Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Mobiel Medisch Team (MMT) => Topic gestart door: RAdeR op 17 augustus 2016, 13:03:51
-
Provincie Noord Holland gaat alternatieven voor standplaats LL1 onderzoeken
http://www.parool.nl/amsterdam/traumaheli-mogelijk-weg-van-dak-vu-medisch-centrum~a4359366/ (http://www.parool.nl/amsterdam/traumaheli-mogelijk-weg-van-dak-vu-medisch-centrum~a4359366/)
-
Ik begrijp best dat de VUMC geen ideale standplaats is voor een helikopter.
Voor de heli is de Heliport in de haven ideaal. Echter is dit niet ideaal voor het grondgebonden MMT.
Daarnaast zou de heli alsnog vaak naar VUMC moeten vliegen om de arts op te halen. Zou het ophalen van de arts eventueel gedaan kunnen worden door de chauffeur van het MMT-voertuig?
Overdag is er personeel aanwezig bij de Heliport, welke de HLO-taak zou kunnen overnemen.
-
Eigenlijk is het triest. Al vele jaren (zeker 15 jaar maar kan ook 20 zijn), staat de heli op het dak van de VU. Tegenover de VU lagen alleen sportvelden en achter de VU enkele woningen. Ze bedachten de Zuidas, een combinatie van kantoren en woningen, en nu heeft de Zuidas overlast... Dan zijn zeker de zelfde mensen die hebben bedacht dat de A10 Zuid ondertunneld moet worden omdat de Zuidas er last van heeft.
-
VU verdwijnt toch als traumacentrum na de fusie met AMC?
-
Ik begrijp best dat de VUMC geen ideale standplaats is voor een helikopter.
Voor de heli is de Heliport in de haven ideaal. Echter is dit niet ideaal voor het grondgebonden MMT.
Daarnaast zou de heli alsnog vaak naar VUMC moeten vliegen om de arts op te halen. Zou het ophalen van de arts eventueel gedaan kunnen worden door de chauffeur van het MMT-voertuig?
Overdag is er personeel aanwezig bij de Heliport, welke de HLO-taak zou kunnen overnemen.
De kracht van 't ophalen met de heli lijkt mij dat het team direct weer inzetbaar is voor de volgende klus, met de heli.
-
De kracht van 't ophalen met de heli lijkt mij dat het team direct weer inzetbaar is voor de volgende klus, met de heli.
Waarom staat LL2 dan op Rotterdam-The Hague Airport en LL3 in Volkel? Als zij inzet hebben en de arts gaat mee met de ambu betekend dit dat LL3 naar dat ziekenhuis moet vliegen om de arts op te halen weer voor ze inzetbaar zijn. Wat wel is is dat er geen tijd verloren gaat om naar de melding toe te gaan want de arts zit samen met de rest op hun kantoor/post.
-
Waarom staat LL2 dan op Rotterdam-The Hague Airport en LL3 in Volkel? Als zij inzet hebben en de arts gaat mee met de ambu betekend dit dat LL3 naar dat ziekenhuis moet vliegen om de arts op te halen weer voor ze inzetbaar zijn. Wat wel is is dat er geen tijd verloren gaat om naar de melding toe te gaan want de arts zit samen met de rest op hun kantoor/post.
Dat doen die LLs dan ook: ze vliegen naar het ziekenhuis waar de ambu met arts heengaat, pikken hem/haar daar weer op en zijn dan gelijk weer gereed voor inzet. Ze kunnen gelijk door naar een volgende inzet of retour basis. Bij de VU zijn basis en ziekenhuis toevallig samen maar dat hoeft dus niet.
De tijdwinst van dit concept is enorm, ook in LL1 gebied. Zie die arts maar eens van bijvoorbeeld Alkmaar in A'dam bij zn heli te krijgen zonder toeters en bellen, dan ben je zo 30-45 minuten niet inzetbaar.
-
VU verdwijnt toch als traumacentrum na de fusie met AMC?
Dat zou mij niets verbazen. Zeker nu bijna de (mega) nieuwe SEH in gebruik genomen gaat worden. De nieuwe shockroom en CT ruimte zijn reeds een aantal maanden in gebruik.
Daarom is de beste plek voor het MMT denk ik het terrein van het AMC: veel ruimte, weinig huizen in de omgeving, dichtbij de stad en snelweg voor de auto.
Schiphol valt denk ik af vanwege de opstarttijd. Helihaven op de Hornweg ligt te afgelegen voor de auto.
