Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: Frank. op 5 oktober 2012, 12:16:27

Titel: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Frank. op 5 oktober 2012, 12:16:27
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en werkwijzen met betrekking tot het gebruik van amber signalering op de dienstauto's. Ikzelf gebruik het best veel: vrijwel bij elke staandehouding op of langs de weg, als ik even op het fietspad rij of ergens in een berm sta. Maar ik ben daar wel een van de weinigen bij op mijn bureau die het intensief gebruikt, volgens mij weten veel nog steeds niet dat het erop zit.

Nu ben ik ben dus benieuwd hoe en of jullie het amber gebruiken bij het werken op straat.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: sylvester1986 op 5 oktober 2012, 13:25:01
Blij om te horen dat je het veel gebruikt, hier in het Noorden zie ik het steeds minder worden bij de politie. De Brandweer verdient daarintegen een +punt.
Vaak zie ik de politie in mijn woonplaats geen Amber gebruiken, gebruiken ze het wel bijvoorbeeld d.m.v. de Traffic Advisor (TA) dan staat deze vaak verkeerd.

Voor we onbewust afdwalen....voor de overige mensen (Lees: burgers/particulieren) die Amber gebruiken hebben we de topic: Signalering op privé voertuigen (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50590.300)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: DiNozzo op 5 oktober 2012, 14:39:16
Zeer regelmatig als ik langs de provinciale wegen sta, sta ik binnen de bebouwde kom gebruik ik Amber soms als er een traffic advisor functie op zit. Aangezien die op de nieuwste Tourans niet meer zit dan maar gewoon knipperlichten ;).
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Groenemotormuis op 5 oktober 2012, 18:20:17
Op de auto's waarmee ik mag rijden zit niks anders, maar om nu te zeggen dat ik het dagelijks gebruik. Het is heel afhankelijk van de locatie, sta ik bibeko op een overzichtelijke plek of een parkeerplaats dan niet. Sta ik op een onoverzichtelijke weg of direct aan een drukke weg dan zet ik hem wel aan. Bubeko sta ik toch vaak op een parkeerplaats dus dan staat die niet aan, maar in de situatie dat ik dat niet sta dan gaat hij zeker aan. Maar dit verschil is wel per persoon idem aan het hesje.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Vigilance op 6 oktober 2012, 01:32:10
Als het ook maar even nodig lijkt te zijn gooi ik amber aan, wel zo veilig. Ik heb het idee dat de amber signalering op de nieuwste tourans een stuk beter opvalt dan bij de oude.
En met oude Tourans bedoel ik de Tourans van de "eerste generatie".
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: CopVR3 op 7 oktober 2012, 06:25:09
Ik gebruik blauw meer dan amber. Ook bij stilstand. Reden is dat er al zooooveeeeel amberverlichting op de weg aanwezig is en dit ook nog eens te pas en te onpas wordt gebruikt. het is te gewoon geworden.
En als ik vlak langs de snelweg/autoweg/80kmweg sta waarbij ik ergens mee bezig ben, dan wil ik de snelheid er enigszins uit hebben.
Dat lukt dus met blauw beter...
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Gadgetman op 7 oktober 2012, 11:11:03
Ik gebruik blauw meer dan amber. Ook bij stilstand. Reden is dat er al zooooveeeeel amberverlichting op de weg aanwezig is en dit ook nog eens te pas en te onpas wordt gebruikt. het is te gewoon geworden.
En als ik vlak langs de snelweg/autoweg/80kmweg sta waarbij ik ergens mee bezig ben, dan wil ik de snelheid er enigszins uit hebben.
Dat lukt dus met blauw beter...

Op zich is je redenatie te volgen, maar amber is toch juist nadrukkelijk toegevoegd voor alle niet dringende zaken omdat het zo gewoon is. Juist omdat op de wegen die je noemt blauw gigantisch de aandacht trekt en zorgt voor mogelijk teveel afremmend verkeer met file als gevolg.
Overigens heb ik verder niet veel mee te praten want ik rijd alleen met amber ^-^ klasse 2 dat dan weer wel.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: CopVR3 op 7 oktober 2012, 22:53:29
Juist omdat op de wegen die je noemt blauw gigantisch de aandacht trekt en zorgt voor mogelijk teveel afremmend verkeer met file als gevolg.

Jammer dan...  (en trouwens het woord file bestaat nauwelijks hier in het noorden...  ;)  )
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 9 oktober 2012, 03:57:49
Ik zie ook veel collega's amber gebruiken tijdens surveillance in het kader van "dan weet de burger dat ik gebruik maak van een ontheffing". Daar werk ik niet aan mee.... Als het veilig is met dan graag.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: CopVR3 op 9 oktober 2012, 16:41:37
Ja helemaal mee eens!
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 9 oktober 2012, 16:49:06
Ik gebruik blauw meer dan amber. Ook bij stilstand. Reden is dat er al zooooveeeeel amberverlichting op de weg aanwezig is en dit ook nog eens te pas en te onpas wordt gebruikt. het is te gewoon geworden.

Dat is een redenering die kant nog wal slaat. Tuurlijk gaat de snelheid eruit alleen krijg je ook mensen die juist langzamer gaat rijden en zo een gevaar veroorzaken. Overigens is het ook de enige reden dat ik Blauw zou willen hebben bij het opzetten van een afzetting. Maar misschien wil de overheid juist ook een gedragsverandering bewerkstelligen met het gebruik van Amber. In de richting van:"oeps, daar staat een zwaailamp het kan ook politie zijn".

