Discussie over niet-reanimatie-armbandje tijdens BHVles

Auteur Topic: Discussie over niet-reanimatie-armbandje tijdens BHVles  (gelezen 9804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2012, 10:19:57
Ik denk dat ik stop.

Maar de discussie gaat weer eens zoals gebruikelijk een andere kant op.

Het ging in dit geval om een Lotus die een Niet-Reanimeren-Armbandje droeg en daarvoor een cursist afblafte dat hij het fout deed. Een armband is geen penning. [sarcasme-modus]Nog even en ik moet alle piercings gaan  nakijken of er iets op staat [/sarcasme-modus]

Afgelopen week ook weer 3 collega's gehoord over hun reanimatie-training op het werk. Ligt het aan mij of wordt er zo slecht les gegeven? Geen correcte info, cursisten voor l*l zetten die iets fout doen (en dan nog is het volgens de nieuwe richtlijnen geen ramp dus ook geen afstrafbare fout!). Grrrr..,..
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2012, 21:10:41
De betreffende instructeur moet ge-updated worden.

De EHBO-er mag, volgens de huidige richtlijnen, zelf bepalen, of hij stopt of doorgaat.
Ik sta pal achter de de cursist. reanimatie is 20% techniek  en 80% sociale vaardigheden.
blijkbaar heeft de instructeur toch te weinig sociale vaardigheden


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2012, 23:45:14
De betreffende instructeur moet ge-updated worden.

De EHBO-er mag, volgens de huidige richtlijnen, zelf bepalen, of hij stopt of doorgaat.
Ik sta pal achter de de cursist. reanimatie is 20% techniek  en 80% sociale vaardigheden.
blijkbaar heeft de instructeur toch te weinig sociale vaardigheden

Inderdaad jammer dat er nog veel instructeurs rondlopen die klok en klepel verwarren, oude theorie en vaardigheden aanleren en ondertussen totaal ondidatisch verantwoord cursisten voor paal zetten ten overstaan van medecursisten, dat is toch echt onbestaanbaar en obsoleet!
Klachten mbt reanimatie en bhv instructeurs kan men indienen bij de betreffende opleidingsfirma en de NRR, oranje Kruis en NIBHV.

Ik wil niet meteen mijn pleidooi voor instructeurs vanuit de professionele zorg van stal halen maar ove rhet algemeen is de instructie door ambulanceprofessionals van een wat humaner en deskundiger allooi dan de gemiddelde BHV en reanimatie ''boer''  de goede instruceurs uit die hoek niet ten nadele gesproken hoor  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2012, 23:47:29
Ik denk dat ik stop.

Maar de discussie gaat weer eens zoals gebruikelijk een andere kant op.

Het ging in dit geval om een Lotus die een Niet-Reanimeren-Armbandje droeg en daarvoor een cursist afblafte dat hij het fout deed. Een armband is geen penning. [sarcasme-modus]Nog even en ik moet alle piercings gaan  nakijken of er iets op staat [/sarcasme-modus]

Afgelopen week ook weer 3 collega's gehoord over hun reanimatie-training op het werk. Ligt het aan mij of wordt er zo slecht les gegeven? Geen correcte info, cursisten voor l*l zetten die iets fout doen (en dan nog is het volgens de nieuwe richtlijnen geen ramp dus ook geen afstrafbare fout!). Grrrr..,..

beste MOON  ik zou die instructeurs aanspreken op hun handelen en wijze van lesgeven, evt. signaal afgeven aan de opleidingsfirma of ehbo vereniging waar ze deel van uitmaken. Regelmatige update en herhalingscursus volgen is zeker voor instructeurs met BLS niveau, zeker aan te bevelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2012, 13:18:31
Inderdaad jammer dat er nog veel instructeurs rondlopen die klok en klepel verwarren, oude theorie en vaardigheden aanleren en ondertussen totaal ondidatisch verantwoord cursisten voor paal zetten ten overstaan van medecursisten, dat is toch echt onbestaanbaar en obsoleet!
Klachten mbt reanimatie en bhv instructeurs kan men indienen bij de betreffende opleidingsfirma en de NRR, oranje Kruis en NIBHV.

Ik wil niet meteen mijn pleidooi voor instructeurs vanuit de professionele zorg van stal halen maar ove rhet algemeen is de instructie door ambulanceprofessionals van een wat humaner en deskundiger allooi dan de gemiddelde BHV en reanimatie ''boer''  de goede instruceurs uit die hoek niet ten nadele gesproken hoor  ;)

Mooi verwoord, Joffry! Het is natuurlijk een preek voor eigen parochie maar de kwaliteit van de instructeurs is heel wisselend. Het verschil ligt m' in het feit dat de meeste leken-instructeurs spreken vanuit een theoretische oogpunt. Wij proberen zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden te gebruiken, dat spreekt immers de cursisten veel meer aan. Ik hoor van cursisten wat wel eens in het verleden zijn aangeleerd en dan word ik droevig gestemd.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2012, 13:27:24
Nu ga ik toch even persoonlijk antwoorden c..q me op mijn teentjes getrapt voelen. Ik ben dus 'slechts' NRR en NODE opgeleid. Voor de rest geen medische achtergrond, buiten mateloze belangstelling.

Ik heb nu zelf 4 reanimaties gedaan, ben er bij meerdere geweest. Wel weet ik dat ik na mijn 1e reanimatie heb gezegd:'dit zouden alle instructeurs verplicht moeten doen voor ze les mogen geven'. Klinkt wat cru maar goed.

