Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: CopVR3 op 13 december 2013, 22:01:37
-
Ambulance met patiënt botst op Ringbaan Zuid in Tilburg
http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/11/08-ambulance-met-patient-botst-op-ringbaan-zuid-in-tilburg.html (http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/11/08-ambulance-met-patient-botst-op-ringbaan-zuid-in-tilburg.html)
Laatste update: 11-12-2013 | 12:41
Tilburg - Een ambulance die in Tilburg een patiënt met spoed vervoerde van het Elisabeth Ziekenhuis naar het TweeSteden Ziekenhuis is woensdag op een kruising aan de Ringbaan Zuid aangereden.
Zwaailicht en sirene
De ambulance reed om 09.50 uur met zwaailicht en sirene over de Ringbaan Zuid in de richting van de Ringbaan West. Ter hoogte van de kruising met de Stappegoorweg en de Trouwlaan werd hij te laat opgemerkt door een bestuurder die uit de Trouwlaan kwam rijden. De ambulance werd aan de rechter achterkant geraakt door de auto. Zodoende tolde de ambulance om zijn as en kwam in tegengestelde richting tegen een boom tot stilstand. Het ambulancepersoneel en de meegereisde vrouw van de patient raakten door de aanrijding licht gewond. De patiënt zelf liep geen verwondingen op en is teruggebracht naar het ziekenhuis.
UTRECHT - In Utrecht zijn een politieauto en een personenauto op elkaar gebotst. Een agent had pijn aan zijn schouder en zijn nek en is voor controle naar het Diakonessenhuis in Utrecht gebracht. De andere bestuurder raakte lichtgewond en is naar het UMC Utrecht vervoerd.
Het ongeluk gebeurde vrijdagmiddag op de kruising van de Brailledreef met de Einsteindreef. Volgens een woordvoerder van de politie was de agent met spoed onderweg naar een melding. Hij reed met zwaailichten en sirene aan. Door de klap raakte ook een verkeerslicht beschadigd.
De politie van Gooi & Vechtstreek en de regionale verkeersdienst onderzoeken wat er precies is gebeurd. Dat heeft lange tijd voor verkeershinder rond het kruispunt gezorgd.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1110609/politieauto-crasht-op-utrechts-kruispunt.html (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1110609/politieauto-crasht-op-utrechts-kruispunt.html)
Veel van dit soort aanrijdingen de laatste tijd... misschien de wagens voorzien van veel meer en betere zwaailichten een idee... bijvoorbeeld een betere balk en intersection-lights voor en achter!
-
Wat de Politie nu heeft qua signalering mag van mij inderdaad uitgebreid worden met oa intersection lights voor/achter en achterraam flitsers.
-
Veel van dit soort aanrijdingen de laatste tijd... misschien de wagens voorzien van veel meer en betere zwaailichten een idee... bijvoorbeeld een betere balk en intersection-lights voor en achter!
Ik denk dat extra lampen niet helpen; eer men die ziet, zitten ze toch al bij je binnen.
Ik denk dat het aantal dB omhoog moet of in ieder geval zo men wat aan het geluid moeten doen. Auto's worden steeds beter geïsoleerd en men hoort daardoor minder geluiden van buiten binnendringen.
Je leest zo her en der inderdaad veel over ongevallen met voertuigen die met OGS rijden. Wat mij opvalt is dat dit weinig brandweervoertuigen zijn. Komt het door dat lekkere doordringende geluid van de luchthoorns?
-
het valt mij op als leek dat je een politie pas hoort als die naast je rijdt en bij ambulances is het heel verschillend en bij brandweer dat je hem eerst hoort en dan pas ziet
-
Ook ik ben van mening dat de decibellen omhoog moeten. Afgelopen woensdag nota bene met een cabrio een ambu vanuit de standplaats (hoogkarspel) de N302 op en die kruising is vanuit Enkhuizen niet erg ruim in zicht ambu pas te horen toen hij stapvoets de N302 op reed om daar het gas er op te zetten.
Trieste sirene de claxon van menig auto produceert meer kabaal
-
Ook ik ben van mening dat de decibellen omhoog moeten.
....................
Da's een Arbo verhaal. Iets met blootstelling aan geluid en zo...
-
Da's een Arbo verhaal. Iets met blootstelling aan geluid en zo...
Een regel die niet geldt voor brandweermannen?
-
Da's een Arbo verhaal. Iets met blootstelling aan geluid en zo...
Dat weet ik ook Dirk, alleen denk ik ook dat men met het Arbo verhaal de verkeersveiligheid uit het oog verliest. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de inzittenden van een voorrangsvoertuig doof worden van het kabaal onder de bumper maar het kan ook niet zo zijn dat er slachtoffers vallen (aan beide kanten) omdat je met alle geweld een arbonorm wilt hanteren en dat lijkt nu wel te gebeuren althans zo zie ik het als ik de huidige tweetoon al niet eens kan horen in een cabrio zonder dat de radio aan staat dan begin ik toch mijn vraagtekens te krijgen. Nu heb ik het door toeval ondervonden want de cabrio was een lener maar tekenend vind ik het wel.
-
Een regel die niet geldt voor brandweermannen?
Ik heb werkelijk geen idee.
-
Arbo-normen gelden voor brandweermensen net zo, zoals die normen voor bv een bouwvakker gelden. En dus mag een sirene niet boven de gestelde geluidsgrens komen, of er moeten maatregelen getroffen worden om gehoorbeschadigingen te voorkomen.
De enigste momenten dat wij arbo-normen aan onze laarzen mogen lappen zijn de momenten dat wij een brandend pand in moeten om een slachtoffer te redden. Dat zijn de enigste momenten dat wij even maling aan die normen mogen hebben, maar die momenten zijn erg kort, en worden steeds korter.
-
Dat weet ik ook Dirk, alleen denk ik ook dat men met het Arbo verhaal de verkeersveiligheid uit het oog verliest. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de inzittenden van een voorrangsvoertuig doof worden van het kabaal onder de bumper maar het kan ook niet zo zijn dat er slachtoffers vallen (aan beide kanten) omdat je met alle geweld een arbonorm wilt hanteren en dat lijkt nu wel te gebeuren althans zo zie ik het als ik de huidige tweetoon al niet eens kan horen in een cabrio zonder dat de radio aan staat dan begin ik toch mijn vraagtekens te krijgen. Nu heb ik het door toeval ondervonden want de cabrio was een lener maar tekenend vind ik het wel.
Ik ervaar precies hetzelfde als jij. Soms hoor je een sirene pas als je in de binnenspiegel nog maar één koplamp ziet van het hele voertuig, terwijl de radio minimaal geluid geeft.
NL zit nou eenmaal vol met -niet altijd even praktische- wetten.
-
Ik denk dat extra lampen niet helpen; eer men die ziet, zitten ze toch al bij je binnen.
Ik denk dat het aantal dB omhoog moet of in ieder geval zo men wat aan het geluid moeten doen. Auto's worden steeds beter geïsoleerd en men hoort daardoor minder geluiden van buiten binnendringen.
Je leest zo her en der inderdaad veel over ongevallen met voertuigen die met OGS rijden. Wat mij opvalt is dat dit weinig brandweervoertuigen zijn. Komt het door dat lekkere doordringende geluid van de luchthoorns?
Ik heb een verrassing voor je; met geluid ga je het echt niet redden. Enerzijds om dat je niet eindeloos het volume kunt blijven opschroeven ivm gehoorbeschadigingen etc, anderzijds omdat je met licht de weggebruikers veel eerder al kunt attenderen op je komst. Licht rijkt nu eenmaal veder dan geluid.Auto's worden steeds geluid-dichter en gebruikte radio-installaties kunnen steeds meer volume produceren. Het is juist het licht waar je het steeds meer van moet hebben. Je moet het echter wel DAAR projecteren waar het ook daadwerkelijk gezien kan worden door de weggebruikers die voor je, naast je en van links en rechts komen. En aangezien dat bijna altijd onlosmakelijk verbonden is in met het uitgeven van meer geld dan wat er tot nu toe aan uitgegeven wordt (al hoewel, als we daar nu ook eens naar zouden kijken en gewoon bij de goedkoopste aanbieder de spullen zouden kopen......) zullen de "ballpoint-chauffeurs" die denken de know-how in huis te hebben (ahum) en de beslissingen daar omtrent nemen daar echt niet naar kijken, laat staan dat ze er meer geld aan uit gaan geven. Toegegeven, Martinhoorns geven voldoende volume, maar daar zijn dan alleen maar de grotere brandweervoertuigen mee uitgerust. Dat laat een hoop politie en ambulance voertuigen onderbeeld qua geluid. En wanneer snelheid een factor speelt is dat licht heel erg belangrijk.
