Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Mobiel Medisch Team (MMT) => Topic gestart door: DeWaasdorp op 19 mei 2013, 15:23:52
-
Kwam dit bericht op het internet tegen;
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi42.tinypic.com%2Fhrlwsk.jpg&hash=825f531b8740bae00d4c2802adb6d38a)
Foto: Helmut Rienecker
Am Donnerstag beschädigte der Rettungshubschrauber Christoph 18 beim Landen ein Auto in Ochsenfurt. Der Heckflügel des Helikopters wurde auch in Mitleidenschaft gezogen.
Meer foto's: http://www.pfiffikus.mainpost.de/fotos/regionale-fotos/cme395149,5193431 (http://www.pfiffikus.mainpost.de/fotos/regionale-fotos/cme395149,5193431)
-
Foto die ergens tegenkwam op internet:
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/164966_243323565799829_787657701_n.jpg)
-
Ben toch wel benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Mocht het een geparkeerd voertuig zijn geweest, toch wel een aardige blunder van de piloot. Weet iemand of ze in Duitsland, net als in Nederland, ook een vrije ruimte van 25x50 meter als landingsplaats hanteren?
-
Wat ik begrijp uit het verhaal is dat de staartrotor zich naar de geparkeerde auto 'zoog' bij de touchdown. maar inderdaad wel een krappe landingsruimte op die parkeerplaats.
-
Wel een mooi verhaal tijdens het bellen naar Carglas natuurlijk. "Er zit een helikopter in mijn ruit"....
-
Ben toch wel benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Mocht het een geparkeerd voertuig zijn geweest, toch wel een aardige blunder van de piloot. Weet iemand of ze in Duitsland, net als in Nederland, ook een vrije ruimte van 25x50 meter als landingsplaats hanteren?
In Duitsland nemen ze het niet altijd zo nauw. Iets met rijdende auto's... :)
Christoph Europa 1 (D-HHIT EC-135) Start Würselen Mitte Wilhemstraße (http://www.youtube.com/watch?v=4Ni8M3QYYr4#ws)
-
In Duitsland nemen ze het niet altijd zo nauw. Iets met rijdende auto's... :)
Christoph Europa 1 (D-HHIT EC-135) Start Würselen Mitte Wilhemstraße (http://www.youtube.com/watch?v=4Ni8M3QYYr4#ws)
Wel complimenten voor de piloot hoor, zo dicht tussen al die palen en bomen landen :o
-
Wel complimenten voor de piloot hoor, zo dicht tussen al die palen en bomen landen :o
Complimenten voor de palen en bomen inderdaad, maar zomaar op een onafgesloten weg landen, daarmee breng je andermans leven onnodig in gevaar.
-
Staat tegenover dat het een feit is dat iemands leven daadwerkelijk al in gevaar is; dat maakt de afweging heel simpel..
Je kan overal wel een probleem van maken, maar sommige dingen moet je gewoon doen.. Als mensen alleen maar denken in problemen, kunnen ze beter de rest van hun leven op de wc blijven zitten..
Of zoals de pessimisten oreren:'Voor iedere oplossing bestaan 10 problemen'.
-
Complimenten voor de palen en bomen inderdaad, maar zomaar op een onafgesloten weg landen, daarmee breng je andermans leven onnodig in gevaar.
Je weet niet wat de regelgeving is omtrent de traumaheli in Duitsland. Die weet ik ook niet, dus doe daar geen uitspraken. Zou jij ook niet moeten doen of je eerst verdiepen in de regelgeving. Verder sluit ik me aan bij Zijlvaart.
Over de foto, dat is wel een foutje van de piloot. Denk ook niet dat zijn chef daar heel blij mee is.
-
In Duitsland nemen ze het niet altijd zo nauw. Iets met rijdende auto's... :)
Christoph Europa 1 (D-HHIT EC-135) Start Würselen Mitte Wilhemstraße (http://www.youtube.com/watch?v=4Ni8M3QYYr4#ws)
Idd ongelooflijk en dan zijn er nog die doorijden langs de heli, geen pionnen, geen afzettig, nopes... Hier zou zoiets niet denkbaar zijn.
Dacht dat Duitsland bekend was om zijn "grundligheit" of is dat enkel dat video\cd merk?
-
Idd ongelooflijk en dan zijn er nog die doorijden langs de heli, geen pionnen, geen afzettig, nopes... Hier zou zoiets niet denkbaar zijn.
Dacht dat Duitsland bekend was om zijn "grundligheit" of is dat enkel dat video\cd merk?
Gebeuren er dan zoveel ongevallen met traumaheli's in duitsland, of draaien wij hier weer eens door?
-
Ze zijn daar nog iets nuchter-der dan hier, als hij staat en de rotor staat stil kun je er toch prima langs rijden, geen noodzaak voor dat panische "je komt niet in de buurt van mijn heli" gedoe.
-
Ze zijn daar nog iets nuchter-der dan hier, als hij staat en de rotor staat stil kun je er toch prima langs rijden, geen noodzaak voor dat panische "je komt niet in de buurt van mijn heli" gedoe.
