Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: Edwinvw op 28 maart 2014, 17:16:34
-
Sirene ambulance op je mobiel
28 maart 2014 - Ambulancediensten in Drenthe en Friesland hebben een nieuw alarmsysteem in gebruik genomen dat automobilisten via een app op hun smartphone attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene.
Zo’n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.
Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.
App
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. ,,Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken'', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.
Verdere integratie
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.
Bron: ANP
-
Sirene ambulance op je mobiel
28 maart 2014 - Ambulancediensten in Drenthe en Friesland hebben een nieuw alarmsysteem in gebruik genomen dat automobilisten via een app op hun smartphone attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene.
Zo’n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.
Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.
App
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. ,,Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken'', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.
Verdere integratie
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.
Bron: ANP
Blijkbaar dus ook weer een systeem waar niet verder over nagedacht is dan de schoenmaat van de bedenker, een app op een smartfone ff een paar snelle nadelen op een rijtje.
- app moet je downen, doen hooguit de mensen met intresse in de HV
- app moet je continu aan hebben op je telefoon en vreet dus batterij-en
- om te zien hoe en waar de ambu zich bevind moet ik de telefoon vasthouden en wat mag ik nu uitgerekend niet van onze almachtige wetgever........
kortom doel en kans gemist
-
Sirene ambulance op je mobiel
28 maart 2014 - Ambulancediensten in Drenthe en Friesland hebben een nieuw alarmsysteem in gebruik genomen dat automobilisten via een app op hun smartphone attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene.
Zo’n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.
Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.
App
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. ,,Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken'', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.
Verdere integratie
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.
Bron: ANP
Waar kan ik dit nomineren voor het meest stompzinnige idee van Nederland? :-X
-
Blijkbaar dus ook weer een systeem waar niet verder over nagedacht is dan de schoenmaat van de bedenker, een app op een smartfone ff een paar snelle nadelen op een rijtje.
- app moet je downen, doen hooguit de mensen met intresse in de HV
- app moet je continu aan hebben op je telefoon en vreet dus batterij-en
- om te zien hoe en waar de ambu zich bevind moet ik de telefoon vasthouden en wat mag ik nu uitgerekend niet van onze almachtige wetgever........
kortom doel en kans gemist
Heb je geen lader en houder in je auto KLF?
Batterij wordt opgeladen tijdens de rit en mijn smartphone zit netjes in de houder, aangesloten op de carkit.
Een App kan je telefoon unlocked houden, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn (de flitsapp doet dat ook)....
En daarmee wordt het downen toch wel iets aantrekkelijker....
-
Heb je geen lader en houder in je auto KLF?
Batterij wordt opgeladen tijdens de rit en mijn smartphone zit netjes in de houder, aangesloten op de carkit.
Een App kan je telefoon unlocked houden, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn (de flitsapp doet dat ook)....
En daarmee wordt het downen toch wel iets aantrekkelijker....
Dus jouw telefoon gaat af met een raar geluidje, wat doe je dan? Maar vooral, wat doe je dan niet?...
Juist je kijkt op je telefoon, ookal zit deze in je carkit. Je kijkt op dat moment dus niet om je heen en in je spiegels en zodoende verlies je het overzicht over de verkeerssituatie. Als resultaat krijg je dan:
A) Je staat tegen je voorganger aan die stopt of uitwijkt omdat hij in z'n spiegels blauwe lampen ziet.
B) Zie je het voorrangsvoertuig over het hoofd en je reageert alsnog op het laatste moment.
of
C) Je hebt de app niet gedownload en je staat alsnog in de weg.
D) Je bent een bestuurder die wel het overzicht heeft en zich niet laat afleiden door een telefoon. Je reageert goed op het zien van de ambulance.
Kassa!! ...
-
Het zal wel aan mij liggen, maar m.i. kan je beter een paar hondertjes meer neertellen voor fatsoenlijke signalering
En wijzig de wet zo, dat hulpdiensten ook de Wail/Yelp of bijvoorbeeld Rumbler kunnen gebruiken.
-
Heb je geen lader en houder in je auto KLF?
Batterij wordt opgeladen tijdens de rit en mijn smartphone zit netjes in de houder, aangesloten op de carkit.
Een App kan je telefoon unlocked houden, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn (de flitsapp doet dat ook)....
En daarmee wordt het downen toch wel iets aantrekkelijker....
Ik heb in de bedrijfsbus en eigen auto geen houder, er wordt gewoon niet gebeld in de auto's de telefoon bevind zich dan ook 95% van de tijd in de broekzak en dan is een mobiele lader niet het meest handige. Hiermee verdwijnt eigenlijk ook direct de handigheid van de app !!
Zou de telefoon wel in een houder staan dan nog is mijn scherm (ik loop niet met de mode mee en heb dus een wat oudere smartfone) dusdanig klein dat ik de telefoon zou moeten pakken om te bekijken, te daar de krassen op het scherm bij op evenals de laspitten en je begrijpt direct dat ik nog wel ff turen moet om te zien waar de ambu zich bevind.
Tegen de tijd dat ik weet waar de ambu is komen de opties van Joost al behoorlijk om de hoek kijken.
Daar komt dan ook nog eens bij dat de app alleen werkt (voorlopig) in de noordelijke provincies en alleen voor de ambu dienst dus voor andere diensten heb ik er geen zak aan.
Dan hebben we het alleen nog maar over mijn situatie en mening !!
Naast mij zitten er legio bestuurders op de weg die in soortgelijke omstandigheden verkeren om van fietsers en ouderen niet te spreken.
Een dergelijke app zal slechts door de geintreseerden en misschien de profs worden gedownd dus het bereik zal m.i. behoorlijk tegenvallen.
Dit maakt de hele opzet van de app. tot een oplossing die deels het doel absoluut niet bereikt en m.i. nog erger de veiligheid eerder nadelig dan positief beinvloeden. Kortom niet over nagedacht en zeker niet geschikt als middel waarop je kunt en mag vertrouwen en derhalve een halfslachtig lap middel om de gebrekkige huidige OGS te ondersteunen.
Beter investeren in knappe OGS en daarbij een aantal regeltjes te laten varen (o.a. volume) en een goed overwogen opstelling van de lampjes die ook bij daglicht goed waarneembaar zijn.
Een stukje voorlichting in de rijopleiding van de automobilisten en verkeerslessen op de scholen zou een veel beter effect sorteren dan alle nu half bakken hulpmiddelen
-
Of je maakt het simpeler: een app die je verteld dat je, gezien je rijrichting en snelheid, binnen 30 seconden toeters en bellen tegen gaat komen.
Dat kan dan heel simpel door het display te laten aangaan waarbij groot in het display Brandweer, Ambulance of Politie komt te staan, eventueel met een attentiesignaal.
Op dat moment weet ik dat ik er extra alert op moet zijn en tijd heb om er op te reageren.
Op de snelweg hoeft de app mij niet te waarschuwen als dat voertuig uit de tegengestelde richting komt op de andere banen, wel als ie binnen 30 seconden op mijn achterbumper zit zodat ik al een gaatje kan zoeken om alvast de baan vrij kan maken.
Erg handig als je zelf aan het inhalen bent met een grote bestelbus achter je, welke het spiegelen er ook niet makkelijker op maakt.
Of bij een stoplicht iets behoedzamer optrek omdat ik weet dat zo'n auto mij kan kruisen (waarbij een goede OGS mij hierin nog beter kan helpen).
Gewoon een simpele duidelijke app, zonder een kaartje o.i.d.
-
Of je maakt het simpeler: een app die je verteld dat je, gezien je rijrichting en snelheid, binnen 30 seconden toeters en bellen tegen gaat komen.
