Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Vraagbaak over wetgeving en handhaving => Topic gestart door: Frank. op 17 juni 2013, 00:17:14

Titel: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Frank. op 17 juni 2013, 00:17:14
Fotootje uit september 2011

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5334%2F9059327779_f177b5c104_c.jpg&hash=60a1c34357567e3ffea96f96830b1591) (http://www.flickr.com/photos/78794843@N03/9059327779/)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm3.staticflickr.com%2F2843%2F9061556042_d64c68385c_c.jpg&hash=e991552ddf174d838bd94a1ac052dc5b) (http://www.flickr.com/photos/78794843@N03/9061556042/)

Dienst: Rotterdam Port Authority
Roepnummer: ?
Kenteken: 1-VPF-32 + OL-97-HV
Soort voertuig: trekker-oplegger combinatie
Merk & Type: Iveco Daily + Veldhuizen
Bijzonderheden: rijdt op groengas. onbekend of LED-lampen blauw zijn. bevat volgens RDW 2 assen en vier wielen...
Niet zo raar toch? De trekker heeft inderdaad 2 assen en 4 wielen, de achterste as behoort toe aan de oplegger.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Maarten op 17 juni 2013, 12:08:00
Dat schreef ik toen ik nog niet had opgemerkt dat het een trekker-oplegger combinatie betreft. Vergeten weg te halen ;)
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: FlyingDutchman op 17 juni 2013, 16:17:55
Technische vraag (misschien weet iemand dit): is dit dan een oplegger die t.o.v. de trekker niet kan draaien? Dit zou namelijk verklaren waarom er zo weinig ruimte achter de achteras van de trekker en voor de as van de oplegger schijnt te zijn (d.w.z. er is nog net genoeg ruimte voor de bumper en achterlichten van de trekker) - bij enige draaibaarheid zou deze afstand op het oog behoorlijk wat groter moeten zijn om botsingen tussen trekker en oplegger te voorkomen, al kan het zijn dat die afstand door de foto kleiner lijkt dan hij is... Reden voor mijn vermoeden is de perfecte uitlijning, ondanks ingestuurde voorwielen, maar ook dit kan toeval zijn. WWEMV?
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: kaasje op 17 juni 2013, 16:19:18
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1174427 date=1371478675
Technische vraag (misschien weet iemand dit): is dit dan een oplegger die t.o.v. de trekker niet kan draaien? Dit zou namelijk verklaren waarom er zo weinig ruimte achter de achteras van de trekker en voor de as van de oplegger schijnt te zijn (d.w.z. er is nog net genoeg ruimte voor de bumper en achterlichten van de trekker) - bij enige draaibaarheid zou deze afstand op het oog behoorlijk wat groter moeten zijn om botsingen tussen trekker en oplegger te voorkomen, al kan het zijn dat die afstand door de foto kleiner lijkt dan hij is... Reden voor mijn vermoeden is de perfecte uitlijning, ondanks ingestuurde voorwielen, maar ook dit kan toeval zijn. WWEMV?
Lijkt mij ook aangezien het trekkend voertuig geen eigen achterwielen heeft ;-)
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Frank. op 17 juni 2013, 16:24:24
Nee zo'n combinatie scharniert inderdaad niet. Door deze constructie mag je veel meer kilo's besturen zonder dat je een C-rijbewijs nodig hebt. BE volstaat.

