Gelieerde diensten op C2000

Auteur Topic: Gelieerde diensten op C2000  (gelezen 5998 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 27 september 2013, 21:21:48
Citaat van: kens62 link=msg=1203857 date=1379968440
Tot slot een zeer persoonlijke mening: C2000 is voor de professionele hulpverlening die tijdens grote calamiteiten met elkaar moeten kunnen communiceren en waarbij de kans bestaat dat er geen telefonie meer mogelijk is. In alle andere gevallen is het alleen maar makkelijk en is er altijd een mogelijkheid om te bellen.

kens62, en jij bent kerninstructeur? Dan zou ik toch maar eens beter je documentatie doornemen. Ik ben heel nieuwsgierig in welke regio en discipline jij instructie geeft. En binnen het netwerk van C2000 kunnen veel meer diensten operationeel werken, mits er een goede inrichting gemaakt wordt en de gebruikers weten wat ze doen. En dat geldt niet alleen tijdens grote calamiteiten, maar ook in de dagelijkse situatie.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 27 september 2013, 21:45:41
Citaat van: kens62 link=msg=1203857 date=1379968440
In alle andere gevallen is het alleen maar makkelijk en is er altijd een mogelijkheid om te bellen.

Kan je vertellen dat het toch vrij lastig is om in een escalerende situatie of terwijl je ligt te matten even de meldkamer te bellen...


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #12 Gepost op: 27 september 2013, 22:18:14
Citaat van: Rescue Ranger link=msg=1204980 date=1380309708
kens62, en jij bent kerninstructeur? Dan zou ik toch maar eens beter je documentatie doornemen. Ik ben heel nieuwsgierig in welke regio en discipline jij instructie geeft. En binnen het netwerk van C2000 kunnen veel meer diensten operationeel werken, mits er een goede inrichting gemaakt wordt en de gebruikers weten wat ze doen. En dat geldt niet alleen tijdens grote calamiteiten, maar ook in de dagelijkse situatie.
Ik ben ook zeker een andere mening toebedeeld en ben eveneens kerninstructeur ( blauwe kant ).
Ik heb persoonlijk al regelmatig de urgente aanvraag en sporadisch de noodknop mogen gebruiken.
Dat was nooit bij hele grote calamiteiten, sterker nog: vaak bij de situaties waarvan op het eerste gezicht lijkt dat het allemaal meevalt.


WG

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #13 Gepost op: 28 september 2013, 08:27:47
Beste allemaal,

Maakt het uit of we kerninstructeur zijn, of whatever voor instructeur? Het lijkt mijns inziens goed om naar de basis te kijken. Het netwerk is in de basis bedoeld voor interne communicatie van de rood-wit-blauw diensten en KMar. Nu mocht iedere hoofd gebruiker 1 gelieerde dienst aanstellen. De realiteit is dat meer en meer gebruikers al dan niet tijdelijk worden toegelaten op dit netwerk en komt het steeds verder van de originele toepassing te staan. Deze in mijn ogen versoepelingen zijn slecht voor de gebruiker, gelieerde gebruiker en eventueel toegevoegde diensten, daardoor willekeur in de prioriteiten onduidelijkheid van de eindgebruiker. Wachtrijen nemen toe. Even een 30 seconden of langer wachten op je gesprek is meer dan gewoon geworden. Zeker bij grote evenementen.

Even bovenal, het netwerk is een prachtige technische oplossing. Alleen moet er voor gewaakt worden dat we niet te ver van de basis afraken. Dus niet iedereen meer een "c2000 porto" om maar direct te "kunnen" communiceren. Hiervoor zijn vaak ook betere oplossingen te verzinnen zoals multidisciplinaire meldkamers, een vaste verbinding tussen meldkamers, etc.   Communiceren moet je willen voor het werkt. Lijkt mij meer zinvol om vooraf eens goed te kijken naar "gewenste" communicatie en "noodzakelijke" communicatie. Per dienst maar ook bijvoorbeeld per evenement of inzet.

Zelf ben ik geen gebruiker van C2000.
Ik heb onduidelijk geluisterd....


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 28 september 2013, 09:25:15
@WG, het riekt in je verhaal naar de kleppel en klok. Voor jouw beeldvorming. Het laatste "grote" C2000 evenement is er 1 moment van congestie geweest en dat duurde 0,04 sec. En de oorzaak was een gebruiker die, ondanks richtlijnen, toch bepaalde functies gebruikte die niet waren toegestaan voor die dag.

Naar aanleiding van een groot evenement is er zeer veel meer bekend geworden over gedragingen van en binnen het netwerk. Daarbij zijn er ook meer mogelijkheden die  alleen in theorie bestonden ondertussen in de praktijk uitgewerkt en getest. Met heel goed resultaat. Maar de zwakste schakel blijft de gebruiker! Niet alleen op straat, maar zeker ook de netwerkcontroller aka centralist.

@tcf gebruik beide conform de richtlijnen. En ten aanzien van de Noodprocedure mogen idd vele centralisten de opleiding wel weer eens doornemen. Door meer kennis is er een snellere verwerking van de procedure. Helaas zullen sommige wel iets meer op moeten letten tijdens hun werkzaamheden.
Elke hulpverlening start met communicatie.