Dat kan dan heel simpel door het display te laten aangaan waarbij groot in het display Brandweer, Ambulance of Politie komt te staan, eventueel met een attentiesignaal.
Op dat moment weet ik dat ik er extra alert op moet zijn en tijd heb om er op te reageren.
Op de snelweg hoeft de app mij niet te waarschuwen als dat voertuig uit de tegengestelde richting komt op de andere banen, wel als ie binnen 30 seconden op mijn achterbumper zit zodat ik al een gaatje kan zoeken om alvast de baan vrij kan maken.
Erg handig als je zelf aan het inhalen bent met een grote bestelbus achter je, welke het spiegelen er ook niet makkelijker op maakt.
Of bij een stoplicht iets behoedzamer optrek omdat ik weet dat zo'n auto mij kan kruisen (waarbij een goede OGS mij hierin nog beter kan helpen).
Gewoon een simpele duidelijke app, zonder een kaartje o.i.d.
Blijft de grootste nekkebreker dat mensen het moeten downen en installen, wees eens reëel en probeer je te bedenken welke groep mensen dit zal doen buiten de HV en HV geintresseerden......ik denk naderend nul. Het probleem gewoon aanpakken bij de bron en niet middels allerlei halfslachtige hulpmiddelen
-
Ik blijf denk ik maar bij mijn standpunt dat het uitbreiden van: geluidjes, lampjes, uitschakeling, enz. in een voertuig leidt tot een te groot veiligheidsgevoel.
Mensen vertrouwen nu al te veel op ABS, EPS, ASR, enz. en zijn het autorijden eigenlijk al verleerd.
Mooi voorbeeld hiervan is de tomtomrijder, "goedendag ANWB alarmcentrale, waarmee kan ik u helpen?","Ik weet niet meer waar ik ben". De centralist van de ANWB denkt dat de beller onwel is en hulp zoekt en vraagt om uitleg, "Meneer, zit u in de auto en ziet u misschien een hm-paal?","Ja, ik sta op de A12 bij hm-paal 62.5. Maar de TomTom is ermee opgehouden en ik weet nu niet meer hoe ik verder moet." Dit is geen fictief iets dat komt gemiddeld 1 op de 10 telefoontjes voor volgens mijn buurman die op een centrale werkt.
Of "Ja, ik weet niet wat er gebeurde. Ik neem met deze auto die bocht altijd zo, met mijn andere auto doe ik dat niet die heeft geen ABS en EPS." Deze hoor ik zelf regelmatig bij ongevallen vanaf de A6 naar de A1.
"Ik reed niet over die streep heen want ik heb de auto niet horen reageren" is een nieuwe aan het segment van chauffeurs, terwijl op de camera beelden wel degelijk is te zien dat men over de streep reed.
Dat zijn nog maar drie voorbeelden en er zijn er jammer genoeg talloze soms met fatale afloop.
Auto's moeten veiliger, nee de bestuurders moeten veiliger.
-
Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel
De ambulancediensten in Drenthe en Friesland nemen vandaag een nieuw alarmsysteem in gebruik dat automobilisten attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene. Ze krijgen dan via een app op hun smartphone in spraak en beeld een waarschuwing. Dat melden de regionale ambulancediensten.
Zo'n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.
Integratie
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. 'Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3624209/2014/03/28/Sirene-ambulance-niet-op-radio-wel-op-mobiel.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3624209/2014/03/28/Sirene-ambulance-niet-op-radio-wel-op-mobiel.dhtml)
-
Mijn eerste reactie toen ik dit las: ???
Iemand die met zijn telefoon in zijn broekzak aan het autorijden is, krijgt een melding, telefoon geeft een signaal, pakt hoogstwaarschijnlijk zijn telefoon, kijkt erop, is afgeleid, ...........
Mensen worden dus getriggerd om tijdens het autorijden hun telefoon te pakken, en ze kunnen dan zien waar de ambulance vandaan komt, als ze naar het scherm kijken...
Ik ben er niet bijster positief over moet ik zeggen.
-
Goede 1 aprilgrap.
-
En deze app zal zeker niet toegevoegd worden aan Windows Phone; zoals vele apps. 098uo
-
Blijft de grootste nekkebreker dat mensen het moeten downen en installen, wees eens reëel en probeer je te bedenken welke groep mensen dit zal doen buiten de HV en HV geintresseerden......ik denk naderend nul. Het probleem gewoon aanpakken bij de bron en niet middels allerlei halfslachtige hulpmiddelen
Gezien de integratie met Flitsmeister en gezien hoe vaak deze is gedownload denk ik dat mensen helemaal niet zoveel hoeven in te stellen.
Bron; https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.flitsmeister
Wel ben ik van mening dat een "eigen" app niet zoveel nut zal hebben. Leuk voor een keer maar meer ook niet. Bij mij staat Flitsmeister overigens altijd aan als ik in de auto zit. Ik ben van mening dat ik en het SO erbij gebaad zijn.
-
Het is niet geïntegreerd in flitsmeister, het kan samenwerken met. Dat betekent dat je het nog steeds apart moet downen, installen en koppelen aan. Ook met een integratie neem je het feit niet weg dat het de aandacht van het verkeer afleid en daarmee een stukje gevaarzetting veroorzaakt in plaats van wegneemt.
Ook jij hebt "banden" met de HV dus wat betreft het downen ben jij ook al beïnvloed, denk nu eens als Jan met de Pet, geen interesse in de HV (wat geldt voor het merendeel van de weggebruikers) en ik denk dat je moet toegeven dat het bereik van de app gewoon marginaal is.
Veel mensen bellen nog steeds handheld (kijk maar eens om je heen) en dus zal men de telefoon gewoon pakken en kijken. Ergens is er een tijd van 30 seconden genoemd dat de ambu van je verwijderd is... daar gaan we dan:
- telefoon laat weten dat er een ambu aankomt
- men pakt de telefoon
- men bekijkt waar de ambu zich bevindt
- men oriënteert waar dit is t.o.v. zichzelf
- men gaat in de verwachte richting zoeken naar de ambu
......
Dertig seconden voorbij voor je hebt kunnen anticiperen maar wel dertig seconden lang bezig geweest met andere dingen dan autorijden......
Dertig seconden lijkt veel maar als je alle benoemde handelingen moet verrichten zijn diezelfde dertig seconden voorbij voor je het weet en is de ambu reeds gepasseerd, als die je al passeert en niet ergens afgeslagen is want ook al weet je waar de ambu zich bevindt je nog steeds niet waar hij heen gaat. Zeker binnen bebouwde kom in drukker stadsverkeer lijkt het mij eerder voor onveiligheid zorgen dan een vrije doorgang van de ambu.
Als ik heel eerlijk ben begrijp ik ook niet dat men heeft mee gewerkt en gaat werken met behulp van deze app. De politie handhaaft redelijk strak op handheld bellen en nu gaat de HV zelf zorgen dat we de telefoon vaker gaan bekijken en dat terwijl diezelfde HV voorbeelden te over heeft van de gevolgen van het vasthouden van onze mobieltjes....
Ik zeg tegendraads idee....
-
Dan nogmaals een bron: http://tweakers.net/nieuws/95099/flitsmeister-gaat-weggebruikers-waarschuwen-voor-ambulances.html (http://tweakers.net/nieuws/95099/flitsmeister-gaat-weggebruikers-waarschuwen-voor-ambulances.html)
Het is wel degelijk geintegreerd in flitsmeister. Bij de eerst volgende update zal de functionaliteit toe worden gevoegd.
-
... Ik ben van mening dat ik en het SO erbij gebaad zijn.
