Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => SEH en Ziekenhuizen => Topic gestart door: EHV-ertje op 4 november 2012, 21:32:09

Titel: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: EHV-ertje op 4 november 2012, 21:32:09
Beste allemaal,

Ik heb al heel lang een wens om de opleiding tot verpleegkundige te gaan volgen, maar ben altijd al bang dat ik de rekentoets niet zou halen. Is de rekentoets voor hbo-verpleegkundige en mbo-vpk hetzelfde? Ik hoorde dit ergens en ben hier benieuwd naar, voordat ik een beslissing zou maken.

Groet, ;)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Jim op 4 november 2012, 22:15:35
Beste allemaal,

Ik heb al heel lang een wens om de opleiding tot verpleegkundige te gaan volgen, maar ben altijd al bang dat ik de rekentoets niet zou halen. Is de rekentoets voor hbo-verpleegkundige en mbo-vpk hetzelfde? Ik hoorde dit ergens en ben hier benieuwd naar, voordat ik een beslissing zou maken.

Groet, ;)

Voor zover ik weet is de inhoud van de toets hetzelfde, maar moet je op het MBO minimaal een 8 halen en op het HBO een 10. Uit eigen ervaring stelt de toets niet veel voor en heb ik ook nooit gezien dat iemand het uiteindelijk niet gehaald heeft. Je mag 3x herkansen en bij sommige scholen kun je weer 3 nieuwe kansen 'kopen' a 80 euro...

Maar volg gewoon je lessen en dan kom je er echt wel uit
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: bryanvisser op 5 november 2012, 07:29:54
Op mijn opleiding (MBO-V) ligt de eis qua toetsing niet al te hoog. Er wordt in leerjaar 2 verwacht dat je binnen uiterlijk 3 keer je medisch rekenen haalt met maximaal 2 fouten. Als je deze niet binnen 3 keer haalt, moet je een herkansing aanvragen via de Examen Commissie op de school. Hoe het hierna verder gaat als je hem niet zou halen, weet ik niet. 0098
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: rjvaneyk op 5 november 2012, 11:01:00
Voor zover ik weet is de inhoud van de toets hetzelfde, maar moet je op het MBO minimaal een 8 halen en op het HBO een 10. Uit eigen ervaring stelt de toets niet veel voor en heb ik ook nooit gezien dat iemand het uiteindelijk niet gehaald heeft. Je mag 3x herkansen en bij sommige scholen kun je weer 3 nieuwe kansen 'kopen' a 80 euro...

Maar volg gewoon je lessen en dan kom je er echt wel uit

Ik ben op dit moment bezig met MBO-Vepleegkunde en bij de ROC waar ik les volg is de minimale eis voor verpleegkundig rekenen een 10.
Ik weet dat de toetsinhoud voor HBO-V en MBO-V hetzelfde is, omdat bij mij in de klas een voormalig leerling zit, die HBO-V deed.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Rickvb op 5 november 2012, 13:57:43
Ik deed de HBO-V aan de Hogeschool van Amsterdam, en daar was inderdaad ook dat je in het eerste jaar een 10 moest halen om je Verpleegkundig rekenen te halen. Herkansingen waren wel verdeeld over de eerste twee jaar (propedeuse), en je kreeg genoeg de mogelijkheid om colleges en praktijkcollege's hierin te volgen.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: NHeuvel op 5 november 2012, 17:02:49
Beste EHV-ertje,

De toets voor verpleegkundig rekenen wordt vergeleken met andere totsen vrij zwaar beoordeeld
 Zo als eerder genoemd werd is twee fout een 5 en mag je 1 fout maken heb je een 10. Ik doe de HBOV aan de HAN in nijmegrn en wij worden met een hoorcollege en werkgroepen voorbereid op de toets. Zelf kan je gemakkelijk thuis oefenen met proeftentamens die je bijvoorbeeld van de website van V&VN kunt halen. Daarnaast krijgen wij van de opleiding een zakkaartje met formules om te rekenen. Deze kan ik je eventueel wel mailen als je wilt.
Mijn tip... vooral niet tegen die toets op zien, lukt het een eerste keer niet dan lukt het een twee.k eer wel!
Groetjes,
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Ambubroeder op 14 november 2012, 06:29:23
HBO-V in Utrecht (overigens een van de slechtste opleidingen die er is volgens mij), minstens een 8 halen, 2 fout is toegestaan. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen in jaar 1 3 kansen en volgensmij elk jaar daarna ook 2 kansen....
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: complex op 20 november 2012, 21:56:58
Tijdens mijn HBO-V moest je een 10 halen, met, geloof ik 2 herkansingen.
Het zou echter zonde zijn als je daarom een bepaalde opleiding laat zitten. Tijdens elke studie kom je wel vakken tegen waar je moeite mee hebt. Rekenen is tijdens de opleiding van de HBO-V maar een klein deel, en met wat hulp zou het goed te doen moeten zijn  ;)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Saanniee op 2 december 2012, 20:28:50
Tijdens mijn mbo-v opleiding moest je minstens een 8 halen voor de toets. Daarna nog tijdelijk hbo-v gedaan en daar moest je een 10 halen voor de rekentoets.
Maar het zou zonder zijn dat je de opleiding niet volgt om een rekentoets.

Je krijgt goede college's over de rekenvaardigheden en vaak heb je aantal malen kans om het te herkansen.
Maar in mijn eigen klas destijds zaten ook een aantal die erg veel moeite hadden met rekenen en ook geen examen hadden gedaan is wiskunde.
En ook die zijn er allemaal voor geslaagd. Heb niet eerder meegemaakt dat iemand er niet voor slaagde.

Er zijn ook goede boekjes te verkrijgen over het verpleegkundig rekenen.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: EHV-ertje op 30 maart 2013, 21:17:11
Beste allemaal,

Ik begin per dinsdag met mijn opleiding verpleegkunde, dus bedankt voor jullie tips en adviezen. Daarnaast houd ik mijn lerarenopleiding aan en plan ik deze ook af te ronden. De lerarenopleiding zal ik op hbo-niveau afronden en de opleiding tot verpleegkundige zal ik op niveau 4 volgen (mbo). Zo kan ik ze combineren, wat anders niet gelukt was.  :)


Groetjes,

EHV'ertje
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 31 maart 2013, 17:24:17
Even een knuppel door het hoenderhok:

Waarom zouden we als verpleegkundige goed moeten kunnen rekenen?

-Veel medicatiedoseringen zijn gestandaardiseerd dus hoeft er niet gerekend te worden
-Wanneer het wel op rekenen aan komt gebeurd dit vaak in stressvolle situaties (risico op fouten groot)
-De moeilijke doseringen en verdunningen luisteren vaak erg nauw omdat ze bij fouten levensgevaarlijk zijn of  enorme bijwerkingen hebben.

