Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: HIT op 30 januari 2014, 12:49:54
-
27mc waarschuwingssyteem red levens
Die Autobahnmeistereien setzen Alarme vor Baustellen per CB-Funk ab. Das ist kostenlos und zugleich mehrsprachig möglich. Jetzt nutzt das auch die Feuerwehr, um eine Rettungsgasse zu bekommen.
Ist die Feuerwehr auf der Autobahn unterwegs, hat sie es meistens brandeilig. Bei dichterem Verkehr dauert es bisweilen jedoch lange, bis eine Rettungsgasse gebildet ist. Daher erproben die Einsatzkräfte aus Roth in Bayern derzeit eine noch relativ neue Innovation im Straßenverkehr: das CB-Voralarmierungssystem. Dabei kommt auf Knopfdruck in einer Entfernung von bis zu 1.500 Metern die Durchsage "Achtung, bitte bilden Sie eine Rettungsgasse, es folgen Einsatzfahrzeuge" auf die CB-Funkgeräte der Lkw-Fahrer. Das Ganze natürlich auf verschiedenen Kanälen und in verschiedenen Sprachen.
Het onderhoud snelweg van alarmen van de voorkant van bouwplaatsen door CB-radio. Het is gratis en tegelijkertijd meertalige mogelijk. Nu gebruikt de brandweer naar een vluchtstrook te krijgen.
Is de brandweer over de snelweg, heeft ze meestal merk haast. In meer druk verkeer soms duurt het te lang tot een redding steegje wordt gevormd. Daarom worden de krachten van Roth in Beieren test momenteel een relatief nieuwe innovatie in het wegvervoer: de CB Voralarmierungssystem. Het komt op een knop op een afstand van maximaal 1500 meter, de aankondiging "Attentie, alstublieft vormen een redding steegje, gevolgd door voertuigen van hulpdiensten" op de CB-radio's van de vrachtwagenchauffeurs. De hele cursus op verschillende kanalen en in verschillende talen
Warnsystem rettet Leben - EUROTRANSPORT
Feuerwehr Delitzsch (http://www.youtube.com/watch?v=9GyVeJUD11U#)
Op 1:18 is te zien wat wordt bedoeld, overigens is het hele filmpje wel het zien waard!
bron: Feuerwehr Delitzsch
-
Zou in NL ook van toepassing kunnen zijn
-
als de brandweer over de snelweg onderweg is, hebben ze vaak haast. In drukker verkeer duurt het vaak erg lang voordat er een hulpverlenings-doorgang gecreëerd is.
Daarom proberen de hulpdiensten van Roth in Beieren momenteel een relatief nieuwe innovatie in het verkeer uit. het 'CB-Vooralarmerings-systeem'.
Daarbij word bij een druk op de knop in een straal van 1500 meter het bericht 'Let op!, Maak een doorgang vrij, er volgen hulpdiensten' over de 27MC uitgezonden naar de vrachtwagenchauffeurs.
Dit is natuurlijk op verschillende kanalen en talen mogelijk.
Zo, even een iets vrijere vertaling ipv google translate, kon meer van het duitse maken dan het nederlandse :P
Wel een mooi systeem, lijkt op dat systeem wat ze in NL hebben getest op de FM kanalen, maar dan wat beter gericht richting vrachtwagens e.d. :)
-
Als ik de regels een beetje ken: Op de 27MC kanalen kan natuurlijk vrij worden gesproken, en ook dit soort dingen gedaan worden, en op de FM zender is dat aan regels gebonden. Is dit niet iets beters om uit te proberen? Want zolang a) wetgeving niet wordt aangepast of b) zenders geen toestemming geven voor gebruik op hun zenders gaat het FM-verhaal niet door.
Wie verbetert cq corrigeert mij?
-
Sorry maar ik vind dit een bijzonder vaag verhaal. Niet elke vrachtwagen heeft een bakkie, laat staan dat ze allemaal aan staan, laat staan dat ze allemaal op hetzelfde kanaal zitten (daar valt of staat het toch wel een beetje bij). Vervolgens is het leuk dat de vrachtwagens misschien aan de kant gaan, maar de rest van het verkeer dan? Ik zie het eerder als een lapmiddel dan een wondermiddel :-X
-
Sorry maar ik vind dit een bijzonder vaag verhaal. Niet elke vrachtwagen heeft een bakkie, laat staan dat ze allemaal aan staan, laat staan dat ze allemaal op hetzelfde kanaal zitten (daar valt of staat het toch wel een beetje bij). Vervolgens is het leuk dat de vrachtwagens misschien aan de kant gaan, maar de rest van het verkeer dan? Ik zie het eerder als een lapmiddel dan een wondermiddel :-X
Als de vrachtwagens aan de kant gaan volgen meestal de personenwagens wel.
-
Als de vrachtwagens aan de kant gaan volgen meestal de personenwagens wel.