Ik hoop dat je droge voeten hebt gehouden, volgens mij is 'gebaad' wat anders dan 'gebaat' 98uiye
Maar afgezien daarvan: ik ben het eens met klf grimmenstein markt: een onding.
Gr
Paulg
-
Ik ben het helemaal niet eens met de bewering dat het een onding is.......
Heel vaak zitten er gewoon meerder mensen in een auto, een ander dan de bestuurder kan dus prima de "app" bekijken, daarnaast.... De app geeft een melding en zorgt voor het aanspringen van het scherm, elke telefoon die netjes in een autohouder zit is veelal vanaf de bestuurderspositie goed te zien. Een korte simpele melding met geluidssignaal hoeft echt niet voor verkeersonveilige situaties te zorgen. Tevens, doormiddel van GPS is het mogelijk om relatief ruim van te voren te attenderen dat er een ambu aankomt. Bijvoorbeeld wanneer deze 500 meter aanrijdend achter het voertuig met de app bevindt, veel te ver voor optische- en/of geluids-herkenning, iets wat met de app wel kan.
De app domweg afschieten wegens oude opinies op verkeerszaken is in mijn ogen ook geheel onterecht, er zijn namelijk verschillende situaties voor te stellen waarbij de app wel een aanwinst kan zijn. wederom een voorbeeld..... Mensen met een app kunnen in een file worden geattendeerd dat er een ambu-voertuig aanrijdend is. Een mobiele dataverbinding en GPS signalen maken veel mogelijk, een correcte en korte melding en/of liefst alleen geluidssignalen kunnen dan weldegelijk heel doeltreffend zijn.
Ik stel mij zo voor dat het bijvoorbeeld mogelijk moet zijn om alleen via een geluidsbericht de richting van het ambu-voertuig aan te geven. Bijvoorbeeld een alarmsignaal met de gesproken tekst dat er binnen zoveel meter een ambu vanuit achter (snelweg) aan komt rijden.
Nogmaals, dergelijke goede ontwikkelingen moet je niet af doen met "onveilig" zoek naar de goede eigenschappen en probeer deze verder te ontwikkelen....
-
Los van het feit van de eventuele gevaren ben ik wel benieuwd hoe het werkt. Puur en alleen op basis van afstand? Betekent dat dat GPS altijd aan moet staan? Dat staat vaak bewust uit om de batterij te sparen. Vervolgens, dat een ambu dichtbij is/komt betekent niet per definitie dat hij ook het pad zal kruisen. Als hij 1 straat verder rijdt, of over je heen (brug), dan is het ook een gemiste kans.
Goede 1 aprilgrap.
Daar heeft het inderdaad veel van weg :)
-
Los van het feit van de eventuele gevaren ben ik wel benieuwd hoe het werkt. Puur en alleen op basis van afstand? Betekent dat dat GPS altijd aan moet staan? Dat staat vaak bewust uit om de batterij te sparen. Vervolgens, dat een ambu dichtbij is/komt betekent niet per definitie dat hij ook het pad zal kruisen. Als hij 1 straat verder rijdt, of over je heen (brug), dan is het ook een gemiste kans.
Daar heeft het inderdaad veel van weg :)
M.b.t. GPS, om Flitsmeister te laten werken moet altijd GPS aan staan. Als je een autohouder hebt met geïntegreerde lader lijkt het mij geen probleem.
-
M.b.t. GPS, om Flitsmeister te laten werken moet altijd GPS aan staan. Als je een autohouder hebt met geïntegreerde lader lijkt het mij geen probleem.
Die lader hoeft nog niet eens, de meeste telefoons houden GPS echt wel in de lucht wanneer ze op de accu werken.
Betreffende de autohouder voor een telefoon heb je helemaal gelijk, liefst met bluetooth om helemaal handsfree te bellen.
-
En wederom hetzelfde probleem als met Flister. Je hebt geen flauw idee vanaf welke kant het hulpverleningsvoertuig nadert....
Om hoorbaarheid op te lossen is er een simpele afkorting: Martinhoorn 2297NM. 4 compressor luchthoorns gebruiken en je bent enorm goed hoorbaar en lokaliseerbaar.
Voor de nacht een electronische sirene met gedempt niveau. Hiermee voldoe je volledig aan de norm en hoef je geen onzin met GSM/GPS of losse zendsystemen uit te halen.
Deze sirene werkt met elke vorm van "gezond verstand 1.0" en behoeft geen nadere uitleg, app download en werkt ook met een lege accu op je gsm ;D
-
Ik ben het helemaal niet eens met de bewering dat het een onding is.......
Nogmaals, dergelijke goede ontwikkelingen moet je niet af doen met "onveilig" zoek naar de goede eigenschappen en probeer deze verder te ontwikkelen....
De enige goede eigenschap van een mobiele telefoon in het verkeer is de UIT knop, hordes mensen hebben geen houder laat staan een carkit, kijk om je heen in een file hoeveel mensen handheld bellen of let er gewoon eens bewust op als je langs de weg zit (wel het verkeer in de gaten blijven houden) Je zult dan, met mij, moeten concluderen dat er meer handheld bellen dan handsfree.
De verleiding om het mobieltje te pakken als het zich laat horen is groot, bij de meeste ligt het onding op het dashboard of de middenconsole, en velen zullen het onding oppakken als er geluid uitkomt, een whatsapp, een sms, een telefoontje of domweg een flitser allemaal vragen van de mobiel die schreeuwen om onze aandacht en dat terwijl we net weer een hele campagne hebben (gehad) dat social media op een P thuis hoort en niet op de weg en juist om te voorkomen dat we massaal onze mobiel raadplegen gooien we er nog maar een "nuttige app" tegen aan die ons moet waarschuwen voor een naderende ambulance die met een beetje geluk voor ons stopt omdat we op het mobieltje moesten kijken waar de ambu reed en er gelijktijdig een boom op de onzalige gedachte kwam om over te willen steken.
Ambu's en andere spoedvoertuigen dienen simpel weg zelf zorg te dragen voor een goede zichtbaarheid en hoorbaarheid en dat doen we door te voldoen aan de eisen die de overheid stelt aan de OGS als in de praktijk blijkt dat de OGS door de gestelde eisen te kort schiet dan moet je de eisen aanpassen en niet met allerhande lapmiddelen de doorstroming van een spoedvoertuig willen verbeteren en al helemaal niet door met een lapmiddel de verkeersveiligheid in gevaar te brengen. Tenzij we natuurlijk op een verkeerde manier aan een stukje klantenbinding willen doen !!
-
En wederom hetzelfde probleem als met Flister. Je hebt geen flauw idee vanaf welke kant het hulpverleningsvoertuig nadert....
Om hoorbaarheid op te lossen is er een simpele afkorting: Martinhoorn 2297NM. 4 compressor luchthoorns gebruiken en je bent enorm goed hoorbaar en lokaliseerbaar.
Voor de nacht een electronische sirene met gedempt niveau. Hiermee voldoe je volledig aan de norm en hoef je geen onzin met GSM/GPS of losse zendsystemen uit te halen.
Deze sirene werkt met elke vorm van "gezond verstand 1.0" en behoeft geen nadere uitleg, app download en werkt ook met een lege accu op je gsm ;D
Rijrichting wordt wel degelijk aangegeven. Bron: http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/ambulances-waarschuwen-weggebruikers-bij-spoedritten-slimme-app-op-de-smartphon?from_search (http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/ambulances-waarschuwen-weggebruikers-bij-spoedritten-slimme-app-op-de-smartphon?from_search)
Overigens is het geen vervanging van OGS, het is een extra hulpmiddel.