Waarom niet alles in schema's verwerken zoals bv prikboeken (pediatrische resuscitatie interventie kaarten) zijn opgebouwd?
En waarom niet medicatie laten bereiden in doseringen dat rekenen niet nodig is?
Pompen zijn tegenwoordig met complete berekeningsmodules uit te voeren

Wat ik bedoel te zeggen is dat je achter een tafeltje prima een rekentoets kunt maken maar vervolgens onder stressvolle situaties (stress door welke reden dan ook, vaak zal dit werkdruk zijn) gigantisch faalt met alle gevolgen van dien.

Dus afschaffen die rekentoetsen en voor veiligheid gaan door standaardisering/protocollering/tabellering
(bovenstaande is niet perse mijn standpunt maar als discussie wel een leuk uitgangspunt!)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 31 maart 2013, 17:29:20
Even een knuppel door het hoenderhok:

Waarom zouden we als verpleegkundige goed moeten kunnen rekenen?

-Veel medicatiedoseringen zijn gestandaardiseerd dus hoeft er niet gerekend te worden
-Wanneer het wel op rekenen aan komt gebeurd dit vaak in stressvolle situaties (risico op fouten groot)
-De moeilijke doseringen en verdunningen luisteren vaak erg nauw omdat ze bij fouten levensgevaarlijk zijn of  enorme bijwerkingen hebben.

Waarom niet alles in schema's verwerken zoals bv prikboeken (pediatrische resuscitatie interventie kaarten) zijn opgebouwd?
En waarom niet medicatie laten bereiden in doseringen dat rekenen niet nodig is?
Pompen zijn tegenwoordig met complete berekeningsmodules uit te voeren

Wat ik bedoel te zeggen is dat je achter een tafeltje prima een rekentoets kunt maken maar vervolgens onder stressvolle situaties (stress door welke reden dan ook, vaak zal dit werkdruk zijn) gigantisch faalt met alle gevolgen van dien.

Dus afschaffen die rekentoetsen en voor veiligheid gaan door standaardisering/protocollering/tabellering
(bovenstaande is niet perse mijn standpunt maar als discussie wel een leuk uitgangspunt!)

Omdat je anders over 10 jaar geen verpleegkundigen meer hoeft aan te nemen. Het is dan goedkoper een paar debieltjes in te huren die dom protocol opvolgen en zodra ze zouden moeten denken het overlaten aan de infuuspomp.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 31 maart 2013, 19:49:22
Als dat veiliger is voor de patiënten dan ben ik voor!  ^-^
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 31 maart 2013, 20:42:09
Als dat veiliger is voor de patiënten dan ben ik voor!  ^-^

Er is helemaal geen probleem op terrein van patientveiligheid in ziekenhuizen. We hebben prima verpleegkundigen die op een goede en veilige manier patienten verplegen.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 31 maart 2013, 21:07:16
Ik denk dat het niet juist is om te zeggen dat er helemaal geen probleem is op terrein van patiëntveiligheid in ziekenhuizen.

Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat de rekenvaardigheid van verpleegkundigen onder de maat is. Niet voor niets zijn de toetsen in sommige ziekenhuizen en opleidingen gevoerd (waarna e.e.a. wel wat verbeterd zou zijn).

Er worden veel medicatiefouten gemaakt (20% van alle fouten betreft medicatiefouten) waarbij een groot deel doseringsfouten zijn. Dit zal niet altijd aan het rekenen liggen maar wel vaak genoeg.

Er is mijns inziens wel een probleem, omdat elke fout er één teveel is.
Anderzijds zijn we allemaal slechts (gelukkig maar) mensen, en mensen maken fouten.

Maar nu is de vraag:
Moeten we voor patiëntveiligheid gaan door rekenen uit te bannen? (wat technisch gezien haalbaar is)
Of moeten we er bovenop zitten om te zorgen dat elke verpleegkundige (en niet alleen binnen het ziekenhuis) feilloos kan rekenen?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: SEH zustertje op 31 maart 2013, 22:35:15
om de knuppel even terug te gooien 998765.... ( au..)
Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?
Moeten we in de verpleging de kant op gaan van de supermarkt? Iets kost 15,25 en je hebt 20,-, je geeft er 0,25 bij en er dan gezegd wordt: "Nee dank u, dan de Kassa zegt dat ik 4,75 terug moet geven.....
oei...moest je bijna toch even nadenken.....

HH ik vraag me af hoe jij ziet dat het technisch haalbaar is om verpleegkundig ( zo wie zo ) rekenen uit te bannen t.o.v. de patiënten veiligheid?
Er blijft een mens achter de "voor gedoseerde" pil, spuit ,what ever zitten(staan) het lijkt me zeer zinvol dat je, als je kiest voor een bepaald beroep ook weet dat je bepaalde competenties moet hebben. 98uiye
In welk vak dan ook e050
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Kolkkie op 31 maart 2013, 22:53:38
Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?

Volmondig zeg ik JA!

Tussen 1998-2000 heb ik MBO-V gedaan. Daar had ik echt het verpleegkundig rekenen met alle formules die daarbij hoorden en ik hoorde een 10 te halen met de toets. Door persoonlijke omstandigheden ben ik toen helaas gestopt met de opleiding.

Inmiddels ben ik 2e jaars Verzorgende IG (BBL). Daar is het ouderwetse vak 'Rekenen' weer terug gekomen. Hier niets geen verpleegkundig rekenen maar gewoon rekensommetjes in de trant van 2+2=, 3x2= 6:3=. Ik heb het gevoel dat ik qua niveau weer terug ben op de basischool, in groep 3 welteverstaan.

Het ministerie wil binnen afzienbare tijd hiervoor ook een verlicht examen instellen. Als je de rekentoets (en ook Nederlands) niet haalt, dan geen diploma.
Onze klas valt nog buiten de regeling. Wij moeten wel examen doen, maar dit is een pilot om te kijken waar het niveau moet komen te liggen. Een onvoldoende voor rekenen komt wel op het diploma te staan, maar dit cijfer is niet bindend voor het diploma.


Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat de rekenvaardigheid van verpleegkundigen onder de maat is. Niet voor niets zijn de toetsen in sommige ziekenhuizen en opleidingen gevoerd (waarna e.e.a. wel wat verbeterd zou zijn).

Of moeten we er bovenop zitten om te zorgen dat elke verpleegkundige (en niet alleen binnen het ziekenhuis) feilloos kan rekenen?

Laten wij eerst maar eens bij de basis beginnen. Zoals ik net al vertelde krijgen wij de meest simpele rekensommen voor de kiezen. Ik denk dat het probleem bij de wortel aangepakt moet worden --> het basisonderwijs.
Een tijd geleden sprak ik met een docent die les geeft in het basisonderwijs. Wanneer een leerling iets niet snapte of te traag was met rekenen mag deze gewoon een rekenmachine pakken om een som uit te rekenen. Ik ben de oudste nog niet, maar in mijn tijd was het gebruik van een rekenmachine uit den boze.
Hoe wil men leerlingen in deze gevallen goed leren rekenen? Ze worden voor eeuwig verpest voor het vervolgonderwijs.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 1 april 2013, 08:22:48
Even vooropgesteld: ik ben niet van mening dat we ons beroep moeten uithollen door maar te accepteren dat rekenen er niet meer bij de basis erin gestampt wordt. Dus wat mij betreft: meer van deze toetsen invoeren.