Jammer dan...  

Beetje vreemde reactie op een regelgeving vind je niet? Je hebt ontheffing, maar als het opgenomen wordt in de brancherichtlijnen dan zul jij je er ook aan moeten houden.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jim1 op 10 oktober 2012, 11:43:20
Ik gebruik praktisch bij elke staandehouding wel amber. Zeker als we langs de rijbaan staan of in de buurt daarvan.
Las ik nou dat er iemand staandehoudingen doet langs de autosnelweg? Ik hoop dan toch ergens van de weg af o.i.d....
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Gadgetman op 10 oktober 2012, 21:25:42
Ik zie ook veel collega's amber gebruiken tijdens surveillance in het kader van "dan weet de burger dat ik gebruik maak van een ontheffing". Daar werk ik niet aan mee.... Als het veilig is met dan graag.

Hoe moet ik me dat voorstellen? Zodra je een voetgangerszone inrijdt amber erop ofzo -lijkt me sterk maar goed ik doe een gooi-?
Heb me wel ooit laten vertellen - en negeer dat steevast - dat indien je inderdaad gebruik maakt van een ontheffing (in ons geval veelal art 87 RVV) je verplicht zou zijn dit kenbaar te maken. Zoals gezegd doe ik dat niet, want dat zou betekenen dat als ik in het buitengebied een geslotenverklaring negeer om bij de visgebieden te komen ik met ambar zou moeten rijden. Lijkt me wederom sterk.   ???
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Frank. op 11 oktober 2012, 00:02:15
Ik zie ook veel collega's amber gebruiken tijdens surveillance in het kader van "dan weet de burger dat ik gebruik maak van een ontheffing". Daar werk ik niet aan mee.... Als het veilig is met dan graag.
Ik denk daar wat anders over. Ik vind het werken aan beeldvorming (d.w.z. het voorkomen van negatieve ~) belangrijk in mijn werk. Als er wat knippert op een dak wordt al veel minder gemopperd door de burger als wij weer eens voor de lol over een fietspad rijden o.i.d.

Ik gebruik praktisch bij elke staandehouding wel amber. Zeker als we langs de rijbaan staan of in de buurt daarvan.
Wat ik als (tweede) reden heb voor amber bij staandehoudingen, is je opvallendheid voor collega's. Mocht het mis gaan en je drukt op de rode knop, is het al een stuk eerder duidelijk waar je staat voor aanrijdende eenheden.

Heb me wel ooit laten vertellen - en negeer dat steevast - dat indien je inderdaad gebruik maakt van een ontheffing (in ons geval veelal art 87 RVV) je verplicht zou zijn dit kenbaar te maken.
Nee hoor, Gadgetman, dat staat inderdaad nergens O0
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Wout op 11 oktober 2012, 09:32:40
Ik denk daar wat anders over. Ik vind het werken aan beeldvorming (d.w.z. het voorkomen van negatieve ~) belangrijk in mijn werk. Als er wat knippert op een dak wordt al veel minder gemopperd door de burger als wij weer eens voor de lol over een fietspad rijden o.i.d.
En daar denk ik weer anders over: ik kan heel rustig over het fietspad rijden, door rood rijden en een geslotenverklaring negeren zonder dat de meeste mensen het zich uberhaupt realiseren. Hooguit doe ik bij het rijden over fiets/voetpad knipperlichten aan. Door amber aan te zetten laat je jezelf alleen maar extra opvallen, waardoor meer mensen zien dat je bezig bent met iets dat zij niet mogen.

We hebben ontheffing, die we gebruiken als het nodig is. Dat sommige mensen dit niet weten of begrijpen is hun probleem, niet het mijne. We zijn er om de politietaak uit te voeren, niet om iedere zeikerd te vriend te houden. Tenminste, de laatste keer dat ik de politiewet las zag ik dat niet terugkomen in onze taakstelling.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: CopVR3 op 18 oktober 2012, 05:05:23
Beetje vreemde reactie op een regelgeving vind je niet? Je hebt ontheffing, maar als het opgenomen wordt in de brancherichtlijnen dan zul jij je er ook aan moeten houden.

Ik vind een veilige werkplek belangrijker dan haastige automobilisten die door een afremmende werking 10 seconden later aankomen op hun bestemming.
En ik heb inmiddels ervaring genoeg dat ik bij mijn werkzaamheden vaak blauw prefereer boven amber, omdat amber in bepaalde situaties niet het gewenste effect heeft.
Bovendien in het kader van incident management voert de eerste politieauto blauw, de rest oranje of niks.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: dielangemotormuis op 18 oktober 2012, 05:42:05
Bovendien in het kader van incident management voert de eerste politieauto blauw, de rest oranje of niks.