Mijn praktijk ervaring is op de A7, OvdB voertuig zat achter mij terwijl ik met 140 km/h reed en ik hoorde hem niet. Ik keek op dat moment ook niet in mijn achteruitkijkspiegel.
Ik ben zelf een fervent Flitsmeister gebruiker en hangt altijd in een houder aan mijn voorruit. Ik zie dus wel degelijk winst.
-
Rijrichting wordt wel degelijk aangegeven. Bron: http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/ambulances-waarschuwen-weggebruikers-bij-spoedritten-slimme-app-op-de-smartphon?from_search (http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/ambulances-waarschuwen-weggebruikers-bij-spoedritten-slimme-app-op-de-smartphon?from_search)
Overigens is het geen vervanging van OGS, het is een extra hulpmiddel.
Mijn praktijk ervaring is op de A7, OvdB voertuig zat achter mij terwijl ik met 140 km/h reed en ik hoorde hem niet. Ik keek op dat moment ook niet in mijn achteruitkijkspiegel.
Ik ben zelf een fervent Flitsmeister gebruiker en hangt altijd in een houder aan mijn voorruit. Ik zie dus wel degelijk winst.
Snap je het niet of wil je het niet snappen?
De casus die je aandraagt zegt wellicht meer over je rijvaardigheid dan over het nut van zo'n app. Begin eerst eens met wél in je spiegels te kijken, zeker op een rijksweg wil je ruim van te voren weten wat er achter je gaat gebeuren.
-
Snap je het niet of wil je het niet snappen?
De casus die je aandraagt zegt wellicht meer over je rijvaardigheid dan over het nut van zo'n app. Begin eerst eens met wél in je spiegels te kijken, zeker op een rijksweg wil je ruim van te voren weten wat er achter je gaat gebeuren.
Waarom zo geagiteerd? Waarom zouden mensen niet in hun spiegels kijken? Beetje een rare aanhaling van gedragingen die feitelijk niets met de ondersteunings-app op een telefoon te maken hebben.
Ik zie niet in waarom iemand die over een prima rijvaardigheid beschikt, zijn mobiel netjes handsfree in een auto-houder op zijn dashboard heeft zitten niet geattendeerd kan worden via een app op zijn telefoon die bijvoorbeeld louter en alleen een voicemelding geeft dat binnen een x tijd vanaf achter een ambulance verwacht kan worden.
Deze discussie begint nu te lijken op het maar vast willen houden aan bestaande regels en gedragingen terwijl een dergelijk app een prima aanvulling kan zijn. Kom mensen oud-off-the-box denken mag echt wel.
Ik ben er dan ook helemaal niet mee eens dat een telefoon in het verkeer uit moet, zeker niet wanneer er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Zoals volledige handsfree bediening. Bellen in een auto kan prima, wanneer er meerdere mensen in een auto worden vervoerd is veelal een gesprek ook niet te vermijden. Ik zie zelf het verschil niet tussen een fysiek gesprek in de auto me een passagier of een telefoongesprek.
-
Waarom zo geagiteerd? Waarom zouden mensen niet in hun spiegels kijken? Beetje een rare aanhaling van gedragingen die feitelijk niets met de ondersteunings-app op een telefoon te maken hebben.
Ik zie niet in waarom iemand die over een prima rijvaardigheid beschikt, zijn mobiel netjes handsfree in een auto-houder op zijn dashboard heeft zitten niet geattendeerd kan worden via een app op zijn telefoon die bijvoorbeeld louter en alleen een voicemelding geeft dat binnen een x tijd vanaf achter een ambulance verwacht kan worden.
Deze discussie begint nu te lijken op het maar vast willen houden aan bestaande regels en gedragingen terwijl een dergelijk app een prima aanvulling kan zijn. Kom mensen oud-off-the-box denken mag echt wel.
Ik ben er dan ook helemaal niet mee eens dat een telefoon in het verkeer uit moet, zeker niet wanneer er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Zoals volledige handsfree bediening. Bellen in een auto kan prima, wanneer er meerdere mensen in een auto worden vervoerd is veelal een gesprek ook niet te vermijden. Ik zie zelf het verschil niet tussen een fysiek gesprek in de auto me een passagier of een telefoongesprek.
http://nos.nl/op3/artikel/362826-handsfree-bellen-even-link.html (http://nos.nl/op3/artikel/362826-handsfree-bellen-even-link.html)
En het is niet alleen het bellen, het aantal berichten dat in de auto worden verstuurd is nog veel meer, en nog gevaarlijker ook.
-
Hoeveel wagens zie je op de snelweg niet voorbij komen waarvan de bestuurder merendeels naar beneden kijkt in plaats van naar voren? Ik zie ze genoeg, helaas is dat eigenlijk alleen vanaf de motor of een busje goed genoeg te zien om te verbaliseren.
-
http://nos.nl/op3/artikel/362826-handsfree-bellen-even-link.html (http://nos.nl/op3/artikel/362826-handsfree-bellen-even-link.html)
En het is niet alleen het bellen, het aantal berichten dat in de auto worden verstuurd is nog veel meer, en nog gevaarlijker ook.
Ja, maar dat is toch helemaal niet ter zake doende? Deze app hoef je niet te bedienen tijdens het rijden, hij geeft gewoon een geluidssignaal op moment dat er een ambu aankomt. Ik begrijp ook wel dat socialmedia via een smartphone niet tijdens het rijden kan. Maar dat is hier niet het geval. Daar reageer ik tegen, dit in mijn ogen prima initiatief wordt te kort gedaan om het te vergelijken met niet handsfree bellen, smsen of andere sociaal media vormen.
De app geeft niets mee en of minder af dat een geluidssignaal wanneer je binnen een x aantal meter van een ambu met blauw-blauw bevind. Totaal niet te vergelijken met mensen die sms-en of iets op Facebook proberen te zetten tijdens het rijden.
-
Hoeveel wagens zie je op de snelweg niet voorbij komen waarvan de bestuurder merendeels naar beneden kijkt in plaats van naar voren? Ik zie ze genoeg, helaas is dat eigenlijk alleen vanaf de motor of een busje goed genoeg te zien om te verbaliseren.
Tja, om de airco van mijn auto te bedienen moet ik ook heel kort iets wat na beneden kijken, gaat het nou om het kort naar beneden kijken? iets wat bij deze app niet eens hoeft i.v.m de geluidsmelding die hij via zijn speaker weer geeft.
Nogmaals, het heeft helemaal niets te maken met rand zaken die het onveilig maken in een auto..... Het is juist een additionele dienst die autorijden veiliger kan maken door een melding ruim van te voren dat er een ambu aanrijdend is.
Ik zie heel veel voordelen bij deze app in een file situatie waarbij er door spitsstroken geen ruimte is van een vluchtstrook.
-
Tja, om de airco van mijn auto te bedienen moet ik ook heel kort iets wat na beneden kijken, gaat het nou om het kort naar beneden kijken? iets wat bij deze app niet eens hoeft i.v.m de geluidsmelding die hij via zijn speaker weer geeft.
We weten allemaal wel dat ik bestuurders bedoel die al rijdend meer bezig zijn met emailen en sms-en (Whatsapp, BB Ping etc inbegrepen).
Ik zie heel veel voordelen bij deze app in een file situatie waarbij er door spitsstroken geen ruimte is van een vluchtstrook.
Bij het binnendoor rijden in een file zie ik juist weinig voordelen van een app. Over het algemeen moet ik zeggen dat er snel en ruim baan gemaakt wordt. Ik verwacht weinig tijdswinst.