Maar om toch de discussie aan te gaan (beetje advocaat van de duivel):

"Technisch" en organisatorisch gezien is het volgens mij mogelijk om het rekenen geheel uit te bannen. Medicatiedoseringen die op gewicht gegeven worden kunnen in tabellen worden vastgelegd, dit doen we al volop in de PRIK boeken, waarom dan niet voor volwassenen?

Oplossingen die we moeten maken zijn tegenwoordig al bijna standaard 1 of 2 ampullen op 50 ml e.d.

Medicatiepompen worden nu al met allerlei rekenmodules uitgevoerd, waarbij je alleen het gewicht hoeft in te stellen en de hoeveelheid medicatie die je per kg wilt geven.

Waarom dan nog het risico blijven nemen door zelf te rekenen?
Patiëntveiligheid moet voorop staan en niet het ego van mensen die denken goed te kunnen rekenen.

In de auto gaan we ook steeds meer naar veiligheid kijken, en als dat betekent dat een auto zelf af moet remmen bij het te dicht naderen van een andere auto of moet corrigeren bij het overschrijden van de kantbelijning dan wordt dat toegejuicht: prachtige systemen!
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Heijnsbergen op 1 april 2013, 08:44:51

Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?


Kennelijk pleeg geworden zonder basisonderwijs dan...........:-)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: EHV-ertje op 1 april 2013, 12:45:03
Behoord rekenen niet gewoon in ons huidige (beginnende) basis onderwijs?

Ik snap dat rekenen belangrijker is dan Nederlands (in het verpleegkundevak), maar goed onderwijs in Nederlandse taal lijkt mij ook iets dat op de basisschool wordt geleerd. Toch zie ik hier regelmatig enorme taalfouten (gemaakt door verpleegkundigen) passeren.  e050

Om op het citaat terug te komen:
Behoort is met een t en basisonderwijs schrijf je aan elkaar. En beginnend basisonderwijs? Heb je ook gevorderd dan?

Daarnaast begin ik de opleiding op mbo-niveau, omdat ik deze anders niet kon combineren met mijn huidige hbo-opleiding (waar ik nog maar twee jaartjes hoef). Dit is niet omdat het rekenen zo erg zou zijn. Ik vrees er wel voor en dat is inderdaad ook omdat ik op de basisschool waarschijnlijk al niet goed genoeg met rekenen ben begeleid. We gaan het gewoon zien en het wordt even blokken, maar ik ga er zeker vanuit dat ik het zal halen. Ik heb al eerder een opleiding afgesloten met een rekenexamen en daar mocht je alleen maar hoofdrekenen en dat heb ik ook gewoon gehaald.  098uo Gewoon vertrouwen houden en dan gaan we het zien.

Standaardiseren van medicatie door middel van PRIKboeken, ben ik alleen maar een voorstander van. Het beperkt immers de mogelijkheid om fouten te maken. Daarnaast zal ook iedere verpleegkundige moeten kunnen en blijven rekenen, vind ik. Dit om alles dubbel te checken en ernaast nog in te kunnen spelen op situaties wanneer PRIKboeken hierin niet voorzien.


Zalig pasen,

EHV'ertje
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Kolkkie op 1 april 2013, 12:51:06
Ik snap dat rekenen belangrijker is dan Nederlands (in het verpleegkundevak), maar goed onderwijs in Nederlandse taal lijkt mij ook iets dat op de basisschool wordt geleerd. Toch zie ik hier regelmatig enorme taalfouten (gemaakt door verpleegkundigen) passeren.  e050

Behoort is met een t en basisonderwijs schrijf je aan elkaar. En beginnend basisonderwijs? Heb je ook gevorderd dan?

Daar word ook aan gewerkt. Naast rekenen heb ik ook Nederlands als vak op school. Weer grammatica en zinsontledingen en hun/hen/zij etc. etc. En daar ben ik zo slecht in.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Kanarie op 1 april 2013, 13:26:39
Hoe dik en uitgebreid moeten die prikboeken worden? Ik hoop niet dat het gaat gebeuren dat als de arts om een bolus van 3.5mg midazolam i.v. vraagt, de verpleegkundige een kwartier later antwoordt dat er in het boek alleen doses van 2mg en 5mg staan; of dat ook goed is....
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 1 april 2013, 13:38:33
Ik snap dat rekenen belangrijker is dan Nederlands (in het verpleegkundevak), maar goed onderwijs in Nederlandse taal lijkt mij ook iets dat op de basisschool wordt geleerd. Toch zie ik hier regelmatig enorme taalfouten (gemaakt door verpleegkundigen) passeren.  e050

Om op het citaat terug te komen:
Behoort is met een t en basisonderwijs schrijf je aan elkaar. En beginnend basisonderwijs? Heb je ook gevorderd dan?

Daarnaast begin ik de opleiding op mbo-niveau, omdat ik deze anders niet kon combineren met mijn huidige hbo-opleiding (waar ik nog maar twee jaartjes hoef). Dit is niet omdat het rekenen zo erg zou zijn. Ik vrees er wel voor en dat is inderdaad ook omdat ik op de basisschool waarschijnlijk al niet goed genoeg met rekenen ben begeleid. We gaan het gewoon zien en het wordt even blokken, maar ik ga er zeker vanuit dat ik het zal halen. Ik heb al eerder een opleiding afgesloten met een rekenexamen en daar mocht je alleen maar hoofdrekenen en dat heb ik ook gewoon gehaald.  098uo Gewoon vertrouwen houden en dan gaan we het zien.

Standaardiseren van medicatie door middel van PRIKboeken, ben ik alleen maar een voorstander van. Het beperkt immers de mogelijkheid om fouten te maken. Daarnaast zal ook iedere verpleegkundige moeten kunnen en blijven rekenen, vind ik. Dit om alles dubbel te checken en ernaast nog in te kunnen spelen op situaties wanneer PRIKboeken hierin niet voorzien.


Zalig pasen,

EHV'ertje

Hoe kun je in vredesnaam voorstander zijn van prikboeken en de conclusie trekken dat het de mogelijkheid om fouten maakt beperkt? Als ik het allemaal goed gelezen heb moet je nog beginnen aan je opleiding, dat zegt toch dat je geen flauw benul hebt hoe het er aan toe gaat in een ziekenhuis?

Artsen en verpleegkundigen maken soms rekenfouten, ik kan daar prima mee leven. Liever een rekenfout gemaakt door een vakbekwaam en intelligent persoon dan een invoerfout op een computer of opzoekfout in een prikboek gemaakt door een debieltje in wit pak (cave: de in deze discussie gewenste verpleegkundige van de toekomst).
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Saanniee op 1 april 2013, 13:49:18
Bij mij in de thuiszorg is het gewoon nog uit het hoofd rekenen. Ook al krijgen wij medicatie incl berekening aangeleverd van de apotheek voor bijvoorbeeld pca pompjes, dan komt het nog geregeld voor dat er een verkeerde berekening is gemaakt, of dat dat de verhoudingen van de medicatie niet kloppen.
 
In de thuiszorg is het normaal gesproken moeilijk om een berekening te laten controleren door collega's. Maar wij hebben afgesproken dat we dan met de persoon die bereikbaarheidsdienst heeft van het specialistisch verpleegkundig team om die te bellen en door te geven wat de arts ons heeft opgedragen en dat die persoon het dan zelf ook nog weer narekent, zodat de kans op fouten kleiner is.  

Want niet alleen mensen kunnen fouten maken, maar ook computers.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 1 april 2013, 15:49:22
Hoe kun je in vredesnaam voorstander zijn van prikboeken en de conclusie trekken dat het de mogelijkheid om fouten maakt beperkt?
Waarom werken dan zoveel ziekenhuizen met PRIK boeken / kaarten?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 1 april 2013, 16:16:23
Waarom werken dan zoveel ziekenhuizen met PRIK boeken / kaarten?

Dat moet je niet aan mij vragen. Het is een vraag die je neer moet leggen bij bestuurders/managers. Een vakbekwame verpleegkundige heeft het niet eens nodig om het werk op een verantwoorde en veilige manier te doen.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 1 april 2013, 18:34:14
Maar het leuke ervan is dat het door verpleegkundigen bedacht en ingevoerd is.
Ik had het trouwens nu over ziekenhuizen maar het grootste deel van de ambulancediensten werken ook met deze systemen.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 1 april 2013, 18:41:32
Maar het leuke ervan is dat het door verpleegkundigen bedacht en ingevoerd is.
Ik had het trouwens nu over ziekenhuizen maar het grootste deel van de ambulancediensten werken ook met deze systemen.

Ik had het over vakbekwame verpleegkundigen. Verpleegkundigen die dit soort boekjes nodig hebben vallen bij mij niet onder de noemer vakbekwaam.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 1 april 2013, 18:52:57
Een vakbekwame verpleegkundige is naar mijn idee een verpleegkundige die er alles aan doet om fouten te voorkomen.
Dat kan door goed te leren rekenen, maar anderzijds ook door prikboeken ter ondersteuning te gebruiken.

Ik geef het je te doen:
Een kind wat naast je vrijwel dood gaat door een anafylactische reactie, je hebt een halve camping over moeten crossen (te voet) met alle zware spullen omdat de slagboom niet open ging, en dan even alle doseringen van de toe te passen medicatie uitrekenen terwijl de moeder rond je heen loopt te gillen waarom je niets doet...

Waarom dan niet even in een tabel opzoeken wat je moet geven?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 1 april 2013, 19:06:20
Een vakbekwame verpleegkundige is naar mijn idee een verpleegkundige die er alles aan doet om fouten te voorkomen.
Dat kan door goed te leren rekenen, maar anderzijds ook door prikboeken ter ondersteuning te gebruiken.


Je doet dat door goed te leren rekenen. Wie problemen heeft met goed rekenen moet een leuke loopbaan kiezen als schoonmaker of productiemedewerker.

Waarom moet je minimale eisen afzwakken om te garanderen dat je in de toekomst verpleegkundigen blijft houden die goed en veilig werk kunnen leveren? De eisen mogen wat mij betreft wel omhoog, daardoor zorg je dat je de beste mensen aan het werk hebt en voorkom je dat er nog meer domme mensen hun brood verdienen in het ziekenhuis.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: specialagent112 op 1 april 2013, 19:21:26
Je doet dat door goed te leren rekenen. Wie problemen heeft met goed rekenen moet een leuke loopbaan kiezen als schoonmaker of productiemedewerker.

Waarom moet je minimale eisen afzwakken om te garanderen dat je in de toekomst verpleegkundigen blijft houden die goed en veilig werk kunnen leveren? De eisen mogen wat mij betreft wel omhoog, daardoor zorg je dat je de beste mensen aan het werk hebt en voorkom je dat er nog meer domme mensen hun brood verdienen in het ziekenhuis.

Ik ben het met je eens dat in het ziekenhuis wel Top personeel moet werken, ten behoeve van de veiligheid van de patienten. Maar de fout ligt grotendeels bij scholen, er word veel te weinig aandacht besteed aan rekenen. Het moet eigenlijk allemaal zo makkelijk zijn, maar er word te weinig tijd en moeite ingestoken en daardoor blijven een hoop mensen hangen. Als ik kijk naar hoeveel mensen bij mij in de klas 10 seconden na moeten denken om de "tafeltjes" nog op te noemen, dan is het aantal best wel triest
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: ralpje op 2 april 2013, 19:27:59
Waarom dan niet even in een tabel opzoeken wat je moet geven?

Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar de basis moet in imho gewoon goed zijn. Je moet de berekening die daar op papier gemaakt wordt, ook in je hoofd kunnen maken als het ware. Alleen op die manier kun je fouten voorkomen. Alleen op die manier ook, kun je fouten in protocol / door arts gegeven instructie / waar dan ook herkennen.
Als de arts je opdraagt om per kg lichaamsgewicht 5 mg van X toe te dienen en dat dus voor deze 80 kg wegende patiënt neerkomt op 40 mg 'en rap een beetje', kun je de fout alleen herkennen als je zelf ook nog beetje rekenmatig inzicht hebt.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 2 april 2013, 19:42:53
Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar de basis moet in imho gewoon goed zijn. Je moet de berekening die daar op papier gemaakt wordt, ook in je hoofd kunnen maken als het ware. Alleen op die manier kun je fouten voorkomen. Alleen op die manier ook, kun je fouten in protocol / door arts gegeven instructie / waar dan ook herkennen.
Als de arts je opdraagt om per kg lichaamsgewicht 5 mg van X toe te dienen en dat dus voor deze 80 kg wegende patiënt neerkomt op 40 mg 'en rap een beetje', kun je de fout alleen herkennen als je zelf ook nog beetje rekenmatig inzicht hebt.

Bedankt voor de demonstratie. 5 mg/kg bij een patient van 80 kg = 40 mg?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: ralpje op 2 april 2013, 19:50:54
Wellicht niet helemaal duidelijk, maar dat was dus mijn punt. Vandaar ook mijn je kunt de fout alleen herkennen.... ;)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: RAdeR op 2 april 2013, 19:54:38
Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat verpleegkundigen óók goed moeten kunnen rekenen om foute instructies van een arts te kunnen herkennen?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 2 april 2013, 20:01:03
Ik denk het wel. Als een arts mij een instructie geeft om iets te geven wat naar mijn idee niet klopt zal ik dat aangeven.

