Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Overige hulpdiensten => Voertuigen overige hulpdiensten => Topic gestart door: paulg op 3 oktober 2011, 21:42:49
-
In Frankrijk rijden strooiers/sneeuwschuivers in ieder geval in de Elzas met blauwlicht. Hier een afzetstrooier, gefotografeerd in Wattwiller maar wel onder iets andere omstandigheden.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg189.imageshack.us%2Fimg189%2F1835%2Fwattwilleracometisstroo.jpg&hash=c3e20df1e1ce9d7b54b8ce46e9b11dba)
-
Hoewel ik in veel topics ben voor meer OGS... nee niet in dit geval, waarom niet?
Achter jou komt een blauw licht, de weg is al glad en de vluchtstrook is vol ijs, echter jij moet ruimte geven jij gaat toch die vls op en......
Een voertuig met OGS gaat door roodlicht, echter net als bij andere HV voertuigen wordt hij te laat opgemerkt..... alleen om de weg schoon te maken is de schade te groot..... zeker als dit een mensen leven gaat kosten.
-
Oui! Dans la neige en Route Nationale 13...
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.ouest-france.fr%2Fof-photos%2F2010%2F01%2F07%2FSIBR_2962281_3_apx_470__w_ouestfrance_.jpg&hash=44f4442b1964efe0c482df130b589b12)
-
Bij strooiwagens in sommige Europeesche landen gelden deze regels.
Bij oranje zwaailicht mag je ze inhalen.(wel voorzichtigheid betrachten)
Als ze het blauwe zwaailichten aan hebben dan mag je ze niet inhalen (ivm het schuiven en strooien)
-
ik vond er nog twee!
Gemeente Neuvéglise, Dép. Cantal (15), Région Auvergne. Renault G (of S?)170 4x4, kenteken 9083 GW 15
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg593.imageshack.us%2Fimg593%2F9264%2Fimg7090sneeuwschuiverne.jpg&hash=b898eb937749672e3d52557b93b3df88)
en
Gemeente Murat, Dép. Cantal (15), Région Auvergne. Brimont ETR VTT (Véhicule tout terrain), kenteken 2952 GW 15. Brimont is een kleine producent van speciale 4x4 voertuigen voor het Franse leger, Sapeurs Pompiers, bosbouw, publieke diensten en EDF/GDF. Bestaat sinds 1960, gevestigd in Rethel in het Dép. Ardennes. Raakte rond 2008/2009 in een crisis. Of het bedrijf nog bestaat is niet duidelijk.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg408.imageshack.us%2Fimg408%2F8712%2Fimg6996sneeuwschuivermu.jpg&hash=38e00b620a81c3a27c2f9c8b05c451d3)
-
Het verhaal over niet mogen inhalen bij blauw licht i.v.m. schuiven snijdt wel hout inderdaad.
(Nu is het mij nog niet vaak voorgekomen dat ik in de gelegenheid was om een voertuig dat blauw licht voerde in te halen. 098uo)
Dat er dan ook gelijk door rood licht gereden wordt is natuurlijk weer net niet de bedoeling in dit verhaal.
-
Het verhaal over niet mogen inhalen bij blauw licht i.v.m. schuiven snijdt wel hout inderdaad.
Dat er dan ook gelijk door rood licht gereden wordt is natuurlijk weer net niet de bedoeling in dit verhaal.
Het niet inhalen kun je ook dmv een actieraam met vkb F01. Het blauwe zwaailicht zal niet werken echter, net als dit bord niet omdat de bestuurder geen BOA is en voor de bewijsvoering ook geen cam aan boord zal hebben.
Het door het rode verkeerslicht rijden is zeker niet de bedoeling, echter dit verwacht het overige verkeer wel van OGS blauw. Men zal dus remmen waardoor je slippartijen krijgt.
-
ik begrijp de redenering wel. De strooier moet om effectief te kunnen zijn, blijven rijden zeker bij het schuiven.