Klopt, echter in het IM verhaal, gaat ook jou blauw uit als de WIS het van je heb overgenomen.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: André Welten op 18 oktober 2012, 19:39:55
Ik weet nog dat eind 60er/begin 70er jaren al de verplichting kwam voor politie, brandweer en ambulancevoertuigen kwam om bij stilstand op een plaats die gevaar of hinder voor de overige weggebruikers kon opleveren het voeren van een geel zwaailicht aan de bovenzijde van het voertuig verplicht werd; indien niet aanwezig moest blauw blijven branden. De TPW's (Citroën HY) hadden dit al van meetaf aan, bij de (toen nog donkerblauw met wit dak) werd toen links achter een uitschuifstang geplaatst, waarop men een geel Hella of Bosch zwaailicht kon klemmen dat gevoed werd door een losse accu in een kist. De KSA's (VW Kever/ Fiat 127) hadden dit niet. Er is dus eigenlijk niet zo veel nieuws onder de zon...
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Gadgetman op 18 oktober 2012, 23:28:26
Ik weet nog dat eind 60er/begin 70er jaren al de verplichting kwam voor politie, brandweer en ambulancevoertuigen kwam om bij stilstand op een plaats die gevaar of hinder voor de overige weggebruikers kon opleveren het voeren van een geel zwaailicht aan de bovenzijde van het voertuig verplicht werd; indien niet aanwezig moest blauw blijven branden. De TPW's (Citroën HY) hadden dit al van meetaf aan, bij de (toen nog donkerblauw met wit dak) werd toen links achter een uitschuifstang geplaatst, waarop men een geel Hella of Bosch zwaailicht kon klemmen dat gevoed werd door een losse accu in een kist. De KSA's (VW Kever/ Fiat 127) hadden dit niet. Er is dus eigenlijk niet zo veel nieuws onder de zon...

Dus eigenlijk hetzelfde als de discussie over de (gezags-)uitstraling van het uniform zoals we ergens anders aan het voeren zijn. Niets nieuws....
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Roy009147 op 19 oktober 2012, 07:27:52
Bovendien in het kader van incident management voert de eerste politieauto blauw, de rest oranje of niks.

De rest oranje of niks?

Ik heb het even nagekeken, maar zoals ik mij meende te herinneren voeren alle ander voertuigen dan het buffervoertuig
geen optische signalen.

Uit de publicatie Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten bij eenzijdig aanrijdgevaar. (Blz. 16 kader 9):

Bij IM mag zwaailicht alleen gebruikt worden bij de volgende situaties:
- door IM-hulpverleners die onderweg zijn naar een incident
- door het beveiligingsvoertuig dat als buffervoertuig in fend-off vóór het incident staat
- door IM-hulpverleners die vertrekken van de incidentlocatie om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.

Politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee voeren rijdend een blauw zwaailicht. Wegbeheerders, bergers en
de ANWB-wegenwacht voeren gele zwaailichten.

Bij een incident houdt alléén het beveiligingsvoertuig het zwaailicht aan (bij voorkeur oranje). Frontflitsers worden daarbij
uitgezet. Alle andere voertuigen van de IM-hulpdiensten zetten het zwaailicht en frontflitsers zodra ze parkeren voorbij en
in lijn met het incident. Teveel zwaailichten en flitsers leiden het verkeer op de andere rijbaan af. Dat kan kijkersfiles en
vervolgongevallen veroorzaken. Daarbij belemmeren teveel zwaailichten de politie 's nachts bij het maken van foto's voor
sporenonderzoek.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Gadgetman op 19 oktober 2012, 09:22:24
De rest oranje of niks?

Ik heb het even nagekeken, maar zoals ik mij meende te herinneren voeren alle ander voertuigen dan het buffervoertuig
geen optische signalen.

Uit de publicatie Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten bij eenzijdig aanrijdgevaar. (Blz. 16 kader 9):

Bij IM mag zwaailicht alleen gebruikt worden bij de volgende situaties:
- door IM-hulpverleners die onderweg zijn naar een incident
- door het beveiligingsvoertuig dat als buffervoertuig in fend-off vóór het incident staat
- door IM-hulpverleners die vertrekken van de incidentlocatie om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.

Politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee voeren rijdend een blauw zwaailicht. Wegbeheerders, bergers en
de ANWB-wegenwacht voeren gele zwaailichten.

Bij een incident houdt alléén het beveiligingsvoertuig het zwaailicht aan (bij voorkeur oranje). Frontflitsers worden daarbij
uitgezet. Alle andere voertuigen van de IM-hulpdiensten zetten het zwaailicht en frontflitsers zodra ze parkeren voorbij en
in lijn met het incident. Teveel zwaailichten en flitsers leiden het verkeer op de andere rijbaan af. Dat kan kijkersfiles en
vervolgongevallen veroorzaken. Daarbij belemmeren teveel zwaailichten de politie 's nachts bij het maken van foto's voor
sporenonderzoek.


Je hebt deze training ook gehad? Of heb je de info van het web geplukt? Heb hier nog een hele sjunne dvd liggen. ;)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 20 oktober 2012, 15:15:07
Ik denk daar wat anders over. Ik vind het werken aan beeldvorming (d.w.z. het voorkomen van negatieve ~) belangrijk in mijn werk. Als er wat knippert op een dak wordt al veel minder gemopperd door de burger als wij weer eens voor de lol over een fietspad rijden o.i.d.

Tsja, dat mopperen ''is dan jammer''. Als er risico aan verbonden is, bijvoorbeeld rijden over een druk fiets of voetpad dan zet ik amber aan, maar als ik over een busbaan of tegen de richting in rijd (omdat het nodig is voor de uitoefening van mijn functie) ga ik geen amber gebruiken om aan de burger te tonen dat ik met mijn werk bezig ben  ::)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Ludovicus op 20 oktober 2012, 15:19:22
Dit is overigens het resultaat van amber bij de politie:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hvzeeland.nl%2Fpictures%2F0%2F7%2F2%2F40270.jpg&hash=f75dcd85ec67519c9cf38054fd1310e2)
Foto: HVzeeland.nl (http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=20891)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Maxx op 20 oktober 2012, 18:11:10
Tsja, dat mopperen ''is dan jammer''. Als er risico aan verbonden is, bijvoorbeeld rijden over een druk fiets of voetpad dan zet ik amber aan, maar als ik over een busbaan of tegen de richting in rijd (omdat het nodig is voor de uitoefening van mijn functie) ga ik geen amber gebruiken om aan de burger te tonen dat ik met mijn werk bezig ben  ::)

Eens. Tevens op het team waar ik nu werk rijden we veelal in transporters met oranje signalering met een ontzettend traag knipperpatroon (links een paar seconden aan, dan rechts een paar seconden aan) waardoor oranje een zeer lage attentiewaarde heeft.