De tijd van 27MC is bij de meeste Nederlandse vrachtwagens al jaren voorbij, soms zit in oude wagens wel zo'n bak alleen die staat bijna nooit aan.
Als 5% nog zo'n 27 MC aan boord heeft is denk ik te hoog geschat en als daarvan 5% die 27MC aan heeft staan, in Nederland is het denk ik ook hoog in geschat.
Tegenwoordig hebben chauffeurs gewoon net als ieder ander een mobiele telefoon en die word gebruikt om contact met collega's te houden.
Dus dat de vrachtwagens in Nederland aan de kant gaan is zeer klein, het is idd wat hunter zegt een lapmiddel waar je niet teveel moet verwachten.
-
als ik mij goed herinner was op de 27 mc kanaal 14 of 7 altijd voor de truckers heb al lang geen bakkie meer maar volgens mijn buurman zitten er toch noch redelijk veel truckers op de 27 mc dus waarom zou het hier niet kunnen
mvg henk
-
als ik mij goed herinner was op de 27 mc kanaal 14 of 7 altijd voor de truckers heb al lang geen bakkie meer maar volgens mijn buurman zitten er toch noch redelijk veel truckers op de 27 mc dus waarom zou het hier niet kunnen
mvg henk
Dat is/was altijd kanaal 19. Kanaal 9 is/was een oproep kanaal.
-
Dat is/was altijd kanaal 19. Kanaal 9 is/was een oproep kanaal.
Oproep was altijd kanaal 14..
-
Kanaal 9 was meer internationaal, 14 voor Nederland. 19 inderdaad voor truckers, maar dat betekent toch echt niet dat truckers altijd maar op hetzelfde kanaal zitten. Andere argumenten zijn ook al genoemd, 27MC is zijn grootste tijd al ruimschoots voorbij. Ik ken een aantal vrachtwagenchauffeurs die vroeger fervente 27MC'ers waren, maar vandaag de dag echt geen bakkie meer in hun truck hebben hangen. Nogmaals, een heel vaag verhaal. Zal best een kern van waarheid in zitten, maar door te roepen "27MC kan levens redden" wordt het veel rooskleuriger voorgeschoteld dan het in werkelijkheid is.
-
Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.
Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.
-
Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.
Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.
Mijn ervaring is dat het merendeel van de vrachtwagens welke in Nederland rondrijden geen werkende bak aan boord hebben.
Dan heb ik het met name over de vrachtwagens die voor de binnenlandse distributie worden gebruikt, dit is ook een gevolg van het feit dat deze auto's vaak geen vaste chauffeur meer kennen.
-
Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.
Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.
Mijn ervaring, uit het verleden zelf en het heden uit de kennissen kring, is dat de 27MC nog redelijk leeft en zelfs weer opkomt. Er vinden weer redelijk vossenjachten plaats en er zijn nog behoorlijk mobiele stations.
Nadeel is dat de discipline van weleer niet meer zo leeft, dit heeft voor al te maken met de oostblokkers die behoorlijke vermogens hebben en hun regeltjes uit het land van herkomst hanteren.
Vroeger stond 9 idd bekent als noodkanaal echter is mijn ervaring dat hier naartoe werd verhuisd om de noodoproep "af te werken" er werd voor een noodoproep gewoon ingebroken op een kanaal waar werd "gewerkt" en bij contact werd verhuisd naar kanaal 9 dat eigenlijk altijd vrij werd gehouden.
Toen was het ook handig om een scanner in de auto te hebben, had je een noodoproep dan werkte je vanuit mobiel naar een basis station die dan de politie aan de telefoon hadden, de politie stelde de vragen gewoon via de meldkamer, jij luisterde je scanner weer uit en gaf antwoord aan het basis station die het weer aan de politie melde...
Tja dat was nog een mooie tijd zeker wat betreft samenwerking tussen diverse mensen en taakvelden... heb zo een keer een dubbel 8tje van de weg laten halen:
- meldkamer: Waar rijd de melder nu
- mobieltje op 9: A7 richting Den Oever hm paal 30.1
- basis station naar meldkamer doorgeven
- meldkamer: De politie komt bij Hoorn de A7 op rijden wat zijn de herkenningspunten van de melder ?
- nu bij hmp 31.5 witte Datsun Bleubird kenteken: GP**RB
- basisstation weer door melden
- Meldkamer: politie loopt in op de melder, wat zijn de herkenningspunten van het voertuig waar de melder achter rijd.
- mobieltje: beige MB 190 D kenteken: .. .. ..en ik zie blauwe lampen in mijn spiegels. Ik rijd op de midden streep voorligger betaald dubbele MRB.
- basisstation meld weer door
- Meldkamer kan de melder nog volgen voor een getuige verklaring..
- Mobieltje ja dat kan politie nu direct achter me
- basisstation meld weer door
- Meldkamer: bedankt voor de melding wacht u even bij de collega's u mag de verbinding staken.
