112Gld-zuid.nl @112gldzuidBrandweervoertuig op zijn kant op de Bonegraafseweg in #Ochten. Hulpdiensten ter plaatse. fb.me/2Fn8sUX9R (http://fb.me/2Fn8sUX9R)
3:01pm · 2 Dec 13
0904084 | BRW Gelderland-Zuid (Nijmegen West) (Bemaning HW/HV) |
0903241 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD - ROGS West) |
0903449 | BRW Gelderland-Zuid (Lienden) (Korpsalarm) |
0904376 | BRW Gelderland-Zuid (Neder-Betuwe) (Dienstwissel) | |
0903974 | BRW Gelderland-Zuid (Ochten) (Korpsalarm) | |
0903291 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (DOvD Tiel - Neder-Betuwe) |
Welke Haakarmbakwagen is dit die van Ochten met de SBH ?
Iemand bekend welk kenteken ?
Op Twitter staat ook een foto.
https://pbs.twimg.com/media/BafGRq6IcAAE-1l.jpg:large (https://pbs.twimg.com/media/BafGRq6IcAAE-1l.jpg:large)
Bron:
BRWGLD @BRWGLD 4u
RT @112gldzuid: Brandweervoertuig op zijn kant op de Bonegraafseweg in #Ochten. (SBH Ochten) http://fb.me/2Fn8sUX9R (http://fb.me/2Fn8sUX9R) pic.twitter.com/ZEhzWpev7K
Meer foto's :[sarcasme]De bergers hebben hem wel lekker beheerst op zijn wieltjes gezet... [/sarcasme]
http://112gld-zuid.nl/site/nieuws/332-brandweerwagen-kantelt-instructeur-en-chauffeur-gewond-foto-s-video (http://112gld-zuid.nl/site/nieuws/332-brandweerwagen-kantelt-instructeur-en-chauffeur-gewond-foto-s-video)
Ik vind het bergen allemaal wel meevallen, het lijkt wel ruig maar zo wordt denk ik 80% van de gekantelde vrachtwagen op zijn wieltjes gezet. (zie bijv. de gekantelde HW van Velsen) Misschien had men kunnen kiezen om de bak in een tweede takel te bergen maar dan moet die:
- makkelijk los neembaar zijn (en dat lijkt me niet echt zo te zijn)
- een extra voertuig noodzakelijk om de bak af te voeren
Het enige dat je dan bereikt is minder kans op het torderen van het chassis al met al denk ik een nette berging
Ik vind het allemaal wel beroerd hard kraken als hij zo half in de lucht hangt. Maar ik heb ook geen idee of het echt uit maakt als je met twee kranen de vrachtauto in de lucht keert en dan recht zet. Waarschijnlijk is alles toch wel krom..
Waarschijnlijk is alles of niet krom of goed te richten aan het vrachtwagenchassis daarna kwestie van blik vervangen wat verbogen is .
De torsie die optreed tijdens deze berging daar is het chassis wel op gebouwd, een normaal HA chassis krijgt in het dagelijks gebruik bij bijvoorbeeld het kiepen op een niet helemaal horizontaal vlak ook met gigantische torsie te maken.
Iets met kracht x arm..... en uit het lood.
Ik ben ook maar een leek. Maar er komt op deze manier toch ook een gweldige grote kracht vrij op de banden en aan één kant van de assen (aan de zijde die op de grond ligt)? Dit lijkt me ook niet echt gezond.
Het hele voertuig is niet gezond meer, lees; total loss.
Echt niet total loss technisch en economisch niet .Ik heb al meer brandweervoertuigen gezien die op de kant waren gegaan, en waar de schade fors groter was, en die inderdaad nu weer vrolijk rond rijden. ;)
Waarschijnlijk komt deze gewoon weer in dienst zie ook b.v. TS 07-3131 van Wageningen welke nog harder op z'n kant is gegaan ik zeg nieuwe cabine en beschadigde delen vervangen misschien nog wat richten (waarschijnlijk niet nodig) en weer inzet gereed.
Banden en assen krijgen bij een spoedrit meer op de donder als dat nu met de berging is gebeurd en anders voor de zekerheid nieuw banden.
Weer een Volvo haakarmvoertuig. Was het niet dat bij deze voertuigen de container erg hoog op de wagen ligt waardoor topzwaar?
Weer een Volvo haakarmvoertuig. Was het niet dat bij deze voertuigen de container erg hoog op de wagen ligt waardoor topzwaar?Zo op het oog ( van de leek ! ) lijkt het nog een imposante hoek ( kantelpunt ) wanneer de wagen terugstuiterd op 2 min. 44 van het filmpje. Maar dan realiserend dat de haakarmbak nog uit het lood hangt en er daarvoor 2000 liter schuim in zat kennelijk toch te veel.
Zo op het oog ( van de leek ! ) lijkt het nog een imposante hoek ( kantelpunt ) wanneer de wagen terugstuiterd op 2 min. 44 van het filmpje. Maar dan realiserend dat de haakarmbak nog uit het lood hangt en er daarvoor 2000 liter schuim in zat kennelijk toch te veel.Plus 8 ton water...
Plus 8 ton water...Kwam ik inderdaad eerder tegen. Ik vroeg me af hoe dat is opgeslagen ? 2 units op de bodem ? Met wandjes of iets dergelijks tegen het klotsen ??
Kwam ik inderdaad eerder tegen. Ik vroeg me af hoe dat is opgeslagen ? 2 units op de bodem ? Met wandjes of iets dergelijks tegen het klotsen ??Dat weet ik niet precies, maar je moet je voorstellen dat er een motor in die bak zit, een paar haspels en kasten met los materiaal en verder 10 ton water en schuim. Het grootste deel van die bak is dus gevuld met vloeistof. Ik neem aan dat er schotten in zitten want het is goed mogelijk dat de SBH half leeg vervoerd wordt na een klus.
Dit soort voertuigen (tankwagens en-containers zijn per definitie instabiel omdat de vloeibare lading altijd in beweging is, daarom is het zeer goed opletten geblazen bij het nemen van bochten en bij uitwijkmanoeuvres. Vwb total-loss: als de flenzen van de chassisbalken vervormd zijn kun je hem weggooien; komt nooit meer door de keuring heen...
ik ken die bocht en die is redelijk flauw, ik vind het raar dat hij daar is gekanteld,Maar lag het aan die bocht, of aan iets anders? Misschien een andere weggebruiker of modder of andere gladheid bijvoorbeeld?
Maar lag het aan die bocht, of aan iets anders? Misschien een andere weggebruiker of modder of andere gladheid bijvoorbeeld?Ja dat kan ook,