Je bent mij een slag voor Caprice. Helemaal mee eens. O0
Een paar keer per jaar landt er een traumaheli vlak bij waar ik woon voor het ziekenhuis. Ze staan keurig op het grasveld en iedereen blijft keurig op afstand. En als je het vriendelijk vraagt, kun je rustig de helicopter van dichtbij bekijken, als je er maar van af blijft. Moeten ze weg. dan geven ze dit keurig aan en iedereen neemt gewoon weer afstand. Niets aan de hand en we gaan weer vrolijk verder .
En specula(ties)as neem ik bij de koffie.
-
@Vider & Caprice, we hebben de zelfde gedachten O0
-
Vider, Caprice en Jos,
Helaas is het zo dat het in Nederland iets ander werkt. De reden dat men hier zo anders werkt heeft ook te maken met de angst voor het moedwillig beschadigen van de heli of het leeg roven. Misschien kan het in Duitsland wel, omdat ze daar gewoon nog respect hebben voor de hulpverlening. Die is hier ver te zoeken.
-
Ook wel mooi om te zien hoe de piloot in Duitsland het verkeer "informeert"; hij haalt ergens 1 pillen vandaan en zet die midden op straat.
-
In 2011 ging het in Nederland ook mis bij de landing. Toen landde de piloot van de Lifeliner2 met de staart op een ijzeren doelpaaltje in Vlaardingen. Ook in 2008 raakte een Lifeliner beschadigd, toen was het de Lifeliner3 die landde in Someren. De helikopter raakte daar een aantal boomtakken. Gelukkig wisten de piloten bij elk voorval de kist veilig aan de grond te krijgen.
-
Vider, Caprice en Jos,
Helaas is het zo dat het in Nederland iets ander werkt. De reden dat men hier zo anders werkt heeft ook te maken met de angst voor het moedwillig beschadigen van de heli of het leeg roven. Misschien kan het in Duitsland wel, omdat ze daar gewoon nog respect hebben voor de hulpverlening. Die is hier ver te zoeken.
Niet iedereen over een kap scheren, want dat is is niet waar. Er is helaas een groep mensen in de maatschappij die graag frustraties botvieren op mensen (met een publieke functie/winkelpersoneel) of spullen van anderen.
-
Niet iedereen over een kap scheren
.. kam ;)
-
Het Duitse systeem onveilig of onvoorzichtig te noemen, is mijns inziens erg kort door de bocht.
Aldaar bestaat de trauma heli al sinds 1970. Heel wat meer ervaring dan de Nederlanders dus.
Ik ken het Duitse systeem als zeer veilig en zeer deskundig.
-
En een systeem dat waarschijnlijk langer blijft bestaan dan in Nederland. De sponsor vindt het een dure grap worden..
-
En een systeem dat waarschijnlijk langer blijft bestaan dan in Nederland. De sponsor vindt het een dure grap worden..
Waar heb je die informatie vandaan? Ik zou graag eens willen weten wat de werkelijke kosten zijn van de Nederlandse MMT's inclusief kosten van buitenlandse helikopters die in Nederland ingezet worden.
Misschien moeten we wel toe naar een systeem dat er echte sponsoren komen om de heli-MMT's in stand te houden op de huidige manier. Een fractie van de kosten gedragen door de overheid en het grootste deel door burgers zelf in de vorm van donaties.
-
Waarom niet andersom? De overheid garandeert het bestaan en donaties zijn welkom?
Het verhaal komt bij Klpd (LE) luchtvaart vandaan. Daar was ik recent een keer op visite en ze werden daar 'overspoeld' met vragen van de mmt helikopterpiloten of ze nog vacatures hadden. Deze hadden allemaal de indruk dat de ANWB de stekker eruit ging trekken..
En terecht; waarom zou een organisatie als deze de kosten van een dergelijk project moeten dragen; die logica heb ik sowieso nooit begrepen..
-
Gebeuren er dan zoveel ongevallen met traumaheli's in duitsland, of draaien wij hier weer eens door?
Verbazingwekkend filmpje. Qua veiligheid lijkt er nog wel iets te verbeteren, geen enkele afzetting door politie te bekennen, of dat slim is midden in een dorp vraag ik me af. Het lijkt niet druk te zijn op straat maar situaties kunne vernaderen voordat je het weet (zie hieronder).
Grundlichkeit lijkt ind it geval toch meer op het audiomerk. Ook al zijn er nu ook weer gene hysterische beveiligingstaferelen nodig als een heli landt.
Valt nog mee dat er niet zoals in Nederland zo'n 300 tweety-belangstellenden van heinde en verre komen aangerend/gereden om de start en landing van de heli te bekijken. ;)
Op deze wintermorgen blijven de Duitse burgers kennelijks graag binnenshuis ipv in de koud de heli aan te gapen zo lijkt het, niks geen rampturismus.
-
In Duitsland heeft men meer respect voor de mensen in de hulpverlening. Natuurlijk, je hebt daar ook de etterbakjes, maar als je ziet dat bijv. brandweer kazernes daar soms als paddenstoelen uit de grond schieten/ groter worden omdat het aantal vrijwillige mensen enorm is...
Daarnaast heeft men gewoon veel respect ook als je maar voor het Rode Kruis werkt, gemerkt op de markt in Brunssum tijdens een Dienst, als je daar voor de een Duitse kraam staat en je wilt betalen terwijl je in een RK uniform staat, wordt werd er al gezegd.. is goed zo.
Dus zo kan het ook!