-
Ik heb een verrassing voor je; met geluid ga je het echt niet redden. Enerzijds om dat je niet eindeloos het volume kunt blijven opschroeven ivm gehoorbeschadigingen etc, anderzijds omdat je met licht de weggebruikers veel eerder al kunt attenderen op je komst. Licht rijkt nu eenmaal veder dan geluid.Auto's worden steeds geluid-dichter en gebruikte radio-installaties kunnen steeds meer volume produceren. Het is juist het licht waar je het steeds meer van moet hebben. Je moet het echter wel DAAR projecteren waar het ook daadwerkelijk gezien kan worden door de weggebruikers die voor je, naast je en van links en rechts komen. En aangezien dat bijna altijd onlosmakelijk verbonden is in met het uitgeven van meer geld dan wat er tot nu toe aan uitgegeven wordt (al hoewel, als we daar nu ook eens naar zouden kijken en gewoon bij de goedkoopste aanbieder de spullen zouden kopen......) zullen de "ballpoint-chauffeurs" die denken de know-how in huis te hebben (ahum) en de beslissingen daar omtrent nemen daar echt niet naar kijken, laat staan dat ze er meer geld aan uit gaan geven. Toegegeven, Martinhoorns geven voldoende volume, maar daar zijn dan alleen maar de grotere brandweervoertuigen mee uitgerust. Dat laat een hoop politie en ambulance voertuigen onderbeeld qua geluid. En wanneer snelheid een factor speelt is dat licht heel erg belangrijk.
En als menig weggebruiker dan ook nog eens beter uit zijn doppen gaat kijken dan zal dat ook een stuk schelen. ;)
-
En als menig weggebruiker dan ook nog eens beter uit zijn doppen gaat kijken dan zal dat ook een stuk schelen. ;)
Eens, MAAR nu let ik zeer goed op in het verkeer. Als ik dan de vergelijking ga maken met onze eigen vtgn bij de verkeersdienst van Amsterdam. We reden in de V50 met een mega dakset met heel veel blauw en die zag ik echt van verre al aankomen. Nu met de V70 met enkel 2 grillflitsers en een pitje links achterop en oke wel knipperende koplampen, die zie ik echt pas op het laatste moment.
Dus maw de verlichting is gewoon in mijn ogen dramatisch op het ogenblik. Echter zal dat NIET gaan veranderen omdat er mensen zijn die bepalen waar wij mee moeten werken terwijl ze zelf zeer waarschijnlijk nog nooit een prio1 rit hebben gereden en dit naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zullen gaan doen.
-
Eens, MAAR nu let ik zeer goed op in het verkeer. Als ik dan de vergelijking ga maken met onze eigen vtgn bij de verkeersdienst van Amsterdam. We reden in de V50 met een mega dakset met heel veel blauw en die zag ik echt van verre al aankomen. Nu met de V70 met enkel 2 grillflitsers en een pitje links achterop en oke wel knipperende koplampen, die zie ik echt pas op het laatste moment.
Dus maw de verlichting is gewoon in mijn ogen dramatisch op het ogenblik. Echter zal dat NIET gaan veranderen omdat er mensen zijn die bepalen waar wij mee moeten werken terwijl ze zelf zeer waarschijnlijk nog nooit een prio1 rit hebben gereden en dit naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zullen gaan doen.
Klopt, en daar heb je zeker ook gelijk in. In sommige gevallen is de verlichting dramatisch. Neem daarbij het dramatische weggebruik, het niet goed spiegelen en het niet goed kijken van menig weggebruiker, en je hebt de chaos compleet. :-\
-
En hoe gaan we het dan doen binnen bebouwde kom waar veel ongevallen plaats vinden omdat het zicht belemmerd wordt door oerwouden van verkeersborden, bossages, vrachtverkeer en bebouwing daar komen 100 blauwe lampjes niet van pas want lichtjes schijnen nog steeds niet om een hoekje, daar zul je het in den beginne echt van het kabaal moeten hebben, kabaal wat boven het stadsgeluid uit met komen.
Ik ga echt niet op elke kruising stapvoets rijden omdat er misschien wel een voorrangsvoertuig vanuit een zijstraat komt denderen ik ga op maatregelen nemen op het moment dat ik hem hoor, gang eruit, kijken waar de blauwe lampjes te voorschijn komen en kijken welke kant de blauwe lampjes op willen gaan, in de kom zie die blauwe lampjes veelal pas als ze er bijna zijn.
Dan komt het er op aan hoe het andere verkeer gaat reageren, en dat is vaak niet de meest handige reactie, en daarmee gaan de blauwe lampjes weer routes kiezen die voor hen het beste uitkomen (terecht)
Als je dus eerder hoort (want geluid gaat wel deels om een hoekje) dat er blauwe lampjes aan komen kun je ook eerder zoeken naar de blauwe lampjes en dus eerder anticiperen op de acties van de blauwe lampjes.
Mijn mening is dat je je eerst moet laten horen en dan pas je laten zien, geluid kan overal vandaan komen licht slechts van een kant en dat licht ga je zoeken omdat je hoort dat er licht onderweg is.
-
En hoe gaan we het dan doen binnen bebouwde kom waar veel ongevallen plaats vinden omdat het zicht belemmerd wordt door oerwouden van verkeersborden, bossages, vrachtverkeer en bebouwing daar komen 100 blauwe lampjes niet van pas want lichtjes schijnen nog steeds niet om een hoekje, daar zul je het in den beginne echt van het kabaal moeten hebben, kabaal wat boven het stadsgeluid uit met komen.
Ik ga echt niet op elke kruising stapvoets rijden omdat er misschien wel een voorrangsvoertuig vanuit een zijstraat komt denderen ik ga op maatregelen nemen op het moment dat ik hem hoor, gang eruit, kijken waar de blauwe lampjes te voorschijn komen en kijken welke kant de blauwe lampjes op willen gaan, in de kom zie die blauwe lampjes veelal pas als ze er bijna zijn.
Dan komt het er op aan hoe het andere verkeer gaat reageren, en dat is vaak niet de meest handige reactie, en daarmee gaan de blauwe lampjes weer routes kiezen die voor hen het beste uitkomen (terecht)
Als je dus eerder hoort (want geluid gaat wel deels om een hoekje) dat er blauwe lampjes aan komen kun je ook eerder zoeken naar de blauwe lampjes en dus eerder anticiperen op de acties van de blauwe lampjes.
Mijn mening is dat je je eerst moet laten horen en dan pas je laten zien, geluid kan overal vandaan komen licht slechts van een kant en dat licht ga je zoeken omdat je hoort dat er licht onderweg is.
Heel leuk en aardig, maar het verkeer voor mij moet eerst weg alvorens ik mij zorgen ga en moet maken over het kruisende verkeer. Ik zeg ook niet dat we GEEN geluid meer hoeven te gebruiken, ik zeg alleen maar dat we MEER licht moeten hebben, en het DAAR moeten projecteren waar het ook gezien kan worden. Als dat namelijk het geval is, en dan bedoel ik in de spiegelvlakken, dan wordt de aandacht getrokken, al ruim voordat het voertuig binnen gehoorstafstand is. Zolang we hier lekker suf een lampie op het dak blijven zetten en twee in de grill gaat dat echt niet lukken. Maar ach, wat weet ik er nu van, ik rij pas 21 jaar met optische en geluidssignalen.
-
Tuurlijk moet het verkeer voor je eerst ruimte maken anders houd alles op natuurlijk maar, als jij duidelijk hoorbaar bent dan kan het verkeer verder voor je al anticiperen op je komst. Je zit achter een vrachtwagen en de auto daarvoor hoort je niet maar ziet je ook niet, die vrachtwagen wil heel graag ruimte voor je maken maar kan dat niet omdat er voor hem iemand zit die jou niet in de gaten heeft. Resultaat is dat jij gehinderd wordt... gevaarlijker wordt het op een kruising waar je naast die vrachtwagen zit dan ziet een deel van het overige verkeer je niet en die houden ook geen rekening met je.
Meer licht is mooi, zeker op zicht hoogte maar dat zelfde licht wordt door veel obstakels tegen gehouden, licht dringt niet door een laadbak van een vrachtwagen, geluid doet dat wel....