Het grootste nadeel van deze app, net zoals alle anderen, is dat de app mijn rijroute niet kan voorspellen. Iemand die een waarschuwing krijgt wil, goed bedoeld, de kruising waar ik aan kom rijden vrij maken terwijl het kruisende verkeer dat deze app niet gebruikt dit totaal niet verwacht. Daar creeer je gevaarlijke omstandigheden mee. Net zoals dat de kruising vrij gemaakt wordt maar ik 300 meter voor de kruising al een zijstraat in duik en daardoor weer irritatie creëer bij de app gebruiker die voor niets zijn auto deels de stoep op gereden heeft, en die de volgende keer dus wacht tot ik weer recht achter hem sta.
Nee. Een app lijkt mij niet de oplossing in deze.
-
Om nog maar te wachten op de bestuurders die al die meldingen steeds helemaal zat worden en vervolgens hun mobiel pakken om dat geluid nou eens uit te zetten. Wat vervolgens weer niet lukt en men alsnog een half uur op dat ding zit te kijken, want er waren toevallig ook wat whatsapp berichten en facebook statussen. ::)
Je moet iets wat niet de bedoeling is gaan uitlokken, helemaal niet in situaties waar al extra gevaar dreigt.
-
Ik ben het niet met jullie eens, UMCG Amulancezorg gelukkig ook niet. Er zijn genoeg punten te vinden waarom dit stukje software wel zinvol kan zijn. Naar mijn mening blijven jullie veel te veel in het stramien hangen dat elke afleiding in een auto negatief is. Ik maak alleen maar duidelijk dat korte doch duidelijke en gerichte attentie een positieve werking kan hebben op een autobestuurder.
Er worden wederom andere aspecten bij gehaald (sociale media, whatsapp, sms e.d.) die niets met een dergelijke app te maken hebben. Een melding op het juiste moment via een dergelijke app kan een schrikreactie voorkomen. Ik zie dagelijks in de praktijk schrikreacties van andere automobilisten op moment dat een voorrangsvoertuig nadert. Ik zie in deze app op snelwegen geweldige ontwikkelingen. Met louter gesproken meldingen als, "blijf rechts rijden, haal niet in binnen 500 meter wordt u ingehaald door een Ambulane o.i.d. denk ik dat we weer een stap vooruit kunnen maken in verkeersveiligheid.
Een oplossing als deze daarom "bijna ongefundeerd" afkeuren omdat hij zou afleiden laat in mijn ogen alleen maar zien dat de essentie van deze app niet wordt begrepen.
-
Ik ben het niet met jullie eens, UMCG Amulancezorg gelukkig ook niet. Er zijn genoeg punten te vinden waarom dit stukje software wel zinvol kan zijn. Naar mijn mening blijven jullie veel te veel in het stramien hangen dat elke afleiding in een auto negatief is. Ik maak alleen maar duidelijk dat korte doch duidelijke en gerichte attentie een positieve werking kan hebben op een autobestuurder.
Er worden wederom andere aspecten bij gehaald (sociale media, whatsapp, sms e.d.) die niets met een dergelijke app te maken hebben. Een melding op het juiste moment via een dergelijke app kan een schrikreactie voorkomen. Ik zie dagelijks in de praktijk schrikreacties van andere automobilisten op moment dat een voorrangsvoertuig nadert. Ik zie in deze app op snelwegen geweldige ontwikkelingen. Met louter gesproken meldingen als, "blijf rechts rijden, haal niet in binnen 500 meter wordt u ingehaald door een Ambulane o.i.d. denk ik dat we weer een stap vooruit kunnen maken in verkeersveiligheid.
Een oplossing als deze daarom "bijna ongefundeerd" afkeuren omdat hij zou afleiden laat in mijn ogen alleen maar zien dat de essentie van deze app niet wordt begrepen.
+1!
-
Ik ben niet voor de app.
Reden:
Er zullen niet veel mensen gebruik van gaan maken. Velen hebben NL-alert ook niet geregeld terwijl dat zelfs iets is in je directe eigenbelang.
Aan afleiding moet ook aandacht geschonken worden. Juist op momenten dat hulpdiensten aan komen rijden ontstaan er onvoorspelbare verkeerssituaties en moet iedere aandacht gericht zijn op de wereld buiten de auto. Een gesproken bericht wat waarschuwt kan dit nadeel verminderen/voorkomen.
-
Ik ben niet voor de app.
Reden:
Er zullen niet veel mensen gebruik van gaan maken. Velen hebben NL-alert ook niet geregeld terwijl dat zelfs iets is in je directe eigenbelang.
Aan afleiding moet ook aandacht geschonken worden. Juist op momenten dat hulpdiensten aan komen rijden ontstaan er onvoorspelbare verkeerssituaties en moet iedere aandacht gericht zijn op de wereld buiten de auto. Een gesproken bericht wat waarschuwt kan dit nadeel verminderen/voorkomen.
De functie wordt ingebouwd in andere apps als Flitsmeister, wat een van de meest geïnstalleerde app's is voor Smartphones in Nederland. Wanneer ik de aantal installaties bekijk in de Google Play store (meer dan 500.000 downloads) lijkt me het bereik van deze app aanzienlijk.
Betreffende je tweede punt, Natuurlijk is de mate en het moment van het afleiden van de aandacht van de bestuurder belangrijk. Maar zoals ik al eerder heb geschreven, door de combinatie van GPS en een mobiele data verbinding is heel nauwkeurig aan te geven waar een auto/telefoon zich begeeft en vanaf welke richting de Ambulance aanrijdend is. Op basis van deze gegevens kan heel nauwkeurig (net als met mobiele flitsers en/of flitspalen) worden bepaald wanneer er (ruim van te voren) een melding kan worden gegeven. Wanneer de soort melding dan ook nog juist is, bijvoorbeeld; Let op, binnen x tijd wordt u ingehaald door een x type hulpverleningsvoertuig, blijf rechts rijden oid. kan er juist in tegenstelling tot het gene wat anderen hier beweren een extra veilige situatie gecreëerd worden
Je maakt zelf de vergelijking dat velen NL-Alert niet werkend hebben op hun telefoon, hier ligt aan andere reden ten grondslag. NL-Alert kan nog niet door elke provider op elke telefoon worden weer gegeven. Dit komt dat NL-Alert geen applicatie is die door de gebruiker zelf op een telefoon kan worden geïnstalleerd maar dat het een netwerkdienst is tussen Telefoon en provider. In mijn ogen totaal niet te vergelijken.
We moeten er een vanaf dat elke ruis voor een bestuurder nadelig is, gerichte, zinvolle gesproken meldingen kunnen weldegelijk de verkeersveiligheid bevorderen.
-
Het niet zien of opvallen van een HV voertuig kan simpelweg opgelost worden door de juiste locatie van de flitsers (eentje op binnenspiegelhoogte werkt ideaal voor verhoogde attentiewaarde).
Daarnaast is de keuze van de sirenespeaker, het sirenesysteem van groot belang om op te vallen. De enige plek van een "voorwaarschuwing" van voordeel zou zijn, zou in geval van een file zijn, waar een ambulance zich doorheen moet wurmen. Echter is het zendbereik van een systeem beperkt (telecomwet).
Ik ben zelf opbouwer/ leverancier van voertuigen met OGS en "on top" van de ontwikkelingen zowel binnen Nederland als het buitenland. En toevallig ook nog een diploma in productontwikkeling....
Wat me opvalt in NL is dat we bezig blijven met allerlei "speelgoed" in de auto. En sorry, deze zender reken ik daar ook toe. Denemarken, Zweden, Engeland, allemaal doen ze onderzoek naar effectieve signalering en sirenetonen en hier gaan we allerlei kastjes ontwerpen, die een piepje geeft op de radio of de telefoon.