-
Dat zou mij niets verbazen. Zeker nu bijna de (mega) nieuwe SEH in gebruik genomen gaat worden. De nieuwe shockroom en CT ruimte zijn reeds een aantal maanden in gebruik.
Daarom is de beste plek voor het MMT denk ik het terrein van het AMC: veel ruimte, weinig huizen in de omgeving, dichtbij de stad en snelweg voor de auto.
Schiphol valt denk ik af vanwege de opstarttijd. Helihaven op de Hornweg ligt te afgelegen voor de auto.
Schiphol valt zowieso af vanwege de drukte denk ik. Voor de toren is nu al soms aardig puzzelen om de heli veilig door het vertrekkende en aankomende verkeer te loodsen. Dat zal in de toekomst nog lastiger worden als Schiphol drukker word.
AMC ligt wat dat betreft gunstiger qua luchtruimindeling. Precies op de rand van het verantwoordelijkheids gebied van de toren.
Bij een scramble richting het oosten zal de toren er dus niet meer mee belast hoeven worden en richting het westen zal er makkelijker om het verkeer heen genavigeerd kunnen worden.
-
Waarom staat LL2 dan op Rotterdam-The Hague Airport en LL3 in Volkel? Als zij inzet hebben en de arts gaat mee met de ambu betekend dit dat LL3 naar dat ziekenhuis moet vliegen om de arts op te halen weer voor ze inzetbaar zijn. Wat wel is is dat er geen tijd verloren gaat om naar de melding toe te gaan want de arts zit samen met de rest op hun kantoor/post.
De tijd dat de ambulance (+MMT arts) rijdt naar een (trauma-)ziekenhuis, is vaak evenlangs als het opstarten en vliegen van de heli. Tot de arts beschikbaar is, is er geen team. Ik heb hier in Zwolle vaak meegemaakt dat de heli moest wachten tot de arts klaar was. Op 't moment dat de arts op 't helidek staat, is het precies hetzelfde als op hun thuisbasis: opstarten en vliegen naar de basis of een nieuwe melding. Alleen vanaf een andere plek, maar altijd nog sneller dan een auto.
-
Daarom is de beste plek voor het MMT denk ik het terrein van het AMC: veel ruimte, weinig huizen in de omgeving, dichtbij de stad en snelweg voor de auto.
Denk dat de inzetten per auto dan wel afnemen...
Het centrum is nu met een minuut of 5 bereikbaar, vanaf het AMC zit je met een tijdsverdubbeling.
-
Denk dat de inzetten per auto dan wel afnemen...
Het centrum is nu met een minuut of 5 bereikbaar, vanaf het AMC zit je met een tijdsverdubbeling.
Ach, de rest van 't land moet ook soms ruim 20 minuten wachten op een MMT. Weten de Amsterdammers ook eens hoe dat is.
Ja, dat is misschien wat hard en behoeft mogelijk enige nuance, maar waarom mag een patiënt in 020 sneller hulp krijgen dan 'de rest' van het land?
-
Omdat er in 020 meer mensen wonen dan in 0541.
-
Dus omdat je in een druk bevolkt gebied woont heb je recht op snellere hulp? Dus op het platteland moeten ze dan maar goed lang wachten eer er hulp komt.
-
Dus omdat je in een druk bevolkt gebied woont heb je recht op snellere hulp? Dus op het platteland moeten ze dan maar goed lang wachten eer er hulp komt.
Nee, maar het is effectiever om je resources in te zetten in een gebied waar je 1 miljoen mensen kunt bereiken dan waar je 2000 mensen kunt bereiken
-
Nee, maar het is effectiever om je resources in te zetten in een gebied waar je 1 miljoen mensen kunt bereiken dan waar je 2000 mensen kunt bereiken
Ik sluit me aan bij forumlid Hugohugo. Jaren geleden was ik getuige van een zeer ernstig ongeval. Het MMT was noodzakelijk aangezien de ambulancevoertuigen niet beschikten over de noodzakelijke medische hulpmiddelen/medicatie. Het Amsterdamse MMT is het team dat ook de dekking in Zwolle moet garanderen. Zwolle heeft geen 2.000 inwoners maar ongeveer 125.000 inwoners.
Ik vind het dus wel absurd dat de Amsterdammer binnen enkele minuten tot een kwartier hulp kan krijgen terwijl burgers in Zwolle 25 minuten of langer moeten wachten op een MMT. De burgers in Zwolle krijgen geen korting op belasting of zorgpremie.