Ik snap best dat je het bekijkt van uit het voorrangsvoertuig "die lummel kijkt ook nooit in zijn spiegels...." en daar heb je ook gelijk in maar ik heb niks aan spiegels als jij achter een vrachtwagen, huis schutting of wat ook in een zijstraat staat ... wel heb ik iets aan je kabaal....
Ik bekijk het uit mijn stoel in een burger voertuig die jou vrijbaan (zou) moet(en) verlenen en IK hoor je liever ruim van te voren aankomen zodat ik je kan gaan "zoeken" en gelukkig heb ik alleen ervaring met rijden met OGS onder begeleiding van heeeel veel motorrijders met werkende OGS en zelfs ik merk dat men dan dat de mens slecht kijkt (en zelfs maling heeft aan je OGS) om die reden denk ik dat je met meer kabaal sneller bereikt dat je gezien gaat worden.
Maar ja wie ben ik anders behalve de gene die jou ruimte moet geven als je haast hebt
-
Als het gaat om OGS is door FS al eens onderzocht dat alles helpt, maar niets echt werkt.
We hebben een tunnelvisie als we in de auto zitten over waar we heen willen/moeten en de weg die we willen/moeten rijden. Dit meegenomen met de lampjes die de voorrangssituatie's mooi regelen en men hoeft niet meer op te letten. Dit is ook de reden dat ik alle extra'extraatjes op voertuigen gevaarlijk vind, mensen vertrouwen er teveel op en rijden niet meer zelf.
Als ik kijk hier in Lelystad waar we weinig ( volgens mij maar drie verkeerslichten ) binnen de bebouwde kom hebben valt mij op dat OGS voertuigen sneller opvallen als dat je rijdt in Almere waar je wordt doodgeknuppeld met lampjes.
Maar kijk ook maar eens bij busbanen die worden geregeld met verkeerslichten, als ze werken bijna nooit problemen. Als de lichten niet werken........ drama.
-
Wat ik wel fijn zou vinden zijn intersectionlights in het puntje van de bumper. Dan zie je het eerder om het hoekje. En savonds heb je al een voordeel van de reflectie van het blauwe licht om het hoekje.. 0098
-
Ik snap jet verhaal van 7131 wel maar dat zal meer op een snelweg afspelen en dat is het nog steeds van belang of men in de spiegels kijkt.
Recentelijk stond ik in het centrum van onze hoofdstad en ik zag even een blauw lampje in mijn ooghoek en toen even niets meer. Plots werd het verkeer verrast door een ambulance met OGS midden op het kruispunt. Het lampje had ik dus goed gezien maar waarom werd iedereen verrast? De ambulance zat achter een volgepakte tram die over het kruispunt reed. De tram zorgde er niet alleen voor dat de lampen niet meer opvielen, ook het geluid werd gedempt. Ik weet zeker dat dit met een luchthoorn niet zou zijn gebeurd.
-
Ik denk dat extra lampen niet helpen; eer men die ziet, zitten ze toch al bij je binnen.
Ik denk dat het aantal dB omhoog moet of in ieder geval zo men wat aan het geluid moeten doen. Auto's worden steeds beter geïsoleerd en men hoort daardoor minder geluiden van buiten binnendringen.
Je leest zo her en der inderdaad veel over ongevallen met voertuigen die met OGS rijden. Wat mij opvalt is dat dit weinig brandweervoertuigen zijn. Komt het door dat lekkere doordringende geluid van de luchthoorns?
[/b]
Ik denk ook omdat een gemiddelde TAS van de brandweer 4x zo groot is als een gemiddeld noodhulpvoertuig. En daarom ook sneller zichtbaar.
-
Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".
Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld, en daar heb ik dus dat licht voor nodig. Dat draagt namelijk verder. En wanneer ik daar dus maar voldoende van op "mijn" auto heb zitten, en dan ook nog eens zo gemonteerd dat het het licht daar naar toe stuurt waar jullie het ook kunnen ontvangen en detecteren, dan zijn we klaar. Eenmaal gedetecteerd kan er worden geanticipeerd. En wat er dan nog van links en rechts komt is niet zo heel erg belangrijk. Ik rem namelijk gewoon af tot 20 km/h op een kruising en overzie deze voordat ik verder ga. Dat geeft jullie de tijd om mij waar te nemen en mij de tijd om het "gaatje" te vinden waar ik doorheen kan.
En het licht is in de stad net zo belangrijk als op de snelweg. Dat kan ik zeggen omdat ik de eerste 17 jaar van mij carrière gewoon aan een wijkteam heb gezeten en dus over enige ervaring beschik. Daarnaast rijdt ik ook al sinds 1994 op groot en rood in Amsterdam, dus ook over luchthoorns hoef je mij niets te vertellen. De dag dat "mijn" Volvo (en alle andere HV voertuigen in Nederland) worden uitgerust met Martin hoorns en die elektronische rommel* in de kliko verdwijnt (sorry Caprice) spring ik een gat in de lucht en vreet ik mijn pet op van vreugde, echt waar. Maar met alleen die luchthoorns ga je de strijdt niet winnen. Want ook qua optische signalering kan er aan "mijn" autospuit ook nog het nodige verbeterd worden. En zolang het argument dat "de spiegels er zo vaak vanaf gereden worden" nog altijd zegen viert over het feit dat het voertuig vele malen beter zichtbaar wordt als juist daar flitsers worden geplaatst, in combinatie met goed gepositioneerde verlichting op verschillende hoogste aan de voorzijde van het voertuig, gaat hem dat echt niet worden.
Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.
* alles mag de vuilnisbak in behalve een Q-siren. Die mag zeker op "mijn" auto worden gemonteerd.
Ik ben niet boos hoor, ik ben er inmiddels aan gewend. Als gebruiker mag je er kennelijk niet over mee praten.
-
Neem daarbij het dramatische weggebruik, het niet goed spiegelen en het niet goed kijken van menig weggebruiker,
...en het met anderen dingen bezig zijn dan autorijden maakt het zooitje nog groter.
-
Heb eens ergens gelezen dat volgens een USA-onderzoek blauw op verschillende hoogtes het meest effectief is qua verlichting en men had er ook nog een benaming voor...
-
Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".
Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld, en daar heb ik dus dat licht voor nodig. Dat draagt namelijk verder. En wanneer ik daar dus maar voldoende van op "mijn" auto heb zitten, en dan ook nog eens zo gemonteerd dat het het licht daar naar toe stuurt waar jullie het ook kunnen ontvangen en detecteren, dan zijn we klaar. Eenmaal gedetecteerd kan er worden geanticipeerd. En wat er dan nog van links en rechts komt is niet zo heel erg belangrijk. Ik rem namelijk gewoon af tot 20 km/h op een kruising en overzie deze voordat ik verder ga. Dat geeft jullie de tijd om mij waar te nemen en mij de tijd om het "gaatje" te vinden waar ik doorheen kan.
En het licht is in de stad net zo belangrijk als op de snelweg. Dat kan ik zeggen omdat ik de eerste 17 jaar van mij carrière gewoon aan een wijkteam heb gezeten en dus over enige ervaring beschik. Daarnaast rijdt ik ook al sinds 1994 op groot en rood in Amsterdam, dus ook over luchthoorns hoef je mij niets te vertellen. De dag dat "mijn" Volvo (en alle andere HV voertuigen in Nederland) worden uitgerust met Martin hoorns en die elektronische rommel* in de kliko verdwijnt (sorry Caprice) spring ik een gat in de lucht en vreet ik mijn pet op van vreugde, echt waar. Maar met alleen die luchthoorns ga je de strijdt niet winnen. Want ook qua optische signalering kan er aan "mijn" autospuit ook nog het nodige verbeterd worden. En zolang het argument dat "de spiegels er zo vaak vanaf gereden worden" nog altijd zegen viert over het feit dat het voertuig vele malen beter zichtbaar wordt als juist daar flitsers worden geplaatst, in combinatie met goed gepositioneerde verlichting op verschillende hoogste aan de voorzijde van het voertuig, gaat hem dat echt niet worden.
Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.
* alles mag de vuilnisbak in behalve een Q-siren. Die mag zeker op "mijn" auto worden gemonteerd.
Ik ben niet boos hoor, ik ben er inmiddels aan gewend. Als gebruiker mag je er kennelijk niet over mee praten.
Ik had het wel goed gelezen en ik ben het daar ook mee eens. Ik haalde alleen nog even het geluid aan.