Ik denk dat het belangrijk is dat je rekenvaardigheden op orde zijn.
Ik ben absoluut voorstander van het uitbannen van fouten door allerhande hulpmiddelen maar als de hulpmiddelen niet bruikbaar zijn moet je niet met je rug tegen de muur staan.

Geeft gelijk wel weer een lastigheid: Hoe hou je je rekenvaardigheden op peil als je altijd met tabellen werkt?
In de praktijk zullen er weinig zijn die het dubbel doen: eerst rekenen en dan op de tabel nakijken.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 2 april 2013, 20:07:07
Wellicht niet helemaal duidelijk, maar dat was dus mijn punt. Vandaar ook mijn je kunt de fout alleen herkennen.... ;)

Ach juist, ik zie wat je bedoelt.

In praktijk kan het wel iets ingewikkelder zijn, daarom is rekenvaardigheid heel belangrijk. Het kan zijn dat je 0.5 mg per kilogram lichaamsgewicht moet geven. Als de patient 15 kg weegt kom je uit op 7.5 mg. De ampul waar het medicijn in zit bevat vloeistof 10mg/ml. Het rekenwerk gaat dan weer iets verder omdat de verpleegkundige uiteindelijk moet bepalen hoeveel ml ze toedient.


10 mg = 1 mL (10 mg/mL). Je moet de heer Hoving 7,5 mg morfine geven. Hoeveel mL moet je hem dan geven?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 2 april 2013, 20:14:25
Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat verpleegkundigen óók goed moeten kunnen rekenen om foute instructies van een arts te kunnen herkennen?

Jazeker als de arts zelf de berekening maakt moet dat inderdaad. Ik vraag zelf niet altijd om het gewicht van de patient, ik weet wel hoeveel medicatie ik wil laten toedienen. Daarom geef ik aan 0.2mg/kg. Het actuele lichaamsgewicht er bij zoeken en berekenen doe ik zelf nooit. In praktijk is wel zo dat verpleegkundigen elkaar controleren.

Ik heb ooit de gewoonte gehad om te roepen "geef maar 5". Iets wat in de loop der jaren er in is gesleten en altijd goed ging omdat ik vooral werk op afdelingen waar ervaren mensen werken. Het is misgegaan omdat ik bedoelde 5 mg en een nieuw iemand op de afdeling aannaam dat ik 5 cc bedoelde. Sinds die tijd ben ik daar alerter in geworden.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: weetje_hgl op 2 april 2013, 20:15:18
Zonder inhoudelijk iets met de medische wetenschap te maken te hebben, vind ik dit toch een interresant topic.
Een aantal zaken zijn al genoemd, rekenen en taal, moet vanuit de basis(school) goed meegegeven worden. Maar met de open grenzen, en de ontwikkelingen in de schoolwereld, (kwaliteit van het onderwijs), lijkt het mij erg verstandig om in de opleiding tot medewerker in de medische wetenschap, (dokter, pleeg of arts etc) veel aandacht te besteden aan zowel rekenen als taal, maar ook begrippen en inzicht. (sommen maken is in de basis belangrijk, maar je moet vooral inzicht hebben, doorzie je, dat 1000 niet gelijk is aan 10x24 (ofzo)...).
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: SEH zustertje op 2 april 2013, 20:23:06
Om op het citaat terug te komen:
Behoort is met een t en basisonderwijs schrijf je aan elkaar. En beginnend basisonderwijs? Heb je ook gevorderd dan?
Nou in het kader van bij de hand zijn ben je geslaagd!

alleen het stukje noodzaak van kunnen rekenen en de hoe makkelijk iedereen tegenwoordig onderuit probeert te komen om zijn hersenen te gebruiken en ja...ik schroom ze niet te gebruiken en dat geeft met een dyslectische mind soms wel eens kromme zinnen, excuus daarvoor, maar waar mij het vooral om gaat is de boodschap er achter, beginnend of gevorderd.

Kennelijk pleeg geworden zonder basisonderwijs dan...........:-)
Ik lig onder de tafel...

Excuus maar ik probeer alleen maar de noodzaak en belang in te zien dat rekenen (waar dit onderwerp overgaat) te belichten
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 2 april 2013, 20:31:50
Zonder inhoudelijk iets met de medische wetenschap te maken te hebben, vind ik dit toch een interresant topic.
Een aantal zaken zijn al genoemd, rekenen en taal, moet vanuit de basis(school) goed meegegeven worden. Maar met de open grenzen, en de ontwikkelingen in de schoolwereld, (kwaliteit van het onderwijs), lijkt het mij erg verstandig om in de opleiding tot medewerker in de medische wetenschap, (dokter, pleeg of arts etc) veel aandacht te besteden aan zowel rekenen als taal, maar ook begrippen en inzicht. (sommen maken is in de basis belangrijk, maar je moet vooral inzicht hebben, doorzie je, dat 1000 niet gelijk is aan 10x24 (ofzo)...).

Op internet staan veel van dit soort toetsen om te oefenen met medisch rekenen. Ook de moeilijkere berekeningen. Echter begint het gewoon bij goede algemene rekenvaardigheden. Zelfs voor mensen die niets met medische rekenen te maken hebben is het een goede training van je grijze massa.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: CM op 2 april 2013, 20:47:19
Een vakbekwame verpleegkundige is naar mijn idee een verpleegkundige die er alles aan doet om fouten te voorkomen.
Dat kan door goed te leren rekenen, maar anderzijds ook door prikboeken ter ondersteuning te gebruiken.

Ik geef het je te doen:
Een kind wat naast je vrijwel dood gaat door een anafylactische reactie, je hebt een halve camping over moeten crossen (te voet) met alle zware spullen omdat de slagboom niet open ging, en dan even alle doseringen van de toe te passen medicatie uitrekenen terwijl de moeder rond je heen loopt te gillen waarom je niets doet...

Waarom dan niet even in een tabel opzoeken wat je moet geven?

Dit onderwerp wordt steeds belangrijker. Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan naar zgn. "Human Factors in Healthcare". Daarom is het juist belangrijk bij een spoedeisende situatie dat men terug kan vallen op een checklist o.i.d. Ik heb een onlangs een documentaire over dit onderwerp gezien (zie onder). Neem even een uur de tijd om het helemaal af te kijken want ik vond het een grote 'eye-opener'. Sterker nog, ik wil volgend jaar zelf onderzoek naar doen voor mijn studie.
Natuurlijk moet iedere verpleegkundige kunnen rekenen, maar voorgedrukte checklists verminderen sterk de kans op fouten. Kijk ook naar de link onderaan voor meer info over dit onderwerp (in het Engels).