Het is daarom ook vreemd dat de provincie Noord-Holland de nieuwe standplaats gaat onderzoeken aangezien het MMT een verzorgingsgebied heeft dat meerdere provincies omvat. Een vliegveld of ziekenhuis in de Flevopolder zou logischer zijn omdat je als team dan midden in je verzorgingsgebied staat.
Op het forum kunnen we elders lezen dat het MMT/lifeliner 1 soms ingezet wordt als de RAV Amsterdam-Amstelland geen ambulances meer beschikbaar heeft. Het is vreemd dat burgers in Zwolle niet kunnen rekenen op snelle MMT hulp terwijl de Amsterdamse ambulancedienst het MMT soms inzet als reserve-ambulance.
Het MMT is namelijk niet van Amsterdam, niet van het VUmc/AMC, niet van de RAV Amsterdam-Amstelland en niet van de provincie Noord Holland.
-
Ik sluit me aan bij forumlid Hugohugo. Jaren geleden was ik getuige van een zeer ernstig ongeval. Het MMT was noodzakelijk aangezien de ambulancevoertuigen niet beschikten over de noodzakelijke medische hulpmiddelen/medicatie. Het Amsterdamse MMT is het team dat ook de dekking in Zwolle moet garanderen. Zwolle heeft geen 2.000 inwoners maar ongeveer 125.000 inwoners.
Ik vind het dus wel absurd dat de Amsterdammer binnen enkele minuten tot een kwartier hulp kan krijgen terwijl burgers in Zwolle 25 minuten of langer moeten wachten op een MMT. De burgers in Zwolle krijgen geen korting op belasting of zorgpremie.
Het is daarom ook vreemd dat de provincie Noord-Holland de nieuwe standplaats gaat onderzoeken aangezien het MMT een verzorgingsgebied heeft dat meerdere provincies omvat. Een vliegveld of ziekenhuis in de Flevopolder zou logischer zijn omdat je als team dan midden in je verzorgingsgebied staat.
Op het forum kunnen we elders lezen dat het MMT/lifeliner 1 soms ingezet wordt als de RAV Amsterdam-Amstelland geen ambulances meer beschikbaar heeft. Het is vreemd dat burgers in Zwolle niet kunnen rekenen op snelle MMT hulp terwijl de Amsterdamse ambulancedienst het MMT soms inzet als reserve-ambulance.
Het MMT is namelijk niet van Amsterdam, niet van het VUmc/AMC, niet van de RAV Amsterdam-Amstelland en niet van de provincie Noord Holland.
MMT Amsterdam wordt nog steeds geleverd door de VUMC.. en is overduidelijk een vumc dingetje.. die gaan niet graag over naar het AMC.. gewoon iedere stad weer een eigen MMT/ Nood LOTT team ;)
-
De kosten voor geluids bescherming kunnen oplopen tot 4 miljoen euro. Wat zou het kosten om elders een volledig operationele plaats voor het MMT te realiseren? Het is niet alleen een stukje asfalt met een H op de grond natuurlijk...
-
De kosten voor geluids bescherming kunnen oplopen tot 4 miljoen euro. Wat zou het kosten om elders een volledig operationele plaats voor het MMT te realiseren? Het is niet alleen een stukje asfalt met een H op de grond natuurlijk...
Er schijnt even buiten de randstad op een sinds 1957 stuk opgespoten grond een vliegveld te liggen. Niet geheel toevallig (lijkt me) is dit vliegveld ook de thuisbasis van ANBW-MAA...
-
MMT Amsterdam wordt nog steeds geleverd door de VUMC.. en is overduidelijk een VUMC dingetje.. die gaan niet graag over naar het AMC.. gewoon iedere stad weer een eigen MMT/ Nood LOTT team ;)
Natuurlijk is de druk groot om het H-MMT van de LL1 blijvend te associeren met het VUMC. Daarbij is wel zo dat ook enkele artsen van het AMC werkzaam zijn binnen het Heliteam van Amsterdam.
-
Natuurlijk is de druk groot om het H-MMT van de LL1 blijvend te associeren met het VUMC. Daarbij is wel zo dat ook enkele artsen van het AMC werkzaam zijn binnen het Heliteam van Amsterdam.
Maar de artsen kunnen toch geleverd worden door 't VUMC terwijl de heli ergens anders geparkeerd staat? Er zijn al twee voorbeelden, over een tijdje een derde. Wanneer zullen alle heli's op een goeie plek staan?