Laatst bij een gevallen fietser gestaan met de nieuwe noodhulptouran in een vrij donker stuk met oranje aan, maar wat is dat fel! Nachtstand was fijn geweest!
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: sylvester1986 op 22 februari 2013, 21:56:00
(13:03)
Dienst mee met politie Vlaardingen en Schiedam (http://www.youtube.com/watch?v=0rl4LIKFn4Y#ws)
flashphotonl
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 23 februari 2013, 14:32:37
Eens. Tevens op het team waar ik nu werk rijden we veelal in transporters met oranje signalering met een ontzettend traag knipperpatroon (links een paar seconden aan, dan rechts een paar seconden aan) waardoor oranje een zeer lage attentiewaarde heeft.

Laatst bij een gevallen fietser gestaan met de nieuwe noodhulptouran in een vrij donker stuk met oranje aan, maar wat is dat fel! Nachtstand was fijn geweest!

Die voertuigen die jij hoogstwaarschijnlijk bedoeld voldoen ook nog niet aan de eisen en waren eigenlijk hun tijd (ver) vooruit. De regio koos, in tegenstelling tot andere regio's, wél voor 360graden zichtbaar amber. De andere korpsen maakten gebruik van alleen de oranje pijl, zonder mee knipperende hoeken.

En wees blij dat die nachtstand er niet op zit... Zichtbaarheid moet je niet op ''bezuinigen''.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: jvo op 8 maart 2013, 17:02:18
Die voertuigen die jij hoogstwaarschijnlijk bedoeld voldoen ook nog niet aan de eisen en waren eigenlijk hun tijd (ver) vooruit. De regio koos, in tegenstelling tot andere regio's, wél voor 360graden zichtbaar amber. De andere korpsen maakten gebruik van alleen de oranje pijl, zonder mee knipperende hoeken.

En wees blij dat die nachtstand er niet op zit... Zichtbaarheid moet je niet op ''bezuinigen''.
Ik ben toch blij dat onze vrachtwaggel een nachtstand heeft, anders heb je na 1 rit lasogen 98uiye 8)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Maxx op 10 maart 2013, 21:06:45
Ik ben een fan van felle signalering, maar in het donker op een vrij onverlicht stuk was dit echt te fel... Als ik de amber signalering uit moet zetten omdat ik niet fatsoenlijk mijn slachtoffer kan behandelen zegt dat toch wel iets vind ik...
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: moppersmurf op 25 maart 2013, 22:36:36
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en werkwijzen met betrekking tot het gebruik van amber signalering op de dienstauto's. Ikzelf gebruik het best veel: vrijwel bij elke staandehouding op of langs de weg, als ik even op het fietspad rij of ergens in een berm sta. Maar ik ben daar wel een van de weinigen bij op mijn bureau die het intensief gebruikt, volgens mij weten veel nog steeds niet dat het erop zit.

Nu ben ik ben dus benieuwd hoe en of jullie het amber gebruiken bij het werken op straat.

Terugkomend op de topic: amber 's nachts want blauw valt niet voldoende op. Het menselijk oog kan blauw licht namelijk slecht waarnemen bij een donkere achtergrond.
Bij incidenten als eerste voertuig blauw (overdag) waarbij de WIS mijn blauwe licht overzet in amber of uit als hij ter plaatse is. Staandehoudingen overdag altijd (!) van de snelweg af mits absoluut onmogelijk, dan blauw maar dan neem ik ook contact op met RWS voor evt matrix maatregelen. Dus eigenlijk gebruik ik blauw alleen bij OGS ritten en niet als we stilstaan behalve als....

Het voeren van blauw-blauw is een uitzondering, een privilege om het maar zo te zeggen en zo moet daar ook mee omgegaan worden. Het is geen speelgoed!  >:(

Maar dat laatste geld natuurlijk ook voor amber en dat vergeten héééééééééééél veel mensen. Hoe vaker je het gebruikt, hoe minder je opvalt  :(
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: skippy02 op 25 maart 2013, 23:15:27
Als ik 's avonds op een snelweg rijdt en dan meestal 130 op de teller heb staan dan rem ik bijna nooit als ik een amber flitsertje zie. Meestal zijn het dan vrachtwagens die een opmerkelijke lading hebben of staat er iets op de vluchtstrook, waar ik niet kom.
Vaak ga ik (indien mogelijk) wel naar de linkerbaan omdat er op de vluchtstrook gewerkt kan worden (wegenwacht of bandenspecialist)
Als ik blauw zie dan rem ik af tot ca. 80 km/u om de situatie te kunnen overzien en inschatten (moet ik stoppen of een andere baan kiezen). Meestal de indicatie dat er een ongeval gebeurd is.

Over dat blauw niet zien in het donker, dat heb ik persoonlijk nog nooit ervaren.
Ik zie het altijd en het geeft mij meer info dat er echt wat aan de hand is dan een amber flitser.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste bestuurders zo reageren.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 25 maart 2013, 23:21:42
Het nadeel vind ik de overkill aan amber signalering. Van een strooiwagen die leeg (en zonder uitstekende delen) terug rijd naar een remise tot een vuilniswagen op een rijksweg...