Blauw verhoogt de attentie waarde wel, en ik denk ook dat men idd minder snel geneigd is te gaan inhalen.
Zeker als hieraan een wettelijke status gekoppeld is. (is dat zo in la France??)
Ik zie het in de winter ook vaak zat gebeuren, als ze bij een curatieve actie in staffel gaan rijden, wil men er nog persé tussen door.
Levensgevaarlijk....zeker als hij ineens bij het eerste voertuig komt en een berg sneeuw over zich heen krijgt.
(wel erg grappig om te zien overigens 0098)
-
ik heb ooit eens in Belgie op de autosnelweg maximaal 50 gereden, omdat het zo hard aan het sneeuwen was, toen kwamen we opeens in een file terecht, en wat bleek, er was zo'n "peloton" sneeuwschuivers/strooiwagens de buitenste rijstrook schoon aan het vegen/strooien... net zoals ze op Schiphol bij sneeuw doen, (filmpje), IJsberen op Schiphol (http://www.youtube.com/watch?v=JLiiME4dkHk#ws) , Daardoor kon het verkeer weer een heel stuk harder (80) rijden dan eerder...
-
ik begrijp de redenering wel. De strooier moet om effectief te kunnen zijn, blijven rijden zeker bij het schuiven.
Blauw verhoogt de attentie waarde wel, en ik denk ook dat men idd minder snel geneigd is te gaan inhalen.
Zeker als hieraan een wettelijke status gekoppeld is. (is dat zo in la France??)
zoeken we op! uitslag later....
-
Opgezocht!
Wij hebben het in Nederland vaak over ‘de Franse slag’ en over Duitse of Pruisische bureaucratie maar er is in Europa bijna geen ander land dat zo bureaucratisch en zo centraal georganiseerd is als Frankrijk. Dat geldt ook voor het wegverkeer. Het barst er van de wet- en regelgeving. Voor het wegverkeer is dat in de eerste plaats de Code de la Route, maar die is in de loop der jaren aangevuld door talloze decreten, ministeriële beschikkingen, circulaires, e.d. Dat leidt er toe dat van tijd tot tijd weer een circulaire verschijnt waarin wordt opgesomd welke voorafgaande regels nog gelden en welke niet, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Dit ter inleiding.
In Frankrijk heb je in principe twee soorten voertuigen met blauw-blauw:
- Categorie A: ‘véhicule d’intérêt général prioritaire’ met ‘feux bleu à éclipse’ (zwaailicht) en 2-toon signaal
- Categorie B : ‘véhicule d’intérêt général bénéficiant de facilités de passage’ met ‘feux bleu à éclat’ (knipperlicht) en 3- toon signaal.
Tot de eerste soort voertuigen behoren o.a. SAMU en SMUR-voertuigen, brandweer en politie. Tot de tweede soort behoren in het algemeen particuliere ambulances, die liggend patiëntenvervoer doen zonder urgentie. Wie wel eens in Frankrijk is geweest kent ze vast wel: een blauw pitje op het dak en die jengelende claxon.
De eerste soort voertuigen zijn voorrangsvoertuigen wanneer ze met OGS rijden, de tweede soort niet. Wel wordt van andere weggebruikers verwacht dat men deze voertuigen waar mogelijk ongehinderd doorgang verleent. (Ik ben zelf wel eens een paar kilometer ‘achtervolgd’ door zo’n 3-toon en iedere keer wanneer ik naar de rechterkant stuurde om hem te laten passeren bleef hij rustig achter mij en maar jengelen!)
Uiteraard is ook de winterdienst – op papier – tot in de puntjes geregeld, er is zelfs een hele website gewijd aan de ‘viabilité hivernale’.
