Hulpverleningsforum

Incidenten => Incidenten buitenland => Archief Incidenten buitenland => Topic gestart door: ADGPB op 6 juni 2016, 00:39:49

Titel: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: ADGPB op 6 juni 2016, 00:39:49
Berichtgeving over het treinongeluk in België bij Hermalle-sous-Huy spreekt nu van een ernstige aanrijding tussen een personen- en een goederentrein, zondagavond omstreeks 23h15.

Er zijn volgens de eerste berichten meerdere gewonden. De woordvoerder van Infrabel spreekt van 'een zeer groot ongeluk'

http://www.lesoir.be/1230476/article/actualite/belgique/2016-06-06/accident-ferroviaire-hermalle-sous-huy-il-y-aurait-plusieurs-blesses (http://www.lesoir.be/1230476/article/actualite/belgique/2016-06-06/accident-ferroviaire-hermalle-sous-huy-il-y-aurait-plusieurs-blesses)

L'avenir spreekt van minstens 30 gewonden.

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811/grave-accident-de-trains-a-hermalle-sous-huy (http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811/grave-accident-de-trains-a-hermalle-sous-huy)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: MachiaveIIi op 6 juni 2016, 00:46:10
Zonder speculatie te willen opwerpen maar hopelijk betreft dit een ''gewoon'' ongeval. Afgelopen week waren er grote spoorstakingen in België en met name Wallonië. Helaas bleef het niet alleen bij stakingen maar ook sabotage van het spoor: Hopelijk is dat een ongelukkig toeval.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/2723691/2016/06/03/Levensgevaarlijke-sabotage-op-Belgisch-spoor-quot-Treinen-hadden-kunnen-ontsporen-quot.dhtml?show=art (http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/2723691/2016/06/03/Levensgevaarlijke-sabotage-op-Belgisch-spoor-quot-Treinen-hadden-kunnen-ontsporen-quot.dhtml?show=art)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: ADGPB op 6 juni 2016, 00:46:44
Eerste beeld

http://www.lesoir.be/1230476/article/actualite/belgique/2016-06-06/collision-entre-deux-trains-hermalle-sous-huy-il-y-aurait-des-blesses (http://www.lesoir.be/1230476/article/actualite/belgique/2016-06-06/collision-entre-deux-trains-hermalle-sous-huy-il-y-aurait-des-blesses)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: ADGPB op 6 juni 2016, 01:16:37
Eerste beeld van de plaats ongeval.

http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811 (http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811)

Journalist L'avenir ter plaatse spreekt van twee compleet verwoeste wagons.

Benjamin Hermann
@BenjaHermann

"Deux voitures complètement démolies, des blessés, des ambulances partout": un passager du train #collision à Hermalle-sous-#Huy

1:08am · 6 Jun 2016 · Twitter for iPhone
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: ADGPB op 6 juni 2016, 01:37:41
Journalist van Belga persbureau schrijft

Stephanie Giebens
@SGiebens

Veertigtal gewonden en drie doden bij treinongeval Hermalle-sous-Huy, meldt burgemeester Saint-Georges-Sur-Meuse #belga
1:31am · 6 Jun 2016 · Twitter Web Client
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Roare op 6 juni 2016, 01:53:38
23:15 gebeurde het ongeluk. Als dat in Nederland gebeurde, stond dat binnen 5 minuten overal op internet. Het valt op dat het hier wat langer duurt. Sowieso summiere berichtgeving. Zelfs de Nederlandse pers pikt helemaal niks op, terwijl het vlak over de grens is.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Asterix 900 op 6 juni 2016, 06:38:11
Volgens de laatste berichten 3 doden (waaronder treinbestuurder IC) en 40-tal gewonden waarvan een 9-tal in kritieke toestand.

De IC-trein zou aan hoge snelheid (ongeveer 120 km/u) vanachter op de goederentrein zijn gereden die ongeveer 40 km/u reed. Volgens de eerste berichtgeving zouden er eerder op de dag na een blikseminslag problemen zijn opgetreden met het automatisch stopsysteem TBL 1+, alsook met de seininrichting ten velde. Ten tijde van het ongeval zou de TBL 1+ volledig hebben platgelegen en zouden er ook seinen zijn gedoofd die misschien zouden kunnen zijn gemist door de treinbestuurder van de IC. En dit bij nacht op een bochtig parcours. Vanwege die technische problemen reed de goederentrein aan lage snelheid (ROZ- Rit op Zicht in het jargon). Dit is echter een eerste analyse maar zeker nog geen zekerheid!
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Asterix 900 op 6 juni 2016, 07:31:25
Citaat van: http://www.demorgen.be/binnenland/passagierstrein-en-goederentrein-botsen-drie-doden-en-negen-zwaargewonden-b14a11f9/
Passagierstrein en goederentrein botsen: drie doden en negen zwaargewonden

Bij het treinongeval in Hermalle-sous-Huy van zondagavond zijn drie personen omgekomen en negen mensen zwaar gewond geraakt. Enkelen van hen zijn in kritieke toestand. Dat hebben de autoriteiten vannacht bevestigd tijdens een persconferentie in Amay, op basis van een voorlopige balans. Zevenentwintig anderen werden op de plaats van het ongeval verzorgd.

De eerste wagen is helemaal omgebogen. We hebben geluk dat er niet meer slachtoffers zijn
FRANÇIS DEJON, BURGEMEESTER VAN SAINT-GEORGES-SUR-MEUSE


Een passagierstrein die een veertigtal personen vervoerde reed in op een goederentrein die stilstond "met een relatief hoge snelheid" rond 23.00 gisterenavond, aldus de burgemeester van Saint-Georges-Sur-Meuse, Francis Dejon tijdens de persconferentie. Ook Infrabel, NMBS, de hulpdiensten, de gemeentelijke autoriteiten en minister van Mobiliteit François Bellot (MR) waren op die persconferentie aanwezig.

Drie mensen kwamen om het leven en negen slachtoffers werden naar het ziekenhuis overgebracht met zware verwondingen. Sommige slachtoffers zijn in een kritieke toestand, waardoor de dodentol mogelijk nog kan oplopen, aldus de burgemeester. Zevenentwintig andere passagiers werden ter plaatse verzorgd.

"De passagierstrein is er zeer erg aan toe, het is zeer indrukwekkend om te zien. De eerste wagen is helemaal omgebogen. We hebben geluk dat er niet meer slachtoffers zijn", zegt Dejon. De goederentrein die betrokken was bij het ongeval van zondagavond in Hermalle-sous-Huy vervoerde geen gevaarlijke stoffen, verklaarde de burgemeester verder. De goederentrein vervoerde producten die afkomstig waren uit een steengroeve.

Door de botsing ontspoorden twee van de zes wagens van de passagierstrein, die op weg was van Moeskroen naar Liers. De hulpdiensten, waaronder het Rode Kruis en de brandweer van Hoei, Amay, Andenne en Luik, waren snel ter plaatse.

Oorzaak

De gewonden werden overgebracht naar ziekenhuizen in Hoei en Luik. De andere passagiers werden opgevangen door psychosociale diensten. Ze werden ondergebracht in de abdij van Flône, waar ze opgehaald konden worden door hun familie.

Het parket en speurders zijn ter plaatse om de oorzaken en de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken, aldus Infrabel. "Het parket voert verschillende onderzoeken uit", aldus burgemeester Dejon. NMBS gaat van dichtbij aan het onderzoek deelnemen, klinkt het bij de openbaarvervoersmaatschappij.

Infrabel wil zich nog niet uitspreken over de mogelijke oorzaken van het ongeval, maar woordvoerder Frédéric Sacré liet eerder al weten dat er gisteren op dezelfde lijn problemen waren door een blikseminslag. Op Twitter meldde NMBS bovendien rond 20.00 uur dat er op lijn 125 tussen Engis en Amay een storing was aan de seininrichting. Rond 21.30 was de situatie hersteld en hernam het normale verkeer.

Vanwege het ongeval wordt het treinverkeer in de regio omgeleid. Er zullen bussen worden ingezet tussen Hoei en Flémalle, aldus NMBS.

Een fotoreportage bij de bron.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Danny722 op 6 juni 2016, 11:05:33
In Nederland is er aanstaande donderdag een symposium over incidentbestrijding op het spoor: http://www.ifv.nl/congressen/Paginas/Symposium-Incidentbestrijding-op-het-spoor.aspx (http://www.ifv.nl/congressen/Paginas/Symposium-Incidentbestrijding-op-het-spoor.aspx)

Citaat van: Asterix 900 link=msg=1428053 date=1465187891
Volgens de laatste berichten 3 doden (waaronder treinbestuurder IC) en 40-tal gewonden waarvan een 9-tal in kritieke toestand.