Kwam vanmorgen een zandwagen tegen, daarachter een aanhangwagen met daarop een shovel. Op de zandwagen zes grote amber flitsers in de grill.... Kermis 2.0

De hele attentiewaarde is weg.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Gast op 25 maart 2013, 23:22:45
amber 's nachts want blauw valt niet voldoende op. Het menselijk oog kan blauw licht namelijk slecht waarnemen bij een donkere achtergrond.

Dat is denk ik net andersom, rood/oranje is overdag beter zichtbaar en blauw 's nachts.
van www.ambulancevisibility.com (http://www.ambulancevisibility.com)

 Blue is regarded as the authority colour in many countries and has been heavily used by police in the past.  Legislation often covers its use on the roads.  Blue being unlike any other colour commonly found on the roads is highly distinctive and recognisable.  Blue can quickly generate an emotional response in experienced drivers due to its law and order history, thus producing relatively fast recognition and reaction times.  
The blue coloured beacon or light can be washed out by strong skylight during the day, but its luminosity exceeds red at night. It is suggested but not confirmed by research, that blue has better perception in fog and snow conditions where high levels of diffuse light exist. The Purkinje shift moves toward blue sensitivity when the eye is in an adaptive state.   Blue is unaffected by the Krovkov effect but can be harder for the eye to focus on the source than other colours due to chromatic aberration.

 Red is the traditional emergency service warning and the “stop or danger” colour. Red is instantly recognised as an urgency warning when used by emergency services and legislation covers its use. Red is also the brake and tail light colour for all vehicles. Red emergency lighting, if not rotating or flashing can sometimes be lost in a sea of red tail lights from other cars. Red does not bleed to white over long distances as other colours do. After yellow, red is the next best colour in daylight. The Purkinje Shift alters perception of transmitted red at night, although this effect is nowhere as pronounced as it is with reflected light from red surfaces at lower intensity levels. The Krovkov Effect can reduce the human perception of reds in some individuals. The use of a high transmission filter, passing red light containing a yellow component, increases the sensitivity of colour-blind individuals to red light sources (Green, p13). New car makers often use this red/yellow high transmission filter in red tail-light lenses or as their LED colour.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: skippy02 op 25 maart 2013, 23:24:27
Het nadeel vind ik de overkill aan amber signalering. Van een strooiwagen die leeg (en zonder uitstekende delen) terug rijd naar een remise tot een vuilniswagen op een rijksweg...

Kwam vanmorgen een zandwagen tegen, daarachter een aanhangwagen met daarop een shovel. Op de zandwagen zes grote amber flitsers in de grill.... Kermis 2.0

De hele attentiewaarde is weg.

Dat ben ik volledig met je eens. Ik tel ze niet per dag, maar ik kom er genoeg tegen die de lampjes aan hebben terwijl dit toch echt niet nodig is. Laatst nog een busje met een traffic-advisor gezien, de beste man wist niet eens dat hij aan stond.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Red op 25 maart 2013, 23:26:43
Ik hoor net dat de ideale combinatie bestaat uit een blauw/rood/oranje knipperende lichtbalk....  >:D

Al zie ik dat om een of andere reden niet gebeuren.  ::)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Gast op 25 maart 2013, 23:28:17
Blauw/wit/rood naar voren en rood/oranje/blauw aan de achterkant, pak je mooi alle kleurspectra voor het menselijk oog... maar dat zal hem wel nooit worden hier nee  8)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: ffemt19 op 29 maart 2013, 10:59:10
Als ik 's avonds op een snelweg rijdt en dan meestal 130 op de teller heb staan dan rem ik bijna nooit als ik een amber flitsertje zie. Meestal zijn het dan vrachtwagens die een opmerkelijke lading hebben of staat er iets op de vluchtstrook, waar ik niet kom.
Vaak ga ik (indien mogelijk) wel naar de linkerbaan omdat er op de vluchtstrook gewerkt kan worden (wegenwacht of bandenspecialist)
Als ik blauw zie dan rem ik af tot ca. 80 km/u om de situatie te kunnen overzien en inschatten (moet ik stoppen of een andere baan kiezen). Meestal de indicatie dat er een ongeval gebeurd is.

Over dat blauw niet zien in het donker, dat heb ik persoonlijk nog nooit ervaren.
Ik zie het altijd en het geeft mij meer info dat er echt wat aan de hand is dan een amber flitser.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste bestuurders zo reageren.

Daarom dat men in België beslist heeft om de signalisatiewagens van de brandweer en politie naast de pijl of kruis in oranje (richting aangeven) ook steeds blauw zal gebruiken, blauw en oranje zouden nooit samen mogen werken dus eerst blauw en dan oranje voor de richting.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: ffemt19 op 29 maart 2013, 11:22:40
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi115.photobucket.com%2Falbums%2Fn307%2Fffemt19%2Fth_MOV00011.jpg&hash=a7f7fc5ac0bbda368000aa99f111d8c6) (http://i115.photobucket.com/albums/n307/ffemt19/MOV00011.mp4)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: skippy02 op 29 maart 2013, 15:09:04
Daarom dat men in België beslist heeft om de signalisatiewagens van de brandweer en politie naast de pijl of kruis in oranje (richting aangeven) ook steeds blauw zal gebruiken, blauw en oranje zouden nooit samen mogen werken dus eerst blauw en dan oranje voor de richting.