Meen me wel te herinneren dat er nieuwe regelgeving over BE-combi's in de maak is (of al is gemaakt).
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Frank. op 17 juni 2013, 16:25:38
Lijkt mij ook aangezien het trekkend voertuig geen eigen achterwielen heeft ;-)
Jawel hoor, heeft gewoon 2 assen. En de oplegger heeft de laatste (maar dat was al besproken).
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Groenemotormuis op 17 juni 2013, 16:44:24
Citaat van: kaasje link=msg=1174428 date=1371478758
Lijkt mij ook aangezien het trekkend voertuig geen eigen achterwielen heeft ;-)
Zie de rode achterlichten tussen de 2 achterassen  ;)
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: guest14264 op 17 juni 2013, 17:47:38
Technische vraag (misschien weet iemand dit): is dit dan een oplegger die t.o.v. de trekker niet kan draaien? Dit zou namelijk verklaren waarom er zo weinig ruimte achter de achteras van de trekker en voor de as van de oplegger schijnt te zijn (d.w.z. er is nog net genoeg ruimte voor de bumper en achterlichten van de trekker) - bij enige draaibaarheid zou deze afstand op het oog behoorlijk wat groter moeten zijn om botsingen tussen trekker en oplegger te voorkomen, al kan het zijn dat die afstand door de foto kleiner lijkt dan hij is... Reden voor mijn vermoeden is de perfecte uitlijning, ondanks ingestuurde voorwielen, maar ook dit kan toeval zijn. WWEMV?
Kan je niet tot in de details helpen maar dit is inderdaad zoon bak die je erop zet als een trailer deze kan niet draaien. Word vaak gebruikt om toch nog extra ruimte te krijgen, zover bij mij bekend is.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: RemRoof op 17 juni 2013, 19:46:01
Citaat van: Frank. link=msg=1174432 date=1371479064
Nee zo'n combinatie scharniert inderdaad niet. Door deze constructie mag je veel meer kilo's besturen zonder dat je een C-rijbewijs nodig hebt. BE volstaat.

Meen me wel te herinneren dat er nieuwe regelgeving over BE-combi's in de maak is (of al is gemaakt).

Boven de 7500 kilo totaal massa wel een chauffeursdiploma/code95. Maar rijbewijs BE is genoeg idd.

RemRoof
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: RemRoof op 17 juni 2013, 19:47:36
Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1174475 date=1371484058
Kan je niet tot in de details helpen maar dit is inderdaad zoon bak die je erop zet als een trailer deze kan niet draaien. Word vaak gebruikt om toch nog extra ruimte te krijgen, zover bij mij bekend is.

Maar om het een aanhanger te zijn is er geen sprake van een vaste verbinding, wel een starre :) Aansluiting is gewoon met een pen en schotel. Is dus eigenlijk een soort truc om onder rijbewijs c uit te komen.

RemRoof
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: I1985 op 17 juni 2013, 20:05:29
Inderdaad... een maas in de wet die door heel wat transporteurs ed benut wordt om mensen met een BE rijbewijs toch met zwaardere lasten op pad te sturen. Maar met een compact voertuig dat zich nagenoeg gedraagt als een normale bus.

Er bestaan verschillende systemen, maar de meest voorkomende is een (compacte) schotel koppeling zoals we die van een vrachtwagen kennen. En een 2e pen verbinding die er voor zorgt dat er een min of meer starre verbinding is tussen trekker en trailer. In de meeste gevallen zijn deze ook redelijk snel aan/af te koppelen, anderen hebben meer werk nodig, maar zijn nog steeds afkoppelbaar.

Wat wel goed in de gaten gehouden moet worden is dat de voorste 2 assen samen nooit meer dan 3500kg mogen wegen. De wijze van belading moet dus wel goed doordacht zijn. Deze combi heeft daarbij het voordeel van een laadklep die de gewichtsverdeling al aardig naar achter brengt.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: guest14264 op 17 juni 2013, 20:10:15
Nee zo'n combinatie scharniert inderdaad niet. Door deze constructie mag je veel meer kilo's besturen zonder dat je een C-rijbewijs nodig hebt. BE volstaat.

Meen me wel te herinneren dat er nieuwe regelgeving over BE-combi's in de maak is (of al is gemaakt).

