Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: Surveillanceteam op 19 mei 2016, 12:23:53
-
Mooie bak. Bedankt voor het delen van de foto. Wat mij wel opvalt is dat er geen interactionele lights opzitten, dus qua signalering niet heel rijk.
We gaan hem vast zien op straat binnenkort
-
Mooie bak. Bedankt voor het delen van de foto. Wat mij wel opvalt is dat er geen interactionele lights opzitten, dus qua signalering niet heel rijk.
We gaan hem vast zien op straat binnenkort
Ik denk dat je het over intersection lights hebt? Die zouden erg prettig zijn. Echter bovenop de auto genoeg licht! :)
Klopt het dat ze nog wel een oude ferno brancard overgeschoven hebben?
-
Ik denk dat je het over intersection lights hebt? Die zouden erg prettig zijn. Echter bovenop de auto genoeg licht! :)
Wat is eigenlijk de meerwaarde van de intersection lights? (Zitten die niet in de dakset trouwens?) Ik zou een meerwaarde zien aan flitsers op/aan de buitenspiegels.
-
Het idee is dat de neus van de ambulance het eerst zichtbaar is als een ambulance van links of rechts op een kruising aan komt rijden. Daarom wat blauw op de zijkant van de neus.
Op het dak zullen zeker leds zitten die naar de zijkant stralen, maar dit is niet op het voorste deel van het voertuig.
-
Het idee is dat de neus van de ambulance het eerst zichtbaar is als een ambulance van links of rechts op een kruising aan komt rijden. Daarom wat blauw op de zijkant van de neus.
Op het dak zullen zeker leds zitten die naar de zijkant stralen, maar dit is niet op het voorste deel van het voertuig.
Een leuk idee maar als de andere weggebruikers pas reageren als ze de neus van de ambulance zien, zijn ze al te laat 98uiye
Ik heb ook niet het idee dat deze lampen veel zullen bijdragen aan de zichtbaarheid behalve wanneer het voertuig fend off staat.
-
Ik heb ook niet het idee dat deze lampen veel zullen bijdragen aan de zichtbaarheid behalve wanneer het voertuig fend off staat.
Dan schijnen die flitsers op de geleiderail, dus daar zijn ze niet nuttig voor.
Idee is gewoon dat het voorste deel van de ambu ook blauwe verlichting heeft en dan niet alleen naar voren in de grill, maar ook opzij. Elke extra toevoeging wat bijdraagt aan de zichtbaarheid is natuurlijk welkom.
-
Elke extra toevoeging wat bijdraagt aan de zichtbaarheid is natuurlijk welkom.
Mijn vraag is dus ook of het daadwerkelijk bij zal dragen aan de zichtbaarheid. Als dat zo is, waarom zie ik de intersection lights niet op een Noodhulp Touran, een Volvo of een TS?
-
Mijn vraag is dus ook of het daadwerkelijk bij zal dragen aan de zichtbaarheid. Als dat zo is, waarom zie ik de intersection lights niet op een Noodhulp Touran, een Volvo of een TS?
https://www.visserleeuwarden.nl/voertuigen/ambulances/ovdg-rra-2/ (https://www.visserleeuwarden.nl/voertuigen/ambulances/ovdg-rra-2/) hier een OVD Touran met intersection lights, en er zijn wel meer voorbeelden van huisartsen voertuigen te noemen.
Als het op een ambu OVDG touran kan dan zou het ook op een pliesie touran kunnen, maar het is maar net wat de klant wil, zal wel iets met kosten te maken hebben voor een X aantal voertuigen.
Een TS steek boven de andere autos uit, dus daar vervalt de meerwaarde van de intersection lights
-
Intersection lichten hebben zeker een meerwaarde in stedelijk gebied. Dan kan je soms hebben dat je alleen de neus (met dus de intersection lichten) ziet, maar de balk die bovenop staat nog niet. Voor landelijk gebied is het discussieerbaar.
-
Een TS steek boven de andere autos uit, dus daar vervalt de meerwaarde van de intersection lights
Een Sprinter toch ook?
Het inderdaad met de wensen te maken hebben...
-
Een Sprinter toch ook?
Het inderdaad met de wensen te maken hebben...
Niet als deze tussen andere busjes of vrachtwagens doorrijd. En dan ga je natuurlijk de TS opnoemen...
Als een Sprinter naast een tram rijd dan zie je hem niet 998765
Een extra lampje op de neus heeft zeker wel meerwaarde, zeker op een kruising met druk verkeer.