De documentaire: BBC Horizon 2013 - How to Avoid Mistakes in Surgery (http://www.youtube.com/watch?v=1fp5y1yB66I#ws)

website: http://www.chfg.org (http://www.chfg.org)

CM
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 2 april 2013, 20:54:01
Als het gaat om dit soort zaken in de operatiekamer hebben we nog een lange weg te gaan.

De meeste operatie- en anesthesie assitenten zijn niet eens verpleegkundigen. In kleinere ziekenhuizen moeten de chirurg en anesthesioloog het doen met vier mensen met een Havo diploma + een cursus "dokters in de OK helpen".
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: CM op 2 april 2013, 21:01:03
Als het gaat om dit soort zaken in de operatiekamer hebben we nog een lange weg te gaan.

De meeste operatie- en anesthesie assitenten zijn niet eens verpleegkundigen. In kleinere ziekenhuizen moeten de chirurg en anesthesioloog het doen met vier mensen met een Havo diploma + een cursus "dokters in de OK helpen".

Ik moet het eigenlijk niet 'en plein publique' roepen maar ik heb vandaag een nieuwe term voor de verpleegkundig specialist gehoord: Dr Netniet... :-X ;D

CM
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 2 april 2013, 21:06:54
Ik moet het eigenlijk niet 'en plein publique' roepen maar ik heb vandaag een nieuwe term voor de verpleegkundig specialist gehoord: Dr Netniet... :-X

CM

Waarom mag je dat niet roepen. Door omstandigheden mag ik tijdelijk weer niet van mijn pensioen genieten. Ik heb een tijdelijke toelatingsovereenkomst waarbij ik direct heb gezegd niet te gaan opereren met physician assistants. Ik wil alleen samen met artsen opereren, niet met opgewaardeerde HBO-ers.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: CM op 2 april 2013, 21:27:42
Waarom mag je dat niet roepen. Door omstandigheden mag ik tijdelijk weer niet van mijn pensioen genieten. Ik heb een tijdelijke toelatingsovereenkomst waarbij ik direct heb gezegd niet te gaan opereren met physician assistants. Ik wil alleen samen met artsen opereren, niet met opgewaardeerde HBO-ers.

Ik zou een betoog kunnen houden over patient tevredenheid en doelmatige zorg maar zometeen begint mijn favoriete (tevens enige) programma:

Keeping Britain Alive The Nhs In One Day Part 1 of 4 (http://www.youtube.com/watch?v=oLMZYssEEi4#ws)


Dus, je hebt groot gelijk Oma 024!

CM
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 3 april 2013, 09:11:34
Dr. Netniet...  098uo geweldig!

Ik heb nog geen tijd gehad om de filmpjes helemaal te bekijken maar gaat dit ook over de CRM punten waar je nu mee bestookt wordt?

Crew (of Crisis) Resource Management, Human factors, de 15 punten waarop alles is terug te voeren wat mis ging?

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1143.photobucket.com%2Falbums%2Fn623%2Fhoefhaan%2Fcrm_zps7d3857f2.jpg&hash=17d2f9dba2abde2735bdab62fc9bdd7b)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: CM op 3 april 2013, 09:55:37
Dr. Netniet...  098uo geweldig!

Ik heb nog geen tijd gehad om de filmpjes helemaal te bekijken maar gaat dit ook over de CRM punten waar je nu mee bestookt wordt?

Crew (of Crisis) Resource Management, Human factors, de 15 punten waarop alles is terug te voeren wat mis ging?



Ja, dat is idd. de kern. De kracht van de documentaire is een bewustwording dat niemand immuun is voor fouten bij plotseling optredende veranderingen. De gezagvoeder van het toestel dat in het water landde vlakbij New York is ook aan het woord. Ik heb een uur lang echt met de volle aandacht zitten kijken.

CM
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 3 april 2013, 11:34:11
Ga hem zeker nog bekijken!

Wat betreft het rekenen:
Ik vind in ieder geval niet dat we ons mogen verschuilen achter het argument dat het basisonderwijs niet voldoende voorzienend is. Natuurlijk zou daar een verbeteringsslag kunnen plaats vinden maar we zijn als verpleegkundigen zelf verantwoordelijk voor ons kunnen. En zoals 024 al schrijft zijn er tal van rekentoetsen te vinden op het internet, dus mogelijkheden genoeg.

Je bent professioneel als je zelf zorgt voor kennisvergaring. Ik heb een hekel aan verpleegkundigen die zeggend dat ze iets essentieels niet weten omdat het ze nooit verteld is.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 3 april 2013, 11:46:14
Ja, dat is idd. de kern. De kracht van de documentaire is een bewustwording dat niemand immuun is voor fouten bij plotseling optredende veranderingen. De gezagvoeder van het toestel dat in het water landde vlakbij New York is ook aan het woord. Ik heb een uur lang echt met de volle aandacht zitten kijken.

CM

Op de OK is het vergelijk met checklisten van vliegtuigen terecht. Alleen werkt men in vliegtuigen met een gezagvoerder en een eerste piloot. Beide mensen hebben dezelfde opleiding gehad en gelijke kennis. De gezagvoerder is iemand met meer ervaring.

In de operatiekamer zou je dan werken met een oudere anesthesioloog met veel OK-uren en zijn eerste officier is een jongere anesthesioloog. Zo gaat het echter niet, de anesthesioloog zijn knechtje heeft de Havo afgemaakt en wordt daarna in een paar jaar tijd bijgebabbeld in de operatiekamer en gaat soms een paar keer naar een school voor wat theorielessen anesthesie.

Hetzelfde gaat op voor het grootste gedeelte van de operatie-assistenten. Nog triester is het werk- en denkniveau van hun zwakkere broertjes en zusjes die sterilisatie-assistenten worden genoemd. Zij werken niet in de OK maar zijn gewoon de oorzaak dat sommige operaties niet gaan op de manier zoals je als chirurg wilt.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: complex op 3 april 2013, 16:14:30
Nu voel ik me wel een heel stuk minder dat ik op die manier waarschijnlijk wordt aangekeken door chirurgen terwijl ik toch wel echt verpleegkundige ben :(
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 3 april 2013, 16:30:47
Nu voel ik me wel een heel stuk minder dat ik op die manier waarschijnlijk wordt aangekeken door chirurgen terwijl ik toch wel echt verpleegkundige ben :(

Dat in niet nodig aangezien je kunt lezen dat ik het heb over assistenten die geen verpleegkundige zijn. Jij weet ook dat veel van je collega's hooguit een Havo diploma hebben terwijl ze op de operatiekamer aan de slag mogen gaan.