Dat is de c1 regel toch? Die is al van kracht
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Sasla op 17 juni 2013, 21:07:26
Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1174569 date=1371492615
Dat is de c1 regel toch? Die is al van kracht

Nee, C1 geldt voor het gewicht (max 7500kg) van het voertuig zelf, los van de aanhangwagen dus. Aangezien het hier dus om een auto (B) + aanhangwagen gaat, mag het trekkende voertuig nog steeds niet meer wegen dan 3500kg bij het besturen met rijbewijs BE. Bij BE mag de aanhangwagen zwaarder zijn dan het trekkende voertuig zelf (wat hier dus het grote voordeel is), maar mag de totale combinatie nog steeds niet meer dan 7500 kg wegen. Wanneer het trekkende voertuig zwaarder is dan 7500 kg is weer rijbewijs C1E nodig. Tsja... regelgeving ::)

Alle regels op een rijtje:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html)
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: RemRoof op 17 juni 2013, 21:13:23
Citaat van: Sasla link=msg=1174593 date=1371496046
Nee, C1 geldt voor het gewicht (max 7500kg) van het voertuig zelf, los van de aanhangwagen dus. Aangezien het hier dus om een auto (B) + aanhangwagen gaat, mag het trekkende voertuig nog steeds niet meer wegen dan 3500kg bij het besturen met rijbewijs BE. Bij BE mag de aanhangwagen zwaarder zijn dan het trekkende voertuig zelf (wat hier dus het grote voordeel is), maar mag de totale combinatie nog steeds niet meer dan 7500 kg wegen. Wanneer het trekkende voertuig zwaarder is dan 7500 kg is weer rijbewijs C1E nodig. Tsja... regelgeving ::)

Alle regels op een rijtje:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html)

C1 gaat toch tot 7500 kg?
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: guest14264 op 17 juni 2013, 21:35:06
Wellicht topic afsplitsen? Gaat niet meer over materiaal maar vind het wel leuke discussie
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Sasla op 17 juni 2013, 21:56:05
Citaat van: RemRoof link=msg=1174598 date=1371496403
C1 gaat toch tot 7500 kg?

Klopt, echter geldt dat niet voor aanhangers. Op de site van de overheid staat het volgende:

Citaat
Nieuw rijbewijs C1E
Aan een C1-motorrijtuig mag u een aanhangwagen of oplegger koppelen met een gewicht van maximaal
750 kg. Wilt u een aanhangwagen of oplegger met een hoger gewicht aan uw vrachtwagen koppelen?
Dan moet u daarvoor het rijbewijs C1E halen. Met het C1E rijbewijs mag u een combinatie (beide voertuigen
samen) besturen met een maximum gewicht van 12.000 kg.

Met andere woorden: als je een aanhangwagen zwaarder dan dan het eigen gewicht van het trekkende voertuig erachter wilt hangen (wat in het geval van een dergelijke combinatie het geval is), moet je een rijbewijs E hebben. Onafhankelijk van het feit of je E of C1 hebt. Wel logisch eigenlijk, want iemand die rijbewijs C heeft, mag ook geen zware aanhanger achter een personenauto trekken.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Sasla op 17 juni 2013, 21:56:54
Citaat van: RoelSmitsFotografie link=msg=1174615 date=1371497706
Wellicht topic afsplitsen? Gaat niet meer over materiaal maar vind het wel leuke discussie

En ja, goed idee 0098
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: I1985 op 17 juni 2013, 21:59:20
Citaat van: Sasla link=msg=1174593 date=1371496046
Nee, C1 geldt voor het gewicht (max 7500kg) van het voertuig zelf, los van de aanhangwagen dus. Aangezien het hier dus om een auto (B) + aanhangwagen gaat, mag het trekkende voertuig nog steeds niet meer wegen dan 3500kg bij het besturen met rijbewijs BE. Bij BE mag de aanhangwagen zwaarder zijn dan het trekkende voertuig zelf (wat hier dus het grote voordeel is), maar mag de totale combinatie nog steeds niet meer dan 7500 kg wegen. Wanneer het trekkende voertuig zwaarder is dan 7500 kg is weer rijbewijs C1E nodig. Tsja... regelgeving ::)

Alle regels op een rijtje:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be.html)

Behalve wanneer je voor 19 januari 2013 al een BE rijbewijs had, dan blijven de oude regels van kracht en mag de combinatie meer wegen dan 7500 kg. En is de voornaamste beperking max 3500kg voor het trekkende voertuig. En wordt de maximale massa van het getrokken voertuig vrijwel alleen beperkt door diens constructie en de maximale last die het trekkende voertuig mag trekken.