- basisstation bedankt ieder op kanaal 9
Op de afsluitdijk stond alles net voorbij het monument aan de kant bestuurder rolde uit de mercedes, maar 27 MC werkte prima 098uo
Jammer eigenlijk dat deze "romantiek" verloren is gegaan. :'(
-
27mc ofwel de 11 meterband is volledig passè.
Oostblokpiloten zitten op de AM band dus kansloos als er op FM iets uitgezonden wordt.
Het is op AM wel te ontvangen maar niet te verstaan.
Ook in het meerendeel van de NL vrachtwagens hangt geen 27mc meer of ze zitten niet eens op 19 maar op frequenties buiten het goedgekeurde gebied,
Boven kanaal 40 of op de Alpha kanalen.
Mijn bak hangt op de 27.555Mhz USB dus ik hoor op FM al helemaal niks ;D 998765
-
Ik zou zelf denken dat een dubbele rij matrixborden veel handiger is. Dus bijvoorbeeld op een weg met 3 rijbanen niet 3 matrixborden maar juist 6. 3 van de 3 geven dan de actuele wegsituatie aan (rode kruizen, snelheidsbeperkingen etc.) en de andere 3 zouden zo ingesteld moeten worden dat ze een "rettungsgasse" simuleren. Dit introduceren via radio, tv en flyers en heel nederland (optimistisch gezien) zou het dan moeten snappen. Is het natuurlijk wel lastig buitenlandse bestuurders hier alert van te maken. Maar als 30 auto's om je heen het doen blijf je ook niet in de weg staan natuurlijk.
e050
-
In basis zouden de matrixborden in de huidige opstelling al voldoende moeten zijn zeker bij 3 of meer rijstroken. middelste strook een roodkruis en die naar gelang de lengte van de file steeds verder naar achter verkassen.
Probleem is alleen dat nederlanders het niet willen snappen het ofwel vanwege de mentaliteit of wel vanwege slechte voorlichting
-
Je zou natuurlijk ook iets kunnen verzinnen in de trent van een knipperend blauw vlak, kruis of pijlen, zodat de weggebruikers snappen dat het gaat om een voorrangsvoertuig. Dit m.i. kunnen bijdragen aan de doorstroming richting het incident. Hierbij is voorlichting richting de burger en communicatie tussen de HV-diensten en verkeerscentrales dan wel van vitaal belang.
-
27mc ofwel de 11 meterband is volledig passè.
Oostblokpiloten zitten op de AM band dus kansloos als er op FM iets uitgezonden wordt.
Het is op AM wel te ontvangen maar niet te verstaan.
Ook in het meerendeel van de NL vrachtwagens hangt geen 27mc meer of ze zitten niet eens op 19 maar op frequenties buiten het goedgekeurde gebied,
Boven kanaal 40 of op de Alpha kanalen.
Mijn bak hangt op de 27.555Mhz USB dus ik hoor op FM al helemaal niks ;D 998765
foei, dat mag dus niet! :D. Ook met een 'kacheltje' aan boord zeker ::) ^-^
-
foei, dat mag dus niet! :D. Ook met een 'kacheltje' aan boord zeker ::) ^-^
beetje bak met ssb heeft geen kachel nodig.
Heb eeb superstar 3600 gehad, 0,2 tot 60 watt regelbaar vermogen..... tot de andere kant van de oceaan geen probleem op usb dus..... kacheltjes zijn voor de verwarming en nergens anders voor. mits je goeie spullen hebt 998765 098uo
-
Ik heb een 27MC in de copcar hangen, die op de EU, UK, Poolse en weet ik het wat voor banden allemaal zenden kan. Ondanks een goeie 27MC autospriet nog nooit iets op dat ding gehoord.
-
Ik heb een 27MC in de copcar hangen, die op de EU, UK, Poolse en weet ik het wat voor banden allemaal zenden kan. Ondanks een goeie 27MC autospriet nog nooit iets op dat ding gehoord.
Je moet hem natuurlijk wel aan zetten ;D 98uiye
-
beetje bak met ssb heeft geen kachel nodig.
Heb eeb superstar 3600 gehad, 0,2 tot 60 watt regelbaar vermogen..... tot de andere kant van de oceaan geen probleem op usb dus..... kacheltjes zijn voor de verwarming en nergens anders voor. mits je goeie spullen hebt 998765 098uo
ik had een Lincon, prima spul hoor ;D
-
ik had een Lincon, prima spul hoor ;D
ik niks meer, alleen de pjp waar de antron 99 op heeft gestaan
-
Ik heb zo'n idee dat het nu nergens meer over gaat. Verder in de HV Huiskamer of gewoon weer on topic?
-
Tot hoever kan een 27MC een leven redden...
Vrachtwagens, Duitsers en sommige persmensen hebben een 27MC en als een vrachtwagen problemen ziet pakt hij lijkt mij niet zijn mic maar draait hij 112... En misschien daarna zijn mic om andere bestuurders te waarschuwen om een andere weg te nemen...