-
Zo kan je meer verzinnen; een TS naast een tram of bus zie je ook niet en een Touran ook niet. Daar komt dan nog bij dat de intersection lights dan ook geen nut hebben. Als OGS bij een voorrangsvoertuig niet opvallen, helpen die extra lampjes ook niet.
-
Voor landelijk gebied is het discussieerbaar.
Want daar zijn geen kruisingen?
-
In de VS al jarenlang standaard.
Intersection lights worden in Engeland en Skandinavische landen ook al meerdere jaren gebruikt en hebben het nut daar ruimschoots bewezen.
Zie het nu op meer ambulances ook hier verschijnen en juich het enkel toe. Enige wat ik verder nog zou willen zien is dat alles netjes gesynchroniseerd wordt.
Je valt veel beter op voor het verkeer op 90 graden, als je met je neus de kruising oversteekt. Zou wat mij betreft standaard mogen worden.
-
In de VS al jarenlang standaard.
Intersection lights worden in Engeland en Skandinavische landen ook al meerdere jaren gebruikt en hebben het nut daar ruimschoots bewezen.
Hoe is dat bewezen? Ook in die landen worden voertuigen met OGS op kruispunten niet opgemerkt.
Ik ben geen tegenstander van goede en duidelijke verlichting maar bekijk het zo;
Als men pas reageert op een voertuig met OGS op het moment dat ze een spatbord met een lampje voor zich op zien doemen, zijn ze al te laat. Buiten dat ziet de bestuurder van het voorrangsvoertuig de ander pas als het spatbord verder is want hij/zij zit achter de intersection lights.
-
Hoe is dat bewezen? Ook in die landen worden voertuigen met OGS op kruispunten niet opgemerkt.
Ik ben geen tegenstander van goede en duidelijke verlichting maar bekijk het zo;
Als men pas reageert op een voertuig met OGS op het moment dat ze een spatbord met een lampje voor zich op zien doemen, zijn ze al te laat. Buiten dat ziet de bestuurder van het voorrangsvoertuig de ander pas als het spatbord verder is want hij/zij zit achter de intersection lights.
Je kunt er toch niet van uitgaan, dat de Ambulance en de auto, elkaar op exact hetzelfde moment naderen? Als de Ambu een kruising op rijd, en de auto zit nog 100 meter verderop, dan werkt het wel, aangezien de auto dan reactietijd heeft.
-
Je kunt er toch niet van uitgaan, dat de Ambulance en de auto, elkaar op exact hetzelfde moment naderen? Als de Ambu een kruising op rijd, en de auto zit nog 100 meter verderop, dan werkt het wel, aangezien de auto dan reactietijd heeft.
Met een afstand van 100 meter is het een stukje extra verlichting die niets extra's toevoegt. Op die afstand zie je het hele voertuig met OGS.
Zo kan je iedere keer wat nieuws verzinnen. Ik zoek een zinnig antwoord op de vraag wat de meerwaarde is van de intersection lights. Ik heb nog geen reactie gezien die daar aan voldoet.
-
(https://c6.staticflickr.com/8/7600/27119383405_766d9db8c9_c.jpg) (https://flic.kr/p/HjrVRX)20160520_001551 (https://flic.kr/p/HjrVRX) by Jeroen (https://www.flickr.com/photos/byjvo/), on Flickr
(https://c2.staticflickr.com/8/7243/27051319001_d0a80e20dd_c.jpg) (https://flic.kr/p/Hdr5FK)20160520_001612 (https://flic.kr/p/Hdr5FK) by Jeroen (https://www.flickr.com/photos/byjvo/), on Flickr
(https://c5.staticflickr.com/8/7401/27025228492_f977a66610_c.jpg) (https://flic.kr/p/Hb8mTo)20160520_003323 (https://flic.kr/p/Hb8mTo) by Jeroen (https://www.flickr.com/photos/byjvo/), on Flickr
(https://c1.staticflickr.com/8/7500/26514325704_8b0d56af37_c.jpg) (https://flic.kr/p/GoYRhC)20160520_003354 (https://flic.kr/p/GoYRhC) by Jeroen (https://www.flickr.com/photos/byjvo/), on Flickr
Met een afstand van 100 meter is het een stukje extra verlichting die niets extra's toevoegt. Op die afstand zie je het hele voertuig met OGS.