Onder de nieuwe regeling kun je grofweg zeggen: Zowel het trekkende als het getrokken voertuig mogen elk maximaal 3500 kg wegen (max combinatie gewicht dus 7000kg. Zodra 1 van beiden de 3500kg overschrijdt heb je C1E nodig. Enige uitzondering is de truck met oplegger 'BE' combinatie waarbij de oplegger een deel van zijn gewicht over mag dragen op het trekkende voertuig. Waarbij de oplegger dus bijvoorbeeld wel 4000kg mag wegen, mits deze 500kg overdraagt op het trekkende voertuig, mits deze dat kan hebben en de 3500kg niet overschrijdt.

Zonder dit soort uitzonderingsregels zou het natuurlijk ook te makkelijk worden  998765
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: Sasla op 17 juni 2013, 22:04:22
Citaat van: I1985 link=msg=1174641 date=1371499160
Behalve wanneer je voor 19 januari 2013 al een BE rijbewijs had, dan blijven de oude regels van kracht en mag de combinatie meer wegen dan 7500 kg. En is de voornaamste beperking max 3500kg voor het trekkende voertuig. En wordt de maximale massa van het getrokken voertuig vrijwel alleen beperkt door diens constructie en de maximale last die het trekkende voertuig mag trekken.

Onder de nieuwe regeling kun je grofweg zeggen: Zowel het trekkende als het getrokken voertuig mogen elk maximaal 3500 kg wegen (max combinatie gewicht dus 7000kg. Zodra 1 van beiden de 3500kg overschrijdt heb je C1E nodig. Enige uitzondering is de truck met oplegger 'BE' combinatie waarbij de oplegger een deel van zijn gewicht over mag dragen op het trekkende voertuig. Waarbij de oplegger dus bijvoorbeeld wel 4000kg mag wegen, mits deze 500kg overdraagt op het trekkende voertuig, mits deze dat kan hebben en de 3500kg niet overschrijdt.

Zonder dit soort uitzonderingsregels zou het natuurlijk ook te makkelijk worden  998765

haha, zullen ze het bij het CBR zelf nog snappen? ;D
En in de quote die je van mij maakt, zie ik nu een foutje. Die laatste 7500kg moet 3500kg zijn van het trekkende voertuig.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: RemRoof op 17 juni 2013, 22:09:08
Citaat van: I1985 link=msg=1174641 date=1371499160
Behalve wanneer je voor 19 januari 2013 al een BE rijbewijs had, dan blijven de oude regels van kracht en mag de combinatie meer wegen dan 7500 kg. ...

Dit verklaart dat ik dacht dat boven 7500 kg BE met code95 is. Recentelijk is de wetgeving dus gewijzigd. Maakt het wel gelijk minder interessant voor transporteurs.

RemRoof
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: I1985 op 17 juni 2013, 22:27:22
Citaat van: RemRoof link=msg=1174657 date=1371499748
Dit verklaart dat ik dacht dat boven 7500 kg BE met code95 is. Recentelijk is de wetgeving dus gewijzigd. Maakt het wel gelijk minder interessant voor transporteurs.

RemRoof

Absoluut, het wordt nu veel minder interessant voor transporteurs en andere gebruikers van deze combinaties. En dat was eigenlijk ook deels de opzet. Het ontstaan van deze combinaties is nooit zo bedoelt geweest, maar komt voort uit een slimme ondernemer die een maas in de wet vond.

Alleen mede omdat er al zoveel van deze combinaties op de weg rijden, waarvan heel wat zoals die van het havenbedrijf waar deze discussie door begon amper herkenbaar als BE, is het niet haalbaar deze nieuwe herziene regelgeving volledig door te voeren. Vandaar de scheiding voor en na 19 januari 2013. Het vreemde is nu dus wel dat er binnen een bedrijf 2 mensen met exact dezelfde combinaties kunnen rijden, waarbij de een genoeg heeft aan BE en de ander eerst zijn C1E zal moeten halen.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: RemRoof op 17 juni 2013, 22:36:35
Citaat van: I1985 link=msg=1174671 date=1371500842
Absoluut, het wordt nu veel minder interessant voor transporteurs en andere gebruikers van deze combinaties. En dat was eigenlijk ook deels de opzet. Het ontstaan van deze combinaties is nooit zo bedoelt geweest, maar komt voort uit een slimme ondernemer die een maas in de wet vond.