De sterilisatie-assistenten zitten ongeveer op niveau "kansloos". Ze halen een LOI diploma afwassen en instrumentenleer. Als je als chirurg tegen een operatie-assistent zegt dat er een braampje aan een schaartje zit en er niet mee valt te werken loop je het risico dat deze havo-klant zelf een afweging maakt of de chirurg zeurt of niet. Als ze de klacht doorgeven aan de sterilisatie-assistent gaat er een "deskundige" even knippen in een gaasje en concludeert dat het instrument prima in orde is. Een week later zit je weer midden in een operatie met hetzelfde schaartje wat ook nog eens bot geworden is door het geknipt in papier en gaasjes.

Als chirurg mag je er niets van zeggen, omdat managers/bestuurders het opvatten als medisch specialisten die zich denigrerend uitlaten over andere medewerkers.

Ik zie graag meer verpleegkundigen op de OK en dat deze OK-verpleegkundigen zelf weer zorg dragen voor de kwaliteit van het instrumentarium.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 3 april 2013, 17:01:09
Gewoon als interesse-vraag: wat zie je dan als meerwaarde dat een operatie-assistent verpleegkundige is?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: RemRoof op 3 april 2013, 17:05:18
Gewoon als interesse-vraag: wat zie je dan als meerwaarde dat een operatie-assistent verpleegkundige is?

Wellicht omdat een verpleegkundige proces-kennis heeft en weet hoe belangrijk een scherpe schaar is voor de chirurg.  Gezien het verhaal van 024 ontbreekt dit blijkbaar bij een aantal met een HAVO- diploma en een LOI-cursus.

RemRoof
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 3 april 2013, 17:09:22
Gewoon als interesse-vraag: wat zie je dan als meerwaarde dat een operatie-assistent verpleegkundige is?

Probeer je eens voor te stellen dat jij morgen een module zou gaan volgen om te mogen assisteren op de OK (anesthesie of chirurgie). Denk je dat iemand met alleen een havo diploma + dezelfde cursus net zo veel inzicht en vakkennis heeft?

In kleinere ziekenhuizen is het niet onmogelijk dat een kritische patient van de operatietafel in bed moet, daarna richting de lift en door het halve ziekenhuis heen voor men op de IC is. De anesthesioloog moet onderweg op de hand beademen en de rest wat mee loopt zijn de anesthesie-assistent en operatie-assistenten. Op het eerste oog lijkt zo'n tafereel indrukwekkend omdat ze allemaal een operatiepak aan hebben. In realiteit is er maar 1 dokter.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 3 april 2013, 17:18:04
Wellicht omdat een verpleegkundige proces-kennis heeft en weet hoe belangrijk een scherpe schaar is voor de chirurg.  Gezien het verhaal van 024 ontbreekt dit blijkbaar bij een aantal met een HAVO- diploma en een LOI-cursus.

RemRoof

Het kan ook zijn dat er een instrument defect is. Niet onmogelijk dat het set gewoon gesteriliseerd wordt en er een notitie in het set zit dat er iets ontbreekt. Het is enorm frustrerend als ik het nodig heb en een sterilisatie-assistent al dan niet in overleg met een operatie-assistent heeft besloten dat het er wel even uit gehaald kan worden.

Wat ik vooral bedoel is dat al die kwaliteitssystemen leuk en aardig zijn. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Iedereen heeft het over topklinische zorg, de Nederlandse chirurgen moeten van bestuurders streven om de beste van Europa te zijn terwijl de kwaliteit van cruciale instrumenten wordt overgelaten aan mensen waarvan gewenst is dat ze een VMBO-diploma bezitten.

http://www.loi.nl/cursussen/gezondheidszorg/basisdiploma_steriliseren (http://www.loi.nl/cursussen/gezondheidszorg/basisdiploma_steriliseren)

Ik heb de eer gehad om een lesboek te mogen lezen van NedCert. Iemand die daar de cursus doet weet meer over anatomie/pathologie dan een OK-assistent.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: RemRoof op 3 april 2013, 18:04:47
Het kan ook zijn dat er een instrument defect is. Niet onmogelijk dat het set gewoon gesteriliseerd wordt en er een notitie in het set zit dat er iets ontbreekt. Het is enorm frustrerend als ik het nodig heb en een sterilisatie-assistent al dan niet in overleg met een operatie-assistent heeft besloten dat het er wel even uit gehaald kan worden.

Wat ik vooral bedoel is dat al die kwaliteitssystemen leuk en aardig zijn. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Iedereen heeft het over topklinische zorg, de Nederlandse chirurgen moeten van bestuurders streven om de beste van Europa te zijn terwijl de kwaliteit van cruciale instrumenten wordt overgelaten aan mensen waarvan gewenst is dat ze een VMBO-diploma bezitten.

http://www.loi.nl/cursussen/gezondheidszorg/basisdiploma_steriliseren (http://www.loi.nl/cursussen/gezondheidszorg/basisdiploma_steriliseren)

Ik heb de eer gehad om een lesboek te mogen lezen van NedCert. Iemand die daar de cursus doet weet meer over anatomie/pathologie dan een OK-assistent.

Maar het is wel goedkoper :-\ :'(
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: SEH zustertje op 4 april 2013, 07:28:30

Wat betreft het rekenen:
Ik vind in ieder geval niet dat we ons mogen verschuilen achter het argument dat het basisonderwijs niet voldoende voorzienend is.
Dat geef ik niet als argument!
Je krijgt een basis (onderwijs) en als jij dan kiest voor een bepaald vak waarin je behoord te rekenen, in dit geval verpleegkundig rekenen, moet je er zorg voor dragen dat je je dat eigen wordt, anders kan je je vak niet uitoefenen.

De essentie van de vraag steller komt bij mij over van: ik wil wat, maar dat wil ik niet.... (mocht ik het verkeerd hebben hoor ik het ook graag) :)
en precies...daarin moet je dus wel je verantwoordelijkheid nemen, want zoete koekjes worden niet altijd gebakken, dus dat wordt dan bijspijkeren bijvoorbeeld

excuus dat ik even inbreek op de daarop volgende discussie, maar ik zet graag even wat recht ;)
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: RemRoof op 4 april 2013, 09:40:51
...

Wat betreft het rekenen:
Ik vind in ieder geval niet dat we ons mogen verschuilen achter het argument dat het basisonderwijs niet voldoende voorzienend is. Natuurlijk zou daar een verbeteringsslag kunnen plaats vinden maar we zijn als verpleegkundigen zelf verantwoordelijk voor ons kunnen. En zoals 024 al schrijft zijn er tal van rekentoetsen te vinden op het internet, dus mogelijkheden genoeg.

...


Waarbij ik uit eigen onderwijskundige ervaring wel kan zeggen dat de gemiddelde rekenkundige vaardigheid bij leerlingen vanuit het basisonderwijs zeer bedroevend kan zijn. De afgelopen jaren ben ik veel tijd kwijt geweest om rekenkundige vaardigheden te verbeteren. Vooral verhoudingen, procenten, metriek stelsel en de tafels 1 t/m 12. De rekenmachine wordt veel gebruikt maar omdat de achterliggende rekenkundige gedachte niet bekend is, is het antwoord van de rekenmachine altijd goed... >:(Toch niet een onbelangrijk iets als je een vervolgopleiding binnen de zorg wilt doen op MBO of HBO-niveau.