-
Maar de artsen kunnen toch geleverd worden door 't VUMC terwijl de heli ergens anders geparkeerd staat? Er zijn al twee voorbeelden, over een tijdje een derde. Wanneer zullen alle heli's op een goeie plek staan?
Uiteraard kan de arts werkzaam zijn in VUmc, echter mag/kan het ook een chirurg of anesthesioloog zijn die werkzaam is AMC, Bovenij, Medisch Centrum Alkmaar, defensie, enz.
-
Maar de artsen kunnen toch geleverd worden door 't VUMC terwijl de heli ergens anders geparkeerd staat? Er zijn al twee voorbeelden, over een tijdje een derde. Wanneer zullen alle heli's op een goeie plek staan?
Helemaal waar. De vraag is alleen waar je een heilstation wilt creëren. Het is handig wanneer je rekening houdt met de infrastructuur en die locatie een beetje tactisch kiest.
Als MMT-arts zit ik dicht op de discussie en ben goed bekend met de Amsterdamse situatie. Binnen de ring worden alle oproepen in beginsel grondgebonden uitgevoerd, met uitzondering van Amsterdam Noord. Daar zitten ook nadelen aan. Wanneer je met het voertuig bent ingezet in de stad, heeft dat met regelmaat ook gevolgen voor een inzet verder in het land. Als je met de auto in het AMC staat en je krijgt een vervolgoproep, bijvoorbeeld ergens in de kop van Noord-Holland, dan gaat er veel tijd verloren voordat je in de Helikopter zit. Dat probleem wordt gedurende de Universal Dayllght Period (UDP) pragmatisch opgelost. De vlieger start dan alleen op en pikt het team op bij het AMC.
Omgekeerd kan het ook voorkomen dat een team airborne is, bijvoorbeeld ergens tussen Andijk en Amsterdam en wordt opgeroepen voor een vervolginzet ergens midden in Amsterdam. Ik kan je verzekeren dat het een hele toer is om een helikopter daar veilig te landen.
Ik heb heel veel "voors- en tegens" gehoord. Voor ieder argument is iets te zeggen. Ik denk dat het belangrijkste argument gericht moet zijn op de zorg. We hebben natuurlijk ook te maken met beleidsmakers en die kijken heel zakelijk tegen dit soort vraagstukken aan. Dat is zeker niet oninteressant en het is ook heel leerzaam.
-
In hoeverre is dat voor andere MMT's anders? Ik neem aan dat de heli in centrum rotterdam net zo lastig landt als in amsterdam?
-
In hoeverre is dat voor andere MMT's anders? Ik neem aan dat de heli in centrum rotterdam net zo lastig landt als in amsterdam?
Waar.., maar speelt de discussie niet.
-
In hoeverre is dat voor andere MMT's anders? Ik neem aan dat de heli in centrum rotterdam net zo lastig landt als in amsterdam?
De straten in Rotterdam zijn over het algemeen wel breder, en er is in het centrum veel meer vrije ruimte. Reden daarvan is het Bombardement op 14 Mei 1940 ;)
-
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.
-
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.
Men bedoeld hier de situatie dat een patiënt met grondgebonden transport naar een ziekenhuis is gebracht, dan vliegt de heli achter de ambulance aan om bij de kliniek de arts weer op te pikken.
-
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.
Een beetje last van een horologium/batillus-dissociatie? ;)
-
Een beetje last van een horologium/batillus-dissociatie? ;)
Nogal ja denk ik...
-
lees van een aantal mensen over het ophalen van de arts bij een ziekenhuis. dit klopt niet want een arts in een MMT heeft dienst als MMT-arts dus dient zelf naar station toe te gaan.
Probeer eens aan ons uit te leggen hoe het werkt. Ik ben reuze benieuwd.
-
Amsterdam heeft nog als enige de heli op het dak staan, in Groningen is hij onlangs ook verplaatst naar Eelde Airport Groningen, de MMT arts en verpleegkundige die dienst heeft verhuist gewoon mee.
Ik snap het probleem niet zo goed, breng de LL1 richting Schiphol-oost, hij kan vanaf daar zijn werk net zo goed doen als van af het heli-deck
-
sorry, heb het verkeerd opgevat. met halen van arts had ik dus in gedachten dat daarmee werd bedoelt dat de arts bij begin van de dienst moet worden opgehaald bij ziekenhuis ;D