoeken of voor iedere dienst een apart nummer moeten gaan bellen. Voor een levensbedreigende situatie bel je 112 en zij gaan de hulp organiseren. Je wordt nu nog doorgeschakeld naar een meldkamer per dienst, maar er wordt al geexperimenteerd met meldkamers die zowel brandweer als ambulance aansturen. En waarom niet?
-
Dit was volgens mij juist het doel van de 112-alarmcentrale: die extra schakeling kost een beetje tijd, maar wordt goedgemaakt doordat mensen niet naar het nummer hoeven zoeken of voor iedere dienst een apart nummer moeten gaan bellen. Voor een levensbedreigende situatie bel je 112 en zij gaan de hulp organiseren. Je wordt nu nog doorgeschakeld naar een meldkamer per dienst, maar er wordt al geexperimenteerd met meldkamers die zowel brandweer als ambulance aansturen. En waarom niet?
In de ideale wereld zou het zo moeten werken, maar in de praktijk geeft het soms veel tijdverlies zoals Henk al aangaf.
Over Driebergen (112-mobiel) wil ik het niet hebben, maar 112-vast (de Regionale Alarmcentrales) zijn niet allemaal even goed in het afhandelen van incidenten op zee en het zgn. ruim binnenwater. Dat kan inderdaad soms minuten duren en elke minuut extra vermindert de kans van een evt. slachtoffer.
Mee eens dat dit eigenlijk een rare situatie is, maar ga er maar van uit dat het simpele feit dat de meldkamer van de Kustwacht bestaat, verschillende keren levensreddend is geweest.
En dat vind ik toch belangrijker dan het feit dat het eigenlijk dubbelop is en niet nodig zou moeten zijn.