De IC-trein zou aan hoge snelheid (ongeveer 120 km/u) vanachter op de goederentrein zijn gereden die ongeveer 40 km/u reed. Volgens de eerste berichtgeving zouden er eerder op de dag na een blikseminslag problemen zijn opgetreden met het automatisch stopsysteem TBL 1+, alsook met de seininrichting ten velde. Ten tijde van het ongeval zou de TBL 1+ volledig hebben platgelegen en zouden er ook seinen zijn gedoofd die misschien zouden kunnen zijn gemist door de treinbestuurder van de IC. En dit bij nacht op een bochtig parcours. Vanwege die technische problemen reed de goederentrein aan lage snelheid (ROZ- Rit op Zicht in het jargon). Dit is echter een eerste analyse maar zeker nog geen zekerheid!

Ben benieuwd wat uiteindelijk het onderzoek uit gaat wijzen. Ook in NL is er geregeld blikseminslag op het spoor, maar dan vallen vaak wissels en seinen uit en ligt het treinverkeer dus plat. Ik heb geen verstand van de railinfra in Nederland, maar zou blikseminslag ook in NL een risico kunnen vormen voor het uitvallen van (essentiële) beveiligingen?
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Bollie op 6 juni 2016, 11:32:38
Danny,

In principe niet TBL +1 wat de Belgen gebruiken is de voorloper van ERTMS, maar als dat er uit ligt dan schakelt men over op de krokodil, die eigenlijk alleen wat zegt als je met groen of geel langs een baken rijd(puntsgewijs systeem). In NL hebben we op alle hoofdlijnen ATB-EG waardoor de treinen altijd via het spoor weten wat de toestand van de seinen zijn(continu systeem). Als er door bliksem inslag ATB-EG uit zou vallen betekent dat je in de cabine geen code krijgt waardoor je automatisch een restrictie van 40 km/h krijgt opgelegd(het voorkomt er niet mee dat je door rood rijd). Op de zijlijnen in NL gebruikt men een vroege variant van ERTMS level 1 genaamd ATB-NG (werking is exact het zelfde). In geval van seinstoring of blikseminslag kan men niet verder rijden totdat het laatste baken wat bekend is in de trein computer. Mcn hebben toestemming nodig van de verkeersleiding om te zorgen dat ze toch verder kunnen rijden met ook een max tijdelijke snelheid.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Danny722 op 6 juni 2016, 12:39:54
Citaat van: Bollie link=msg=1428092 date=1465205558
Danny,

In principe niet TBL +1 wat de Belgen gebruiken is de voorloper van ERTMS, maar als dat er uit ligt dan schakelt men over op de krokodil, die eigenlijk alleen wat zegt als je met groen of geel langs een baken rijd(puntsgewijs systeem). In NL hebben we op alle hoofdlijnen ATB-EG waardoor de treinen altijd via het spoor weten wat de toestand van de seinen zijn(continu systeem). Als er door bliksem inslag ATB-EG uit zou vallen betekent dat je in de cabine geen code krijgt waardoor je automatisch een restrictie van 40 km/h krijgt opgelegd(het voorkomt er niet mee dat je door rood rijd). Op de zijlijnen in NL gebruikt men een vroege variant van ERTMS level 1 genaamd ATB-NG (werking is exact het zelfde). In geval van seinstoring of blikseminslag kan men niet verder rijden totdat het laatste baken wat bekend is in de trein computer. Mcn hebben toestemming nodig van de verkeersleiding om te zorgen dat ze toch verder kunnen rijden met ook een max tijdelijke snelheid.