Verder is nog een kastje in het voertuig, dat al volgestopt zit met allerlei zendapparatuur, niet echt iets waar ik als opbouwer op zit te wachten. Nog een mogelijke bron van storing en interferentie. Een lijstje: Voertuigvolgsystemen, GSM systeem, C2000 systeem/ statusplotting, MDT/ mobiele bevraging, ANPR systeem. navigatie is tegenwoordig al redelijk standaard.
Als er extra kosten worden uitgegeven aan "extra hulpmiddelen", zou ik mijn klanten adviseren extra modules in de dakset erbij te plaatsen. Vergelijk maar eens een basis NL Touran met Whelen Ultra Freedom met een Whelen Ultra Freedom op een Zafira van de London Ambulance Service. Alleen al twee extra modules naar voor maakt een wereld van verschil. Verder het toestaan van alternerende koplampen, ipv simultaan knipperen.
-
Weet iemand wie dit systeem levert???
-
Weet iemand hoe het zit met die ambu's in het noorden met het ingebouwde signaal t.b.v. Flitsmeister en Sireneradar. Is deze proef goed verlopen, wordt ie uitgebreid. Ik hoor er niets meer over.
-
Het niet zien of opvallen van een HV voertuig kan simpelweg opgelost worden door de juiste locatie van de flitsers (eentje op binnenspiegelhoogte werkt ideaal voor verhoogde attentiewaarde).
Daarnaast is de keuze van de sirenespeaker, het sirenesysteem van groot belang om op te vallen. De enige plek van een "voorwaarschuwing" van voordeel zou zijn, zou in geval van een file zijn, waar een ambulance zich doorheen moet wurmen. Echter is het zendbereik van een systeem beperkt (telecomwet).
Ik ben zelf opbouwer/ leverancier van voertuigen met OGS en "on top" van de ontwikkelingen zowel binnen Nederland als het buitenland. En toevallig ook nog een diploma in productontwikkeling....
Wat me opvalt in NL is dat we bezig blijven met allerlei "speelgoed" in de auto. En sorry, deze zender reken ik daar ook toe. Denemarken, Zweden, Engeland, allemaal doen ze onderzoek naar effectieve signalering en sirenetonen en hier gaan we allerlei kastjes ontwerpen, die een piepje geeft op de radio of de telefoon.
Verder is nog een kastje in het voertuig, dat al volgestopt zit met allerlei zendapparatuur, niet echt iets waar ik als opbouwer op zit te wachten. Nog een mogelijke bron van storing en interferentie. Een lijstje: Voertuigvolgsystemen, GSM systeem, C2000 systeem/ statusplotting, MDT/ mobiele bevraging, ANPR systeem. navigatie is tegenwoordig al redelijk standaard.
Als er extra kosten worden uitgegeven aan "extra hulpmiddelen", zou ik mijn klanten adviseren extra modules in de dakset erbij te plaatsen. Vergelijk maar eens een basis NL Touran met Whelen Ultra Freedom met een Whelen Ultra Freedom op een Zafira van de London Ambulance Service. Alleen al twee extra modules naar voor maakt een wereld van verschil. Verder het toestaan van alternerende koplampen, ipv simultaan knipperen.
Helemaal mee eens !!
-
Een aantal weginspecteurs van Rijkswaterstaat heeft vanmiddag Flister ingebouwd gekregen in de voertuigen. Ik kon het met de app Flitsmeister mooi gelijk testen en ja hoor, het werkt! Moet wel bij gezegd worden dat ik stilstond en dan kan je rijrichting wat moeilijk bepaald worden, dus het stipje lijkt een beetje uit de koers maar dat valt in werkelijkheid dus behoorlijk mee.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcdn.stefanverkerk.nl%2Fmedia%2F2009%2F01%2F01%2Fallerlei%2F2015311-142108_SV5839_flister_900.jpg&hash=3bbb5ce2f867460c13fd8921aa8fd691)
-
Hoe wil ik dit zien/lezen terwijl ik aan het rijden ben? Mag toch geen mobiele telefoon vasthebben? En er zijn genoeg mensen die de telefoon in de broekzak ofzo hebben zitten tijdens het rijden.
Het is zeker een goed idee, daar niet van. Maar je gaat iets maken voor een probleem wat ligt bij de slechter hoorbare sirenes door goede isolatie van de auto's en mensen die minder goed spiegelen/luisteren e.d. tijdens het rijden (onder andere). Ik vraag me af of dit wel de oplossing is uiteindelijk...
-
Het is geen oplossing, het is een hulpmiddel.
Veel bestuurders hebben hun mobiele telefoon vaak al in een houder staan voor navigatie, muziek of apps als Flitsmeister. Waarom zou men daar dan niet handig gebruik van maken?
-
Wie betaald dit geintje eigenlijk?
Of: Wie promoot het gebruik van je mobiel tijdens het rijden?
-
Als ik een aparte ringtone op mijn mobiel zou krijgen dan weet ik dat er een ogs voertuig in de buurt is en kijk ik dus extra uit. Dan hoef ik dus niet eens te weten waar hij vandaan komt zie het maar als een extra. De jongelui met boemboem in de auto horen niks meer om hun heen behalve hun mobieltje want die is natuurlijk wel geschakeld middels Bluetooth dus dat lijkt me ook al winst. Het is gewoon een extra attentiewaarde.
-
Mijn telefoon zit in een houder op het dashboard. Als ik dan zoiets te zien krijg als op die foto hierboven dan let ik al beter op. Ook al vallen de hulpdiensten mij sowieso altijd al goed op aangezien ik veel spiegel.
-
Als je bezig bent met autorijden dan zouden je ogen op de weg gericht moeten zijn.
Zeker op het moment dat er een hulpverleningsvoertuig nadert. Als dan vanalles gaat piepen, trillen of flitsen of displays, telefoons of weet ik veel wat, trek je de aandacht weg.
Ik blijf bij mijn eerdere standpunt, het is leuke "Spielerei", maar voor de praktijk zie ik er absoluut niet de meerwaarde van in.
Geef het geld liever uit aan fatsoenlijke signalering, intersection warning, hoorbare sirene etc.....
-
Als je bezig bent met autorijden dan zouden je ogen op de weg gericht moeten zijn.
Zeker op het moment dat er een hulpverleningsvoertuig nadert. Als dan vanalles gaat piepen, trillen of flitsen of displays, telefoons of weet ik veel wat, trek je de aandacht weg.
Ik blijf bij mijn eerdere standpunt, het is leuke "Spielerei", maar voor de praktijk zie ik er absoluut niet de meerwaarde van in.
Geef het geld liever uit aan fatsoenlijke signalering, intersection warning, hoorbare sirene etc.....
Dat ze meer geld in de signalering moeten stoppen ben ik wel met je eens (al zie ik ze persoonlijk nu meestal ook ruim op tijd). Laatst was ik in belgie en kwam er een politiewagen rustig voorbij (reed voor carnavalsstoet). Die had grill, dash, spiegels en dak. EN op elke hoek van de auto nog een lampje (intersection denk ik dat dat zijn) en in de openstaande achterklep vielen me ook nog 2 flitsers op. En ik kan er goed nog een over het hoofd gezien hebben.
Maar dan nog even over de app, die zou mij niet afleidden, hooguit eerder waarschuwen.
-
Als je bezig bent met autorijden dan zouden je ogen op de weg gericht moeten zijn.
Zeker op het moment dat er een hulpverleningsvoertuig nadert. Als dan vanalles gaat piepen, trillen of flitsen of displays, telefoons of weet ik veel wat, trek je de aandacht weg.