Zo kan je iedere keer wat nieuws verzinnen. Ik zoek een zinnig antwoord op de vraag wat de meerwaarde is van de intersection lights. Ik heb nog geen reactie gezien die daar aan voldoet.
Misschien moet die discussie in een ander topic plaatsvinden ;)
-
O0 O0
Dat ziet er erg gelikt uit!
Misschien moet die discussie in een ander topic plaatsvinden
Goed idee.
-
Want daar zijn geen kruisingen?
Nee, omdat in de stad de gebouwen dichter langs de straat staan en je dan de neus met de intersection lichten als eerste ziet en er dan sneller gereageerd kan worden. De balk kun je dan soms maar laat zien.
Persoonlijk zie ik het ook liever op elke ambu en ander HV voertuig.
-
Nee, omdat in de stad de gebouwen dichter langs de straat staan en je dan de neus met de intersection lichten als eerste ziet en er dan sneller gereageerd kan worden. De balk kun je dan soms maar laat zien.
Persoonlijk zie ik het ook liever op elke ambu en ander HV voertuig.
Als de gebouwen dichter bij de kruising staan, kan je beter gebruik maken van de spiegeling op gebouwen en in ruiten. Het verkeer is dichter in een stad en de zichtbaarheid van de intersection lampen wordt belemmerd door overig verkeer en straatmeubilair. Het idee is niet verkeerd maar de lampen zitten te laag.
-
Ter info: de nieuwste generatie Sprinter/Crafter-containerambulances van BRK en Aigner in München hebben de intersection lights ook. Daardoor heb ik persoonlijk zo'n ambu eerder kunnen waarnemen dan door de daklichten (die zitten verder naar achteren en worden op dwarswegen logischerwijze langer aan het gezicht onttrokken; weerschijn van de daklichten is overdag te verwaarlozen).
-
De Otaris ambulances van Flevoland zijn ook zeer compleet in verlichting, met een extra dashboard flitser en intersectielichten op de voorste spatschermen. Ik vind het een mooie bak licht, maar heb nog nooit direct gezien of het eerder opvalt of niet.
-
Ook de 23-117 heeft intersection lights op de auto zitten.
-
De kleine investering van 2 flitsers (op zn hoogst €200,-) heb je er in deze al snel uit. Je oppervlakte aan licht is al een stuk groter! Vergelijk het verschil maar met een ledpitje en een lichtbalk. Ook al hebben ze beide evenveel leds b
Ik zou wel adviseren om voor een lineaire of ander type flitser te gaan met een grote lichtspreiding.
-
Mijn vraag is dus ook of het daadwerkelijk bij zal dragen aan de zichtbaarheid. Als dat zo is, waarom zie ik de intersection lights niet op een Noodhulp Touran, een Volvo of een TS?
Omdat het volgens de richtlijnen niet mag en men te "lui" is deze aan te passen.
-
Dan schijnen die flitsers op de geleiderail, dus daar zijn ze niet nuttig voor.
Leg eens uit want ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld.
-
Bert65 stelde dat intersectionflitsers op zijn hoogst een meerwaarde in fend-offpositie hadden. Ik vond van niet, want in fend-off wijzen de intersectionflitsers (weliswaar onder hoek) enkel naar de vangrails en niet naar het kritieke punt: naar achteren.
-
Bert65 stelde dat intersectionflitsers op zijn hoogst een meerwaarde in fend-offpositie hadden. Ik vond van niet, want in fend-off wijzen de intersectionflitsers (weliswaar onder hoek) enkel naar de vangrails en niet naar het kritieke punt: naar achteren.
Duidelijk. Maar dat naar de vangrails uitstralen is dan maar naar een kant want de andere kant, mits het voertuig juist is gepositioneerd, straalt dan wel degelijk richting het achteropkomend verkeer en wel vanaf het uiterste punt van het voertuig, waardoor de kant waarlangs het achterop komend verkeer het in fendoff positie gepositioneerde voertuig moet passeren duidelijk is verlicht. Ik zie juist grote meerwaarde van een op het spatboard gemonteerde flitser, helemaal als die onder een hoek uitstraalt.
-
Intersection lights zitten op het spatbord en schijnen naar de "intersection", de zijkant dus. Naar mijn mening, als het voertuig in fend off staat, schijnen de lampen opzij; de kritieke zijde.
-
Intersection lights zitten op het spatbord en schijnen naar de "intersection", de zijkant dus. Naar mijn mening, als het voertuig in fend off staat, schijnen de lampen opzij; de kritieke zijde.
Precies.