Ziet er mooi uit, ffemt19.  O0
Daar kan men in NL nog een puntje aan zuigen.

Wordt bij jullie altijd bij een ongeval in het donker een signalisatiewagen meegestuurd?
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 29 maart 2013, 17:05:01
Ziet er mooi uit, ffemt19.  O0
Daar kan men in NL nog een puntje aan zuigen.

Wordt bij jullie altijd bij een ongeval in het donker een signalisatiewagen meegestuurd?

Niet alleen in het donker, maar voor zover de mogelijkheid er is zal er in België altijd een signaalwagen ter plaatse komen.

Dit systeem heeft een grote attentie waarde maar hier in Nederland wil men het niet. Ik zou ook veel liever als de pijl uit is de provinciale lampen(alterneerde lichten) laten knipperen. Dan zou je dus Amber met Wit afgewisseld krijgen.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: skippy02 op 29 maart 2013, 17:16:15
Niet alleen in het donker, maar voor zover de mogelijkheid er is zal er in België altijd een signaalwagen ter plaatse komen.

Dit systeem heeft een grote attentie waarde maar hier in Nederland wil men het niet. Ik zou ook veel liever als de pijl uit is de provinciale lampen(alterneerde lichten) laten knipperen. Dan zou je dus Amber met Wit afgewisseld krijgen.

Dat gebeurd in Duitsland ook geloof ik.
Waarom zijn we hier in Nederland dan zo afwijkend en kan het vele malen beter?
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 29 maart 2013, 17:21:08
Dat gebeurd in Duitsland ook geloof ik.
Waarom zijn we hier in Nederland dan zo afwijkend en kan het vele malen beter?

Omdat het ook beter kan.
Zorg gewoon zoals Rotterdam het doet dat er een complete IM inzet klaar staat. Binnen een half uur kunnen zij overal op de ring een complete afzetting plaatsen en die is nog beter zichtbaar dan onze ooster- en zuiderburen. Probleem is wel dat RWS deze opstart en deze doet dat pas als er een WIS ter plaatse is, sneller zou zijn als de eerst ter plaatse een inschatting kan maken van de stremming en daarop het IM gelijk in werking kan stellen.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: skippy02 op 29 maart 2013, 17:37:10
Omdat het ook beter kan.
Zorg gewoon zoals Rotterdam het doet dat er een complete IM inzet klaar staat. Binnen een half uur kunnen zij overal op de ring een complete afzetting plaatsen en die is nog beter zichtbaar dan onze ooster- en zuiderburen. Probleem is wel dat RWS deze opstart en deze doet dat pas als er een WIS ter plaatse is, sneller zou zijn als de eerst ter plaatse een inschatting kan maken van de stremming en daarop het IM gelijk in werking kan stellen.

Dan zou je dus een soort schaalverdeling moeten maken van ongevallen en met het aangeven van een catogorie duidelijk maken hoe lang het opruimen van een ongeval gaat duren?
En natuurlijk deze schaalindeling duidelijk maken bij de hulpdiensten.

Maar dat is er toch al een beetje aan het komen, á la VOS, TIS enz?
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: sylvester1986 op 30 april 2013, 23:02:15
(1:40-1:50)
ongeval tussen auto en motor prins bernhardplein amsterdam (#640) (http://www.youtube.com/watch?v=_oQJCVT1VEE#ws)
björn bockweg
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: s.strijk op 2 mei 2013, 21:39:59
(1:40-1:50)
ongeval tussen auto en motor prins bernhardplein amsterdam (#640) (http://www.youtube.com/watch?v=_oQJCVT1VEE#ws)
björn bockweg

Schakel foutje voorop? Bestuurderskant 2x flits bijrijder 1x, rest volgens mij ook dubbel...
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 20 december 2013, 18:47:49
Gisteren op de A4 t.h.v. de N207 een Volvo V50 van de Landelijke Eenheid, waarschijnlijk met een ANR controle bezig. Mét oranje magneetlamp op het dak! Iets wat ik nog nie eerder ben tegen gekomen!
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jim1 op 6 januari 2014, 12:20:22
Citaat van: Jerommeke link=msg=1230303 date=1387561669
Gisteren op de A4 t.h.v. de N207 een Volvo V50 van de Landelijke Eenheid, waarschijnlijk met een ANR controle bezig. Mét oranje magneetlamp op het dak! Iets wat ik nog nie eerder ben tegen gekomen!
Dat is geen magneetpit. Die zit daar vast gemonteerd.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: dielangemotormuis op 6 januari 2014, 13:16:56
Citaat van: Jim1 link=msg=1234566 date=1389007222
Dat is geen magneetpit. Die zit daar vast gemonteerd.

Dat is die V50 van de waterpolitie. Draaipit linksachter en een gele in het midden van het dak. Zo van wij voldoen bijna aan de nwe regeling.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 6 januari 2014, 13:24:01
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1234581 date=1389010616
Dat is die V50 van de waterpolitie. Draaipit linksachter en een gele in het midden van het dak. Zo van wij voldoen bijna aan de nwe regeling.