De ‘Engins de Service Hivernal’ (winterdienstvoertuigen) vallen onder de tweede categorie en mogen feux bleu à éclat voeren (art. R313-27 van de Code de la route) MITS zij voldoen aan een reeks voorwaarden zoals beschreven in de ministeriële beschikking van 18 november 1996 (en sindsdien gewijzigd) ter uitwerking van artikel R311-1 van de Code de la route en UITSLUITEND indien zij ingezet zijn voor de bestrijding van ‘verglas’, ijzel of ‘neige’, sneeuw.
Buiten deze omstandigheden moeten de blauwe optische signalen worden verwijderd. Dat gebeurt dus vaak / meestal niet. Bovendien mogen deze voertuigen niet voorzien zijn van de geluidssignalen die de andere voertuigen wel mogen voeren.
Met andere woorden: het blauw dient er inderdaad voor dat de schuiver/blazer/strooier ongehinderd kan blijven rijden. Of inhalen verboden is heb ik niet kunnen achterhalen maar ook al zou het niet verboden zijn, stom is het wel. De angst van HINT dat een winterdienstvoertuig door rood zal rijden op een kruising is ten onrechte, het is geen voorrangsvoertuig. En de opmerking over BOA en cam aan boord? Daar hebben de Fransen nog nooit van gehoord… ;)
Groet,
Paul
-
Wow! O0. Thnx duidelijk verhaal. Altijd al afgevraagd waarom in België en la France soms album met blauw aan voor rood licht bleef staan, heel raar en verwarrend.
-
Wow! O0. Thnx duidelijk verhaal. Altijd al afgevraagd waarom in België en la France soms album met blauw aan voor rood licht bleef staan, heel raar en verwarrend.
In België betekent het voeren van blauw zonder geluid door een politievoertuig dat je met een "interventie" bezig bent. Politie is dus onderweg naar een (niet spoedeisende) melding (dan weet je dus dat je ze niet aan moet spreken om de weg te vragen bijvoorbeeld). Voor ambulances betekent het dat er een patiënt aan boord is (eveneens niet spoedeisend). Het voeren van blauw in deze gevallen is overigens niet verplicht; dat is de keuze van de bestuurder. Althans, zo is het mij verteld. 8)
-
In België betekent het voeren van blauw zonder geluid door een politievoertuig dat je met een "interventie" bezig bent. Politie is dus onderweg naar een (niet spoedeisende) melding (dan weet je dus dat je ze niet aan moet spreken om de weg te vragen bijvoorbeeld). Voor ambulances betekent het dat er een patiënt aan boord is (eveneens niet spoedeisend). Het voeren van blauw in deze gevallen is overigens niet verplicht; dat is de keuze van de bestuurder. Althans, zo is het mij verteld. 8)
In een instructie voor Nederlandse ambulances hoe zij zich in Duitsland en in Belgie moesten gedragen viel mij het 'patient-mee-blauw-aan' principe al op. Ook ergens hier op het forum gevonden, kan het nu niet 123 vinden... Volgens die instructie moest blauw aan als er een patient liggend meerijdt.
-
In België is het gewoon het volgende:
Bij een opdracht mag je je blauwe lichten gebruiken, enkel bij een dringende opdracht moet je je blauwe lichten gebruiken en mag je je sirene gebruiken om je door het verkeer te begeven. Je sirene moet je gebruiken bij een dringende opdracht wanneer je, een rood licht wil passeren. Om een snelheidsbeperking te overschrijden moet je dus je blauwe lichten gebruiken en een dringende opdracht uitvoeren, wanneer je dan ook nog een rood licht wil passeren moet je, je sirene gebruiken.
-
Zie 1:16/1:28
Ice on Galveston Causeway (http://www.youtube.com/watch?v=PdoYBEaSOes#ws)
GALVESTONCOUNTYDAILY
-
Green Mercedes Benz Unimog Snowplow, Blue Strobe Lights (http://www.youtube.com/watch?v=7Zp1-w0jaAk#ws)
code3paris
-
En die hebben wel blauwe ptjes erop... ::)
Verbaast je hier dan maar ;)