Alleen mede omdat er al zoveel van deze combinaties op de weg rijden, waarvan heel wat zoals die van het havenbedrijf waar deze discussie door begon amper herkenbaar als BE, is het niet haalbaar deze nieuwe herziene regelgeving volledig door te voeren. Vandaar de scheiding voor en na 19 januari 2013. Het vreemde is nu dus wel dat er binnen een bedrijf 2 mensen met exact dezelfde combinaties kunnen rijden, waarbij de een genoeg heeft aan BE en de ander eerst zijn C1E zal moeten halen.

Makkelijk handhaven voor onze blauwe vrieden met alle andere regelgeving rondom het C-rijbewijs zoals code95 en ADR...  ;)
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: HIT op 18 juni 2013, 09:27:28
Citaat van: I1985 link=msg=1174641 date=1371499160
Onder de nieuwe regeling kun je grofweg zeggen: Zowel het trekkende als het getrokken voertuig mogen elk maximaal 3500 kg wegen (max combinatie gewicht dus 7000kg. Zodra 1 van beiden de 3500kg overschrijdt heb je C1E nodig. Enige uitzondering is de truck met oplegger 'BE' combinatie waarbij de oplegger een deel van zijn gewicht over mag dragen op het trekkende voertuig. Waarbij de oplegger dus bijvoorbeeld wel 4000kg mag wegen, mits deze 500kg overdraagt op het trekkende voertuig, mits deze dat kan hebben en de 3500kg niet overschrijdt.

Tevens mag het TMM van het getrokken materieel niet zwaarder zijn dan 3.500 kg (hierdoor kom je dus onder de nieuwe regels niet boven de 7.000 kg TMM van het geheel).
Onder de oude regels mocht het getrokken TMM grofweg 1,5 maal het TMM van het trekkende voertuig zijn, uitgezonderd bij het gebruik van een "dolly" dan mocht deze zijn overgewicht overdragen aan het trekkende voertuig. Hierdoor konden combi's van max. 12.000 kg ontstaan.

Citaat van: RemRoof link=msg=1174657 date=1371499748
Dit verklaart dat ik dacht dat boven 7500 kg BE met code95 is. Recentelijk is de wetgeving dus gewijzigd. Maakt het wel gelijk minder interessant voor transporteurs.

RemRoof
Deze wetgeving is al een tijdje geleden gewijzigd met het ingaan van de code 95.
Voor die tijd was voor al het vervoer boven de 7.500 kg een chauffeursdiploma verplicht. De wetgever heeft daarna deze regel wel gehandhaafd alleen heeft de combi BE hieruit gelaten omdat men toen al bezig was met het nieuwe rijbewijs systeem.

Deze combi's blijven wel mogelijk boven de 7.000 voor de uitgezonderde categorieën waaronder de HV diensten maar ook weer bijna alles wat valt onder 561/2006.

Citaat van: RemRoof link=msg=1174676 date=1371501395
Makkelijk handhaven voor onze blauwe vrieden met alle andere regelgeving rondom het C-rijbewijs zoals code95 en ADR...  ;)

ADR is eigenlijk geen goede vergelijking hier, deze dien je boven een bepaalde hoeveelheid per verpakking of in het geheel toch nog wel te hebben. Bijv. 300 liter gas verpakt in aanstekers niet, maar in een tank wel. Beiden zijn gewoon te vervoeren met een BE combi.
Titel: Re: Welk rijbewijs? BE of C?
Bericht door: RemRoof op 18 juni 2013, 09:40:16
Citaat van: HIT link=msg=1174776 date=1371540448


Thnx O0