Klinkt helemaal niet cynisch....  098uo
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jim1 op 6 januari 2014, 14:20:40
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1234581 date=1389010616
Dat is die V50 van de waterpolitie. Draaipit linksachter en een gele in het midden van het dak. Zo van wij voldoen bijna aan de nwe regeling.
Bedankt voor de aanvulling. De aansturing van de gele pit gaat ook bijzonder; in de middenconsole zit een klein oranje drukknopje.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: sylvester1986 op 18 oktober 2014, 21:57:32
https://www.youtube.com/watch?v=K2pZdr7o4sM (https://www.youtube.com/watch?v=K2pZdr7o4sM)
trieftol sjaak
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: specialagent112 op 18 oktober 2014, 23:14:30
Wat een plek om iemand aan de kant te zetten......
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Grumpy91 op 18 oktober 2014, 23:19:47
En dat amber heeft daar ook weinig nut: je ziet het als je er voorbij bent......
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: André Welten op 18 oktober 2014, 23:23:43
50 m verderop links een groot plein voor de loods waar je verder niemand in de weg staat; eigen veiligheid denkt de agent kennelijk ook niet aan.... 98uiye
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 18 oktober 2014, 23:24:47
Erger is dat deze chauffeur ( ja bekende ) via de digitale tachograaf kan aantonen dat hij nog geen 60 kmh reed....
Wijkt de km teller van die touran zo af?
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Grumpy91 op 18 oktober 2014, 23:26:39
Citaat van: HIT link=msg=1302801 date=1413667487
Erger is dat deze chauffeur ( ja bekende ) via de digitale tachograaf kan aantonen dat hij nog geen 60 kmh reed....
Wijkt de km teller van die touran zo af?

Dashcam laat toch ook de snelheid zien? Hij zit tussen de 55 en 59 km/h, dus netjes tegen de 60 km/h wat hij ook aangeeft.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: André Welten op 18 oktober 2014, 23:28:08
En over dat amber bij de politie gesproken: eigenlijk is er niks nieuws onder de zon; de Rijkspolitie GSA's hadden zelfs toen ze nog blauw met wit dak waren al een amber pit achterin staan met losse accu, daar diende die opsteeksteun linksachter namelijk voor, en o.a. GP Breda had op de auto's al 2 pitten, links blauw en rechts amber.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: sylvester1986 op 18 oktober 2014, 23:40:46
Citaat van: André Welten link=msg=1302803 date=1413667688
GP Breda had op de auto's al 2 pitten, links blauw en rechts amber.
Ook 1 met 2 Blauwe pitjes en 1 Amber pitje.
http://www.politievoertuigen.nl/Foto/04716.jpg (http://www.politievoertuigen.nl/Foto/04716.jpg)
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Red op 19 oktober 2014, 07:03:05
Zo, de beste stuurlui staan weer eens aan wal.   :-\

De meeste bovengenoemde opmerkingen verdienen niet eens een reactie...

Citaat van: HIT link=msg=1302801 date=1413667487
Erger is dat deze chauffeur ( ja bekende ) via de digitale tachograaf kan aantonen dat hij nog geen 60 kmh reed....
Wijkt de km teller van die touran zo af?
Nee, de teller wijkt niet heel veel af. Overigens zegt de agent dat hij al een tijdje achter hem reed, en het is dus goed mogelijk dat de overtreding niet op het filmpje staat.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 19 oktober 2014, 10:47:24
Citaat van: Red link=msg=1302828 date=1413694985
Nee, de teller wijkt niet heel veel af. Overigens zegt de agent dat hij al een tijdje achter hem reed, en het is dus goed mogelijk dat de overtreding niet op het filmpje staat.

Ook die vlieger gaat niet op, de auto heeft gelost nog geen vijf tellen ervoor op dezelfde weg. Hij heeft de politieauto ook gewoon in zijn spiegel zien opduiken. Vanaf het moment van stilstaan tot het moment van de staande houding is hij niet boven de 60 km/h geweest. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: HIT op 19 oktober 2014, 11:06:02
Het boefje heeft gelogen of ik hem verkeerd begrepen, maar kijk eens:

http://www.youtube.com/watch?v=R7NRrkBI0lI (http://www.youtube.com/watch?v=R7NRrkBI0lI)

bron: trieftol sjaak

Wie staan er op 3.38 en wie komen er op 12.10 voorbij?
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: CopVR3 op 19 oktober 2014, 14:27:09
Wat een plek om iemand aan de kant te zetten......
Ja prima plek. Rustige 60 km weg. Netjes aan de zijkant van de weg zodat er makkelijk nog verkeer omheen kan. Niks mis mee.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Grumpy91 op 19 oktober 2014, 14:32:22
Citaat van: CopVR3 link=msg=1302874 date=1413721629
Ja prima plek. Rustige 60 km weg. Netjes aan de zijkant van de weg zodat er makkelijk nog verkeer omheen kan. Niks mis mee.

De vrachtwagen kan nauwelijks echt aan de zijkant staan op zo'n weg: daarvoor issie aan de grote kant. En zelfs nu ik het volledige filmpje heb gezien snap ik niet waar die agent het vandaan haalt dat hij een 80km/h reed, of de km-teller op de dashcam moet het niet goed doen....
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Matth op 19 oktober 2014, 15:19:04
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1302875 date=1413721942
De vrachtwagen kan nauwelijks echt aan de zijkant staan op zo'n weg: daarvoor issie aan de grote kant. En zelfs nu ik het volledige filmpje heb gezien snap ik niet waar die agent het vandaan haalt dat hij een 80km/h reed, of de km-teller op de dashcam moet het niet goed doen....

Of de hele aanleiding staat er niet op.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Daniel! op 19 oktober 2014, 15:41:42
Citaat van: Matth link=msg=1302889 date=1413724744
Of de hele aanleiding staat er niet op.
Lijkt me sterk. Je ziet de agent op 3:38 staan, en op 12:10 haalt diezelfde agent de chauffeur in.