Maar ondanks dat ik niet van een ambulance kom, niet uit een ziekenhuis, weet ik dat ik een goede docent ben (didactiek en vaardigheden) en dat ik genoeg ambuplegen heb gezien die lesgeven op een manier dat mijn tenen krom in mijn schoenen gaan staan. (30 man op een rijtje, 1 docent en niemand die een achterliggende gedachte  begrijpt. Zoals bijvoorbeeld van borstcompressies NA defibrillatie. Puur alleen het 'rammen en 'plakken' aangeleerd meer niet).
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2012, 16:41:46
Nu ga ik toch even persoonlijk antwoorden c..q me op mijn teentjes getrapt voelen. Ik ben dus 'slechts' NRR en NODE opgeleid. Voor de rest geen medische achtergrond, buiten mateloze belangstelling.

Ik heb nu zelf 4 reanimaties gedaan, ben er bij meerdere geweest. Wel weet ik dat ik na mijn 1e reanimatie heb gezegd:'dit zouden alle instructeurs verplicht moeten doen voor ze les mogen geven'. Klinkt wat cru maar goed.

Maar ondanks dat ik niet van een ambulance kom, niet uit een ziekenhuis, weet ik dat ik een goede docent ben (didactiek en vaardigheden) en dat ik genoeg ambuplegen heb gezien die lesgeven op een manier dat mijn tenen krom in mijn schoenen gaan staan. (30 man op een rijtje, 1 docent en niemand die een achterliggende gedachte  begrijpt. Zoals bijvoorbeeld van borstcompressies NA defibrillatie. Puur alleen het 'rammen en 'plakken' aangeleerd meer niet).

Ik heb drie reanimaties gedaan, waarvan 1 rijdend naar het ziekenhuis.
En ook ik kan beamen wat Moon geschreven is


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2012, 00:25:17
Ik heb drie reanimaties gedaan, waarvan 1 rijdend naar het ziekenhuis.
En ook ik kan beamen wat Moon geschreven is

EHBO-er  En wat wil je aangeven mbt de gedane reanimaties? Ik kan niet 1.2.3. de link leggen met het lesgeven door ambulanceprofessionals en instructeurs uit andere organisaties...

Moon, Overigens is niet iedere ambulancezorgverlener ook meteen een goed instructeur, hiervoor is namelijk een opleiding tot instructeur (P)BLS AED nodig en ervaring opdoen in het lesgeven, liefst dmv een didactische opleiding. De verpleegkundigen die een goede didactische achtergrond hebben haal ik , en jij, er vast zo uit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2012, 16:35:37

Moon, Overigens is niet iedere ambulancezorgverlener ook meteen een goed instructeur, hiervoor is namelijk een opleiding tot instructeur (P)BLS AED nodig en ervaring opdoen in het lesgeven, liefst dmv een didactische opleiding. De verpleegkundigen die een goede didactische achtergrond hebben haal ik , en jij, er vast zo uit.

Dat bedoel ik Joffry. Helaas wordt er nog wel eens gedacht dat een ambupleeg vanuit haar/zijn achtergrond en alle fantastische verhalen automatisch goed lesgeeft. Omdat er zoveel know-how zit. Maar moet je als docent alle know-how overbrengen? Zeker niet bij een basiscursus, maar mensen moeten wel leren waarom ze iets doen. Met name dat laatste (het hoe en waarom) wordt nogal eens vergeten. Ik vind de eerder reactie van jou en CM aangeven dat jullie meer pleiten voor 'professionele' instructeurs en dat een 'leken-instructeur' toch echt van minder niveau is.
Dat doet toch wel een beetje zeer.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 6 juni 2012, 02:04:38
Dat bedoel ik Joffry. Helaas wordt er nog wel eens gedacht dat een ambupleeg vanuit haar/zijn achtergrond en alle fantastische verhalen automatisch goed lesgeeft. Omdat er zoveel know-how zit. Maar moet je als docent alle know-how overbrengen? Zeker niet bij een basiscursus, maar mensen moeten wel leren waarom ze iets doen. Met name dat laatste (het hoe en waarom) wordt nogal eens vergeten. Ik vind de eerder reactie van jou en CM aangeven dat jullie meer pleiten voor 'professionele' instructeurs en dat een 'leken-instructeur' toch echt van minder niveau is.
Dat doet toch wel een beetje zeer.

Tja zo is t niet bedoeld hoor!.
Iedere NRR-nstructeur heeft een adequate opleiding gehad in het lesgeven in AED en BLS vaardigheden. Dat moet voldoende zijn om de cursisten goed op te leiden. Maar let wel het is een minimale eis aan de instructeurs, extra ervaring en zeker het zelf uitgevoerd hebben van  reanimaties mbv AED heeft meerwaarde voor het overdragen van de vaardigheden en bij het vormgeven van de les. Instructeurs zonder eigen praktijkervaring met reanimaties ontberen dit.


De achtergrond van de instructeur kan wel meerwaarde bieden bij het ingaan op vragen probelemen etc die vanuit de deelnemers komen. EDn het is niet de bedoeling dat de instructeur allereli spannende reanimatieverhalen gaat opdissen maar juist de praktijk kan verbindenmet d etheorie en de vaardigheden die de groep deelenemers aangeleerd moet worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod