Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: vuurtoren7 op 3 juni 2012, 19:13:56

Titel: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 3 juni 2012, 19:13:56
O en G KHV KNRM, mond vol, eigenlijk heel simpel:Blauw licht op KNRM voertuigen, waarom rijden die nog niet met blauw? als de KNRM lifeguards begint, waarom dan niet met blauw?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Mr Dweijllus op 3 juni 2012, 19:33:04
Vrij simpel zolang je van het Ministerie van binnelandse zaken geen toestemming krijgt mag je het gewoon niet voeren.

En zie het voordeel er ook niet echt in ! met blauw met een vrachtwagen over het strand rijden zowie al niet echt handig, beetje te lomp en allang niet meer nodig.
Die KVH's moeten er lkkr uit gehaald worden en een jeep er voor terug. (behalve die een boot lanceren dan)
 :P
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Mr Dweijllus op 3 juni 2012, 19:43:24
Vrij simpel zolang je van het Ministerie van binnelandse zaken geen toestemming krijgt mag je het gewoon niet voeren.

En zie het voordeel er ook niet echt in ! met blauw met een vrachtwagen over het strand rijden zowie al niet echt handig, beetje te lomp en allang niet meer nodig.
Die KVH's moeten er lkkr uit gehaald worden en een jeep er voor terug. (behalve die een boot lanceren dan)
 :P

En waarom ze die pickup's van de lifeqaurds niet met O&G uitgerust hebben snap ik ook niet helemaal.

Zullen waarschijnlijk meerdere afwegingen zijn geweest
- Opleiding O&G
- Eisen waar het materiaal aan moet voldoen + kosten
- Verantwoordelijkheid

Maar is makkelijk praten vanaf hier haha, als je het excate antwoord niet weet  ;)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: AlexEGM op 3 juni 2012, 20:20:30
vond dit in een ander topic:
Ik ben er bang voor dat de KNRM net te laat is en een paar jaar moet wachten: de toevoeging van de Reddingsbrigade is meegenomen in een geplande wetswijziging en tot stand gekomen na jaren lobbyen. De wetswijziging is van vorig jaar, een nieuwe wijziging laat al gauw 5-10 jaar op zich wachten....
in dat topic zijn er nog een aantal reacties op dit onderwerp geplaatst  O0
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 4 juni 2012, 12:52:36
O en G KHV KNRM, mond vol, eigenlijk heel simpel:Blauw licht op KNRM voertuigen, waarom rijden die nog niet met blauw? als de KNRM lifeguards begint, waarom dan niet met blauw?

Maar ze worden wel onder prio 1 voor levensreddende handelingen
Gealarmeerd.
Daar sta je dan op weg naar reanimatie voor een rood
Stoplicht met je gele flitsers..
Ook op het strand gaat het niet om hardrijden, maar doorrijden.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 4 juni 2012, 15:28:14
Ik ben op het strand nog nooit een verkeerslicht tegengekomen? ???

Nee even zonder grappen, probeer jezelf eerst eens in te lezen in de materie en dan pas conclusies te trekken. Je komt over als iemand die niet helemaal weet waar hij het over heeft...
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Wadlopertje op 4 juni 2012, 15:42:36
Dat is nu ook weer niet zo aardig. Dat maak ik niet uit de opmerking va de nieuweling op.  KHV's moeten onderweg soms wel degelijk over de openbare weg. En ook op het strand heeft blauw nog steeds een andere uitwerking dan andere kleuren. KNBRD rijdt er niet voor niets al jaren mee.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Mr Dweijllus op 4 juni 2012, 15:58:17
je kan beter gewoon voor een hele harde luchthoorn gaan en een paar rode ouderwetse draailampen, valt beter op dan de tegenwoordige blauw ledpitjes en ringtones als sirene  (dan krijg je je aandacht wel).
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Haageneesch op 4 juni 2012, 16:04:04
Ik ben op het strand nog nooit een verkeerslicht tegengekomen? ???
Die zwart-wit gestreepte palen met drie gekleurde lichtjes er op, staand op de stoep met zo'n stopstreep er tussen, gelegen tussen het boothuis en de inzetlokatie - waarbij je eerst maar over de weg moet om op het strand te komen  O0
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Wouter op 4 juni 2012, 16:35:16
Schijnbaar is er wel behoefte naar O en G bij de KNRM stations met landvoertuigen, aangezien er KHV's en boot trekkers (weet niet hoe ze eigenlijk heten) rond rijden met zelf opgebouwde sirene's..
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Live op 4 juni 2012, 16:57:01
Schijnbaar is er wel behoefte naar O en G bij de KNRM stations met landvoertuigen, aangezien er KHV's en boot trekkers (weet niet hoe ze eigenlijk heten) rond rijden met zelf opgebouwde sirene's..
deze bijvoorbeeld, van 0:52  ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YmNTiqX9Uxo#t=52s (http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YmNTiqX9Uxo#ws)
Published on May 31, 2012 by doos95
©Jorian Roos©
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 4 juni 2012, 17:23:18
Ik ben op het strand nog nooit een verkeerslicht tegengekomen? ???

Nee even zonder grappen, probeer jezelf eerst eens in te lezen in de materie en dan pas conclusies te trekken. Je komt over als iemand die niet helemaal weet waar hij het over heeft...
Ga jij er maar van uit dat ik er genoeg van weet..
Iets meer dan jou denk ik.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Peter71 op 4 juni 2012, 18:54:27
Ga jij er maar van uit dat ik er genoeg van weet..
Iets meer dan jou denk ik.
Tja, dat kun jij dan wel weer zeggen, maar zolang jij je niet eens netjes voorstelt en verteld wie je bent in dit board: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=21.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=21.0) . En wat je doet binnen de hulpverlening is het voor ons gissen wie jij bent. We willen graag weten met wie we van doen hebben in onze discussies. ;)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Evert25 op 4 juni 2012, 21:21:17
Schijnbaar is er wel behoefte naar O en G bij de KNRM stations met landvoertuigen, aangezien er KHV's en boot trekkers (weet niet hoe ze eigenlijk heten) rond rijden met zelf opgebouwde sirene's..

KHV staat voor Kusthulpverleningsvoertuig en de boot trekkers worden Seatrack genoemd of bootwagen met tractor
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Wouter op 4 juni 2012, 21:24:40
KHV staat voor Kusthulpverleningsvoertuig en de boot trekkers worden Seatrack genoemd of bootwagen met tractor

KHV was me bekend. Verwachte dat die boottrekkers ook nog een afkortingen hadden. Thanks iedergeval 0098
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Blauwe-motormuis op 4 juni 2012, 21:33:08
Laat ik beginnen met dat ik geen enkele kennis hebben van KNRM of een reddingsbrigade...

Maare de logica om een trekker (met een max. snelheid van 45 kh/m) uit te rusten met optische- en geluidsignalen ontgaat mij volkomen. Denk dat er dan meer tijdswinst is te behalen om het aldaar gelegen botenhuis uit te breiden, zodat de KNRM-boot daarnaast komt te liggen... Ipv elke keer als "prins carnaval" met trekker en praalwagen door het dorp te rijden ingeval van een inzet.

Of is er goede reden (voor mij onbekend)  dat de KNRM-boot elders gestald staat?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Wouter op 4 juni 2012, 21:42:24
Laat ik beginnen met dat ik geen enkele kennis hebben van KNRM of een reddingsbrigade...

Maare de logica om een trekker (met een max. snelheid van 45 kh/m) uit te rusten met optische- en geluidsignalen ontgaat mij volkomen. Denk dat er dan meer tijdswinst is te behalen om het aldaar gelegen botenhuis uit te breiden, zodat de KNRM-boot daarnaast komt te liggen... Ipv elke keer als "prins carnaval" met trekker en praalwagen door het dorp te rijden ingeval van een inzet.

Of is er goede reden (voor mij onbekend)  dat de KNRM-boot elders gestald staat?

Het geval van stations gelegen aan de strandkust zullen zij hun boot moeten lanceren vanaf het strand. Het boothuis van de KNRM station Zandvoort bijvoorbeeld staat zo dicht mogelijk aan het strand, maar toch zullen ze een stuk hoofdweg over moeten om via een straat naar de strandopgang te komen. En dat gaat dan hier over een rups-trekker met een (grote)boot trailer er achter.

Tijdens mooie zomerdagen is Zandvoort enorm druk met auto's en mensen rondom het boothuis.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Blauwe-motormuis op 4 juni 2012, 21:52:47
Ik denk dat ik het probleem begrijp, maar denk dat het juist dan makkerlijk is om verkeerslichten + witte kruis te plaatsen zoals ook al met enige regelmaat bij brandweerkazernes geplaatst worden. De eerste vrijwilliger die op de post komt, druk de knop en de verkeersinstallatie begint te werken.

Tijdens het opstarten van het reddingsvoertuig kan het overige verkeer de straat vrijmaken en zodra jullie de post verlaten de is straat vrij. Denk dat het beter gaat werken, dan een "traag" voertuig met optische- en geluidsignalen, dat zal juist eerder nieuwsgierige mensen lokken die wellicht in de weg staan.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Rescue Ranger op 4 juni 2012, 22:24:05
Whahaha sorry maar sommige plaatsen gaat dat niet werken. Om een voorbeeld te nemen, nemen de badplaats Zandvoort. Hier moet de Seatrack draaien op de openbare weg en vervolgens langs het Casino naar de strandafrit te rijden. Daar staan borden dat de oprit vrij moet blijven, zelfs met borden dat de Seatrack heel breed is. En toch . . . . . zijn er touristen die er parkeren en dus een uitruk vertragen.

Na de afrit overwonnen te hebben op een zomerse dag, komt een volgepakt strand en dan de vloedlijn tot voorbij de eerste bank. Als je de duitse kuilengravers overwonnen hebt komen de bezorgde moeders die achter hun kroost aan rennen is het bevordelijk om een vrije doorgang te bewerkstellen middels een geluidsignaal. Of het nu een sirene of een toeter gaat is om het even.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Maarten op 4 juni 2012, 23:02:49
Er zijn wel inzetten bekend dat de KNRM met de KHV (+boot) net even een stukje het binnenland in moet. Voor die gevallen die we nergens beschrijven, maar die in de praktijk wel voorkomen.

Even in perspectief: ik bel 112 (elke seconde telt) omdat er iemand verzuipt en de KHV met boot wacht braaf een minuut voor het verkeerslicht, omdat die geen OGS mag voeren.

Nu weet ik ook wel dat het zo simpel niet ligt in bestuurlijk en ambtelijk Nederland, maar als we even terugkijken waar we het allemaal voor doen is dit eigenlijk best raar :)

Reden te meer om beide clubs samen te voegen. Voertuigen oranje spuiten, strepen erop, lampjes erop en gaan met die banaan sinaasappel. Kun je die dingen nog breder inzetten ook, voor overstromingen en dergelijke. Maar mijn mening hierover is bekend; ik val in herhaling ;)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Ko van Leeuwen op 5 juni 2012, 15:18:35
Veel kan je oplossen met stoplichtbeinvloeding of bemanningsleden die het verkeer tegen houden (afhankelijk van het soort weg). Ik denk dat politie en gemeente daar een stuk aan kunnen bijdragen. Dat er dan her en der gebruik wordt gemaakt van wat signalering is misschien niet volgens de regels, maar wel begrijpelijk. Helaas kan je dat heden ten dage niet meer lokaal dichttimmeren.

Daar waar het een serieus probleem is kan je eventueel de politie mee-alarmeren voor begeleiding. Maar of dat altijd lukt....

En een gele KHV met een oranje zwaailamp en de normale claxon zou voldoende moeten zijn op het strand. Helaas zijn er dan mensen die daar maling aan hebben 'omdat hij geen blauw-blauw heeft'. Gelijk trekken met de reddingsbrigade is misschien wel verstandig op de plaatsen waar dat nodig is.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Haageneesch op 5 juni 2012, 15:38:23
http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13 (http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13)

Een route van de KNRM Scheveningen naar een regelmatige inzetlokatie aan het Deltaplein te Den Haag. Omdat er tussen de twee stranden een haveningang ligt, moet de KHV over het asfalt. 7,6 kilometer met een reistijd van 15 minuten. Bij slecht weer, want bij goed weer staan de wegen van/naar/tussen Scheveningen en Kijkduin muurvast. Sta je dan met je KHV, gele lampen en een wail als sirene.

Stoplicht staat op rood, en niemand gaat voor je opzij...
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: bdneema op 5 juni 2012, 15:47:59
Waarom gaat die boot bij punt A het water niet op en vaart dan naar punt B? Vraagt een leek. ???
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Dion op 5 juni 2012, 15:57:31
Heel simpel; de KHV is geen boot  ;)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 5 juni 2012, 15:59:57
Whahaha sorry maar sommige plaatsen gaat dat niet werken. Om een voorbeeld te nemen, nemen de badplaats Zandvoort. Hier moet de Seatrack draaien op de openbare weg en vervolgens langs het Casino naar de strandafrit te rijden. Daar staan borden dat de oprit vrij moet blijven, zelfs met borden dat de Seatrack heel breed is. En toch . . . . . zijn er touristen die er parkeren en dus een uitruk vertragen.

Na de afrit overwonnen te hebben op een zomerse dag, komt een volgepakt strand en dan de vloedlijn tot voorbij de eerste bank. Als je de duitse kuilengravers overwonnen hebt komen de bezorgde moeders die achter hun kroost aan rennen is het bevordelijk om een vrijUe doorgang te bewerkstellen middels een geluidsignaal. Of het nu een sirene of een toeter gaat is om het even.
Voor alle duidelijkheid: de opgestarte discussie gaat puur over het O en G verhaal voor de KHV voertuigen.
In een aantal gevallen met prio 1 meldingen weet ik dat een blauwe balk op het dak het publiek en toeschouwers duidelijk had kunnen maken dat er een voertuig aankomt welke een levensreddende taak heeft.
Een aantal KHV voertuigen worden ook daadwerkelijk als eerstelijns hulpverlener ingezet bij het ter plaatse gaan met ambulance personeel.
Denk dat de KNRM ook wel op een bepaald niveau is gekomen waarbij ze met de KHV een bepaalde proffesionaliteit binnen de veiligheidsregio kunnen laten zien.
Natuurlijk komt er qua wetgeving e.a. bij kijken, maar waar een wil is...
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 5 juni 2012, 16:10:40
Scheveningen voerde vroegah ook een wail sirene in combinatie met amber, die zit er inmiddels ook niet meer op geloof ik...

Overigens kan ik me een inzet aan de opgang Deltaplein herinderen waarbij de KHV niet over de weg kwam, maar waarschijnlijk de eerste de beste opgang na de haven gepakt heeft. In het geval van Scheveningen heeft O&G een duidelijk toegevoegde waarde, bij andere stations is het nogal wisselend... Een trekker + 2toon op een lege dijk heeft niet veel zin, moet je een stuk over een drukke weg met veel stoplichten zou het misschien wel nuttig kunnen zijn.  

Je moet ook denken aan de hele rompslomp die O&G met zich meebrengt, bij de Reddingsbrigade is het ook echt niet dat er zomaar een blauwe balk op het dak geplakt is en iedereen daar vrolijk mee gaat rijden. Mijn ervaring is dat er meestal pas O&G gebruikt wordt in situaties waar het echt een toegevoegde waarde heeft en dat zit hem voornamelijk ik de openbare weg (we worden niet alleen ingezet op het strand, vaker in het binnenland dan je zou denken), de opgangen en bij (extreme) drukte op het strand.

Wat betreft de drukke opgangen in combinatie met de bootwagens... Er zijn locaties c.q. regio's waar het e.e.a. zo goed geregeld is dat reddingsbrigade (indien er eenheden beschikbaar zijn, de meldingen gaan uiteraard voor) de hele opgang leegvegen. Aangezien de opkomsttijd van de KNRM +/- 15 minuten is, hebben wij daar tijd zat voor, we zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen...

Conclusie: Voeg die handel nou samen op een fatsoenlijke en eerlijke manier, geef de KHV's een likje RAL2009 en wat strepen en klaar... O0
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: joostvankempen op 5 juni 2012, 16:11:02
Wil hier nog wel aan toevoegen dat veel Reddingsbrigades die beschikken over O&G deze juist NIET gebruiken op een vol strand, omdat dat onrust veroorzaakt (rennende kinderen etc.) en je daardoor juist langzamer moet gaan rijden ipv sneller. De Reddingsbrigade heeft vooral ook O&G gekregen omdat zij steeds meer opgeroepen worden voor ondersteuning bij bijvoorbeeld oppervlakteredding, maar ook slachtoffertransport van brandweer en/of ambulance in de buitengebieden (duinen, bossen). Volgens mij doet de KNRM dit een stuk minder? Maar dat kan ik zeker niet staven met cijfers...  8)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: bdneema op 5 juni 2012, 16:12:10
Heel simpel; de KHV is geen boot  ;)

hahahaha :D Ja dan lijkt het me sterk dat ze zich over het water verplaatsen. Maar die KHV is dus niet bedoelt om een boot te verplaatsen naar het water?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 5 juni 2012, 16:29:48
Er zijn wel inzetten bekend dat de KNRM met de KHV (+boot) net even een stukje het binnenland in moet. Voor die gevallen die we nergens beschrijven, maar die in de praktijk wel voorkomen.

Even in perspectief: ik bel 112 (elke seconde telt) omdat er iemand verzuipt en de KHV met boot wacht braaf een minuut voor het verkeerslicht, omdat die geen OGS mag voeren.

Nu weet ik ook wel dat het zo simpel niet ligt in bestuurlijk en ambtelijk Nederland, maar als we even terugkijken waar we het allemaal voor doen is dit eigenlijk best raar :)

Reden te meer om beide clubs samen te voegen. Voertuigen oranje spuiten, strepen erop, lampjes erop en gaan met die banaan sinaasappel. Kun je die dingen nog breder inzetten ook, voor overstromingen en dergelijke. Maar mijn mening hierover is bekend; ik val in herhaling ;)
Voor alle duidelijkheid: de opgestarte discussie gaat puur over het O en G verhaal voor de KHV voertuigen.
In een aantal gevallen met prio 1 meldingen weet ik dat een blauwe balk op het dak het publiek en toeschouwers duidelijk had kunnen maken dat er een voertuig aankomt welke een levensreddende taak heeft.
Een aantal KHV voertuigen worden ook daadwerkelijk als eerstelijns hulpverlener ingezet bij het ter plaatse gaan met ambulance personeel.
Denk dat de KNRM ook wel op een bepaald niveau is gekomen waarbij ze met de KHV een bepaalde proffesionaliteit binnen de veiligheidsregio kunnen laten zien.
Natuurlijk komt er qua wetgeving e.a. bij kijken, maar waar een wil is...
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Haageneesch op 5 juni 2012, 16:32:54
hahahaha :D Ja dan lijkt het me sterk dat ze zich over het water verplaatsen. Maar die KHV is dus niet bedoelt om een boot te verplaatsen naar het water?
Neen; de KHV is een vrachtwagen met voorin twee plekken en achterin ruimte voor een man of 10 om te zitten, alsmede één of twee (?) luiken bovenin om zo staand te kunnen zoeken naar vermisten. Om de boot te kunnen verplaatsen als deze niet op het water ligt, heeft men tractoren.

Edit:

KHV truck:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F9457%2Fbpzn577105.jpg&hash=2237dce41d7bb9d0af19868e465fca98)

Boot met Caterpillar trekvoertuig:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg10.imageshack.us%2Fimg10%2F6602%2Fknrmterheijde.jpg&hash=0b182671386850a38719cbd421d77edb)

Tractor:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg130.imageshack.us%2Fimg130%2F3343%2Fjohndeereouddorp1.jpg&hash=8c6036ad989505aab4d10e2018a40ceb) (http://img130.imageshack.us/i/johndeereouddorp1.jpg/)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Markvniel op 7 juni 2012, 10:45:17
Bij sommige stations van de KNRM wordt de KHV ook nog gebruikt om de kleinere boot te lanceren.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Richard op 7 juni 2012, 10:49:10
http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13 (http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13)

Een route van de KNRM Scheveningen naar een regelmatige inzetlokatie aan het Deltaplein te Den Haag. Omdat er tussen de twee stranden een haveningang ligt, moet de KHV over het asfalt. 7,6 kilometer met een reistijd van 15 minuten. Bij slecht weer, want bij goed weer staan de wegen van/naar/tussen Scheveningen en Kijkduin muurvast. Sta je dan met je KHV, gele lampen en een wail als sirene.

Stoplicht staat op rood, en niemand gaat voor je opzij...

Beste Haageneesch of hagenaar,

Hoe kom je bij deze route ?? Het reddingsstation ligt ergens anders. Daarnaast heb ik het idee dat je je vergist met het nieuwe project van de brandweer die vanaf de Duinstraat met prio 1 en dus optische en geluidssignalen richting het deltaplein gaan.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 7 juni 2012, 10:58:12
http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13 (http://maps.google.nl/maps?saddr=Visafslagweg,+Den+Haag&daddr=Deltaplein,+Den+Haag&hl=nl&ll=52.089422,4.254799&spn=0.069824,0.178699&sll=52.084306,4.252224&sspn=0.034916,0.08935&geocode=Fe4eGwMdoTdBACktOj30obDFRzEf1icuhiyj4w%3BFaWCGgMdmmpAACl5p7GMs7HFRzFfiCI1xdDzfQ&t=h&mra=ls&z=13)

Een route van de KNRM Scheveningen naar een regelmatige inzetlokatie aan het Deltaplein te Den Haag. Omdat er tussen de twee stranden een haveningang ligt, moet de KHV over het asfalt. 7,6 kilometer met een reistijd van 15 minuten. Bij slecht weer, want bij goed weer staan de wegen van/naar/tussen Scheveningen en Kijkduin muurvast. Sta je dan met je KHV, gele lampen en een wail als sirene.

Stoplicht staat op rood, en niemand gaat voor je opzij...

En met blauw en tweetoon staat het verkeer nog steeds vast en niemand kan voldoende opzij om het KHV langs te laten dus het netto resultaat is gelijk aan met gele lampen en wail.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Haageneesch op 7 juni 2012, 11:03:23
Beste Haageneesch of hagenaar,

Hoe kom je bij deze route ?? Het reddingsstation ligt ergens anders. Daarnaast heb ik het idee dat je je vergist met het nieuwe project van de brandweer die vanaf de Duinstraat met prio 1 en dus optische en geluidssignalen richting het deltaplein gaan.

I see... Ik had de marker op het reddingsstation geplaatst, maar google maps heeft zo te zien alleen de straatnaam onthouden en gaat dan naar het midden van de straat. Het is mij bekend dat de brandweer ook een uitruk kan doen naar het Deltaplein, maar bij een vermissing op een druk strand zie ik 9/10 keer de KHV meerijden. Die gaat daar minimaal een halfuur over doen na uitruk - over de weg. Hij kan ook bij de zuider koppes het strand pakken, maar als het daar druk is ben je niet veel sneller. Brandweer is leuk voor de oppervlakteredding niet al te ver uit zee, terwijl de HVRB ook nog ter plaatse is.

Overigens: de BRW (ORT) is niet inzetbaar als de HVRB er is, als de HVRB aanwezig is heeft de HVRB de jeep namelijk als inzetvoertuig  O0
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 10 juni 2012, 19:35:41
En met blauw en tweetoon staat het verkeer nog steeds vast en niemand kan voldoende opzij om het KHV langs te laten dus het netto resultaat is gelijk aan met gele lampen en wail.

Ben ik niet met je eens, ik weet niet hoe je aan " wail" komt,
maar dat zit er niet standaard op een KHV, met blauw
weet het publiek in ieder geval dat er een hulpdienst
ruimte vraagt, dit is met geel en een "wail?" niet het geval.
Zou hetzelfde zijn om alle ambu's politie en brandweer maar
uit te gaan rusten met gele lampen en "wail" omdat als ze vast staan
geel of blauw niks uitmaakt.
Een fusie tussen rednet en KNRM is nog ver weg, dus
geen gek idee om alvast wat aan te passen.
Qua opleiding is de bereidheid er zeker wel bij de mensen,
de regering gaat in de toekomst toch naar een "natte" tak toe
voor waterincidenten dus ook de richtlijnen voor het voeren van blauw
komen daarmee aardig binnen handbereik.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Highlander op 10 juni 2012, 19:56:08
...
>knip>
....
de regering gaat in de toekomst toch naar een "natte" tak toe
...
>knip>
...
Oh? Via welke bron heb je dit opgevangen?
Niet dat ik je niet op je woord geloof, maar zelf heb ik daar de afgelopen paar jaar nog niets van gehoord of gezien.
Als je wat bronnen kunt aangeven, dan hou ik me aanbevolen.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: joostvankempen op 11 juni 2012, 10:40:32
Oh? Via welke bron heb je dit opgevangen?
Niet dat ik je niet op je woord geloof, maar zelf heb ik daar de afgelopen paar jaar nog niets van gehoord of gezien.
Als je wat bronnen kunt aangeven, dan hou ik me aanbevolen.

Die vind ik ook wel heel spannend!

Volgens mij heeft het Ministerie wel behoefte aan 1 partij, maar tot nu toe laten ze het aan RN en KNRM over om dit zelf uit te vechten....
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: guest11765 op 11 juni 2012, 11:51:29
En misschien is het wel al in gang gezet, en misschien niet.... ^-^
Feit blijft dat het wel nuttig moet zijn.

Waar ik mij namelijk vreselijk aan stoor is het volgende:
Als jij als passant in de buurt staat van een calamiteit, al dan niet met je voertuig omdat je daar toevallig reed, weet je af en toe niet welke kant je op moet, omdat van alle kanten hulpverleningsvoertuigen aan komen. Even een voorbeeld: Ik sta zelf als Wegenwacht in een straat met 1 richtingsverkeer. Er komt tegen de richting in een Ambu voor een reanimatie aan gereden. Of ik naar achteren wil. Natuurlijk schuif ik 100meter naar achteren op. Na nog geen 2 minuten komt er een ladderwagen om de patient af te hijsen vanaf de juiste kant de straat in, of ik aan de kant wil "maar natuurlijk beste man, als jij even de ambu aan de kant zet............. Natuurlijk doet dat niet ter zaken of de KHV nou wel of geen blauw krijgt. Wel moet er gekeken worden (ook t.b.v. RB) of het nodig is. Zo kan ik mij voorstellen dat niet alle RB's blauw nodig hebben. En dat er niet teveel HV's straks met blauw rijden. Wij Wegenwachten rijden ook met AED en zijn ook mobiele rode kruisposten, maar gelukkig heb ik geen blauw.

Het tweede punt is, en dat zie je dus heel erg met oranje/gele lichten: Het gebruik hiervan gaat werkelijk elk doel voorbij. Ik weet niet of je bij een wegwerkzaamheid op een snelweg wel eens hebt gekeken? Het is een zee van super irritante verlichting geel/oranje. Tegenwoordig heeft elke maloot wel een gele lamp op het dak staan, en bij elke poep en scheet gaat die lamp aan. Wat heel vervelend is, is dat mensen er blind voor worden. Dus de volgende keer dat ik op de vluchtstrook een bijzondere handeling moet verrichten, ziet niemand mijn gele lampen meer.

Dit alles is ook toepasbaar op het strand. Er moet ernstig op gewaakt worden dat we niet voor iemand met een gekneusde enkel meteen uitrukken met geluid, en optische signalen. Dit geeft idd heel veel onrust, maar ook worden mensen er blind/doof voor.

De Lifeguard auto is afhankelijk van de auto uitgerust met 2 zwaailampen of 2 LED knipperlampen op het dak. Beide hebben hun voor en hun tegen. Ook bij de KHV worden er nu bij onderhoud t.b.v. proef knipperlampen in de gril gemonteerd. Mensen zijn geneigd om oog contact te maken met de bestuurder en zijn de gele pitten op het dak niet (3 meter hoog).
De Lifeguard auto heeft verder een zacht rijsignaal in de vorm van een achteruitrij pieper voor als je zonder haast tussen de mensen door moet (b.v. een strand opgang). Tevens zitten er 2 speakers op het dak, waarmee je mensen instructies kan geven (en die kunnen echt hard). Als laatst zit er in die kast voor de speakers ook een pulserende toon. Lijkt niet op brandweer, ambu of politie, maar je kijkt zeker om. Deze zou gebruikt kunnen worden om mensen te attenderen om spoedig aan de kant te gaan. Uiteraard mist het zijn doel op de openbare weg. Maar de LG auto's komen ook bijna niet op de openbare weg in Actie. Wat betreft de KHV, die hebben op DIT moment te werken met wat ze hebben. En het blijkt voor nu nog steeds goed te gaan.  

Hier is het signaal te horen (ze hebben het volume een beetje gedrukt). Overigens is dit een Reclame en komen wij dus helemaal niet zo vaak op de openbare weg. En zonder blauw zijn hard rijden en aso rijden dus ook uit den boze. Het hoofdkantoor is hier redelijk streng in. Zo mag op de noordelijk eilanden waar wij als LG werken de auto ook bijna alleen op het strand gebruikt worden en in uiterste nood op de weg.

Volkswagen Amarok - KNRM - Volkswagen Bedrijfswagens (http://www.youtube.com/watch?v=gRPRqy9xhZ0#ws)

Ik ga er even van uit dat het voor de KHV niet anders geld.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Delta00 op 11 juni 2012, 12:22:13

Het is mij bekend dat de brandweer ook een uitruk kan doen naar het Deltaplein, maar bij een vermissing op een druk strand zie ik 9/10 keer de KHV meerijden.

En die gaat dan ook 9/10 keer via het strand via het zuiderlijk havenhoofd richting het Deltaplein en vaak zelfs ondersteunt vanaf de zijde Ter Heijde met hun KHV. Kortom, dat is via het strand allemaal redelijk goed te doen.

Delta00
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Delta00 op 11 juni 2012, 12:36:11
Mijn ervaring is dat er meestal pas O&G gebruikt wordt in situaties waar het echt een toegevoegde waarde heeft en dat zit hem voornamelijk ik de openbare weg (we worden niet alleen ingezet op het strand, vaker in het binnenland dan je zou denken), de opgangen en bij (extreme) drukte op het strand.

Aangezien de opkomsttijd van de KNRM +/- 15 minuten is, hebben wij daar tijd zat voor, we zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen...

En met het binnenland bedoel je het duingebied of ??

" We zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen " ik neem aan alleen tijdens het zomerseizoen in de weekenden en soms doordeweeks en buiten het seizoen verder niet, dus effectief laat ik zeggen zo'n drie maanden per jaar. Vergis ik me of ?

Delta00
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Henk op 11 juni 2012, 13:49:15
En misschien is het wel al in gang gezet, en misschien niet.... ^-^
Feit blijft dat het wel nuttig moet zijn.

Waar ik mij namelijk vreselijk aan stoor is het volgende:
Als jij als passant in de buurt staat van een calamiteit, al dan niet met je voertuig omdat je daar toevallig reed, weet je af en toe niet welke kant je op moet, omdat van alle kanten hulpverleningsvoertuigen aan komen. Even een voorbeeld: Ik sta zelf als Wegenwacht in een straat met 1 richtingsverkeer. Er komt tegen de richting in een Ambu voor een reanimatie aan gereden. Of ik naar achteren wil. Natuurlijk schuif ik 100meter naar achteren op. Na nog geen 2 minuten komt er een ladderwagen om de patient af te hijsen vanaf de juiste kant de straat in, of ik aan de kant wil "maar natuurlijk beste man, als jij even de ambu aan de kant zet............. Natuurlijk doet dat niet ter zaken of de KHV nou wel of geen blauw krijgt. Wel moet er gekeken worden (ook t.b.v. RB) of het nodig is. Zo kan ik mij voorstellen dat niet alle RB's blauw nodig hebben. En dat er niet teveel HV's straks met blauw rijden. Wij Wegenwachten rijden ook met AED en zijn ook mobiele rode kruisposten, maar gelukkig heb ik geen blauw.

Het tweede punt is, en dat zie je dus heel erg met oranje/gele lichten: Het gebruik hiervan gaat werkelijk elk doel voorbij. Ik weet niet of je bij een wegwerkzaamheid op een snelweg wel eens hebt gekeken? Het is een zee van super irritante verlichting geel/oranje. Tegenwoordig heeft elke maloot wel een gele lamp op het dak staan, en bij elke poep en scheet gaat die lamp aan. Wat heel vervelend is, is dat mensen er blind voor worden. Dus de volgende keer dat ik op de vluchtstrook een bijzondere handeling moet verrichten, ziet niemand mijn gele lampen meer.

Dit alles is ook toepasbaar op het strand. Er moet ernstig op gewaakt worden dat we niet voor iemand met een gekneusde enkel meteen uitrukken met geluid, en optische signalen. Dit geeft idd heel veel onrust, maar ook worden mensen er blind/doof voor.

De Lifeguard auto is afhankelijk van de auto uitgerust met 2 zwaailampen of 2 LED knipperlampen op het dak. Beide hebben hun voor en hun tegen. Ook bij de KHV worden er nu bij onderhoud t.b.v. proef knipperlampen in de gril gemonteerd. Mensen zijn geneigd om oog contact te maken met de bestuurder en zijn de gele pitten op het dak niet (3 meter hoog).
De Lifeguard auto heeft verder een zacht rijsignaal in de vorm van een achteruitrij pieper voor als je zonder haast tussen de mensen door moet (b.v. een strand opgang). Tevens zitten er 2 speakers op het dak, waarmee je mensen instructies kan geven (en die kunnen echt hard). Als laatst zit er in die kast voor de speakers ook een pulserende toon. Lijkt niet op brandweer, ambu of politie, maar je kijkt zeker om. Deze zou gebruikt kunnen worden om mensen te attenderen om spoedig aan de kant te gaan. Uiteraard mist het zijn doel op de openbare weg. Maar de LG auto's komen ook bijna niet op de openbare weg in Actie. Wat betreft de KHV, die hebben op DIT moment te werken met wat ze hebben. En het blijkt voor nu nog steeds goed te gaan.  

Hier is het signaal te horen (ze hebben het volume een beetje gedrukt). Overigens is dit een Reclame en komen wij dus helemaal niet zo vaak op de openbare weg. En zonder blauw zijn hard rijden en aso rijden dus ook uit den boze. Het hoofdkantoor is hier redelijk streng in. Zo mag op de noordelijk eilanden waar wij als LG werken de auto ook bijna alleen op het strand gebruikt worden en in uiterste nood op de weg.

Volkswagen Amarok - KNRM - Volkswagen Bedrijfswagens (http://www.youtube.com/watch?v=gRPRqy9xhZ0#ws)

Ik ga er even van uit dat het voor de KHV niet anders geld.
Hé, Kapitein Haeck is weer in the house!  Ja, eens met je verhaal. Het lijkt er meer op dat de wil "er bij te horen" drijfveer is om toeters en bellen te monteren, dan dat het werkelijk nut heeft, integendeel. Iedere wegwerker en grasmaaier ruilt zijn bescheiden zwaaiert om voor LEDS en dan gaan we doen wie de meeste en de felste op zijn mobiele kantoor kan schroeven. Nog een paar bouwlampen er bij schijnend in de rijrichting...Tot je 's avonds helemaal niets meer ziet als je langs werkzaamheden rijdt.

Met die (geluidsman als ik ben) roeptoeters op de auto kun je veel meer duidelijk maken dan met gillende sirenes. Wel is mijn ervaring dat niet iedereen in de wieg gelegd is om mensen toe te spreken, (crowd mannagement), bovendien zal je het in verschillende talen moeten kunnen. (make a hole!! ;D )
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Jerommeke op 11 juni 2012, 14:33:04
Laten we vooral niet vergeten dat de KHV voertuigen wel degelijk een plaats in nemen in de hulpverlening op en rond het strand.
Er zijn wat plaatsen in Nederland waar een proffesionele vrijwillige reddingsbrigade is, echter op andere lokatie's is men aangewezen op de brandweer en de KNRM.

In zeldzame gevallen assisteerd de politie de KNRM met het snel verplaatsen (d.m.v. een begeleiding) en op het strand door met een 4x4 voertuig voor het KHV uit te rijden. Persoonlijk zie ik dan liever dat de KHV ook uitgerust is met OGS en zij zich zelf kunnen redden.

Overigens kan ik mij deze zelfde discussie enkele jaren geleden nog inbeelden, toen de reddingsbrigade's (alvast illegaal) gebruik maakten van OGS.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Henk op 11 juni 2012, 14:53:45
Laten we vooral niet vergeten dat de KHV voertuigen wel degelijk een plaats in nemen in de hulpverlening op en rond het strand.
Er zijn wat plaatsen in Nederland waar een proffesionele vrijwillige reddingsbrigade is, echter op andere lokatie's is men aangewezen op de brandweer en de KNRM.

In zeldzame gevallen assisteerd de politie de KNRM met het snel verplaatsen (d.m.v. een begeleiding) en op het strand door met een 4x4 voertuig voor het KHV uit te rijden. Persoonlijk zie ik dan liever dat de KHV ook uitgerust is met OGS en zij zich zelf kunnen redden.