Top! Duidelijke uitleg, dankjewel :-)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: oma op 6 juni 2016, 13:18:07
Citaat van: Bollie link=msg=1428092 date=1465205558
Danny,

In principe niet TBL +1 wat de Belgen gebruiken is de voorloper van ERTMS, maar als dat er uit ligt dan schakelt men over op de krokodil, die eigenlijk alleen wat zegt als je met groen of geel langs een baken rijd(puntsgewijs systeem). In NL hebben we op alle hoofdlijnen ATB-EG waardoor de treinen altijd via het spoor weten wat de toestand van de seinen zijn(continu systeem). Als er door bliksem inslag ATB-EG uit zou vallen betekent dat je in de cabine geen code krijgt waardoor je automatisch een restrictie van 40 km/h krijgt opgelegd(het voorkomt er niet mee dat je door rood rijd). Op de zijlijnen in NL gebruikt men een vroege variant van ERTMS level 1 genaamd ATB-NG (werking is exact het zelfde). In geval van seinstoring of blikseminslag kan men niet verder rijden totdat het laatste baken wat bekend is in de trein computer. Mcn hebben toestemming nodig van de verkeersleiding om te zorgen dat ze toch verder kunnen rijden met ook een max tijdelijke snelheid.

Betuweroute in Nederland is vergelijkbaar met Belgische situatie?
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: André Welten op 6 juni 2016, 13:25:14
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: oma op 6 juni 2016, 13:30:06
Citaat van: André Welten link=msg=1428104 date=1465212314
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.

Een goedertrein kan alleen tegen een personentrein botsen zoals in Belgie of zou het ook gelukt zijn als er in Belgie twee goederentreinen op hetzelfde hadden gereden?
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Bert65 op 6 juni 2016, 17:23:44
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.
Binnenkort niet meer.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Asterix 900 op 6 juni 2016, 18:15:43
Dronebeelden van het ongeval

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061417044010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364920.mp4 (http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061417044010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364920.mp4)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Asterix 900 op 6 juni 2016, 18:26:41
Citaat van: http://www.hln.be/hln/nl/37182/Treinramp-Saint-Georges-sur-Meuse/article/detail/2725721/2016/06/06/Treinbestuurder-Marc-47-overleefde-botsing-met-goederentrein-niet.dhtml
Treinbestuurder Marc (47) overleefde botsing met goederentrein niet

De treinbestuurder die het leven liet bij het ongeval is de 47-jarige Marc De Geyter. Dat meldt Sudpresse. "Het is met grote droefheid en immense pijn dat ik het heengaan van mijn vriend Marc De Geyter meedeel, die vannacht in het treinongeval overleed", liet zijn partner vandaag weten aan de Luikse club van motards waartoe het koppel behoorde.

De dodentol na het treinongeval zondagavond in het Luikse Saint-Georges-sur-Meuse zou niet meer hoger moeten oplopen dan drie. Van de tien mensen die gewond raakten, konden er vijf naar huis. De vijf overigen verkeren niet in levensgevaar. Dat werd uit medische bronnen vernomen.

Volgens een rondvraag bij de ziekenhuizen blijken er dus tien gewonden gehospitaliseerd te zijn na het treinongeval. Achtenveertig anderen kregen ter plaatse verzorging, maar moesten niet naar het ziekenhuis.

Vijf van de slachtoffers die wel naar het ziekenhuis moesten, werden overgebracht naar het Centre Hospitalier Régional (CHR) van Hoei. Drie van hen mochten intussen naar huis; de twee anderen, beiden rond de 30 jaar, hebben pijn ter hoogte van de borstkas en aan verschillende ledematen, omdat ze bij de botsing door de treinwagon werden gekatapulteerd.

Drie andere gewonden werden overgebracht naar het ziekenhuis Bois de l'Abbaye in Seraing. Ook daar konden er al twee terugkeren naar huis. Het derde slachtoffer in die ziekenhuis is een jongedame van ongeveer 20 jaar. Zij werd maandagochtend geopereerd, maar verkeert niet in levensgevaar.

Voorts ligt er nog een gewonde in het CHR Citadelle in Luik. Het gaat om een 26-jarige man. Hij raakte bij de botsing verlamd. Hij heeft breuken ter hoogte van de rug, de ribben en klaagt over buikpijn. De man moet binnen afzienbare tijd aan de rug geopereerd worden.

De laatste gewonde ligt in het Centre Hospitalier Universitaire (CHU) in Luik. Ook dit slachtoffer verkeert niet in levensgevaar.

Het provinciale rampenplan werd zondag om 23.20 uur afgekondigd, nadat de hulpdiensten van Hoei de omvang van de ramp hadden ingeschat. Daarop werd een rampenplan opgestart in vier ziekenhuizen in Hoei en Luik. Dat werd maandag rond 02.00 uur opgeheven.