Ben met je eens dat alle aandacht op de weg moet wezen. En idd juist als er een voorrangsvoertuig nadert. Maar dat is het probleem niet iedereen heeft de volle 100% aandacht heeft voor de weg en juist heel veel bestuurders zien het voorrangsvoertuig niet aankomen.
Dat jij en ik vinden dat dit niet zo zou moeten zijn veranderd dit niet. Als deze spielerij dit zou veranderen en de aandacht wordt weggetrokken bij bv de muziek installatie is winst. Men gaat dan in ieder geval kijken waar hij vandaan komt en voorkomt misschien wel een schrikreactie. Als techniek gebruikt kan worden om het veiliger te maken vind ik dat juist goed. Zo doen ze het ook in de vliegtuigindustrie en daar werkt het ook.
-
Ben met je eens dat alle aandacht op de weg moet wezen. En idd juist als er een voorrangsvoertuig nadert. Maar dat is het probleem niet iedereen heeft de volle 100% aandacht heeft voor de weg en juist heel veel bestuurders zien het voorrangsvoertuig niet aankomen.
Dat jij en ik vinden dat dit niet zo zou moeten zijn veranderd dit niet. Als deze spielerij dit zou veranderen en de aandacht wordt weggetrokken bij bv de muziek installatie is winst. Men gaat dan in ieder geval kijken waar hij vandaan komt en voorkomt misschien wel een schrikreactie. Als techniek gebruikt kan worden om het veiliger te maken vind ik dat juist goed. Zo doen ze het ook in de vliegtuigindustrie en daar werkt het ook.
JUIST !
-
Is 't dan zo lastig om je radio op een normaal volume te houden en met normale intervallen in de spiegels te kijken..?
Buiten dat zou zo'n app alleen worden gedownload door mensen met interesse en vreet het batterij om de GPS aan te laten staan. Ik zet zelf alleen GPS aan voor navigatie en Flitsmeister
-
Is 't dan zo lastig om je radio op een normaal volume te houden en met normale intervallen in de spiegels te kijken..?
Buiten dat zou zo'n app alleen worden gedownload door mensen met interesse en vreet het batterij om de GPS aan te laten staan. Ik zet zelf alleen GPS aan voor navigatie en Flitsmeister
Dat GPS batterijen vreet is achterhaald. Bij mij staat GPS net als bluetooth en wifi altijd aan. Heb aan het einde van de dag nog meer dan genoeg over. Ik zit nu op 48% sinds dat ie vanmorgen om half 9 van de lader is gehaald en ik heb hem vandaag redelijk intensief gebruikt (iPhone 6).
-
Geef het geld liever uit aan fatsoenlijke signalering, intersection warning, hoorbare sirene etc.....
Zoiets vind ik wel wat :D . https://www.youtube.com/watch?v=V6CeKFLRhKA (https://www.youtube.com/watch?v=V6CeKFLRhKA)
-
Als ik een aparte ringtone op mijn mobiel zou krijgen dan weet ik dat er een ogs voertuig in de buurt is en kijk ik dus extra uit. Dan hoef ik dus niet eens te weten waar hij vandaan komt zie het maar als een extra. De jongelui met boemboem in de auto horen niks meer om hun heen behalve hun mobieltje want die is natuurlijk wel geschakeld middels Bluetooth dus dat lijkt me ook al winst. Het is gewoon een extra attentiewaarde.
Dat moet je veel handiger aanpakken. Je zorgt ervoor dat je een app creeërt die aanspringt wanneer er een hulpverleningsvoertuig binnen een bepaalde straal van x aantal meter nadert. Deze app heeft als functie een luide sirene (van bijv. een ambulance) te laten horen totdat het voertuig gepasseerd is. Dit kun je makkelijk instellen doordat de app de afstand blijft tracken, tot aan bijvoorbeeld 100m na passering van het object waar het hulpverleningsvoertuig aan voorbij moet. Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC) hij moet het gewoon altijd doen! Vervolgens zorg je ervoor dat je app bekend wordt onder het publiek (daar heeft de overheid genoeg geld voor) en dat iedereen hem installeert.
-
Dat moet je veel handiger aanpakken. Je zorgt ervoor dat je een app creeërt die aanspringt wanneer er een hulpverleningsvoertuig binnen een bepaalde straal van x aantal meter nadert. Deze app heeft als functie een luide sirene (van bijv. een ambulance) te laten horen totdat het voertuig gepasseerd is. Dit kun je makkelijk instellen doordat de app de afstand blijft tracken, tot aan bijvoorbeeld 100m na passering van het object waar het hulpverleningsvoertuig aan voorbij moet. Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC) hij moet het gewoon altijd doen! Vervolgens zorg je ervoor dat je app bekend wordt onder het publiek (daar heeft de overheid genoeg geld voor) en dat iedereen hem installeert.
...Of je zet wat extra zwaailampen en sirenespeaker op een auto.. en door..
-
Dat moet je veel handiger aanpakken. Je zorgt ervoor dat je een app creeërt die aanspringt wanneer er een hulpverleningsvoertuig binnen een bepaalde straal van x aantal meter nadert. Deze app heeft als functie een luide sirene (van bijv. een ambulance) te laten horen totdat het voertuig gepasseerd is. Dit kun je makkelijk instellen doordat de app de afstand blijft tracken, tot aan bijvoorbeeld 100m na passering van het object waar het hulpverleningsvoertuig aan voorbij moet. Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC) hij moet het gewoon altijd doen! Vervolgens zorg je ervoor dat je app bekend wordt onder het publiek (daar heeft de overheid genoeg geld voor) en dat iedereen hem installeert.
Dat gaat je never nooit lukken.
-
Dat gaat je never nooit lukken.
Op welk gebied gaat het niet lukken? Of heb je het over het concept in het algemeen?
-
Ik denk het hele concept. Je zou dan:
- Makers van de mobiele telefoons nieuwe communicatiemiddelen vragen die altijd werken op een bepaalde frequentie
- de app moet standaard met het besturingssysteem draaien
- de kosten en de tijd om dit bovenstaande draaiende te krijgen: veelste veel......
een jaar of 10 innovatie, tijd en geld: luttele miljarden euros danwel dollar.
Daarnaast moet de Europese unie dit toestaan. Niet elk land is ook nog eens blij met dit.... inbraak in de telefoon gaan ze dat noemen.. Want je gaat ongevraagd een signaal sturen naar gebruikers die bezig zijn....
stel je voor: de app werkt altijd...
je slaapt: dat ding gaat loeien omdat ie voor je huis in de straat langs rijdt. Hele straat wakker.
in de kerk: ambu rijdt voor de kerk langs, Pastoor kwaad.
ziekenhuis: ambu komt aan en iedereen hartstilstand omdat alle mobieltjes gaan loeien.
-
en Flitsmeister
Laat dat nou net de app zijn waar dit systeem in is geïntegreerd ;) 998765
-
Dat GPS batterijen vreet is achterhaald. Bij mij staat GPS net als bluetooth en wifi altijd aan. Heb aan het einde van de dag nog meer dan genoeg over. Ik zit nu op 48% sinds dat ie vanmorgen om half 9 van de lader is gehaald en ik heb hem vandaag redelijk intensief gebruikt (iPhone 6).
Ik heb een Huawei Ascend G700 en ik merk dat de batterij een stuk sneller leeg gaat wanneer de GPS aan staat, waarschijnlijk omdat er een verouderde/goedkopere GPS unit in zit.
Zal wel per telefoon verschillen.
-
Je zorgt ervoor dat je een app creeërt die aanspringt wanneer er een hulpverleningsvoertuig binnen een bepaalde straal van x aantal meter nadert. Deze app heeft als functie een luide sirene (van bijv. een ambulance) te laten horen totdat het voertuig gepasseerd is.