Als gewone weggebruiker heb ik ook veel aan dat extra licht op spiegel en dashboard. Het hoeft niet veel te zijn, als het maar opvalt.
Opvallen doet verlichting ook als er een verspringing in het knipperpatroon zit. Dit verhoogt de attentiewaarde en het verbaast mij eigenlijk dat je dit tegenwoordig niet meer ziet. Als een balk op het dak nu iedere seconde verspringt van links/rechts, links/rechts, valt dat veel minder op dan enkele malen tussendoor links/links/links, rechts/rechts/rechts knipperen. Dit zag je op de oudere bakken zonder led (sorry, ik weet niet hoe die heten) vrij vaak maar bij de nieuwe met led zie je dat niet meer.
-
Meer blauw werkt wel degelijk.
Wij hebben 2 bussen. 1 heeft een gewone balk met 2 lampjes erin en grillflitsers.
Men gaat uit ervaring niet zo snel aan de kant.
2e bus heeft de RR setup. Men ziet je veeeeel eerder en gaat sneller aan de kant!
Beide hebben wel dezelfde sirenes! zegt genoeg. O0
-
Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".
Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld.
Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.
Maar er is ook niemand die vind dat lampjes niet bijdragen aan je vrije doorgang... en we begrijpen ook allemaal dat elk voorrangsvoertuig zsm ergens door of langs wil. Ik snap ook dat je het bekijkt vanuit jou oogpunt als gebruiker alleen denk ik dat dat een verkeerde insteek is, kijk eens door de ogen van de verkeersdeelnemer aan wie jij voorrang vraagt, bedenk je (en misschien is dat wel lastig door een gekleurde bril en dat kan ik ook begrijpen) hou je als "boerenl#l" reageren zoals de gemiddelde weg gebruiker zich door het verkeer begeeft. Ik bedoel daarmee om te proberen te bezien wat je als normaal verkeersdeelnemer allemaal bezig houd in het verkeer, ook de zaken die daar eigenlijk niet thuis horen en incl. het slechte kijk gedrag.
Als mensen slecht kijken en je een voorrangsvoertuig ook nog eens achter diverse obstakels verstopt dan bieden (althans imo) extra lampjes geen meer waarde, ik kijk er immers niet naar, ik zie ze niet omdat ik onvoldoende kijk en zeker niet 24/7 een voorrangsvoertuig verwacht, ze zijn (gelukkig) te zeldzaam.
Het is in mijn optiek dan ook een combinatie van, laat je duidelijk horen, zeker binnen de bebouwdekom want je lampjes worden enorm beperkt, terwijl geluid weerkaatst en langs de obstakel gaat die je verlichting blokkeren.
Als ik je hoor maar nog niet zie ga ik zoeken naar de opvallende lampjes, waar zit dat kreng, waar wil die heen, waar kan ik ruimte maken. Als ik reageren moet als ik je zie (zeker in bebouwdekom) ben ik eigenlijk al te laat.
En dan denk ik dat iedereen op dit forum al met een meer of minder gekleurde bril kijkt, werp die eens af bedenk wat er allemaal aan rotzooi langs de weg staat en wat er aan licht blokkerende handel op de weg rijdt.
Ik denk dat je te veel uitgaat van een onbelemmerd zicht, je geeft zelf al aan dat je dat je onbelemmerd beeld opzoekt waarmee je m.i. aangeeft dat je je meer dan bewust bent van de beperking van je lampjes.
Uit mijn eigen gedrag weet ik dat ik de lampjes ga zoeken in het verkeer als ik het kabaal hoor, ik kijk niet bij elke keer in mijn spiegels kijken of er per ongeluk blauw achter op komt, ik kijk niet bewust naar blauw als ik een kruising op rijd.... ik probeer echter wel bewust het kabaal te horen, radio niet hard maar gewoon op de achtergrond, geen luide gesprekken, geen harde spelletjesgeluiden van de kids... en nogmaals ben er van overtuigt dat ik al meer bewust ben van de mogelijkheid een kabaalauto tegen te komen dan de gemiddelde weggebruiker.
-
Ik denk ook omdat een gemiddelde TAS van de brandweer 4x zo groot is als een gemiddeld noodhulpvoertuig. En daarom ook sneller zichtbaar.
helemaal mee eens, speelt zeker een rol. Verder is het me opgevallen dat het enorm scheelt als je martinhoorns op je TS heb zitten. Wij zijn van een elektrische bromtol naar martinhoorns gegaan, het viel me direct op dat het verkeer er veel sneller en beter op reageert als bij elektrische "brommers" O0
-
helemaal mee eens, speelt zeker een rol. Verder is het me opgevallen dat het enorm scheelt als je martinhoorns op je TS heb zitten. Wij zijn van een elektrische bromtol naar martinhoorns gegaan, het viel me direct op dat het verkeer er veel sneller en beter op reageert als bij elektrische "brommers" O0
Welkom in de wereld van de Martin's ! Wat mij betreft de "mooiste" en beste sirene voor een brandweervoertuig (hoewel het op "mijn" Volvo ook heel goed zou passen....).
-
.. De dag dat "mijn" Volvo (en alle andere HV voertuigen in Nederland) worden uitgerust met Martin hoorns en die elektronische rommel* in de kliko verdwijnt (sorry Caprice) .
Nooit sorry zeggen als het nergens voor nodig is.
Licht reikt dan wel verder dan geluid, maar licht brandt niet continu terwijl het geluid wel een continue "aan" heeft Een voertuig die langs een bomenrij rijdt in de verte, flitsers die samenvallen met die bomen in het blikveld van een bestuurder, affijn, het is aan allerlei factoren onderhevig.
Electronische rommel, daar is een groot deel van de professionele hulpverlening in de hele wereld het toch niet mee eens, anders reden ze allemaal wel met Martin Hoorns ;)
Hoe je het projecteert en hoeveel dB je eruit gooit onder welke hoek, allemaal factoren die de wijsneuzen mee hadden moeten nemen toen de nieuwe normen voor licht en geluid werden geïntroduceerd, weet U nog kijkbuiskindertjes? "iedereen dezelfde tweetoon!!! Vergroting van de herkenbaarheid!!" nou, AmmeHoela!!
-
......Dus maw de verlichting is gewoon in mijn ogen dramatisch op het ogenblik. Echter zal dat NIET gaan veranderen omdat er mensen zijn die bepalen waar wij mee moeten werken terwijl ze zelf zeer waarschijnlijk nog nooit een prio1 rit hebben gereden en dit naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zullen gaan doen.
Ik acht jouw als een zeer serieuze vent met flink wat ervaring en deskundigheid. Wat ik in de loop der tijd hier op het forum heb begrepen is dat meer mensen er zo over denken.
Kan JIJ (wellicht met collega's uit andere regio's met flink wat ervaring)nou niet met jouw bureau chef (wellicht zelfs korps chef) een "dagje uit" aan de beleidsbepalers aanbieden/uitnodigen.
Ook de (social)media's kunnen jullie wellicht daarbij helpen, je bent immers al zeer actief op Twitter.
Ik ben maar een simpele ziel en hoef me niet voor mijn werk met spoed door het alsmaar drukkere verkeer te loodsen, maar als mijn werkgevers/opdrachgevers mij werk laten doen en daar middelen voor beschikbaar stellen die niet functioneren dan moet ik daar ook zelf iets aan doen.
Begrijp me niet verkeerd het is geen aanval, ik snap namelijk dondersgoed dat het dramatisch is gesteld met de signalering, maar kunnen jullie als ECHTE ervaringsdeskundige daar nou echt niets aan doen? Sla met de vuist op tafel dat dit niet langer kan en onveilig/onacceptabel/onwerkbaar is voor jullie als hulpverlener, maar ook voor de gewone verkeersdeelnemer!
-
Nou het moet toch ook een keer opvallen bij de beleidsmakers? Al die aanrijdingen op kruisingen...
Of men gaat gewoon de brancherichtlijn verder uitbreiden... is goedkoper. >:D
-
Nou het moet toch ook een keer opvallen bij de beleidsmakers? Al die aanrijdingen op kruisingen...
En al die mensen die dan verklaren: Ik zag/hoorde u ECHT niet aankomen... ::)
-
Ik acht jouw als een zeer serieuze vent met flink wat ervaring en deskundigheid. Wat ik in de loop der tijd hier op het forum heb begrepen is dat meer mensen er zo over denken.
Kan JIJ (wellicht met collega's uit andere regio's met flink wat ervaring)nou niet met jouw bureau chef (wellicht zelfs korps chef) een "dagje uit" aan de beleidsbepalers aanbieden/uitnodigen.