Overigens kan ik mij deze zelfde discussie enkele jaren geleden nog inbeelden, toen de reddingsbrigade's (alvast illegaal) gebruik maakten van OGS.
Dat is er op laatst van gekomen, maar was dat ook al weer om over het strand mee te scheuren of ivm de rampentaak...
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Rob van Munster op 11 juni 2012, 14:57:58
Dat is er op laatst van gekomen, maar was dat ook al weer om over het strand mee te scheuren of ivm de rampentaak...
Fout Henk.....dat is om geen BPM etc. te hoeven betalen  ;D

Niet alleen voor de rampentaak: voor ons geldt dat iedere alarmering voor een waterongeval kan betekenen dat wij prio 1 mogen rijden. Die van het strand kan ik me nog herinneren....
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 11 juni 2012, 15:18:08
En met het binnenland bedoel je het duingebied of ??

" We zijn immers per direct inzetbaar op drukke dagen " ik neem aan alleen tijdens het zomerseizoen in de weekenden en soms doordeweeks en buiten het seizoen verder niet, dus effectief laat ik zeggen zo'n drie maanden per jaar. Vergis ik me of ?

Delta00

Daarmee bedoel ik echt "openbare weg", dit kan dus zijn direct achter de duin, maar ook op een provinciale weg etc. Vaak zijn dat incidenten waarbij de brandweer ondersteunt wordt bij zoekacties/drenkelingen of medische ondersteuning aan de ambulancedienst, maar wat handjes leveren bij een afhijsing oid komt ook voor. Daarnaast is het zo dat KNRM stations vaak direct aan een opgang gelegen zijn, strandbrigades moeten vanaf hun opkomstplaats/kazerne/loods, vaak nog een (behoorlijk) stuk rijden.  

Over de directe inzetbaarheid; In de regio die ik bedoelde (NHN) zijn er vrijwel overal betaalde krachten in dienst, gedurende het zomerseizoen is er dus overdag standaard bemensing aanwezig. Daarnaast buiten dit zomerseizoen bij eventuele drukte, en in het voorjaar de weekenden. Daarbuiten is er voor de hele regio 24/7 personeel oppiepbaar, alleen die hebben dan net als de KNRM een opkomsttijd.  

Indien de KNRM wordt gealarmeerd tijdens het indienst zijn van de RB wordt de melding door de GMK doorgezet naar de brigade, indien de mogelijkheid er is kunnen zij dan de strandopgang al "leegvegen", zodat de bootwagen van de KNRM er makkelijk doorkan. Dit heeft meer zin dan een een 2 toon op zo'n bootwagen te zetten. Dit is uiteraard alleen bij drukte van belang, midden in de winter heeft het weinig nut...

Wat we vooral ook niet moeten vergeten is dat prio 1 rijden over een druk strand gewoon levensgevaarlijk is, als het moet dat moet het, maar liever niet...

(Samenwerken en eventueel samengaan is de toekomst, maar dan wel op een fatsoenlijke manier...)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Jerommeke op 11 juni 2012, 16:09:45
Dat is er op laatst van gekomen, maar was dat ook al weer om over het strand mee te scheuren of ivm de rampentaak...

Omdat de reddingsbrigade's aangestuurd (kunnen) worden door de regionale AC of CPA om (bijvoorbeeld) te fungeren als rapid responder.
Zo kan het in Kennemerland dat je reddingsbrigade met OGS naar een valpartij in het centrum van een dorp tegen komt.

Daarnaast kan het op het strand ernstig welkom zijn, zeker op de drukke dagen.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Delta00 op 11 juni 2012, 16:39:45
Daarmee bedoel ik echt "openbare weg", dit kan dus zijn direct achter de duin, maar ook op een provinciale weg etc. Vaak zijn dat incidenten waarbij de brandweer ondersteunt wordt bij zoekacties/drenkelingen of medische ondersteuning aan de ambulancedienst, maar wat handjes leveren bij een afhijsing oid komt ook voor. Daarnaast is het zo dat KNRM stations vaak direct aan een opgang gelegen zijn, strandbrigades moeten vanaf hun opkomstplaats/kazerne/loods, vaak nog een (behoorlijk) stuk rijden.  

Over de directe inzetbaarheid; In de regio die ik bedoelde (NHN) zijn er vrijwel overal betaalde krachten in dienst, gedurende het zomerseizoen is er dus overdag standaard bemensing aanwezig. Daarnaast buiten dit zomerseizoen bij eventuele drukte, en in het voorjaar de weekenden. Daarbuiten is er voor de hele regio 24/7 personeel oppiepbaar, alleen die hebben dan net als de KNRM een opkomsttijd.  

Indien de KNRM wordt gealarmeerd tijdens het indienst zijn van de RB wordt de melding door de GMK doorgezet naar de brigade, indien de mogelijkheid er is kunnen zij dan de strandopgang al "leegvegen", zodat de bootwagen van de KNRM er makkelijk doorkan. Dit heeft meer zin dan een een 2 toon op zo'n bootwagen te zetten. Dit is uiteraard alleen bij drukte van belang, midden in de winter heeft het weinig nut...

Wat we vooral ook niet moeten vergeten is dat prio 1 rijden over een druk strand gewoon levensgevaarlijk is, als het moet dat moet het, maar liever niet...

(Samenwerken en eventueel samengaan is de toekomst, maar dan wel op een fatsoenlijke manier...)

Duidelijk Joost, maar dat is inderdaad in de regio NHN, de rest van Nederland (kustgebied) dus nog niet ?

Delta00
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 14 juni 2012, 21:32:54
Laten we vooral niet vergeten dat de KHV voertuigen wel degelijk een plaats in nemen in de hulpverlening op en rond het strand.
Er zijn wat plaatsen in Nederland waar een proffesionele vrijwillige reddingsbrigade is, echter op andere lokatie's is men aangewezen op de brandweer en de KNRM.

In zeldzame gevallen assisteerd de politie de KNRM met het snel verplaatsen (d.m.v. een begeleiding) en op het strand door met een 4x4 voertuig voor het KHV uit te rijden. Persoonlijk zie ik dan liever dat de KHV ook uitgerust is met OGS en zij zich zelf kunnen redden.

Overigens kan ik mij deze zelfde discussie enkele jaren geleden nog inbeelden, toen de reddingsbrigade's (alvast illegaal) gebruik maakten van OGS.

Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens, nou moet
dat besef nog even doordringen bij degenen die het beleid
bepalen bij de KNRM.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Henk op 14 juni 2012, 22:30:31
Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens, nou moet
dat besef nog even doordringen bij degenen die het beleid
bepalen bij de KNRM.

Wat bedoel je, dat ze alvast illegaal met blauw moeten gaan rijden en zo een regeling afdwingen?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 15 juni 2012, 07:26:26
Wat bedoel je, dat ze alvast illegaal met blauw moeten gaan rijden en zo een regeling afdwingen?
Nee, alles behalve dat.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Henk op 15 juni 2012, 08:06:09
War vindt jij dat ze dan zouden moeten doen?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: 9910001 op 15 juni 2012, 08:22:49
Op het hoofdkantoor een discussie voeren of ze dit willen en dan in gesprek met Den Haag om dit mogelijk te maken. De KNRM heeft genoeg invloed om dit voor elkaar te krijgen als ze dit willen.

9910001
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Rob van Munster op 15 juni 2012, 11:24:33
Op het hoofdkantoor een discussie voeren of ze dit willen en dan in gesprek met Den Haag om dit mogelijk te maken. De KNRM heeft genoeg invloed om dit voor elkaar te krijgen als ze dit willen.

9910001
"een discussie voeren of ze dit willen".............of..........."een discussie voeren of het voor de KNRM noodzakelijk is".
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: 9910001 op 15 juni 2012, 13:12:24
beide.. maar indien gewenst en noodzakelijk is er genoeg invloed om het te voor elkaar te krijgen. Mijn verwachting is dat er geen behoefte toe is vanuit het hoofdkantoor.

9910001
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: HJ94 op 14 juli 2012, 19:37:30
Ik kwam dit filmpje zojuist tegen, blijkbaar wordt in Verenigd Koninkrijk wel gebruikt gemaakt van OGS voor KHV.

R.N.L.I. Emergency Responce call out (http://www.youtube.com/watch?v=jvkNjwll0ZE#)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: guest11765 op 18 juli 2012, 10:11:18
"een discussie voeren of ze dit willen".............of..........."een discussie voeren of het voor de KNRM noodzakelijk is".

Hoewel de gedachte "hoe meer hulpverlening voor handen is, des te beter" overal leeft, kan je jezelf afvragen wanneer het een keer genoeg is.

Natuurlijk zullen de bemanning van de KHV heel graag blauw willen (OGS zoals jullie het noemen) als ze ergens bij geroepen worden. Maar wanneer houd het op? Er komen nu al KNRM stations bij om overal (ook op het ijselmeer) binnen 30 minuten te plaatsen te zijn. Straks omdat het KHV blauw heeft worden er ook weer hogere verwachtingen neer gelegd.

Dus de vraag blijft, daar waar het KHV nu nagenoeg altijd op tijd ter plaatsen is, is daar blauw nodig op de voertuigen? En daar waar ze niet door het verkeer heen komen, is dat wel de taak voor het KHV? Of zijn daar ook zat andere hulp diensten die kunnen helpen?