Als ik aan kom met mijn voorrangsvoertuig wil ik juist dat de aandacht naar mij gaat, niet naar dat verrekte apparaat wat begint te piepen. Zeker in landelijke gebieden kom je niet zo heel vaak een voorrangsvoertuig tegen dus de ervaring zal voor veel mensen nieuw zijn en de aandacht afleiden naar de telefoon in plaats van de weg.
Dit kun je makkelijk instellen doordat de app de afstand blijft tracken, tot aan bijvoorbeeld 100m na passering van het object waar het hulpverleningsvoertuig aan voorbij moet. Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC) hij moet het gewoon altijd doen! Vervolgens zorg je ervoor dat je app bekend wordt onder het publiek (daar heeft de overheid genoeg geld voor) en dat iedereen hem installeert.
Hoe wil je de gebruiker tracken, als je geen GPS hebt? Hoe wil je het signaal laten binnenkomen naar de app zonder internet-signaal? NFC en bluetooth zijn leuk maar het bereik is daarvan veel te klein.
Je laat het idee ook afhangen van de bereidheid van de burger om weer een extra app te installeren. Dat is ook de valkuil waar NL-Alert in valt. Veel mensen interesseert het niet om hun telefoon hiervoor geschikt te maken, hoeveel reclame er ook voor gemaakt is. Dat ga je met deze app ook krijgen. De mensen die hem wel installeren, die hebben er een (bovengemiddelde) interesse voor en dat zijn ook de mensen die net wat beter opletten in het verkeer en weten wat ze moeten doen.
En als de app dan elke keer 's nachts af gaat als een voorrangsvoertuig je huis op 200 meter afstand passeert haal je hem er ook weer snel af.
-
Op welk gebied gaat het niet lukken? Of heb je het over het concept in het algemeen?
Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC)
Dat gaat niet lukken.
En verder beschrijf je juist deze app, die doet dit min of meer (alleen heb je dan wel internet en gps nodig.
En als je wil dat het wel werkt, dan kom je weer bij de (radio)zender in het hulpverleningsvoertuig en de autoradio, wat er ook al is.
-
Dit is zooo kansloos!!
In Nederland is het verboden je mobiel vast te houden cq te bedienen omdat dit afleid van je bezigheden op dat moment..........nl auto rijden en je aandacht bij het overige verkeer houden........en dan ga je net als DiNozzo zegt: als hulpdiensten op dat ene (voor veel mensen) hectische moment ook nog eens info via die mobiel versturen?? Dat allemaal omdat de minister geen ballen heeft om de radio beïnvloeding er door te drukken?? Echt schandalig............snel de prullenbak in dit project!!! 98uiye
-
Ik heb een Huawei Ascend G700 en ik merk dat de batterij een stuk sneller leeg gaat wanneer de GPS aan staat, waarschijnlijk omdat er een verouderde/goedkopere GPS unit in zit.
Zal wel per telefoon verschillen.
Ja ok je hebt gelijk, ik moet wel rekening houden bij zo'n antwoord met oudere toestellen en verschillende prijsklasse.
-
En als de app dan elke keer 's nachts af gaat als een voorrangsvoertuig je huis op 200 meter afstand passeert haal je hem er ook weer snel af.
Dit is het enige waar ik geen probleem in zie :P . Als de app middels geofencing de meldingen negeert heb je daar geen last van. De rest ben ik met je eens. GPS en een internet verbinding heb je sowieso nodig.
Dit is zooo kansloos!!
In Nederland is het verboden je mobiel vast te houden cq te bedienen omdat dit afleid van je bezigheden op dat moment..........nl auto rijden en je aandacht bij het overige verkeer houden........en dan ga je net als DiNozzo zegt: als hulpdiensten op dat ene (voor veel mensen) hectische moment ook nog eens info via die mobiel versturen?? Dat allemaal omdat de minister geen ballen heeft om de radio beïnvloeding er door te drukken?? Echt schandalig............snel de prullenbak in dit project!!! 98uiye
Als mijn telefoon bijv een rood, blauw of geel scherm laat zien en een geluidssignaal, dan leid dat mij niet meer af dan dat er een geluid via de radio komt, maar dat is wel de beste oplossing, die radio.
-
Ik vind het wel grappig want zoveel problemen er voorzien worden. De gps bv, niet iedereen heeft gps of nog een oude die veel stroom verbruikt. Dat probleem wordt natuurlijk met de tijd steeds kleiner want de meeste mensen vervangen hun telefoon binnen een paar jaar. En het zou natuurlijk als extra waarschuwing fungeren en niet als enige waarneming. Het is en blijft een hulpmiddel waarbij je normale zintuigen gewoon moet blijven gebruiken. Dan het probleem dat als je thuis of op kantoor bent zou die niet af moeten gaan. Simpel te programmeren verplaats je je bv 10 minuten niet laat hij geen alarm horen. En dan waarom zou je de telefoon vast pakken als je het geluid hoort van er komt een ogs voertuig aan. Je wordt gewaarschuwd er komt er een aan. Het probleem zou kunnen worden als er voldoende mensen met zo'n app zijn dat als je van alle gebruikers de gps positie krijgt bij zo'n alarm je in principe het ogs voertuig kan tracken en weet niet of dat wenselijk is.
-
Het probleem zou kunnen worden als er voldoende mensen met zo'n app zijn dat als je van alle gebruikers de gps positie krijgt bij zo'n alarm je in principe het ogs voertuig kan tracken en weet niet of dat wenselijk is.
Daar zou je dan weer je voordeel mee kunnen doen en het OGS voertuig een andere route geven waar het minder druk is (en evt dus minder mensen een melding geven).
-
Het probleem zou kunnen worden als er voldoende mensen met zo'n app zijn dat als je van alle gebruikers de gps positie krijgt bij zo'n alarm
Dit zou niet moeten kunnen gebeuren omdat het signaal eenzijdig werkt, namelijk van het voertuig, naar het netwerk, naar de gebruikers en niet via gebruikers onderling.
je in principe het ogs voertuig kan tracken en weet niet of dat wenselijk is.
Dat probleem is realistischer, een brandweerauto tracken zou niet zo'n probleem opleveren maar een onherkenbare politieauto tracken zou wat problematischer worden..
Ik denk dat zo lang het niet de overheid zelf is die zo iets maakt veiligheid niet een heel groot probleem zou zijn.
-
Ja alleen zal zo'n app niet door de hulpdiensten zelf worden aangeboden maar door derden.
En als je alleen selectief gaat waarschuwen kun je er beter helemaal niet aan beginnen. Ook zou het door het ogs voertuig handmatig uitgezet moeten kunnen worden want stel dat je een achtervolging hebt zou het wel heel makkelijk zijn voor de vluchter dat hij weet waar de verschillende ogs voertuigen in zijn omgeving rijden. Maar alles is op te lossen als van te voren dit onderkend wordt.
-
Ja alleen zal zo'n app niet door de hulpdiensten zelf worden aangeboden maar door derden.
En als je alleen selectief gaat waarschuwen kun je er beter helemaal niet aan beginnen. Ook zou het door het ogs voertuig handmatig uitgezet moeten kunnen worden want stel dat je een achtervolging hebt zou het wel heel makkelijk zijn voor de vluchter dat hij weet waar de verschillende ogs voertuigen in zijn omgeving rijden. Maar alles is op te lossen als van te voren dit onderkend wordt.
En ik als maker van de app, zou ook meteen integreren dat ik overal in de app als hulpdienst word gezien :D . En dan bij voorkeur ook de verkeerslicht installaties erbij :D .
Dat is toch wel een app die ik moet gaan proberen te maken :D .