Ook de (social)media's kunnen jullie wellicht daarbij helpen, je bent immers al zeer actief op Twitter.
Ik ben maar een simpele ziel en hoef me niet voor mijn werk met spoed door het alsmaar drukkere verkeer te loodsen, maar als mijn werkgevers/opdrachgevers mij werk laten doen en daar middelen voor beschikbaar stellen die niet functioneren dan moet ik daar ook zelf iets aan doen.
Begrijp me niet verkeerd het is geen aanval, ik snap namelijk dondersgoed dat het dramatisch is gesteld met de signalering, maar kunnen jullie als ECHTE ervaringsdeskundige daar nou echt niets aan doen? Sla met de vuist op tafel dat dit niet langer kan en onveilig/onacceptabel/onwerkbaar is voor jullie als hulpverlener, maar ook voor de gewone verkeersdeelnemer!
Ik ben hier al heeeeeeeeeeeel wat jaren mee bezig. Soms behaal je een kleine overwinning (Full rotator Vista op de surveillance-bussen en de Comet dual color led op de Volvo) om vervolgens als een kleine jongen weer in de hoek te worden gezet. Bazen zitten helemaal niet te wachten op dit soort "geneuzel" vanaf de werkvloer. "Er zit toch een blauwe lamp op het dak, en die voldoet toch aan de door de minister daaraan gestelde eisen ? Houdt dan op met zeiken en ga aan het werk." Dat is zo ongeveer in het kort weergegeven de lijn der gedachte. En heeeeeeeeeeeeeel af en toe zit er een baas tussen die het wel snapt. En die probeert dan ook echt wel om daarin iets te doen. Totdat ook hem verteld wordt aan welke kant z'n boterhammetjes zijn gesmeerd, en dan stopt ook hij met "zeuren". Het zou mooi zijn als er eens vanaf een andere kant aan getrokken zou worden. Ook vanuit de hoek van de LE hoor ik veel negatieve geluiden over de signalering, maar ook daar komt het niet uit de verf.
-
Klinkt zo bekend... maar ik wordt er nog steeds verdrietig van... :(
-
Klinkt zo bekend... maar ik wordt er nog steeds verdrietig van... :(
Ken d'r nog wel een paar............. O0
-
zie mijn commentaar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14554.msg1228891#msg1228891 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14554.msg1228891#msg1228891)
De "ziekte" is veel verder verspreid dan alleen de leiding/ burokraten helaas......Ik kan er niet eens meer omhuilen.
-
Geeft mij maar van alles wat (Halogeen/Strobe/LED). 098uo
**PRIMEUR** PRIO 1 POLITIE MET SPOED NAAR ONGEVAL (MIDDEL HV) (http://www.youtube.com/watch?v=H-gwsL4OxB8#ws)
mees janssen
Iets wat ik niet graag zie:
- Frontflitsers op deze hoogte 98uiye
(Primeur) Huisarts 13-704 met spoed in Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=et-g-XFcAJQ#ws)
The112GEZ
-
Geeft mij maar van alles wat (Halogeen/Strobe/LED). 098uo
**PRIMEUR** PRIO 1 POLITIE MET SPOED NAAR ONGEVAL (MIDDEL HV) (http://www.youtube.com/watch?v=H-gwsL4OxB8#ws)
mees janssen
Heej wat mooi, dat heb ik ook wel eens in Amber gezien.... hij had alleen wat meer draaiers O0 e050 098uo
Iets wat ik niet graag zie:
- Frontflitsers op deze hoogte 98uiye
(Primeur) Huisarts 13-704 met spoed in Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=et-g-XFcAJQ#ws)
The112GEZ
Die vind ik juist te laag zitten vallen vanuit een hoger voertuig alweer minder goed op, terwijl in de gril ze op een veiligere plaats zitten voor steenslag en ze beter opvallen in de spiegels. O0
-
Die vind ik juist te laag zitten vallen vanuit een hoger voertuig alweer minder goed op, terwijl in de gril ze op een veiligere plaats zitten voor steenslag en ze beter opvallen in de spiegels. O0
Daarom zeg ik ook:
Iets wat ik niet graag zie ;)
-
Het is mij in de afgelopen jaren opgevallen dat Dash flitsers véél beter opvallen dan grill-flitsers of zoals bij de 13-704 bodemflitsers. En het gaat om opvallen en zichtbaarheid. En met deze combinaties is er altijd een moment waarop de signalering van een voorrangsvoertuig van zowel het daklicht als de grill of bodemflitsers wegvalt uit de achteruit kijkspiegels van de voorligger. Een Dashboard flitser blijft (net als zijspiegel flitsers) keurig in beeld.
(en néé je mag niet te dicht op de voorganger rijden! U dient ter aller tijden tijdig uw voertuig tot stlstand te kunnen brengen zonder daarbij een ander schade of letsel toe te brengen)
-
@Mopper,
Dit zou dus nog beter zijn 8)
De 'Nieuwe' Rapid Responder Voor ADZHZ
A1 Rapid 18-340 ADRIAAN VOLKERSINGEL SLIEDRECHT RITNR 5255
(http://www.youtube.com/watch?v=gJ26x5JOiDs#ws)
-
Daarom zeg ik ook:
Iets wat ik niet graag zie ;)
Oeps e050 e050
-
Wat ik vooral bijzonder vind zijn de regionale verschillen van de voertuigen, ondanks de LAPV gaat dit nog een paar jaar zo blijven voordat alles gelijk is. Zo lees ik dat sommige collega's liever een dashboard flitser hebben dan grill-flitsers.... Ik zou willen dat wij dit dilemma hadden! Wij hebben op de noodhulp voertuigen niet eens grill-flitsers en moeten het doen met puur en alleen de lichtbak op het dak.
Ook hebben we nog bussen staan met ouderwetse 'draaiers', deze gaan voorlopig nog niet weg want er staat nog maar zo'n 55.000km op de teller en niemand wil er nog in rijden behalve studenten.
De onopvallende auto's hebben stopborden, maar verder geen enkele signalering. De dienstmotoren van de wijkbureaus hebben alleen flitsers aan/naar de voorzijde, maar niets aan de achterzijde....
Kortom, waar de één blij mee is op dit moment is voor de ander alweer ouderwets. 0098
-
Laat ik dit dan een goede zichtbaarheid vinden hebben, alleen wigwag neemt wel de zichtbaarheid van de gril weg vind ik.
Klopt. Flitsers in de grill, flitsers tussen de spiegels en knipperend groot licht 998765
http://www.youtube.com/watch?v=cXfAQidvEN0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=cXfAQidvEN0#ws)
Kabdani1990
-
Laat ik dit dan een goede zichtbaarheid vinden hebben, alleen wigwag neemt wel de zichtbaarheid van de gril weg vind ik.
Knipperend groot licht zou in mijn ogen verplicht moeten worden op alle hulpverleningsvoertuigen. Ik ben er zéér tevreden over.
Ik zag recent een (nieuw) AT-voertuig met xenon knipperend groot licht, in het ''ouderwetse'' links-rechts-links-rechts-tegelijk-tegelijk patroon O0
Toevallig de laaste dagen regelmatig met een onopvallende auto gereden, standaad uitgerust met alleen een strobe daklamp. Ergens een dash-flitser opgesnort en getest... Ook dat werkt geweldig e050 Komt denk ik mede omdat die echt op de hoogte van de binnenspiegel (in het midden van het voorrangsvoertuig) hangt.
Wat ik vooral bijzonder vind zijn de regionale verschillen van de voertuigen, ondanks de LAPV gaat dit nog een paar jaar zo blijven voordat alles gelijk is.
Een paar jaar is denk ik wat overdreven? Misschien moet de regio eens een besluit gaan nemen om mensen te verplichten ''het oude'' eerst op te maken? Gewoon wachten met het uitleveren van nieuwe auto's bijvoorbeeld. Is toch belachelijk dat men auto's niet gebruikt omdat men ''er niet in wil rijden''. ::) ???
-
Ik snap wel waarom ze er niet in willen rijden, je moet als werkgever voor deugdelijk materiaal zorgen dan gaan ze er vanzelf in rijden. Die paar jaar zou overigens heel goed kunnen, ondanks de LAPV is veel afhankelijk van een budget. Het is niet dat er jaarlijks een heel wagenpark wordt vervangen......
-
Wat ik vooral bijzonder vind zijn de regionale verschillen van de voertuigen, ondanks de LAPV gaat dit nog een paar jaar zo blijven voordat alles gelijk is.