Op het moment dat KHV blauw krijgt, komt er wel gelijk een geheel ander verwachtingpatroon op de schouders van de mannen te liggen. En het blijven nog steeds vrijwilligers met een werkgever anders dan de KNRM.
Dus het is idd de vraag of ze blauw WILLEN! En niet of het nodig is.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Thor op 18 juli 2012, 11:39:54
Hoewel de gedachte "hoe meer hulpverlening voor handen is, des te beter" overal leeft, kan je jezelf afvragen wanneer het een keer genoeg is.

Natuurlijk zullen de bemanning van de KHV heel graag blauw willen (OGS zoals jullie het noemen) als ze ergens bij geroepen worden. Maar wanneer houd het op? Er komen nu al KNRM stations bij om overal (ook op het ijselmeer) binnen 30 minuten te plaatsen te zijn. Straks omdat het KHV blauw heeft worden er ook weer hogere verwachtingen neer gelegd.

Dus de vraag blijft, daar waar het KHV nu nagenoeg altijd op tijd ter plaatsen is, is daar blauw nodig op de voertuigen? En daar waar ze niet door het verkeer heen komen, is dat wel de taak voor het KHV? Of zijn daar ook zat andere hulp diensten die kunnen helpen?

Op het moment dat KHV blauw krijgt, komt er wel gelijk een geheel ander verwachtingpatroon op de schouders van de mannen te liggen. En het blijven nog steeds vrijwilligers met een werkgever anders dan de KNRM.
Dus het is idd de vraag of ze blauw WILLEN! En niet of het nodig is.

Inderdaad waar is de grens.

Momenteel zijn er al op het water particuliere hulpverleners die om wat voor reden dan ook met snelheden van 80-90 km/uur naar de calamiteit toe stuiven,daar waar max. vaarsnelheden zijn van resp. 9/20 km/uur dus tenminste 4x te hard varen ook als er veel andere vaart is. Het risico op aanvaringen/overvaringen met zeer ernstig letzel wordt daardoor aanzienlijk vergroot. Gelukkig hebben we dit op het land nog niet dat men daar waar het 50 km/uur is maar even 200 km/uur gaat worden gereden.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Steven78 op 18 juli 2012, 11:48:54
Inderdaad waar is de grens.

Momenteel zijn er al op het water particuliere hulpverleners die om wat voor reden dan ook met snelheden van 80-90 km/uur naar de calamiteit toe stuiven,daar waar max. vaarsnelheden zijn van resp. 9/20 km/uur dus tenminste 4x te hard varen ook als er veel andere vaart is. Het risico op aanvaringen/overvaringen met zeer ernstig letzel wordt daardoor aanzienlijk vergroot. Gelukkig hebben we dit op het land nog niet dat men daar waar het 50 km/uur is maar even 200 km/uur gaat worden gereden.

Des te meer reden om te reguleren, lijkt me. En daar zou OGS dan wel in passen.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Wouter op 18 juli 2012, 12:40:01
Ik kwam dit filmpje zojuist tegen, blijkbaar wordt in Verenigd Koninkrijk wel gebruikt gemaakt van OGS voor KHV.

R.N.L.I. Emergency Responce call out (http://www.youtube.com/watch?v=jvkNjwll0ZE#)

Hier zie ik de boottrekker met blauwblauw rijden en die toyota welke volgens mij de KHV is juist weer niet.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Rob van Munster op 18 juli 2012, 12:41:41
Je kunt ook redeneren: nog meer blauw op de  weg = nog meer kans op ongevallen en schade......
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 18 juli 2012, 18:10:37
Hoewel de gedachte "hoe meer hulpverlening voor handen is, des te beter" overal leeft, kan je jezelf afvragen wanneer het een keer genoeg is.

Natuurlijk zullen de bemanning van de KHV heel graag blauw willen (OGS zoals jullie het noemen) als ze ergens bij geroepen worden. Maar wanneer houd het op? Er komen nu al KNRM stations bij om overal (ook op het ijselmeer) binnen 30 minuten te plaatsen te zijn. Straks omdat het KHV blauw heeft worden er ook weer hogere verwachtingen neer gelegd.

Dus de vraag blijft, daar waar het KHV nu nagenoeg altijd op tijd ter plaatsen is, is daar blauw nodig op de voertuigen? En daar waar ze niet door het verkeer heen komen, is dat wel de taak voor het KHV? Of zijn daar ook zat andere hulp diensten die kunnen helpen?

Op het moment dat KHV blauw krijgt, komt er wel gelijk een geheel ander verwachtingpatroon op de schouders van de mannen te liggen. En het blijven nog steeds vrijwilligers met een werkgever anders dan de KNRM.
Dus het is idd de vraag of ze blauw WILLEN! En niet of het nodig is.

Waar een wil is, is een weg.
En de wil is er.
Nou de weg nog.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: joostvankempen op 18 juli 2012, 22:44:54
Inderdaad waar is de grens.

Momenteel zijn er al op het water particuliere hulpverleners die om wat voor reden dan ook met snelheden van 80-90 km/uur naar de calamiteit toe stuiven,daar waar max. vaarsnelheden zijn van resp. 9/20 km/uur dus tenminste 4x te hard varen ook als er veel andere vaart is. Het risico op aanvaringen/overvaringen met zeer ernstig letzel wordt daardoor aanzienlijk vergroot. Gelukkig hebben we dit op het land nog niet dat men daar waar het 50 km/uur is maar even 200 km/uur gaat worden gereden.

Deze discussie is op dit forum al vele malen gevoerd, maar vergelijkingen tussen wegenverkeerswet en BPR gaan in dit soort gevallen naar mijn idee nog steeds volledig mank. In het BPR staat nadrukkelijk vermeld dat iedereen verplicht is elkaar te helpen in geval van nood. Dus ook passanten, particulieren of wie dan ook. Veel meer dan op het land is men op het water op zichzelf en op elkaar aangewezen omdat de afstanden gewoon te groot zijn voor een goede dekking van hulpdiensten en je hebt op het water geen vangrail waar je veilig achter kunt gaan staan wachten. Als je in het water ligt te wachten is de kans op verdrinking groot en dus ben je blij als er iemand komt, wie dan ook. Daarom is in het BPR ook regel 1 dat iedereen verplicht is om de regels te negeren als de situatie hier om vraagt. Dit is dus niet, zoals op de weg, voorbehouden aan hulpdiensten met OGS. Iedereen die op het water een ander te hulp schiet in een noodsituatie mag op dat moment te hard varen, borden negeren etc. Dit noemen we "goed zeemanschap" en dat houdt meteen ook weer in dat in zo'n situatie de veiligheid van jezelf en anderen hierbij natuurlijk niet in het gedrang komt.

We kunnen hier prima over O&G voor KHV's en andere voertuigen van (water)reddingsdiensten kunnen discussieren, maar laat de situatie op het water erbuiten, want daar zijn de spelregels gewoon heel anders.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: joostvankempen op 18 juli 2012, 22:46:49
Des te meer reden om te reguleren, lijkt me. En daar zou OGS dan wel in passen.

Dus je wilt O&G op voertuigen, zodat je kunt reguleren dat particulier hulpverleners op het water niet meer te hard varen? Logisch  ;D
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: 9910001 op 19 juli 2012, 05:53:09
Het belangrijkste voor een hulpverlener is gezond boeren verstand, coomerciele partij, de overheid of vauit een stichting of vereniging. Met of zonder o en g moet je veilig rijden. O en g is een hulpmiddel om de omstanders erop te wijzen dat je haast heb, niet iedereen reageerd even goed hierop.

9910001
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Steven78 op 19 juli 2012, 08:19:52
Dus je wilt O&G op voertuigen, zodat je kunt reguleren dat particulier hulpverleners op het water niet meer te hard varen? Logisch  ;D

 ;D Lijkt wat suf zoals het er nu staat, maar er stond ook iets over op het land! Ik bedoel het ook algemener. Wanneer de overheid het reguleert kunnen er regels en richtlijnen aan worden gehangen.  O0
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: HJ94 op 19 juli 2012, 08:27:19
Hier zie ik de boottrekker met blauwblauw rijden en die toyota welke volgens mij de KHV is juist weer niet.

Klopt, ben ik met je eens. Kon het achteraf niet meer aanpassen toen ik het las.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 19 juli 2012, 11:51:34
Hier zie ik de boottrekker met blauwblauw rijden en die toyota welke volgens mij de KHV is juist weer niet.

De vergelijking met de UK is ook behoorlijk krom...

De kusthulpverlening is daar anders georganiseerd dan hier. De HM Coastguard rijdt daar bijvoorbeeld wel rond met O&G, maar die hebben een veel breder takenpakket. Zij doen bijvoorbeeld aan actieve preventie, patrouilleren over de stranden, landgerelateerde SAR etc etc. Je kan het wat enigsinds vergelijken met een reddingsbrigade met vaste beroepskrachten, aangevuld met een vrijwillige alarmploeg. Ze doen echter geen strandbewaking, dat is in de UK dan weer uitbesteed aan andere organisaties zoals de RNLI.

De RNLI zelf heeft alleen een watergerelateerde SAR taak, waarbij er hier en daar een terreinwagen staat voor ondersteunende doeleinden. Er zijn echter wel eenheden van de RNLI die wel met O&G mogen rijden (buiten strand, opgangen e.d. om), dan moet je bijvoorbeeld denken aan het flood rescue team. Zoals eerder genoemd zijn er dan ook nog de RNLI lifeguards, maar die rijden ook niet met blauw. De organisatie hiervan is te vergelijken met de KNRM lifeguards.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: De reddende engel op 20 november 2012, 17:34:38
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Haageneesch op 20 november 2012, 17:38:54
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Dan weet jij meer dan ik?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: guest11765 op 20 november 2012, 17:44:33
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!