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061317173010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364782.mp4 (http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061317173010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364782.mp4)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Asterix 900 op 6 juni 2016, 18:36:15
Opvallend is dat het niet de eerste keer is dat in Saint-Georges-sur-Meuse een treinongeval plaatsvindt. Op 3 juli 2008 botste een reizigerstrein ook al tegen een goederentrein, maar die reed niet op het juiste spoor. Bij het incident raakten 42 mensen gewond.

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061147152010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364625.mp4 (http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061147152010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364625.mp4)

Onderzoek na dit ongeval heeft uitgewezen dat de goederentrein aan het maneuvreren was om de goederenkoer van een bedrijf vlak naast de sporen te bedienen. Door een spanningsval was een verwittigingssein opwaarts - dat de treinbestuurder van de passagierstrein diende te verwittigen van de rode stand van het volgende sein - kortstondig gedoofd en er werd ook geen impuls aan de treinbestuurder gegeven via de krokodil. Gevolg: de treinbestuurder begon te laat te remmen bij het zien van het gesloten sein.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Bollie op 6 juni 2016, 21:03:15
Citaat van: André Welten link=msg=1428104 date=1465212314
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.

Andre, sorry dat ik het zeg maar dat slaat nergens op.

Een botsing kan ook tussen 2 goederentreinen gebeuren.

Op de Betuweroute en HSL Zuid zijn allebei ERTMS level 2 aanwezig, en als de goed werkt is een botsing nagenoeg uitgesloten (lage snelheden botsingen kunnen wel door bepaalde modus). Enige verschil tussen de systemen is dat HSL zuid assentellers als trein detectie heeft en de Betuweroute spoorstroomlopen.
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: Asterix 900 op 7 juni 2016, 06:25:40
Fotoreportage (http://www.demorgen.be/fotografie/drie-doden-en-grote-ravage-na-treinbotsing-f0800772/)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: enrico1972 op 7 juni 2016, 10:46:49
'Machinist treinongeluk België vrijgepleit'

SAINT-GEORGES SUR MEUSE (ANP) - De machinist van de goederentrein die betrokken was bij het fatale treinongeval van zondagavond in Wallonië valt niets te verwijten. Dat hebben bronnen dicht bij het onderzoek naar het ongeluk de Belgische krant L'Echo toevertrouwd.

Lees verder op: http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wereld/machinist-treinongeluk-belgi%C3%AB-vrijgepleit/ar-BBtX1ky?li=BBoPOOe&ocid=wispr (http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wereld/machinist-treinongeluk-belgi%C3%AB-vrijgepleit/ar-BBtX1ky?li=BBoPOOe&ocid=wispr)
Titel: Re: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016
Bericht door: ADGPB op 9 juni 2016, 14:04:46
Onveilige treinen met remsysteem uit jaren 30 op drukste spoorlijn van het land

De NMBS heeft nog altijd negen niet-beveiligde treinen rondrijden tussen Antwerpen en Brussel, de belangrijkste spoorlijn van het land. Op 1 november 2015 passeerde een trein er met 90 kilometer per uur twee rode seinen.

'.....De NMBS verkondigt al jaren dat haar hele vloot is uitgerust met noodremsysteem TBL1+. Sinds de regering-Di Rupo is dat zelfs wettelijk verplicht. "Al onze binnenlandse treinen zijn voorzien van TBL1+. Voor de internationale treinen is dat niet zo. Dat is ook niet verplicht", zo legt Crols uit. "In Antwerpen ging het om een incident met de Beneluxtrein, dat is een internationale trein."
Concreet gaat het om locomotieven die na het fiasco van de Fyra zijn ingehuurd door de NMBS. Die zijn enkel uitgerust met een 'krokodil', een veiligheidssysteem uit de jaren 30 dat al lang achterhaald is. "........'

http://www.demorgen.be/economie/onveilige-treinen-met-remsysteem-uit-jaren-30-op-drukste-spoorlijn-van-het-land-bad2b46d/ (http://www.demorgen.be/economie/onveilige-treinen-met-remsysteem-uit-jaren-30-op-drukste-spoorlijn-van-het-land-bad2b46d/)