Dat gaat nooit en te nimmer gebeuren! Voordat alles daadwerkelijk vervangen is, loopt de aanbesteding af en gaat er weer het nodige (hopelijk) vervangen worden. Misschien gaan we wel naar MB of BMW. Of komt FIAT met een leuke aanbieding. En wat er dan op het dak en daaronder geschroeft wordt is aan godsgratie overgelaten.
Tot op heden is men er nooit ingeslaagd om het vervangen van materiaal in meer of mindere mate goed te laten verlopen dus in de lijn van de verwachtingen ......rijden jullie met een VW Houran 2014 opzet tegen de tijd dat wij in geheel ander vehicle rijden :D
-
Wij hebben op de noodhulp voertuigen niet eens grill-flitsers en moeten het doen met puur en alleen de lichtbak op het dak.
Ook niet in de voertuigen van na de ingang van de LAPV?
-
Ja die wel uiteraard, maar daar rijden er nog maar weinig van rond bij ons. Ze hebben besloten om de buitengebieden van nieuwe voertuigen te voorzien, en de voertuigen van de buitengebieden naar de steden te doen......
Overigens zijn bussen bij ons wel allemaal voorzien van grill-flitsers.
-
Ik zag recent een (nieuw) AT-voertuig met xenon knipperend groot licht, in het ''ouderwetse'' links-rechts-links-rechts-tegelijk-tegelijk patroon O0
Ik meen dat in de regling OGS 2009 staat dat ze gelijktijdig aan en uit moeten gaan. Oftewel dat wat jij omschrijft niet is toegestaan..?
-
Ik zag recent een (nieuw) AT-voertuig met xenon knipperend groot licht, in het ''ouderwetse'' links-rechts-links-rechts-tegelijk-tegelijk patroon O0
Dit patroon zit op het 1e voertuig.
Prio 1 Arrestatieteam met 4 undercovervoertuigen met spoed naar een onbekende meldig Eindhoven (http://www.youtube.com/watch?v=bTplPqADuOk#ws)
112Dongen
-
Naast het voorbeeld van Jerommeke heb je nog 2 versies van de wig/wag.
Snel simultaan
showtje wijkteam auto roosendaal Volkswagen golf + (http://www.youtube.com/watch?v=QVEcLxCbBEI#ws)
Putte HV mika en chavo
Langzaam/snel simultaan
Showtje politie auto bij brand lakkenhalle (http://www.youtube.com/watch?v=KQelIcuUWeA#ws)
nick melet
-
Als volslagen leek op dit gebied reageer ik ook even.
Als ik een sirene hoor, heb ik vaak veel moeite om te bepalen in welke richting die zit. Onlangs las ik dat dat voor veel mensen geldt. Heb ooit iets op tv gezien dat dat te maken heeft met het feit dat het geluid toch wel een vrij kale sinus is. Door wat ruis in te bouwen, leek het geluid veel beter te localiseren.
Daarnaast: er is hier (Drenthe) een experiment geweest dat bij een naderende ambu ook een radiosignaal werd uitgezonden. Hoor je het geluidssignaal ineens op je radio. Dat heb ik zelf 2 x meegemaakt. Vond ik een hele goede, maar heb het nu al een poos niet meer gehoord. Komt dit er definitief, weet iemand dat?
Tenslotte: ik vind het blauwe licht altijd enorm opvallen. Je moet natuurlijk altijd wel blijven kijken. Als je het nog gekker maakt, krijg je dan ook niet meer schrikreacties? Ik sta soms te kijken hoe debiel paniekerig sommigen reageren op zo'n zwaailicht. Goedbedoeld natuurlijk, maar soms ook bloedlink...
-
Op de AT BMW zit een Whelen flasher op de Xenon modules. Of beter gezegd, tussen de lichtmodule en de koplamp. Deze Whelen variant is namelijk de enige koplampknipperautomaat die geen storingen veroorzaakt in het CANsysteem van het voertuig en waar je niet achteraf nog eens moet gaan prutsen met weerstanden en diodes.
De X5 is uitgerust met Bixenon koplampen, de wigwag stuurt in dit geval een klepje aan, dat wegklapt voor de Xenon lamp. Voertuigen met Bixenon zijn namelijk in veel gevallen uitgerust met een klepje voor de lamp, dat bij grootlicht inschakelen wegklapt.
Iedere keer de Xenon lamp aan en uitzetten zorgt voor een flinke tik van de lampen en dat verminderd de levensduur van de gasontladingslamp enorm.
Dat er een verschillend patroon op de Golf plus en de Touran zit, kan ik me goed voorstellen. De auto's zijn opgebouwd door 2 verschillende opbouwers. Honac en TMCS.
-
Ja formeel is het niet toegestaan om alternerende verlichting te plaatsen. Maar het werkt geweldig. Nog beter dan simultaan. ach beleid he...
-
Ja formeel is het niet toegestaan om alternerende verlichting te plaatsen. Maar het werkt geweldig. Nog beter dan simultaan. ach beleid he...
Dat is zeker niet makkelijk om aan te passen ::)
-
Dat is zeker niet makkelijk om aan te passen ::)
hihi, vast gewoon een pulse op een draadje... misschien wel een wit met paars draadje ;)
-
Inderdaad wit/paars en voor zover ik weet zijn onopvallende voertuigen voor een deel vrijgesteld van de nieuwe wetgeving. Zou de papieren er even bij moeten pakken om na te kijken.
Groeten, Ruud
-
Bij ons in het district waren we al redelijk verwend met een dashboard flitser, ingebouwde sirene en stop/volgborden, Avls en c2000 communicatiemiddelen in onze onopvallende auto. Eindelijk wil men nu ook de auto op gaan bouwen zoals de burgerauto van Assen, dus met flitsers in de grille en zelfs in het stopbord achter of hoofdsteunen. Ik heb ze geadviseerd om ook de 'kk' functie in te laten bouwen.
Ze beweren dat dit niet mag en sowieso te duur is. Het is op onze nieuwe opvallende auto's sindskort uitgeschakeld tot grote on tevredenheid.
Nu is mijn vraag: klopt het dat 'kk' niet meer mag? En is er iemand (lsv?) die offerte kan geven voor opbouw zoals genoemd? 'Ze' twijfelen nu nog ivm hoge inbouwprijs...
-
Bij ons in het district waren we al redelijk verwend met een dashboard flitser, ingebouwde sirene en stop/volgborden, Avls en c2000 communicatiemiddelen in onze onopvallende auto. Eindelijk wil men nu ook de auto op gaan bouwen zoals de burgerauto van Assen, dus met flitsers in de grille en zelfs in het stopbord achter of hoofdsteunen. Ik heb ze geadviseerd om ook de 'kk' functie in te laten bouwen.
Ze beweren dat dit niet mag en sowieso te duur is. Het is op onze nieuwe opvallende auto's sindskort uitgeschakeld tot grote on tevredenheid.
Nu is mijn vraag: klopt het dat 'kk' niet meer mag? En is er iemand (lsv?) die offerte kan geven voor opbouw zoals genoemd? 'Ze' twijfelen nu nog ivm hoge inbouwprijs...
KK mag wel. mits simultaan. kosten niet veel. relais-verhaal.
De blauwe lampen achterin bij de kopsteunen mag formeel niet. daarom zijn ze in Assen ook niet "af fabriek" ingebouwd.
-
Men (wagenparkbeheers binnen de Nederlandse politie) beweren inderdaad dat de knipperende koplampen in burgervoertuigen niet zijn toegestaan... En dat alleen de AT's daarvan af mogen wijken. Ik heb hoog en laag gesprongen, onze nieuwe burgerauto is er ook niet mee uitgerust :(
-
Bij ons is er niet eens genoeg geld om de burgerauto's überhaupt uit te rusten, meer dan een stopbord voor en achter zit er niet in. Geen blauw lampje, toeter of zelfs een mob te bekennen.
-
Bij ons is er niet eens genoeg geld om de burgerauto's überhaupt uit te rusten, meer dan een stopbord voor en achter zit er niet in. Geen blauw lampje, toeter of zelfs een mob te bekennen.
Sjees man, das toch bijna onwerkbaar. Hoe is het mogelijk :-\ :-\ :-\
-
Er wordt door het blauw ook bar weinig gebruik van de auto's gemaakt. Jammer, want je kunt er veel meer uithalen!