De overheid heeft dit ook ingezien en stelt vanaf 2014 een rekentoets op het examen middelbare school verplicht. Hopelijk wordt het hierdoor de komende jaren beter.

RemRoof
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 4 april 2013, 09:45:50
Waarbij ik uit eigen onderwijskundige ervaring wel kan zeggen dat de gemiddelde rekenkundige vaardigheid bij leerlingen vanuit het basisonderwijs zeer bedroevend kan zijn. De afgelopen jaren ben ik veel tijd kwijt geweest om rekenkundige vaardigheden te verbeteren. Vooral verhoudingen, procenten, metriek stelsel en de tafels 1 t/m 12. De rekenmachine wordt veel gebruikt maar omdat de achterliggende rekenkundige gedachte niet bekend is, is het antwoord van de rekenmachine altijd goed... >:(Toch niet een onbelangrijk iets als je een vervolgopleiding binnen de zorg wilt doen op MBO of HBO-niveau.

De overheid heeft dit ook ingezien en stelt vanaf 2014 een rekentoets op het examen middelbare school verplicht. Hopelijk wordt het hierdoor de komende jaren beter.

RemRoof

Het opnieuw invoeren van de ouderwetse tafels van vermenigvuldiging en staartdelingen helpt waarschijnlijk ook.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: RemRoof op 4 april 2013, 09:51:24
Het opnieuw invoeren van de ouderwetse tafels van vermenigvuldiging en staartdelingen helpt waarschijnlijk ook.

En dan niet op basis van "ervarend leren", "competentiegericht" en meer van dat soort termen, maar gewoon cognitie oftewel ouderwets stampen.

RemRoof
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: oma op 4 april 2013, 10:13:57
En dan niet op basis van "ervarend leren", "competentiegericht" en meer van dat soort termen, maar gewoon cognitie oftewel ouderwets stampen.

RemRoof

Inderdaad, ik heb zelf veel wetenschappelijk onderzoek gedaan waarbij ik de verdere ontwikkeling van kinderen die complexe hartchirurgie hebben ondergaan op (soms zeer jonge leeftijd) ben blijven volgen. Er is een punt gekomen dat ik besefte dat ik niet de cognitieve vaardigheden van de kinderen beoordeelde maar de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs.

De vraag wat 9 x 8 -12 is krijg je vaak geen antwoord op, alleen heeft dat niets te maken met de geestelijke vermogens van het kind.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: hoefhaan op 4 april 2013, 10:29:59
Heerlijk, een ouderwetse staartdeling! ik weet niet waarom maar dat vind ik altijd nog de mooiste manier van rekenen!
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Vigilant op 21 juni 2013, 17:19:34
Citaat van: hoefhaan link=msg=1145584 date=1364743457
Even een knuppel door het hoenderhok:

Waarom zouden we als verpleegkundige goed moeten kunnen rekenen?

-Veel medicatiedoseringen zijn gestandaardiseerd dus hoeft er niet gerekend te worden
-Wanneer het wel op rekenen aan komt gebeurd dit vaak in stressvolle situaties (risico op fouten groot)
-De moeilijke doseringen en verdunningen luisteren vaak erg nauw omdat ze bij fouten levensgevaarlijk zijn of  enorme bijwerkingen hebben.

Waarom niet alles in schema's verwerken zoals bv prikboeken (pediatrische resuscitatie interventie kaarten) zijn opgebouwd?
En waarom niet medicatie laten bereiden in doseringen dat rekenen niet nodig is?
Pompen zijn tegenwoordig met complete berekeningsmodules uit te voeren

Wat ik bedoel te zeggen is dat je achter een tafeltje prima een rekentoets kunt maken maar vervolgens onder stressvolle situaties (stress door welke reden dan ook, vaak zal dit werkdruk zijn) gigantisch faalt met alle gevolgen van dien.

Dus afschaffen die rekentoetsen en voor veiligheid gaan door standaardisering/protocollering/tabellering
(bovenstaande is niet perse mijn standpunt maar als discussie wel een leuk uitgangspunt!)

Ik vind dat je dan alsnog een absolute basiskennis moet hebben. Regel van 3 is nu ook niet zo moeilijk.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Saanniee op 17 november 2013, 15:58:11
Bij mij op het werk in de thuiszorg moeten we regelmatig zelf nog berekeningen maken. Vooral bij palliatieve sedatie. Vaak krijgen we van de apotheek dan een casette met een bepaalde concentratie zoals 40mg per 100ml. Van de HA krijgen we dan door hoeveel mg iemand per 24 uur moet hebben en wat voor extra doseringen. Wij moeten dan zelf de ml/mg per uur berekenen.
En we rekenen dan zelf de soms uit en laten het door een collega uitrekenen.
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Nachtbroeder op 4 januari 2014, 13:43:28
Citaat van: bryanvisser link=msg=1092677 date=1352096994
Op mijn opleiding (MBO-V) ligt de eis qua toetsing niet al te hoog. Er wordt in leerjaar 2 verwacht dat je binnen uiterlijk 3 keer je medisch rekenen haalt met maximaal 2 fouten. Als je deze niet binnen 3 keer haalt, moet je een herkansing aanvragen via de Examen Commissie op de school. Hoe het hierna verder gaat als je hem niet zou halen, weet ik niet. 0098

Wat een onzin... Als je aantal van dergelijke simpele berekeningen niet in een paar pogingen foutloos kan maken klopt er iets niet aan de (voor)opleiding of selectie. Waarom zou men op het MBO meer foutmarge mogen hebben dan een HBO opgeleide verpleegkundige?
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Steven78 op 4 januari 2014, 22:27:53
Draadstaal - S01E11 - Rekenen in de Zorg (http://www.youtube.com/watch?v=p2ynqzTK1Lk#)

user: Draadstal
Titel: Re: Verpleegkunde en rekenen
Bericht door: Saanniee op 18 januari 2014, 10:36:38
Citaat van: -Joost- link=msg=1234042 date=1388839408
Wat een onzin... Als je aantal van dergelijke simpele berekeningen niet in een paar pogingen foutloos kan maken klopt er iets niet aan de (voor)opleiding of selectie. Waarom zou men op het MBO meer foutmarge mogen hebben dan een HBO opgeleide verpleegkundige?

Op het mbo is alleen aan het begin van de opleiding dat je die foutmarge hebt. In het laatste leerjaar mag je ook geen enkele fout meer hebben.
Ook al mogen ze van mij die foutmarge ook wel afschaffen. Bij mij op de opleiding een aantal jaren geleden moest je 8 van de 10 vragen goed hebben in het 2de leerjaar. Stelde echt niets voor.