Waar concurreren zij dan?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 20 november 2012, 18:07:25
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!

Zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland (met alle bijbehorende onderdelen) zijn private organisaties welke publieke taken uitvoeren voor de overheid. Nou is het wel zo dat de reddingsbrigades over het algemeen iets meer verweven zijn met de lokale overheden en/of de veiligheidsregio op organisatorisch en/of operationeel gebied. Zo ben ik in dienst van een gemeentelijke organisatie en niet van de "brigade" en op een ander moment voer ik weer taken uit voor het ministerie van BZK, wat weer niks te maken heeft met de gemeente...

Het is allemaal erg ingewikkeld georganiseerd... Veel "professionals" binnen de brigadewereld willen graag direct voor(en in dienst van) de veiligheidsregio en/of de landelijke organisatie gaan werken, maar dat botst weer volledig met de verenigingsstructuur van RN wat weer op andere (niet-operationele) gebieden zijn vruchten afwerpt. Dit is een moeilijk vraagstuk, waar ook niet zo snel een antwoord op weet.

Maargoed, nu weer even terug naar de discoverlichting en tweetonige herrie...

Dat de O&G alleen maar is voor ambulance ondersteuning is ook niet correct, het gaat vooral om het gebruik bij zowel de watergerelateerde hoofdtaken (waaronder rampenbestrijding) als de "algemene firstresponder taak". De O&G kan ook gewoon worden gebruikt bij "free-call meldingen", waarbij de melding dus direct bij ons wordt gedaan of als er collega's assistentie vragen, zonder tussenkomst van de GMK. (Zie brancherichtlijn) Wij rijden echt niet alleen maar voor drenkelingen in een mui en een onwelwording op het strand, ook voor waterongevallen in het achterland of iemand die van zijn of haar paard gevallen is in een bos aan de andere kant van de regio bijvoorbeeld...

In de praktijk is het zo dat de O&G tijdens de stranddienst weinig gebruikt wordt, vooral op de openbare weg en bij inzet in het kader van "kusthulpverlening" heeft het wel een toegevoegde waarde. Net als bij de politie is niet iedere prio 1 melding een O&G rit voor ons. Als je op een leeg strand naar de volgende opgang moet om wat collega's te assisteren bij een redding heeft de O&G weinig toegevoegde waarde, als je een ambu begleid door een duingebied is alleen blauw meestal voldoende, zolang het niet te druk is...

De KNRM lifeguards voeren puur strandbewaking uit, waarbij de reddingsbrigade eenheden meer een integrale functie hebben, dit kan dus een afweging zijn om de KNRM niet uit te rusten met O&G. Daarnaast is het zo dat de KNRM lifeguards nu hun werk uitvoeren op relatief rustige stranden, waarbij een oranje lamp en signaalgever ook voldoende kan zijn om duidelijk te maken dat men haast heeft. Vergeet niet dat er ook genoeg reddingsbrigade voertuigen zijn die niet zijn uitgerust met O&G, omdat het voor dat gebied of de specifieke eenheid niet nodig is om over O&G te beschikken...

Overigens is er geen sprake van O&G voor de KNRM lifeguards zoals je beschrijft en is dit wettelijk ook niet toegestaan.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 20 november 2012, 18:11:01
Waar concurreren zij dan?

Ik kan me wel het e.e.a. aan "concurrerende" acties van de KNRM herinderen, waarvan de RB wereld nog steeds not-amused is...

Ik denk dat jij ook wel op de hoogte bent daarvan en anders staat er nog wel het e.e.a. op het forum ;)

(Op operationeel gebied, enkele uitzonderingen nagelaten, is er natuurlijk weinig aan de hand en loopt de samenwerking prima... Beleidsmatig is het een ander verhaal...)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: guest11765 op 20 november 2012, 20:44:21
ik had het puur over de lifeguards!
Want zo kan ik mij een kinderbeestfeest voor de geest halen, waar we met zijn alle KNRM LG's en RB 1 groot feest hadden!!

En Wassenaar dat is een verhaal appart......

En het kan mijn beleving zijn, maar met dingen als "meld je aan bij 1 van de RB's" op de site van de knrm word de strijdbijl steeds verder begraven.

en o.a. dit
https://www.knrmlifeguards.nl/formulier/inschrijven (https://www.knrmlifeguards.nl/formulier/inschrijven)
scroll even helemaal naar beneden...
http://www.knrm.nl/werken/ (http://www.knrm.nl/werken/)
onderaan rechts
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: guest11765 op 20 november 2012, 20:52:04
maar om op het onderwerp terug te keren, tussen strand en opgang kan het heel rustig zijn.
Zei het dat de opgang weer heel druk kan zijn en de Ambu nog wel eens op het strand vast komt te zitten.
Met onze huidige lichten en geluid en eventueel de claxon kwam ik deze zomer prima uit de voeten!

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi173.photobucket.com%2Falbums%2Fw69%2Fjeroenhaeck%2FKNRM%2FDSC_7854.jpg&hash=16c259fe2d255728a94648dfe07b515f)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 16 december 2012, 09:34:51
Zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland (met alle bijbehorende onderdelen) zijn private organisaties welke publieke taken uitvoeren voor de overheid. Nou is het wel zo dat de reddingsbrigades over het algemeen iets meer verweven zijn met de lokale overheden en/of de veiligheidsregio op organisatorisch en/of operationeel gebied. Zo ben ik in dienst van een gemeentelijke organisatie en niet van de "brigade" en op een ander moment voer ik weer taken uit voor het ministerie van BZK, wat weer niks te maken heeft met de gemeente...

Het is allemaal erg ingewikkeld georganiseerd... Veel "professionals" binnen de brigadewereld willen graag direct voor(en in dienst van) de veiligheidsregio en/of de landelijke organisatie gaan werken, maar dat botst weer volledig met de verenigingsstructuur van RN wat weer op andere (niet-operationele) gebieden zijn vruchten afwerpt. Dit is een moeilijk vraagstuk, waar ook niet zo snel een antwoord op weet.

Maargoed, nu weer even terug naar de discoverlichting en tweetonige herrie...

Dat de O&G alleen maar is voor ambulance ondersteuning is ook niet correct, het gaat vooral om het gebruik bij zowel de watergerelateerde hoofdtaken (waaronder rampenbestrijding) als de "algemene firstresponder taak". De O&G kan ook gewoon worden gebruikt bij "free-call meldingen", waarbij de melding dus direct bij ons wordt gedaan of als er collega's assistentie vragen, zonder tussenkomst van de GMK. (Zie brancherichtlijn) Wij rijden echt niet alleen maar voor drenkelingen in een mui en een onwelwording op het strand, ook voor waterongevallen in het achterland of iemand die van zijn of haar paard gevallen is in een bos aan de andere kant van de regio bijvoorbeeld...

In de praktijk is het zo dat de O&G tijdens de stranddienst weinig gebruikt wordt, vooral op de openbare weg en bij inzet in het kader van "kusthulpverlening" heeft het wel een toegevoegde waarde. Net als bij de politie is niet iedere prio 1 melding een O&G rit voor ons. Als je op een leeg strand naar de volgende opgang moet om wat collega's te assisteren bij een redding heeft de O&G weinig toegevoegde waarde, als je een ambu begleid door een duingebied is alleen blauw meestal voldoende, zolang het niet te druk is...

De KNRM lifeguards voeren puur strandbewaking uit, waarbij de reddingsbrigade eenheden meer een integrale functie hebben, dit kan dus een afweging zijn om de KNRM niet uit te rusten met O&G. Daarnaast is het zo dat de KNRM lifeguards nu hun werk uitvoeren op relatief rustige stranden, waarbij een oranje lamp en signaalgever ook voldoende kan zijn om duidelijk te maken dat men haast heeft. Vergeet niet dat er ook genoeg reddingsbrigade voertuigen zijn die niet zijn uitgerust met O&G, omdat het voor dat gebied of de specifieke eenheid niet nodig is om over O&G te beschikken...

Overigens is er geen sprake van O&G voor de KNRM lifeguards zoals je beschrijft en is dit wettelijk ook niet toegestaan.


Het rijden met gele zwaailampen en claxoneren heeft geen enkele toegevoegde waarde bij een spoedeisende hulpverlening, het publiek en  omstanders weten immers niet dat er een levensbedreigende situatie is. Je kunt net zo goed met een auto van de gemeentewerken het strand opgaan bij een levensbedreigende situatie, deze heeft dezelfde uitwerking op het publiek als een KHV of lifeguard voertuig.

Je bent volgens de wegenverkeerswet zelfs strafbaar bij onnodig claxoneren. Letterlijk:een claxon dient alleen te worden gebruikt bij
het afwenden van een dreigend gevaar. Je creeert er gevaarlijke situaties mee: de chauffeur zou kunnen
verwachtten dat er wel mensen aan de kant gaan met loudhealer, claxon of geel zwaailicht.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: De reddende engel op 16 oktober 2013, 16:10:34
Om terug te gaan naar het algemene topic: De jongens van de KNRM op dit forum zeggen terecht al dat als de KHV's O&G krijgen, dit alleen gebruikt zal worden als het echt zeer druk is op het strand/opgang. De vraag is echter, is het wel verantwoord om met zo'n grote truck met O&G te rijden. Hierin meegenomen dat ik met een 4x4 op een druk strand alleen O&G wil toepassen als het niet anders kan, waarbij ik niet harder ga rijden dan 20. MAW ik ga er niet harder mee rijden, ik gebruik het alleen om mensen te laten zien dat er een reden is waarom ze hun handdoekje even op moeten pakken.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 16 oktober 2013, 16:20:56
Citaat van: De reddende engel link=msg=1210551 date=1381932634
De vraag is echter, is het wel verantwoord om met zo'n grote truck met O&G te rijden. Hierin meegenomen dat ik met een 4x4 op een druk strand alleen O&G wil toepassen als het niet anders kan, waarbij ik niet harder ga rijden dan 20. MAW ik ga er niet harder mee rijden, ik gebruik het alleen om mensen te laten zien dat er een reden is waarom ze hun handdoekje even op moeten pakken.

Mijn zienswijze hierin is dat je zoveel mogelijk het strand moet mijden bij drukte. Wij rijden vaak om via de openbare weg of paden in het duingebied, omdat je hier wel enige vaart kan maken in combinatie met optische en geluidsignalen. Als je dit in je achterhoofd houdt bij het wegzetten van je voertuig kan je ook aanzienlijk sneller weg zijn.

Bij echte grote drukte zal de eerste interventie toch gemaakt moeten worden door collega's op de voetjes of de bemanning van een vaartuig.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: De reddende engel op 16 oktober 2013, 16:24:46
Citaat van: -Joost- link=msg=1210553 date=1381933256
Mijn zienswijze hierin is dat je zoveel mogelijk het strand moet mijden bij drukte. Wij rijden vaak om via de openbare weg of paden in het duingebied, omdat je hier wel enige vaart kan maken in combinatie met optische en geluidsignalen.

Helaas kan dit bij de brigades lands duinstranden niet altijd. Daarnaast gaan de mannen en vrouwen van de KNRM volgens mij niet met hun valentijn eerst 2 km omrijden om een rustiger stukje te vinden  :P

Dus kijkend naar maar 1 beschikbare opgang met een vol strand, zal het echt een meerwaarde hebben om KHV en lanceertractor uit te rusten met O&G?
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 16 oktober 2013, 16:33:55
Citaat van: De reddende engel link=msg=1210555 date=1381933486
Helaas kan dit bij de brigades lands duinstranden niet altijd. Daarnaast gaan de mannen en vrouwen van de KNRM volgens mij niet met hun valentijn eerst 2 km omrijden om een rustiger stukje te vinden  :P

Dus kijkend naar maar 1 beschikbare opgang met een vol strand, zal het echt een meerwaarde hebben om KHV en lanceertractor uit te rusten met O&G?

Ik werk ook in een gebied met (grotendeels) duinstrand. Voor het lanceren van vaartuigen van de KNRM e.d. is er bij ons in de regio de ongeschreven regel dat de RB het strand en de opgang als het even kan vrijmaakt voor de bootwagen. Daarnaast mag ik hopen dat jullie de hoofdopgangen voorzien van een rijpad op drukke dagen?

Hetzelfde geldt voor een eventuele spoedrit over het strand, even een brul over de lokale porto en de waterlijn wordt leeggetrokken...

Eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde van een KHV van de KNRM op drukke dagen niet voor spoedmeldingen, voor logistieke ondersteuning tijdens grote acties is de unimog wel ideaal.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 8 november 2013, 12:38:45
De discussie is gestart vanwege O en G op KHV voertuigen,
niet op lanceervoertuigen zoals tractors.
Als tweede heeft een KHV wel degelijk nut bij spoedeisende hulpverleningen
op het strand of in het duingebied, een tweede ambulance of MMT moet
immers ook naar de plaats incident worden gebracht en de reddingsbrigade
heeft op zo'n moment de handen vol, blijkt uit onze ervaring.
Het plaatsen van O en G heeft dus wel degelijk een toegevoegde waarde
om aan te geven dat je door wilt rijden, m.a.w. erlangs wilt omdat je
op weg bent om levensreddende handelingen te gaan verrichtten.

Zeg het nogmaals:
Het gaat niet om het hardrijden.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 8 november 2013, 13:19:28
Citaat van: vuurtoren7 link=msg=1218274 date=1383910725
De discussie is gestart vanwege O en G op KHV voertuigen,
niet op lanceervoertuigen zoals tractors.
Als tweede heeft een KHV wel degelijk nut bij spoedeisende hulpverleningen
op het strand of in het duingebied, een tweede ambulance of MMT moet
immers ook naar de plaats incident worden gebracht en de reddingsbrigade
heeft op zo'n moment de handen vol, blijkt uit onze ervaring.
Het plaatsen van O en G heeft dus wel degelijk een toegevoegde waarde
om aan te geven dat je door wilt rijden, m.a.w. erlangs wilt omdat je
op weg bent om levensreddende handelingen te gaan verrichtten.

Zeg het nogmaals:
Het gaat niet om het hardrijden.

Uiteraard is het afhankelijk van het werkgebied, maar over het algemeen kan ik meerdere RB voertuigen naast me hebben staan voordat de eerste KHV de deur uit is. Ik heb het dan wel over de situatie dat de strandposten in dienst zijn.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 8 november 2013, 16:25:33
Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar dit klopt in ons geval
dus niet.
Wij kunnen sneller ter plaatse zijn dan buurt-brigade's.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: Nachtbroeder op 8 november 2013, 17:32:35
Citaat van: vuurtoren7 link=msg=1218321 date=1383924333
Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar dit klopt in ons geval
dus niet. Wij kunnen sneller ter plaatse zijn dan buurt-brigade's.

Dat geloof ik gelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat dat overal zo is. Het gaat mij ook totaal niet om het feit wie er eerder zou kunnen zijn, maar om het praktisch nut van blauwe lampen op KHV voertuigen. Zoals ik eerder al zei.. Handig voor assistentie bij grote calamiteiten, maar voor de alledaagse meldingen kan het prima af met de RB voertuigen die in de omgeving rondrijden, die toch al aanwezig zijn en de belastingbetaler ook wel wat geld kosten qua bemanning. (In onze omgeving dan)
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: vuurtoren7 op 10 november 2013, 17:56:34
Het praktisch nut van OGS op KHV voertuigen is door ervaring en peiling uit andere stations wel bewezen,
het heeft dan ook niet veel zin om in discussie te gaan met iemand die niet bij de KNRM zit.
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: RemRoof op 10 november 2013, 18:15:16
Citaat van: vuurtoren7 link=msg=1218956 date=1384102594
Het praktisch nut van OGS op KHV voertuigen is door ervaring en peiling uit andere stations wel bewezen,
het heeft dan ook niet veel zin om in discussie te gaan met iemand die niet bij de KNRM zit.

Want??? Zo kun je elke discussie doodslaan. Ik zit niet bij de KNRM of RBN maar vindt het een terechte discussie.

RemRoof
Titel: Re: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM
Bericht door: BartvdB op 10 november 2013, 18:34:27
Dan moet je deze discussie bij de KNRM voeren, en niet op een HV-Forum ;)

Ik vind dat een KHV best OGS mag voeren, uiteraard na een goeie training voor de bestuurders. Maar ik denk wel dat het gebiedsgebonden is waar OGS daadwerkelijk meerwaarde levert aan de snelheid van uitrukken, Ik bedoel, OGS is er om door te kunnen rijden, niet om het pedaal dieper in te kunnen trappen. Zij het niet dat menig persoon een KHV die met een gangetje over het strand rijd, Oranje lampen voert etc. toch echt wel de ruimte bieden die je nodig heb om met de KHV te passeren. Zoals ik al zeg, het zal echt gebiedsgebonden zijn. Is de KNRM sneller ter plaatse dan een strandambulance van een lokale reddingsbrigade of andere hulpdienst met hulpverleners aan boord en een 4x4? Dan zeg ik gaan met die wagen, zet die OGS er maar op en leid je chauffeurs ervoor op. Zit je daarintegen in een gebied waarbij de KHV alleen voor logistieke dingen of assistentie van de lokale diensten rijd? dan vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.

Daarintegen zou het niet slecht zijn om eventueel een blauw pitje en wat geluid op een lanceertruck te hebben, daar deze toch wat meer ruimte nodig heeft en iets minder makkelijk door hoekjes en gaatjes rijd dan een KHV. Deze moet zijn ruimte krijgen, en daarbij kan dus wat optisch en geluid bij helpen.

Ik zit zelf ook bij een Reddingsbrigade, maar geen 'Spoedrit' gerelateerde brigade. Neemt niet weg dat ik hier ook me mening over heb, en ik mij ook eens even in de discussie wil mengen. Ik vind het een belangrijk onderwerp, en daar horen de meningen en argumenten van non-KNRM gerelateerde mensen ook tussen. Tenslotte word je bij het behalen van je rijbewijs ook aangeleerd dat toeters en bellen en die blauwe flikkerlampjes voorrang dienen te krijgen van jou indien mogelijk. Die mensen zijn dus ook indirect betrokken bij het voeren van blauwe verlichting, deze mensen hebben dus net zoveel recht om zich erover te uitten als ieder ander.

Maar als het praktisch nut volgens jou al bewezen is...waarom voeren we uberhaupt de discussie dan nog op het forum, en stapt de KNRM hier gewoon gezellig mee naar BiZa? dan lezen we de uitslag wel op NU.nl