-
Er wordt door het blauw ook bar weinig gebruik van de auto's gemaakt. Jammer, want je kunt er veel meer uithalen!
Is dat door door onderaf, of van bovenaf. Want vaak wil de werkvloer wel graag (en zien zij ook de mogelijkheden ervan) maar heeft de "gestudeerde" groep daar een andere mening over.
-
Nieuwste wagen van de matrialendienst VRR. Leuk is dat hier gekozen is voor LED-Draaipitten.
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1525029_483782708396939_961371443_n.jpg)
Foto : Jeffrey van Buuren
-
Waar ik nu wel eens benieuwd naar ben is hoe de advocaten omgaan met de opmerkingen dat een voorrangsvoertuig met OGS te laat opgemerkt was en dat daardoor de aanrijding ontstaan is.
Er moeten toch inmiddels al zat onderzoeken en rechtzaken geweest zijn waarbij een medeweggebruiker opgemerkt heeft dat hij het voorrangsvoertuig nooit gezien had of hoorde aankomen?
En wat zal dan de uitspraak van de rechter zijn. Die heeft inmiddels ook wel uit het veld vernomen dat de OGS soms onder de maat is toch?
Ik neem tenminste niet aan dat alleen hier op het forum dit meerdere malen aan de orde is geweest en dat er nergens anders dan hier de meesten wel op de hoogte zijn van dit probleem.
Gezien de vele ongevallen met OGS voertuigen lijkt mij dat er wel wat info over deze kant van het verhaal naar voren te halen is.
-
is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..? Is even heel kort door de bocht; ik benijd de hulpverleners niet die dergelijke gevallen meemaken, zeker niet als de gevolgen letsel of fatale afloop met zich meebrengen.
-
is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..?
Nou, ik hoop niet dat een goede advocaat zich hiermee "met een kluitje in het riet" laat praten.
Volgens mij begint een goede advocaat met het uitzoeken of een dakset en/of geluidsinstallatie al aan de wettelijke eisen voldoet. (gekeurd en wel)
Want wat ik volgens mij tegen kom hier in de topics scheelt het daaraan ook nog wel eens.
Maar goed, laten we maar eens afwachten wat de antwoorden op mijn vraag is, ik ben benieuwd.
is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..? Is even heel kort door de bocht; ik benijd de hulpverleners niet die dergelijke gevallen meemaken, zeker niet als de gevolgen letsel of fatale afloop met zich meebrengen.
Sorry, ik was even te snel met reageren en het citaat toevoegen. Je laatste opmerking daar sta ik volledig achter.
Maar nu even wat anders, als ik gereedschap krijg van mijn baas waar ik niet mee kan werken, of misschien onveilig is, dan geef ik dat aan en verwacht binnen een redelijke termijn ander gereedschap of ik laat de klus liggen.
Nu is dat in sommige gevallen natuurlijk niet mogelijk als je b.v. met een politiewagen in het rond moet rijden. Maar de beroepsgroep kan volgens mij zelf ook aktie ondernemen (al zal dat niet makkelijk gaan ben ik van mening, gezien andere opmerkingen in topics).
-
is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..? Is even heel kort door de bocht; ik benijd de hulpverleners niet die dergelijke gevallen meemaken, zeker niet als de gevolgen letsel of fatale afloop met zich meebrengen.
Dus dat ontslaat bestuurder dan van Art. 5 ???
Voor moeten laten gaan daar wordt wel bij vanuitgegaan dat het voorrangsvoertuig ook is opgevallen, verder helemaal niets. O0
Waar ik nu wel eens benieuwd naar ben is hoe de advocaten omgaan met de opmerkingen dat een voorrangsvoertuig met OGS te laat opgemerkt was en dat daardoor de aanrijding ontstaan is.
Of men nu wel of niet OGS aan heeft doet niet ter zake, ook bij een aanrijding met OGS aan en wel of niet duidelijk opgemerkt zal de afhandeling gaan via de normale schuldvraag.
Maar dit is verzekeringstechnisch en heeft niets met de persoonlijke schuldvraag te maken.
Persoonlijke schuldvraag is intern bij de diensten en zal zonder bijkomende gevaarlijk rijgedrag bij OGS ook als geen schuld worden afgedaan.
Dus OGS voertuig rijdt volgens de regels door rood en steekt een voorrangsweg over waarbij een ongeval met een kruisend voertuig ontstaat resulteert in:
Verzekeringstechnisch: Is het OGS voertuig fout en zal er aan het andere voertuig worden uitgekeerd.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er geen bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont en zal de bestuurder die onder OGS rijdt niet schuldig worden bevonden.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont dan zal de bestuurder die onder OGS rijdt schuldig worden bevonden aan het ongeval en kunnen er gevolgen optreden die verstrekkend kunnen zijn.
En dus kan een agent die weet dat zijn voertuig niet voldoende opvalt zo maar ineens schuldig worden bevonden want hij weet dat hij verminderd opvalt. :-\
Één van de dingen die ook wordt genoemd door de bonden als argument. O0
-
Dus dat ontslaat bestuurder dan van Art. 5 ???
Voor moeten laten gaan daar wordt wel bij vanuitgegaan dat het voorrangsvoertuig ook is opgevallen, verder helemaal niets. O0
Of men nu wel of niet OGS aan heeft doet niet ter zake, ook bij een aanrijding met OGS aan en wel of niet duidelijk opgemerkt zal de afhandeling gaan via de normale schuldvraag.
Maar dit is verzekeringstechnisch en heeft niets met de persoonlijke schuldvraag te maken.
Persoonlijke schuldvraag is intern bij de diensten en zal zonder bijkomende gevaarlijk rijgedrag bij OGS ook als geen schuld worden afgedaan.
Dus OGS voertuig rijdt volgens de regels door rood en steekt een voorrangsweg over waarbij een ongeval met een kruisend voertuig ontstaat resulteert in:
Verzekeringstechnisch: Is het OGS voertuig fout en zal er aan het andere voertuig worden uitgekeerd.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er geen bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont en zal de bestuurder die onder OGS rijdt niet schuldig worden bevonden.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont dan zal de bestuurder die onder OGS rijdt schuldig worden bevonden aan het ongeval en kunnen er gevolgen optreden die verstrekkend kunnen zijn.
En dus kan een agent die weet dat zijn voertuig niet voldoende opvalt zo maar ineens schuldig worden bevonden want hij weet dat hij verminderd opvalt. :-\
Één van de dingen die ook wordt genoemd door de bonden als argument. O0
Helder verhaal, HIT. O0
Dus als b.v. een agent schuldig wordt bevonden aan een aanrijding kan hij misschien via een hoger beroep vrijgesproken worden omdat hij op pad gestuurd wordt door zijn werkgever met materiaal wat niet voldoende geschikt is voor het werk wat hij daarmee doet? (heeft de ARBO hier ook iets mee te maken?)
-
Helder verhaal, HIT. O0
Dus als b.v. een agent schuldig wordt bevonden aan een aanrijding kan hij misschien via een hoger beroep vrijgesproken worden omdat hij op pad gestuurd wordt door zijn werkgever met materiaal wat niet voldoende geschikt is voor het werk wat hij daarmee doet? (heeft de ARBO hier ook iets mee te maken?)
Nee, schuldig wordt hij dan waarschijnlijk bevonden doordat hij hiermee art. 5 overtreed.
Echter mag hij geen werk weigeren dus dat is wel een interessante. O0 :(
-
Over de signalering van politievoertuigen kunnen we hier verder: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=81049 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=81049)
-
In het begin een wagen met koplamp flitsers.
PRIO 1 Onopvallende Politie en 2X Hondegeleiders met Spoed in Amsterdam (http://www.youtube.com/watch?v=a3Ttua8vdBQ#ws)
112NoordWestNL
-
Normaal hebben de Amerikanen hun wagens helemaal vol met signalering, maar ik vind deze wagen toch wel wat sneu.
LAPD Slicktop Police Car -- Steady Burn Red Light (http://www.youtube.com/watch?v=VaxNYv3UWzs#ws)
code3paris
-
In het begin een wagen met koplamp flitsers.
Meerwaarde 0,0...
De koplampen zijn feller als die hide-a-way's en het hele effect wordt teniet gedaan, dat geldt zo'n beetje alle hide-a-way's die in de koplampen worden gezet. Voor dat geld had je dan beter een dashbordflitser er in kunnen hangen.
-
Nieuwste wagen van de matrialendienst VRR. Leuk is dat hier gekozen is voor LED-Draaipitten.