Dus als de agent zegt "Ik rijd al de hele weg achter je, en je rijdt constant 80 km/u" dan lijkt mij dat onjuist. Want tussen 3:38 en 12:10 rijdt de chauffeur geen enkele keer boven de 60 m/u (op voorwaarde dat de snelheidsindicator die in beeld staat klopt).
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: André Welten op 19 oktober 2014, 22:36:22
Er is maar 1 manier om daar achter te komen: ILenT erbij halen en z'n tachograaf uit laten lezen...
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: TDMdR op 20 oktober 2014, 01:51:33
Kan ook zonder ILT... Via het menu van de tacho kan iedereen zelf een print maken.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 20 oktober 2014, 10:16:31
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1302875 date=1413721942
De vrachtwagen kan nauwelijks echt aan de zijkant staan op zo'n weg: daarvoor issie aan de grote kant.

En als er een vrachtwagen een boerenbedrijf op moet en even staat te wachten gaat het prima...
Als je nu een urenlang verhaal gaat houden en een complete controle gaat doen zeg ik dat je daar misschien niet zo handig staat, als je een kort gesprekje aangaat zie ik geen reden waarom het niet kan.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Daniel! op 20 oktober 2014, 10:53:42
Citaat van: Jerommeke link=msg=1303008 date=1413792991
En als er een vrachtwagen een boerenbedrijf op moet en even staat te wachten gaat het prima...
Als je nu een urenlang verhaal gaat houden en een complete controle gaat doen zeg ik dat je daar misschien niet zo handig staat, als je een kort gesprekje aangaat zie ik geen reden waarom het niet kan.

Allereerst, ik snap je punt en kan begrijpen dat je er zo over denkt. Alleen aannames zijn dodelijk, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat mensen in de gaten hebben wat er aan de hand is, dat je weten of er van de andere kant geen bestuurders aankomen, dat ze zien dat er nog een politieauto voor de vrachtwagen staat e.d.

Als je een halve minuut stilstaat op de vluchtstrook dan kun je ook zeggen 'Ik sta maar heel kort stil en ik heb mijn alarmlichten aan'. Maar als een andere bestuurder is afgeleid en die knalt bovenop jou, tja..
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Frank. op 20 oktober 2014, 11:09:53
Citaat van: Daniel! link=msg=1303014 date=1413795222
Als je een halve minuut stilstaat op de vluchtstrook dan kun je ook zeggen 'Ik sta maar heel kort stil en ik heb mijn alarmlichten aan'. Maar als een andere bestuurder is afgeleid en die knalt bovenop jou, tja..
Dat is appels met peren vergelijken... Ervaring leert dat je staandehoudingen met grote voertuigen prima even op de rijbaan kan doen van een 60-zone. Vaak is daar in de polder geen andere goede plek voor te vinden.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Daniel! op 20 oktober 2014, 12:41:36
Citaat van: Frank. link=msg=1303020 date=1413796193
Dat is appels met peren vergelijken... Ervaring leert dat je staandehoudingen met grote voertuigen prima even op de rijbaan kan doen van een 60-zone. Vaak is daar in de polder geen andere goede plek voor te vinden.
Als er geen goed plek voor dan is het even niet anders. Alleen als er een paar meter verderop een mogelijkheid is om veilig(er) te staan dan geniet dat toch de voorkeur?
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 20 oktober 2014, 12:58:46
Citaat van: Daniel! link=msg=1303014 date=1413795222
Allereerst, ik snap je punt en kan begrijpen dat je er zo over denkt. Alleen aannames zijn dodelijk, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat mensen in de gaten hebben wat er aan de hand is, dat je weten of er van de andere kant geen bestuurders aankomen, dat ze zien dat er nog een politieauto voor de vrachtwagen staat e.d.

Als je een halve minuut stilstaat op de vluchtstrook dan kun je ook zeggen 'Ik sta maar heel kort stil en ik heb mijn alarmlichten aan'. Maar als een andere bestuurder is afgeleid en die knalt bovenop jou, tja..

Ik denk er niet zo over, zo wordt er bij de politie gewerkt. Het is dus geen aanname en ik ga er niet vanuit dat mensen weten wat er aan de hand is. Op 50 en 60km wegen is een staande houding op de rijbaan soms even nodig, dan moet het overige verkeer dus even remmen, er om heen en kan daarna weer verder.

80km wegen of wegen met een vluchtstrook, daar staan we ook wel eens stil...
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: dielangemotormuis op 20 oktober 2014, 23:11:43
Citaat van: Jerommeke link=msg=1303050 date=1413802726
80km wegen of wegen met een vluchtstrook, daar staan we ook wel eens stil...

 :o :o :o Mag toch hopen dat dit alleen in echte noodgevallen is, anders is het een echte NO GO om daar stil te staan.
Titel: Re: Gebruik van amber signalering door de politie
Bericht door: Jerommeke op 21 oktober 2014, 22:17:04
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1303197 date=1413839503
:o :o :o Mag toch hopen dat dit alleen in echte noodgevallen is, anders is het een echte NO GO om daar stil te staan.

Natuurlijk !
Was als reactie op:
Citaat van: Daniel! link=msg=1303014 date=1413795222
Als je een halve minuut stilstaat op de vluchtstrook dan kun je ook zeggen 'Ik sta maar heel kort stil en ik heb mijn alarmlichten aan'. Maar als een andere bestuurder is afgeleid en die knalt bovenop jou, tja..