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1525029_483782708396939_961371443_n.jpg)
Foto : Jeffrey van Buuren
haha leuk om te zien dat mijn foto word gebruikt, er zijn ook meerdere nieuwe MD-wagens zoals MD90-1, MD90-2, MD90-3, MD90-4, MD90-5, MD90-6 en er komt nog een MD90-7.http://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/cheesy.gifhttp://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/b020.gif (http://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/cheesy.gifhttp://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/b020.gif)
-
Hoe werkt dat eigenlijk met de alternerende koplampen?
Gaat die functie uit bij het gebruik van richting aangeven (gebruik knipperlicht)?
Ik kan me zo voorstellen dat een HV-wagen die de kk aan heeft minder zichtbaar is welke richting hij/zij op wil.
Volgens mij gaan ze niet uit bij het gebruik van richting aangeven.
-
Nee, in principe niet. Het is een simpel kastje dat om-en-om stroom naar de ene en de andere kabel stuurt; die kabels zitten dan op de plus-draden van het grootlicht. Daar heeft de richtingaanwijzer geen invloed op.
-
Nee, in principe niet. Het is een simpel kastje dat om-en-om stroom naar de ene en de andere kabel stuurt; die kabels zitten dan op de plus-draden van het grootlicht. Daar heeft de richtingaanwijzer geen invloed op.
Hmm, best wel een puntje van aandacht lijkt mij. Het is simpel te schakelen zodat je beter zichtbaar bent.
-
Tja, bepaalde lichtbalken en installaties met name op ambulances (en dat is minstens sinds de eerste Chevy ambulances van de GGD Amsterdam het geval, eind zeventiger jaren?) hebben (mede om die reden?) een stel extra richtingaanwijzers ingebouwd. Ik kan me voorstellen dat dit iets zou kunnen bijdragen aan de waarneming van de intentie van de OGS-chauffeur.
Vragen aan diegenen die er in de praktijk mee omgaan:
- is er in de praktijk wel eens verwarring over de rijrichting speciaal door het gebruik van KK?
- helpen extra RAW in zulke gevallen?
-
Tja, bepaalde lichtbalken en installaties met name op ambulances (en dat is minstens sinds de eerste Chevy ambulances van de GGD Amsterdam het geval, eind zeventiger jaren?) hebben (mede om die reden?) een stel extra richtingaanwijzers ingebouwd. Ik kan me voorstellen dat dit iets zou kunnen bijdragen aan de waarneming van de intentie van de OGS-chauffeur.
Vragen aan diegenen die er in de praktijk mee omgaan:
- is er in de praktijk wel eens verwarring over de rijrichting speciaal door het gebruik van KK?
- helpen extra RAW in zulke gevallen?
Verwarring specifiek om KK ben ik nog niet tegengekomen. Wel verwarring in het algemeen. Bijna elke spoedrit.
Extra richtingaanwijzers op een niet standaard plaats (Lees: dakset) zouden erg fijn zijn.
Op de werkvloer zijn honderden ideeën om ons beter zichtbaar te maken. Helaas zijn het de kantoormannen die alles tegenhouden onder het mom van: "Weet je wat dat wel niet kost? Tsss extra lampen in je lichtbalk. 't is toch geen kermis?"
-
Een schakeling verzinnen om de knipperende koplampen tijdelijk te "killen" omdat de richtingaanwijzer aanstaat is weer zo'n lapmiddel die heel snel in het dagelijks geleegde ronde archief mag verdwijnen mijns inziens. Het totaalplaatje van blauw (en wit) licht wat iemand tegemoet komt is een waarschuwingssignaal voor anderen, de focus ligt bij de medeweggebruiker niet of hij een richtingaanwijzer wel of niet ziet in dat arsenaal aan knipperend licht.
Een spoedrit met OGS is een uitzonderlijke situatie (voor de medeweggebruiker meer dan de bestuurder) waarin de nadruk niet hoort te liggen op richtingaanwijzergebruik of zichtbaarheid hiervan, maar op de alertheid van beiden waardoor een veilige doorgang door het verkeer mogelijk wordt. De richtingaanwijzer is hierin niet de bepalende factor.
-
Een schakeling verzinnen om de knipperende koplampen tijdelijk te "killen" omdat de richtingaanwijzer aanstaat is weer zo'n lapmiddel die heel snel in het dagelijks geleegde ronde archief mag verdwijnen mijns inziens. Het totaalplaatje van blauw (en wit) licht wat iemand tegemoet komt is een waarschuwingssignaal voor anderen, de focus ligt bij de medeweggebruiker niet of hij een richtingaanwijzer wel of niet ziet in dat arsenaal aan knipperend licht.
Een spoedrit met OGS is een uitzonderlijke situatie (voor de medeweggebruiker meer dan de bestuurder) waarin de nadruk niet hoort te liggen op richtingaanwijzergebruik of zichtbaarheid hiervan, maar op de alertheid van beiden waardoor een veilige doorgang door het verkeer mogelijk wordt. De richtingaanwijzer is hierin niet de bepalende factor.
Ben ik met je eens, maar als het technisch mogelijk is, waarom niet? het zit niet in de weg. (misschien wel op een LAPV Freedom >:D)
-
Ben ik met je eens, maar als het technisch mogelijk is, waarom niet? het zit niet in de weg. (misschien wel op een LAPV Freedom >:D)
Het is weer een onderdeel wat storing kan opleveren, en als het niet van al te groot nut is waarom er wel op zetten.
Houd het zo simpel mogelijk, hoe beter en duidelijker het is.
-
Het is weer een onderdeel wat storing kan opleveren, en als het niet van al te groot nut is waarom er wel op zetten.
Houd het zo simpel mogelijk, hoe beter en duidelijker het is.
laten we er dan maar geen lichtbalk op zetten, want misschien krijgt ie wel een storing. Het is dat ik niets bepaal, maar na een paar storingen hing ik toch aan de telefoon hoor.
-
Ben ik met je eens, maar als het technisch mogelijk is, waarom niet? het zit niet in de weg. (misschien wel op een LAPV Freedom >:D)
Even richting aan geven om in te halen, licht uit. Wil je afslaan op een provinciale weg en het tegemoetkomende verkeer kruisen, groot licht uit. Nader je een kruising en wil je afslaan, groot licht uit. Dat zijn deels de momenten waar het knipperend grootlicht misschien wel net wat extra aandacht kan trekken....
Lekker laten knipperen ;).
-
Ik bedoelde de extra richtingaanwijzers. Mijn inziens mag alles aan blijven staan hoor. Hoe meer licht hoe beter. Dat mensen het niet snappen is nog tot daar aan toe, dat doen ze nu vaak ook al niet. Maar dan kunnen ze niet zeggen dat ze je niet gezien hebben.
Kunnen we niet doen net als in de USA? Stoppen als je blauwe lampen ziet. Ongeacht uit welke richting het voertuig komt? ;D
-
Heb ik al eens voorgesteld maar daarop kreeg ik zo'n bak aan commentaar over me heen 0098 0098 Niemand wil van zijn knipperende bordje POTS EITILOP af >:D >:D
-
Pots eitilop is zoooo 1994
-
Pots eitilop is zoooo 1994
Wat? How about zoooo 1980!!
Aerodynic 24SHSP17 (http://www.youtube.com/watch?v=EGqOIYUqVrs#)
-
Wat? How about zoooo 1980!!
Aerodynic 24SHSP17 (http://www.youtube.com/watch?v=EGqOIYUqVrs#)
Die heb ik ook, ik heb van 4 stopborden, 2 volledig werkende kunnen maken, en heb nu nog een half stopbord aan reserve gloeilampjes over 8) dat was een leuke soldeerklus.
Het genoemde jaartal was willekeurig
-
Tataaa!
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg594.imageshack.us%2Fimg594%2F1426%2Fujbu.jpg&hash=fb3e18df223ff12cec9289abe5f183fb)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg809.imageshack.us%2Fimg809%2F6954%2Fiwa1.jpg&hash=2c5812bf1c1c303b8e3b2137b538af4a)
Op zich voldoet dit helemaal aan de eis van tegenwoordig! 't geeft niet teveel licht, heeft maar 2 blauwe lampjes, invoeren zou ik zeggen! ;D
-
En de draaiers staan nog gesynchroniseerd links/rechts ook.... ik zou ze graag weer op een dak zien staan EN horen 098uo
-
En op de grotere voertuigen weer een Fedsig Twinsonic met dat unieke flitspatroon; valt m.i. nog steeds het beste op!